بررسی جامع ارز دیجیتال کاسپا (Kaspa)

ارز Kaspa

از جمله ارزهای دیجیتالی که به عنوان جایگزین برای بیت‌کوین معرفی شده، ارز kaspa است.

ارز کاسپا یکی از ارزهای دیجیتالی است که در 7 نوامبر 2021 راه‌اندازی شد. برخی از کاربران کریپتو، ارز کاسپا را جایگزین مناسبی برای بیت‌کوین می‌دانند.

این پروژه مبتنی بر BlockDAG است که مزایای بسیاری نسبت به بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال قدیمی دارد.

عناوین مطلب:

ارز کاسپا بر اساس پروتکل PHANTOM ایجاد شده که یک تعمیم مقیاس‌پذیر از اجماع ناکاماتو است و طراحی آن مطابق با اصولی است که ساتوشی ناکاماتو در استخراج اثبات‌ کار بیت‌کوین به کار برده است.

علاوه بر این؛ کاسپا توانایی بسیار بالایی برای حفظ امنیت در الگوریتم اجماع اثبات ‌کار دارد. در این مقاله قصد داریم درباره ارز kaspa، ویژگی‌ها، مزایا و تیم توسعه آن صحبت کنیم.

نکات کلیدی ارز kaspa چیست

  • ارز kaspa، این قابلیت را دارد که نرخ بالای بلاک‌ها را تسهیل کند و در عین حال سطح امنیت ارائه شده توسط مکانیزم‌های اجماع اثبات کار را حفظ نماید.
  • پروژه کاسپا از کاربران در برابر سوءاستفاده‌هایی مانند دستکاری سفارش و تراکنش‌ها محافظت می‌کند.
  • کاسپا به گونه‌ای طراحی شده که از DAG استفاده می‌کند. این امر به شبکه اجازه می‌دهد تا چندین بلاک را به صورت همزمان پردازش کند. 

ارز کاسپا (Kaspa) چیست؟

در ویدیو زیر به زبان ساده توضیح داده شده است که ارز کاسپا چیست:

کاسپا یکی از سریع‌ترین بلاک‌چین‌های لایه 1 منبع باز، مقیاس‌پذیر و غیرمتمرکز است. همانطور که اشاره کردیم؛ کاسپا مبتنی بر BlockDAG است و از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) پیروی می‌کند.

بر خلاف بلاک‌چین‌های سنتی موجود، کاسپا به گونه‌ای طراحی شده که از DAG استفاده می‌کند. این امر به شبکه اجازه می‌دهد تا چندین بلاک را به صورت همزمان پردازش کند.

علاوه بر این؛ شبکه کاسپا از از پروتکل GhostDAG نیز استفاده می‌کند که باعث هم‌زیستی بلاک‌ها شده و امنیت شبکه را افزایش می‌دهد.

این ویژگی‌ها باعث می‌شود که ارز kaspa عملکرد بهتری نسبت به بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال قدیمی داشته باشد. در ادامه به بررسی دقیق عملکرد کاسپا و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

نحوه عملکرد ارز کاسپا چگونه است؟

نحوه عملکرد کاسپا بسیار شبیه به بیت‌کوین است؛ اما در این میان تفاوت‌هایی وجود دارد.

به عنوان مثال، کاسپا به جای استفاده از یک بلاک‌چین خطی جهت پردازش و ثبت تراکنش‌ها، از یک روش نموداری جهت‌دار تحت عنوان DAG بهره می‌گیرد که همین موضوع به پردازش هم‌زمان چندین بلاک و داشتن عملکردی سریع‌تر و مقیاس‌پذیرتر از بیت‌کوین کمک می‌کند.

علاوه بر این؛ کاسپا توانایی بسیار خوبی برای مقاومت در برابر نرخ بالای بلاک دارد و در زمان بالا بودن نرخ بلاک، امنیت الگوریتم اثبات کار را تامین می‌کند. این موضوع در کاسپا بسیار منحصر به فرد و قابل توجه است.

همچنین؛ الگوریتم اثبات کار موجود در کاسپا به گونه‌ای است که انرژی کمتری مصرف کرده و همین مسئله باعث سازگاری بیشتر با محیط‌ زیست و کارآمدتر شدن استخراج ارز Kas می‌شود.

معرفی ویژگی‌های kaspa 

علاوه بر اینکه کاسپا اولین نمونه BlockDAG در دنیای کریپتو است و منجر به انجام تراکنش‌های سریع و فوری می‌شود؛ ویژگی‌های مهم دیگری نیز دارد که در ادامه به شرح هریک می‌پردازیم:

  • امنیت: کاسپا برای حفظ امنیت و ایمنی شبکه، از الگوریتم‌های رمزنگاری پیشرفته استفاده می‌کند. قابلیت‌های امنیتی این شبکه، آن را  در برابر حملات مختلفی از جمله حملات 51 درصد مقاوم می‌سازد.
  • مقیاس‌پذیری: یکی از ویژگی‌های برجسته کاسپا، مقیاس‌پذیری بالای آن است. این به معنای قابلیت پردازش تعداد زیادی تراکنش در زمان کوتاه است.

مقیاس‌پذیری بالای کاسپا در مقایسه با مشکلات مربوط به مقیاس‌پذیری که برخی از ارزهای دیجیتال دارند، بسیار حائز اهمیت است.

  • سرعت بالا: شبکه کاسپا با استفاده از الگوریتم‌های خاص خود، توانایی تایید و انجام تراکنش‌ها با سرعت بالا را دارد. به عبارت دیگر؛ تراکنش‌ها در شبکه kaspa با سرعت و کارایی بالایی انجام می‌شوند.
  • قراردادهای هوشمند: کاسپا از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند. این به معنای آن است که قابلیت اجرای خودکار تراکنش‌ها و پایبندی به شروط مشخص در شبکه کاسپا وجود دارد.

با استفاده از قراردادهای هوشمند، می‌توان تراکنش‌های پیچیده را به صورت خودکار اجرا کرده و نیاز به واسطه‌ها را کاهش داد.

معرفی صرافی جهت خرید ارز KAS

صرافی‌های ارز دیجیتال بسیاری هستند که شما می‌توانید توکن KAS را از آن‌ها خریداری کنید.

از جمله صرافی‌ Coinex و صرافی MEXC

در شکل زیر، تعدادی از مهمترین صرافی‌ها جهت خرید ارز کاسپا قابل مشاهده است:

های ارز دیجیتال
صرافی‌های ارز دیجیتال جهت خرید و فروش ارز کاسپا

کیف پول مناسب برای نگهداری ارز دیجیتال کاسپا چیست؟

یکی از معروفترین کیف پول‌های کاسپا، کیف پول تحت وب آن است که با داشتن رابط کاربری فوق‌العاده و سطح امنیتی بالا، مورد توجه کاربران مبتدی نیز قرار گرفته است.

ما در این قسمت قصد داریم علاوه بر این کیف پول، دو کیف پول دیگر برای نگهداری کاسپا را مورد بررسی قرار دهیم.

کیف پول کاسپیوم (Kaspium)  

کاسپیوم یک کیف ‌پول غیر‌حضانتی موبایل جهت نگهداری رمز ارز کاسپا است که در حال حاضر نسخه اندروید آن ارائه شده و در مرحله تست عمومی قرار دارد. نسخه  iOS این کیف پول نیز در دست طراحی است.

کیف پول کاسپیوم برای کاربرانی که می‌خواهند همیشه کیف ‌پول خود را در دسترس داشته باشند، بسیار مناسب است؛ زیرا می‌توانند دارایی‌های خود را به راحتی از طریق موبایل کنترل و مدیریت کنند.

کیف پول تحت وب

یکی از امن‌ترین کیف ‌پول‌ها برای نگهداری کاسپا، کیف پول تحت وب آن است. شما با این کیف‌ پول می‌توانید ارسال، دریافت و پرداخت‌های خود را به سادگی مدیریت کرده و از دارایی خود نگهداری کنید.

علاوه بر این؛ ویژگی‌های این کیف پول مانند رابط‌ کاربری ساده و دسترسی آسان باعث شده است تا اکثر کاربران برای نگهداری ارز کاسپا از این والت استفاده کنند.

جهت استفاده از این کیف پول، می‌توانید به وب‌سایت کیف پول کاسپا مراجعه کرده و با انتخاب نام کاربری و رمز عبور برای خود، نسبت به ایجاد کیف پول تحت وب کاسپا اقدام نمایید.

کیف پول KDX

کیف پول KDX یک کیف پول مناسب برای نصب بر روی دسکتاپ است. این کیف پول از عبارات بازیابی 12 کلمه‌ای استفاده می‌کند و از امنیت قابل‌ قبولی برخوردار است.

برای دانلود این کیف پول می‌توانید به وب‌سایت رسمی KDX آن مراجعه کنید.

تحلیل ارز کاسپا در حال حاضر

ارز دیجیتال Kaspa با نماد اختصاری KAS ، توکن بومی شبکه کاسپا است.

تعداد کل توکن‌های قابل عرضه برای این ارز دیجیتال 28,704,026,601 واحد است که در زمان نوشتن این مقاله تعداد 19,290,927,388 واحد آن (برابر 67 درصد از عرضه کل) در حال گردش است.

ارز KAS تمام فعالیت‌های شبکه از جمله هزینه‌های توسعه‌دهندگان و تراکنش‌ها را تامین می‌کند و برای پرداخت‌ها در شبکه استفاده می‌شود.

برای بررسی لحظه‌ای قیمت ارز KAS می‌توانید به صفحه توکن KAS در Coinmarketcap مراجعه کنید. در حال حاضر این ارز در رتبه 214 از نظر حجم تراکنش در بین ارزهای دیجیتال قرار دارد.

قیمت کاسپا
نمودار قیمت ارز کاسپا در کوین مارکت کپ

تیم توسعه ‌کاسپا (Kaspa)

پروژه کاسپا توسط شرکت R&D DAGLabs و با سرمایه‌گذاری PolyChain اجرا شده است. Kaspa یک پروژه رمزنگاری متن باز است که هیچ مدل تجاری را پیاده‌سازی نکرده و هیچ‌گونه عامل مرکزی بر آن حاکمیت ندارد.

بنیانگذار اصلی این پروژه یوناتان سوم‌پلینسکی (Yonatan Sompolinsky) است که در حال حاضر دانشجوی فوق دکترا در دانشگاه‌ هاروارد و عضو تیم تحقیقاتی MEV است.

blank
بنیانگذار کاسپا

تیم توسعه‌دهنده اصلی Kaspa عبارتند از شای ویبورسکی (Shai Wyborski) دانشجوی دکترای رمزنگاری، مایکل ساتون (Michael Sutton)، مایک زاک (Mike Zak)، اوری نیومن (Ori Newman) و الیچای تورکل (Elichai Turkel) که همگی در پیاده‌سازی و تثبیت شبکه با یکدیگر همکاری دارند.

توسعه کاسپا
تیم توسعه‌دهنده کاسپا

نقشه راه (رودمپ) پروژه کاسپا

  • انتشار وایت پیپر کاسپا: اگرچه مقالات تحقیقاتی متعددی در پس زمینه پروژه کاسپا نوشته شده است؛ با این حال وایت پیپر رسمی پروژه نیز به منظور شرح کامل تحقیقات گذشته و اهداف فعلی Kaspa برای اطلاع‌رسانی به مبتدیان و توسعه‌دهندگان داخلی  در دسترس عموم قرار گرفته است.
  • انتشار مقاله تحقیقاتی درباره الگوریتم اجماع DagKnight: ارائه یک مقاله تحقیقاتی در مورد مکانیسم اجماع جدید که به طور بالقوه در کاسپا معرفی خواهد شد. این اجماع جدید، از نظر تئوری زمینه را برای تراکنش‌ها و زمان‌های تایید سریع‌تر فراهم می‌کند.
  • اجرای قراردادهای هوشمند: هدف Kaspa تبدیل شدن به سریع‌ترین، مقیاس‌پذیرترین و امن‌ترین ارز دیجیتال لایه یک است. هدف گسترده‌تر این پروژه، ایجاد لایه یک نهایی برای پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند، Defi و اجرای برنامه‌های لایه 2 بر روی آن است.
  • بهبود نودهای بایگانی: با بهبود گره‌های بایگانی، امکان بازیابی مجموعه داده‌های تاریخی بیشتری در شبکه فراهم خواهد شد.
  • افزایش تعداد بلاک در ثانیه و تعداد تراکنش در ثانیه: قبل از اجرای پروژه با زبان برنامه‌نویسی Rust، تعداد 18 بلاک در ثانیه پردازش می‌شد که طبق قرارداد، با نوشتن برنامه به زبان Rust، این عدد به 32 بلاک در ثانیه خواهد رسید.
  • کدنویسی به زبان Rust: بازنویسی زبان برنامه‌نویسی کاسپا از Golang به Rust توسط مایکل ساتون انجام شده است. این تغییر باعث می‌شود که کاسپا به یکی از اهداف مهم خود، یعنی سرعت انجام تراکنش‌ها، نزدیک‌تر شود.
  • توسعه کیف پول برای موبایل: توسعه کیف پول‌هایی امن جهت حفظ و نگهداری ارز دیجیتال کاسپا در این نقشه راه قرار دارد.
راه کاسپا
نقشه راه پروژه کاسپا

سوالات متداول

ارز کاسپا چیست؟

کاسپا یکی از سریع‌ترین بلاک‌چین‌های لایه 1 منبع باز، مقیاس‌پذیر و غیرمتمرکز است. این پروژه مبتنی بر BlockDAG است و از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) پیروی می‌کند. علاوه بر این؛ شبکه کاسپا از از پروتکل GhostDAG نیز استفاده می‌کند که باعث هم‌زیستی بلاک‌ها شده و امنیت شبکه را افزایش می‌دهد.

استفاده از DAG در کاسپا، چه مزیتی نسبت به بیت‌کوین ارائه می‌دهد؟

کاسپا به جای استفاده از یک بلاک‌چین خطی جهت پردازش و ثبت تراکنش‌ها، از یک روش نموداری جهت‌دار تحت عنوان DAG بهره می‌گیرد که همین موضوع به پردازش هم‌زمان چندین بلاک و داشتن عملکردی سریع‌تر و مقیاس‌پذیرتر از بیت‌کوین کمک می‌کند.

مهمترین ویژگی‌های ارز کاسپا چیست؟

امنیت بالا، افزایش مقیاس‌پذیری، پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و سرعت بالا از ویژگی‌های مهم پروژه کاسپا است.

ارز KAS را از کدام صرافی بخریم؟

صرافی‌های ارز دیجیتال بسیاری مانند Coinex، KuCoin، Gate.io، MEXC، LBANK و … ارز KAS را در لیست ارزهای دیجیتال خود قرار داده‌اند.

خرید ارز کاسپا چگونه انجام می‌شود؟

اگر قصد خرید ارز کاسپا از صرافی‌های خارجی دارید، می‌توانید ارز دیجیتال از صرافی‌های ایرانی مانند نوبیتکس بخرید و به صرافی خارجی منتقل کنید. سپس امکان خرید ارز KAS را خواهید داشت.

آیا استخراج ارز کاسپا شدنی است؟

بله این ارز قابل ماین است. همه اطلاعات و منابع لازم برای استخراج ارز کاسپا را در سایت رسمی این ارز در این لینک ببینید:
https://kaspa.org/mining-kaspa

از کدام کیف پول برای کاسپا استفاده کنیم؟

کاسپا دارای یک کیف پول تحت‌وب در آدرس wallet.kaspanet.io است. همچنین کیف پول‌ دسکتاپ و سایر والت‌ها در آدرس kaspanet.io معرفی شده‌اند.

چگونه مقداری کاسپا بصورت رایگان بدست آوریم؟

در سایت faucet.kaspanet.io مقداری ارز کاسپا بصورت رایگان به آدرسی که ارائه می‌دهید ارسال می‌شود. ما تست کردیم و هر 24 ساعت 0.009 ارز KAS قابل دریافت بود، شاید درخواست ارز رایگان از این سایت همیشه در دسترس نباشد.

سخن پایانی

پروژه کاسپا در ماه نوامبر سال 2021 توسط Yonatan Sompolinsky راه‌اندازی شد. او دانشجوی سابق دانشگاه هاروارد و یکی از محققین پروتکل GHOSTDAG در مسیر توسعه اتریوم بود.

این شبکه برای اینده ارز kaspa، به دنبال افزایش مقیاس‌پذیری، عدم ‌تمرکز، امنیت بالا و سرعت بالا در انجام تراکنش‌ها است.

در این مقاله به بررسی ارز دیجیتال کاسپا و موارد مربوط به آن پرداختیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx