NFT فیجیتال (Phygital) چیست؟

NFT فیجیتال

اگر با دنیای کریپتو آشنایی داشته باشید، قطعاً تنوع و گستردگی این حوزه شما را حیرت‌زده کرده است.

احتمالا یکی از جذاب‌ترین مواردی که در دنیای کریپتو به آن برمی‌خورید، مفهوم NFT است که جاذبه بصری زیادی برای مخاطبان دارد.

در ادامه علاوه بر اینکه به معرفی NFT فیجیتال (Phygital) می‌پردازیم و چگونگی کارکرد آن را بررسی می‌کنیم، تفاوت آن را با ان اف تی‌های معمولی نیز بیان خواهیم کرد.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • ان اف تی فیجیتال مانند یک پل، کالاها و خدمات دنیای واقعی را به دنیای دیجیتال متصل می‌کند.
  • تمامی صنایع مانند صنعت مد، پوشاک، مواد غذایی و بازی‌ها می‌توانند از مزایای NFT فیجیتال بهره‌مند شوند.
  • از مزیت‌های Phygital NFTs می‌توان به ایجاد قابلیت ردیابی محصول، جلوگیری از فروش محصولات تقلبی و ایجاد همکاری بیشتر اشاره کرد.

NFT فیجیتال به چه معناست؟

Phygital NFTs، ان اف تی‌هایی هستند که پا را فراتر از موارد استفاده مجازی NFT ها گذاشته و محصولات دنیای واقعی را باتکیه‌بر اصول طراحی Web3، به دنیای مجازی متصل می‌کنند.

عبارت فیجیتال (Phygital) در واقع ترکیب کلمات Physical و Digital است و به مفهوم اتصال دنیای فیزیکی و دیجیتال و برداشتن مرز بین این دو اشاره دارد.

ازآنجایی‌که کسب‌و‌کارهای بیشتری برای خدمت به مشتریان خود وارد بازار می‌شوند، یکی از عوامل متمایزکننده کلیدی که می‌تواند تأثیر معناداری از دیدگاه مشتری ایجاد کند، تجربه جامعه است.

توکن‌های غیرقابل‌تعویض ادغام‌شده یا همان NFTهای فیجیتال، تعامل بیشتر در جامعه را امکان‌پذیر می‌سازد؛ زیرا برخی کسب‌و‌کارها به دنبال تعامل با مشتریان خود از طریق NFT هستند.

NFT فیجیتال امکان خریدوفروش کالاها و تجربیات فیزیکی دنیای واقعی را از طریق کلکسیون‌های دیجیتال یا ان اف تی‌ها فراهم می‌کند.

به این ترتیب، درحالی‌که کلکسیونرهای ان اف تی فیجیتال بیشتر و بیشتر می‌شوند، ناگاه خود را عضوی از یک گروه خاص می‌بینند و در نتیجه برای حفظ مشتری تلاش می‌کنند.

NFT فیجیتال لزوماً به جوامع بومی Web3 متکی نیست. به‌عنوان‌مثال جوامع ان اف تی در اتریوم و سولانا اغلب به کاربران بومی این بلاک‌چین‌ها که ان اف تی روی آنها ایجاد می‌شود، متکی هستند.

بااین‌حال جوامع ان اف تی فیجیتال می‌توانند بر برندی تمرکز کنند که به آن تمایل و علاقه دارند.

چه صنایعی از NFT فیجیتال سود خواهند برد؟

با وجود چندین برند Web3، موارد استفاده در صنعت برای ان اف تی‌های فیجیتال تقریباً نامحدود است مگر اینکه تخیل شما، مانع‌تان شود.

توکن‌های غیرقابل‌تعویض واقعاً هنوز ناشناس هستند. بیشتر صنایع می‌توانند با استفاده از NFTهای فیجیتال، تجارب بی‌نظیری در جامعه ایجاد کنند که می‌تواند تأثیرات قدرتمندی در شناسایی و یادآوری برند داشته باشد.

بااین‌حال، برندهایی که این نوآوری را قبول کرده‌اند در بخش کالاهای لوکس، مد، غذا و نوشیدنی، پوشاک، سرگرمی‌ها و حتی کالاهای مصرفی در حال پیشروی هستند.

در ادامه به برخی از برندها که برای تعامل با جوامع خود از NFT فیجیتال استفاده می‌کنند، اشاره خواهیم کرد:

  •  Starbucks Odyssey
  • Timex and the Bored Ape Yacht Club
  • The Whiskey Barrel, an online whiskey platform
  • Bstroy x Givenchy phygital experiences
  • Cult and Rain

نمونه‌های ذکر شده، زیرمجموعه‌ کوچکی از مجموعه برندهایی هستند که فیجیتال را تجربه کرده‌اند و به‌وضوح، حرکت شرکت‌ها به سمت NFT فیجیتال را تأیید می‌کنند و نویددهنده یک تغییر جذاب هستند.

بیشتر بخوانید: کاربرد NFT در زندگی واقعی چیست؟

NFT فیجیتال چیست؟

برندهای مختلف چگونه از NFT فیجیتال استفاده می‌کنند؟

به‌عنوان یک فناوری نوپا، برندها هنوز نتوانسته‌اند به طور مؤثر و حرفه‌ای از ان اف تی‌های فیجیتال بهره ببرند.

بااین‌حال، NFT های فیجیتال می‌تواند راهی برای ایجاد توکن در یک جامعه، ایجاد یک مکانیسم انگیزشی و هویت برند، باز کنند و درنتیجه به حفظ کاربر کمک نمایند.

برخی برندها تاکنون از آن‌ها برای بسیاری از این اهداف بهره برده‌اند. در حال حاضر راه‌های متعددی وجود دارد که برندها از ان اف‌ تی فیجیتال بهره ببرند.

یکی از راه‌هایی که برندها به‌موجب آن تجربه‌های فیجیتالی ایجاد می‌کنند این است که از کاربران می‌خواهند NFT را خریداری کنند و سپس آن‌ها را وادار می‌کنند ان اف تی را بسوزانند تا به کالاها یا تجربیات فیزیکی دسترسی پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: توکن سوزی یا سوزاندن توکن (Token Burning) چیست؟

نمونه این روش، پروژه Nouns Vision است.

روش دیگر، دسترسی به یک توکن غیرقابل‌تعویض جایگزین پس از سوزاندن است.

همچنین مشتریان می‌توانند پس از خرید یک محصول یا دریافت خدمات در دنیای واقعی، NFT دریافت کنند. برندها از این توکن‌های غیرقابل‌تعویض برای ارائه تجربیات جامعه هدفمند استفاده می‌کنند.

این تجربیات به مشتریان احساس تعلق می‌دهد و ثابت می‌کند که در حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید به‌عنوان یک عنصر ضروری نقش ایفا می‌کنند.

شرکت‌های تولیدکننده بازی برای ارائه تجربیات بازی و همچنین به‌منظور تقدیر از بازیکنان به‌خاطر دستاوردهایشان به آن‌ها NFTهای فیزیکی اهدا می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، یک شرکت بازی‌سازی ممکن است به کاربران اجازه دهد NFTهای فیجیتالی متمایز را که شخصیت‌ها، کالاها یا سلاح‌های متعلق به بازی را به تصویر می‌کشند، خریداری کرده و بفروشد که قطعاً برای بازیکنان تجربه جالبی خواهد بود.

موارد ذکر شده تنها نمونه‌هایی از نحوه استفاده برندهای مختلف از NFT فیجیتال در راستای ارائه تجربیات جدید و مبتکرانه به مشتریان خود است.

به‌احتمال زیاد کاربردهای آتی ان اف تی‌های فیجیتال با توسعه این فناوری خلاقانه‌تر نیز خواهند شد و شرکت‌ها قادر خواهند بود بیش از حالا کاربران را به وجد بیاورند.

مزایای NFT فیجیتال

ان اف تی‌های فیجیتال به ایجاد قابلیت ردیابی در محصولی که به مشتری فروخته می‌شود، کمک می‌کند.

تاریخچه محصول و ارائه آن می‌تواند اعتبار و ارزش تجاری را برای یک کالای فیزیکی به ارمغان آورد‌.

ازآنجایی‌که توکن‌های غیرقابل‌تعویض، معتبر و غیرقابل دست‌کاری هستند، هر شخصی که NFT فیجیتال را خریداری کرده باشد می‌تواند روند تکامل کالاهایی را که می‌خرد به طور مستقیم و بی‌واسطه از شخصی که اولین‌بار آن محصول را از او خریداری کرده است، ردیابی کند.

این مزیت به ایجاد اصالت و اعتماد که یکی از مهم‌ترین سنگ‌بناهای معاملات اقتصادی است، کمک می‌کند.

به لطف قابلیت ردیابی، ان اف تی‌های فیجیتال همچنین می‌توانند به مقابله با محصولات تقلبی موجود در بازار کمک کنند و منجر به فروش کالاهای اصل شوند.

بیشتر بخوانید: nft داینامیک؛ نسل جدید توکن‌های غیرمثلی!

NFT فیجیتال چیست و چه مزیت هایی دارد؟

در نهایت توکن‌های غیرقابل‌تعویض فیجیتال، همکاری بیشتری ایجاد می‌کنند و ابزاری برای هنرمندان در جهت کسب درآمد از مهارت‌های ویژه خود محسوب می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال، هنرمندان می‌توانند از طریق همکاری با برندی مانند Givenchy به‌منظور ایجاد محتوای برند برای کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی برند، از کار خود کسب درآمد کنند.

این امر ممکن است مستلزم تولید عکس‌های جدید، آثار هنری یا سایر محصولات بصری باشد که برند یا محصولات شرکت را برجسته و شاخص می‌کند.

در این حال هنرمند می‌تواند برای کار خود، حق امتیاز یا درصدی از درآمد حاصل از فروش محصولاتی که تولید کرده است را به‌عنوان دستمزد و حقوق مطالبه کند.

همچنین احتمال دارد که هنرمند به واسطه کارهایش دیده شده و به رسمیت شناخته شود، در این صورت فرد می‌تواند برند شخصی خود را تقویت کند، از فرصت‌های تجاری جدیدی که برایش ایجاد شده استفاده نماید و از هنر خود درآمد کسب کند.

بیشتر بخوانید: کریپتو آرت (Crypto Art) چیست؟ + نحوه شکل‌گیری آن

در واقع باید بگوییم فناوری ان اف تی فیجیتال با استفاده از اصول طراحی وب 3، راهکارهای مختلفی برای همکاری بین سازندگان، توسعه‌دهندگان، برندها و مصرف‌کنندگان آنها ایجاد کرده است.

آیا NFT فیجیتال بهتر از NFT معمولی است؟

با این اوصاف این سؤال ایجاد می‌شود که آیا توکن‌های غیرقابل‌تعویض فیجیتال باتوجه‌به کاربردشان قادر خواهند که بازار NFT های معمولی که عموما کاربرد کمتری دارند را تصاحب کنند؟

بیایید مقایسه‌ای داشته باشیم:

NFT های PFP به‌عنوان گواهی اصالت عمل می‌کنند و مالک را قادر می‌سازند تا ثابت کند که دارای یک کالای منحصربه‌فرد و ویژه است. ارزش یک PFP NFT به تقاضا و کاربرد بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: توکن‌های PFP NFT (تصویر پروفایل)؛ محبوب‌ترین NFT های بازار!

درحالی‌که NFT فیجیتال پای یک نقطه تماس فیزیکی را به قلمرو دیجیتالی باز می‌کند و ارزش آن علاوه بر جذابیت هنری به عوامل بسیار دیگری نیز وابسته است.

سخت است که بگوییم توکن‌های غیرقابل‌تعویض فیجیتال از توکن‌های غیرقابل‌تعویض معمولی، بهتر هستند؛ زیرا هر دو مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

اینکه کدام یک از این دو مناسب‌تر است تا حد زیادی به کالا و استفاده موردنظر از NFT بستگی دارد.

بااین‌حال، NFTهای فیجیتال این اطمینان را می‌دهند که پلی بین دنیای دیجیتال و دنیای واقعی باشند. آن‌ها همچنین می‌توانند برندهای وب 2 را با اصول وب 3 پیوند دهند.

آیا NFTهای فیجیتال آینده روشنی پیش رو دارند؟

همانطور که می‌بینیم جهان امروزی به‌سرعت در حال توکنیزه شدن است و NFTها می‌توانند به‌عنوان ابزار تجارت مورداستفاده قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: توکنیزه کردن (Tokenization) چیست و چه کاربردی دارد؟

NFT های فیجیتال، ارزش‌افزوده بالایی دارند و می‌توانند به بخشی از فعالیت‌های اجتماعی هر برندی محسوب شوند.

باتوجه‌به جدید بودن آن‌ها، هیاهویی مثبت حول آن‌ها وجود دارد که برندها می‌توانند از این شرایط به‌خوبی سود ببرند. NFTهای فیجیتال می‌توانند بخش عمده‌ای از جامعه و طرح‌های بازاریابی این شرکت‌ها را تشکیل دهند.

بااین‌وجود، پذیرش گسترده ان اف تی فیجیتال احتمالاً به توسعه راه‌حل‌های عملی و مقرون‌به‌صرفه برای ذخیره، ردیابی و تأیید اقلام فیزیکی ارائه شده توسط NFTها بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: مالکیت معنوی NFT چیست؟ درباره حق مالکیت nftها بدانید!

آینده NFT فیجیتال چگونه خواهد بود؟

علاوه‌برآن یک نبرد میان NFTهای فیجیتال و NFTهای معمولی وجود دارد و اگر ان اف تی‌های فیجیتال قصد دارند در آینده نقشی ایفا کنند باید پیروز این میدان شوند.

البته پیروزی در این رقابت چندان آسان نیست زیرا NFTهای معمولی در حال حاضر بسیاری از مزایای مشابه را بدون پیچیدگی و هزینه اضافی مرتبط با ردیابی اقلام فیزیکی ارائه می‌دهند.

در نهایت باید دید که چگونه این ابتکارات می‌توانند به طور پایدار رشد کنند و به برندهایی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، ارزش بیفزایند.

چارچوب‌های قانونی و نظارتی پیرامون NFTهای فیجیتال نیز باید پیش از فراگیرشدن آن‌ها، به طور واضح و مشخص تعریف شوند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

سؤالات متداول

NFT فیجیتال چیست؟

ان اف تی فیجیتال (Phygital) نوعی از NFT است که امکان خریدوفروش کالا‌ها و دریافت خدمات متنوع در دنیای واقعی را فراهم می‌کند.

چه مشاغلی می‌توانند از NFT فیجیتال بهره ببرند؟

بهره‌مندشدن از مزایای NFT های فیجیتال منحصر به یک صنعت یا شغل نیست؛ بلکه تمامی کسب‌و‌کارها اعم از مد، پوشاک، مواد غذایی و … می‌توانند از آن سود ببرند.

ان اف تی فیجیتال بهتر است یا ان اف تی معمولی؟

پاسخ به این سوال دشوار است، زیرا اینکه کدام یک از این دو بهتر هستند به این بستگی دارد که شما چه کارکردی را مدنظر دارید و با ارائه چه کالا یا خدماتی قصد کسب درآمد دارید.

سخن پایانی

دنیای کریپتو همچنان قابلیت پیشرفت و توسعه را دارد. در این دنیای عظیم، NFT فیجیتال با مزیت‌هایش بسیار جذاب و کارآمد ظاهر شده است و می‌تواند هم به کاربران و هم به صنایع مختلف سود برساند.

در این مقاله به معرفی کامل ان اف تی فیجیتال پرداختیم و مزیت‌های آن را نیز بررسی کردیم.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

آموزش مقدماتی NFT (ان اف تی چیست؟)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx