بررسی پلتفرم بیفی فایننس (Beefy Finance) و آموزش کار با آن

بیفی فایننس چیست

داستان بیفی فایننس از آن‌جایی آغاز می‌شود که شما می‌توانید با مشارکت در استخرهای نقدینگی صرافی‌های غیرمتمرکز کسب درآمد کنید.

نکته قابل توجه در این پلتفرم، این است که امکان سود ترکیبی را در چندین زنجیره دیفای میسر می‌کند. در این مقاله به بررسی بیفی فایننس و ارز BIFI خواهیم پرداخت.

در پایان شما نه تنها در مورد نحوه عملکرد این پلتفرم آگاهی خواهید داشت بلکه در مورد نحوه استفاده و یا سرمایه گذاری بر روی ارز بیفی فاینانس نیز تصمیم منطقی‌تری اتخاذ خواهید کرد.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • بیفی فایننس یک پروتکل دیفای بهینه سازی کشت سود است که در بین 17 شبکه سازگار با EVM قرار دارد.
  • ارز BIFI‌ توکن اصلی این پلتفرم است که در قالب توزیع پاداش‌های استیک و حاکمیتی فعالیت دارد.
  • خزانه‌های بیفی فایننس امکان کسب درآمد در جفت ارزهای مختلف را برای شما فراهم کرده‌اند.

بیفی فایننس چیست؟

استخرهای استیک زیادی در فضای دیفای وجو دارد که با مشارکت در آن‌ها، با یک نرخ APY مشخص، می‌توانید کسب درآمد کنید. با این حال در این سرویس‌ها سود شما ترکیبی نیست.

یعنی سود روزانه‌ای که از آن‌ها دریافت می‌کنید دوباره برای کسب سود بیشتر استیک نمی‌شود به همین دلیل کسب سود ترکیبی به یکی از شاخص‌های مهم سودآوری یک استخر تبدیل شده است.

در نگاه اول سود ترکیبی ممکن است چندان جذاب به نظر نرسد، اما بازدهی سود ترکیبی (Compound) را باید در بلند مدت مورد ارزیابی قرار دهید.

بیشتر بخوانید: اهمیت ضرر نکردن؛ راهنمایی برای سود مرکب

بیفی فایننس (Beefy Finance) یک پروتکل مالی دیفای غیرمتمرکز چند زنجیره‌ای بهبود بازدهی است که به کاربران خود کمک می‌کند از هولد ارزهای دیجیتال خود سود ترکیبی کسب کنند.

به عبارت ساده‌تر، پروتکل بیفی فایننس به شما کمک می‌کند تا سود سالیانه بیشتری نسبت به حالت استیک معمول از ارزهای دیجیتال کسب کنید.

مهم‌ترین محصول این پروتکل خزانه یا Vaults نام دارد که امکان استیک ارزهای دیجیتال برای کسب سود ترکیبی را فراهم می‌کند.

با این که نام خزانه ممکن است باعث ایجاد این تصور شود که دارایی‌های شما برای مدت طولانی در استخرهای این پروتکل قفل خواهند شد اما برعکس، یکی از نقاط جذاب این پروتکل امکان برداشت دارایی‌ها در هر زمان است.

beefy finance 2 edited
بیفی فاینانس از قراردادهای هوشمند و یک سری استراتژی‌های از پیش تعیین شده برای افزایش خودکار سود شما در هنگام واریز دارایی‌ها استفاده می‌کند.

در این حالت سود کسب شده ناشی از استیک آن‌ها در استخر به صورت خودکار دوباره استیک می‌شود که این موضوع در بلند مدت می‌تواند باعث سودآوری شما باشد.

در این پروتکل، ارز BIFI به عنوان یک توکن چند منظوره استفاده می‌شود. به طور کلی می‌توان موارد کاربرد ارز دیجیتال بیفی را به دو بخش مهم تقسیم کرد:

بخش اول کسب ارز BIFI جدای از سود‌های کسب شده از پلتفرم است که به استیک کنندگان اهدا می‌شود.

بخش دوم نیز فراهم شدن حق رای برای هولدرهای آن است که این موضوع ارز بیفی فایننس را در دسته توکن‌های حاکمیتی نیز قرار می‌دهد.

سیستم عملکرد ارز BIFI به این صورت است که قرارداد هوشمند آن در هر زنجیره پشتیبانی شده از سوی بیفی فایننس به صورت جداگانه استقرار یافته و کاربران با فعالیت در این پلتفرم از مزایای این ارز بهره‌مند خواهند شد.

در هنگام بررسی پروژه بیفی فایننس باید به خاطر داشته باشید که این پروتکل مالی اولین سیستم کسب سود ترکیبی در دنیای کریپتو نیست و رقبای سرسختی در شبکه‌های مختلف وجود دارد.

با وجود این رقبا، شاخص TVL بیفی فایننس رکوردهای قابل توجهی را ثبت کرده است.

بیشتر بخوانید: نسبت مارکت کپ به TVL؛ یک شاخص مهم در کریپتو

به عنوان یک پروتکل مالی غیرمتمرکز، تقریبا همه عناصر مورد استفاده این سیستم بر روی قراردادهای هوشمند شبکه‌های بلاک‌چینی قرار دارد و کاربران می‌توانند بدون واسطه یا محدودیت با آن به تعاملات مالی بپردازند.

البته در چنین پروژه‌هایی همیشه خطراتی مربوط به امنیت قراردادهای هوشمند وجود دارد که در ادامه مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

بیفی فایننس چگونه کار می‌کند؟

با توجه به ادعاهای وبسایت بیفی فایننس، این پروتکل در 17 زنجیره با 610 خزانه مختلف حضور دارد. اما سوال اصلی این است که مکانیزم کسب سود ترکیبی این پلتفرم چگونه کار می‌کند؟

در بازار ارزهای دیجیتال، بیفی فایننس به عنوان یک yield Optimizer شناخته می‌شود. این سرویس‌ها به دنبال کسب حداکثر سود ممکن از سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال هستند.

مهم‌ترین نقطه قوت سرویس‌های بهبود کشت سود نیز در رویکرد سرمایه گذاری خودکار آن‌ها نسبت به حالت دستی است که کسب بازدهی بالاتر را امکان پذیر کرده است.

بیشتر بخوانید: بررسی برترین پروژه‌های حوزه دیفای برای کشت سود (ییلد فارمینگ)

beefy finance 3 edited
در سرویس‌های بهبود کشت سود (Yield Optimizer) از جمله بیفی فایننس، خزانه‌هایی وجود دارند که برای کسب سود از استراتژی خاصی استفاده می‌کنند.

منطق استراتژی خزانه‌ها بسیار ساده است، برداشت سود و سرمایه گذاری دوباره دارایی‌های کریپتو در استخرهای نقدینگی.

همان‌طور که واضح است، این سرویس سود‌های کسب شده را دوباره در استخر نقدینگی مورد نظر استیک می‌کند.

البته با توجه به استراتژی مورد استفاده، زمانی این کار انجام می‌شود که سرمایه گذاری مجدد ارزش پرداخت کارمزد شبکه را داشته باشد.

این روش امکان کسب سود ترکیبی و افزایش میزان دارایی‌های استیک شده در یک استخر نقدینگی را فراهم می‌کند که در این چرخه به کسب سود بیشتر منجر خواهد شد.

در یک سرویس بهینه سازی کشت سود، چرخه سرمایه گذاری مجدد در استخرهای نقدینگی ممکن است هزاران بار در روز تکرار شود.

این مکانیزم ساده دلیل اصلی سود‌های بالای APY استخرهای موجود در سرویس بیفی فایننس است.

کارمزد‌های این سیستم نیز در میان مشارکت کنندگان استخر تقسیم می‌شود که در نهایت باعث ارزان بودن خدمات این سرویس خواهد شد.

تفاوت APY و APR

اما برای درک بهتر میزان سودآوری بیفی فایننس باید ابتدا به تفاوت APR و APY توجه کنیم:

APR معادل نرخ سود سالیانه منهای کارمزد‌ها است که شامل سود ترکیبی حاصل از سرمایه گذاری دوباره نخواهد شد.

در این حالت اگر شما 100$ سرمایه گذاری کنید و نرخ APR استخر مورد نظر برای نمونه 100% باشد، در انتهای سال 100$ سود کسب خواهید کرد.

اما اگر در طول سال سود کسب شده به صورت دائم دوباره سرمایه گذاری شود، سود ترکیبی کسب می‌کنید.

این موضوع ما به را سود APY یا درصد بازدهی سالیانه می‌رساند. در مثال بالا درامد APY حاصل از سود ترکیبی 171$ خواهد بود. البته این عدد در حالیست که سود کسب شده به صورت روزانه دوباره سرمایه گذاری شود.

با توجه به کارمزد‌های شبکه، اگر دوره سرمایه گذاری مجدد را روی هفتگی محاسبه کنیم، سود ترکیبی + سود سالیانه 168$ خواهد بود که نسبت به سود APR تغییر قابل توجهی دارد. در پایان شما 268$ پول در اختیار خواهید داشت.

در برخی از کوین‌های کریپتو پر ریسک با سود سالیانه چند هزار درصد، شما ممکن است سود ترکیبی روزانه بیش از 1% دریافت کنید که با توجه به سرمایه گذاری مجدد بیفی فایننس سود نهایی شما چشمگیر خواهد بود.

البته این اعداد همگی فرضی هستند و هر چه سود یک استخر کوین کریپتو بالاتر باشد، خطرات آن نیز بالاتر خواهد بود.

برای مثال استخر ارز Cake را در نظر بگیرید. این ارز سود‌ سالیانه 38% را پیشنهاد می‌دهد. از آن‌جایی که عرضه توکن Cake نامحدود است، ارزش سرمایه گذاری شما با گذشت زمان کاهش پیدا خواهد کرد.

این موضوع در مورد بسیاری از کوین‌های کریپتو با نرخ سود سالیانه بالا صدق می‌کند.

بیشتر بخوانید: مقایسه ارزهای دیجیتال تورمی و ضد تورمی

به خاطر داشته باشید نحوه استیک و سرمایه گذاری مجدد به استراتژی‌های تعیین شده در قراردادهای هوشمند بیفی فایننس و خزانه آن باز می‌گردد.

توکنومیک ارز BIFI

ارز BIFI توکن اصلی و حاکمیتی پروژه بیفی فایناس است که در همه شبکه‌های پشتیبانی شده استقرار یافته و در قالب پاداش در بین استیک کنندگان توزیع می‌شود.

از طرف دیگر هولدرهای این توکن حق رای خواهند داشت که این موضوع امکان مشارکت در تصمیمات مهم پلتفرم را فراهم می‌کند.

beefy finance 4

برای مشارکت در سیستم حاکمیتی دائو این پلتفرم شما می‌توانید توکن‌های خود را یا در کیف پول خود هولد کرده یا در استخرهای نقدینگی BIFI آن را استیک کنید.

زنجیره‌ای که در آن ارز بیفی فایننس را استیک می‌کنید اهمیتی ندارد چرا که برای رای گیری‌ها از Snapshot (یادداشت مقدار ارز هولد در زمان رای گیری) همه زنجیره‌های پشتیبانی شده استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اسنپ شات (Snapshot)؛ پلتفرم رای‌گیری غیرمتمرکز + آموزش رای‌دهی

سیستم توزیع ارز دیجیتال بیفی نیز بدین صورت است که درصد کوچکی از درآمد خزانه‌های این پلتفرم در قالب ارز بیفی فاینانس در بین استیک کنندگان آن توزیع می‌شود.

البته با استیک این ارز شما می‌توانید ارزهایی مانند ETH، BNB، FTM، MATIC، AVAX، HT، ONE، MOVR، و یا CRO دریافت کنید.

تعداد کل عرضه ارز بیفی فایننس 80,000 واحد است که در زمان نوشتن این مقاله، همه آن توزیع شده است.

از آن‌جایی که عرضه توکن BIFI محدود شده است و توکن دیگری ضرب نمی‌شود، می‌توان آن را در بین توکن‌های غیرتورمی دسته بندی کرد.

اما با توجه به تعداد محدود در گردش آن، قیمت این توکن کمی بالا است و از نظر حجم معامله، تریدرهای زیادی به سراغ آن نمی‌روند.

توکنومیک ارز بیفی فاینانس در بین استخرهای‌ مختلف توزیع شده است با این حال 10% آن در اختیار تیم توسعه دهنده قرار دارد.

پروتکل بیفی فایننس به دلیل کارمزد‌های بالای اتریوم، بر روی شبکه بایننس اسمارت چین قرار دارد. اکنون ارز دیجیتال بیفی و سایر قراردادهای هوشمند آن در بین 17 زنجیره مختلف فعال است.

خزانه بیفی فایننس چیست؟

حقیقت این است که معماری بیفی فایننس کمی پیچیده است و نمی‌توان آن را از منظر فنی به طور کامل در این مقاله شرح داد اما تا حد ممکن به بررسی نحوه عملکرد آن می‌پردازیم.

اولین محصول سرویس بیفی فایننس، خزانه (Vault) آن است که ابزاری برای تعیین یک سری استراتژی در کشت سود و برداشت آن به شمار می‌رود.

این خزانه‌ها با خودکار سازی فرآیند، سرمایه گذاری دائم و برداشت و تکرار این چرخه سعی می‌کنند به سطح بالایی از سود ترکیبی دست پیدا کنند.  

به عبارت ساده‌تر با استفاده از خزانه (Vault) پروتکل بیفی فایننس، شما می‌توانید به سود ترکیبی دست پیدا کنید.

البته شما می‌توانید یک برنامه نویس استخدام کرده تا سیستمی برای انجام این کار برای شما بنویسد اما به کمک خزانه‌های این پروتکل شما از پرداخت کارمزد هزاران تراکنش برداشت و سرمایه گذاری دوباره سود‌ها در امان خواهید بود.

اما این خزانه‌ها به تنهایی سودی تولید نمی‌کنند، بلکه خزانه‌های این سرویس واسط بین استخرهای نقدینگی و سایر استخرهای استیکینگ در دنیای دیفای در بین 17 زنجیره مختلف هستند.

برای مثال اگر شما یک خزانه با ارز اتریوم مشاهده می‌کنید، دلیل آن این است که خزانه مورد نظر به یک سرویس دیفای دیگر در شبکه اتریوم متصل است که دارایی‌ها به استخر آن‌ها واریز شده و سود دریافت می‌کند.

این فرایند برای صرافی‌های غیرمتمرکز نیز صدق می‌کند. بسیاری از خزانه‌های موجود در این سرویس به استخرهای نقدینگی صرافی‌هایی مانند پنکیک سواپ، یونی‌ سواپ و بسیاری دیگر متصل هستند و با سرمایه گذاری مجدد سود‌ها، امکان کسب سود بالاتر را برای شما فراهم می‌کنند.

beefy finance 5
این موضوع نه تنها در نتیجه نهایی تاثیر گذار است بلکه نیازی به پیگیری دائم و وقت گذاشتن برای آن نخواهد بود که در نهایت منجر به سادگی نحوه کار با سیستم خزانه‌ها شده است.

با توجه به وایت پیپر بیفی فایننس، خزانه‌ها، هسته مرکزی اکوسیستم آن است که در آن با استیک دارایی‌ها بدون در نظر گرفتن این که ارز مورد نظر در استخر کشت سود است یا ارز مجرد، شما می‌توانید از سود ترکیبی آن لذت ببرید.

برای نمونه با استیک دارایی‌ها در یک استخر نقدینگی BTC-BNB در شبکه بایننس اسمارت چین (BSC)، شما می‌توانید از مزایای رشد نقدینگی در استخر مذکور بهره‌مند شده و سود بیشتری کسب کنید.

با این که نام خزانه برای این سیستم انتخاب شده است اما دارایی‌های شما در آن قفل نمی‌شوند و شما می‌توانید در زمان دلخواه دارایی‌های خود را از آن خارج کنید.

به خزانه‌ها مانند ابزاری برای ذخیره دارایی‌ها و واسطی برای کسب سود ترکیبی در بلند مدت نگاه کنید که مدیریت آن بسیار آسان است.

با مراجعه به بخش App پروتکل بیفی فایننس می‌توانید لیست خزانه‌های آن را در هر شبکه مشاهده کنید. در اینجا همه سود‌ها برحسب APY برآورد شده‌اند که سود ترکیبی نیز در آن لحاظ شده است.

خزانه‌های موجود در بیفی فایننس معمولا در سه دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند که شما قبل از سرمایه گذاری و کسب سود ترکیبی باید به خوبی آن‌ها را بشناسید:

  • استخرهای جفت ارز مثل CAKE-BNB
  • استخرهای تک ارز در پلتفرم‌های وام‌دهی
  • استخرهای تک ارز استیکینگ

پس از واریز دارایی‌ها به هر یک از استخرهای مذکور، شما توکن‌های mooToken دریافت خواهید کرد. این توکن‌ها بیانگر میزان سهم شما از استخر مورد نظر است.

ماهیت کلی خزانه بیف فایننس را می‌توان به شکل زیر بیان کرد:

  • اجرای استراتژی‌های کشت سود (Yield Farming)
  • کسب سود ترکیبی از دارایی‌های واریز شده
  • استفاده از طیف وسیعی از دارایی‌ها به عنوان نقدینگی
  • امکان ارائه یک دارایی به عنوان وثیقه برای دارایی دیگر
  • مدیریت وثیقه‌ها و نقدینگی
  • امکان کسب سود از طیف وسیعی از دارایی‌ها در کشت سود
  • سرمایه گذاری مجدد (Reinvest) سود‌های کسب شده به صورت خودکار

پس از واریز دارایی‌ها به یکی از خزانه‌های مورد نظر، شما کنار می‌نشینید و شاهد رشد سرمایه گذاری خود خواهید بود.

براساس ادعاهای وایت پیپر پروتکل بیفی فایننس، خزانه‌ها معمولا در طول روز چندین بار سود‌های استخرهای نقدینگی را برداشت کرده و آن‌ها را دوباره واریز می‌کنند.

MooToken چیست و چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد، شما در ازای دارایی‌هایی که به استخرهای خزانه بیفی فایننس واریز می‌کنید، توکن‌های Mootoken دریافت خواهید کرد.

این توکن‌ها اثبات واریز هستند که نشان دهنده واریز دارایی‌ها از سمت شما به این پروتکل است. البته هر خزانه توکن MooToken مخصوص به خود را دارد.

beefy finance 6
برای مثال در ارز BIFI و خزانه مخصوص آن، شما با واریز ارز دیجیتال بیفی توکن‌های mooBIFI دریافت می‌کنید.

به توکن‌های MooToken به عنوان رسید واریز نگاه کنید که توسط آن می‌توانید بعدا دارایی‌های خود را آزاد کرده و به کیف پول منتقل کنید.

فرآیند کسب سود ترکیبی در بیفی فایننس بدین صورت است که پس از واریز دارایی‌ها، خزانه مورد نظر چرخه سرمایه گذاری، برداشت و سرمایه گذاری مجدد را آغاز می‌کند.

در اینجا هر چه سود ترکیبی شما افزایش پیدا کند، ارزش توکن MooToken که در کیف پول خود هولد کرده‌اید نسبت به دارایی‌های واریز شده افزایش پیدا می‌کند.

مثلا اگر در هنگام واریز 1000$ تتر به خزانه این استخر، 1000 توکن Moo با نسبت 1:1 دریافت کرده باشید.

پس از گذشت مدتی، نسبت برداشت شما دیگر 1:1 نخواهد بود و با توجه به سود ترکیبی کسب شده، ممکن است به ازای هر یک توکن moo، 1.01$ دریافت کنید.

شما بعدا می‌توانید در هر زمان که مایل به برداشت دارایی‌های خود بودید، یک تراکنش Withdraw را ثبت کنید.

در جریان این تراکنش، توکن‌های Moo از کیف پول شما کسر شده و سوزانده می‌شوند اما در ازای آن دارایی‌ها شما به همراه سود ترکیبی کسب شده به صورت یکجا برای‌تان واریز می‌شود. به این عملیات Redeem گفته می‌شود.

کل فرایند به شکل غیرمتمرکز و از طریق قراردادهای هوشمند و وب 3 انجام می‌شود.

مزایای استفاده از این توکن در پروتکل بیفی فایننس بی‌شمار است اما به طور خلاصه می‌توان به چند مورد از آن‌ها اشاره کرد:

  • ایفای نقش وثیقه در ازای دارایی‌های قرار گرفته در اختیار خزانه بیفی فایننس
  • واریز توکن‌های mooToken به کیف پول‌های سخت افزاری برای نگهداری بلند مدت و ایمن آن‌ها
  • حریم خصوصی شما کاملا ناشناس باقی می‌ماند. در واقع دارایی‌های قرض داده شده دیگر وابسته به یک کیف پول خاص مانند کیف پول واریز کننده نیست و هر شخصی که توکن‌های mooToken را در اختیار داشته باشد می‌تواند دارایی‌ها را خارج کند.
  • استفاده از توکن‌های MooToken‌ به عنوان وثیقه دارای سود.

توکن‌های Escrow بیفی فایننس چیست؟

مدل Escrow مکانیزم جدیدی نیست و در بسیاری از شرکت‌ها و پروژه‌ها استفاده می‌شود. در بیفی فایننس سرویس Escrow امکان حضانت دارایی‌ها را برای طرف دیگر برعهده دارد.

در دنیای دیفای استفاده از مکانیزم Escrow‌ معمولا شامل ارائه توکن‌های‌‌تان به یک سرویس ثانویه و اجازه استفاده از آن‌ها در یک سرویس خاص می‌شود.

برای مثال شما توکن‌های خود را در یک مکانیزم Escrow در اختیار بیفی فایننس قرار می‌دهید تا آن‌ها با انتخاب بهترین استخر، آن را استیک کنند.

همه مدل‌های Escrow در دیفای اغلب حول محور طراحی توکنومیک شکل می‌گیرند. البته شما بدون این که بدانید در بسیاری از مواقع از مکانیزم Escrow استفاده می‌کنید.

برای نمونه در دنیای کریپتو در یک ارز دیجیتالی که از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کند، شما توکن‌های خود را در آن استیک می‌کنید تا برای تایید تراکنش‌ها و کسب سود از محل کارمزد‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

beefy finance 7
قرار دادن توکن‌ها در اختیار بلاک‌چین مورد نظر جهت کسب ارزش برای هولدر، یک مدل Escrow بسیار ساده محسوب می‌شود.

با این حال برای استفاده از همه ظرفیت مدل Escrow، بیفی فایننس و ارز BIFI این امکان را فراهم کرده‌اند تا کاربر با واریز دارایی‌های خود به خزانه‌های مشخص، دیگر نگران مسائل فنی و استیک آن نباشد.

در این حالت شما می‌توانید سود توکن‌های قفل شده خود را معامله کنید.

لازم به ذکر است کاربرد Escrow در پروتکل دیفای فایننس فقط به اینجا محدود نمی‌شود و در رای گیری و حتی توکنومیک آن نیز پیاده سازی شده است.

ذکر همه ویژگی‌های Escrow اجرا شده در بیفی فایننس در این مقاله امکان پذیر نیست ولی شما می‌توانید با مراجعه به مستندات بیفی فایننس در بخش Beefy-Escrow آن‌ها را مطالعه کنید.

سرویس Boost

این سرویس امکان کسب درآمد اضافه بر روی خزانه‌ها را برای شما فراهم می‌کند.

همان‌طور که گفته شد، بیفی فایننس یک سرویس بهینه سازی کشت سود است که همیشه در تلاش بوده تا از کسب سود حداکثری کاربر اطمینان حاصل کند.

برای رسیدن به این هدف، در کنار سود ترکیبی، آن‌ها از سرویسی به نام Beefy Boost استفاده می‌کنند که در آن پروژه‌های با پتانسیل در زنجیره‌های دیگر به کاربران معرفی می‌شود.

در بخش خزانه گفتیم که با واریز دارایی‌ها در یک خزانه، توکن‌هایی با پیشوند Moo دریافت خواهید کرد. در این سرویس شما می‌توانید این توکن‌ها را برای کسب سود بیشتر استیک کنید.

سود‌های کسب شده از این بخش کاملا از خزانه جدا هستند و می‌توان آن را یک ارزش افزوده دانست.

برای استفاده از سرویس Boost بیفی فایننس باید به دنبال خزانه‌هایی باشید که علامت Boost را در کنار خود داشته باشند.

پس از آن به بخش Boost مراجعه کرده و توکن‌های moo را استیک کنید. بعدا شما می‌توانید در هر زمان دلخواه به سرویس boost‌ مراجعه کرده و پاداش‌های خود را دریافت کنید.

به خاطر داشته باشید قابلیت Boost در یک خزانه به صورت زمان بندی شده و محدود است. برای باز پس گرفتن دارایی‌های استیک شده در سرویس Boost شما باید آن را به صورت دستی Unstake کنید.

هیچ محدودیتی در استفاده از سرویس‌های Boost وجود ندارد و شما می‌توانید به صورت همزمان در چندین خزانه با قابلیت boost مشارکت کنید.

البته مشارکت در Boost همیشه به معنای کسب سود بالا نیست. از آن‌جایی که سرویس Boost در بیفی فایننس برای همکاری با پروژه‌های دیگر ایجاد شده است، شما همیشه باید در مورد پروژه مورد نظر به خوبی تحقیق کنید.

استراتژی بیفی فایننس

خزانه‌های مستقر در بیفی فایننس از استراتژی‌های خاصی پیروی می‌کنند که در آن معین شده چه دارایی‌هایی باید کشت سود شوند.

یک استراتژی مشخص می‌کند کدام دارایی‌ باید استیک شود و دارایی‌های کشت شده در کجا باید فروخته شوند.

همچنین در این استراتژی‌ها معمولا پاداش‌ها در دوره‌های منظم برداشت شده و به دارایی اولیه خزانه سواپ می‌شوند. پس از آن دوباره برای کسب سود ترکیبی کشت سود می‌شوند.

beefy finance 8
این استراتژی‌ها در واقع قراردادهای هوشمند ماژولاری هستند که توسط استراتژیست‌های بیفی فایننس نوشته شده‌اند.

از آن‌جایی که استراتژی‌ها و خزانه‌های مورد استفاده در این پروتکل برپایه قراردادهای هوشمند هستند، تغییر کدهای آن‌ها پس از بارگذاری بر روی بلاک‌چین غیرممکن است و کسی نمی‌تواند آن‌ها را متوقف کند.

این موضوع هم در مورد خزانه و هم استراتژی‌های متصل به‌ آن‌ها صدق می‌کند.

البته شما نیز می‌توانید با ارائه ایده استراتژی خود در سرور دیسکورد این پروژه کار خود را برای توسعه یک استراتژی با استفاده از قالب‌های آماده آن شروع کنید.

برای ایجاد یک استراتژی بر روی یک دارایی، یک خزانه و قرارداد هوشمند استراتژی جدید ساخته خواهد شد که پس از آن باید در شبکه مورد نظر مستقر شوند.

بیشتر بخوانید: چرا نرخ سود دیفای (DeFi) اینقدر زیاد است؟!

کارمزد بیفی فایننس چقدر است؟

بیفی فایننس یک پروتکل دیفای است که برپایه قراردادهای هوشمند شبکه‌های مختلف بنا شده است. بقای این پروژه نیز به دریافت کارمزدها وابسته است اما این کارمزد فقط در محل‌های خاصی دریافت می‌شود.

در هنگام واریز دارایی‌ها به یک خزانه شما هیچ کارمزدی پرداخت نمی‌کنید. اما برای برداشت سود به همراه اصل سرمایه کارمزد 0.1% را باید بپردازید.

هر درخواست برداشت سود از استخرها نیز مشمول 0.5% کارمزد می‌شود. از طرف دیگر برای پرداخت کارمزدهای شبکه، هر خزانه در شبکه‌های مختلف کارمزد خاصی از شما دریافت می‌کند که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

اغلب استخرهای این پروتکل از ساختار کارمزد عملکردی استفاده می‌کنند.

در این حالت بخش کوچکی از پاداش‌ها توسط خزانه دریافت می‌شود. البته کارمزدهای دریافت شده بعدا تقسیم شده و در قالب ارز BIFI بازخرید و توزیع می‌شوند.

بخش دیگری از آن نیز به استراتژیست‌های توسعه دهنده یک خزانه و صندوق بیفی فایننس اختصاص می‌یابد.

این کارمزدها پنهان هستند و در اعداد سود APY نشان داده شده در هر استخر لحاظ شده‌اند و نیازی به محاسبه جداگانه آن توسط شما نیست.

کارمزد برداشتی که قبل‌تر عنوان کردیم شامل همه خزانه‌ها نمی‌شود. این کارمزد اغلب برای جلوگیری از حمله هکرها یا بازیگران مخرب شبکه تنظیم شده است.

بدون این کارمزد یک مهاجم می‌تواند قبل از فراخواندن تابع برداشت سود، مبلغی را واریز کرده و بلافاصله تابع برداشت را صدا بزند که این موضوع منجر به سرقت سودهای کاربران خواهد شد.

چگونه از بیفی فایننس استفاده کنیم؟

بیفی فایننس و ارز BIFI از پروژه‌های خوب دنیای دیفای هستند. اما سوال این است ما چگونه می‌توانیم از آن برای کسب درآمد استفاده کنیم؟

برای استفاده از خدمات اصلی بیفی فایننس که همان دریافت سود ترکیبی است، شما باید با انتخاب یک کیف پول سازگار با این پروژه، به آن متصل شده و از بین خزانه‌های (Vault) موجود یکی را انتخاب کنید.

برای شروع به این صفحه در اپلیکیشن بیفی فایننس مراجعه کنید. در اینجا لیست خزانه‌ها به همراه بازدهی و سایر اطلاعات کاربردی را مشاهده می‌کنید. در گوشه بالا چپ هر ردیف استخر نماد شبکه آن وجود دارد.

beefy finance 9
برای مثال در خزانه stETH/ETH نماد اتریوم را مشاهده می‌کنیم که بیانگر استقرار این خزانه در شبکه اتریوم است و شما برای تعامل با آن باید در کیف پول خود توکن‌های اتریوم هولد کرده باشید.

در پایین نام هر استخر نیز محل کشت سود یا استیک دارایی را مشاهده می‌کنیم.

در مثال بالا، استیک در پروتکل CURVE انجام می‌شود. APY نشان داده شده نیز با محاسبه سود ترکیبی در نظر گرفته شده است.

در خزانه stETH/ETH مجموع بازدهی سالانه شما 11.26% است. البته این عدد به شکل خطی محاسبه نمی‌شود بدان معنا که با توجه به وضعیت بازار دائما در حال تغییر است.

در بخش Daily می‌توانیم بازدهی خزانه تقسیم بر روزهای سال را مشاهده کنید.

برای مثال اگر شما با 1000$ در خزانه stETH/ETH شرکت کنید، سود تقریبی سالیانه شما 112.60$ خواهد بود. سود روزانه شما در این خزانه حدود 0.30$ است.

در زمان مطالعه این مقاله ممکن است بازدهی اعلامی از سوی خزانه‌های بیفی فایننس با اعداد اعلام شده در اینجا متفاوت باشد.

شما باید قبل از سرمایه گذاری بلند مدت در بیفی فایننس ثابت نبودن بازدهی سالانه را حتما لحاظ کنید.

در بخش دیگری از خزانه شاخص TVL یا میزان ارزش قفل شده را مشاهده می‌کنید که هر چه بیشتر باشد شاخص Safety اعلام شده نیز بالاتر است.

افزایش شاخص TVL به معنای مشارکت سرمایه گذاران بیشتر در استخر مورد نظر است که باعث تقسیم هر چه بیشتر کارمزدها می‌شود.

در بالای صفحه شما می‌توانید به کمک ابزارهای تفکیک و جستجوی خزانه براساس استراتژی سرمایه گذاری خود، بهترین گزینه‌ها را پیدا کنید.

قبل از سرمایه گذاری مطمئن شوید از خطراتی که ممکن است با آن مواجه شوید آگاه هستید.

بیشتر بخوانید: بازدهی واقعی (Real Yield) در دیفای چیست؟

امنیت بیفی فایننس چقدر است؟

پروتکل بیفی فایننس از یک مدل Escrow‌ پیروی می‌کند که در آن شما دارایی‌های خود را به خزانه‌ها واریز کرده و آن‌ها در سایر استخرهای استیک و کشت سود (Yield Farm) آن را قفل می‌کنند.

سوالی که در این میان ذهن ما را به خود مشغول می‌کند، امنیت دارایی‌های‌مان است.

اگر نگاه دقیق‌تری به این پروژه داشته باشیم، آن‌ها فقط بر روی شبکه‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم فعالیت دارند.

beefy finance 10
پروتکل بیفی فایننس کاملا بربستر قراردادهای هوشمند فعالیت می‌کند.

اولین خطری که سرمایه گذاری شما را تهدید می‌کند قراردادهای هوشمند خزانه‌های آن‌ها است.

در دنیای دیفای باگ‌های موجود در قراردادهای هوشمند همیشه یکی از چالش‌های مهم محسوب می‌شود. در اینجا نیز قراردادهای هوشمند آن‌ها توسط تیم‌های بزرگ و به صورت مستقل Audit (حسابرسی) نشده است.

بیشتر بخوانید: حسابرسی قرارداد هوشمند (Smart Contract Audit) چیست؟

از طرف دیگر اگر باگ‌های قراردادهای هوشمند را در نظر نگیریم، سرمایه شما از نظر مقدار کاهش پیدا نمی‌کند اما در بلند مدت، ارزش آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

به خاطر داشته باشید به دلیل ماهیت پرنوسان بازار کریپتو، سود ترکیبی حاصل از خزانه‌های این پروژه نمی‌توانند نوسان ارزش سرمایه گذاری شما را پوشش دهند.

قبل از انتخاب خزانه‌های موجود باید تحقیقات خود را به طور کامل انجام دهید.

بیفی فایننس از چه شبکه‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

شما می‌توانید در پروتکل بیفی فایننس به راحتی از شبکه‌های رایج استفاده کنید. هر شبکه خزانه‌های خاص خود را دارد که با پروتکل‌های دیفای موجود در آن شبکه مرتبط است.

البته برای فعالیت در هر کدام از شبکه‌های مورد نظر باید ارز بومی آن را هولد کرده باشید.

عمده TVL این پروتکل در شبکه‌های پالیگان و بایننس اسمارت چین قرار دارد که خزانه‌های آن سرمایه بیشتری جذب کرده‌اند.

بهترین کیف پول ارز بیفی فایننس چیست؟

برای تعامل با ارز بیفی فایننس شما نیاز به کیف پول سازگار با Web3 خواهید داشت.

البته کیف پول‌هایی مانند تراست ولت (TrustWallet) و سیف پال (Safepal) از همه شبکه‌های موجود در این پروتکل پشتیبانی نمی‌کنند.

با این حال شما می‌توانید با استفاده از کیف پول موبایل تراست ولت به شبکه‌های پالیگان، بایننس اسمارت چین و اتریوم دسترسی داشته باشید.

در هر صورت برای دسترسی به سایر شبکه‌های سازگار به EVM باید از کیف پول متامسک (Metamask) استفاده کنید.

beefy finance 11
با افزودن شبکه مورد نظر به متامسک می‌توانید به راحتی در پلتفرم‌های دسکتاپ و موبایل با این پروتکل تعامل برقرار کنید.

این موضوع در مورد ارز بیفی فاینانس نیز صدق می‌کند و شما در شبکه مورد نظر به کمک MetaMask می‌توانید آن را هولد کنید.

ارز بیفی فاینانس را از کجا بخریم؟

پروتکل بیفی فایننس در اکوسیستم کریپتو نسبتا شناخته شده است و شما می‌توانید ارز BIFI را در صرافی‌ بزرگی مانند بایننس معامله کنید.

البته با توجه به محدودیت این صرافی برای کاربران ایرانی، استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) پنکیک سواپ در بایننس اسمارت چین، کوییک سواپ در پالیگان و تریدر جو در آوالانچ امکان پذیر است.

در بین صرافی‌های متمرکز نیز کوینکس (Coinex) و هات بیت (Hotbit) امکان معامله ارز بیفی را با جفت ارز USDT فراهم کرده‌اند.

سوالات متداول

بیفی فایننس چیست؟

بیفی فایننس یک پروتکل مالی غیرمتمرکز (DeFi) چند زنجیره‌ای بهبود بازدهی است که به کاربران خود کمک می‌کند از هولد ارزهای دیجیتال خود سود ترکیبی کسب کنند. به عبارت ساده‌تر، پروتکل بیفی فایننس به شما کمک می‌کند تا سود سالیانه بیشتری نسبت به حالت استیک معمول از ارزهای دیجیتال کسب کنید.

چگونه در بیفی فایننس کسب درآمد کنم؟

شما می‌توانید با واریز دارایی به خزانه‌های بیفی فایننس به صورت سالیانه کسب درآمد کنید. دارایی‌های واریز شده در استخرهای استیک یا کشت سود پلتفرم‌های دیگر واریز می‌شود که بعدا به صورت دوره‌های منظم روزانه برداشت شده و دوباره در استخر مورد نظر توسط پلتفرم استیک می‌شود.

ارز BIFI در کدام صرافی است؟

ارز BIFI‌ در صرافی کوینکس قابل معامله است. علاوه‌بر صرافی‌های متمرکز، شما می‌توانید این ارز را در شبکه‌های سازگار با EVM مانند بایننس اسمارت چین، پالیگان، فانتوم و بسیاری دیگر در صرافی‌های غیرمتمرکز آن‌ها معامله کنید.

بیفی فاینانس در کدام شبکه است؟

بیفی فایننس در شبکه‌های مختلفی از جمله اتریوم، بایننس اسمارت چین، پالیگان، فانتوم و آوالانچ قرار دارد. زنجیره بایننس اسمارت چین (BSC) بیشترین TVL را دارد.

نتیجه گیری

بیفی فایننس یک پلتفرم بهینه سازی سود کشت سود است که دارایی‌های واریز شده در پلتفرم را به استخرهای سایر پلتفرم‌های دیفای واریز می‌کند.

شما می‌توانید با انتخاب یک خزانه مناسب با نرخ APY مورد نظر و واریز دارایی‌ها از آن کسب درآمد کنید.

هیچ محدودیتی در زمان واریز و برداشت دارایی‌ها وجود ندارد و شما در هنگام برداشت دارایی‌ها از خزانه، اصل سرمایه به همراه سود ترکیبی آن را دریافت می‌کنید.

در زنجیره بایننس اسمارت چین بیفی فایننس یک لانچ‌پد پروژه‌های جدید وجود دارد که شما می‌توانید با استیک دارایی‌ها در آن، با نرخ‌های بالا کسب درآمد کنید با این حال هیچ تضمینی برای موفقیت پروژه‌های مورد نظر وجود ندارد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx