بررسی پلتفرم Kadena و توکن آن (KDA)

پلتفرم kadena چیست

کادنا (Kadena) یک پلتفرم مبتنی بر الگوریتم اجماع اثبات کار (proof-of-work) است که پروتکل زنجیره عمومی لایه 1 را با شبکه لایه 2 ترکیب می‌کند تا پلتفرمی با امنیت و مقیاس‌پذیری و همچنین توان عملیاتی بالا ارائه دهد.

این پلتفرم یک شبکه PoW لایه 1 (Layer-1) است که دارای نوعی زبان برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند جدید برای فعال کردن تأیید رسمی و قراردادهای هوشمند قابل ارتقا (upgradeable smart contracts) ایجاد شده است.

پلتفرم Kadena چیست؟

هدف پلتفرم Kadena ارائه راه‌حل‌های بلاک‌چین برای شرکت‌ها و کارآفرینان، افزایش امنیت شبکه بیت‌کوین، کاهش هزینه کارمزد تراکنش‌ها و همچنین افزایش توان عملیاتی است.

عناوین مطلب:

این پلتفرم همچنین از زبان برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند که دسترسی به آن برای افراد بسیار راحت‌تر از سایر زبان‌های برنامه‌نویسی خواهد بود.

اخیراً بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال به دلیل سرعت بالا، هزینه پایین‌تر و مصرف انرژی کمتر به الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) روی آورده‌اند اما کادنا برخلاف تمامی آن‌ها عمل کرده و از الگوریتم PoW استفاده می‌کند و معتقد است که این الگوریتم اجماع امن‌ترین و معتبرترین روش برای ایمن‌سازی بلاک‌چین است.

با این حال، در مقایسه با PoS، الگوریتم PoW همان‌طور که در ارز‌های دیجیتالی مانند بیت‌کوین (Bitcoin) و اتریوم (Ethereum) مشاهده می‌شود با مشکل مقیاس‌پذیری مواجه است که به نوبه خود باعث افزایش هزینه تراکنش‌ها نیز شده است. این پروژه همچنین بستری مناسب برای ساخت و توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است.

برای حل این مشکلات Kadena از بلاک‌چین لایه 1 خود که Chainweb نام دارد، استفاده می‌کند که تراکنش‌ها را شارد یا تقسیم (shard) می‌کند.

شاردینگ فرایندی است که طی آن تراکنش‌ها به بلاک‌های کوچک‌تر تقسیم شده و در نتیجه بسیار سریع‌تر و با کارمزد بسیار پایین‌تر پردازش می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اتریوم 2.0 چیست؟ تغییرات آینده اتریوم را بخوانید

بلاک‌چین Chainweb به الگوریتم اثبات کار Kadena اجازه می‌دهد تا برخلاف بیت‌کوین و اتریوم در حین مقیاس‌پذیری، با مصرف انرژی و هزینه پایین و به صورت کارآمد فعالیت کند.

بلاک‌چین دوم کادنا به نام Kuros که بلاک‌چین لایه 2 این شبکه است، در این حین وارد عمل می‌شود و به کاربران سازمانی اجازه می‌دهد تا از مقیاس‌پذیری و توان عملیاتی لایه 1 این شبکه برای پردازش و خودکارسازی گردش کار از طریق قراردادهای هوشمند استفاده کنند.

پروتکل کادنا در حال حاضر، توسط استارت آپ Rymedi که برنامه‌های کاربردی مراقبت بهداشتی را در بلاک‌چین‌ها توسعه می‌دهد، استفاده می‌شود. این استارت آپ برای جمع‌آوری داده‌های دنیای واقعی جهت استفاده از محصولات بهداشتی با بهره‌گیری از فناوری بلاک‌چین و شرکت سرمایه‌گذاری USCF از پلتفرم کادنا استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها برای توسعه بلاک‌چین

تاریخچه و توسعه‌دهندگان پلتفرم Kadena

کادنا تیمی از متخصصان را گرد هم آورده است که به طور مداوم جهت توسعه و رشد این شبکه تلاش می‌کنند.

این پروژه توسط استوارت پوپجویی (Stuart Popejoy) و ویل مارتینو (Will Martino) که به ترتیب رهبری گروه بلاک‌چین JPMorgan و کمیته راهبری ارز‌های دیجیتال SEC را بر عهده داشتند، تأسیس شد.

توسعه دهندگان کادنا
توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال کادنا

این دو با هم اولین بلاک‌چین JPMorgan را طراحی کردند که در حال حاضر تحت عنوان JPM شناخته می‌شود و پس از آن به توسعه و طراحی بلاک‌چین Kadena پرداختند.

سایر اعضای این پروژه نیز سابقه کار در شرکت‌های برجسته‌ای مانند مایکروسافت (Microsoft)، گوگل و دیزنی (Disney) را دارند. علاوه بر این، این تیم شامل دکتر استوارت هابر (Dr. Stuart Haber)، از بنیان‌گذاران مفهوم بلاک‌چین نیز است که مطالعاتش چندین بار در وایت پیپر بیت‌کوین آورده شده است.

توکنومیک ارز KDA

در نوامبر سال 2021، توکن بومی پلتفرم Kadena به نام KDA، به طور ناگهانی نسبت به ماه اکتبر، 1400 درصد افزایش یافت و به قیمت 28/25 دلار افزایش پیدا کرد. این رشد ناگهانی به لطف تبلیغات، اخبار مثبت و همچنین لیست شدن در صرافی‌های مختلف بود.

در حال حاضر، در ژوئن 2022 توکن‌های KDA با قیمت 10/98 دلار در بازار جهانی خرید و فروش می‌شوند.

اغلب توکن‌های KDA به پاداش استخراج ماینر‌ها اختصاص داده شده‌اند. طبق داده‌های بلاک اکسپلورر کادنا، در حال حاضر 157/7 میلیون دلار توکن KDA در گردش است و نرخ انتشار توکن نیز به طور تخمینی 48 میلیون توکن در سال است.

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

کادنا این مکانیسم هاوینگ را به تقلید از شبکه بیت‌کوین و جهت کاهش تورم در شبکه خود پیاده کرده است اما بر خلاف بیت‌کوین که هاوینگ را هر چهار سال یک بار انجام می‌دهد، هاوینگ در این شبکه هر 1 سال یک بار صورت می‌گیرد؛ البته لازم به ذکر است که برنامه‌های توزیع توکن ممکن است توسط شبکه Kadena یا سازمان DAO آن تغییر کند.

تاریخچه قیمت کادنا
تاریخچه قیمتی ارز دیجیتال KDA

مشارکت و همکاری Kadena با سایر پلتفرم‌ها

پلتفرم کادنا به تازگی به شبکه اصلی اتریوم متصل شده که به توکن‌های KDA اجازه می‌دهد تا در شبکه اتریوم نیز خرید و فروش شوند.

همکاری و مشارکت نه تنها با اتریوم بلکه با سایر بلاک‌چین‌های لایه یک مانند ترا (Terra) و پولکادات (Polkadot) نیز نقدینگی بیشتری را برای شبکه Kadena فراهم می‌کند.

پروتکل Kadena همواره به دنبال توسعه و ارائه آخرین ترند‌ها جهت گسترش اکوسیستم خود بوده است. این امر شامل DeFi یا امور مالی غیرمتمرکز به عنوان یک DAO در پلتفرم Kadena نیز می‌شود که به این توکن‌ها اجازه می‌دهد تا بیش از همیشه در حاکمیت شبکه استفاده شوند.

علاوه بر این، احتمال اینکه در آینده‌ای نزدیک بازی‌های Play-to-Earn نیز در این پلتفرم ارائه شوند، زیاد است.

به طور کلی، فهرست شرکای این پلتفرم شرکت‌های زیادی از آمازون تا جدیدترین پلتفرم‌های yield farming مانند را شامل می‌شود.

جمع‌بندی

ارز دیجیتال کادنا یکی از جدیدترین پروژه‌های بلاک‌چین است که سعی دارد با رویکردی منحصر به فرد، چالش‌های این حوزه برطرف کند و سعی دارد مقیاس‌پذیری بیت‌کوین و اتریوم را برطرف سازد.

کادنا پلتفرمی مبتنی بر الگوریتم اثبات کار است که راهکار‌های مقیاس‌پذیری بلاک‌چین لایه 1 را برای توسعه‌دهندگان مستقل و شرکت‌ها با کارایی بالا ارائه می‌دهد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx