پروتکل NEAR چیست؟

پروتکل NEAR

پروتکل NEAR بلاک‌چینی با قابلیت قراردادهای هوشمند و همچنین راه‌حل ویژه مقیاس‌پذیری است که به‌عنوان پلتفرم نسل جدید برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز طراحی شده است.

بلاک‌چین‌هایی که بتوانند قرارداد هوشمند اجرا کنند، ابداع جدیدی به شمار نمی‌روند.

قراردادهای هوشمند از سال 2015 با راه‌اندازی شبکه اصلی اتریوم وجود داشتند و امروزه نیز بیش از دوازده پلتفرم مبتنی بر قراردادهای هوشمند در حال فعالیت هستند. اما با وجود تقاضای فزاینده برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و توسعه اپلیکیشن‌هایی که روز‌به‌روز پیچیده‌تر و توانمندتر می‌شوند، هنوز نقاط ضعفی در این پلتفرم‌ها دیده می‌شود.

عناوین مطلب:

در جهان قراردادهای هوشمند، پروتکل NEAR تازه‌واردی است که به‌دنبال رفع محدودیت‌های سیستم‌های قدیمی ایجاد شده است.

این پروتکل از طریق شاردهای متعددی (sharded) فعالیت می‌کند که توسط جامعه بلاک‌چین مدیریت می‌شوند و هدف اصلی آنها افزایش تعامل‌پذیری و مقیاس‌پذیری زنجیره است.

پروتکل NEAR چیست؟

پلتفرم NEAR به‌منظور توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ایجاد شده است و برای غلبه بر برخی از محدودیت‌های سیستم‌های رقیب، همچون ضعف توان عملیاتی، سرعت کم و تعامل‌پذیری ناکارآمد، محیطی ایده‌آل ایجاد می‌کند.

این پلتفرم روی بلاک‌چین مبتنی بر اثبات سهام NEAR سوار شده است که کار را برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز آسان می‌کند. پروتکل NEAR نوآوری‌های مختلفی برای افزایش مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه‌ها برای توسعه‌دهندگان و کاربران نهایی در نظر گرفته است. این نوآوری‌ها شامل فناوری شاردینگ (sharding) و سازوکار اجماع جدیدی به‌نام «دوم‌اسلاگ» (Doomslug) است.

در سازوکار دوم‌اسلاگ، اعتبارسنج‌ها به‌جای رقابت مستقیم برای سهام‌گذاری بر اساس دارایی ذخیره‌شده خود، به‌نوبت کار ایجاد بلاک را بر عهده می‌گیرند. این فرآیند می‌تواند کارایی و سرعت پردازش تراکنش‌ها را به‌شدت افزایش ‌دهد و تراکنش‌ها را در عرض چند ثانیه نهایی کند.

sharding
تفاوت کارایی شاردینگ در پروتکل اتریوم و پروتکل NEAR

پروتکل NEAR توسط جامعه جهانی NEAR Collective متشکل از محققان، توسعه‌دهندگان و اندیشمندانی ایجاد شده است که کُد اولیه این پروتکل را نوشته‌اند و با به‌روزرسانی‌ها و رفع مشکلات اکوسیستم NEAR از آن پشتیبانی می‌کنند.

از آنجا که کد پروتکل NEAR متن‌باز است، هر فردی می‌تواند به NEAR Collective بپیوندد و در توسعه آن مشارکت کند.

پروتکل NEAR چگونه کار می‌کند؟

مشابه با پلتفرم‌های اتریوم، کاردانو و ترون، پروتکل NEAR را نیز می‌توان بلاک‌چینی «لایه اول» توصیف کرد، به این معنی که NEAR مبنایی برای ایجاد و اجرای سایر اپلیکیشن‌ها است.

پروتکل NEAR از فناوری‌ای به‌نام نایت شِید (Nightshade) برای دستیابی به توان عملیاتی قدرتمند خود استفاده می‌کند. راه‌حل مقیاس‌پذیری این شبکه مبتنی بر مجموعه‌هایی جداگانه از اعتبارسنج‌ها است که در چندین زنجیره‌ مختلف و موازی به پردازش تراکنش‌ها مشغول هستند تا بتوانند ظرفیت بلاک‌چین را افزایش دهند.  

این راه‌حل تا حدودی با سیستم شاردینگی که در بلاک‌چین‌های دیگر به کار گرفته می‌شود، متفاوت است؛ زیرا، هر شارد در پروتکل NEAR، بخشی (chunk) از بلاک بعدی را پردازش می‌کند. «چانک‌»ها توسط اعتبارسنج‌ها پردازش می‌شوند و به‌صورت تغییرناپذیری در بلاک‌چین NEAR ذخیره می‌شوند تا تراکنش‌های موجود در آنها نهایی شوند.

این پروتکل برای تسهیل کار توسعه‌دهندگان ایجاد شده است تا به آنها جعبه ابزاری قدرتمند برای ساخت اپلیکیشن‌های نسل جدید بدهد. از آنجا که پروتکل NEAR از مدل حساب کاربری مبتنی بر قرارداد استفاده می‌کند، توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های پیشرفته‌ای بسازند که بتواند به‌جای کاربران تراکنش‌ها را امضاء و به آنها اجازه دهد تا بدون نیاز به دسترسی فیزیکی کاربران برای تأیید عملیات، قراردادها به‌صورت خودبه‌خود اجرا شوند.

مزیت این ویژگی چیست؟

پروتکل NEAR به‌عنوان یک پلتفرم نسل جدید برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز طراحی شده است. برای دستیابی به این هدف، این پلتفرم به‌قصد بهبود برخی از قدیمی‌ترین مسائل موجود در حوزه بلاک‌چین و همچنین برخی مشکلات جدید ایجاد شده است.

به‌عنوان مثال، پروتکل NEAR فوق‌العاده سریع است. این دستگاه قادر است حدوداً 100,000 تراکنش در ثانیه (tps) پردازش کند و به‌لطف سرعت تأیید یک ثانیه‌ای بلاک، بلافاصله تراکنش را نهایی کند. طبق ادعای توسعه‌دهندگان این پروتکل، فناوری NEAR می‌تواند کارمزد تراکنش را به 10,000 برابر کمتر از کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم برساند؛ به‌عبارت دیگر، کارمزد تراکنش در NEAR تقریباً بسیار ناچیز است.

fast
یکی از مزایای پروتکل NEAR سرعت قابل‌توجه پردازش تراکنش‌هاست.

اگرچه مزایای فنی NEAR نکته برجسته این پروتکل است، یکی دیگر از ویژگی‌های مطلوب این پروتکل را می‌توان ساده‌سازی استفاده از بلاک‌چین برای افرادی که اطلاعات زیادی در این حوزه ندارند، دانست.

در واقع، پروتکل NEAR سعی می‌کند با استفاده از جریان ثبت‌نامی که کاربران معمولاً با آن آشنایی دارند، دسترسی کاربران معمولی به این پلتفرم را تسهیل ببخشد. این امر می‌تواند برای توسعه‌دهندگان نیز از نظر جذب مخاطب بیشتر سودمند باشد و در عین حال، مشکلات مربوط به استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را برای افراد کاهش دهد.

پروتکل NEAR طیف وسیعی از ابزارهای توسعه در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا بتوانند به‌سرعت پروژه‌های خود را گسترش دهند. این ابزار شامل پیاده‌سازی توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFTها)، فاسِت‌ها (پلتفرم‌های اعطای رایگان توکن)، قراردادهای هوشمند و بسیاری موارد دیگر می‌شود. نمونه‌های بسیاری از این کُدها را می‌توان در صفحه رسمی NEAR در گیت‌هاب پیدا کرد.

چه پروژه‌هایی روی پروتکل NEAR ایجاد شده‌اند؟  

با اینکه پروتکل NEAR کار خود را حدود یک سال پیش در شبکه اصلی آغاز کرد، پروژه‌های بسیاری روی این پلتفرم بنا شده‌اند. برخی از این پروژه‌ها عبارتند از:

  • فلاکس (Flux): پروتکل بازار آزاد غیرمتمرکزی که در اوت 2020 روی NEAR ایجاد شد.
  • مینت‌بِیس (Mintbase): پلتفرمی که عرضه و فروش توکن‌های NFT را آسان و ارزان می‌کند.
  • پاراس (Paras): بازار NFT که برای خریدوفروش آثار هنری هنرمندان برجسته ایجاد شده است.

بنیاد NEAR در حال حاضر در حال اجرای برنامه حمایتی NEAR به‌نام NGP است. این بنیاد از پروژه‌هایی پشتیبانی می‌کند که به رشد اکوسیستم NEAR و جامعه آن کمک می‌کنند. در مجموع، حدود یک میلیون دلار بودجه حمایتی برای کمک به پروژه‌هایی که در سال 2021 راه‌اندازی و اجرا می‌شوند، در نظر گرفته شده است.

توکن NEAR چیست؟

مانند اکثر بلاک‌چین‌ها، پروتکل NEAR نیز توکن کاربردی ویژه خود را با نام NEAR عرضه کرده است. از این توکن به‌عنوان مشوق نودها در شبکه NEAR استفاده می‌شود. علاوه بر این، توکن NEAR سوخت تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند متعددی است که روی این شبکه پیاده‌سازی می‌شوند. همچنین، دارندگان توکن NEAR می‌توانند در فرآیند رأی‌گیری و حاکمیت درون‌زنجیره‌ای پلتفرم شرکت کنند.

در حال حاضر، مباحثی در خصوص توسعه و بازاریابی محصولات NEAR و اکوسیستم این شبکه مطرح شده‌اند که کاربران می‌توانند در گیت‌هاب برای رفع این مسائل راه‌حل‌ها و پیشنهادات بهبود پروتکل NEAR موسوم به NEP را ارائه دهند.

از کجا و چگونه می‌توان توکن NEAR خرید؟   

اگر قصد دارید روی توکن NEAR سرمایه‌گذاری کنید یا شروع به استفاده از اپلیکیشن‌های ایجادشده روی پلتفرم NEAR کنید، احتمالاً پرسش‌هایی در خصوص خرید این توکن خواهید داشت.

اگرچه می‌توانید با شرکت در پروژه‌های توسعه، سهام‌گذاری و مشارکت در بلاک‌چین به این توکن دست پیدا کنید، همیشه ساده‌ترین راه به‌دست‌آوردن توکن، خرید آن از پلتفرم‌های معاملاتی معتبری همچون بایننس است.

در ادامه، با نحوه خرید توکن NEAR با استفاده از رمزارز تتر از صرافی بایننس آشنا می‌شویم. 

  • گام اول: در صرافی بایننس حساب کاربری ایجاد کنید و مقداری تتر یا هر ارز پشتیبانی‌شدۀ دیگری را به آن واریز کنید. در حال حاضر، صرافی بایننس از جفت‌ارزهای تتر، بیت‌کوین، بایننس یواس‌دی و بایننس کوین برای توکن NEAR پشتیبانی می‌کند.
  • گام دوم: وارد بازار لحظه‌ای توکن NEAR در صرافی بایننس شوید و یکی از جفت‌ارزها (مثلاً NEAR/USDT یا NEAR/BTC) را انتخاب کنید.
  • گام سوم: در این بخش، با رابط کاربری بایننس برای معامله روبه‌رو می‌شوید. در قسمت پایین صفحه، گزینه Market را از پنل سفارش انتخاب کنید.1 2
  • گام چهارم: میزان تتری را که قصد دارید هزینه کنید، وارد کنید و روی گزینه Buy NEAR کلیک کنید تا سفارش شما به‌صورت خودکار با بهترین قیمت بازار انجام شود. در این مرحله، توکن‌های NEAR شما به حساب کاربریتان در بایننس واریز خواهند شد و آماده برداشت یا معامله خواهند بود.

توجه: به دلیل اینکه احراز هویت در صرافی بایننس اجباری شده، ممکن است نتوانید موفق به فعالیت در این صرافی شوید. در این صورت می‌توانید از صرافی‌های جایگزین مانند کوینکس برای خرید و معامله این ارز دیجیتال استفاده کنید.

سخن پایانی

اخیراً، پروتکل NEAR پل ارتباطی‌ای به‌نام Rainbow Bridge با شبکه اتریوم ایجاد کرده است.

این پُل ارتباطی بین‌زنجیره‌ای به کاربران اجازه می‌دهد توکن‌های ERC-20 اتریوم خود را به بلاک‌چین NEAR انتقال دهند و از آنها در اکوسیستم اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز NEAR استفاده کنند. این اقدام گام مهمی در جهت افزایش سطح دسترسی به پلتفرم NEAR به شمار می‌رود.

پروتکل NEAR در فاز بعدی نقشه مسیر خود قصد دارد روی پیاده‌سازی پشتیبانی از ماشین مجازی اتریوم (EVM) کار کند. ماشین مجازی اتریوم نرم‌افزاری است که شبکه اتریوم برای اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود به کار می‌گیرد. پس از تکمیل این فاز، توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود تا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اتریوم را مجدداً و بدون هیچ‌گونه تغییری روی پروتکل NEAR پیاده‌سازی کنند. این امر می‌تواند مانع بزرگی از میان تعاملات بین‌زنجیره‌ای این دو بلاک‌چین بردارد و پذیرش پروتکل NEAR را به‌میزان چشمگیری افزایش دهد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx