پروژه مولتیورس X چیست؟ همه چیز درباره توکن EGLD

پروژه الروند

مولتیورس ایکس (MultiversX) کنونی قبلا با نام الروند (Elrond) شناخته می‌شد.

مولتیورس ایکس (MultiversX) یک فناوری بلاک‌چین اختصاصی برای ایجاد یک شبکه غیرمتمرکز، ایمن و مقیاس پذیر برای اپلیکیشن‌های تحت وب و همچنین مشاغل است.

تمرکز بر مقیاس پذیری و کاهش هزینه‌های تراکنش‌ها، «مولتیورس ایکس» را از سایر شبکه‌های بلاک‌چین برجسته مانند Ethereum ،Zilliqa و بسیاری دیگر متمایز می‌کند.

عناوین مطلب:

مولتیورس ایکس (MultiversX) چیست؟

در چند سال اخیر پروژه‌های فعال در حوزه بلاک‌چین رو به افزایش بوده‌اند و طبیعتاً بسیاری از این پروژه‌ها تا حد زیادی ویژگی‌های مشابه و یکسانی خواهند داشت.

مولتیورس ایکس (MultiversX) نیز تا حد زیادی ویژگی‌های شبکه خود را از اتریوم گرفته است و همچنین به عنوان یکی از رقبای برجسته اتریوم به شمار می‌رود که توانسته با اعمال بهسازی‌هایی در ساختار و مهندسی شبکه خود، شبکه منحصر به‌فردی را طراحی کرده و توسعه دهد.

شبکه‌های زیادی هم وجود دارند که خدمات و ویژگی‌هایی مشابه مولتیورس ایکس را ارائه می‌دهند، از جمله Ziliqa، Omniledger و Algorand.

با این حال الگوریتم اجماع SPoS و فناوری AST، «مولتیورس ایکس» را نسبتاً به سایر پروژه‌های مشابه، متمایز کرده است.

«مولتیورس ایکس» با قابلیت تعامل میان زنجیره‌ای به دنبال حذف هر گونه نیاز به اشخاص ثالث است و همچنین یک فریم ورک امنیتی قوی برای اطمینان از عدم سوءاستفاده از تمامی دارایی‌های شبکه طراحی کرده است.

یکی دیگر از چالش‌هایی که «مولتیورس ایکس» سعی دارد بر آن غلبه کند فضای ذخیره سازی است.

اگرچه رقابت برای ارائه بهترین و کارآمدترین فضای ذخیره سازی در میان پروژه‌های بلاک‌چین داغ است، پروژه «مولتیورس ایکس» برای غلبه بر این مشکل از ساختارهای مدیریت پیشرفته داده استفاده می‌کند و توانسته در این زمینه نسبت به همتایان خود بهتر ظاهر شود.

پروژه «مولتیورس ایکس» برای غلبه بر مشکلاتی که پلتفرم‌های برتر مانند اتریوم و بیت‌کوین با آن روبرو هستند، بلاک‌چینی پرسرعت را ارائه داده است که حداقل 1000 برابر سریع‌تر از پروژه‌های مشابه است.

این پلتفرم یک پروتکل محاسباتی تراکنش توزیع شده است که بر اساس معماری Fragmented و الگوریتم اجماع اثبات سهام ایمن (Secure Proof of Stake) کار می‌کند. در عین حال که استخراج در بیشتر شبکه‌های بلاک‌چین نیازمند سخت افزار‌های مخصوص و مصرف انرژی بالا است، استخراج توکن «مولتیورس ایکس» با نماد EGLD روی کامپیوتر‌های معمولی نیز امکان ‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع انواع الگوریتم‌های اجماع در بلاک‌چین

«مولتیورس ایکس» همچنین از توکن بومی خود به نام توکن EGLD برای تعامل با اپلیکیشن‌ها، تأیید تراکنش‌ها و تشویق کاربران استفاده می‌کند.

«مولتیورس ایکس» چگونه کار می‌کند؟

«مولتیورس ایکس» برای اجماع شبکه خود از نوعی الگوریتم اثبات سهام به نام «Secure PoS» استفاده می‌کند که دارای چندین ویژگی پیشرفته نسبت به الگوریتم اثبات سهام معمولی است.

برای درک بهتر عملکرد SPoS در شبکه «مولتیورس ایکس» ابتدا باید اهمیت فناوری پیشرفته شاردینگ یا به طور خلاصه «AST» آن را درک کرد.

فناوری AST، زیرساخت‌های «مولتیورس ایکس» برای انجام تراکنش‌ها و برنامه‌های بیشتر را به بخش‌های متعددی تقسیم می‌کند. این فناوری همچنین کمک زیادی به تخصیص تراکنش‌ها و اشتراک گذاری آن‌ها برای گره‌های فعال (Node) در شبکه می‌کند.

ماشین مجازی (EVM) «مولتیورس ایکس» نیز به گونه‌ای طراحی شده است تا از قراردادهای هوشمند برای همگام سازی بسیاری از مؤلفه‌های شبکه از جمله گره‌های اعتبارسنج با یک دفتر کل، استفاده کند.

بیشتر بخوانید: الگوریتم گواه اثبات اعتبار (PoA) چیست؟ + مقایسه آن با PoS

دو نوع گره Observers در شبکه وجود دارد.

گروه اول گره‌هایی هستند که در ازای تائید تراکنش‌ها، توکن‌های بومی EGLD را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند و گروه دوم نیز گره‌هایی هستند که بر فعالیت‌های درون زنجیره‌ای نظارت می‌کنند و همچنین اطلاعات را داخل شبکه می‌خوانند و انتقال می‌دهند.

در عین حال، گره‌های Fisherman صحت اطلاعات پردازش شده را بررسی و تائید می‌کنند. این گره‌ها در ازای توانایی‌هایی خود برای شناسایی کاربران مخرب، پاداش خوبی دریافت می‌کنند.

الگوریتم SPoS در «مولتیورس ایکس» با استفاده از فناوری چند امضای Boneh-Lynn-Shacham یا BLS هر تراکنش را در 100 میلی ثانیه پردازش کند.

توکن EGLD چیست؟

توکن EGLD، ارز بومی پلتفرم «مولتیورس ایکس» بوده و دارای معیار‌های قوی در اکوسیستم رمزنگاری این شبکه است.

هدف «مولتیورس ایکس» ایجاد شبکه‌ای غیرمتمرکز است که نسبت به فضای خدماتی سنتی که امروزه استفاده می‌شود، تجربه‌هایی به مراتب راحت‌تر، ساده‌تر و سریع‌تر را به کاربران خود می‌دهد.

کاربرد توکن EGLD در شبکه «مولتیورس ایکس» چیست؟

توکن EGLD در ابتدا به عنوان ERD Token شناخته می‌شد و در بلاک‌چین بایننس به عنوان دومین توکن فهرست شده Binance Launchpad راه اندازی شد.

دارندگان توکن‌های EGLD می‌توانند به عنوان اعتبار سنج در شبکه شرکت و با کمک به حفظ امنیت شبکه پاداش خوبی کسب کنند.

در حال حاضر شبکه «مولتیورس ایکس» به‌روز رسانی‌ها و توسعه پروتکل خود را مدیریت می‌کند و پایگاه کد آن که به صورت متن باز طراحی شده است، به کاربران اجازه می‌دهد تا در مورد برخی تصمیمات شبکه روی گیری کنند.

تاریخچه و توسعه دهندگان پلتفرم «مولتیورس ایکس»

Multivers X توسط تیمی از مبتکران ساخته شده و توسط برخی از پیشکسوتان شرکت‌هایی مانند گوگل و مایکروسافت حمایت می‌شود.

برخی از افراد برجسته مرتبط با این پروژه عبارت‌اند از مدیر عامل «مولتیورس ایکس» و کارشناس با تجربه بلاک‌چین، بنیامین مینکو (Beniamin Mincu) و لوسیان تودیا (Lucian Todea) کارآفرین فناوری در «مولتیورس ایکس».

تیم توسعه دهنده الروند
تیم توسعه دهنده پروژه «مولتیورس ایکس»

در ژوئیه 2018، تیم توسعه دهنده «مولتیورس ایکس»، نمونه اولیه این شبکه را راه اندازی کرد که یک برنامه کاربردی مبتنی بر زبان برنامه نویسی جاوا Java بود و شامل یک فول نود (full node)، کیف پول و بخشی برای گزارش‌ها و آمار‌ها می‌شد.

ماژول‌های کلیدی در این نسخه از «مولتیورس ایکس»، شامل یک لایه رمزنگاری، ارتباط همتا به همتا، هسته بلاک‌چین، مکانیسم شاردینگ و الگوریتم اجماع اثبات سهام بود.

کمتر از 1 سال بعد در ژوئن 2019، این تیم شبکه عمومی «مولتیورس ایکس» را با حداکثر توان عملیاتی 12500 تراکنش در ثانیه راه اندازی کرد. این شبکه در حال حاضر توانایی پردازش 263000 تراکنش در ثانیه را در یک بستر عمومی با 1500 گره از 29 کشور مختلف را دارد.

در سپتامبر همان سال نیز «مولتیورس ایکس» ماشین مجازی خود را به یک اکوسیستم مبتنی بر WebAssembly منتقل کرد و سرانجام در ژوئیه 2020 شبکه اصلی «مولتیورس ایکس» راه اندازی شد.

شبکه «مولتیورس ایکس» ویژگی‌های لایه 1 و لایه 2 و بلاک‌چین‌های تعاملی (Interoperable Blockchains) را با هم ترکیب کرده و همچنین از چندین زبان برنامه نویسی مختلف پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: لایه 1 بلاک‌چین و هر آنچه که باید درباره آن بدانید!

ویژگی‌های منحصر به‌فرد «مولتیورس ایکس»

توسعه دهندگان، اعتبارسنج‌ها و مشاغل مختلف از «مولتیورس ایکس» برای ایجاد درآمد و بازدهی اینترنتی بهره می‌برند.

«مولتیورس ایکس» به هر کس و در هر جای دنیا دسترسی آسان به اقتصاد دیجیتالی می‌دهد و بهبودی 1000 برابری در سرعت، مقیاس، هزینه و تجربه کاربری بلاک‌چین ارائه می‌دهد.

به طور کلی برخی از مزایای متمایز «مولتیورس ایکس» به صورت زیر است:

تقسیم بندی فعالیت‌های شبکه

پلتفرم «مولتیورس ایکس» برای کارایی شبکه، تراکنش‌ها و شبکه را از طریق فناوری Sharding تقسیم بندی می‌کند و به این ترتیب تمامی تراکنش‌ها و فعالیت‌های درون شبکه به صورت موازی انجام می‌شوند.

ایمن و کارآمد

پایه اصلی عملکرد «مولتیورس ایکس» الگوریتم اثبات سهام ایمن است؛ در این الگوریتم نیز مانند اثبات سهام عادی، کامپیوتر‌هایی که نرم افزار «مولتیورس ایکس» را اجرا می‌کنند از SPoS برای ایمن کردن شبکه، اعتبارسنجی تراکنش‌ها و توزیع توکن‌های EGLD استفاده می‌کنند.

با این وجود، شبکه «مولتیورس ایکس» از مجموعه‌ای از shardها تشکیل شده است، نه یک شبکه واحد؛ به این ترتیب به جای استفاده از کل شبکه، از مکانیسم SPoS برای انتخاب گره‌های اعتبارسنجی برای تولید بلاک‌ها استفاده می‌شود.

نقشه راه الروند
نقشه راه پروتکل «مولتیورس ایکس»

در نهایت برای دستیابی به اجماع، اعتبارسنج‌ها باید بلاک‌های جدید را تأیید کرده و با سایر shardها درون شبکه هماهنگ شوند.

هنگامی که مجموعه‌ای از تراکنش‌ها با موفقیت به بلاک‌چین «مولتیورس ایکس» اضافه شوند، کاربرانی که در این فرایند شرکت کرده‌اند مقدار معینی توکن EGLD به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد.

استفاده راحت برای توسعه دهندگان

ماشین مجازی «مولتیورس ایکس» نوعی موتور اجرای قراردادهای هوشمند است که روی WASM ایجاد شده است. این ماشین مجازی زبان‌های برنامه نویسی متعددی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد، از جمله Rust، C/C++، C# و Typescript.

به این ترتیب، توسعه دهندگان می‌توانند قراردادهای هوشمند را به هر زبان برنامه نویسی که بخواهند توسعه دهند.

جمع بندی

«مولتیورس ایکس» یک بلاک‌چین غیرمتمرکز برای توسعه قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است.

این پلتفرم یکی از رقبای اصلی شبکه‌هایی مانند اتریوم و زیلیکا است که سعی دارند مشکلاتی مانند مقیاس پذیری و هزینه بالا تراکنش را در شبکه خود حل کند.

دارندگان توکن‌های EGLD می‌توانند به عنوان اعتبار سنج در شبکه شرکت کنند و در برخی تصمیم گیری‌های این پروتکل شرکت کنند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx