هر آنچه که باید درباره پلتفرم و ارز Waves بدانید

پلتفرم Waves

علی‌رغم وجود صدها بلاک‌چین مختلف، تعداد کمی از آن‌ها توانسته‌اند توازن مناسبی بین دسترسی، مجموعه ویژگی‌ها و قابلیت استفاده برقرار کنند.

ارز Waves یکی از این پروژه‌های انگشت شمار است که با بلاک‌چین کاربرپسند خود که برای محقق کردن آینده وب 3 ساخته شده، توازن مناسبی بین هر سه فاکتور بالا ایجاد کرده است.

به طور خلاصه در مورد پلتفرم Waves می‌توان به این موارد اشاره کرد:

عناوین مطلب:

  • Waves یک پلتفرم بلاک‌چین است که برای راه‌اندازی قراردادهای هوشمند و دارایی‌های هوشمند ساخته شده است.
  • این پلتفرم در سال 2016 ایجاد شد و از آن زمان تاکنون همواره جزو 100 ارز دیجیتال محبوب جهان بوده است.
  • صرافی Waves و پروتکل Neutrino دو مورد از موفق‌ترین پلتفرم‌های ساخته شده بر بستر ویوز هستند.

ویوز (Waves) چیست؟

همان‌طور که گفته شد، Waves یک پلتفرم بلاک‌چین است که ایجاد توکن‌های کریپتویی سفارشی (معروف به دارایی‌های هوشمند) و راه‌اندازی قراردادهای هوشمندی را که زمینه‌ساز فعالیت طیف وسیعی از برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) هستند، آسان می‌کند.

برنامه غیرمتمرکز یا dapp اپلیکیشنی است که بر روی بلاک‌چین اجرا می‌شود. برنامه‌های غیرمتمرکز محبوب شامل صرافی‌های غیرمتمرکز، بازی‌ها و پلتفرم‌های وام‌دهی بدون نیاز به احراز هویت هستند.

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز
dapp یا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، برنامه‌هایی هستند که روی بلاک‌چین ذخیره می‌شوند و هیچ شخص یا نهاد خاصی آن‌ها را کنترل نمی‌کند.

این دارایی‌های هوشمند می‌توانند عملاً بیانگر هر چیزی از جمله دارایی‌های دنیای واقعی و سایر ارزهای دیجیتال بوده و می‌توان آن‌ها را در اکوسیستم ویوز خرید، فروش، استفاده و معامله کرد.

ارز Waves از زمان تکمیل عرضه اولیه کوین (ICO) در آوریل 2016 و راه‌اندازی شدن در چند ماه بعد، به یکی از 100 ارز دیجیتال موفق تبدیل شده است و در حال حاضر ارزش بازار آن بیش از 725 میلیون دلار است!

ارز Waves چگونه کار می‌کند؟

مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال، ارز Waves بر روی یک دفتر کل غیرمتمرکز به نام بلاک‌چین کار می‌کند.

امنیت این بلاک‌چین توسط یک مکانیسم جدید اجماع موسوم به اثبات سهام اجاره‌ای (LPoS) تأمین می‌شود که در اصل یک نسخه اصلاح شده از مکانیسم اثبات سهام (PoS) است. 

این مکانیسم به کاربران کیف پول لایت این امکان را می‌دهد تا با اجاره دادن توکن‌های Waves خود به نودهای استخراج کننده در فرآیند اعتبارسنجی بلوک شرکت کنند.

بیشتر بخوانید: فول نود (Full Node) چیست و چه مزایایی دارد؟

این کاربران با اجاره دادن توکن‌های Waves به یک نود استخراج کننده، در صورتی که نود آن‌ها به عنوان اعتبارسنج انتخاب شود، بخشی از پاداش استخراج بلوک را دریافت می‌کنند.

بخش عمده قدرت پروتکل ویوز ناشی از دارایی‌های هوشمند (Smart Assets) آن است، که اساساً توکن‌هایی هستند که به لطف اسکریپت‌های دارایی، قابلیت‌های بیشتری دارند.

در نتیجه دارایی‌های هوشمند می‌توانند ویژگی‌های جذابی مانند غیرقابل انتقال بودن در صورت رسیدن به یک آدرس خاص (سوزانده شده) یا مسدود شدن پس از رسیدن بلاک‌چین ویوز به یک تعداد بلوک مشخص داشته باشند.

برای ایجاد یک دارایی هوشمند در Waves کافی است از ویژگی «Issue Transaction» استفاده کرد، چند پارامتر اولیه را وارد کرده و کارمزدی معادل 1 ویوز را پرداخت کنید تا دارایی شما ایجاد شود.

پروتکل Waves چه ویژگی‌های خاصی دارد؟

  • ظرفیت پردازش بالا: شبکه اصلی Waves-NG که به تازگی راه‌اندازی شده است، می‌تواند حدود 100 تراکنش را در ثانیه (tps) پردازش کند؛ این عدد برای بیت‌کوین حداکثر 7 تراکنش در ثانیه است.
  • کارمزدهای کم تراکنش: این کارمزدها ممکن است 0.001 Waves برای تراکنش‌های معمولی یا 0.005 Waves برای تراکنش‌های نیازمند اسکریپت باشند.
  • فراگیر: مکانیسم اجماع اثبات سهام اجاره‌ای (LPoS) به گونه‌ای طراحی شده است که تمام دارندگان توکن ویوز می‌توانند با اجاره دادن توکن‌های خود به نودهای استخراج پاداش دریافت کنند.
  • توکن‌های هوشمند: هر کسی می‌تواند توکن‌های هوشمند Waves را راه‌اندازی کند چرا که برای این کار هیچ تجربه برنامه‌نویسی لازم نیست. هر کسی تنها با چند کلیک ساده می‌تواند در پلتفرم ویوز توکن جدید بسازد.

بیشتر بخوانید: بدون کدنویسی در پروژه‌های ارز دیجیتال مشارکت داشته باشید!

با Waves چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، از پلتفرم ویوز می‌توان برای ساخت و راه‌اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) پیچیده استفاده کرد؛ این برنامه‌ها را می‌توان تقریباً برای هر کاربردی طراحی کرد.

تا اوایل سال 2021 بیشتر برنامه‌های محبوب Waves را بازی‌ها و پلتفرم‌های قمار تشکیل می‌دادند؛ با این وجود برترین برنامه غیرمتمرکز Waves، پروتکل نوترینو (Neutrino) مربوط به خود این پلتفرم است (در ادامه به آن خواهیم پرداخت).

پروژه‌های بر بستر Waves
بیشتر برنامه‌های غیرمتمرکز ساخته شده بر بستر Waves، مربوط به حوزه گیم و قمار هستند.

ارز Waves هم کارکردهای مختلفی دارد، اما در حال حاضر از آن بیشتر برای انجام معاملات در پلتفرم صرافی ویوز (Waves Exchange) و در پلتفرم‌های صرافی متمرکز شخص ثالث استفاده می‌شود.

صرافی ویوز (Waves Exchange) چیست؟

صرافی Waves (که قبلاً Waves DEX نامیده می‌شد) یک محیط معاملاتی غیرمتمرکز سریع و امن برای معامله کردن دارایی‌های مبتنی بر ویوز و سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده مانند بیت‌کوین و لایت کوین است.

در صرافی Waves که به عنوان «ایمن‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال» و «سریع‌ترین صرافی غیرمتمرکز» در جهان شناخته می‌شود، کاربران مجبور نیستند کنترل بر دارایی‌های خود را در هنگام معامله به صرافی واگذار کنند. همچنین کارمزد تراکنش این صرافی بسیار کم است (فقط 0.003 درصد برای هر سفارش تکمیل شده).

در صرافی Waves کاربران علاوه بر انجام معاملات ارزهای دیجیتال می‌توانند با استیک کردن مجموعه متنوعی از دارایی‌ها سودهای متغیری کسب کنند؛ همچنین، این صرافی دارای قابلیت خرید بیت‌کوین و دلار نوترینو (USDN) با کارت اعتباری است.

صرافی Waves
صرافی Waves پلتفرمی برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال است.

پروتکل نوترینو (Neutrino) چیست؟

پروتکل نوترینو، برنامه غیرمتمرکز و پرچمدار Waves است که در حال حاضر با اختلاف زیاد محبوب‌ترین برنامه غیرمتمرکز در پلتفرم Waves محسوب می‌شود.

در این پروتکل کاربران می‌توانند به راحتی استیبل کوین و سایر دارایی‌های مصنوعی را ایجاد کنند. این کوین‌ها معمولاً شامل استیبل کوین‌های متصل به ارزهای فیات، از جمله دلار آمریکا (نوترینو دلار)، ین ژاپن (نوترینو ین) و پوند استرلینگ (نوترینو پوند) هستند.

برخلاف استیبل کوین‌های معمولی مانند یو اس دی کوین (USDC) که وثیقه آن به صورت مستقیم ارز فیات پایه است، استیبل کوین‌های نوترینو با دارایی‌های کریپتویی مثل توکن‌های Waves وثیقه گذاری می‌شوند.

بیشتر بخوانید: درباره استیبل کوین‌ها (Stable Coins) و انواع‌ آن‌ها بیشتر بدانید

برای محافظت از ارزش این استیبل کوین‌ها در برابر نوسانات شدید قیمت ارزهای دیجیتال، میزان وثیقه آن‌ها که به صورت توکن‌های Waves است بیش از حد معمول در نظر گرفته می‌شود.

پروتکل نوترینو همچنین قابلیتی به نام «فارکس غیرمتمرکز» دارد که اساساً معاملات غیرمتمرکز دارایی‌های با قیمت ثابت است که در پروتکل نوترینو کار می‌کنند. از طریق صرافی ویوز می‌توان به این قابلیت دسترسی پیدا کرد.

پروتکل نوترینو
پروتکل نوترینو، مهمترین برنامه غیرمتمرکز بر روی پلتفرم Waves است.

ارز Waves را از کجا و چگونه بخریم؟

در حال حاضر امکان خرید و معامله کردن Waves به عنوان یکی از آلت‌کوین‌های قدیمی در بیش از 100 پلتفرم صرافی مختلف وجود دارد.

بیشتر بخوانید: 7 نکته مهم در انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال

در این مقاله به عنوان نمونه، نحوه خرید ارز Waves از صرافی Changelly را بررسی می‌کنیم:

  • به صفحه اصلی صرافی Changelly بروید، گزینه صرافی را انتخاب کنید و از منوی کشویی بالا گزینه payment asset را انتخاب کنید.
  • ویوز را از منوی کشویی پایین انتخاب کنید و مقداری را که می‌خواهید بخرید وارد کنید.

مبادله توکن Waves

  • در صورت رضایت از مقدار و نرخ مبادله نشان داده شده روی «Exchange now» کلیک کنید.
  • سپس از شما خواسته می‌شود آدرس کیف پولتان را وارد کنید. پس از انجام این کار، تیک زیر آدرس را فعال کنید و سپس بر روی «Next step» کلیک کنید.

خرید ارز Waves

  • در صفحه بعد باید یک حساب کاربری ایجاد کنید، یا اگر قبلاً حساب دارید وارد آن شوید.
  • در مرحله آخر، یک آدرس واریز به شما داده می‌شود. این همان آدرسی است که پرداخت خود (به شکل ارز دیجیتالی که قبلاً انتخاب کرده‌اید) را به آن ارسال می‌کنید.
  • پس از دریافت و پردازش تراکنش، توکن‌های Waves در آدرس کیف پولی که در مرحله قبلی ارائه کرده بودید دریافت خواهید کرد.

ارسال Waves

توجه: مطالعه شرایط و ضوابط پلتفرمی که استفاده می‌کنید قبل از خرید ارز Waves بسیار مهم است چرا که ممکن است برخی مناطق جهان محدودیت خرید و فروش این ارز دیجیتال را داشته باشند (برای استفاده از صرافی Changelly باید از VPNاستفاده کنید).

علاوه بر این، کاربران ایرانی می‌توانند این ارز دیجیتال را در صرافی‌های ارزهای دیجیتال داخل کشور که امکان معاملات این توکن را فراهم کرده‌اند اقدام به خرید و فروش ارز Waves کنند.

مزایای پلتفرم Waves

  • ساده: Waves زمینه را برای فعالیت دنیایی از NFTها، DAOها و دیگر مدل‌های تجاری جدید را فراهم می‌کند.
  • مقیاس‌پذیر: Waves تجربه‌های کاربری بسیار سریع همراه با هزینه‌های بسیار کم را برای کاربران ارائه می‌دهد.
  • سازگار با محیط زیست: Waves می‌خواهد با تولید حداقل کربن، از بلاک‌چین حداکثر استفاده را ببرد.
  • متن‌باز: Waves برای تعامل‌پذیری آسان با سایر اکوسیستم‌ها در ارتباط است.

اطلاعات مربوط به ارز Waves

این داده‌ها مربوط به تاریخ 28 اردیبهشت 1401 می‌باشد:

  • رتبه جهانی در فهرست ارزهای دیجیتال: 69
  • ارزش ارزهای دیجیتال قفل شده در دیفای: 1.8 میلیارد دلار
  • تعداد تراکنش‌های روزانه: 54000 تراکنش
  • کل تراکنش‌ها: 260 میلیون تراکنش
  • قیمت هر توکن ویوز: 6.7 دلار
  • میانگین هزینه هر تراکنش: 0.007 دلار
  • عرضه در گردش: 108 میلیون توکن
  • توکن‌های استیک شده: 61 درصد

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

هدف از ساخت پلتفرم Waves

پلتفرم Waves به عنوان راه‌حلی برای برطرف کردن یک ضعف که به باور توسعه دهندگان پیاده‌سازی آهسته بلاک‌چین در برنامه‌های روزمره شامل مدیریت دارایی‌های دیجیتال بود ایجاد شد.

سازندگان این پلتفرم بر این باورند به شرط حل شدن برخی از مشکلات موجود، فرآیند پذیرش بلاک‌چین سرعت می‌گیرد و زمینه‌های بیشتری را پوشش می‌دهد. این مشکلات عبارتند از:

  • نقش اصلی بلاک‌چین در اطمینان از انتقال ارزش از طریق «توکنیزه کردن» دارایی‌های دیجیتال اغلب تحت‌الشعاع ملاحظات دیگری مانند تمرکز بر قراردادهای هوشمند قرار می‌گیرد.
  • عرضه‌های اولیه کوین جزء مهمی از راه‌اندازی پروژه بلاک‌چین هستند، اما فرایند ایجاد آن‌ها بسیار سخت است.
  • فرآیند معامله کردن توکن‌ها پس از راه‌اندازی پروژه اغلب به اندازه کافی در صرافی‌های مختلف ارزهای دیجیتال پشتیبانی نمی‌شود.
  • بلاک‌چین باید سریع‌تر، مقیاس‌پذیرتر و غیرمتمرکزتر باشد.
  • مکانیسم‌های قراردادهای هوشمند باید برای مدیریت کردن دارایی‌های مختلف بهینه شود.

چگونه می‌توان از توکن‌های سفارشی ایجاد شده در بستر Waves استفاده کرد؟

پلتفرم Waves که برای ایجاد توکن‌های سفارشی به کار می‌رود در نظر دارد به یک راه‌حل همه‌کاره برای موارد استفاده مختلف در بلاک‌چین تبدیل شود.

در رأس این فرآیند، روش «کوین‌های رنگی» (colored coins) قرار دارد که شامل مدیریت دارایی‌های دنیای واقعی از طریق ایجاد ارتباط بین آن‌ها با آدرس‌های موجود در بلاک‌چین است.

بیشتر بخوانید: توکنیزه کردن (Tokenization) چیست و چه کاربردی دارد؟

ارزش توکن‌های ایجاد شده بر روی پلتفرم Waves را می‌توان به ارزهای فیات و سایر دارایی‌های واقعی مانند اوراق قرضه، مالکیت معنوی، سهام و غیره گره زد.

در نتیجه موارد استفاده توکن‌های سفارشی شده شامل موارد زیر است:

  • ایجاد ارزهای دیجیتال سفارشی توسط مشاغلی که می‌خواهند این ارزها را به وسیله‌ای برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات در یک پروژه خاص تبدیل کنند.
  • تامین سرمایه جمعی پروژه‌ها. ایجاد توکن‌های سفارشی به معنای امکان انتقال ارزش به روشی آسان‌تر است زیرا توکن‌ها مطابق با نیازهای کاربران و سرمایه گذاران شرکت کننده در عرضه اولیه توکن سفارشی سازی می‌شوند.
  • از توکن‌های سفارشی همچنین می‌توان به عنوان استیک (سهام) در مدل رأی‌دهی غیرمتمرکز یا به عنوان بخشی از سیستم رتبه‌بندی استفاده کرد.
  • راه‌اندازی طرح‌های وفاداری مشتریان یا طرح‌های تخفیف با جوایز توکنی. برای مثال، کاری که برگر کینگ با توکن Whoppercoin خود انجام داد؛ برگر کینگ این توکن را در سال 2017 با کمک پلتفرم Waves در روسیه راه‌اندازی کرد. برگر کینگ به عنوان بخشی از برنامه وفاداری خود به ازای هر روبلی (واحد پول روسیه) که مشتریان در رستوران‌های این برند خرج می‌کردند، یک توکن Whoppercoin می‌داد.

چگونه می‌توان توکن‌های سفارشی در پلتفرم Waves ایجاد کرد؟

  1. ابتدا باید برنامه WavesLite را دانلود کنید یا مستقیماً به وب سایت Waves بروید و در آنجا کیف پول Waves را پیدا کنید.
  2. با انتخاب گزینه Token Creation می‌توانید نام و توضیحات، عرضه و سایر اطلاعات مربوط به توکن مدنظرتان را به صورت سفارشی وارد کنید.
  3. پس از وارد کردن این جزئیات می‌توانید توکن جدید را ثبت کنید یا تمام فرایند را از ابتدا شروع کنید.

آینده ارز Waves

ساشا ایوانوف، بنیانگذار Waves، در یک پست اخیر که در وبلاگ خود منتشر کرد پرده از جاه طلبی‌های آینده این پلتفرم برداشت.

از جمله به‌روزرسانی‌های آتی این پلتفرم شامل تغییراتی در زبان برنامه‌نویسی Ride برای تقویت قابلیت‌های دیفای شبکه، راه‌اندازی استخرهای وام‌دهی در استخر نقدینگی مبتنی بر ویوز یعنی Swop.fi و راه‌اندازی دارایی‌های مصنوعی مرتبط با بیت‌کوین و سهام از طریق پروتکل DeFo است.

از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت و آینده ارز دیجیتال ویوز می‌توان به استقبال عمومی از آن و محبوبیت این ارز دیجیتال اشاره کرد. موفقیت این پروتکل در جلب رضایت بیشتر کاربران از زمان راه‌اندازی تا به حال و روی آوردن پلتفرم‌های مختلف دیگر به آن برای توسعه برنامه‌های خود نشان از آینده روشن بازار ویوز دارد.

به صورت کلی با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی که پلتفرم Waves به کاربران مختلف ارائه می‌دهد می‌توان به آینده پیش روی آن امیدوار بود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx