بررسی بلاک‌چین Internet Computer و ارز ICP

بلاکچین ICP

در یک دهه اخیر جهان مجذوب ارز‌های دیجیتال و استخراج کریپتو‌ها شده است.

این ارز‌های دیجیتال بر اساس فناوری بلاک‌چین و به صورت غیرمتمرکز توسعه یافته‌اند تا کاربران را قادر به مدیریت و اداره دارایی‌های خود سازند.

امروزه تقریباً کل اینترنت مورد استفاده هر کدام از ما، توسط چند غول فناوری کنترل می‌شود و طبیعتاً همه ارز‌های دیجیتال نیز به فضای ذخیره‌سازی و وب‌سایت‌های این شرکت‌ها متکی هستند. این شرکت‌ها عبارت‌اند از آمازون، گوگل، فیس بوک و … .

عناوین مطلب:

در فضایی که بیشتر اینترنت توسط چند شرکت بزرگ کنترل می‌شود، این شرکت‌ها بسیاری از حوزه‌ها را نیز مدیریت می‌کنند و حتی می‌توانند سرنوشت بازار ارز‌های دیجیتال را نیز تعیین کنند!

به همین دلیل این بازار، نیاز شدیدی به یک پلتفرم غیرمتمرکز جدید دارد. پروتکل اینترنت کامپیوتر (Internet Computer) و ارز ICP پروژه‌ای است که به منظور کاهش کنترل شرکت‌های بزرگ بر فضای اینترنت طراحی شده است. 

پروتکل Internet Computer چیست؟

پروتکل اینترنت کامپیوتر، شبکه اصلی خود را در مارس 2021 راه‌اندازی کرد و بسیاری از توسعه‌دهندگان در حال حاضر در حال استفاده از این شبکه هستند.

بیشتر بخوانید: Web3 چیست؟ + معرفی بهترین مرورگرهای وب 3

اینترنت کامپیوتر یک بلاک‌چین عمومی است که به توسعه‌دهندگان آنلاین اجازه می‌دهد تا از خدمات ابری تجاری (commercial cloud services)، سرور‌های پایگاه‌های داده، سرور‌های وب، سرور‌های DNS ،firewallها و همه خدمات و برنامه‌های وابسته به شرکت‌های بزرگ اجتناب کنند.

در عوض به این توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا واحد‌های محاسباتی ایمن، مستقل و ضد دست‌کاری به نام canisters بسازند و آن را برای تمامی فعالیت‌های مورد نظر خود به کار گیرند.

این فعالیت‌ها بسته به اهداف توسعه‌دهنده متفاوت خواهند بود اما اغلب شامل، خدمات اینترنتی، قراردادهای DEFI، قراردادهای هوشمند، سیستم‌های سازمانی و وب‌سایت‌های سنتی می‌شود.

Canisterها تکنولوژی نسبتاً پیچیده‌ای هستند اما به طور مختصر می‌توان گفت که نسخه‌هایی تکامل یافته از قراردادهای هوشمند هستند. آن‌ها نرم‌افزارها را به روشی توزیع شده اجرا می‌کنند که در عین حال تاریخچه کامل آن نرم‌افزارها نیز به تصویر کشیده می‌شود.

پروتکل ICP
پروتکل اینترنت کامپیوتر از مکانیسم منحصر به‌فردی برای جلوگیری از دستکاری داده‌ها استفاده می‌کند.

برخلاف فناوری اینترنت سنتی، اینترنت کامپیوتر (ICP) به جای اتکا بر زیرساخت‌های متمرکز، خود مستقیماً از داده‌ها و برنامه‌های مختلف، میزبانی می‌کند.

ارز ICP چیست؟

ارز ICP که توکن بومی پروتکل اینترنت کامپیوتر است در ابتدا به عنوان توکن DFN شناخته می‌شد.

توکن ICP حقوق حاکمیتی را برای دارندگان فراهم می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد در فرآیند تصمیم‌گیری در مورد شبکه شرکت کنند. این کاربران همچنین در ازای شرکت در رأی‌گیری‌ها، توکن‌های ICP را به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد.

شبکه internet computer
شبکه اینترنت کامپیوتر از توکن بومی خود برای پاداش دهی و تشویق شرکت‌کنندگان شبکه نیز استفاده می‌کند. کاربران برای دریافت پاداش می‌توانند در چندین فرایند مختلف از جمله حاکمیت، رأی‌گیری‌ها و راه‌اندازی گره‌های میزبان شرکت کنند.

مزایای سرمایه‌گذاری در ارز ICP

اینترنت کامپیوتر پس از عرضه به بازار، توجه هزاران کاربر را به خود جلب کرد. تحلیلگران و کارشناسان زیادی در مورد آینده این ارز دیجیتال تخمین‌هایی زده‌اند و اغلب در این باره خوش‌بین هستند.

با این حال فعلاً برای تصمیم‌گیری در مورد آینده ICP زود است و بهتر است ابتدا نگاهی به مزایای آن بیندازیم:

1. بستری غیرمتمرکز و بدون سانسور ارائه می‌دهد

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DAPPs) تا زمانی که توسط رابط‌هایی مانند آمازون و مایکروسافت میزبانی شوند، در برابر سانسور آسیب‌پذیر خواهند بود.

در واقع در این پلتفرم‌ها، توسعه‌دهندگان و کاربران آن‌ها، مستقیماً با یک بلاک‌چین در تعامل نیستند؛ بلکه با وب‌سایتی که از بلاک‌چین میزبانی می‌کند، در تعامل هستند.

این به این معنا است که وب‌سایت یا اپلیکیشن توسعه‌دهندگان در یک مرکز داده خاص میزبانی نمی‌شود، بلکه در چندین مرکز داده مختلف میزبانی می‌شود که سانسور شدن را بسیار غیرممکن می‌کند.

با وجود این ویژگی‌های منحصر به فرد، ممکن است در آینده DAPPS های مستقر در Ethereum ،Tron و EOS به شبکه اینترنت کامپیوتر منتقل شوند.

 

2. ارز ICP برای کاربران سراسر جهان در دسترس است.

ICP برخلاف برخی از کریپتو‌ها، به محض انتشار در بازار توسط بسیاری از صرافی‌های بزرگ جهان مانند Binance ،Coinbase ،Huobi Global ،WBF Exchange و OKEx فهرست شده است که به نوبه خود تأثیر زیادی در قابل دسترس بودن این ارز دیجیتال گذاشته است.

به این ترتیب، نقدینگی بیشتری به Internet Computer سرازیر می‌شود که بازتاب مثبتی بر ارزش بازار این ارز دیجیتال دارد.

برخی از ارز‌های دیجیتال، مانند دوج کوین (Dogecoin)، در نتیجه عدم ثبت توسط صرافی‌های مختلف، برای ورود به جریان اصلی بازار بسیار تقلای زیادی کردند.

3. ارز ICP در مدت زمان کوتاهی طرفداران زیادی پیدا کرد.

پروژه اینترنت کامپیوتر و توکن ICP به مدت 5 سال در حال ساخت بود و تیم توسعه‌دهنده آن برای یافتن زمان مناسب برای انتشار این پروژه، مدت زیادی صبر کرده است.

ساخت این پروژه در سال 2016 شروع شد و با مخالفت چین برای انتشار آن در سال 2017 و به دنبال آن مخالفت ژاپن در سال 2018، تیم توسعه‌دهنده آن تصمیم گرفتند منتظر زمان مناسب برای انتشار آن بمانند.

دومینیک ویلیامز (Dominic Williams) بنیان‌گذار این پروژه و تیمش، صبر کردند تا بازار ارز‌های دیجیتال توجه سرمایه‌گذاران نهادی را جلب کنند و با ثبت چندین رکورد جدید در ماه‌های فوریه، مارس، آوریل و مه 2021، آن‌ها نیز تصمیم گرفتند وارد عمل شوند.

انتشار توکن‌های ICP هم‌زمان با تقاضای عظیم معامله گران و سرمایه‌گذاران برای کریپتو‌ها بود. این امر نه تنها برای اینترنت کامپیوتر، بلکه برای رقبایی مانند شیبا اینو (Shiba Inu) و سیفمون (Safemoon) نیز محبوبیت یک شبه به ارمغان آورد.

4. دارای تیم توسعه‌دهنده قوی است.

Internet Computer با تیمی متشکل از 188 عضو، تیم توسعه‌دهنده نسبتاً بزرگی دارد که شامل مهندسان کامپیوتر، رمزنگاران و کارشناسان عملیاتی هم می‌شود.

به نظر می‌رسد که Internet Computer چیز‌های زیادی از چارلز ‌هاسکینسون (Charles Hoskinson) بنیان‌گذار کاردانو آموخته و مانند وی برای توسعه پروژه خود زمان زیادی صرف کرده‌اند.

نوآوری پروتکل و اثربخشی تیم آن می‌تواند میلیون‌ها کاربر را به این پلتفرم سوق دهد که در نهایت منجر به افزایش تقاضا در توکن جدید می‌شود و تأثیر مثبتی بر قیمت آن در آینده خواهد داشت.

5. ارز ICP دارای عرضه کل محدود است.

در حال حاضر Bitcoin ،Bitcoin Cash ،Dash و Stellar از معدود ارز‌های دیجیتال با عرضه محدود هستند.

کریپتو‌هایی که عرضه محدود دارند اغلب شانس بیشتری برای افزایش قیمت در آینده خواهند داشت. چرا که در صورتی که توکن‌های موجود در بازار کاهش یابند، تقاضا برای آن‌ها افزایش یافته و در نتیجه قیمت خرید و فروش نیز چندین برابر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

توکنومیک ICP
مجموع عرضه کل توکن‌های ICP معادل 476557337 توکن است. در زمان نگارش این مطلب، قیمت هر توکن ICP، نزدیک به 10 دلار و از عرضه کل آن، مقدار 226780000 توکن در گردش است.

 

6. امکان ایجاد قرارداد‌های هوشمند را فراهم می‌کند.

هنگامی که صحبت از قراردادهای هوشمند می‌شود، اتریوم حرف اول را می‌زند.

اینترنت کامپیوتر هم خدماتی مشابه اتریوم را به کاربران خود ارائه می‌دهد. به این ترتیب، توسعه‌دهندگانی که با مقیاس‌پذیری و هزینه‌های بالا اتریوم مشکل دارند می‌توانند پروژه‌های خود را به شبکه ICP منتقل کنند.

معایب سرمایه‌گذاری در ارز ICP

با وجود عملکرد قوی اینترنت کامپیوتر در هفته اول معاملات، چندین مشکل در آن مشاهده می‌شود که باید قبل از سرمایه‌گذاری، در نظر بگیرید.

1. بسیار بی‌ثبات است.

توکن ICP در چند روز اول عرضه جهش بزرگی کرد و بلافاصله به رکورد‌های بزرگی دست یافت. در ابتدا از 0 دلار به 730 دلار جهش کرد و سپس در عرض چند ساعت، قیمت آن 41 درصد کاهش پیدا کرد.

نوسانات برای معامله گران با تجربه که زمان مناسب برای فروش یا صبر کردن را می‌دانند، بد نیست؛ اما برای معامله گران بی تجربه، خرید ICP و چشم پوشی از آن برای بیشتر از 2 روز، می‌تواند زیان‌های زیادی به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

2. با سایر آلت کوین‌ها تفاوت چندانی ندارد!

واقعیت این است که بسیاری از کریپتو‌های ایجاد شده پس از بیت‌کوین، الگو‌های معاملاتی بیت‌کوین را دنبال می‌کنند.

بسیاری فکر می‌کردند که جهش عظیم قیمت ICP را می‌توان حفظ کرد اما مانند بیت‌کوین و سایر ارز‌های دیجیتال، این توکن هم بسیار بی‌ثبات است و نمی‌توان قیمت آن را ثابت نگه داشت.

 3. آیا ICP واقعاً غیرمتمرکز است؟

اگرچه Internet Computer ظاهراً پلتفرمی غیرمتمرکز است اما همانند سایر بلاک‌چین‌ها که امکان تراکنش‌های بدون مجوز را فراهم می‌کنند، طراحی نشده است.

در واقع اینترنت کامپیوتر کاملاً بدون مجوز نیست! این به این دلیل است که اینترنت کامپیوتر برای انجام تراکنش‌ها روی مراکز داده خود متمرکز است. این مراکز داده نیز تنها در صورتی که توسط حاکمیت شبکه تأیید شوند، قادر به فعالیت خواهند بود.

بنیاد DFINITY (توسعه‌دهنده ICP) چه تأثیری روی این شبکه داشته است؟

اینترنت کامپیوتر توسط دومنیک ویلیامز (Dominic Williams) در سال 2016 تأسیس شد. ویلیامز از سال 2014 در حوزه رمزنگاری بلاک‌چین فعال بوده است.

بنیاد DFINITY متشکل از نزدیک به 200 متخصص صنعت در سطح جهانی، با بیش از 15000 نشریه تحقیقاتی جمعی و نزدیک به 100000 مقاله دانشگاهی است. بنیاد DFINITY به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی جهانی با دفتر مرکزی در زوریخ، دارای مراکز تحقیقاتی در ایالات متحده، بریتانیا، آلمان، ژاپن و … است.

ویژگی‌های منحصر به‌فرد پروتکل ICP

در ادامه به بررسی برخی از ویژگی‌های مهم پروتکل Internet Computer خواهیم پرداخت.

سیستم شبکه عصبی (Network Nervous System)

سیستم شبکه عصبی (NNS) از canisterها استفاده کرده و در یک زیرشبکه حاکمیت اختصاصی کار می‌کند.

NNS همچنین از فناوری «Chain Key Technology» استفاده می‌کند که به زیرشبکه‌ها (Subnets) اجازه می‌دهد تا از طریق NNS‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

NNSها همچنین می‌توانند تمام تراکنش‌های زیر شبکه را با استفاده از یک کلید خصوصی تأیید کنند. این فناوری، به عنوان پایه اصلی اینترنت کامپیوتر، مسئول مدیریت کل پروتکل از جمله نود‌ها، مراکز داده، زیر شبکه‌ها و canisterها است.

هویت اینترنتی (Internet Identity)

کاربران در بستر Internet Computer برای تعامل با اپلیکیشن‌ها به «Internet Identity» یا به طور مختصر II نیاز دارند.

یک کاربر می‌تواند به تعداد دلخواه برای موارد استفاده متعدد II داشته باشد. علاوه بر این، از یک II واحد می‌توان در چندین دستگاه مختلف استفاده کرد.

هر Internet Identity یک آدرس کیف پول مختص خود را دارد که برای امضای همه تراکنش‌ها در اکوسیستم اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود. Internet Identity همچنین به کاربران امکان استفاده از روش‌های احراز هویت مختلف مانند تشخیص چهره را نیز می‌دهد.

زبان برنامه‌نویسی موکوتو (Motoko)

Motoko که توسط بنیاد DFINITY توسعه یافته است یک زبان برنامه‌نویسی جدید و همچنین کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) است.

اولین نسخه از این زبان برنامه‌نویسی در سال 2019 منتشر شد. موکوتو به این منظور ایجاد شد تا در حد امکان توسعه‌دهندگان را قادر سازد تا وب‌سایت‌های قوی و پایدار، خدمات اینترنتی و سیستم‌های سازمانی را به راحتی توسعه دهند.

عملکرد Internet Computer در مقایسه با سایر رقبای خود چگونه است؟

اینترنت کامپیوتر نه تنها عملکرد بهتری در معیارهای اصلی مانند امنیت، حاکمیت و سازگاری با محیط زیست دارد بلکه تقریباً در سایر زمینه‌ها نیز، عملکرد بهتری نسبت به سایر بلاک‌چین‌ها دارد.

به عنوان مثال، هزینه ذخیره‌سازی هر 1 گیگابایت داده روی بلاک‌چین‌های اتریوم 240 میلیون دلار و سولانا 840 هزار دلار است، در حالی که ذخیره همین مقدار داده روی بلاک‌چین Internet Computer، تنها 5 دلار آمریکا هزینه خواهد داشت.

تراکنش در ICP
هزینه تراکنش در این بلاک‌چین بسیار پایین بوده و معادل 0/0001 توکن ICP است که از یک سنت آمریکا نیز کمتر می‌شود.

این هزینه به طور قابل توجهی ارزان‌تر از هر بلاک‌چین دیگری، به غیر از Solana است. با این حال، برخلاف سولانا امکان تغییر کارمزد تراکنش‌های اینترنت کامپیوتر در طول زمان وجود دارد.

سرعت تراکنش در بلاک‌چین ICP
هیچ بلاک‌چین دیگری سرعت شبکه اینترنت کامپیوتر را در پردازش تراکنش‌ها ندارد!

این پلتفرم، تعداد تراکنش‌های نامحدودی را در کمتر از 2 ثانیه پردازش و تأیید می‌کند؛ به این ترتیب اینترنت کامپیوتر تضمین می‌کند که هیچ تراکنشی پس از تأیید، تغییر نخواهد کرد و نمی‌توان آن را معکوس یا لغو کرد.

در نهایت، این پلتفرم برای تشویق مشارکت کاربران در حاکمیت شبکه، پاداش‌های باور نکردنی را ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

پلتفرم اینترنت کامپیوتر، یک شبکه منحصر به‌فرد توسعه قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است.

این شبکه توکن بومی خود را به نام ICP نیز منتشر کرده است که در هفته اول ورود به بازار با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و قیمت آن بلافاصله به 700 دلار افزایش پیدا کرد.

هدف شبکه اینترنت کامپیوتر این است که سلطه شرکت‌های بزرگ مانند گوگل را روی اینترنت مورد استفاده کاربران کاهش دهد.

اگرچه بلاک‌چین‌ها، فناوری غیرمتمرکز هستند که توسط هیچ سازمانی اداره نمی‌شوند اما این بلاک‌چین‌ها نیز به نوبه خود به شرکت‌های بزرگ متکی هستند تا سرور‌های آن‌ها را میزبانی کنند.

اینترنت کامپیوتر اگرچه خدماتی همانند اتریوم برای توسعه و اجرای قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهد اما برخلاف این بلاک‌چین، با مشکلات مقیاس‌پذیری و هزینه بالا تراکنش دست و پنجه نرم نمی‌کند؛ بنابراین بسیاری از توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند این محدودیت‌ها را دور بزنند، به پلتفرم اینترنت کامپیوتر روی خواهند آورد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مرتضی

سلام و تشکر
مطالب مختصر و مفیدی بود.

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، متشکر از شما دوست گرامی

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx