تریدر (trader) یا معامله‌گر کیست؟

تریدر

تریدر (Trader) یا معامله‌گر کسی است که دارایی‌های مالی را در بازار مالی مختلف (مانند فارکس، بورس و ارز‌های دیجیتال) خرید و فروش می‌کند.

مهم‌ترین تفاوت تریدر با سرمایه‌گذار در مدت نگه‌داری یک دارایی است.

سرمایه‌گذاران اغلب دارایی‌های موجود در سبد‌ خود را برای مدت طولانی‌تری و با افق زمانی مشخص حفظ می‌کنند.

عناوین مطلب:

اما تریدر‌ها، دارایی‌های خود را برای دوره کوتاه‌تری در جهت استفاده حداکثری از ترند‌های کوتاه مدت بازار و کسب سود حفظ می‌کنند.

بیشتر بخوانید: مقایسه ترید با سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

تریدر‌ها ممکن است برای اشخاص و سازمان‌های مختلفی کار کنند. یک شرکت مالی ممکن است تریدر‌ها را برای معامله‌گری با سرمایه‌ شرکت یا اعتبار تعیین شده استخدام کند.

نوع همکاری تریدر‌ها با این گونه سازمان‌ها معمولا به صورت دریافت دستمزد و درصدی از سود معاملات تعیین می‌شود.

اما در طرف دیگر تریدرهای بسیاری وجود دارند که فقط برای خودشان کار می‌کنند. این تریدر‌ها با سرمایه‌ و پول خودشان وارد معامله‌گری در بازار‌های مالی می‌شوند و در نتیجه، سود و زیان آن فقط متوجه آن‌ها خواهد بود.

البته رؤیای ثروت‌مند شدن با معامله‌گری، به چیزی بیشتر از مطالعه چند اندیکاتور نیاز دارد.

در میان معایب معامله‌گری در بازار‌های مالی، دو مسئله بیش از هر چیز باعث آزار تریدر‌ها می‌شود:

  • هزینه کمیسیون پرداختی به صرافی و کارگزاری‌های واسط
  • فاصله اسپرد خرید و پیشنهادی از سوی تریدر در یک دارایی خاص

از آن‌جایی که تریدر‌ها برای کسب سود در دوره‌های زمانی کوتاه، درگیر تعداد زیادی معاملات و پوزیشن‌های همزمان می‌شوند، کمیسیون‌ پرداختی آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. البته رقابت زیاد صرافی‌های ارز دیجیتال و کارگزار‌ی‌ها در کاهش هزینه‌های ترید و کمیسیون آن، مشکل را تا حدی حل کرده است. 

اما مشکل دوم اغلب در سهام‌هایی رخ می‌دهد که حجم معامله آن‌ها کافی نیست. در این حالت، فاصله بین سفارش‌های عرضه و تقاضا افزایش پیدا می‌کند به طوری که تریدر برای خرید در قیمت‌های پایین با مشکل مواجه می‌شود.

مقایسه تریدر‌های حقیقی و حقوقی

قبل از ورود به شغل تریدری باید رقبای تریدر خود را بشناسید.

همانطور که در بورس احتمالا شنیده‌اید، اصطلاح حقوقی‌ها یا تریدر‌های حقوقی به سازمان‌های مالی بزرگ که در بازار مالی فعالیت می‌کنند اشاره دارد.

در بسیاری از سازمان‌های مالی و سرمایه‌گذاری، اتاق‌های اختصاصی در اختیار تریدر‌های سازمان قرار گرفته است تا تریدر‌ها در طول روز صد‌ها سهام مختلف را در حجم‌های بالا از طرف شرکت خرید و فروش کنند.

برای هر کارمند تریدر در این شرکت‌ها، قوانین معاملاتی مشخصی تعیین می‌شود، مثلاً حداکثر اندازه پوزیشن معاملاتی آن‌ها یا حداقل حد سود و حداکثر حد ضرر آن‌ها در پوزیشن‌ها مشخص می‌شود. 

اما در طرف مقابل، تریدر‌های حقیقی، اشخاصی هستند که با سرمایه و حساب کاربری خودشان معامله‌گری می‌کنند.

مزیت تریدر‌های حقیقی در این است که همه سود حاصل از معاملات آن‌ها برای خودشان خواهد بود اما نباید این نکته را از یاد برد که وقتی پای سرمایه خودتان وسط باشد، کنترل هیجانات آسان نخواهد بود.

انواع تریدر‌ها از نظر استراتژی معاملاتی

برای شروع معامله‌گری ابتدا باید انواع تریدر‌ها را بشناسید.

تریدر‌ها براساس نوع تحلیل و دوره زمانی (Time frame) پوزیشن‌ها در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند که با توجه به میزان وقت آزاد و جدیت آن‌ها در این کار می‌تواند متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید: اهمیت دوره‌های زمانی ( تایم فریم‌ها ) در تحلیل تکنیکال

تریدر بنیادی (Fundamental Trading)

از نظر نوع تحلیل، اولین دسته، تریدر‌های بنیادی هستند که روی اخبار و اتفاقات پیرامون سهام یک شرکت تمرکز می‌کنند.

هدف این تریدر‌ها تشخیص بهترین سهام و ارزیابی موقعیت خرید آن سهام هست.

ترید بنیادی بیشتر روی استراتژی خرید و نگهداری تمرکز دارد تا معامله کوتاه مدت. با این حال موقعیت‌هایی وجود دارند که می‌توان از ترید بنیادی در کوتاه مدت استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: تحلیل بنیادی یا فاندامنتال چیست؟

مثلا زمانی که سیگنال خرید یک ارز دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی به اوج می‌رسد، بهترین فرصت خرید و فروش پس از یک دوره کوتاه است. 

تریدر اسکالپر (Scalping)

اسکالپر کسی است که ده‌ها معامله را در یک دوره زمانی کوتاه انجام می‌دهد.

تریدر‌های اسکالپ معمولا در طول روز صد‌‌ها پوزیشن مختلف را مدیریت می‌کنند.

هدف اسکالپر کسب سود اندک از نوسان قیمتی سهام در دوره‌های زمانی بسیار کوتاه است. انجام چنین روش معامله‌گری نیازمند داشتن استراتژی خروج مشخص و تعهد به آن است. 

اسکالپر‌ها روی تحلیل تکنیکال تکیه دارند که در آن از نمودار‌های شمعی، اندیکاتور‌هایی مانند MACD، RSI و STOCH استفاده می‌شود.

آن‌ها با کسب سود‌های اندک در هر پوزیشن اما پیوسته در طول روز، می‌توانند در مجموع به درآمد خوبی دست پیدا کنند.

اما اسکالپر‌ها برای کسب سود‌های اندک در نوسان‌های قیمتی، اغلب از پوزیشن‌های سنگین استفاده می‌کنند تا سود حاصله و هزینه کارمزد ناشی از تعداد دفعات ترید را پوشش دهد.

در واقع آن‌ها در طول روز و در دوره‌های زمانی کوتاه 1-15 دقیقه، به صورت زمان‌بندی شده و دقیق به خرید و فروش دارایی‌ها می‌پردازند.

تریدر اسکالپ در بازار‌های مختلف قوانین مختص به خود را دارد و هر بازار چنین امکانی را برای مدیریت همزمان ده‌ها پوزیشن فراهم نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اسکالپ تریدینگ (Scalping Trading) چیست؟

تریدر کیست
ترید اسکالپ یکی از استراتژی‌‌های بازارهای معاملاتی است که نیاز به رصد لحظه‌ای بازار دارد.

بازار فارکس و ارز‌های دیجیتال، مقاصد اصلی این دسته از تریدرها هستند. به ویژه در بازار ارز‌های دیجیتال که از نظر میزان نوسان و سرعت بازار، فرصت‌های بی‌شماری وجود دارد.

از نظر روانشناسی تبدیل شدن به اسکالپر نیازمند استراتژی و آمادگی‌های ذهنی متفاوتی است. اسکالپر باید منظم و دقیق عمل‌ کند.

آن‌ها باید بدون تامل، به استراتژی و قوانین‌ تعیین شده از سمت‌ خودشان پایبند باشند. هر تصمیمی در ایجاد و بستن پوزیشن‌ها باید بدون ترس و با قاطعیت کامل انجام شود.

بازار مالی جایی برای تامل و فکر کردن به شما نمی‌دهد، اسکالپر باید در موقعیت‌هایی که بازار در خلاف جهت انتظار او حرکت می‌کند به سرعت تصمیم بگیرد و نسبت به جهت بازار، از خود انعطاف نشان دهد. 

تریدر مومنتوم (Momentum Trading)

این نوع تریدر به کشف سهام‌هایی می‌پردازد که با قدرت در یک جهت حرکت می‌کنند. هدف این تریدر، سواری گرفتن و همراه شدن با ترند سهام مورد نظر است تا در نقطه مشخصی از آن خارج و کسب سود کند.

ایده پشت چنین روشی ساده هست: فروش سهم‌های بازنده و خرید سهم‌های برنده.

پدر سرمایه‌گذاری مومنتوم شخصی به نام Richard Driehause بود که از این روش برای افزایش سرمایه‌ خود استفاده کرد.

فلسفه او در استفاده از این روش آن بود که به جای خرید سهم‌های ارزان و منتظر ماندن برای بالا رفتن‌ آن‌ها، بهتر است سهم‌هایی که در حال بالا رفتن هستند را خریداری و سپس در قیمت بالاتر بفروشیم.

بسیاری از تکنیک‌هایی که اون در تشخیص سهم‌های برنده استفاده کرد امروز به عنوان پایه و اساس ترید مومنتوم شناخته می‌شود.

در ترید مومنتوم، ما سهم‌هایی که در آستانه شروع حرکت قیمتی هستند یا از قبل حرکت قیمتی رو به بالا را آغاز کرده‌اند را انتخاب و تا زمانی که نشانه‌های ضعف روند در آن‌ها ببینیم، همراه‌شان خواهیم بود.

برای انتخاب سهام مناسب در ترید مومنتوم، باید سهامی را انتخاب کنید که حداقل حجم معامله روزانه آن 5 میلیون دلار باشد.

در فرآیند انتخاب سهام یا ارز دیجیتال از بازار‌های اهرمی مانند فیوچرز و مارجین دوری کنید، همچنین بازار‌های ETF برای تریدر مومنتوم به دلیل پیچیدگی گردش سرمایه و ابهام شاخص‌های محوری مناسب نیستند.

برای تبدیل شدن به یک تریدر مومنتوم موفق باید مدیریت ریسک دقیقی روی پوزیشن‌های خود اعمال کنید. همچنین زمان‌بندی ورود به پوزیشن هم مانند خروج اهمیت زیادی دارد.

با تمرین و کنترل هیجان در این روش معامله‌گری، می‌توانید به مزایای زیادی دست پیدا کنید که برخی از آن‌ها را در اینجا بر‌می‌شماریم: 

  • کسب سود هنگفت در یک دوره زمانی کوتاه
  • استفاده از نوسانات بازار در جهت کسب سود
  • بهره‌گیری از تصمیمات احساسی سایر سرمایه‌گذاران

تریدر تکنیکال (Technical Trading)

این تریدر‌ها روی تحلیل تکنیکال، نمودار و الگو‌ها تکیه دارند.

تریدر تکنیکال، با استفاده از نمودار‌ها و رسم خطوط، به بررسی نقاط چرخش بازار، هم‌گرایی و واگرایی‌ها در جهت یافتن سیگنال‌های خرید یا فروش می‌پردازد. 

مهم‌ترین ابزار مورد استفاده این دسته تحلیل‌گران، الگوهای قیمتی، الگو‌های نمودار، حجم، اندیکاتور‌های مومنتوم، اوسیلاتور‌ها، سطوح حمایت و مقاومت و اندیکاتور‌های میانگین متحرک است.

این گروه کمتر به تحلیل بنیادی توجه می‌کند و اغلب روی جستجوی الگو‌های قابل تکرار گذشته در زمان حال می‌پردازد. 

دوره زمانی مورد استفاده این تریدر‌ها اغلب روزانه است و در شب‌ها همه پوزیشن‌های باز خود را می‌بندند. 

تریدر سوئینگ (Swing Trading)

سوئینگ نوعی سبک معامله‌گری است که در آن تریدر در بازه کوتاه تا میان مدت به کسب سود در یک سهام می‌پردازد.

در این حالت تریدر ممکن است برای رشد قیمتی سهام یا ارز دیجیتال به سطح مورد نظر و کسب سود، از چند روز تا چند هفته منتظر بماند.

ابزار اصلی این گروه، تحلیل تکنیکال است که با استفاده از نمودار‌ها و اندیکاتور‌ها صورت می‌گیرد. 

بسیاری از تریدر‌های سوئینگ از تحلیل بنیادی برای ارزیابی جو حاکم بر بازار استفاده می‌کنند. تریدر‌های سوئینگ معمولا در هر دو نوع پوزیشن لانگ (Long) و شورت (Short) وارد می‌شوند.

برخلاف تریدر‌های روزانه که فقط در موارد نادر پوزیشن‌های آن‌ها برای بیش از یک روز باز می‌ماند،‌ این دسته ممکن است برای رسیدن به حد سود تعیین شده، گاهی تا چند ماه در یک پوزیشن باقی بمانند. با این حال، همچنان در گروه تریدر‌های کوتاه مدت قرار می‌گیرند. 

هدف اصلی تریدر‌های سوئینگ کسب سود حداکثری از نوسانات قیمتی در بازه‌های زمانی مشخص است.

برای رسیدن به این هدف برخی از تریدر‌های این دسته ممکن است به بازار‌های پرنوسان مثل ارز‌های دیجیتال وارد شوند یا برخی در بازار بورس و فارکس بمانند. در هر حالت، تریدر به دنبال پیش‌بینی و استفاده از حرکت بعدی قیمت سهام مورد نظر در جهت کسب سود است. 

نسبت Risk/Reward یا ریسک به پاداش در ترید Swing از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است که با توجه به بازه زمانی مورد استفاده توسط تریدر، می‌تواند فرصت خوبی برای اتخاذ تصمیمات مهم برای ماندن یا خارج شدن از پوزیشن فراهم کند.

در مرحله انجام ترید، معامله‌گر برای انجام تحلیل یک سهام، نیاز به صرف زمان کمتری دارد که به تریدر اجازه مدیریت همزمان چندین پوزیشن را به صورت همزمان فراهم می‌کند.

همانطور که اشاره شد، تریدر می‌تواند برای سهولت بیشتر در تحلیل قیمت، صرفا روی تحلیل تکنیکال تکیه کند. 

این نوع معامله‌گری ایراد‌هایی هم دارد. در بازار‌های شبانه روزی، پوزیشن‌های باز می‌توانند ریسک‌های مدیریت نشده‌ای را بر تریدر تحمیل کنند.

همچنین این بازار‌ها اغلب به ساعات پایان روز و هفته واکنش نشان می‌دهند که ممکن است تریدر مجبور به اتخاذ تصمیمات سختی شود.

عیب دیگر این روش ترید در دوره زمانی آن است. تریدر‌ها اغلب برای کسب سود سریع‌تر در دوره زمانی کوتاه، ترند‌های اصلی بازار را از دست می‌دهند. 

تریدر‌های سوئینگ اغلب برای یافتن الگو‌های قیمتی، نمودار شمعی سهام را جستجو می‌کنند. بعضی از الگو‌های مورد علاقه آن‌ها عبارت‌اند از: سروشانه، فنجان و دسته، پرچم‌ها، مثلث‌ها و سطوح مقاومت و حمایت قیمتی.

درآمد تریدر
استفاده از الگوهای معاملاتی یکی از بهترین راه‌ها برای پیش بینی قیمت سهم یا ارز مورد نظر است

درآمد تریدر چقدر است؟

برای این سوال پاسخ از پیش تعیین شده‌ای وجود ندارد و برای محاسبه دقیق درآمد تریدر می‌بایست به نسبت برد و باخت او در هر 100 درصد نگاهی بیندازیم.

منظور از برد یعنی بستن پوزیشن با رسیدن به حد سود یا حد مطلوب تریدر و باخت زمانی رخ می‌دهد که تریدر به حد ضرر خود می‌رسد. 

عوامل دیگری مانند نوع تریدر، بازار مالی، حجم سرمایه و نسبت ریسک به پاداش، تاثیر مستقیمی در درآمد نهایی تریدر خواهند داشت.

با این حال کسب سود کافی برای زندگی مستقل، با سرمایه‌های کم بسیار مشکل خواهد بود.

چگونه تریدر موفقی شویم؟

تا اینجای کار، معامله‌گری برای کسب سود‌های هنگفت به نظر جذاب می‌رسد اما هر تریدری ممکن است اشتباه کند.

اشتباهاتی که از سوی تریدر‌ها رخ می‌دهند به قیمت از دست رفتن سود و اصل سرمایه‌ آن‌ها تمام می‌شود.

برای دوری از اشتباهات می‌بایست به نکات مهمی در راه و رسم معامله‌گری دقت کنیم که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:

همیشه استراتژی معامله داشته باشید

یک استراتژی معاملاتی شامل مجموعه‌ای از باید‌ها و نباید‌های معامله‌گری در شرایط بحرانی و دستورالعمل ورود و خروج از پوزیشن است.

در این استراتژی، به طور دقیق نحوه مدیریت سرمایه ذکر شده و تریدر باید به آن متعهد بماند.

بیشتر بخوانید: معرفی استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال

به معامله‌گری مانند شغل نگاه کنید

برای موفق شدن در ترید می‌بایست آن‌ را مثل یک شغل نیمه وقت یا تمام وقت در نظر بگیرید.

کسی نمی‌تواند صرفا برای ترید تفریحی به معامله‌گر موفقی تبدیل شود. معامله‌گری شغلی است پر از استرس، عدم قطعیت، شکست و ریسک از دست دادن سرمایه. 

از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنید

معامله‌گری یک شغل پررقابت است که در آن شما باید با تریدرهای حقیقی و حقوقی زیادی رقابت کنید.

رقبای شما در این بازار از همه ابزار و امکانات موجود حداکثر استفاده را می‌برند. چرا شما دست به کار نشوید؟

ابزارهای رسم نمودار پیشرفته به شما امکان مشاهده و تحلیل بازار را به انواع روش‌های ممکن می‌دهد.

استفاده از تاریخچه قیمتی و نمودار یک سهام، شما را از اشتباهات گران‌قیمت محافظت می‌کند. دریافت لحظه‌ای آمار و وضعیت بازار از طریق موبایل، امکان زیرنظر گرفتن معاملات را در هر‌جا فراهم می‌کند.

از سرمایه‌تان محافظت کنید

جمع‌آوری سرمایه برای ورود به بازار‌های مالی به اندازه کافی کار مشکل و طاقت‌فرسایی است.

اما از دست دادن آن سرمایه در یک چشم به هم زدن در بازار‌های مالی بسیار ناراحت‌کننده‌تر خواهد بود.

این خیال که هیچ وقت در معاملات شکست نمی‌خورید کاملا باطل و خطرناک است. هر تریدری در معاملات ضرر می‌کند. محافظت از سرمایه در بازار مالی یعنی پرهیز از ریسک‌های غیرضروری و تلاش برای ماندن در بازار مالی برای مدت بیشتر.

دانش‌آموز دانشگاه بازار شوید!

به بازار‌های مالی به چشم دانشگاهی نگاه کنید که در آن مدام در حال تحصیل و یادگیری هستید.

هر روز به دنبال یادگیری روش‌های بهتری برای تحلیل، درک بازار و چرخه‌های زندگی داخل آن باشید. 

تحقیقات فراوان در این زمینه به شما فرصتی برای درک مفاهیمی فراتر از تجربه را مانند معنای گزارش‌های مالی و اقتصادی فراهم می‌کند. اقتصاد کلان، سیاست‌های جهانی، اخبار، رویداد‌ها و حتی آب‌و‌هوا می‌توانند بر بازار‌های مالی تاثیر‌گذار باشند. 

تنها مقداری را که می‌توانید از دست بدهید ریسک کنید

قبل از ورود به بازار‌های مالی و انتقال پول واقعی به آن‌ها، بهتر است مطمئن شوید که آن پول قابل مصرف است. یعنی با از دست دادن آن، روال زندگی شما دچار مشکل نمی‌شود. 

به هیچ وجه از هزینه‌های جاری زندگی برای ورود به بازار مالی استفاده نکنید.

گرفتن وام یکی از خط قرمز‌هایی است که اگر تازه وارد شغل معامله‌گری شده‌اید باید در نظر بگیرید. از دست دادن سرمایه در بازار‌های مالی به اندازه کافی دردناک است، اگر سرمایه از دست رفته از هزینه‌های جاری زندگی شما باشد می‌تواند خطرناک نیز باشد. 

همیشه حد ضرر تعیین کنید

حد ضرر یعنی مقدار از پیش تعیین شده ریسکی که شما می‌توانید در هر معامله قبول کنید.

این حد می‌تواند درصد یا مقدار قیمت سهام باشد. در هر صورت تعیین حد ضرر، تریدر را از قرار گرفتن در موقعیت‌های ضرر سنگین محافظت می‌کند. 

بدانید چه موقع از ترید دست بکشید

به طور کلی، دو دلیل برای خروج از معامله‌گری وجود دارد: دلیل اول وجود برنامه معاملاتی ناکارآمد است و دلیل دوم ناکارآمدی تریدر. 

یک برنامه معاملاتی ناکارآمد یعنی میزان ضرر ناشی از دستورالعمل‌های آن خیلی بیشتر از حد پیش‌بینی بوده است. گ

اهی ممکن است شرایط بازار تغییر کند و تغییر استراتژی معاملاتی نسبت به شرایط جدید بازار ضروریست.

اما تریدر ناکارآمد کسی است که استراتژی معاملاتی خوبی تعیین کرده‌ است اما در دنبال کردن آن ناتوان است.

استرس شدید، عادت‌های اشتباه، نداشتن فعالیت فیزیکی کافی و غیره می‌توانند همگی از دلایل اصلی این مشکل باشند. در این وضعیت تریدر باید برای کمی استراحت و مدیتیشن از بازار دست بکشد.

در این مقاله سعی کردیم مفهوم تریدر را از جوانب مختلف بررسی کنیم و به آن بپردازیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.‍‍

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اصول و مقدمات ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx