ارز چیلیز (CHZ)؛ دنیایی جدید برای هواداران تیم‌ها!

ارز چیلیز

یکی از موضوعات مورد توجه طرفداران تیم‌های ورزشی در دنیای کریپتوکارنسی شناخت توکن‌های هواداری یا فن توکن‌ها از جمله ارز چیلیز است.

اگر بخواهیم ساده بگوییم، چیلیز ارز دیجیتالی است که برای خرید توکن‌های هواداری استفاده می‌شود. چیلیز یک دارایی دیجیتالی کاملاً قابل تعویض و مستقر بر بلاک‌چین چیلیز است.

اگر در کیف پول کریپتوی خود ارز دیجیتال chz داشته باشید خرید توکن‌های هواداری به‌راحتی آب خوردن و به‌سادگی یک تراکنش آنلاین امکان‌پذیر می‌شود. در این مقاله از بورسینس توضیح می‌دهیم  ارز چیلیز چیست و چه ویژگی و کاربردهایی دارد.

عناوین مطلب:

توکن چیلیز چیست؟

ارز چیلیز (CHZ$) ارز دیجیتال انحصاری برنامه Socios.com است و تنها کریپتویی است که برای خرید توکن‌های هواداری استفاده می‌شود

بیشتر بخوانید: توکن هواداری (Fan Token) چیست؟ + محبوب‌ترین توکن‌های هواداری

Socios بازاری است که به طرفداران تیم‌های ورزشی امکان خرید توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را برای حمایت از ستاره‌های ورزشی و تیم‌های موردعلاقه‌شان می‌دهد.

ارز دیجیتال chiliz با الهام از اجتماعات تیم‌های فوتبال اسپانیا ساخته شده است که در آن‌ها به طرفداران تیم‌ها اشتراک‌های سالیانه برای دسترسی زودهنگام به بلیط و حق رأی درباره تغییرات باشگاه را می‌دهند.

اما چیلیز این قابلیت را روی بلاک‌چین پیاده‌سازی کرده تا نوع جدیدی از تعامل را بین طرفداران تیم‌های ورزشی با تیم موردعلاقه‌شان ایجاد کند.

هدف اصلی چیلیز پشتیبانی از بازار Socios NFT و خرید توکن‌های هواداری است. اما برای سرمایه‌گذاران هم جذاب است. نقش چیلیز به‌عنوان یک تجارت بزرگ و در حال رشد باعث شده این توکن در برابر نوسانات بازار ارز محافظت شود.

Socios اکوسیستمی با امکانات کامل برای توکن‌های هواداری است. وب‌سایت و برنامه‌های تلفن همراه به کاربران امکان خرید NFT ها، مبادله آن‌ها با سایر کاربران یا با مزایا و کالاهای دیگر را می‌دهد. درحال‌حاضر این توکن‌های هواداری NFT برای چندین تیم ورزشی ارائه می‌شود که این تعداد در حال رشد است.

هر تیمی که وارد پلتفرم چیلیز می‌شود می‌تواند تجربیاتی که هوادارانش در دنیای واقعی تجربه می‌کنند را در قالب توکن به دارندگان آن‌ها ارائه دهد. توکن‌های هواداری نیز به طرفداران تیم‌ها قدرت تصمیم‌گیری درباره مسائلی مثل لباس جدیدترین، سرودهای پیروزی، نام استادیوم‌ها و در برخی موارد ترکیب تیم را می‌دهد.

قبل از چیلیز هواداران تنها با مشاهده بازیم تیم‌ها یا خرید محصولات تبلیغاتی و غیره با تیمشان در ارتباط بودند. چیلیز و توکن‌های هواداری آن موجب شد که مردم بتوانند با تیم‌های محبوبشان وارد تعامل شوند و بر تصمیم‌گیری‌های آن‌ها اثر بگذارند.

درعین‌حال، چیلیز باعث شد فرنچایزهای ورزشی بتوانند شیوه کسب درآمد جدیدی از طریق هوادارانشان داشته باشند و تجربه منحصربه‌فردی برای حامیان خود بسازند.

ارز چیلیز

ارز چیلیز چطور ایجاد شد؟

چیلیز در سال 2012 توسط Mediarex Group که یک سازمان بین‌المللی ورزش و سرگرمی است در کشور مالتا و توسط مدیرعامل کنونی آن، الکساندر دریفوس (Alexander Dreyfus) ایجاد شد.

دریفوس یک کارآفرین سریالی است که مشاغل متعددی در حوزه سرگرمی و سفر راه انداخته است.

سایر شرکای چیلیز، سام لی (Sam Li)، معاون سابق NBA، نیکولاس مورر (Nicolas Maurer)، مدیرعامل تیم ورزش‌های الکترونیکی Vitality و دکتر دیس رسپکت (Dr. DisRespect) یکی از بزرگ‌ترین پخش‌کننده‌های بازی‌های ویدئویی در جهان هستند.

چیلیز در اکتبر سال 2018 توکن‌های خود را به فروش خصوصی گذاشت و شرکت‌هایی از قبیل FBG کپیتال، بایننس و اوکی بلاک‌چین کپیتال در آن شرکت کردند. سپس توکن‌های آن وارد صرافی‌های ارز دیجیتال در سراسر دنیا شد.

با ورود به وب‌سایت این توکن می‌توانید ببینید ارز چیلیز در کدام صرافی است و از کجا امکان خرید آن وجود دارد.

تیم فوتبال یوونتوس ایتالیا از اولین شرکای چیلیز بود که پیشنهاد ایجاد توکن هواداری را در سال 2019 قبول کرد و توانست 1.3 میلیون توکن از عرضه 20 میلیونی خود را به فروش برساند.

وب‌سایت و اپلیکیشن Socios در پایان دسامبر 2019 راه‌اندازی شد و توسعه آن به کمک سرمایه‌گذاری 66 میلیون دلاری Private Placement بود. این روزها این وب‌سایت و اپلیکیشن روی میلیون‌ها تلفن همراه برقرار است و چیلیز علاوه بر دفتر اصلی خود در مالتا، در فرانسه، ترکیه، اسپانیا، کره جنوبی و برزیل هم دفتر دارد.

این شرکت همواره در حال تلاش برای اضافه کردن تیم‌های ورزشی جدیدی به این پلتفرم و لیست شرکای خود است و مشتاقانه به دنبال اضافه کردن توکن‌های ورزشی و سرگرمی بیشتر به بازار Socios است. همچنین اعلام کرده که حیطه عمل خود را در ایالات‌متحده توسعه خواهد داد.

ارز چیلیز چطور کار می‌کند؟

ارز چیلیز هم به‌عنوان یک توکن ERC20 روی بلاک‌چین اتریوم و هم به‌عنوان یک توکن BEP2 روی زنجیره هوشمند بایننس کار می‌کند.

توکن‌های چیلیز را می‌توان از صرافی خود این پلتفرم، Chiliz.net و نیز از صرافی‌های بزرگی نظیر کراکن تهیه کرد. بعد از تهیه چیلیز می‌توانید توکن هواداری تیم موردعلاقه خود را از Socios.com تهیه کنید.

درحال‌حاضر ده‌ها تیم و باشگاه ورزشی در سراسر جهان مثل تیم بسکتبال بارسلونا، تیم بسکتبال گلدن استیت واریورز و تیم فرمول وان استون مارتین کگنیزانت برای هواداران خود توکن هواداری ایجاد کرده‌اند.

توکن‌های هواداری فقط جنبه کلکسیونی ندارند و هر فرانچایز می‌تواند قیمت توکن‌های هواداری، میزان عرضه آن، نحوه توزیع و نیز پاداش‌ها و قابلیت‌های توکن هواداری را سفارشی کند.

به عنوان مثال از توکن‌های هواداری می‌توان برای دسترسی به ملاقات‌های خاص، یادگاری‌ها و رأی‌گیری‌های مستقیم تیم‌ها استفاده کرد.

درحال‌حاضر باشگاه فوتبال یوونتوس اف سی به دارندگان این توکن اجازه می‌دهد تا آهنگ جشنی که هنگام گل زنی تیم پخش می‌شود را انتخاب کنند. به مدت 8 سال یوونتوس گل‌ها را با آهنگ Chelsea Daggerجشن می‌گرفت اما درنهایت طرفداران آن به آهنگ Blur’s Song 2 رأی دادند که جایگزین قبلی شد.

هواداران باشگاه بارسلونا نقاشی دیوارهای رختکن تیم را انتخاب کردند. هواداران باشگاه پاری سن ژرمن پیامی که روی بازوبند کاپیتان تیم نوشته می‌شود را تعیین کردند. تیم ورزش الکترونیکی OG نیز به طرفداران خود امکان انتخاب بنر درون بازی را که در بازی‌های خیریه نمایش داده می‌شود را دادند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ارز مینی فوتبال (Minifootball) و آینده آن

تعداد NFT هایی که یک هوادار از تیم خود دارد باعث بیشتر شدن حق رأی و نفوذ او در تصمیم‌گیری‌های باشگاه می‌شود. مثلاً اثرگذاری کسی که دو توکن NFT باشگاه را دارد دو برابر کسی است که یکی دارد.

به‌این‌ترتیب طرفداران به خرید NFT های بیشتر تشویق می‌شوند. همچنین هر قدر تعداد توکن‌های یک نفر بیشتر باشد مزایای بیشتری مثل صندلی‌های ممتاز در رویدادهای ورزشی تیم، ملاقات با تیم، کالاهای تجاری و غیره را دریافت می‌کند و رابطه نزدیک‌تری با تیم محبوبش می‌سازد.  

مهم‌تر اینکه فن توکن‌ها را می‌توان براساس عملکرد تیم‌ها سوزاند یا از گردش خارج کرد به این معنی که اگر تیم عملکرد خوبی داشته باشد توکن‌های هواداری آن‌ها کمیاب‌تر و در نتیجه ارزشمندتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: توکن سوزی یا سوزاندن توکن (Token Burning) چیست؟

ارز چیلیز

اثبات اعتبار (PoA)

توکن‌های هواداری در زنجیره جانبی Socios و از طریق الگوریتم اجماع اثبات اعتبار (PoA) ایجاد و تائید می‌گردند.

این الگوریتم به شیوه‌ای متفاوت از سایر الگوریتم‌های اجماع مثل اثبات کار و اثبات سهام کار می‌کند و به‌جای تکیه بر تعداد کمی نود (Node) تائید کنده متکی بر شبکه توزیع‌شده‌ای از نودهای ناشناس است که برای عملکرد درست شبکه تلاش می‌کنند.

در PoA، که شکلی از اثبات سهام (PoS) است هر گره اعتبارسنج باید سپرده‌گذاری کند تا بتواند تراکنش‌های شبکه را پردازش کرده و به بلاک‌چین آن بلاک اضافه کند.

سپس می‌تواند بخشی از هزینه‌های کارمزد شبکه را به‌عنوان پاداش دریافت کند. بااین‌حال در PoA به‌جای سپرده‌گذاری یا قفل کردن یک ارز دیجیتال، هویت‌ها سپرده‌گذاری می‌شود. این امر گره‌ها را تشویق می‌کند که به نفع شبکه رفتار کنند یا اینکه اعتبار منفی پیدا کرده و امتیاز تراکنش خود را از دست بدهند.

با اینکه PoA یک روش اجماع غیرمتمرکز در نظر گرفته می‌شود، اغلب توسط شبکه‌های بلاک‌چینی که به دنبال مقیاس‌پذیری و کارآمدی هستند به کار می‌رود. توکن Energy Web (EWT) و VeChain (VET) مثال‌هایی از سایر پلتفرم‌هایی هستند که از مکانیسم اجماع اثبات اعتبار استفاده می‌کنند.

اوراکل‌ها

چیلیز همکاری خود با چین لینک که شبکه اوراکل‌های غیرمتمرکز است را اعلام کرد.

چین لینک داده‌های بلادرنگ برای قراردادهای هوشمند ارائه می‌کند. هدف چیلیز از این همکاری، ایجاد توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) منحصربه‌فرد با هدف بزرگداشت رویدادهای خاصی مثل قهرمانی یا نقاط عطف زندگی ورزشکاران و پیروزی‌های آن‌ها است.

قابلیت‌های پلتفرم چیلیز

  • مدال‌ها: کاربران می‌توانند با مشارکت در یک برنامه، امتیاز (XP) جمع آوری کرده و جهت بالا بردن سطح کاربریشان این مدال‌ها را بدست آورند. ارتقای سطح به کاربران امکان بدست آوردن توکن‌های Socios United (SSU) را می‌دهد که می‌تواند با دارایی‌های Socios.com و سایر پاداش‌ها مبادله شود.
  • بازی کریپتویی: یک بازی واقعیت افزوده (AR) بر مبنای موقعیت جغرافیایی که شبیه بازی Pokémon Go است و در آن بازیکنان در اطراف محله خود قدم زده و توکن هواداری محبوبشان را پیدا می‌کنند.
  • پیش‌بینی کننده: طرفداران می‌توانند با قفل کردن توکن‌های هواداری، روی نتایج بازی‌ها و مسابقات شرط ببندند. اگر آن‌ها درست گفته باشند XP برنده می‌شوند و امتیازشان بیشتر می‌شود.
  • اتاق رختکن: طرفداران تیم‌ها می‌توانند ارز چیلیز خود را به‌منظور حمایت از تیم خاصی که هنوز توکن اختصاصی ندارد به مدت 120 روز قفل کنند. اگر تیم در این مدت تصمیم بگیرد با Socios.com شریک شود، طرفداران توکن‌های خود را علاوه بر پاداش دریافت می‌کنند. در غیر این صورت توکن‌هایشان را بدون هیچ جریمه‌ای پس می‌گیرند.

دلایل ارزشمندی ارز چیلیز (CHZ) چیست؟

چیلیز واسط اصلی مبادلاتی است که به طرفداران تیم‌های ورزشی امکان خرید توکن‌های هواداری تیم‌ها و باشگاه‌های محبوبشان را می‌دهد.

مثل بسیاری از ارزهای دیجیتال، ذخایر کلی ارز چیلیز محدود هستند، به این معنی که سقف ارائه توکن‌های چیلیز محدود به 8.8 میلیارد توکن است.

چیلیز چشم‌انداز و استراتژی روشنی براساس توکن‌های هواداری دارد. اگرچه ارزهای دیجیتال و NFT ها به شکل‌های مختلفی استفاده می‌شوند اما چیلیز از این تکنولوژی برای توانمندی کسب‌وکار خود یعنی ایجاد اجتماعات پایدار از طرفداران تیم‌ها استفاده کرده است.

چیلیز با این ایده توانسته سرمایه‌گذاران زیادی جذب کند و ارز خود را از نوسانات بازار حفظ نماید. چیلیز شرکت ارزهای دیجیتال نیست بلکه از ارزهای دیجیتال برای اهداف تجاری استفاده می‌کند که ربطی به خود ارزهای دیجیتال ندارد.

NFT ها حتی در صنعت بازی‌سازی نیز جا باز کرده‌اند و به کاربران اجازه می‌دهند سطح خود را ارتقا دهند، پروفایل خود را شخصی‌سازی کنند و به اهداف درون بازی دست یابند.

آن‌ها در برنامه‌های وفادارسازی مشتری استفاده می‌شوند. ارز چیلیز نیز از این فناوری برای حمایت از تیم‌های ورزشی و جایگاه هواداران آن استفاده کرده است. Socios نمونه‌ای از استفاده نوآورانه از فناوری NFT است.

ارز چیلیز

نحوه بکارگیری ارز چیلیز

دو روش اصلی برای استفاده از پلتفرم چیلیز وجود دارد که شامل Socios و ارز CHZ هستند.

می‌توانید در اکوسیستم توکن‌های هواداری Socios شرکت کنید. از بازار Socios دیدن کرده و توکن‌های هواداری تیم‌های محبوبتان را بخرید تا با آن‌ها وارد ارتباط شوید. حتی می‌توانید با واسطه شدن بین Socios و یک تیم جدید، این توکن را بدست آورید.

دومین گزینه، سرمایه‌گذاری با خرید چیلیز است. طرح تجاری ارز دیجیتال chz در مواجهه با نوسانات بازار ارزهای دیجیتال انعطاف‌پذیر بوده و این توکن را برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال به حداقل رساندن فراز و نشیب ارزهای اصلی بازار هستند جذاب می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین ارزهای دیجیتال ارزان برای سرمایه‌گذاری در سال 2022!

Chiliz Announces FC Barcelona Tie Up

انتخاب کیف پول برای نگهداری چیلیز

ارز چیلیز با استانداردهای ERC20  و BEP20 سازگار است به‌این‌ترتیب هر کیف پولی که این نوع توکن را بپذیرد می‌تواند برای چیلیز نیز استفاده شود.

چیلیز یک کیف پول اختصاصی در وب‌سایت chiliz.net نیز دارد که دارای کاربری آسان و راحت است و برای کسانی که طرفدار تیم‌های ورزشی هستند نه متخصص ارزهای دیجیتال، مناسب است.

می‌توانید چیلیز را در کیف پول‌هایی که قبلاً استفاده می‌کردید هم ذخیره کنید. کیف پول‌های تحت وب که رایگان هستند، استفاده از آن‌ها آسان است و از دسکتاپ و تلفن همراه قابل دسترسی هستند، گزینه‌های مناسبی به نظر می‌آیند.

این ولت‌ها با عنوان کیف پول‌های گرم شناخته می‌شوند یعنی دسترسی به آن‌ها فوری و آسان است اما امنیت آن‌ها نسبتاً کمتر است. به‌همین‌دلیل در انتخاب این کیف پول‌ها امنیت و اعتبار آن را در نظر بگیرید.

کیف پول‌های سخت‌افزاری مثل کیپ کی، ترزور، لجر و پروکی نیز برای چیلیز مناسب هستند اما این کیف پول‌ها رایگان نبوده و باید آن‌ها را خریداری کنید.

مزیت ولت‌های سخت‌افزاری این است که سطح امنیت خیلی خوبی دارند و هکرها به این راحتی نمی‌توانند به آن‌ها نفوذ کنند.

آینده ارز دیجیتال چیلیز

پیش‌بینی روند آینده کریپتوها کار دشواری است.

ارزهای دیجیتال تحت تأثیر عوامل مختلفی تغییر جهت می‌دهند که تحلیل تکنیکال و فاندامنتال به‌تنهایی نمی‌توانند آن‌ها را نشان دهند. عوامل و تغییرات جهانی نظیر وضعیت اقتصادی کشورهای بزرگ، قوانینی که هرروز تصویب می‌شوند و حتی بلایای طبیعی می‌تواند روی قیمت و آینده ارز چیلیز اثر بگذارد.

بااین‌حال با توجه به عملکرد مناسب و اهداف جالب‌توجهی که ارز دیجیتال چیلیز دارد کارشناسان آینده روشنی برای آن متصور هستند اما قبل از شروع سرمایه‌گذاری و خرید ارز چیلیز بهتر است خودتان تحقیقات بیشتری انجام دهید.

سوالات متداول

چطور ارز چیلیز را بخریم؟

برای خرید ارز چیلیز می‌توانید از صرافی‌های معمول ارزهای دیجیتال نظیر بایننس اقدام کنید یا مستقیما از طریق وب‌سایت Socios.com با استفاده از کارت اعتباری خریداری کنید (که برای کاربران ایرانی ممکن نیست).

چطور توکن هواداری بگیریم؟

برای خرید توکن هواداری باید توکن چیلیز داشته باشید، به این ترتیتب می‌توانید توکن‌های هواداری را از اپلیکیشن Socios.com یا هر صرافی دیگری که توکن هواداری را ارائه می‌کند و با بلاک‌چین چیلیز در ارتباط است خریداری کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را با امکاناتی که بلاک‌چین چیلیز در اختیارتان قرار می‌دهد از حمله بازی کریپتویی این پلتفرم، به صورت رایگان بدست آورید.

آیا چیلیز یک NFT است؟

خیر چیلیز یک ارز دیجیتال است که به هواداران تیم‌های ورزشی امکان خرید NFT تیم‌ها را از بازار NFT وبسایت Socios می‌دهد.

جمع‌بندی

ارز چیلیز یکی از ارزهای دیجیتالیست که با هدف تبدیل هواداران بالقوه به هواداران بالفعل ایجاد شده است.

این ارز دیجیتال برای خرید توکن‌های هواداری تیم‌ها و باشگاه‌های مختلف به کار می‌رود. داشتن توکن هواداری نیز موجب می‌شود افراد بتوانند تعامل بیشتری با تیم موردنظر خود داشته باشند.

ارز چیلیز دنیای کریپتو را به دنیای ورزش وارد کرده است و نوعی نوآوری در این صنعت محسوب می‌شود. به همین دلیل کارشناسان، آینده ارز دیجیتال چیلیز را روشن می‌بینند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx