پوزیشن تریدینگ چیست؟ راهنمای جامع

پوزیشن تریدینگ

پوزیشن تریدینگ (Position Trading) یک استراتژی معاملاتی است که در آن تریدر یک پوزیشن معاملاتی را برای یک دوره طولانی (مثلاً چندین هفته یا ماه) نگه می‌دارد تا حداکثر سود معامله را کسب کند.

پوزیشن تریدر معمولاً با دید بلندمدت به پوزیشن خود نگاه می‌کند و بدون توجه به نوسان‌های کوتاه‌مدت، موقعیت معاملاتی خود را برای مدت طولانی باز نگه می‌دارد.

پوزیشن‌ها در پوزیشن تریدینگ می‌توانند از نوع لانگ (خرید) و شورت (فروش) باشند.

عناوین مطلب:

این شکل از معاملات را می‌توان معاملات روندی هم نامید و معامله‌گران معمولاً از نمودارهای بلندمدت (هفتگی، ماهانه) برای شناسایی پوزیشن‌های معاملاتی استفاده می‌کنند.

پوزیشن تریدینگ در مقایسه با معاملات روزانه یک روش عالی، به ویژه، برای تریدرهای تازه‌کار است که نیاز به نشستن در پای نمودار قیمت برای مدت طولانی ندارد. اما پوزیشن تریدینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

نکات کلیدی

  • استراتژی معاملاتی پوزیشن تریدینگ شامل شناسایی آغاز یک روند بلندمدت در قیمت دارایی و باز کردن پوزیشن بر روی آن است. در این استراتژی مدت زمان باز ماندن معامله می‌تواند به چند هفته یا ماه برسد.
  • بهترین بازارها برای اجرای استراتژی پوزیشن تریدینگ، بازار بورس، ارزهای فارکس و بازار آتی کالا است.
  • برای شناسایی آغاز روند جدید در پوزیشن تریدینگ می‌توان از اندیکاتورهای میانگین‌های متحرک و مکدی و مفهوم سطوح حمایت و مقاومت استفاده کرد.

پوزیشن تریدینگ چیست؟

بحث این بخش را با یک نقل قول آغاز می‌کنیم:

تقریباً تمام چیزی که در بازار آموخته‌ام این است: شرایط عمومی بازار را مطالعه کن، یک پوزیشن معاملاتی باز کن و پای آن بمان.

ادوین لوفور، خاطرات یک کارگزار سهام

در بازارهای مالی، زمانی که معامله‌گر یک دارایی را خریداری می‌کند یا زمانی که بر روی آن معامله شورت باز می‌کند، یک «پوزیشن معاملاتی» باز می‌شود.

زمانی که تریدر دارایی خریداری شده را بفروشد یا از معامله شورت خارج شود، پوزیشن او بسته می‌شود. استراتژی پوزیشن تریدینگ نام خود را از این مفهوم پوزیشن گرفتن به دست آورده است.

در زیر مثالی مختصر از باز کردن پوزیشن در بازار فارکس را بررسی می‌کنیم:

  • پوزیشن لانگ روی دلار آمریکا: خرید جفت ارز USD/CHF
  • پوزیشن شورت روی یورو: فروش جفت ارز EUR/USD

گرفتن پوزیشن در بازار را می‌توان با زمانی که کسی در مورد یک موضوع اجتماعی موضع می‌گیرد مقایسه کرد. در جامعه، افراد در مورد مسائل مختلف یک موضع مشخص گرفته و معمولاً به آن پایبند می‌مانند.

این همان چیزی است که اساس پوزیشن تریدینگ را تشکیل می‌دهد؛ این‌که تریدر در مورد این‌که آیا یک بازار طی چند هفته یا ماه آینده صعودی یا نزولی است یا اصلاً ارزش معامله را دارد یا خیر یک موضع یا پوزیشن بگیرد.

آموزش صفر تا صد تریدر شدن (کسب درآمد دلاری) را از دست ندهید!

پوزیشن تریدینگ؛ با جزئیات بیشتر

پوزیشن تریدینگ یک استراتژی معاملاتی بلندمدت است که در آن معامله‌گر به طور هدفمند برای چند هفته یا حتی ماه پوزیشن خود را باز نگه می‌دارد و منتظر یک حرکت قیمتی بزرگ است.

پوزیشن تریدینگ
در پوزیشن تریدینگ هدف معامله‌گر کسب حداکثر سود در بلندمدت است.

این دیدگاه معاملاتی با رویکرد معامله‌گر روزانه که هدفش کسب سود از حرکات کوچک قیمت در طول یک روز است متفاوت است.

پوزیشن تریدر به افت و خیزهای کوتاه مدت قیمت بی‌توجه است و صبورانه منتظر رسیدن به هدف قیمتی بلندمدت خود است.

فرض تریدر در پوزیشن تریدینگ است که بازار روندهای بزرگ خواهد داشت. به همین دلیل این دسته از تریدرها پوزیشن معاملاتی را با هدف سوار شدن بر یک روند بلند مدت و خروج در انتهای روند باز می‌کنند.

ساده ترین راه برای توصیف پوزیشن تریدینگ این است که بگوییم معامله‌گر یک هدف سود بزرگ را بر حسب درصدی از حرکت قیمت دارایی مورد معامله تعیین می‌کند.

در عین حال، برای اینکه زودتر از موعد از پوزیشن بیرون انداخته نشود، حد ضرر بزرگتری برای پوزیشن خود تعیین کرده و ضرر بیشتری را تحمل می‌کند.

آیا پوزیشن تریدرها سود کسب می‌کنند؟

«عده‌ای می‌گویند اگر سودهای {کوتاه‌مدت} معاملات را ذخیره کنید همیشه سودآور خواهید بود. بله، این حرف درست است. اما شما هیچ وقت با گرفتن سودهای بسیار کوچک در بازارهای صعودی ثروتمند نمی‌شوید.»

ادوین لوفور، خاطرات یک کارگزار سهام

این دومین نقل قول از کتاب معروف «خاطرات یک کارگزار سهام»است، که احتمالاً خودتان ارتباطش با عنوان این بخش را درک کرده‌اید.

زمانی که قیمت‌ها در بازار صعودی به شدت در حال افزایش هستند یا در بازار نزولی به شدت کاهش می‌یابند، کار منطقی باز کردن پوزیشن در جهت روند کلی است.

در این شرایط، برخی سعی می‌کنند در اصلاح‌های قیمت وارد خرید کرده و با سود کمی از بازار خارج شوند و این کار را چندین بار تکرار می‌کنند.

این تریدرها به احتمال زیاد بخش‌هایی از روند را از دست داده و از طرف دیگر باید در هر معامله کارمزدی به بروکر یا صرافی ارز دیجیتال بپردازند.

همان‌طور که می‌بینید، در این مثال، ماندن طولانی مدت در پوزیشن منطقی‌تر است.

جنبه منفی پوزیشن تریدینگ این است که بازارهای مالی بیشتر وقت خود را در یک محدوده رنج سپری می‌کنند تا این‌که روندهای قوی صعودی یا نزولی داشته باشند.

هنگامی‌که بازار در حالت رنج است، به این معنی است که پوزیشن تریدر باید به پای معاملاتی بنشیند که به جایی نمی‌رسند و فقط گاهی وارد سود و گاهی وارد ضرر می‌شوند؛ یا این‌که تریدر هیچ پوزیشنی باز نکند و در کناری بایستد.

پوزیشن تریدینگ، سویینگ تریدینگ و معامله‌گری روزانه

در نمودار قیمت زیر تفاوت استراتژی پوزیشن تریدینگ با استراتژی سویینگ تریدینگ یا استراتژی معاملات روزانه را مشاهده می‌کنید.

سهام اپل
نمودار کندل استیک روزانه سهام اپل (AAPL)
  • هدف پوزیشن تریدر خرید کردن در ابتدای یک حرکت چند هفته‌ای قیمت است.
  • سویینگ تریدر یا نوسان‌گیر تلاش می‌کند تا حرکت‌های میان‌مدت چند روزه قیمت را بگیرد.
  • معامله‌گر روز در طول یک روز ممکن است چند معامله را باز کرده و ببندد.

عامل اساسی در تعریف کردن استراتژی‌های معاملاتی بالا، مدت زمان ماندن تریدر در معامله است.

اما، تکنیک‌های ورود و خروج از معاملات، اندیکاتورهای تکنیکال، مدیریت ریسک و روان‌شناسی معاملاتی که در هر روش معاملاتی استفاده می‌شود، ممکن است بسیار متفاوت باشد.

مثالی واقعی از نحوه تشکیل روندهای بزرگ

یک مثال واقعی از تأثیر عوامل فاندامنتال بر شکل‌گیری روند بلند مدت در سال‌های اخیر می‌تواند صنعت فولاد باشد.

پس از سخت‌گیری شدید چین به کارخانه‌های فولاد این کشور که موجب تعطیلی بسیاری از آن‌ها شد، قیمت فولاد به طور چشمگیری افزایش یافت.

از آنجا که چین تأمین کننده بزرگ فولاد در چین بود، این تعطیلی‌ها عرضه جهانی فولاد را تحت تأثیر قرار داد.

در نتیجه، قیمت فولاد افزایش یافت و به همین ترتیب قیمت سهام شرکت‌های تولیدکننده فولاد در خارج از چین افزایش یافت.

یک پوزیشن تریدر می‌توانست پوزیشنی را در سهام شرکت‌های فولادی خارج از چین باز کند تا از این رشد قیمت سود ببرد.

در طول یک سال بعد از این اتفاقات مشخص شد داشتن پوزیشن در این سهام می‌توانست سودهای چشمگیری را نصیب شما کند.

بهترین اندیکاتورها برای استفاده در پوزیشن تریدینگ

برای تحلیل بازار در استراتژی پوزیشن تریدینگ می‌توان از همان اندیکاتورهایی استفاده کرد که برای شناسایی روند به کار می‌روند.

برای مثال، هنگام پوزیشن تریدینگ بسیار مهم است که به کمک ابزارهای تکنیکال مطمئن شوید که آیا روند بلندمدت در جهت هدف سودتان حرکت خواهد کرد یا اینکه در جهت خلاف معامله شما حرکت می‌کند.

ورود و خروج به موقع از بازار در استراتژی‌های پوزیشن تریدینگ کمتر (اما در استراتژی‌های معاملاتی روزانه تا حدود بسیار زیادی) اهمیت دارد.

در زیر با سه اندیکاتور برتر ما برای استفاده در پوزیشن تریدینگ آشنا می‌شوید:

1. میانگین متحرک ساده؛ 50، 100 و 200 روزه

میانگین متحرک (Moving Average) یک اندیکاتور تأخیری است، به این معنی که قیمت ابتدا حرکت می‌کند و سپس میانگین متحرک به دنبال آن حرکت می‌کند و سیگنال معاملاتی می‌دهد.

پوزیشن تریدرها می‌توانند از تقاطع یا کراس اوور میانگین‌های متحرک به عنوان سیگنال ورود یا خروج معاملات استفاده کنند یا قرار گرفتن قیمت در بالا زیر میانگین متحرک را سیگنال باز کردن پوزیشن‌های (به ترتیب) لانگ یا شورت در نظر بگیرند.

در واقع، اگر میانگین متحرک با دوره کمتر میانگین با دوره بیشتر را به سمت بالا قطع کند، سیگنال خرید و در صورت عبور میانگین کوتاه مدت از بالا به زیر میانگین بلندمدت سیگنال فروش خواهیم داشت.

همچنین، اگر کندل‌های قیمت در بالای خط میانگین قرار داشته باشند، به معنای صعودی و اگر در زیر خط میانگین باشند، به معنای نزولی بودن روند است.

بیشتر بخوانید: مووینگ اوریج‌ها (میانگین متحرک) و استراتژی‌های آن

میانگین متحرک
سیگنال میانگین‌های متحرک

2. مکدی (MACD)

اندیکاتور «همگرایی / واگرایی میانگین متحرک» یا به اختصار مکدی را می‌توان تقریباً جایگزین میانگین‌های متحرک دانست.

بیشتر کسانی از MACD استقبال می‌کنند که دوست دارند هیچ خط یا ابزاری را به نمودار کندل استیک خود اضافه نکنند (بر خلاف میانگین‌های متحرک، مکدی در یک پنجره جداگانه به زیر نمودار قیمت اضافه می‌شود).

از کراس اوورهای مکدی می‌توان به عنوان سیگنال‌های ورود یا خروج از معاملات استفاده کرد. قرار گرفتن اندیکاتور مکدی در بالای خط صفر یا زیر آن را می‌توان به عنوان سیگنال ورود به معامله یا خروج از آن در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید: خطاهای واگرایی‌ در اندیکاتور مکدی (سیگنال‌های اشتباه MACD)

مکدی
استراتژی اندیکاتور مکدی در پوزیشن تریدینگ

3. حمایت و مقاومت

سقف‌ها و کف‌های مهم قبلی قیمت و همچنین اعداد بزرگ و رند مانند 0.10 دلار در بازارهای فارکس یا اعداد 30000 و 2000 دلار در قیمت بیت‌کوین و اتریوم را می‌توان نقطه آغاز یا پایان طبیعی روندهای بلند مدت دانست.

در واقع، احتمال این‌که قیمت با رسیدن به این سطوح حمایت و مقاومت یا اعداد تغییر جهت دهد بسیار زیاد است.

بهترین بازارها برای پوزیشن تریدینگ

در ادامه به بهترین بازارها برای استفاده از استراتژی پوزیشن تریدینگ اشاره می‌کنیم:

سهام

بازار بورس سهام احتمالاً اولین بازاری است که بیشتر معامله‌گران پوزیشن تریدینگ به آن گرایش دارند.

دلیل آن هم این است که سرمایه‌گذاران خرد در عین حال که تمایل دارند از رشد قیمت سهام بهره‌مند شوند اما وقت کافی برای زیر نظر گرفتن بازارها در طول روز را ندارند.

سهام شرکت‌ها پتانسیل زیادی برای رشدهای مستمر و بلند مدت دارند، برای مثال، تغییر سیاست دولت در یک زمینه خاص می‌تواند عامل محرک رشد قیمت سهام یک شرکت خاص برای 6 تا 12 ماه آینده باشد.

برای شروع سرمایه گذاری در بازار بورس کلیک کنید!

فارکس

به طور کلی، معامله‌گران بازار فارکس بیشتر بر روی تایم فریم‌های کوتاه‌تر مانند معاملات روزانه یا معاملات سویینگ تمرکز می‌کنند.

یکی از دلایل این امر، کارمزد سواپ شبانه است که تریدرهای فارکس باید برای داشتن پوزیشن بعد از حدود ساعت 5 بعد از ظهر به وقت نیویورک به بروکر بپردازند.

دلیل دیگر آن این است که بازارهای فارکس بسیار فعال بوده و به دلیل واکنش‌های آن به داده‌های اقتصادی و رویدادهای جهانی، فرصت‌های معاملاتی بی‌شماری را به تریدرها ارائه می‌دهد.

این نوسانات به تریدرها کمک می‌کند از معاملات کوتاه مدت کسب سود کنند.

با این حال، بازار فارکس هم مستعد تشکیل روندهای میان مدت قوی است، در نتیجه فرصت‌های معاملاتی زیادی برای استراتژی پوزیشن تریدینگ فراهم می‌کند.

معاملات بورس آتی کالا

این بازار ظرفیت بسیار خوبی برای ثبت روندهای قیمتی بلندمدت دارد. قیمت کالاها تا حدود زیادی بر اساس میزان عرضه و تقاضای بازار برای کالا تعیین می‌شود.

در دوره‌هایی این عرضه و تقاضا نسبتاً متعادل است تا اینکه کاتالیزوری مانند وضعیت آب و هوا در حوزه کالاهای کشاورزی یا اعتصاب در معادن در حوزه فلزات ناگهان این تعادل را بر هم می‌زند و باعث ایجاد روندهای پایدار و بلندمدت در قیمت کالا می‌شود.

معاملات CFD

از آنجا که شاخص‌ها از مجموعه‌ای از سهام مختلف تشکیل شده‌اند، قیمت آن‌ها ثبات بیشتری دارد و نوسان آن بیشتر تحت تأثیر مسائل کلان است تا مسائل خرد مانند استعفای مدیرعامل یک شرکت.

اگر پیش بینی می‌کنید بازار صعودی است و این روند تا چند ماه آینده ادامه خواهد داشت می‌توانید پوزیشن لانگ بگیرید.

یا اگر فکر می‌کنید بازار نزولی در راه است می‌توانید روی سهام پوزیشن شورت بگیرید. در هر دو صورت می‌توانید از CFD‌های بازار فارکس برای انجام معاملات پوزیشن تریدینگ یا پوشش ریسک استفاده کنید.

آیا پوزیشن تریدینگ پر ریسک است؟

این‌که آیا پوزیشن تریدینگ ریسک بالایی دارد با اینکه آیا پوزیشن تریدینگ آسان است یا خیر دو مقوله جدا هستند.

اما از نظر ریسک‌پذیری، به طور کلی سرمایه‌گذاران قبول دارند که هر چه بازه زمانی معاملات کوتاه‌تر باشد، ریسک آن‌ها بیشتر است.

دلیل آن هم این است که در کوتاه مدت ممکن است هر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد، در حالی که تغییرات در تایم فریم‌های بالاتر، به جز در شرایط استثنایی، بسیار بیشتر طول می‌کشد.

ریسک پذیری
میزان ریسک و تعداد معاملات در استراتژی‌های مختلف

ریسک‌های پوزیشن تریدینگ

  • اگر معامله‌گر نتواند تغییر ناگهانی روند را تشخیص دهد، پوزیشن تریدینگ می‌تواند ضررهای بزرگی را به همراه داشته باشد.
  • معاملات اهرمی ممکن است در هنگام تغییرات ناگهانی و شدید قیمت کل سرمایه معامله‌گر را از بین ببرد.
  • برخی از معامله‌گران قوانین مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه را در نظر نمی‌گیرند و حد ضرر معاملات را در مکان مناسب قرار نمی‌دهند.
  • بسیاری از معامله‌گران حتی با مشاهده سیگنال‌های هشدار متعدد ترجیح می‌دهند در بازار بمانند تا ضرر معامله‌شان جبران شود. در بیشتر مواقع، آن‌ها سرمایه بیشتری را از دست می‌دهند.

محدودیت‌های پوزیشن تریدینگ

  • پوزیشن تریدینگ در بازارهای دارای روند (صعودی یا نزولی) بهترین عملکرد را دارد. در بازارهای رنج نمی‌توان از این روش سود به دست آورد.
  • در پوزیشن تریدینگ بخشی از سرمایه تریدر برای مدت طولانی درگیر می‌شود و ممکن است معامله‌گر با مشکل کمبود نقدینگی برای ورود به فرصت‌های ایده آل دیگر مواجه شود.

معایب پوزیشن تریدینگ

  • پوزیشن تریدینگ به درگیر شدن سرمایه برای مدت طولانی نیاز دارد که این در مورد سایر استراتژی‌های معاملاتی صدق نمی‌کند.
  • شناسایی موقعیت‌های سودآور در پوزیشن تریدینگ به مهارت تریدر در تحلیل فاندامنتال بازارها نیاز دارد که بسیاری از تحلیلگران تکنیکال از آن برخوردار نیستند.
  • هزینه اشتباهات در پوزیشن تریدینگ بالاتر از استراتژی‌های کوتاه‌مدت‌تر است چرا که حد ضررهای آن نسبت به سایر استراتژی‌ها بزرگ‌تر است.

مزایای پوزیشن تریدینگ

  • پوزیشن تریدینگ به دلیل طولانی بودن تایم فریم معاملاتی ریسک کمتری نسبت به معاملات سویینگ و معاملات روزانه دارد.
  • در پوزیشن تریدینگ معامله‌گر از تحلیل فاندامنتال و تکنیکال استفاده می‌کند، در نتیجه اطمینان معاملات بیشتر است.
  • گاهی اوقات روندهای بزرگ تنها در طی چند روز تشکیل می‌شوند و می‌توان با استفاده از استراتژی پوزیشن تریدینگ این حرکت‌ها را شکار کرد.
  • پوزیشن تریدینگ در مقایسه با معاملات سویینگ یا روزانه به مداخله و نظارت کمتری از سوی تریدر نیاز دارد.

نمونه‌ای از انجام معامله در استراتژی پوزیشن تریدینگ

استراتژی زیر شامل شکست (Breakout) قیمت، بررسی وضعیت فاندامنتال دارایی و اندیکاتور میانگین متحرک ساده (SMA) است.

این استراتژی پوزیشن تریدینگ هدف شناسایی بازار یا یک دارایی است که در آستانه خارج شدن از حالت رنج و شروع یک روند جدید است که پتانسیل رشد زیادی دارد.

سه سیگنالی که ما در این سیستم پوزیشن تریدینگ استفاده می‌کنیم عبارت‌اند از:

  • شکست قیمت
  • کاتالیزور خبری
  • میانگین متحرک (خروج)
مثال

نمونه‌ای از نحوه شناسایی و ورود به معامله در استراتژی پوزیشن تریدینگ

همان‌طور که می‌بینید، قیمت طلا پس از رسیدن به کف‌های حوالی 1650 به دنبال شیوع همه‌گیری کووید-19 در سال 2020 توانست از محدوده رنج چند هفته‌ای خارج شود.

به دنبال آن‌که فدرال رزرو اعلام کرد که سیاست کاهش نرخ تورمی چاپ پول خود را ادامه خواهد داد، قیمت انس طلا محدوده رنج را به سمت بالا شکست و یک روند چند هفته‌ای را شروع کرد.

در نهایت این روند صعودی متوقف شد و قیمت طلا به زیر میانگین متحرک 50 روزه ریزش کرد. بسته شدن کندل قیمت در زیر میانگین متحرک سیگنال خروج از معامله بود.

سؤالات متداول

پوزیشن تریدینگ چیست؟

پوزیشن تریدینگ یک استراتژی معاملاتی است که در آن تریدر یک پوزیشن معاملاتی را برای یک دوره طولانی (مثلاً چندین هفته یا ماه) نگه می‌دارد تا حداکثر سود معامله را کسب کند.

بهترین اندیکاتورها برای استفاده در پوزیشن تریدینگ چیست؟

اندیکاتورهایی که تریدرها برای شناسایی و دنبال کردن روند استفاده می‌کنند شامل میانگین‌های متحرک، مکدی و سطوح حمایت و مقاومت به طور کلی در استراتژی پوزیشن تریدینگ هم کارایی دارند.

در پوزیشن تریدینگ چگونه بازار را تحلیل کنیم؟

تسلط بر نحوه انجام تحلیل فاندامنتال و بررسی سهام شرکت‌ها، وضعیت جفت ارزها در بازار فارکس یا ارزهای دیجیتال گام اول در پیدا کردن پوزیشن‌های سودآور است. سپس، می‌توان از ابزارهای تحلیل تکنیکال برای پیدا کردن نقاط ورود بهینه و زمان خروج از معاملات استفاده کرد.

سخن پایانی

معامله‌گری در بازارهای مالی یک فعالیت پر ریسک است و معامله‌گران برای این‌که در این بازارها به سودآوری مستمر برسند باید آموزش دیده و تجربه کسب کنند.

موفقیت در پوزیشن تریدینگ هم به همین صورت است. معامله‌گر باید زمان زیادی را صرف زیر نظر گرفتن، درک و تشخیص حرکات بازار کند تا بتواند از روش پوزیشن تریدینگ نهایت بهره را ببرد.

بهترین راه برای تسلط بر استراتژی پوزیشن تریدینگ، تحلیل داده‌های گذشته بازار و شناسایی الگوهای قیمتی است.

پس از آن‌که تریدر توانست الگوهای بازار را درک کند و بر تحلیل فاندامنتال بازار مدنظرش مسلط شد، با اطمینان بیشتری می‌تواند آغاز روندهای بلندمدت و سودآور را شناسایی کند.

البته در کنار این موارد باید اصول صحیح مدیریت ریسک و سرمایه را نیز رعایت کرد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اصول و مقدمات ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx