ارز کانتو (Canto) چیست و چگونه کار می‌کند؟

ارز کانتو

ارز کانتو یکی از جدیدترین بلاک‌چین‌های لایه 1 است که توسط ابزار توسعه کازماس (Cosmos) توسعه یافته است. این ارز در میان ارزهای دیجیتال رایج در نوع خود، خاص محسوب می‌شود.

در دنیای ارزهای دیجیتال، هر بلاک‌چین اهداف خود را دنبال می‌کند، ارز Canto نیز هدف خود را بر روی سرویس‌های دیفای (DeFi) متمرکز کرده است که می‌تواند خدمات بهتری را در اختیار کاربران کریپتو قرار دهد.

در ادامه این مقاله به بررسی ارز کانتو و کاربرد‌های آن خواهیم پرداخت. در پایان مقاله شما با توکنومیک و آینده ارز Canto آشنا خواهید شد که این موضوع می‌تواند در تصمیم گیری شما برای سرمایه گذاری در این ارز موثر باشد.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • شبکه کانتو یک بلاک‌چین عمومی غیرمتمرکز است که توسط ابزار توسعه کازماس (SDK) توسعه پیدا کرده است.
  • ارز Canto به عنوان توکن رسمی این شبکه جهت پرداخت کارمزد‌ها و پول رایج شبکه استفاده می‌شود.
  • کیف پول متامسک بهترین گزینه برای هولد ارز دیجیتال کانتو است.

ارز کانتو (Canto) چیست؟

Canto یک بلاک‌چین عمومی آزاد برپایه FPI است که با هدف توسعه اشکال اولیه سرویس‌های دیفای (DeFi) مانند صرافی‌های غیرمتمرکز، پروتکل‌های وام‌دهی و حسابرسی در سال 2022 توسعه یافته است.

این بلاک‌چین ابزارهای رایگان عمومی کاربردی در دنیای مالی را در اختیار‌ کاربران قرار می‌دهد.

ارز کانتو در واقع یک شبکه آزمایشی است و برای تبلیغ خود هیچ سرمایه گذاری تجاری یا پیش فروشی را انجام نداده است.

با در نظر گرفتن ماهیت غیرمتمرکز در هسته اصلی این شبکه، ارز کانتو و شبکه آن با هدف کمک به سازمان‌ها و مشارکت کنندگانی که قصد دارند در دنیای دیفای، سرویس‌های مورد نظر خود را توسعه دهند، فعالیت دارد.

از نظر فنی، ارز کانتو یک بلاک‌چین لایه 1 بدون نیاز به اجازه (Permissionless) و سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است که با هدف توسعه اکوسیستم دیفای شکل گرفته و سعی دارد فقط بر روی سرویس‌های مالی غیرمتمرکز تمرکز کند.

سازگاری این شبکه با اتریوم باعث شده تا توسعه دهندگان سایر شبکه‌های سازگار با EVM بتوانند به راحتی در این شبکه به توسعه اپلیکیشن‌های مالی برپایه بلاک‌چین بپردازند.

canto 2
هدف ارز Canto این است که مردم در یک محیط کاملا شفاف، ایمن، با دسترس آسان و غیرمتمرکز بتوانند تراکنش‌های مالی انجام دهند.

در هسته این پروژه، مکانیزم Tendermint کازماس وجود دارد که با نود‌های اعتبارسنج فعال در شبکه ارز کانتو، ایمنی این شبکه تامین می‌شود.

شبکه کانتو سازگاری خود با EVM را از طریق سیستم Ethermint کسب کرده است که یک محیط اجرایی برای ماشین مجازی اتریوم محسوب می‌شود.

ارز کانتو سعی دارد در مسیر فراهم کردن یک محیط دیفای، بهترین لایه اجرایی را فراهم کند. مهم‌ترین ویژگی‌های ارز کانتو در رسیدن به این هدف عبارت‌اند از:

  • کارمزد صفر برای تامین کنندگان نقدینگی، کاربران پروتکل، تریدرها و آربیتراژ کنندگان که می‌توانند به راحتی و بدون محدودیت به نقدینگی موجود دسترسی داشته باشند.
  • شبکه کانتو یک سیستم مقاوم در برابر رانت دارد. با توجه به تمرکز ارز کانتو در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مانند DEX و پروتکل‌های وام‌دهی، از نظر توسعه دهندگان این پروژه هیچ نیازی به توکن حاکمیتی نیست.
  • جمع آوری حداقل داده‌های مشتریان و تکیه‌بر تعامل بدون رابط کاربری نیز از ویژگی مهم دیگر این شبکه است که برای کاربران دنیای کریپتو اهمیت زیادی دارد.

در کل لازم است بدانید هیچ سازمان رسمی برای توسعه و حمایت از ارز کانتو وجود ندارد.

همچنین برای فروش این ارز نیز هیچ مکانیزم پیش فروشی در نظر گرفته نشده است و سرمایه گذاران آن از مکانیزم Vesting استفاده نمی‌کنند.

به طور کلی هیچ سرمایه گذار تجاری در پشت این پروژه وجود ندارد و همان‌طور که در ابتدای این بخش گفته شد، این پروژه بر روی زیرساخت عمومی FPI قرار دارد و انجمن حامی آن میزبان سرورهای آن هستند.

ارز کانتو چگونه کار می‌کند؟

اکنون که می‌دانیم شبکه کانتو در واقع یک بلاک‌چین غیرمتمرکز عمومی با هدف تمرکز بر روی پروتکل‌های دیفای است، باید ببینیم اکوسیستم آن چگونه در راستای رسیدن به این هدف کار می‌کند؟

تیم توسعه دهنده ارز کانتو سه ضلع اصلی هسته یک اکوسیستم دیفای را به شکل زیر معرفی کرده است:

  • صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی سواپ
  • بازارهای وام‌دهی مانند Aave
  • واحد‌های حساب غیرمتمرکز مانند DAI

با توجه به میزبانی شبکه کانتو در شبکه زیرساخت عمومی (FPI)، کاربران این اکوسیستم می‌توانند به صورت رایگان و بدون نیاز به پرداخت هزینه خاصی از خدمات موجود استفاده کنند.

از آن‌جایی که دیگر خبری از توکن‌های حاکمیتی و رانت مرتبط با آن‌ها نیست، حاکمیت پروژه کاملا به زنجیره متکی خواهد بود.

در این حالت، صرافی غیرمتمرکز کانتو کاملا غیرحاکمیتی خواهد بود و نمی‌توان از آن برای عرضه توکن یا پیاده سازی سیستم‌های کارمزد استفاده کرد.

این موضوع بدان معناست که شما در ازای معامله توکن‌های کریپتو کارمزد زیادی پرداخت نخواهید کرد.

در مورد پلتفرم وام‌دهی آن کمی قضیه متفاوت است. در این پلتفرم استیک کنندگان حاکمیت پروژه را در اختیار دارند که تمرکز آن‌ها بر روی رشد اکوسیستم و ایجاد محیطی ایمن برای توسعه دهندگان و کاربران دیفای است.

بیشتر بخوانید: بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال در 2022

canto 3

سومین بخش اکوسیستم ارز کانتو، واحد‌های حساب غیرمتمرکز یا NOTE است. این بخش در واقع یک الگوریتم تعیین نرخ بهره است که با هدف کاهش نوسانات کار می‌کند.

مسلما در این مسیر کسب حداکثری سود اولویت آن‌ها نیست و بیشتر تکیه بر روی مکانیزم‌هایی برای متعادل سازی کل سیستم مبنای اصلی کار است.

در این سیستم، با قرض گرفتن NOTE، از کاربران بهره دریافت می‌شود که بعدا این سود‌ها توسط پروتکل برای سرمایه گذاری در سایر بخش‌ها توزیع می‌شود.

چه کسی ارز کانتو را توسعه داده‌ است؟

ارز کانتو توسط Scott Lewis هم بنیان گذار سرویس DeFi Pulse و Slingshot توسعه یافته است. او به عنوان یکی از نقش‌های کلیدی این بلاک‌چین فعالیت دارد.

در طرف دیگر، تیم Plex نیز در توسعه سرویس‌های دیفای شبکه کانتو نقش موثری ایفا می‌کند. آن‌ها مسئول توسعه هسته شبکه، زیرساخت عمومی رایگان و وبسایت آن هستند.

در فرآیند توسعه این پروژه، یک پروپوزال DAO برای آوردن تیم B-Harvest به جمع توسعه دهندگان پروژه ارسال شده است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دائو (DAO) + معرفی پروژه‌های معروف آن

تیم B-Harvest یکی از گروه‌های اصلی توسعه اکوسیستم کازماس است که از آن‌ها برای توسعه ارز کانتو دعوت شده است.

در نمونه دیگر، تیم NeoBase بخش اکسپلورر بلاک‌چین ارز کانتو را توسعه داده است.

البته همکاری آن‌ها فقط به اکسپلورر شبکه کانتو محدود نمی‌شود و یک داشبورد حرفه‌ای برای بخش بازار وام‌دهی نیز نوشته‌اند. این موضوع در مورد صرافی غیرمتمرکز کانتو و Forteswap نیز صدق می‌کند.

توکنومیک ارز کانتو

ارز کانتو به عنوان توکن اصلی شبکه CANTO، استخراج نقدینگی و فعالیت‌های مربوط به استیک در این شبکه را سهولت می‌بخشد.

ارز CANTO در واقع توکن کاربری این بلاک‌چین محسوب می‌شود.

تعداد کل توکن‌های قابل عرضه کانتو 1 میلیارد وارد تعیین شده است که در زمان نوشتن این مقاله، حدود 423 میلیون واحد آن عرضه شده است.

بسیاری از سرمایه گذاران برای حفظ ارزش سرمایه خود بر روی این ارز سرمایه گذاری می‌کنند با این حال، شما باید قبل از خرید ارز کانتو به خوبی در مورد آن تحقیق کنید.

عرضه توکن کانتو به شرح زیر است:

  • 13% برای مشارکت کنندگان
  • 2% برای مهاجران ارز Canto
  • 5% برای اهدا آینده در اکوسیستم
  • 35% برای استخراج نقدینگی میان مدت
  • 45% برای استخراج نقدینگی بلند مدت

مهم‌ترین کاربرد ارز کانتو شامل پرداخت آن به عنوان کارمزد شبکه، استیک و کسب درآمد، استخراج نقدینگی و ارز رایج داخل شبکه آن است.

خدمات ارز کانتو چیست؟

در هنگام بررسی ارز کانتو باید به میزان اتخاذ آن در دنیای ارزهای دیجیتال توجه کنیم. شبکه کانتو از سه پلتفرم مهم تشکیل شده است که امکان انجام تراکنش‌های شفاف، آسان و بدون رانت را فراهم می‌کند.

مهم‌ترین خدمات شبکه کانتو عبارت‌اند از:

بازار وام‌دهی

بازار وام‌دهی کانتو که با نام CLM شناخته می‌شود در واقع فورک پروتکل Compound V2 است که توسط استیک کنندگان ارز کانتو مدیریت می‌شود.

در این بازار، استیک کنندگان نقش مهمی را نه تنها در رشد اکوسیستم بلکه از بین بردن رانت ایفا می‌کنند.

canto 4

در بازار CLM، توکن‌های نقدینگی از بازار غیرمتمرکز آن به عنوان وثیقه پذیرفته می‌شود.

برای دریافت وام، کاربران می‌توانند با واریز وثیقه خود به استخرهای پروتکل به عنوان عرضه، وام دریافت کنند. البته آن‌ها نمی‌توانند دارایی‌های تحت LP را به عنوان قرض از پلتفرم دریافت کنند، بلکه ارز انتخابی خواهد بود.

صرافی غیرمتمرکز کانتو و استخر نقدینگی

از آن‌جایی که صرافی غیرمتمرکز کانتو را نمی‌توان ارتقا داد، امکان افزودن توکن جدید یا تغییر کارمزد‌ها نیز در آن وجود ندارد.

البته سیستم غیرحاکمیتی این صرافی نیز نقش مهمی در غیرقابل تنظیم بودن آن دارد.

صرافی غیرمتمرکز کانتو به عنوان یک بازارساز خودکار (AMM)، نقدینگی را از سرمایه گذاران دریافت کرده و امکان معامله برای سایر تریدرها را فراهم می‌کند.

سرمایه گذاران با تامین نقدینگی در جفت ارز مورد نظر، توکن‌های LP دریافت می‌کنند که بعدا این توکن‌ها را برای کسب سود بیشتر می‌توان در پروتکل وام‌دهی آن نیز استیک کرد.

در کنار سیستم بازار ساز خودکار ارز CANTO، باید به برنامه استخراج نقدینگی آن نیز توجه کنیم. ارز کانتو در یک روند خطی و در هر بلاک در بین هولدرهای توکن LP توزیع می‌شود.

البته نباید فراموش کنیم که با توزیع هر چه بیشتر ارز کانتو در بازار، قیمت آن نیز‌ می‌تواند کاهش پیدا کند.

مکانیزم NOTE

NOTE در واقع یک توکن ERC20 است که به عنوان واحد محاسبه کانتو عمل می‌کند.

روش کار این سیستم ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد اما در واقع از آن می‌توان در جهت جذب نوسانات بازار و جهت‌دهی آن در بخش‌های دیگر استفاده کرد.

در ابتدای این سیستم، کل موجودی توکن‌های NOTE عرضه شده و در قرارداد هوشمند حسابداری CLM قفل شده است.

این توکن‌ها کاملا توسط وثیقه‌های قرض داده شده به قرارداد CLM پشتیبانی می‌شوند و شما می‌توانید با استفاده از ارزهایی مانند CANTO، ETH، ATOM یا حتی توکن‌های LP ارز کانتو، توکن NOTE را قرض بگیرید.

مکانیزم‌های مورد استفاده در پایدار سازی این توکن کمی پیچیده است و نمی‌توان همه آن‌ها را در این مقاله شرح داد اما به طور کلی باید گفت تعادل بین عرضه و تقاضای وام‌های در گردش این پروتکل، همه چیز را مشخص می‌کند.

البته توکن NOTE یک استیبل کوین نیست و قرار نیست ارزش آن همیشه 1$ باشد.

این ارز در جهت رفع نوسانات پلتفرم استفاده می‌شود به همین دلیل در زمان‌های اوج نوسان، ارزش آن ممکن است به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار بگیرد.

بریج شبکه کانتو

اکنون که می‌دانیم شبکه کانتو در واقع یک بلاک‌چین میزبان دیفای است، باید ببینیم چه دارایی‌هایی را می‌توان در این پلتفرم معامله کرد.

بریج شبکه کانتو به ما کمک می‌کند تا دارایی‌های موجود در شبکه‌های اتریوم و کازماس هاب را به راحتی جابه‌جا کنیم.

canto 5

البته کار با این بریج لزوما نیازمند داشتن یک کیف پول سازگار با Web3 و ماشین مجازی اتریوم است که در بخش معرفی کیف پول ارز کانتو به آن خواهیم پرداخت.

اما به طور کلی لازم است بدانید امکان انتقال ارزهای ATOM و ETH به کمک این بریج به راحتی میسر شده است.

لازم به ذکر است قبل از استفاده از این بریج باید یک کلید عمومی ایجاد کنید که ساخت این کلید لزوما نیازمند داشتن حداقل 0.05 CANTO‌ یا 0.01 ETH است.

استیک ارز کانتو

مانند هر شبکه اثبات سهام دیگر، شما می‌توانید با استیک دارایی‌ها بر روی نود‌های اعتبارسنج، کسب درامد کنید.

فرآیند استیک دارایی‌ها نیز کاملا از طریق وبسایت آن قابل انجام است و با داشتن یک کیف پول سازگار با Web3 می‌توانید به راحتی آن را انجام دهید.

قبل hc استیک ارز کانتو در شبکه آن لازم است بدانید در هنگام استیک، این سیستم از شما 0.08 CANTO و 1 CANTO در هنگام برداشت پاداش، کارمزد دریافت می‌کند.

پاداش‌های شما هر 24 ساعت یک بار توزیع می‌شود که شما می‌توانید با زدن دکمه Claim آن‌ها را برداشت کنید.

سود استیک ادعا شده از سوی نود‌های شبکه حدود 18% است که از محل توکن‌های عرضه نشده CANTO توزیع می‌شود.

در این حالت اگر شما به ارزش 1000$ توکن CANTO در این شبکه استیک کنید، ماهانه حدود 15$ کسب درآمد خواهید داشت.

البته باید تورم این ارز را در نظر گرفت چرا که با افزایش عرضه تا رسیدن به سقف تعیین شده، قیمت آن در بازار می‌تواند به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: مقایسه ارزهای دیجیتال تورمی و ضد تورمی

با این حال استیک این ارز نیز ریسک‌های خاص خود را دارد که باید قبل از سرمایه گذاری حجم زیاد دارایی، به خوبی به آن توجه کنید.

بهترین کیف پول برای هولد ارز کانتو

تقریبا همه بخش‌های قابل استفاده شبکه کانتو بر روی قراردادهای هوشمند سازگار با EVM‌ بنا شده است.

در این حالت شما می‌توانید با تکیه‌بر کیف پول‌های سازگار با اتریوم، از قابلیت‌های بلاک‌چین کانتو بهره‌مند شوید.

در لیست کیف پول‌های سازگار با ارز کانتو، نام متامسک (MetaMask) همیشه در ابتدای لیست حضور داشته است.

شما می‌توانید به راحتی با افزودن این ارز به کیف پول خود، با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مستقر در این شبکه به تعامل بپردازید.

برای افزودن ارز کانتو به کیف پول متامسک، به بخش Add Network مراجعه کرده و اطلاعات زیر را برای شبکه جدید وارد کنید.

پس از اضافه کردن شبکه شما می‌توانید به راحتی به بخش استیک مراجعه کرده و کسب درآمد کنید.

ارز کانتو را از کجا بخریم؟

وقتی صحبت از خرید این ارز می‌شود، گزینه‌های زیادی روی میز نیست.

در واقع به دلیل نبود سرمایه گذار تجاری و هدایت پروژه توسط انجمن آن، صرافی‌های زیادی از این پروژه حمایت نمی‌کنند.

canto 6

با این که ارز کانتو در بین ارزهای دیجیتال در رتبه 2791 قرار دارد اما همچنان کاربران ایرانی می‌توانند از بین چهار صرافی موجود از جمله کوینکس، ارز کانتو را در جفت ارز USDT معامله کنند.

برخی از پروژه‌های مستقر در بلاک‌چین کانتو

همان‌طور که گفته شد، بلاک‌چین کانتو با ماشین مجازی اتریوم سازگاری کامل دارد.

این موضوع باعث شده تا برنامه نویسان قراردادهای هوشمند سایر شبکه‌ها بتوانند به راحتی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود را در این بلاک‌چین مستقر کنند.

با این حال اکوسیستم ارز کانتو فقط شامل 7 اپلیکیشن غیرمتمرکز است که دو بازار وام‌دهی و صرافی غیرمتمرکز اصلی این پروژه، عمده شاخص TVL‌ آن را شکل می‌دهد.

تیم توسعه دهنده ارز کانتو، رویداد‌های هکاتون‌های زیادی را برای تشویق پروژه‌ها به عرضه در شبکه کانتو داشته است با این حال اکوسیستم آن در زمان نوشتن این مقاله در رتبه 15 قرار دارد.

طی هکاتون‌های انجام شده در این پروژه، برخی پروژه‌ها از فرصت استفاده کرده و وارد آن شده‌اند که در اینجا به معرفی مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

به خاطر داشته باشید قبل از مشارکت یا انجام هر گونه فعالیت مالی در پروژه‌های مذکور باید تحقیقات خود را به طور کامل انجام دهید.

پروژه Canto Longneck

یک پروژه NFT که کلکسیون انیمه‌های خاص را در بستر این شبکه عرضه می‌کند.

محتوای این کلکسیون از تصاویر شترمرغ و سبک پیکسلی الهام گرفته است. این پروژه توسط انجمن آن هدایت می‌شود که رضایت مشتری را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

canto 7

براساس اعلام انجمن این پروژه، 100 ضرب کننده اول، توکن‌های NFT‌ رایگان دریافت خواهند کرد که در بازارهایی مانند Provenant Art و Alto Market قابل معامله خواهند بود.

پروژه Slingshot

یک پلتفرم معاملاتی برپایه Web3 که با رویکرد حل کردن مشکلات تریدرها و ارائه حداکثر ارزش معاملاتی ایجاد شده است.

این پروژه با تکیه‌بر چندین پروتکل نقدینگی تجمیع شده سعی دارد بهترین انتخاب‌ها را برای معامله دارایی‌ها در اختیار تریدر قرار دهد.

در پروژه Slingshot، تریدر بهترین انتخاب‌ها را برپایه جفت ارز انتخابی خواهد داشت که این موضوع به معنای معاملات بهتر نسبت به سایر پلتفرم‌های معاملاتی در این شبکه است.

لازم به ذکر است ارز کانتو به عنوان ارز اصلی این صرافی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کارمزد‌های شبکه نیز توسط این ارز پرداخت خواهد شد.

پروژه Y2R Finance

این پروژه در واقع یک اپلیکیشن غیرمتمرکز بهینه کننده کشت سود است که در آن کاربران می‌توانند مقدار‌ توکن‌های LP قفل شده در پلتفرم CLM‌ شبکه کانتو را افزایش دهند.

برای رسیدن به این هدف آن‌ها از مکانیزم سود ترکیبی خودکار استفاده می‌کنند که سود سالیانه قابل توجهی را به همراه دارد.

البته در این مسیر، توسعه دهندگان این پروژه از محل سود‌های ترکیبی کارمزد کمی دریافت می‌کنند که به تداوم پروژه کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: بررسی برترین پروژه‌های حوزه دیفای برای کشت سود (ییلد فارمینگ)

پروژه Forteswap

یک صرافی غیرمتمرکز دیگر در اکوسیستم ارز کانتو که در آن کاربران این شبکه می‌توانند صرفا با اتصال کیف پول سازگار با Web3 خود به قراردادهای هوشمند آن، دارایی‌های موجود در این شبکه را معامله کنند.

برخی از مهم‌ترین دارایی‌های قابل معامله در این صرافی عبارت‌اند از ATOM، INU، USDC و USDT.

مقیاس پذیری شبکه کانتو

اکنون نوبت به بررسی مقیاس پذیری شبکه کانتو می‌رسد.

از آن‌جایی که زیرساخت این شبکه توسط ابزارهای کازماس توسعه یافته است، سرعت انجام تراکنش‌ها در آن به شکل قابل توجهی بالاست و می‌تواند رقیب مناسبی برای سایرین باشد.

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی اکسپلورر این شبکه، ایجاد هر بلاک در آن به طور متوسط 6.5 ثانیه زمان می‌برد.

کارمزد هر تراکنش حدود 0.02 CANTO‌ است و برای تایید تراکنش‌ها داشتن حداقل 3 تایید از نود‌ها کافیست.

میزبانی این شبکه بر روی تکنولوژی کازماس باعث شده تا توسعه دهندگان آن بدون نگرانی در مورد چالش‌های فنی سر راه، بر روی عملکرد آن در حوزه دیفای و ارائه هر چه بهتر خدمات غیرمتمرکز تمرکز کنند.

در این شبکه هر کسی می‌تواند با اجاره یک سرور و خرید مقداری ارز کانتو یک نود اعتبارسنج راه‌اندازی کند.

البته نود‌های اعتبارسنج تنها کاربران فعال در این شبکه نیستند بلکه دو نود آرشیو (Archive) و Graph نیز در مسیر بهبود عملکرد شبکه نقش مهمی ایفا می‌کنند.

نود‌های آرشیو وظیفه ذخیره تراکنش‌های شبکه را برعهده دارند و نود‌های گراف امکان دسترسی به داده‌های درون زنجیره‌ای برای کاربران بزرگ را فراهم کرده‌اند.

در هر صورت، داشتن یک سرور قدرتمند که بتواند پاسخگوی ترافیک موجود و حجم بالای بلاک‌چین کانتو باشد از اولین گام‌هایی است که باید در مسیر مشارکت در این شبکه در نظر بگیرید.

سوالات متداول

ارز کانتو چیست؟

ارز کانتو (Canto) یک بلاک‌چین عمومی آزاد برپایه شبکه زیرساخت عمومی (FPI) است که با هدف توسعه اشکال اولیه سرویس‌های دیفای (DeFi) مانند صرافی‌های غیرمتمرکز، پروتکل‌های وام‌دهی و حسابرسی، توسعه یافته است. این بلاک‌چین ابزارهای رایگان عمومی کاربردی در دنیای مالی را در اختیار‌ کاربران قرار می‌دهد.

ارز کانتو در کدام صرافی است؟

ارز کانتو در صرافی کوینکس، BitGet ،MAXC و BingX لیست شده است که شما می‌توانید با جفت ارز USDT‌ آن‌ را معامله کنید.

برای هولد ارز کانتو از کدام کیف پول استفاده کنیم؟

کیف پول متامسک در بین کیف پول‌های سازگار با Web3 بهترین گزینه برای ارز کانتو به شمار می‌رود. شما می‌توانید با اضافه کردن شبکه کانتو به کیف پول خود، نه تنها توکن کانتو را هولد کنید بلکه امکان تعامل با قراردادهای هوشمند آن نیز برایتان فراهم می‌شود.

سود استیک ارز کانتو چقدر است؟

سود استیک ارز کانتو به صورت سالیانه 18% است. پاداش کاربران در هر 24 ساعت توزیع می‌شود که شما می‌توانید با اتصال کیف پول خود آن‌ها را برداشت کنید.

نتیجه گیری

ارز کانتو یک شبکه بلاک‌چینی غیرمتمرکز عمومی است که توسط هیچ سازمان یا سرمایه گذار خصوصی پشتیبانی نمی‌شود.

به دلیل سازگاری شبکه کانتو با ماشین مجازی اتریوم، امکان استقرار قراردادهای هوشمند بر روی آن فراهم شده است.

ارز CANTO توکن اصلی شبکه کانتو است که به عنوان پول رایج در این شبکه کاربرد دارد.

کارمزد‌های شبکه CANTO بسیار پایین است و از بابت تراکنش‌های قراردادهای هوشمند و هزینه آن جای نگرانی نیست. با این حال این اکوسیستم همچنان کوچک است و شما باید قبل از سرمایه گذاری بر روی آن، تحقیقات خود را انجام دهید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx