بیت‌کوین داست (Bitcoin Dust) چیست؟

بیت کوین داست

پلتفرم بیت‌کوین برخی ایرادات و معایب خود را دارد که یکی از آن‌ها بیت‌کوین داست (Bitcoin Dust) است.

این پلتفرم در برخی موارد، سکه‌های خروجی بسیار کوچکی را هنگام ارسال و دریافت توکن توسط کاربران، تولید می‌کند.

این مقدار کم در واقع بیت‌کوین خرج نشده در تراکنش است که ارزش آن کمتر از حداقل مقداری است که کاربر می‌تواند خرج کند. این سکه‌ها از نظر ارزش بسیار ناچیز هستند و خرج کردن آن‌ها نیازمند هزینه بیشتری نسبت به ارزش آن‌هاست.

عناوین مطلب:

در ابتدا، Bitcoin Dust لزوماً مشکلی برای کاربران ارز‌های دیجیتال ایجاد نمی‌کرد، با این حال با افزایش کارمزدها، تراکنش‌های کوچک نیز بسیار گران‌تر شده‌اند.

در نتیجه، برخی از توسعه‌دهندگان از کاربران بیت‌کوین می‌خواهند که پس از کاهش هزینه‌ها، از طریق برخی صرافی‌ها، داست‌ را به توکن‌های قابل استفاده تبدیل کنند.

بیشتر بخوانید: دابل اسپندینگ (Double Spending) یا دوبار خرج کردن! چیست؟

بیت‌کوین داست چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

به طور مختصر، بیت‌کوین داست نامی است که به واحد‌های کوچک بیت‌کوین باقی‌مانده یا خرج نشده در یک کیف پول می‌گویند.

اما سؤال اصلی این است که چرا این واحد‌های ناچیز در کیف پول باقی می‌مانند و چرا هر بار که تراکنشی انجام می‌دهید نمی‌توانید 100 درصد دارایی بیت‌کوین خود را منتقل کنید؟

اگرچه بسیاری از ارز‌های دیجیتال مقدار مشخصی عرضه کل دارند، به عنوان مثال عرضه کل بیت‌کوین 21 میلیون توکن است؛ اما هر کدام از سکه‌های بیت‌کوین به 100 میلیون واحد کوچک‌تر به نام ساتوشی (satoshi) تقسیم می‌شوند.

هر سکه بیت‌کوین به این دلیل به واحد‌های کوچک‌تر تقسیم شده است تا بتواند با افزایش قیمت و تقاضا مقابله کند؛ به این ترتیب، یک کاربر می‌تواند مالک 0/000000001 بیت‌کوین باشد.

واحد بیت‌کوین
بیت‌کوین به چهار واحد uBTC ،mBTC ،BTC و Sats قابل تقسیم است.

اگرچه بیت‌کوین و اغلب ارز‌های دیجیتال دیگر تا هشت رقم اعشار دارند اما بسیاری از تراکنش‌ها از پول فیات به عنوان مرجع استفاده می‌کنند که فقط دو رقم اعشار دارند؛ بنابراین زمانی که بر اساس ارز‌های فیات معامله‌ای انجام می‌دهید، به احتمال خیلی زیاد با عددی نامتعادل نسبت به دارایی کیف پول خود مواجه می‌شوید.

سپس این مقدار همراه با هزینه کارمزد از حساب شما کسر شده و در نتیجه تعادل نامنظمی در کیف پول شما ایجاد می‌شود.

ارسال کریپتو برخلاف ارز‌های فیات، پروسه‌ای پیچیده است که نمی‌توانید کل موجودی خود را ارسال یا پاک کنید. در این مواقع، یکی از راه‌حل‌ها این است که سرمایه بیشتری وارد کیف پول خود کنید اما باز هم Bitcoin Dust به دنبال آن به وجود خواهد آمد.

با این حال تا زمانی که ارزش آن‌ها بیشتر از کارمزد تراکنش مورد نیاز نباشد، از نظر اقتصادی غیرقابل مصرف هستند.

آیا Bitcoin Dust مضر است؟

بیت‌کوین داست لزوماً مشکل ساز نیست! همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، داست محصول فرعی یک شبکه پرداخت دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین است.

به عنوان مثال اگر اتر را با بیت‌کوین معامله کنید، صرافی این معامله را در هشت رقم اعشاری انجام نمی‌دهد، در نتیجه معمولاً مقدار کمی باقی‌مانده خواهید داشت.

علاوه بر این، ایراد اصلی بیت‌کوین داست، خطر «de-anonymization» به معنای ناشناس سازی است. de-anonymization زمانی اتفاق می‌افتد که هکر‌ها بتوانند هویت کاربر را به یک تراکنش مرتبط کنند.

هکر‌ها یک استراتژی به نام dust attack یا حمله داست دارند. با این استراتژی، آن‌ها می‌توانند داست بیت‌کوین را به یک کاربر ارسال کنند. پس از خرج کردن داستی که ارسال شده، هکر می‌تواند با استفاده از یک نرم‌افزار مخصوص، پروفایل و سایر تراکنش‌های کاربر را ارزیابی کند.

بیشتر بخوانید: حمله DDos چیست؟ (انواع حملات DDos Attack و روش‌های مقابله)

در بیشتر موارد، کاربرانی که هیچ فعالیتی در کیف پول یا صرافی نداشته‌اند نیز، بیت‌کوین داست دریافت می‌کنند که در واقع همان حمله داست است. هدف نهایی از این حمله، ردیابی پرداخت‌های بیت‌کوین و پیوند دادن آن‌ها به افراد است.

اگرچه کاربران نیازی نیست همیشه از وجود dust بترسند؛ با این وجود، به دارندگان ارز‌های دیجیتال توصیه می‌شود مقادیر اندک موجود در کیف پول خود را تحت نظر داشته باشند.

حملات dust attack چیست؟

حمله داست، تکنیکی است که افراد ناشناس و هکر‌ها برای شکستن حریم خصوصی کاربران ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. در این روش آن‌ها مقادیر ناچیز کوین یا همان داست را به آدرس کیف پول کاربر ارسال می‌کنند.

به طور کلی، 1 ساتوشی یا 0/000000001 بیت‌کوین را می‌توان داست در نظر گرفت و دریافت چند داست یا صد‌ها داست ممکن است به این معنا باشد که شما در معرض dust attack قرار گرفته‌اید.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، هنگامی که بیت‌کوین را مبادله می‌کنید مبلغ بسیار کمی از آن در حساب شما باقی می‌ماند؛ بنابراین اگر پس از معامله توکن‌های خود متوجه وجود داست در کیف پول شدید به احتمال زیاد محصول جانبی معامله شماست و نه حمله داست.

چه کسانی حملات داست را انجام می‌دهند؟

اشاره کردیم که هکر‌ها برای فاش کردن هویت و اطلاعات کاربران ارز‌های دیجیتال، مقداری داست به کیف پول آن‌ها ارسال می‌کنند. آن‌ها به این روش کاربران بیت‌کوین را برای اخاذی سایبری و کلاهبرداری‌های فیشینگ مورد هدف قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: کلاهبرداری ارز دیجیتال با سوءاستفاده از اپلیکیشن‌های موبایل

این هکرها، حتی ممکن است کاربرانی را که دارایی‌های بیت‌کوین قابل توجهی دارند را شناسایی و به صورت جانی و مالی مورد هدف قرار دهند.

در برخی موارد نیز، سازمان‌های دولتی و قانونی، برای شناسایی مجرمین یا کاربران مشکوک، از داست استفاده می‌کنند. در این مواقع، آن‌ها شبکه‌های جنایتکار یا باند‌های قاچاق کالا را مورد هدف قرار می‌دهند. علاوه بر این، فرار‌های مالیاتی و پولشویی نیز می‌تواند از دیگر اهداف این سازمان‌های دولتی باشد.

چگونه بیت‌کوین داست را خرج کنیم؟

اگرچه داست‌ها را نمی‌توان فروخت یا انتقال داد و حتی اگر بتوانیم باید هزینه تراکنش زیادی برای آن پرداخت کنیم؛ اما برخی پلتفرم‌ها و صرافی‌ها گزینه‌هایی برای مصرف داست‌های بلااستفاده ارائه داده‌اند.

به عنوان مثال، کاربران اپلیکیشن Crypto.com می‌توانند داست‌های ارز دیجیتال را به صورت رایگان به توکن CRO که توکن بومی این پلتفرم است، تبدیل کنند.

تبدیل بیت‌کوین داست به توکن
تبدیل بیت‌کوین داست به توکن‌های CRO یا MCO در اپلیکیشن Crypto.com

صرافی بایننس نیز سرویس مشابهی را در شبکه خود ارائه می‌دهد و به کاربران اجازه می‌دهد بیت‌کوین داست را با توکن BNB تعویض کنند.

چه مقدار از بیت‌کوین تبدیل به داست شده است؟

برآوردها حاکی از آن است که حدود 20 درصد از کل بیت‌کوین از بین رفته یا غیرقابل مصرف است!

بر اساس داده‌های Bitinfocharts، حدود 51 درصد از آدرس‌های بیت‌کوین کمتر از 50 دلار موجودی دارند. اگرچه این میزان تنها 0/02 درصد از سکه‌های در گردش است اما ارزش آن معادل میلیون‌ها دلار است!

همچنین تخمین زده می‌شود که در بیش از 4/6 میلیون آدرس بیت‌کوین، کمتر از 1 دلار ذخیره شده است.

جمع‌بندی

Bitcoin dust به مقادیر بسیار ناچیز باقی‌مانده بیت‌کوین در یک کیف پول گفته می‌شود.

اگرچه بیت‌کوین داست به خودی خود مشکل ساز نیست اما در برخی مواقع ممکن است نشان‌دهنده این باشد که کیف پول شما مورد حملات داست قرار گرفته است.

بسیاری از پلتفرم‌ها به دنبال راهی برای به کار گیری دوباره بیت‌کوین داست هستند و به کاربران اجازه می‌دهند بیت‌کوین داست را بدون هزینه به توکن‌های بومی خود تبدیل کنند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
محمد عارف عزیزی

معلومات مفید بود.
ممنون از سایت و نویسنده مقاله.

ممنون از همراهی شما

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx