بهترین روش ترید ارز دیجیتال کدام است؟ ترید روزانه یا سویینگ تریدینگ؟

ترید روزانه و سویینگ ترید

پس از تصمیم به ترید در بازار ارز دیجیتال، شاید در انتخاب سبک ترید دچار تردید شده باشید.

دو سبک معمول و متداول در ترید کردن، ترید روزانه و سویینگ تریدینگ است که هردو را می‌توان جز دسته ترید کوتاه‌مدت دانست.

در ترید کوتاه‌مدت، بحث تماماً بر سر این است که تصمیمات سریعی برای معامله بگیریم که نسبت‌های ریسک به ریوارد (risk/reward) بالایی داشته باشند.

عناوین مطلب:

در این مقاله درباره دو مورد از محبوب‌ترین آموزش ترید کوتاه‌مدت که در بازار سهام و کریپتو استفاده می‌شوند خواهید آموخت:

  • ترید روزانه
  • سویینگ تریدینگ

معمولاً شما یا در تیم تریدرهای روزانه هستید یا در گروه سویینگ تریدرها قرار می‌گیرید.

هر کدام از این دو گروه، اهداف، دستاوردها، مزایا و معایب خودشان را دارند اما در نهایت، هردو یک چیز را دنبال می‌کنند > کسب سود مداوم از نوسانات بازار.

کدام سبک، بهترین روش ترید در ارز دیجیتال است؟ براساس ویژگی‌هایی که در ادامه می‌خوانید انتخاب مناسب را انجام دهید.

هردوی این‌ها، استراتژی‌های تریدی هستند که برای تریدرهای تحلیلی (Analytical Traders) کاربرد دارند و مفید واقع می‌شوند.

این دو روش شاید از برخی جهات نزدیک و شبیه هم به نظر برسد؛ اما فرق اساسی و مشخص آن‌ها اختلاف زیادی است که در نحوه به‌کارگیری‌ این دو ترید برای کسب سود وجود دارد.

برای هر تریدری، چه تازه‌کار باشد و چه حرفه‌ای و باتجربه، دانستن مرز مشخصی که ترید روزانه و سویینگ تریدینگ را از هم جدا می‌کند، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

دانستن این موضوع نه تنها در چینش و توسعه یک استراتژی دقیق برای معامله مفید است، بلکه می‌تواند باعث مدیریت انتظارات شما در طول این فعالیت و فرآیند شود.

پس ادامه را بخوانید و براساس ویژگی‌هایی که این دو سبک ترید دارد، بهترین سبک را برای خودتان انتخاب کنید.

ویژگی‌های ترید روزانه

اگر بخواهیم تازه‌کارهایی که اخیراً وارد بازار شده‌اند را راهنمایی کنیم و نقشه‌راهی نشان‌شان دهیم، ترید روزانه (Day Trading) روش چندان مناسبی برای این افراد نیست.

همان‌طور که از نام آن پیداست، ترید روزانه (Day Trading) استراتژی تریدی است که مبتنی بر چرخه کوتاه‌مدت یک روز است. بعضی‌اوقات، عنوان رسمی‌تر و آکادمیک‌تری که برای ترید روزانه استفاده می‌شود، intraday trading است (واژه intraday به‌معنی روزانه یا بین‌روزی)؛ اما به‌طور کلی هردو یک‌چیزند.

اصولاً در بازار اوراق بهادار، پس از بازار شدن بازار، تریدر روزانه کار خود را شروع می‌کند.

از سمت دیگر در بازار ارز دیجیتال به دلیل 24 ساعته بودن بازار هیچ محدودیت زمانی خاصی برای ترید کردن وجود ندارد چون بازار هیچوقت بسته نمی‌شود.

تریدرهای روزانه با برنامه‌ریزی و تحلیل محتاطانه، انتخاب می‌کنند که روی دارایی موردنظرشان چه حرکتی را اجرا کنند و بعد، پوزیشن خود را مدیریت می‌کنند. در ادامه، قبل از این که بازار در پایان روز بسته شود، آن‌ها معاملات خود را کامل کرده‌اند و اقدامات موردنیاز را انجام داده‌اند.

از آن‌جا که تریدر روزانه قرار است در بازه زمانی کوتاهی کسب سود کند، برای ورود به ترید موانع مشخصی سر راهش وجود دارد.

اولین آن‌ها، مهارت و تخصصی است که تریدر برای اجرای تریدهای کوتاه و پشت‌سرهم نیاز دارد؛ چرا که این سبک ترید باید با صبوری، دوراندیشی و داشتن برنامه‌ای مشخص و دقیق انجام شود.

مسئله دوم، مقدار سرمایه‌ای است که برای تبدیل ترید روزانه به یک فعالیت سودآور نیاز است.

حاشیه سود در ترید روزانه در بازارهای اوراق بهادار اغلب پایین است چون دارایی‌ها در طول یک روز، مقدار نوسان کمی دارند. اما در بازار ارز دیجیتال، به دلیل نوسانات بسیار زیادتری که وجود دارد، تریدر از هر ترید می‌تواند سود بالاتری کسب کند و البته از سمت دیگر ریسک زیان نیز بیشتر می‌شود.

یک تریدر روزانه برای سود کردن در بازارهای مختلف، کمابیش به سرمایه‌ قابل‌ملاحظه‌ای برای ترید نیاز دارد.

به‌علت این دو ویژگی خاص ترید روزانه، معمولاً دارایی‌هایی که دارای نقدینگی بالایی هستند، مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای اجرای این شکل از ترید در نظر گرفته می‌شوند.

این مسئله، ترید روزانه را در بازار کریپتوکارنسی‌ها و فارکس محبوب کرده است؛ نظر به این که مارجین تا حد بسیار زیادی تعیین‌کننده حاصل و نتیجه‌ای است که تریدر روزانه می‌تواند انتظارش را داشته باشد.

مزایای ترید روزانه

  • پتانسیل سودآوری بیشتر به طور کلی (به دلیل تکرار دفعات ترید)
  • برنامه ثابت و مشخص برای معامله
  • تشخیص و مشاهده فوری نتایج
  • بستن تریدها در زمان کوتاه و نبود ریسک باز بودن ترید به مدت طولانی

معایب ترید روزانه

  • الزام برای داشتن رویکرد منظم معاملاتی
  • سود کمتر به‌ازای هر ترید
  • احتمال ریسک ضرر بیشتر
  • نیاز به سرمایه‌گذاری با مبالغ بزرگ‌تر (یا استفاده از اهرم بالاتر)

ویژگی‌های سویینگ تریدینگ

در سبک سویینگ تریدینگ (Swing Trading)، اغلب تریدرها پوزیشن‌های خود را با اهرم معاملاتی باز می‌کنند. سپس آن پوزیشن برای مدت زمانی کوتاه اما مهم، نگه داشته یا hold می‌شود و نهایت از ترید خارج می‌شوند.

این مدت زمان، ثابت و مشخص‌شده نیست اما می‌تواند از چند روز تا چند هفته باشد.

با توجه به این که تریدرهای سویینگ روی روندهای کوتاه و ثانویه ترید می‌کنند، اغلب آن‌ها در همین بازه زمانی معامله‌شان کامل می‌شود و به پایان می‌رسد.

سویینگ تریدرها متناسب با بازاری که در آن معامله می‌کنند می‌توانند وارد پوزیشن خرید یا فروش یک کوین، دارایی یا ورقه بهادار خاص شوند و منتظر سود شوند؛ در نتیجه، ترید حالت انفعالی دارد و روی برنامه زمانی ثابتی تکیه نمی‌کند.

به‌طور معمول، یک سویینگ تریدر، یک دارایی نوسانی اما نقدشونده را تحلیل می‌کند و بعد پوزیشن اهرمی خاصی را روی آن باز می‌کند.

این که پوزیشن سویینگ چه باشد و زمان آن چقدر باشد، می‌تواند با مشاهده روندهای قبلی، بررسی اخبار یا به‌روزماندن با رویدادهای فعلی مشخص شود.

اگر تریدر از پوزیشنی که باز کرده است اطمینان داشته باشد، آن را حفظ می‌کند تا نتیجه‌ای که از قبل تعیین و پیش‌بینی شده است از سویینگ حاصل شود.

ممکن است وقتی که قیمت در طی روزها یا هفته‌ها حرکت می‌کند، سویینگ تریدرها، عملکرد دارایی‌شان را منفعلانه نگاه کنند. یا ممکن است حدسود و حدضرر را بطور خودکار تعیین کرده باشند و انتخاب‌شان این باشد که پوزیشن باز شده را بررسی نکنند.

به‌طور عمومی، نظارت بر تریدهای سویینگ به توجه کمتری نیاز دارد؛ چون در این سبک معامله نیازی به باز کردن پوزیشن‌های زیادی نیست. استراتژی یک سویینگ تریدر این است که از تریدهای کم اما هدفمند و معنادار سود کند. همین مسئله باعث شده سویینگ تریدینگ با سهولت بیشتری برای بسیاری از افراد قابل مدیریت‌کردن باشد.

با این که یک سویینگ تریدر پتانسیل و امکان این را دارد که از یک سویینگ سود قابل‌ملاحظه‌ای کند، به همان مقدار ریسک ضرر کردن هم دارد.

این شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که سویینگ تریدر در یک بازار یا ارز دیجیتال با نوسان بالا وارد می‌شود تا با ریسک زیاد، سودش را هم افزایش دهد. یا دچار ترس از دست رفتن فرصت (FOMO) شده و با شتاب زدگی و بی‌برنامه وارد یک معامله می‌شود.

مزایای سویینگ تریدینگ

  • نیاز به تعهد زمانی کمتر
  • امکان شروع با سرمایه‌ کمتر
  • عدم نیاز به تخصص در سطح بالاتر
  • سود بیشتر به‌ازای هر ترید

معایب سویینگ تریدینگ

  • وجود ریسک‌ به دلیل بازنگهداشتن ترید در طول شب
  • نیاز به رویکرد صبورانه در ترید
  • سخت بودن زمان‌بندی بازار
  • احتمال بالاتر برای متحمل شدن ضرر بیشتر در هر ترید

تفاوت بین ترید روزانه و سویینگ تریدینگ

ممکن است بعضی بگویند مقایسه ترید روزانه با سویینگ تریدینگ، مثل مقایسه سیب و پرتقال است و در اکثر موارد هم حق دارند. بین این دو روش ترید آنقدر تفاوت وجود دارد که هر کدام از آن‌ها را برای افراد مختلف، مناسب کند.

اما در عین حال، همچنان هر دوی آن‌ها از یک مسیر منشعب شده‌اند، ترید کوتاه مدت.

مقایسه بهترین روش ترید ارز دیجیتال

اگر دانستن تفاوت ترید روزانه و سویینگ تریدینگ هیچ فایده‌ای هم نداشته باشد، دست‌کم درک و دانش بنیادی شما از این که این دو استراتژی ترید چه هستند و چطور کار می‌کنند را تقویت می‌کند.

تفاوت این دو سبک را در ادامه می‌خوانید.

مدت زمان هولد کردن

اولین تفاوتی که بین این دو روش ترید وجود دارد در مدت زمان هولد کردن است. زمان هولد کردن یک تریدر روزانه بین چند دقیقه تا چند ساعت است. به‌هرحال زمان باز نگه‌داشتن ترید در ترید روزانه، بیش از یک روز نیست.

از طرف دیگر، سویینگ تریدر تابع مدت زمان روند یا سویینگ است. این افراد ممکن است پوزیشن‌هایشان را از چند روز تا چند هفته هولد کنند. در این خصوص، مسائلی مانند ریسک‌های باز نگه داشتن ترید در طول شب و کارمزدهایی که صرافی بابت هولد کردن پوزیشن‌های اهرمی دریافت می‌کند را باید در نظر بگیریم.

تعداد معاملات

فرق بعدی در تعداد تریدهاست.

در ترید روزانه، سود موردنظر از تعداد زیادی معامله کوچک حاصل می‌شود. در مقابل، سویینگ تریدر بر اساس انجام چند معامله سنگین کسب سود می‌کند.

در ترید روزانه شما در معرض کارمزدهای تراکنش بیشتری هستید و نیاز بیشتری به نظارت روی معاملات دارید. اما در عوض، در ترید روزانه، احتمال مواجهه با یک ریسک چشمگیر کمتر است. (در سویینگ تریدینگ ریسک یک ترید اغلب بیشتر است)

میزان تعهد لازم

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، این دو روش ترید برای دو نوع مختلف از افراد مناسب است. میزان تعهد زمانی که در هر سبک ترید لازم است تفاوت دارد.

ماجرا از این قرار است که ترید روزانه یک شغل تمام‌وقت است که به‌صورت مداوم به تحلیل، نظارت، ورود به معاملات و خروج از پوزیشن‌ها نیاز دارد. این کارها باید در طی زمانی که تریدر مشغول ترید است، برای چندین معامله انجام شوند.

در مقابل، سویینگ تریدینگ در رابطه با تعهد زمانی از انعطاف بیشتری برخوردار است. در اغلب مواقع، این روش تنها به دو تا سه ساعت زمان در روز احتیاج دارد. در بقیه اوقات می‌توان به‌صورت منفعلانه پوزیشن را هولد کرد و برای بستن آن و کامل شدن معامله صبر کرد.

توصیه می‌کنیم مطالب مفید و مرتبط با این موضوع را بخوانید:

سخن آخر

همان‌طور که دیدید، هیچ‌یک از استراتژی‌ها نیست که از تمامی جنبه‌ها بهتر از بقیه باشد. بهترین سبک ترید، براساس ویژگی‌های اشاره شده برای هر شخص متفاوت است.

هر استراتژی دارای ریسک‌های مشخصی است و پاداش (reward) های مشخصی را هم در اختیارتان قرار می‌دهد.

این به‌عهده خود تریدر است که تصمیم بگیرد کدام استراتژی، بیشتر از بقیه با مهارت‌ها، برنامه زمانی، نتیجه موردانتظار و سبک معاملاتی‌اش همخوانی و هماهنگی دارد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اصول و مقدمات ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx