آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال

نوسان گیری ارز دیجیتال

با توجه سبک‌های زیادی که برای معامله ارزهای دیجیتال وجود دارد، شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا نوسان گیری ارز دیجیتال سودآور است یا خیر.

اصلاً نوسان گیری ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام می‌شود. یا شاید بخواهید با بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری ارز دیجیتال آشنا شوید.

در این مقاله شما را با صفر تا صد نوسان گیری ارز دیجیتال آشنا خواهیم کرد و مطالب متنوعی شامل مزایا و معایب، نحوه کار، استراتژی‌های رایج معاملات نوسانی و ریسک‌های این نوع معاملات نوسانی آشنا می‌کنیم.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • سوئینگ تریدینگ یا نوسان گیری ارز دیجیتال شامل کسب سود از نوسان‌ها یا سوئینگ‌های قیمت در بازه زمانی یک تا چند روز است.
  • مهم‌ترین نکته برای موفقیت در نوسان گیری شناسایی نقاط دقیق ورود و خروج معاملات و داشتن صبر است.
  • نوسان گیری به شدت به تحلیل تکنیکال، آشنایی با کانال‌های قیمت و استفاده از میانگین‌های متحرک بستگی دارد.
  • بریک آوت‌ها، بریک داون‌ها، اصلاح قیمت و بازگشت روند از بهترین استراتژی‌ها در نوسان گیری هستند.
  • بهترین اندیکاتورهای نوسان گیری روزانه ارز دیجیتال شامل میانگین متحرک، RSI، مکدی، باند بولینگر، حجم و استوکاستیک است.

نوسان گیری ارز دیجیتال چیست؟

طبق نظریه‌های حرکت بازار، بازارها به صورت چرخه‌ای حرکت می‌کنند و بر اساس عوامل مختلفی در نوسان هستند.

حالا فرض کنید شما به عنوان یک معامله‌گر می‌خواهید از این نوسانات کوتاه و میان مدت یا «سوئینگ‌ها» در قیمت ارزهای دیجیتال کسب سود کنید.

ما در اینجا در مورد نوساناتی صحبت می‌کنیم که طی چند روز تا چند هفته رخ می‌دهد.

نوسانات کوتاه‌مدت‌تر به عنوان معاملات روزانه (Day Trading) شناخته می‌شود، که در ادامه این مقاله آن را با سوئینگ تریدینگ مقایسه خواهیم کرد.

بازه‌های زمانی طولانی‌تر نیز به استراتژی خرید و نگه داشتن که با اصطلاح هولد کردن (HODLing) یا پوزیشن تریدینگ هم شناخته می‌شود، مربوط می‌شود.

بنابراین، از نظر بازه زمانی، نوسان گیری یک استراتژی بین معاملات روزانه و استراتژی خرید و نگه داشتن محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال

از آنجا که نوسان گیری ارز دیجیتال یک استراتژی کوتاه مدت است، معامله گران اغلب تحلیل تکنیکال را با تحلیل فاندامنتال ترکیب می‌کنند تا بهترین نقاط ورود و خروج معاملات را پیدا کنند.

نکته مهم این است که بدانیم چگونه تحلیل تکنیکال و بسیاری از اندیکاتورهای تکنیکال را با تحلیل فاندامنتال ترکیب کنیم تا بتوانیم حرکت‌های قیمت را به خوبی شناسایی و پیش‌بینی کنیم.

معاملات سوئینگ یا نوسانی در بین معامله‌گران با هر سطحی از مهارت محبوب است.

افراد مبتدی اغلب در استراتژی نوسان گیری ارز دیجیتال موفقیت قابل‌توجهی پیدا می‌کنند. معامله‌گران باتجربه هم با یادگیری فیلتر نوسان گیری ارز دیجیتال می‌توانند بر میزان موفقیت خود اضافه کنند.

در واقع، ترکیب کردن معاملات سوئینگ با ربات نوسان گیری ارز دیجیتال خودکار می‌تواند راهی عالی برای استفاده از قدرت هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای کسب سود معاملات کوتاه‌مدت و بلندمدت باشد.

نوسان گیری ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

قبل از اینکه به بهترین روش برای نوسان گیری در ارز دیجیتال و معرفی بهترین اندیکاتورها برای معاملات نوسانی بپردازیم، اجازه دهید کمی در مورد نحوه انجام معاملات نوسانی صحبت کنیم.

سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) یک سبک معاملاتی است که شامل استراتژی‌ها و رویکردهای مختلفی است که تا حدود زیادی به تایم فریم معامله بستگی دارد.

از معاملات نوسانی معمولاً در معاملات فارکس و سهام استفاده می‌شود، اما در سال‌های اخیر استفاده از این سبک معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال نیز رواج خوبی پیدا کرده است.

در نوسان گیری ارز دیجیتال تا زمانی که روند در جهت موافق معامله‌گر ادامه پیدا کند، او پوزیشن خود را تا چند روز یا هفته باز نگه می‌دارد.

معامله‌گر تنها زمانی تصمیم به بستن پوزیشن خود می‌کند که نشانه‌هایی از ضعیف شدن روند یا تغییر روند را مشاهده کند.

با توجه به اینکه معامله‌گران نوسانی در تایم فریم‌های بزرگ کار می‌کنند، برخلاف معامله‌گران روزانه یا اسکالپرها به نوسانات کوتاه‌مدت قیمت اهمیت نمی‌دهند.

برای معامله‌گران نوسانی تنها چیزی که اهمیت دارد این است که روند در بازار صعودی سقف و کف‌های بالاتر و در بازار نزولی سقف و کف‌ها پایین‌تر تشکیل دهد.

بیشتر بخوانید: نحوه صحیح ترید در محدوده معاملاتی (رنج تریدینگ و سویینگ تریدینگ)

سوئینگ های و لو
سوئینگ‌های سقف و سوئینگ‌های کف

سوئینگ سقف (Swing High)

سوئینگ‌های سقف قله‌های متوالی هستند که قیمت به آن‌ها می‌رسد و سپس برای مدت کوتاهی اصلاح می‌شود.

گاهی اوقات اصلاح قیمت ممکن است تبدیل به تغییر روند شود، که در این صورت سوئینگ‌های بالاتر از سوئینگ قبلی دیگر تشکیل نمی‌شود.

هنگامی که سوئینگ سقف فعلی بالاتر از سوئینگ سقف قبلی تشکیل شود، می‌توانیم بگوییم روند کلی صعودی است.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب تحلیل روند چیست؟ + استراتژی‌های ترید در جهت روند

سوئینگ کف (Swing Low)

سوئینگ کف، کف‌های متوالی هستند که به دنبال آن‌ها قیمت کمی به سمت بالا حرکت می‌کند. زمانی که کف فعلی از کف قبلی پایین‌تر باشد، می‌توانیم بگوییم روند کلی نزولی است.

برخی از معامله‌گران نوسانی ترجیح می‌دهند فقط بین سوئینگ‌های سقف و کف معامله کنند، که این روش به نسخه کوتاه‌مدت معاملات نوسانی تبدیل می‌شود.

مزایا و معایب نوسان گیری ارز دیجیتال

قبل از شروع کار با استراتژی نوسان گیری ارز دیجیتال بهتر است ابتدا با چند مورد از مزایا و معایب احتمالی این استراتژی آشنا شوید.

آشنایی با موارد زیر می‌تواند تصمیم‌گیری در مورد انتخاب استراتژی معاملاتی‌تان را آسان‌تر کند.

مزایای استراتژی نوسان گیری

  • زمان: معاملات روزانه (Day Trading) زمان زیادی را از شما می‌گیرد و همان‌طور که می‌دانید وقت طلاست. در مقابل، در استراتژی نوسان گیری ارز دیجیتال لازم نیست ساعت‌ها پشت مانیتور به نمودار قیمت خیره شوید چرا که نوسان‌های جزئی و کوتاه مدت اهمیت چندانی برایتان نخواهد داشت.
  • استرس: همه می‌دانند که استرس بسیار مضر است و معامله‌گری روزانه یک کار بسیار پر استرس است. در استراتژی نوسان گیری پس از ورود به یک پوزیشن و تعیین حد ضرر می‌توانید به زندگی عادی خودتان برسید.
  • سادگی: به جای صرف زمان برای تحلیل فاندامنتال و پی بردن به ارزش ذاتی ارز دیجیتال، اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال به شما این امکان را می‌دهد که صرفاً بر روی قیمت و حجم تمرکز کنید.
  • نتیجه‌گیری: برخلاف پوزیشن تریدینگ که در آن معامله‌گر مدت زمان طولانی‌تری در معامله می‌ماند، در معاملات نوسان گیری معامله‌گر می‌تواند در مدت زمان کوتاه‌تر با سود یا ضرر کمتر از معامله خارج شود تا استراتژی خود را بهینه کنید.

معایب استراتژی نوسان گیری

  • ریسک آخر هفته‌ها: معامله‌گران باید آمادگی تحمل ریسک نوسان‌های شبانه و آخر هفته را داشته باشند.
  • نوسان‌های ناگهانی: به طور کلی، معامله‌گران با توجه به ماهیت ذاتاً پر نوسان ارزهای دیجیتال باید نمودارهای قیمت را به طور مداوم زیر نظر بگیرند تا بتوانند به موقع سوار بر روندها شوند یا از تغییر ناگهانی روند که می‌تواند منجر به ضررهای غیرمنتظره شود خودداری کنند.
  • از دست دادن فرصت‌ها: گرفتن نوسان‌های کوتاه مدت خیلی هم خوب و سودآور است، اما بسنده کردن به حرکت‌های کوتاه‌مدت بازار گاهی اوقات ممکن است به این معنا باشد که معامله‌گران نوسانی فرصت‌های بلندمدت را از دست می‌دهند.

حالا که با برخی از نقاط قوت و ضعف نوسان گیری ارز دیجیتال آشنا شدید، وقت آن رسیده تا با چند استراتژی نوسان گیری ارز دیجیتال آشنا شوید.

استراتژی‌های نوسان گیری ارز دیجیتال

معامله‌گران نوسان گیر تعدادی ابزار مختلف در دسترس دارند.

مهم‌ترین این ابزارها اندیکاتورهای تکنیکال است که می‌تواند شامل اندیکاتورهای تأخیری (lagging) و پیشرو (leading) باشد (از جمله اندیکاتورهای مومنتوم، روند، و نوسان).

در میان معامله‌گران کریپتوکارنسی اندیکاتورهایی مانند میانگین متحرک نمایی (EMA)، باندهای بولینگر، شاخص قدرت نسبی (RSI) و ابزار فیبوناچی ریتریسمنت محبوب‌ترین و مفیدترین اندیکاتورها در نوسان گیری ارز دیجیتال هستند.

استراتژی سوئینگ تریدینگ
بریک آوت یا شکست مقاومت یکی از استراتژی‌های محبوب در نوسان گیری است.

معامله‌گران نوسانی توجه ویژه‌ای به سطوح حمایت و مقاومت دارند. علاوه بر این، توانایی خواندن و تفسیر الگوهای کندل استیک و نمودارهای ارزهای دیجیتال بسیار مهم است.

به طور کلی، معامله‌گران نوسان گیر می‌توانند از روش‌های مختلفی از جمله سوار شدن بر روند گرفته تا ورود به معامله در پولبک‌ها (یا اصلاح قیمت) استفاده کنند.

در بخش‌های بعدی با شش مورد از بهترین اندیکاتورها برای استفاده در نوسان گیری ارزهای دیجیتال آشنا خواهید شد.

بهترین تایم فریم برای نوسان گیری ارز دیجیتال

مانند بسیاری از اتفاقات در زندگی، زمان‌بندی در نوسان گیری ارز دیجیتال (یا هر استراتژی معاملاتی دیگری) بسیار حیاتی است.

به طور کلی، معامله‌گران نوسان گیر اغلب با نمودارهای چهار ساعته و نمودارهای روزانه کار می‌کنند، اما ممکن است به سراغ نمودارهای هفتگی هم بروند.

یکی از مزایای استفاده از نمودارهای روزانه این است که از احتمال ایجاد خطا در پیش بینی شما جلوگیری می‌کند؛ این یعنی اینکه استراتژی خود را بر اساس داده‌های تاریخی تنظیم کنید تا بر اساس شرایط واقعی بازار.

استفاده از تایم فریم‌های کوچک‌تر منجر به افزایش تصادفی‌سازی داده‌ها می‌شود که این ممکن است باعث سخت شدن انجام پیش‌بینی‌های درست شود.

اما در نهایت نمی‌توان با قاطعیت گفت که برای مثال تایم 4 ساعته یا روزانه بهترین تایم فریم برای نوسان گیری ارز دیجیتال است.

در واقع، انتخاب تایم فریم تا حد زیادی به نیازهای فردی، مهارت، اهداف، میزان تجربه و غیره معامله‌گر بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: تحلیل چند زمانی یا مولتی تایم فریم چیست؟

آیا نوسان گیری ارز دیجیتال پر ریسک است؟

از آنجا که در نوسان گیری در مقایسه با اسکالپ یا معاملات روزانه پوزیشن‌ها با اهرم یا لورج کمتری و برای مدت زمان طولانی‌تری باز می‌شوند، سطح ریسک معاملات تا حدی کاهش پیدا می‌کند.

با این وجود، در استراتژی نوسان گیری ریسک‌هایی وجود دارد که معامله‌گران باید از آن‌ها آگاه باشند.

یکی از مسائل مهم در نوسان گیری ورود به موقع به معامله خروج به موقع از آن است. ورود و خروج خیلی زود یا خیلی دیر می‌تواند تفاوت میان یک معامله سودآور و ناموفق را رقم بزند.

به همین دلیل است که معامله‌گران باید از ابزارهای مختلف مانند اندیکاتورهای تکنیکال برای شناسایی نقاط ورود و خروج بهینه استفاده کنند.

استفاده از حد ضرر یا استاپ لاس یک ابزار مهم برای مدیریت ریسک در معاملات نوسانی است.

همان‌طور که از نام آن پیداست، فعال شدن حد ضرر باعث می‌شود زمانی که قیمت یک کوین به سطح مشخصی رسید، معامله بسته شود و ضرر معامله‌گر محدود شود.

حد ضرر در معامله‌گری درست مانند ترمز اضطراری عمل می‌کند. معامله‌گر پس از تعیین حد ضرر دقیقاً می‌داند که چه مقدار از سرمایه او در خطر از دست رفتن است.

تفاوت معاملات نوسانی و معاملات روزانه

اگر بخواهیم مهم‌ترین تفاوت معاملاتی نوسانی و روزانه را در یک کلمه بگوییم؛ آن چیزی نیست جز «استرس». معاملات روزانه – چه در ارزهای دیجیتال چه در بازارهای دیگر- بسیار پر استرس است. اگر می‌خواهید زودتر پیر شوید و سلامتی برایتان مهم نیست می‌توانید به سراغ معاملات روزانه و معاملات کوتاه‌مدت‌تر بروید.

سوئینگ تریدینگ و دی تریدینگ
یکی از تفاوت‌های اصلی سوئینگ تریدینگ و معاملات روزانه بازه زمانی معاملات است.

معاملات روزانه به مهارت و تجربه زیادی نیاز دارد و مطمئناً می‌تواند بسیار سودآور باشد، همین یکی از دلایلی است که بسیاری از معامله‌گران در تایم فریم روزانه کار می‌کنند.

معامله‌گران روزانه سعی می‌کنند از حرکات روزانه، معمولاً بر اساس پرایس اکشن و مومنتوم، کسب سود کنند. نظارت بر بازار در طول روز، به خصوص در بازاری پر نوسان مانند ارزهای دیجیتال، امری ضروری اما زمان‌بر است.

بسیاری از معامله‌گران و افراد تازه‌کار زمان، ابزار یا تخصص لازم برای معامله‌گری موفق به عنوان معامله‌گر روزانه را ندارند.

یکی از تفاوت‌های اصلی دیگر بین معاملات روزانه و معاملات نوسانی، ریسک است، در واقع، معاملات روزانه، استراتژی بسیار پر ریسک‌تری نسبت به نوسان گیری است.

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

در مقابل، معاملات نوسانی دقیقاً به این دلیل که پوزیشن‌ها برای مدت زمان طولانی‌تری (اما نه خیلی طولانی) باز می‌مانند، ذاتاً ریسک کمتری دارند.

در کنار کاهش ریسک، معامله‌گر پول کمتری را در معاملات سرمایه‌گذاری می‌کند که می‌تواند از سرمایه خود برای گرفتن حرکت‌های بزرگ‌تر استفاده کند.

به عنوان مثال، افزایش 8 درصدی قیمت در معاملات روزانه بسیار سخت‌تر از افزایش 8 درصدی است که به طور متوسط در یک بازه دو هفته‌ای رخ می‌دهد.

درگیر کردن سرمایه کمتر و ریسک کمتر به این معنی است که معامله‌گر نوسانی می‌تواند بدون نگرانی در مورد ریسک‌های معاملات روزانه، بر سودهای بلندمدت تمرکز کند.

با این حال، لازم به ذکر است که معاملات روزانه و معاملات نوسانی وجوه اشتراکی هم دارند.

معامله‌گر روزانه ممکن است یک پوزیشن روزانه باز داشته باشد، اما برای رسیدن به اهداف قیمتی خود تصمیم بگیرد پوزیشن خود را یک روز یا بیشتر باز نگه دارد.

از طرف دیگر، معامله‌گر روزانه ممکن است برای خارج شدن از ضرر برای مدت طولانی در یک معامله بماند و عملاً تبدیل به یک معامله‌گر نوسانی یا حتی پوزیشن تریدر شود.

بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری ارز دیجیتال

در اندیکاتورهای نوسان گیری ارز دیجیتال از محاسبات ریاضی برای تعیین جنبه‌های مختلف پرایس اکشن بر اساس داده‌های گذشته استفاده می‌شود.

از اندیکاتورها می‌توان در نمودار روزانه یا هر نمودار دیگری که معامله‌گر نوسانی برای ارزیابی وضعیت بازار استفاده می‌کند، استفاده کرد.

این اندیکاتورها به معامله‌گران کمک می‌کنند تا اطلاعات مفیدی مانند صعودی یا نزولی بودن قیمت و وجود مومنتوم در روند را شناسایی کنند.

در حالی که برخی از معامله‌گران نوسان گیر در معاملات خود به اخبار و تحلیل فاندامنتال توجه می‌کنند، اما استفاده از اندیکاتورهای تکنیکال برای پیدا کردن بهترین نقاط ورود و خروج معاملات ضروری است.

اندیکاتورهای نوسان گیری

مهم‌ترین اندیکاتورهای نوسان گیری یا سوئینگ تریدینگ را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم کرد:

اندیکاتورهای روندیاب: این اندیکاتورها به معامله‌گر نشان می‌دهند که بازار به کدام سمت می‌رود و آیا اصلاً قیمت دارای روند است یا خیر.

به طور کلی، اندیکاتورهای روندیاب نویز نوسانات قیمت را از بین می‌برند تا روند کلی مشخص شود. میانگین‌های متحرک شناخته‌شده‌ترین نمونه اندیکاتورهای روندیاب هستند.

اندیکاتورهای مومنتوم: اندیکاتورهای مومنتوم میزان قدرت یک روند و احتمال تغییر روند در آینده نزدیک را نشان می‌دهند.

این اندیکاتورها همچنین می‌توانند سطوح اشباع خرید یا اشباع فروش را نشان دهند. معروف‌ترین اندیکاتور مومنتوم، شاخص قدرت نسبی (RSI) است.

اندیکاتورهای حجم: حجم یکی از شاخص‌های مهم است که نشان می‌دهد در هر زمان مشخص چه مقدار از یک ارز دیجیتال خرید و فروش می‌شود.

در زیر با شش اندیکاتور تکنیکال محبوب و رایج که در نوسان گیری ارزهای دیجیتال به کار می‌روند آشنا می‌شوید:

1. شاخص قدرت نسبی (RSI)

RSI یکی از مهم‌ترین اندیکاتورها در معاملات نوسان گیری ارزهای دیجیتال است. آر اس آی به عنوان یک اسیلاتور مومنتوم در پلتفرم‌های نمایش نمودار قیمت در دسترس است.

این اسیلاتور اندازه و بزرگی آخرین تغییرات قیمت را محاسبه می‌کند. معامله‌گران نوسانی از RSI بیشتر برای شناسایی سطوح اشباع خرید و اشباع فروش استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: شناسایی سینگال فروش با استفاده از اندیکاتور RSI

آر اس آی در بیت‌کوین
اندیکاتور RSI در نمودار قیمت بیت‌کوین

زمانی که تعداد و اندازه کندل‌های صعودی افزایش پیدا کند، خط اسیلاتور رو به بالا حرکت می‌کند. در مقابل، زمانی که ریزش قیمت در بازار بیشتر شود، خط اسیلاتور به سمت پایین حرکت می‌کند.

ساده‌ترین سیگنال RSI زمانی رخ می‌دهد که خط اسیلاتور به بالاتر از سطح 70 حرکت کند. سطوح بالاتر از 70 نشان دهنده سطوح اشباع خرید است و یکی از نشانه‌های توقف یا تغییر جهت احتمالی روند صعودی است.

اگر RSI وارد سطوح زیر 30 شود، به اصطلاح گفته می‌شود که فروش ارز دیجیتال اشباع شده است و ممکن است روند نزولی به زودی به پایان برسد.

استفاده دیگری که معامله‌گران از RSI می‌کنند توجه به عبور یا کراس اوور خط اسیلاتور از خط میانی است. به عنوان مثال، هنگامی که اندیکاتور RSI خط میانی خود را به سمت بالا بشکند، گفته می‌شود که روند صعودی شده است.

بیشتر بخوانید: استفاده همزمان از MACD و RSI برای شناسایی فرصت‌های معاملاتی

2. میانگین متحرک

میانگین متحرک (MA) اولین اندیکاتور تکنیکال است که معامله‌گران در چندین دهه گذشته از آن برای تحلیل تکنیکال کالاها و سهام شرکت‌ها استفاده کرده‌اند.

همان‌طور که از نام آن پیداست، نوسان گیرها از میانگین متحرک برای محاسبه میانگین حرکت قیمت ارز دیجیتال در یک دوره معین استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: مووینگ اوریج‌ها (میانگین متحرک) و استراتژی‌های آن

میانگین متحرک
تولید سیگنال‌های خرید و فروش در استراتژی کراس اوور میانگین‌های متحرک

در نتیجه، میانگین‌های متحرک نوسانات کوتاه مدت قیمت را که ممکن است موجب سردرگمی معامله گران شود حذف کرده و روند کلی را نشان می‌دهد.

بهترین راه برای استفاده از میانگین‌های متحرک این است که ببینیم چه زمانی یک میانگین متحرک کوتاه مدت میانگین متحرک بلندمدت‌تر را قطع می‌کند.

اگر میانگین متحرک کوتاه مدت بتواند میانگین بلندمدت‌تر را به سمت بالا بشکند، این یک سیگنال صعودی است و بالعکس.

3. مکدی (MACD)

اندیکاتور همگرایی واگرایی میانگین متحرک یا به اختصار مکدی (MACD) یک اندیکاتور تکنیکال پیچیده‌تر است که در آن به طور هم‌زمان از دو میانگین متحرک که در بالا مورد بحث قرار دادیم استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: خطاهای واگرایی‌ در اندیکاتور مکدی (سیگنال‌های اشتباه MACD)

مکدی
تشکیل واگرایی بین قیمت و مکدی و استراتژی کراس اوور خط مکدی و خط سیگنال

اندیکاتور مکدی از سه جزء اصلی تشکیل شده است:

  • خط مکدی که فاصله بین دو میانگین متحرک را محاسبه می‌کند.
  • خط سیگنال، که می‌تواند تغییرات مومنتوم قیمت را تشخیص دهد و به عنوان تریگر سیگنال‌های صعودی و نزولی در نظر گرفته می‌شود.
  • هیستوگرام که نشان دهنده اختلاف بین خط مکدی و خط سیگنال است.

سوئینگ تریدرها معمولاً وقتی خط مکدی خط سیگنال خود را به سمت بالا می‌شکند وارد معاملات لانگ یا خرید می‌شوند و زمانی که خط مکدی خط سیگنال را به پایین قطع می‌کند وارد معاملات شورت یا فروش می‌شوند.

یک روش رایج دیگر برای استفاده از مکدی شناسایی واگرایی بین هیستوگرام و پرایس اکشن است که معمولاً نشانه‌ای از تغییر روند است.

4. حجم

حجم (Volume) یکی از مهم‌ترین اندیکاتورها برای نوسان‌گیرها است، اگرچه افراد مبتدی اغلب آن را نادیده می‌گیرند.

این اندیکاتور معمولاً به‌طور پیش‌فرض در قسمت پایینی نمودار اصلی نشان به نمایش در می‌آید و نشان می‌دهد که روند تازه شکل‌گرفته چقدر قوی است.

بشتر بخوانید: روش تحلیل حجم معاملات در بازار

حجم
افزایش حجم معاملات یکی از نشانه‌های قوی بودن روند است.

اساساً، اندیکاتور حجم نشان می‌دهد که چه تعداد معامله‌گر در حال خرید یا فروش یک ارز دیجیتال یا دارایی در یک لحظه خاص هستند. بنابراین، هرچه حجم معاملات بیشتر باشد، روند قوی‌تر است.

حجم به ویژه در استراتژی‌های بریک آوت یا شکست کاربرد دارد.

بریک آوت یعنی زمانی که قیمت خط مقاومت یا خط حمایت را به ترتیب به سمت بالا یا پایین می‌شکند. اگر در زمان شکست سطح حجم معاملات بسیار زیاد باشد، انتظار می‌رود روند جدید قوی باشد.

5. باند بولینگر

باند بولینگر (BB) یکی دیگر از اندیکاتورهای مومنتوم است که از سه خط شامل یک میانگین متحرک و دو انحراف استاندارد (یکی مثبت و دیگری منفی) تشکیل شده است.

دلیل محبوبیت این اندیکاتور در میان نوسان گیرها این است که نسبتاً به سرعت روند، سطوح اشباع خرید و فروش و نوسان قیمت را تشخیص می‌دهد.

یکی دیگر از مزایای این اندیکاتور نمایش زیبا و واضح آن در نمودار قیمت است.

بیشتر بخوانید:استراتژی قدرتمند ترکیب باندهای بولینگر (Bollinger Bands) و RSI

باند بولینگر
هرچه میزان نوسان قیمت کمتر باشد، عرض باند بولینگر نیز کمتر است.

بهترین کاربرد باند بولینگر در بازارهای رنج یا بدون روند است.

در شرایطی که قیمت در یک کانال افقی بالا و پایین می‌کند، با رسیدن قیمت به باند بالایی می‌توان وارد معاملات شورت و با رسیدن آن به باند پایینی می‌توان وارد معاملات لانگ شد.

نکته مهم در باند بولینگر این است که قیمت همیشه به سمت مرکز باند حرکت می‌کند. اگر باند شروع به پهن شدن کند، به این معنی است که روند جدیدی در حال شکل‌گیری است و دیگر نباید استراتژی معامله در رنج را دنبال کنید.

6. استوکاستیک

استوکاستیک (Stochastic) یکی دیگر از اندیکاتورهای مومنتوم است که تا حدود زیادی مشابه اسیلاتور RSI عمل می‌کند، با این تفاوت که محاسبات آن متفاوت انجام می‌شود.

این اندیکاتور قیمت پایانی یک ارز دیجیتال را با دامنه قیمت‌های آن در یک دوره مشخص مقایسه می‌کند.

استوکاستیک
در استوکاستیک، سطوح اشباع خرید بالای 80 و اشباع فروش زیر 20 است.

استوکاستیک از دو خط تشکیل شده است که یکی مقدار فعلی استوکاستیک را نشان می‌دهد و دیگری یک میانگین متحرک سه روزه است.

معامله‌گران از Stochastic برای شناسایی محدوده‌های اشباع خرید و اشباع فروش می‌کنند. همچنین، کراس اوور یا قطع شدن دو خط توسط یکدیگر می‌تواند نشان دهنده احتمال تغییر روند باشد.

بهترین ابزارها در نوسان گیری ارز دیجیتال

اگرچه اندیکاتورهای معرفی شده می‌توانند سیگنال‌های خوبی برای نوسان گیری به معامله‌گر بدهند، اما برای تأیید این سیگنال‌ها باید از ابزارهای تکمیلی دیگری استفاده کنید.

دو مورد از بهترین ابزارها برای تأیید سیگنال‌های اندیکاتورها را در ادامه توضیح داده‌ایم:

سطوح حمایت و مقاومت

نوسان گیرها و معامله‌گران باید همیشه به سطوح حمایت و مقاومت توجه کنند. اگر قیمت بتواند این سطوح را به صورت معتبر به بالا یا پایین بشکند، معمولاً یک روند جدید در جهت شکست شروع می‌شود.

بیشتر بخوانید: روانشناسی سطوح حمایت و مقاومت؛ این نواحی چگونه شکل می‌گیرند؟

الگوهای نمودار

دومین ابزار کاربردی الگوهای کندل استیک و الگوهای نموداری هستند که در نمودار قیمت تشکیل می‌شوند. الگوها در حالت کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • الگوهای ادامه دهنده روند، که نشان می‌دهند احتمالاً روند به حرکت خود ادامه دهد. مثلث، پرچم، مستطیل و پرچم سه گوش از جمله این الگوها هستند.
  • الگوهای برگشت روند، که حاکی از احتمال تغییر روند هستند. سقف دوقلو، کف دوقلو و سر و شانه از مهم‌ترین الگوهای برگشتی هستند.

بیشتر بخوانید: الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال

سؤالات متداول

نوسان گیری ارز دیجیتال چیست؟

نوسان گیری یا معاملات نوسانی شامل تشخیص سقف‌ها و کف‌های قیمتی و ورود به معاملات خرید یا فروش در این سطوح است.

بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری ارز دیجیتال کدام است؟

از بهترین اندیکاتورهای تکنیکال در سوئینگ تریدینگ می‌توان به میانگین متحرک، RSI، مکدی، باند بولینگر، حجم و استوکاستیک اشاره کرد.

تفاوت نوسان‌گیری با معامله‌گری روزانه چیست؟

در سوئینگ تریدینگ پوزیشن‌ها ممکن است تا چند روز یا حتی چند هفته باز بمانند، اما در معاملات روزانه، معامله‌گر سعی می‌کنند پوزیشن‌های خود را در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری (در حالت ایده‌آل یک روز) ببندد.

بهترین تایم فریم برای نوسان گیری ارز دیجیتال چیست؟

هیچ پاسخ قاطعی برای این سؤال وجود ندارد اما نوسان گیرها معمولاً از تایم فریم‌های 4 ساعته و روزانه استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

نوسان گیری ارز دیجیتال یک استراتژی معاملاتی محبوب است که بر اساس ورود به روندهای تازه شکل گرفته و خروج از معامله در صورت مشاهده نشانه‌های ضعیف شدن روند کار می‌کند.

بنابراین بهترین روش نوسان گیری در ارز دیجیتال شامل شناسایی نقاط دقیق ورود و خروج معاملات است.

از مزایای نوسان گیری یا سوئینگ تریدینگ ریسک کم معاملات و عدم نیاز به زیر نظر گرفتن همیشگی بازار است. با این حال، مانند هر سبک معاملاتی دیگر، در سوئینگ تریدینگ نباید از ثبت سفارش حد ضرر غافل شوید.

معامله‌گران تازه‌کار می‌توانند از ابزارهای متنوعی مانند نرم افزار نوسان گیری ارز دیجیتال و اندیکاتورها برای موفقیت در معاملات استفاده کنند.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اصول و مقدمات ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx