ارز دیجیتال و پلتفرم Qtum چیست؟

blank

Qtum که به صورت کوانتوم خوانده می‌شود، یک پلتفرم اوپن سورس (متن‌باز) مخصوص انتقال ارزش و پول است که روی نرم‌افزارهای غیرمتمرکز موبایلی تمرکز کرده است.

Qtum طراحی شده است تا پلی میان عملکرد بیت‌کوین و اتریوم ایجاد کند.

هدف اصلی بیت‌کوین این بود که تبدیل به یک پلتفرم انتقال پول شود؛ اما اتریوم یک سیستم برای قراردادهای هوشمند است.

عناوین مطلب:

Qtum ترکیبی از این دو است که هم برای انتقال پول مورد استفاده قرار گرفته و هم امکان ایجاد قراردادهای هوشمند و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز با آن وجود دارد. این پلتفرم توسط کمپانی Qtum واقع در سنگاپور تولید شده است.

تاریخچه Qtum

در ماه مارچ سال 2017 میلادی کمپانی Qtum یک برنامه جمع‌آوری سرمایه راه‌اندازی کرد تا پلتفرم بر پایه بلاک‌چین جدید خودش را توسعه بدهد. این برنامه 30 روز و یا تا پایان فروش تمام توکن‌ها اعتبار داشت.

مطلب مرتبط: بلاک‌چین چیست؟

Qtum در طی تنها 90 دقیقه تعدادی بسیار زیادی توکن به ارزش 10 میلیون دلار فروخت و بعد از تنها 5 روز، فروش توکن با جمع‌آوری 15.7 میلیون دلار سرمایه به پایان رسید. آن‌ها توانستند به ازای توزیع 51 میلیون توکن، 11,156.766 بیت‌کوین و 77,081.031 بدست آورند.

آن طور که در وایت پیپر Qtum آمده است در توزیع اولیه کوین 51 درصد از توکن‌های شبکه بین کاربران توزیع شد. از 49 درصد باقی مانده 29 درصد در شبکه برای برنامه‌های تشویقی کاربران باقی مانده و 20 درصد مابقی بین حامیان اولیه و تیم توسعه‌دهنده تقسیم شد.

در چند سال آینده برنامه این است که 80 درصد توکن‌ها در اختیار کاربران و 20 درصد آن در اختیار تیم توسعه دهنده باشد.

توزیع توکن Qtum

خود نرم‌افزار Qtum یک ترکیب از بیت‌کوین کور و یک لایه انتزاع اکانت (account abstraction layer) است که امکان کار با ماشین‌های مجازی مثل ماشین مجازی اتریوم را در اختیار کاربران می‌گذارد.

Qtum چه کاربردی دارد؟

Qtum در ابتدا طراحی شده بود تا بهترین بخش‌های بیت‌کوین و اتریوم را در کنار یکدیگر جمع کرده و یک بلاک‌چین محبوب برای کسب و کارها ایجاد کند.

ترکیب بیت‌کوین و اتریوم

قرارداد هوشمند یک برنامه کامپیوتری است که یک قرارداد را با کمک بلاک‌چین تنظیم، اجرا و نهایی می‌کند تا تمام بند‌های آن به خوبی رعایت شوند. به گونه‌ای مانند قولنامه‌ای عمل می‌کند که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است. برای فهم بهتر آن به یک نرم‌افزاری فکر کنید که طوری نوشته شده است تا کارهایی که برای آن تعریف شده را اجرا کند.

به عنوان مثال فرض کنید که قصد دارید یک خانه و یا اتومبیل را معامله کنید. بعد از اینکه روی تمام بندهای قرارداد توافق حاصل شد، هزینه انجام کار ارسال می‌شود. با استفاده از قراردادهای هوشمند هیچ شخص سومی در معامله حضور نخواهد داشت و همه چیز به صورت شفاف و مستقیم انجام خواهد شد.

 Qtum چه ویژگی خاصی دارد؟

Qtum تنها پلتفرم قرارداد هوشمند است که از سیستم Proof Of Stake استفاده می‌کند. Qtum قصد دارد که تبدیل به بهترین نرم‌افزار قرارداد هوشمند شده و تمرکز خودش را روی توسعه اپلیکیشن موبایل قرار داده است.

مشکل سیستم Proof Of Work این است که نیازمند قدرت سخت‌افزاری و پردازنده‌های فوق‌العاده قوی است؛ در نتیجه مصرف انرژی و برق این مکانیسم نیز بسیار بالا می‌رود.

در یک گزارش مشخص شد که روزانه مقادیر زیادی انرژی برای استخراج بیت‌کوین و اتر صرف می‌شود.

در طرف دیگر ماجرا Proof Of Stake را داریم که به نوعی یک سیستم رای‌گیری بر مبنای میزان سرمایه‌ای است که هر فرد در شبکه گذاشته است.

در این پروتکل دیگر نیازی به سخت‌افزار قوی و انرژی زیاد وجود ندارد.

در این مقاله قصد توضیح کامل این دو را نداریم؛ اما به طور کلی و ساده Proof Of Stake و یا همان گواهی اثبات سهام اینگونه است که هر فرد با خریدن سهام می‌تواند وارد پروسه اعتبارسنجی شده و اعتبارسنج نامیده می‌شود.

اعتبار سنج تراکنش‌ها را تایید کرده و بلاک‌چین اضافه می‌کند. با این روش انرژی فوق‌العاده کمتری هدر می‌رود.

اتریوم قصد دارد که تبدیل به پلتفرم جامع قراردادهای هوشمند در دنیا شود؛ هرچند در وایت پیپر Qtum آمده است که اتریوم مشکلات فنی دارد که Qtum در صدد حل و فصل آن‌ها برآمده است.

یکی از این مشکلات این است که کاربران برای استفاده از اتریوم باید با کل شبکه همگام (synchronized) باشند و برای این کار نیاز به دانلود کل بلاک‌چین، که حدود 30 گیگابایت است، وجود دارد.

در مورد کار با اپلیکیشن‌های موبایلی این مورد می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند؛ زیرا بسیاری از مردم این مقدار حافظه و فضای خالی در اختیار نداشته و یا حتی پهنای باند و حجم اینترنت آن‌ها نیز اجازه این کار را به آن‌ها نمی‌دهد.

امروزه چیزی حدود نصف ترافیک مصرفی اینترنت به تلفن‌های همراه اختصاص دارد. با توجه به اینکه طبق آمار و اطلاعات تعداد 2.1 میلیارد نفر صاحب گوشی هوشمند در سال 2020 به 2.87 میلیارد نفر خواهد رسید، نیاز به وجود یک نرم‌افزار مناسب موبایلی در زمینه بلاک‌چین کاملا احساس می‌شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که Qtum آن را حل خواهد کرد محدودیت عملکرد اتریوم با قراردادهای هوشمند است.

قراردادهای هوشمند اتریوم نیاز به یک آغازگر برای شروع کار قرارداد دارند که این آغازگر از داخل خود بلاک‌چین اتریوم می‌آید. این در حالی است که خیلی از موارد ممکن است در بلاک‌چین موجود نباشد. راه‌حل Qtum “قرارداد برتر” (Master Contract) است. در قرارداد برتر آغازگر می‌تواند از خارج بلاک‌چین آمده و کار قرارداد را شروع کند.

تیم سازنده Qtum

Qtum یک تیم توسعه‌دهنده فوق‌العاده قدرتمند را تشکیل داده است. افراد حاضر در این تیم در کمپانی‌های بزرگ مثل Alibaba، Nasdaq، Tencent و Baidu کار کرده‌اند.

تیم پروژه

در ادامه لیست بنیانگذاران Qtum را مشاهده خواهید کرد:

  • جوردن ارلز: موسس و توسعه‌دهنده اصلی Qtum که در بین جامعه ارزهای دیجیتال شناخته شده و از سن 13 سالگی مشغول برنامه‌نویسی است.
  • پاتریک دای: یکی دیگر از بنیانگذاران Qtum که دوره تحصیلات ابتدایی خود در این زمینه در دانشگاه دراپر طی کرد و سپس مدرک خود را از آکادمی علوم چین دریافت نمود. او پیش از این کارمند شرکت Alibaba بوده است.
  • نیل مهی: نیل مهی بیش از 20 سال سابقه توسعه نرم‌افزار داشته و 4 سال است که در زمینه بلاک‌چین فعالیت حرفه‌ای می‌کند.

Qtum همچنین لیستی از سرمایه‌گذاران قدرتمند و مشهور را نیز پشت خود دارد. از جمله این افراد می‌توان به آنتونی دی لاریو، مدیرعامل کیف‌پول JaxxWallet، چن ویکسینگ، میلیاردر و موسس Kuaidi و جرمی گارنر، یکی از موسسان Augur، اشاره کرد.

یکی از نشانه‌های موفقیت و داشتن آینده درخشان برای یک استارت‌آپ وجود سرمایه‌گذاران این‌ چنین معروف و قدرتمند است.

رقبا و چالش‌های پیش‌رو

تا به اینجای مقاله فهمیدیم که Qtum قصد دارد با ترکیب کاربردهای بیت‌کوین و اتریوم یک پلتفرم بی نقص برای انتقال پول و قراردادهای هوشمند ارائه دهد.

نکات مثبت و نقاط قوت Qtum مورد بررسی قرار گرفت؛ اما این پروژه چالش‌های زیادی را پیش روی دارد.

دو تا از رقبای قدرتمند Qtum خود اتریوم و NEO هستند که به ترتیب رتبه دوم و هفتم از نظر ارزش بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

هر دوی این رمزارزها در طی سالیان اخیر محبوبیت زیادی بدست آورده‌اند و جزو قدرت‌های اصلی دنیای ارزهای دیجیتال هستند.

علاوه بر این‌ها این دو کوین توسط یک تیم توسعه‌دهنده قوی و جامعه بزرگی از کاربران را نیز پشت خود دارند. در یک مصاحبه با یکی از بنیان‌گذاران Qtum، جوردن ارلز در پاسخ به سوال در مورد رقابت با اتریوم و دیگر پلتفرم‌های مشابه گفت:

” ما باور داریم که بهترین تکنولوژی‌های این صنعت را در اختیار داریم که بیش از 10 برنامه غیرمتمرکز روی Qtum ساخته شوند. در حال حاضر ما اولین و تنها پلتفرم قراردادهای هوشمند هستیم که با POS (Proof Of Stake) کار می‌کند. این موضوع یک دستاورد بزرگ است که فکر می‌کنیم آینده خوبی در انتظار آن است”

با این وجود Qtum راه زیادی را در پیش دارد تا برنامه‌های غیرمتمرکز آن به طور جدی در بازار مورد استفاده قرار بگیرند.

خرید و فروش و نگهداری توکن Qtum

امکان خرید و فروش Qtum در چند صرافی مختلف وجود دارد.

ساده‌ترین راه برای خرید ارزهایی مانند Qtum در ایران این است که ابتدا ارزهای محبوب‌ترین مانند بیت‌کوین که امکان خرید آنها با ریال وجود دارد را خریداری کنید، سپس بیت‌کوین را به Qtum تبدیل کنید.

خرید بیت‌کوین را می‌توانید از طریق سایت بیدارز انجام دهید.

برای تبدیل بیت‌کوین به Qtum می‌توانید از سایت changelly استفاده کنید.

کیف پول Qtum

کیف پول مخصوص با نام OSX برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس قابل دانلود و نصب است و کیف پول اندرویدی آن نیز به زودی ساخته خواهد شد.

با استفاده از این کیف پول‌ نه تنها قادر به ذخیره‌سازی کوین‌های خود خواهید بود؛ بلکه امکان Stake آنها‌ نیز وجود دارد. در مورد امنیت این کیف پول نیز نباید نگرانی خاصی داشته باشید؛ زیرا در وبسایت خود کمپانی روش‌های رمزنگاری و پشتیبانی از کیف پول توضیح داده شده است.نظر می‌رسد با توجه به ویژگی‌های ذکر شده؛ این کیف پول امنیت بالایی داشته باشد.

Staking توکن‌ها نیز کار بسیار آسانی است. تنها کافیست کیف پول اصلی Qtum را دانلود کرده و با همگام‌سازی با بلاک‌چین توکن‌های شما به صورت اتوماتیک Stake شوند.

نکته: به فرایند ذخیره کوین‌ها و توکن‌ها برای کسب سود و همینطور مشارکت در شبکه، Staking گفته می‌شود.

سخن پایانی

Qtum یک پلتفرم خلاقانه و قوی است که پتانسیل رسیدن به اهدافش را دارد. این نرم‌افزار برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز موبایلی تولید شده است و علاوه بر اینها اولین پلتفرم قراردادهای هوشمند است که از سیستم POS استفاده می‌کند. این موضوع Qtum را کاملا خاص کرده و به آن دست بالا در رقابت می‌دهد.

با وجود سازگاری با بیت‌کوین و اتریوم، تیم توسعه‌دهنده قدرتمند و با تجربه و سرمایه‌گذاران بزرگ Qtum در حال حاضر در جایگاه خوبی است و تمام مشخصه‌های موفقیت را دارد.

در دنیای ارزهای دیجیتال همه چیز با سرعت سرسام‌آوری پیش می‌رود و معلوم نیست که چه چالش‌ها و رقبای جدیدی برای Qtum به وجود خواهد امد؛ اما با توجه به اهداف، قابلیت‌ها و ویژگی‌های Qtum بهتر است که همیشه نیم نگاهی به روند پیشرفت این پلتفرم داشته باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

20 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
رضا

سلام دوستان منم qtum مشکل داشتم توی تراست والت تراکنش نشون میداد ولی موجوی صفر میزد یبار برنامه رو بستم وی پ اان روشن کردم لوکیشن امریکا؛ رفتم داخل برنامه اضافه شد به کیف پولم و مشکل شمام اگه اینجور حل شد به بقیه بگین مشکل اونام حل بشه.

مهدی

سلام مهندس الان ۱۰دلاره بلندمدت ۶ماهه نگهداریم یانه

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست عزیز
اکثر آلتکوین‌ها بطور کلی هنوز جای رشد دارند.

مجید

سلام‌ یه مقداری کوانتوم داخل کیف پول تراست ولت دارم هر کاری میکنم انتقال نمی زنه و در مرحله کانفریم ترانسیشن در حال چرخیدن و خطا میده با vpn هم نشد

محمد رضا

این مشکل برای من هم پیش اومده متاسفانه کسی نیست بدونه مشکل از کجاست

یاشار

از تراست ولت استفاده نکنید ؛ فقط اتومیک

matin

چرا کوانتوم به تراست ولت نمیشینه و نمایش نمیده؟؟ لطفا راهنمایی کنید😭

حسن

منم qtum انتقال دادم تراست مقدار صفر نشون میداد با وی پی ان رفتم درست شد

امیر

سلام من این ارز رو چند روز پیش به کیف پول ترانس والت انتقال دادم
انتقال هم انجام شده اما تو کیف پول تعداد رو صفر برام نشون میده
کیف پول رو هم آبدیت کردم اما باز درست نشد
ممنون میشم راهنمایی کنید

سجاد

این مشکل منم هست

n.gh

سلام. منم این مشکل رو دارم؟ برای شما چطور شد؟

کسی میتونه راهنمایی کنه؟؟؟؟

n.gh

من این مشکل رو پیدا کردم. مشکل شما حل شد؟

خسرو

منم این مشکلو دارم راه حلش چیه دوستان؟

علی

سلام
خرید این ارز رو توصیه میکنید؟
پیش بینی شما از افزایش ارزش این ارز در بازه ۴ ماهه چند درصدهست؟؟

محمد

با سلام
برای دید بلند مدت ایا ارز خوبی برای سرمایه گذاری هست ؟

parsa aminpour

برای استفاده از کلمه بلند مدت در سرمایه گذاری مخصوصا در حوزه ارزهای دیجیتال, باید ارزهایی را مدنظر گرفت که تازه وارد بازار شده اند و در دنباله آن تیم و پارتنرهای خوبی داشته باشد, همچنین رشد آن به میزان عرضه و تقاضا در مبحث متریک و الوکیشن ارز بسیار وابسته است; همه این اطلاعات در white paper ارز در وبسایتش موجود است;
با این حال فعلا نمیشود این ارز رو به عنوان ی ارز با پتانسیل دید, زیرا با اینکه تیم و شریکان و سرمایه گذاران و به دنبال آن کارایی خوبی دارد, اما از تاریخ عرضه آن سه سال میگذرد.

توجه داشته باشید که ارزهایی که این خصوصیات رو داشته باشند سود های چند صد یا هزار درصدی نصیبتان میکنند.

عماد

همچین ارز هایی مشکلات تحریم ندارن؟؟؟ ممنون.

شجاع‌الدین جهاندیده

برخی ممکنه مشکلات تحریم رو داشته باشن. بستگی به ارز داره و شیوه ای که میخواید باهاش کار کنید.

قاسم

سلام. ایا. نرم افزاری هست که بتوان روند این ارزها را مانند متاترید مشا هده کرد. اگر هست راهنمای کنید تا بتوانم ان را دانلود کنم جهت پیش بینی روند ارزها با تشکر

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر
از نرم افزار تحت وب سایت tradingview.com استفاده کنید

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
20
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx