نکاتی برای ترید ارزهای دیجیتال هنگام قطعی یا اختلال اینترنت!

ترید ارزهای دیجیتال در زمان قطعی اینترنت

مشکل اختلالات مداوم و قطعی اینترنت یکی از دغدغه‌های اصلی معامله‌گران و علاقه‌مندان ارزهای دیجیتال در این روزها محسوب می‌شود.

این اختلالات می‌توانند در زمینه‌های مختلفی ایجاد مشکل کنند و به همین دلیل، برای همه علاقه‌مندان این حوزه بهتر است که از چالش‌های آن آگاهی داشته باشند.

به همین دلیل در این مقاله به این چالش‌ها و راه‌حل‌های موجود برای حل آن‌ها می‌پردازیم.

عناوین مطلب:

استفاده از صرافی‌ها در زمان قطعی اینترنت

یکی از مهم‌ترین مسائل ترید ارزهای دیجیتال در زمان وجود اختلالات گسترده در اتصال به اینترنت یا قطعی کامل آن، استفاده از صرافی‌هاست.

اگر از صرافی‌های خارجی استفاده می‌کنید، احتمالاً یکی از روش‌های موجود برای تغییر IP خود را به کار می‌برید.

دو روش مهم و رایج برای تغییر IP جهت استفاده از صرافی‌های خارجی وجود دارد: روش اول، استفاده از VPN و روش دوم، استفاده از سرور مجازی یا VPS است.

مزیت استفاده از VPN این است که ارزان‌ترند و حتی در بسیاری از موارد رایگان هستند.

اما در عین حال، این روش ایراد مهمی هم دارد و آن این است که احتمال قطعی VPNها، به‌خصوص VPNهای رایگان که در دسترس همه افراد هستند، بسیار بالاست.

به همین دلیل، در زمان استفاده از VPN قادر به تجربه اتصال ثابت و پایدار نخواهید بود.

نکته مهم‌تر این که در بسیاری از موارد، این VPNها حتی از نظر امنیت هم وضعیت مناسبی ندارند و اطلاعات شخصی شما را در معرض سرقت یا سوء استفاده افراد سودجو و کلاهبردار قرار می‌دهند.

گزینه دیگری که می‌توانید از آن استفاده کنید، سرور مجازی یا همان VPS است. سرورهای مجازی از نظر قیمتی گران‌تر هستند اما در عین حال، امکان برقراری اتصال پایدارتری را برای شما فراهم می‌کنند.

در صورت استفاده از سرورهای مجازی، احتمال قطعی اتصال شما کاهش می‌یابد؛ البته همچنان احتمال آن به صفر نمی‌رسد و لازم است که حتی در صورت تهیه سرور مجازی، اقدامات ضروری دیگر را هم با دقت دنبال کنید.

البته نکته قابل ذکر این است که در زمان قطعی اینترنت، به هرحال ریسک انجام معاملات و استفاده از صرافی‌ها (حتی در صورت استفاده از VPN یا VPS) به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

بنابراین در این زمان بهتر است که از انجام معاملات غیرضروری دوری کنید. اگر پوزیشن یا معامله باز داشتید، سعی کنید در اولین فرصت آن را ببندید.

بهتر است که در این مدت، در صورت امکان، اصلاً وارد حساب کاربری خود نشوید و اقدام به انجام معامله‌ای نکنید تا در معرض ریسک‌های مختلفی که شما را به عنوان یک کاربر ایرانی تهدید می‌کند قرار نگیرید.

اگر مجبور به انجام معامله یا تراکنش شدید، با استفاده از VPS می‌توانید این کار را انجام دهید اما توجه داشته باشید که پس از انجام تراکنش، اطلاعاتی روی VPS باقی نمانده باشد.

لیست صرافی‌های ارز دیجیتال را می‌توانید در این صفحه مشاهده کنید.

اتصال به صرافی‌های ارز دیجیتال
برای اتصال به صرافی‌های خارجی، می‌توانید از VPN یا VPS استفاده کنید.

صرافی‌های ایرانی

یکی دیگر از راه‌حل‌های موجود درباره استفاده از صرافی‌ها در زمان وجود اختلالات یا قطعی اتصال به اینترنت جهانی، استفاده از صرافی‌های ایرانی است.

در سال‌های اخیر، صرافی‌های بسیاری در حوزه ارزهای دیجیتال شروع به کار کرده‌اند و تعدادی از آن‌ها توانسته‌اند در این مدت، اعتبار قابل توجهی کسب کنند و رضایت کاربران خود را به دست آورند.

با این که در صورت استفاده از صرافی‌های ایرانی از بعضی امکانات صرافی‌های مشهور بین‌المللی بی‌بهره می‌شوید، مزایای خاصی هم در استفاده از آن‌ها وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این صرافی‌ها این است که از دغدغه‌های مربوط به مسائل تحریم یا فیلتر شدن صرافی مورد نظرتان آسوده می‌شوید.

مزیت مهم دیگر این صرافی‌ها این است که دسترسی به آن‌ها از ایران بدون مشکل یا با دشواری‌های بسیار کمتری امکان‌پذیر است.

حال اگر صرافی مورد نظر بتواند علاوه بر این موارد، در حوزه امنیت، کارمزد، سرعت انجام تراکنش، تعداد ارزهای قابل تبدیل و معامله و امکانات مختلف هم خود را ارتقا دهد و نیازهای کاربران را برطرف کند، می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای کاربران ایرانی باشد.

حتی اگر قصد استفاده دائمی از این صرافی‌ها را ندارید، در زمان قطعی اینترنت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا در روند انجام معاملات شما اختلالی ایجاد نشود.

البته با وجود همه این‌ها، حتی در صورت استفاده از صرافی‌های ایرانی هم توصیه می‌شود که از انجام تراکنش‌های غیرضروری و معاملات کوتاه‌مدت و ریسکی پرهیز کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی 5 صرافی برتر ارز دیجیتال ایرانی در سال 1401

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز

یکی دیگر از حوزه‌هایی که در زمان بروز اختلالات اینترنت برای علاقه‌مندان ارزهای دیجیتال ایجاد مشکل می‌کند، استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا DAppهاست.

معمولاً در استفاده از این اپلیکیشن‌ها هم همان مشکلات و محدودیت‌های مربوط به صرافی‌های خارجی وجود دارد.

بنابراین برای این که بتوانید تراکنش‌های خود را با موفقیت انجام دهید یا در استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، با محدودیتی از سمت آن‌ها مواجه نشوید، می‌توانید از همان روش‌هایی که در قسمت‌های قبل توضیح داده شد استفاده کنید.

کیف‌پول‌ها

طبق یک دسته‌بندی، می‌توان کیف پول‌های ارزهای دیجیتال را به دو گروه کیف‌پول‌های حضانتی یا امانی (custodial) و غیرحضانتی یا غیرامانی (non-custodial) تقسیم کرد.

بیشتر بخوانید: کیف پول حضانتی چیست و چه تفاوتی با کیف پول غیرحضانتی دارد؟

در زمان قطعی اینترنت بهتر است که بلافاصله تمام دارایی‌های خود را به یک کیف‌پول امن غیرحضانتی مثل تراست‌ولت، متامسک یا کیف‌پول‌های سخت‌افزاری منتقل کنید.

کیف‌پول‌های غیرحضانتی عبارت بازیابی و کلیدهای خصوصی را در اختیار خودتان قرار می‌دهند؛ به همین دلیل در زمان بروز اختلالات اینترنت و وجود قطعی‌های گسترده، اهمیت استفاده از این نوع کیف‌پول‌ها دوچندان می‌شود.

در حال حاضر هیچ کدام از کیف‌پول‌های مشهور و مطرح در ایران فیلتر نشده است اما با این حال، توصیه می‌شود که در زمان قطعی یا محدودیت در اتصال به اینترنت، تراکنشی با کیف‌پول‌های خود انجام ندهید.

اگر مجبور شدید این کار را انجام دهید، می‌توانید با استفاده از همان روش اتصال به سرور مجازی، تراکنش‌های خود را انجام دهید.

کیف‌پول‌های ارز دیجیتال و قطعی اینترنت
در شرایط قطعی یا محدودیت اتصال اینترنت، حتماً در اولین فرصت، دارایی‌های ارز دیجیتال خود را به یک کیف‌پول غیرامانی یا non-custodial منتقل کنید.

انجام معاملات

بسیاری از جنبه‌های این موضوع را در قسمت‌های قبلی مقاله، از جمله در ارتباط با صرافی، کیف‌پول یا استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز توضیح دادیم.

در زمان قطعی یا محدودیت اینترنت، روند عادی انجام معاملات کاربران در هر پلتفرمی دچار مشکل می‌شود؛ حتی اگر از سرور مجازی، صرافی‌های مجاز خارجی یا حتی صرافی‌های داخلی استفاده کنند.

به همین دلیل، علاوه بر رعایت همه نکاتی که تا اینجا گفته شد، رویکرد افراد در انجام معاملات در چنین شرایطی باید متفاوت باشد.

در شرایط قطعی و محدودیت اینترنت، انجام معاملات کوتاه‌مدت و ریسکی اصلاً توصیه نمی‌شود.

زیرا علاوه بر ریسک عادی خود این معاملات، قطعی اینترنت می‌تواند باعث شود ضرر سنگینی کنید یا حتی تمام دارایی خود را از دست بدهید. به همین دلیل در این شرایط، در درجه اول از انجام معاملات غیرضروری پرهیز کنید.

در درجه بعد، در صورت تمایل به انجام معاملات، از سرورهای مجازی استفاده کنید و امنیت اتصال خود را به بالاترین حد ممکن برسانید.

در صورت انجام معامله و تراکنش، از معاملات فیوچرز، ریسکی و کوتاه‌مدت پرهیز کنید و تنها معاملات بلندمدت و نگاه سرمایه‌گذاری داشته باشید.

به طور کلی، مدیریت سرمایه و استفاده از حد ضرر برای مدیریت ریسک به معامله‌گران توصیه می‌شود اما در وضعیت محدودیت اتصال به اینترنت، اهمیت این موارد بسیار افزایش می‌یابد.

اگر موقعیت معاملاتی باز داشته باشید و برای آن حد ضرر تعیین نکرده باشید، در صورت قطعی اتصال شما به اینترنت ممکن است تمام دارایی خود را از دست بدهید.

به همین دلیل، در این وضعیت باید احتیاط بسیار بیشتری داشته و ریسک کمتری کنید.

بیشتر بخوانید: چرا در معاملات حد ضرر نمی‌گذاریم؟

سایت‌ها و پلتفرم‌های تحلیل

در زمان قطعی اتصال به اینترنت جهانی یا محدودیت‌های گسترده، یکی دیگر از مهم‌ترین جنبه‌هایی که با مشکل مواجه می‌شود، استفاده از سایت‌ها و پلتفرم‌های مربوط به تحلیل وضعیت و اخبار ارزهای دیجیتال است.

در این مورد، مسئله اتصال پایدار و ثابت از نظر امنیتی اهمیت بالایی ندارد؛ بنابراین چندان جای نگرانی وجود ندارد.

اما با این حال برای این که در جریان آخرین اخبار بوده و از تحلیل‌های به‌روز در زمینه ارزهای دیجیتال آگاهی داشته باشید، به دسترسی به سایت‌ها و پلتفرم‌های مربوط به تحلیل ارزهای دیجیتال نیاز خواهید داشت.

مانند قسمت‌های قبلی، یک روش استفاده از VPN و اتصال به پلتفرم‌هایی مثل TradingView و CoinMarketCap است.

اما راه دیگری که پیش روی شماست، این است که از سایت‌های تحلیلی ایرانی استفاده کنید تا دسترسی راحت‌تری داشته باشید.

بدافزارها و اپلیکیشن‌های جعلی

در زمان قطعی اتصال به اینترنت جهانی، نصب و دانلود نرم‌افزارهای مختلف هم با مشکل مواجه می‌شود. برای مثال در مدت اخیر، استفاده از پلتفرم پلی‌استور برای کاربران اندروید با مشکل مواجه بوده است.

به همین دلیل، بسیاری از افراد از منابع نامعتبر اقدام به نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز خود می‌کنند. در این شرایط، احتمال آلوده شدن دستگاه شما به اپلیکیشن‌های جعلی و ناامن به‌شدت افزایش می‌یابد.

یکی از مهم‌ترین روش‌های سوء استفاده از این وضعیت و آلوده‌سازی دستگاه‌های کاربران به بدافزارها، نصب VPNهای ناامن رایگان یا پولی است.

اگر اقدام به نصب این VPNها از منابع نامعتبر نمایید، احتمال زیادی وجود دارد که اطلاعات خود را در معرض سرقت و سوء استفاده دیگران قرار دهید.

یکی از این آسیب‌ها می‌تواند مربوط به دارایی‌های شما در حوزه ارزهای دیجیتال باشد.

بنابراین در نصب این اپلیکیشن‌ها دقت بسیار بالایی داشته باشید و در صورت عدم اطمینان از امنیت آن‌ها، به هیچ عنوان از آن‌ها استفاده نکنید.

اپلیکیشن‌های جعلی و ناامن ارز دیجیتال
در شرایط محدودیت و قطعی اینترنت، احتمال آلوده شدن دستگاه شما به اپلیکیشن‌های ناامن، جعلی و آلوده افزایش می‌یابد. بنابراین لازم است که اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را تنها از منابع معتبر دانلود و نصب کنید.

اگر به هر دلیل فایل apk مربوط به نصب نرم‌افزار مورد نظر خود را از منبعی به جز Play Store یا منابع مطمئن دیگر دانلود کردید، حتماً ابتدا آن را در یکی از وب‌سایت‌های beta.pithus.org یا virustotal.com بارگذاری کنید تا از امنیت و آلوده نبودن آن اطمینان حاصل نمایید.

یادگیری

در شرایط قطعی اینترنت، امکان ادامه فعالیت‌های شما در حوزه ارزهای دیجیتال به صورت عادی وجود ندارد.

اما این به این معنی نیست که در این شرایط باید دست روی دست بگذارید و امکان انجام هیچ کار مفیدی وجود ندارد.

در زمان قطعی اینترنت می‌توانید به یادگیری و افزایش دانش خود در حوزه ارزهای دیجیتال بپردازید. کتاب‌های مختلف بخوانید، دوره‌هایی را که برایتان مفید است بگذرانید و سعی کنید اطلاعات خود را تا حد ممکن افزایش دهید.

برای یادگیری ارزهای دیجیتال می‌توانید از اینجا شروع کنید

سوالات متداول

استفاده از VPNها بهتر است یا سرورهای مجازی؟

استفاده از VPN ارزان‌تر و آسان‌تر است اما در عین حال قطعی و ناپایداری اتصال هم در آن بسیار بیشتر است. در صورت استفاده از سرور مجازی یا VPS، هزینه بیشتری می‌پردازید اما اتصال پایدارتر و مطمئن‌تری را تجربه خواهید کرد. به طور کلی استفاده از سرورهای مجازی بیشتر توصیه می‌شود.

برای انجام معامله در زمان قطعی اینترنت چه اقداماتی لازم است؟

در درجه اول سعی کنید از انجام معاملات و تراکنش‌های غیر ضروری بپرهیزید. در صورت نیاز به انجام معامله، از سرورهای مجازی استفاده نمایید. از معاملات کوتاه‌مدت و ریسکی دوری کنید و حتماً برای معاملات خود از حد ضرر استفاده نمایید. همچنین به یاد داشته باشید که دارایی‌های خود را به کیف‌پول‌های غیرحضانتی یا غیرامانی انتقال دهید.

برای کسب اطمینان از امنیت اپلیکیشن‌هایی که از منابع نامعتبر دانلود می‌کنیم چه راهی وجود دارد؟

تا حد ممکن تلاش کنید نرم‌افزاری را از منابع نامعتبر دانلود نکنید. اگر مجبور به انجام چنین کاری شدید، ابتدا فایل apk نرم‌افزار مورد نظر را در سایت‌هایی مثل beta.pithus.org یا virustotal.com بارگذاری کنید تا از امنیت و آلوده نبودن آن اطمینان حاصل نمایید.

جمع‌بندی

متاسفانه قطعی مکرر اینترنت و محدودیت در اتصال به اینترنت جهانی، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که فعالان و علاقه‌مندان به حوزه ارزهای دیجیتال با آن روبه‌رو هستند.

در زمان قطعی اتصال اینترنت، اقدامات مختلفی قابل انجام است تا امنیت و راحتی شما را تا حد ممکن افزایش دهد و از بروز مشکلات جبران‌ناپذیر پیشگیری کند.

این اقدامات مربوط به مسائلی از جمله استفاده از صرافی، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، کیف‌پول‌ها، نحوه انجام معاملات و نصب نرم‌افزارهای مختلف می‌شود که در این مطلب به آن‌ها پرداختیم.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اصول و مقدمات ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx