Event Trading؛ سود بردن از رویدادهای مهم در بازار

معاملات رویداد محور

معمولا معامله‌گران سهام، تحقیقات بسیاری در مورد رویدادهای آتی یک شرکت انجام می‌دهند، بنابراین؛ استفاده از استراتژی‌های معاملاتی مبتنی بر رویداد برای آن‌ها گزینه مناسبی است.

این افراد مواردی همچون میزان موفقیت یک شرکت و بازده نهایی که شرکت به دست می‌آورد را مورد بررسی قرار می‌دهند.

همانطور که می‌دانید؛ فاکتورهای مهمی همچون ادغام درآمد، پیشنهادات سهام و استعفای مدیران شرکت، نوسانات زیادی را در بازار به وجود می‌آورد و موجب می‌شود که معامله‌گران کوتاه‌مدت، بر اساس احساسات بازار خرید و فروش خود را انجام دهند.

عناوین مطلب:

در مورد بازار ارزهای دیجیتال نیز استراتژی کلی یکسان است؛ معامله‌گران به رویدادهای کلیدی مرتبط با این حوزه مانند ارتقای یک بلاک‌چین، مشارکت‌های استراتژیک و تغییرات نظارتی توجه کرده و براساس آن معاملات خود را انجام می‌دهند.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا بیشتر درباره سرمایه‌گذاری و معاملات مبتنی بر رویداد صحبت کنیم.

نکات کلیدی

  • معاملات رویداد محور، یک استراتژی معاملاتی است که به دنبال بهره‌برداری از ناکارآمدی در قیمت‌گذاری به وجود می‌آید و ممکن است قبل یا بعد از یک رویداد کلیدی رخ دهد.
  • معامله‌گران می‌توانند با مدیریت ریسک و اجرای مناسب این استراتژی، بازدهی ثابتی را از معاملات مبتنی بر رویداد به دست آورند.
  • استراتژی معاملاتی رویداد محور، به بهبود مدیریت ریسک کمک خواهد کرد. در واقع معامله‌گران با کمک رویدادهای کلیدی می‌توانند درک تقریبی از حرکات قیمت دارایی‌ها داشته باشند و همانطور که از قبل برنامه‌ریزی می‌کنند، قبل از وارد شدن به یک معامله نیز از نسبت‌ ریسک به ریوارد آگاهی داشته و مدیریت ریسک را بهتر انجام دهند.

معاملات رویداد محور (Event Trading) چیست؟

معاملات رویداد محور یا مبتنی بر رویداد، یک استراتژی معاملاتی است که به دنبال بهره‌برداری از ناکارآمدی در قیمت‌گذاری به وجود می‌آید و ممکن است قبل یا بعد از یک رویداد کلیدی رخ دهد.

در حوزه کریپتو، این رویدادها شامل ارتقای بلاک‌چین، ادغام چند بلاک‌چین باهم، مشارکت استراتژیک در حوزه ارزهای دیجیتال، اطلاعیه داده‌های بانک مرکزی و تغییرات در مقررات وضع شده است.

به طور کلی دو حالت وجود دارد که استراتژی‌ معاملاتی مبتنی بر رویداد آن‌ها را هدف قرار می‌دهد: 1. معاملات قبل از رویداد 2. معاملات بعد از رویداد. توصیه می‌کنیم استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال را از دست ندهید.

انجام معاملات قبل از یک رویداد مهم مستلزم برنامه‌ریزی دقیق است؛ بنابراین معامله‌گران می‌توانند از نوسانات آتی که معمولا می‌دانند با یک رویداد کلیدی همراه است، استفاده کنند.

معاملات پس از رویداد شامل تجزیه و تحلیل دقیق مناطق عرضه و تقاضای موجود در نمودار است که از این طریق معامله‌گران می‌توانند از افزایش حجم معاملات ناشی از ترس از دست دادن (FOMO) خریداران و فروشندگان بهره‌مند شوند.

معاملات رویداد محور چگونه انجام می‌شود؟

انجام معامله با توجه به یک رویداد خاص، شامل چند مرحله است. اول اینکه، معامله‌گران باید رویدادهای آتی را که پتانسیل تاثیرگذاری زیادی بر قیمت ارزهای دیجیتال دارند، شناسایی کنند.

به عنوان مثال؛ آپدیت شانگهای اتریوم یا رگولاتورهایی که برای شکایت علیه کوین‌بیس وارد عمل می‌شوند، جزو رویدادهایی هستند که بر بازار کریپتو تاثیر به‌سزایی دارند.

بعد از آنکه آن رویداد خاص شناسایی شد، لازم است معامله‌گران درباره چگونگی واکنش بازار به اخبار مربوطه، تجزیه و تحلیل انجام دهند و علاوه بر این، نوسانات ناگهانی در بازار را ارزیابی کنند.

این موضوع نیازمند تحقیقات جامع است تا اطمینان حاصل شود که تمام سناریوها و اتفاقات احتمالی قبل از اتخاذ تصمیم به خرید یا فروش، در نظر گرفته شده است.

در نهایت؛ معامله‌گران با توجه به موقعیت تصمیم می‌گیرند که چه نوع سفارشی را ثبت کنند (سفارش خرید یا فروش).

حتی معامله‌گران حرفه‌ای کریپتو می‌توانند از قراردادهای آتی که سود بیشتری در اختیارشان قرار می‌دهد نیز بهره‌مند شوند.

یکی از استراتژی‌های کلیدی در این شرایط این است که با سرمایه‌ در دسترس خود منضبط رفتار کنید و از خطرات احتمالی مربوط به تأثیر رویداد به خوبی آگاه باشید.

طبیعی است اگر بازار به طور غیرمنتظره‌ حرکت کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که حتما حد سود و حد ضرر خود را در معامله تعیین کنید تا کل سرمایه خود را از دست ندهید.

آپدیت ادغام (Merge) اتریوم؛ مثالی از معاملات مبتنی بر رویداد

بازار کریپتو در سپتامبر 2022، به دلیل آپدیت مرج اتریوم به شدت پرهیجان شده بود.

در آن زمان؛ معامله‌گران رویداد محور از خوش‌بینانه‌ترین افراد که انتظار افزایش چشمگیر قیمت اتریوم را داشتند گرفته تا تریدرهای خرسی که منتظر کاهش شدید قیمت بودند، همگی شروع به تحلیل و برنامه‌ریزی کرده و برای نوسانات آینده بازار حدس و گمان‌های خود را مطرح کردند.

پس از مرج اتریوم، قیمت آن نزدیک به 4 درصد کاهش یافت؛ چراکه اکثر معامله‌گران از استراتژی “شایعه را بخر و خبر را بفروش (buy the rumor and sell the news)” استفاده کرده بودند.

همین امر باعث شد اتریوم رشد قیمتی که مورد انتظار بود را تجربه نکند. به این ترتیب؛ تنها معامله‌گران خرسی توانستند از این رویداد سود خوبی کسب کنند.

مزایای معاملات رویداد محور

معاملات مبتنی بر رویداد مزایای زیادی دارد؛ به ویژه در مورد بازار ارزهای دیجیتال.

در ادامه به 2 مورد از مهم‌ترین مزایای این استراتژی می‌پردازیم:

1. برنامه‌ریزی برای رویدادها، مدیریت ریسک را بهبود می‌بخشد

اگر برای موفقیت برنامه‌ریزی نمی‌کنید، پس در حال برنامه‌ریزی برای شکست هستید! این ضرب‌المثل معروفی است که هنگام معامله و حدس و گمان در مورد تأثیر رویدادها بر بازار، کاربرد بیشتری دارد.

رویدادهای دوره‌ای مانند جلسات فدرال رزرو ایالات متحده، اغلب به عنوان معیاری برای سنجش تأثیر آن‌ها بر دارایی‌های خاص مورد توجه قرار می‌گیرند.

در واقع با کمک این رویدادها معامله‌گران می‌توانند درک تقریبی از حرکات قیمت دارایی‌ها داشته باشند و همانطور که از قبل برنامه‌ریزی می‌کنند، قبل از وارد شدن به یک معامله نیز از نسبت‌ ریسک به ریوارد در ارز دیجیتال آگاهی داشته و مدیریت ریسک را بهتر انجام دهند.

براساس رویداد
با آگاهی از رویدادها می‌توانید برنامه‌ریزی دقیقی برای ورود یا خروج از بازار داشته باشید و از این طریق ریسک از دست دادن سرمایه را کاهش دهید.

2. بدون نیاز به نظارت مستمر

معاملات مبتنی بر رویداد موجب می‌شوند که معامله‌گران بدون نیاز به نظارت مداوم بر بازار، سودهای خوبی به دست آورند.

به عبارت دیگر؛ هر تریدر با ارزیابی رویدادهای آتی و برنامه‌ریزی برای معاملات، می‌تواند سفارش‌های محدودی را قبل از وقوع یک رویداد تنظیم کند.

این کار به معامله‌گران اجازه می‌دهد که بدون نظارت مداوم بر نمودارها در طول شبانه‌روز، در صدر بازار باقی بمانند. همچنین؛ این استراتژی برای افرادی که فرصت کافی برای ترید روزانه ندارند نیز بسیار مفید است.

خطرات معاملات رویداد محور

با اینکه معاملات مبتنی بر رویداد می‌تواند یک استراتژی سودآور باشد، خطراتی نیز به همراه دارد که لازم است معامله‌گران نسبت به آن‌ها آگاه باشند:

فقدان نوسان

یکی از ریسک‌های اصلی معاملات رویداد محور این است که شاید آن‌طور که انتظار می‌رود اتفاق نیفتد، یا حتی ممکن است منجر به یک حرکت قیمتی بزرگ شود و ضرر زیادی برای تریدر به همراه داشته باشد.

به عنوان مثال؛ اگر بازار کریپتو نتواند با نوسانات مورد انتظار واکنش نشان دهد، معاملات قرارداد آتی با کاهش نوسانات ضمنی، بدون سود خواهد بود و گاهی ممکن است معامله‌گر کل پول خود را از دست بدهد.

خطر دستکاری

از معایب دیگر این است که معامله‌گران رویداد محور می‌توانند در خطر دستکاری بازار باشند.

از آنجایی که در این استراتژی، معامله‌گران به اخبار و رویدادها واکنش نشان می‌دهند، ممکن است توسط بازارسازان یا موسسات بزرگی که از مزیت سرمایه نسبت به سرمایه‌گذاران خرد برخوردارند، مورد سواستفاده قرار گیرند.

چنین نهنگ‌هایی می‌توانند به راحتی احساسات بازار را با خرید و فروش‌های بزرگ خود تغییر دهند.

در بازار
دستکاری در بازار باعث می‌شود که رویدادها آن‌طور که انتظارش را داریم رخ ندهند و پیش‌بینی ما برای انجام یک معامله به نتیجه خوبی نرسد. 

آیا معاملات رویداد محور ارزش امتحان کردن دارد؟

چه یک معامله‌گر مبتدی باشید چه باتجربه، اگر می‌خواهید نقش فعالی در حدس و گمان‌های بازار داشته باشید، قطعا معاملات مبتنی بر رویداد می‌تواند یک استراتژی مفید برای شما باشد.

معامله‌گران آگاه، با بهره‌گیری از حرکت‌های قیمتی که ناشی از رویدادهای کلیدی مربوط به یک کوین یا توکن خاص است، می‌توانند جلوتر از نمودار حرکت کنند و از نوسانات متعاقب آن برای کسب سود بهره‌مند شوند.

اگرچه خطرات خاصی در این نوع از معاملات وجود دارد؛ اما این استراتژی به کسانی که فعالانه در بازار درگیر هستند نیز اجازه می‌دهد تا از قبل برنامه‌ریزی ‌‌‌داشته باشند و از انجام معاملات بر اساس احساسات خود اجتناب کنند.

همانطور که قبل‌تر ذکر کردیم؛ انجام تحقیقات در این زمینه باعث می‌شود که ریسک‌پذیری خود را در حد توانتان مدیریت کنید.

سوالات متداول

معاملات رویداد محور چیست؟

معاملات رویداد محور، یک استراتژی معاملاتی است که به دنبال بهره‌برداری از ناکارآمدی در قیمت‌گذاری به وجود می‌آید و ممکن است قبل یا بعد از یک رویداد کلیدی رخ دهد.

چند حالت برای استفاده از استراتژی‌ مبتنی بر رویداد وجود دارد؟

به طور کلی دو حالت وجود دارد که استراتژی‌ معاملاتی مبتنی بر رویداد آن‌ها را هدف قرار می‌دهد: 1. معاملات قبل از رویداد 2. معاملات بعد از رویداد.

چگونه معاملات رویداد محور منجر به مدیریت ریسک می‌شوند؟

معامله‌گران با کمک رویدادهای کلیدی می‌توانند درک تقریبی از حرکات قیمت دارایی‌ها داشته باشند و همانطور که از قبل برنامه‌ریزی می‌کنند، قبل از وارد شدن به یک معامله نیز از نسبت‌ ریسک به ریوارد آگاهی داشته و مدیریت ریسک را بهتر انجام دهند.

سخن پایانی

معاملات مبتنی بر رویداد می‌تواند یک استراتژی سودآور برای کسانی باشد که تحقیقات لازم را انجام داده و آماده پاسخ سریع به بازارها در زمان وقوع اخبار و رویدادها هستند.

در این استراتژی؛ با مدیریت ریسک می توان بازدهی ثابتی را از معاملات رویداد محور به دست آورد. با این حال؛ همانطور که گفتیم، ریسک‌هایی نیز در معاملات رویداد محور وجود دارد و معامله‌گران بایستی مراقب مشکلات احتمالی باشند تا هنگام استفاده از این استراتژی، ضرر معاملات خود را به حداقل برسانند.

در این مقاله به بررسی معاملات رویداد محور، مزایا و معایب آن پرداختیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اصول و مقدمات ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx