بازارهای اولیه و ثانویه در ترید ارز دیجیتال

بازار اولیه و ثانویه در ارز دیجیتال

بازارهای کریپتو به شما اجازه خریدوفروش ارزهای دیجیتال را می‌دهند، بنابراین اطلاع از سازوکار آن‌ها بخش مهمی از فرآیند ترید یا سرمایه‌گذاری در توکن‌هاست.

هنگامی که به بازارهای مختلف ارز دیجیتال نگاه بیندازید، با دو بازار اولیه و ثانویه مواجه خواهید شد. اما بازار اولیه بهتر است یا بازار ثانویه؟

در این مقاله با نحوه عملکرد هر دو نوع بازار آشنا می‌شوید و می‌توانید باتوجه‌به شرایطتان، بهترین بازار را برای فعالیت انتخاب کنید.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • بازارهای ارز دیجیتال نسخه دیجیتالی بازارهای سهام هستند که افراد می‌توانند در آن به خریدوفروش ارز دیجیتال بپردازند.
  •  بازار اولیه ارز دیجیتال به بازاری اطلاق می‌شود که کوین‌های جدیدی به فروش می‌رسند که هیچ‌کس قبلاً مالک آن نبوده است.
  • بازار ثانویه، بازاری است که امکان خرید و فروش ارز دیجیتالی را که از سایر معامله‌گران یا سازمان‌ها تهیه شده است را به شما می‌دهد.

بازار ارز دیجیتال چیست؟

بازار ارز دیجیتال یا بازار کریپتو مکانی پرطرفدار برای خریدوفروش آنلاین ارزهای دیجیتال است.

بازار کریپتو در اصل نسخه دیجیتالی از بازارهای سهام است که در آن قادر خواهید بود قیمت انواع ارز دیجیتال را مشاهده کنید و در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

هر جایی که بتوان یک ارز دیجیتال را فروخت، نوعی بازار کریپتو محسوب می‌شود. برخی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های بازار ارز دیجیتال عبارت‌اند از Bybit ،Binance و Uniswap.

می‌توان از طریق یک وب‌سایت یا یک برنامه در تلفن همراه به بازارهای ارز دیجیتال دسترسی داشت. فارغ از نوع طراحی هر بازار، بازارهای ارز دیجیتال یک یا چند کریپتو در اختیار شما خواهد گذاشت که می‌توانید با آن‌ها معامله خود را آغاز کنید.

بازارهای کریپتو معمولاً داده‌های مفیدی مانند جزئیات تاریخچه قیمت کوین یا حجم معاملات را به کاربران ارائه می‌دهند. برخی از بازارهای ارز دیجیتال خدمات اضافی مانند تبدیل ارزها به ارز فیات را نیز ارائه می‌دهند.

انواع بازارهای ارز دیجیتال

بازارهای ارز دیجیتال در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارند.

برخی از آن‌ها یک صفحه وب هستند که فقط یک ارز دیجیتال را می‌فروشند، درحالی‌که برخی دیگر کسب‌و‌کارهای چندمیلیون‌دلاری هستند که هزاران ارز دیجیتال و خدمات متنوع مرتبط را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

بازارهای اولیه و ثانویه چیست؟
گذشته از اندازه و نحوه ارائه خدمات، هر بازار کریپتو در یکی از دو دسته بازارهای اولیه یا بازارهای ثانویه قرار می‌گیرد.

بازار اولیه ارز دیجیتال

 بازار اولیه ارز دیجیتال به بازاری اطلاق می‌شود که کوین‌های جدیدی به فروش می‌رسند که هیچ‌کس قبلاً مالک آن نبوده است.

گاهی اوقات، سازمانی که کوین‌ها را در یک بازار اولیه ارائه می‌کند، همان نهادی است که کوین‌ها را ایجاد می‌کند و به‌این‌ترتیب برای بقیه پروژه‌های کریپتو خود سرمایه جمع‌آوری کند.

در موارد دیگر، سازمان‌ها ممکن است کوین‌های خود را بر روی یک پلتفرم شخص ثالث از طریق لانچ پدها یا ICOها به فروش برسانند.

بازار‌های اولیه کریپتو چگونه کار می‌کند؟

یک بازار اولیه همواره با تولید و ضرب کوین‌ها آغاز می‌شود‌. سازمان‌های ارز دیجیتال که بلاک‌چین مستقل خود را اجرا می‌کنند ممکن است توکنی با طراحی منحصربه‌فرد نیز ایجاد کنند.

سایر شرکت‌ها ممکن است انتخاب کنند که توکن خود را بر بستر یک بلاک‌چین موجود قرار دهند، برای مثال توکن ERC-20 که بر روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است.

پس از تولید کوین، بازار اولیه شروع به ارائه آن به مشتریان می‌کند. اگر شرکت نوپا و جدید باشد و توکن قبلاً ارائه نشده باشد، این رویداد، عرضه اولیه کوین (ICO) نامیده می‌شود.

بااین‌حال، برخی از بازارهای اولیه ارز دیجیتال مدت‌ها پس از راه‌اندازی سایر بخش‌های سازمان‌شان، به انتشار کوین‌های جدید ادامه می‌دهند.

مشتریان نیز ممکن است راه‌های مختلفی برای خرید توکن‌ها داشته باشند. برخی از بازارهای اولیه کریپتو به افراد اجازه می‌دهند که از حساب بانکی یا کارت اعتباری استفاده کنند.

برخی دیگر ممکن است پرداخت را در قالب سایر توکن‌های دیجیتال مانند BTC یا USDT بپذیرند. پس از خرید کوین‌ها، بازار اولیه آن‌ها را مستقیماً به کیف‌ پول دیجیتال شما منتقل می‌کند.

مزایا و خطرات ترید در بازارهای اولیه ارز دیجیتال

مانند هر مکان دیگری برای ترید کریپتو، بازارهای اولیه نیز دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به طور کامل آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

مزایای بازارهای اولیه

عرضه اولیه کوین در بازار اولیه می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و جذاب باشد.

اگر پروژه کریپتو موفقیت‌آمیز باشد، قیمت اولیه کوین می‌تواند کمترین قیمت آن توکن باشد؛ زیرا به دلیل موفقیت و استقبال از آن، در آینده قیمت کوین افزایش خواهد یافت.

به‌این‌ترتیب برای سرمایه‌گذاران، ICOها راهی عالی برای خرید پروژه‌های امیدوارکننده دراسرع‌وقت و با قیمتی مناسب محسوب می‌شوند.

یکی دیگر از مزایای بازار اولیه، راحتی آن است. شما توکن‌ها را مستقیماً از ارائه‌دهندگان دریافت می‌کنید و می‌توانید به‌راحتی از آن‌ها برای دسترسی به سایر خدمات ارائه‌دهنده نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: 8 نکته برای ارزیابی پروژه‌های ICO

بازارهای اولیه و ثانویه ارز دیجیتال
به‌عنوان‌مثال، خرید توکن بازی در بازار اولیه به شما این امکان را می‌دهد که بلافاصله از آن توکن‌ها در بازی موردنظر استفاده کنید.

در مقایسه با خرید کریپتو از یک فروشنده خصوصی (به عنوان مثال صرافی)، بازارهای اولیه قابل‌اعتمادتر هستند‌.

ازآنجایی‌که شما آن‌ها را مستقیماً از گروه سازنده آن‌ها خریداری می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که خطراتی مانند کلاهبرداری در کار نیست.

همچنین انتخاب خرید توکن‌ها از یک لانچ پد ارز دیجیتال که بررسی‌های گسترده‌ای روی پروژه‌های کریپتو خود انجام داده است، به شما اطمینان بیشتری می‌دهد که در معرض کلاهبرداری قرار نخواهید گرفت.

بیشتر بخوانید: لانچ پد بایننس (Launchpad) چیست و چگونه کار می‌کند؟

خطرات بازارهای اولیه

ریسک اصلی خرید در بازار اولیه این است که سازنده کوین معمولاً قیمت را تعیین می‌کند. اگر ارز دیجیتال در واقعیت آن‌قدرها هم مطلوب نباشد، ممکن است هیچ‌کس دیگری حاضر به پرداخت آن قیمت نباشد.

ممکن است توکن‌هایی که در بازار اولیه می‌خرید در نهایت کمتر از قیمت خرید به فروش برسند.

مشکل دیگر خرید در بازار اولیه این است که اغلب مجبور خواهید بود کوین‌ها را در ICO بخرید. به این ترتیب اطلاعات کمتری در رابطه با ارز موردنظر خواهید داشت.

در واقع ممکن است اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد ارز دیجیتالی که می‌خرید، نداشته باشید.

این امر می‌تواند به‌راحتی منجر به از دست رفتن سرمایه‌تان شود. کلاهبرداری راگ پول (Rug pull) به همین شکل انجام می‌شود.

بازار ثانویه ارز دیجیتال

بازارهای ثانویه در واقع فروشندگان شخص ثالث هستند. هنگامی که مردم یک ارز دیجیتال را از بازار اولیه خریداری یا استخراج کردند، می‌توانند آن را به یک بازار ثانویه ببرند تا با ارزهای دیگر معامله کنند.

درست مانند بازار سهام، قیمت‌های بازار ثانویه ممکن است نوسان داشته باشد؛ زیرا عرضه و تقاضا بر ارزش ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد.

در این بازارها اغلب می‌توانید از میان طیف وسیعی از کریپتوهای مختلف، ارز موردنظر خود را انتخاب کنید.

بازارهای ثانویه ارز دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

بازار ثانویه اساساً یک فروشنده شخص ثالث مانند صرافی متمرکز است که مبادلات کریپتو را تسهیل می‌کند.

بازار ثانویه، ارز دیجیتال را ایجاد نمی‌کند، در عوض یک رابط برای کاربران ایجاد می‌کند تا ارزهای دیجیتال خود را در آن معامله کنند.

در ساده‌ترین حالت، بازار ثانویه کریپتو، ارزهای دیجیتال را با قیمت معین لیست کند. سپس افراد می‌توانند این فهرست را ببینند، با قیمت موافقت کنند و ارز دیجیتال موردنظر خود را خریداری نمایند.

در نهایت بازار، ارز دیجیتال را به مالک جدید منتقل می‌کند و وجوه را به فروشنده انتقال می‌دهد.

توصیف بازارهای اولیه و ثانویه کریپتو
در اکثر بازارهای ثانویه ارز دیجیتال، میلیون‌ها معامله به طور هم‌زمان انجام می‌شود و قیمت‌ها نیز بر اساس عرضه و تقاضا تغییر می‌کند.

بازارهای ثانویه انواع مختلفی از گزینه‌های ذخیره‌سازی کریپتو را ارائه می‌دهند. اکثر آن‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا حساب خود را به یک کیف پول ارز دیجیتال مستقل متصل نمایید.

در این موارد، ارز دیجیتالی که خریداری می‌کنید مستقیماً به کیف پول شما منقل می‌شود. بسیاری از بازارهای ثانویه کیف پول‌های میزبانی شده را نیز ارائه می‌دهند.

مزایا و خطرات ترید در بازارهای ثانویه ارز دیجیتال

تجارت در بازارهای ثانویه نیز مانند بازارهای اولیه مزایا و معایب خاص خود را دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد:

مزایای بازارهای ثانویه

بازارهای ثانویه یکی از بهترین راه‌ها برای ورود به ارز دیجیتال است.

بررسی بازارهای ثانویه مانند صرافی بینش ارزشمندی را در مورد ارزهای دیجیتال به شما ارائه می‌دهد. شما قادر خواهید بود در مورد قیمت‌های گذشته تحقیق کنید و قیمت یک ارز دیجیتال را در آینده حدس بزنید.

میلیون‌ها نفر هر روز با بازارهای ثانویه درگیر هستند، بنابراین این بازارها بخش مهمی از کریپتو هستند و ازآنجایی‌که معیار بسیار خوبی برای بررسی عرضه و تقاضا هستند، اغلب تعیین‌کننده قیمت ارزهای دیجیتال هستند.

برای مشاهده نقشه بازار ارزهای دیجیتال کلیک کنید

بازارهای ثانویه، خریدوفروش ارز دیجیتال را بسیار آسان می‌کنند. این بازارها جزئیاتی مانند تأمین مالی حساب شما و ذخیره کریپتو را مدیریت می‌کنند تا بتوانید روی خرید بهترین توکن‌ها برای خود تمرکز کنید.

این سرویس مفید تضمین می‌کند که هرکسی می‌تواند ارز دیجیتال را دریافت کند، حتی اگر در حوزه ارز دیجیتال اطلاعات نداشته باشید.

یک بازار ثانویه، فرایند معامله را ساده‌تر می‌کند و از یک رابط کاربری ساده برای نشان‌دادن نحوه عملکرد معاملات کریپتو استفاده می‌کند.

بازارهای ثانویه اغلب شامل ویژگی‌های مفید دیگری مانند مشاوره ترید و سرمایه گذاری، توضیح اصطلاحات رایج کریپتو و پوشش اخبار این حوزه هستند..

به این ترتیب، بازارهای ثانویه، فراتر از مکان‌هایی برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال هستند. حتی کاربرانی که تمایل به ترید روزانه ارزهای دیجیتال ندارند، می‌توانند از خدمات بازارهای ثانویه بهره‌مند شوند.

خطرات بازارهای ثانویه

اگرچه بازارهای ثانویه ارز دیجیتال، راحت و مفید هستند؛ اما دارای نکات منفی نیز هستند.

بازارهای ثانویه به دلیل نحوه عملکردشان بسیار پر نوسان هستند. کریپتویی که امروز در بازار می‌خرید ممکن است روز بعد نصف ارزش خود را از دست بدهد.

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

در واقع اگرچه بازارهای ثانویه با پتانسیل سود زیادی همراه هستند، اما پتانسیل ضرر و زیان را نیز دارند.

نکته دیگر این است که کیفیت یک بازار کاملاً به خدمات ارائه شده آن بستگی دارد. اگر بازار، امنیت ضعیفی داشته باشد، هکرها می‌توانند وجوه شما را به سرقت ببرند.

بنابراین قبل از به اشتراک گذاشتن هر یک از جزئیات مالی خود، انجام تحقیقات و انتخاب یک بازار و صرافی قابل‌اعتماد ضروری است.

لیست صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال را در اینجا مشاهده کنید.

بازارهای اولیه چه شباهت‌هایی با بازارهای ثانویه دارند؟

بازارهای اولیه و ثانویه با وجود تمام تمایزاتشان، وجوه اشتراک نیز دارند. در ادامه با برخی از این شباهت‌ها آشنا خواهید شد:

شباهت بازارهای اولیه با بازارهای ثانویه

دنیای مالی دیجیتال

هر دو بازار اولیه و ثانویه بخشی از دنیای مالی دیجیتال هستند.

آن‌ها توکن‌های دیجیتالی را ارائه می‌دهند که می‌توانید در انواع تراکنش‌های آنلاین از آن‌ها استفاده کنید. ازآنجایی‌که وجوه موجود در هر دو بازار، ارز ثابت نیستند، قوانین و مقررات متفاوتی دارند.

نوع محصول دریافتی

چه در بازار اولیه خرید کنید چه در بازار ثانویه، محصولی که در نهایت دریافت می‌کنید یک توکن ارز دیجیتال است. هیچ‌کدام از این بازارها کالاها یا خدمات ملموس را نمی‌فروشند.

ریسک‌های سرمایه‌گذاری

نه بازار اولیه و نه بازار ثانویه نمی‌تواند تضمین کند که قیمت کریپتو ثابت باقی خواهد ماند.

وقتی یک کوین خریداری می‌کنید، همیشه این احتمال وجود دارد که ارزش آن کوین افزایش یابد، اما باید احتمال اینکه قیمت آن کاهش پیدا کند را نیز در نظر بگیرید.

تنها راه برای به‌حداقل‌رساندن ریسک این است که قبل از خرید کوین‌ها به‌خوبی تحقیق کنید تا بتوانید انتخاب‌های عاقلانه‌ای برای سرمایه‌گذاری داشته باشید.

بازارهای اولیه چه تفاوت‌هایی با بازارهای ثانویه دارند؟

با اینکه این دو بازار با هم اشتراکاتی دارند، اما تفاوت‌های اساسی نیز میان آن دو دیده می‌شود. در ادامه به برخی تفاوت‌های کلیدی بازارهای اولیه و ثانویه می‌پردازیم:

حجم معاملات

بازارهای اولیه و بازارهای ثانویه تعداد معامله‌گران بسیار متفاوتی دارند.

درحالی‌که بازارهای اولیه حجم معاملات نسبتاً کمی دارند، بازارهای ثانویه به دلیل تعداد زیاد معامله‌گرانی که انواع مختلف ارزهای دیجیتال را خریدوفروش می‌کنند، حجم معاملات بسیار بالایی دارند.

قیمت‌گذاری

قیمت‌های بازارهای اولیه کاملاً به ترجیحات سازندگان آن‌ها بستگی دارد. بسیاری از بازارها برای هر توکن قیمت تعیین شده‌ای دارند که هرگز تغییر نمی‌کند.

در این میان، قیمت‌های بازار ثانویه به عرضه و تقاضا بستگی دارد. ارزش یک کوین می‌تواند در عرض چند دقیقه صدها دلار تغییر کند.

اگرچه این سیستم قیمت‌گذاری بینش بیشتری در مورد ارزش واقعی یک کوین در اختیار کاربران قرار می‌دهد، اما به این معناست که هیچ قیمتی به طور دائمی برای هیچ ارز دیجیتالی تعریف نشده است.

کریپتوهای موجود

یکی از تفاوت‌های بزرگ بین بازارهای اولیه و بازارهای ثانویه در کریپتوهایی است که برای فروش ارائه می‌دهند.

در یک بازار اولیه فرد دارای حق انتخاب بسیار محدودی از ارزهای دیجیتال است. بیشتر بازارهای اولیه یک ارز دیجیتال را ارائه می‌دهند، اما برخی از سازمان‌ها دو یا سه نوع ارز دیجیتال را به مشتریان خود عرضه می‌کنند.

در همین حال، بازارهای ثانویه می‌توانند گزینه‌های تقریباً نامحدودی را پیش روی کاربران بگذارند.

کدام یک از بازارهای اولیه و ثانویه ارز دیجیتال بهتر است؟
بازارهای بزرگ‌تر مانند صرافی‌های معتبر به شما این امکان را می‌دهند که صدها نوع ارز دیجیتال را بخرید یا بفروشید.

برای معامله کریپتو، بین بازارهای اولیه و بازارهای ثانویه کدام را انتخاب کنیم؟

بازارهای اولیه هیجان‌انگیزترین فرصت‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌‌دهند.

در این بازارها نه‌تنها می‌توانید روی پروژه‌های کریپتوی قابل‌اعتماد سرمایه‌گذاری کنید، بلکه گاهی اوقات می‌توانید ارزهای دیجیتال را با قیمت بسیار کمتر از ارزش ذاتی‌شان خریداری کنید.

علاوه بر این، ممکن است حق دریافت برخی از مزایای اضافی را داشته باشید که منحصراً برای پذیرندگان اولیه در دسترس است.

بااین‌حال، بازارهای اولیه اغلب برای مبتدیان چالش‌برانگیزتر هستند و به تحقیقات بیشتری نیاز دارند.

کسانی که بدون صرف زمان کافی برای تحقیق در مورد توکن یا کوین موردنظر شروع به سرمایه‌گذاری در بازارهای اولیه می‌کنند، به‌آسانی ممکن است سرمایه‌شان را از دست بدهند.

در همین حال، اغلب کار با بازارهای ثانویه بسیار ساده‌تر است. آن‌ها ارزهای دیجیتال مختلفی برای انتخاب دارند و خرید، فروش یا ذخیره ارز در آن‌ها بسیار آسان‌تر خواهد بود.

همچنین بازارهای ثانویه اغلب خدماتی مانند راهنمای کاربری و آموزش‌های مفید را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، بنابراین کارکردن با آن‌ها اصلا سخت نیست.

با این حال باید به‌خاطر داشته باشید که وقتی در بازار ثانویه خرید می‌کنید، وجوه شما نصیب سازندگان پروژه ارز موردنظر نمی‌شود.

در نهایت، انتخاب درست به ترجیحات و مهارت‌های شما بستگی دارد. اکثر معامله‌گران می‌توانند از هر دو بازار اولیه و ثانویه ارز دیجیتال سود ببرند.

سؤالات متداول

بازار اولیه ارز دیجیتال چیست؟

بازارهای اولیه ارز دیجیتال، بازارهایی هستند که در آن سازندگان کوین‌ها، کوین‌های جدید را به فروش می‌رسانند.

بازار ثانویه ارز دیجیتال چیست؟

بازار ثانویه بازاری است که به شما این امکان را می‌دهد تا ارز دیجیتالی که متعلق به سازندگان یا مالکان دیگر است را معامله کنید.

برای معامله کریپتو، بازار اولیه بهتر است یا ثانویه؟

بازارهای اولیه و ثانویه هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و تنها چیزی که سبب می‌شود یکی از آن‌ها انتخاب بهتری برای شما باشد، مهارت و اطلاعات شما برای معامله در بازار موردنظر است.

سخن پایانی

بازارهای اولیه و ثانویه ارز دیجیتال هر دو نقش مهمی در دنیای مالی دیجیتال دارند.

درحالی‌که بازارهای اولیه متشکل از سازندگان ارزهای دیجیتال هستند که توکن‌های تازه ساخته شده را برای فروش ارائه می‌کنند، بازارهای ثانویه به مردم اجازه می‌دهند تا ارزهای دیجیتالی که قبلا ساخته‌شده‌اند را معامله کنند.

 در این مقاله تلاش کردیم مزایا و معایب هر یک از این بازارها را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم تا با آگاهی بیشتری بازار موردنظر خود را در کریپتو انتخاب نمایید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اصول و مقدمات ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx