NFT داینامیک یا پویا چیست؟

nft‌ های داینامیک

ماهیت بی‌همتا و غیر قابل تعویض بودن NFT ها یک ویژگی ثابت است، اما اگر فکر می‌کنید که این بدان معناست که آنها ثابت و بدون تغییر هستند، باید گفت که در اشتباهید!

در واقع، یک دسته دیگر به نام NFTهای زنده یا nft ‌های داینامیک وجود دارد.

این توکن‌های غیرقابل‌تعویض که به‌عنوان NFT ‌های پویا نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند باتوجه‌به ویژگی‌های قابل برنامه‌ریزی که توسط توسعه‌دهندگانشان کدگذاری شده‌اند، در طول زمان جابه‌جا شده و جهش پیدا کنند!

عناوین مطلب:

باتوجه‌به ویژگی‌هایی که برای این ان‌اف‌تی‌ها می‌توان در نظر گرفت، به این نتیجه خواهیم رسید که یک NFT داینامیک، پویاست و بر خلاف پروژه‌های nft دیگری که در بازار وجود دارد، می‌تواند تغییر کند و پیشرفته‌تر شود.

Nftهای داینامیک راه‌کارهای هیجان‌انگیزی برای دارندگان خود ارائه می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود تا صاحبان این مدل از توکن‌های غیرمثلی بتوانند رفتار و اقدامات خود را به NFTهای دیگری که در شبکه وجود دارند، پیوند دهند.

حالا سوال اینجاست که یک nft داینامیک چه تفاوتی با nft معمولی دارد؟ چطور می‌توان nftهای پویا را در شبکه تشخیص داد؟ پاسخ این سوال‌ها و اطلاعات تکمیلی دیگری که باید درباره توکن‌های غیرمثلی زنده بدانید در این مطلب از بورسینس جمع‌آوری شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

یک NFT داینامیک چه تفاوتی با NFT معمولی دارد؟

NFTهای ایستا با داده‌های و ویژگی‌های دائمی و تغییرناپذیر در بلاک‌چین تعریف شده‌اند. یک NFT ایستا را نمی‌توان تغییر داد. این در حالی است ان‌اف‌تی داینامیک چنین ویژگی‌ای ندارد.

این تغییر می‌تواند شامل گذر زمان، تعامل با سایر NFT ‌ها، یا حتی تعامل با داده‌های خارجی، از جمله اطلاعات استخراج‌شده از منابعی باشد که داده‌های دنیای واقعی را نظارت می‌کنند.

توکن‌های غیرمثلی زنده همه این ها را با استفاده از قراردادهای هوشمند برای جاسازی این عوامل در فراداده NFT انجام می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، کلاهی که توسط یک PFP NFT استفاده می‌شود ممکن است بسته به آب‌وهوای فرانسه تغییر کند، یا میمیک چهره یک ستاره ورزشی ممکن است به نتیجه بازی اخیر آنها بستگی داشته باشد.

نکته مهم اینجاست که نادر بودن تابعی از ویژگی‌های تصادفی نیست، بلکه عملکرد واقعی آن است که توسط دارندگان انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: NFTها چگونه ارزش‌گذاری می‌شوند؟ 8 فاکتور برای ارزشگذاری NFTها!

تغییرپذیری nft ‌داینامیک به چه صورت است؟

شاید این سوال برایتان به وجود آمده باشد که دینامیک برای توکن ارز دیجیتال دقیقا به چه معنی است. همان‌طور که گفتیم، NFT های دینامیک (Dynamic NFTs) بنا بر اطلاعات جدیدی که معمولا به‌صورت عوامل خارجی و در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد، تغییر می‌کنند.

برای مثال، فرض کنید شما یک کارت NFT مربوط به بازیکن فوتبال محبوب‌تان را خریده‌اید. در یکی از بازی‌های اخیر او، عملکردی بی‌نظیر و بسیار خوبی از خودش در طول بازی به نمایش گذاشته است. نتیجه این درخشش، ارتقا و دریافت لقب بهترین بازیکن فصل است. با رسیدن به چنین موقعیتی برای فوتبالیست محبوب شما، کارت هم ارتقا یافته و به کارت ان‌اف‌تی شما برچسب بهترین بازین را دریافت می‌کند. به‌این‌ترتیب، این nft ارتقا یافته و حالا nft دیگری شده است.

داده‌های روی بلاک‌چین که می‌توانند روی ماهیت توکن‌های غیرمثلی تاثیر بگذارند از اطلاعات جهان واقعی دریافت می‌شوند و تاثیر گرفته‌اند. در حالت معمولی، داده‌های جمع‌آوری شده دو جهان (جهان واقعی و جهان ارزهای دیجیتال) جدا از هم نگه‌داری می‌شوند، اما در توکن‌های nft داینامیک، چنین شرایطی نیست. بلکه با هم تعامل دارند و یکی از دیگری تاثیر می‌گیرد.

اگر بخواهیم خلاصه‌ای از نحوه تکامل این دو جهان به اشتراک بگذاریم، دو بخش زیر، مهم‌ترین بخش‌های آن هستند:

  • اوراکل‌ها: نرم‌افزاری هستند که به بلاک­چین اجازه می‌دهند تا از داده‌های جهان واقعی هم استفاده کنند. اما داشتن تنها یک اوراکل، سیستم را در معرض خطر قرار می‌دهد زیرا تمام هدف بلاک­چین غیرمتمرکز بودن آن برای همه چیز است. در چنین شرایطی، سوال اینجاست که اگر فقط یک نقطه اتصال قابل قطع شدن در کار باشد، چطور می‌توان از خطر‌های احتمالی این ارتباط در امان بود؟ این جاست که باید سراغ بخش دیگری به نام chainlink برویم.
  • چین لینک: این مشکل را بر طرف کرده است. چین لینک شبکه‌ای از اوراکل‌های غیرمتمرکز است. حالا با دردسترس‌بودن چین لینک بلاک­چین می‌تواند از اطلاعات دنیای واقعی بدون به خطر انداختن مفهوم عدم تمرکز استفاده کند.

مشهور‌ترین nft ‌های پویا

یکی از اولین NFTهایی که وضعیت خود را تغییر داد و به‌عنوان توکن ان‌اف‌تی داینامیک شناخته می‌شود، توسط هنرمند دیجیتال مایک وین کلمن، با نام مستعار بیپل، ساخته شد.

در اواخر سال 2020، پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، بیپل اثر هنری NFT Crossroad را ایجاد کرد. این ان‌اف‌تی ظاهر خود را بر اساس نتیجه‌ای که در انتخابات رقم خورد، تغییر داد. تغییرات این توکن به صورتی بود که اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، از جو بایدن شکست می‌خورد، بیپل می‌توانست سوئیچ را بچرخاند و NFT انیمیشنی از جسد پف‌کرده ترامپ را در حال پوسیدن در پارک نمایش دهد و اگر ترامپ دومین دوره ریاست‌جمهوری خود را به دست می‌آورد، NFT برای همیشه کلیپی از ترامپ در حال عبور از منظره جهنمی به سبک گودزیلا را نشان می‌‌داد.

البته، همان‌طور که از اخبار و وقایع می‌دانید، بایدن دونالد را شکست داد و در نهایت نتیجه این انتخابات در وضعیت فعلی NFT بیپل منعکس شد. اگرچه بیپل قبل از نهایی شدن نتیجه، ان‌اف‌تی خود را فروخت، اما هنگام فروش دارایی خود، به خریداران گفت توکنی که در حال خرید آن هستید، بخشی از تاریخ را برای همیشه رمزنگاری کرده است و این دلیلی برای اهمیت و قیمت بسیار بالای این توکن شد. تا جایی که این ان‌اف‌تی بیپل را در لیست گران‌ترین nft ‌ها خواهید دید.

بیشتر بخوانید: با گرانترین NFT موجود در بازار آشنا شوید!

پس از اینکه Beeple در ابتدا Crossroad را به قیمت 66000 دلار فروخت، سپس با قیمت رکوردشکنی 6.6 میلیون دلاری دوباره فروخته شد.

به‌این‌ترتیب، NFT زنده بیپل توانست جنبه مهم دیگری از ان‌اف‌تی‌ها را ثابت کند. جنبه‌ای که به خریداران و مشتاقان این دنیای دیجیتالی جذاب نشان داد که می‌توانند وضعیت توکن‌های خود را تغییر دهند.

 پروژه ان‌اف‌تی ریف، یک پروژه هنری مولد توسط دانیل کریوروچکو، مایکل جو و اسنک آرت به وجود آمده است. این پروژه شامل 10301 ان‌اف‌تی سه‌بعدی است که در اکتبر 2021 ایجاد شده‌اند. باگذشت زمان، این کریستال‌ها به یک اثر هنری جمعی تبدیل خواهند شد. در نهایت، کریستال‌های جمعی به یک مجسمه فیزیکی تبدیل می‌شوند، سپس مجسمه مذکور در موزه‌ها و گالری‌های جهان برای هرکسی که علاقه‌مند به دیدن آن است به نمایش در می‌آید.

 ایده اصلی این پروژه این است که طرفداران این سبک می‌توانند کریستال‌های آن را بخرند و به‌عنوان دارنده یک nft داینامیک که خاصیت پویایی دارند، شناخته شوند.

این ان‌اف‌تی مشخصات و اطلاعات مربوط به مالک را منعکس می‌کند. برای مثال، الگوریتم‌های قرارداد هوشمند خطوط آن را بر اساس تاریخچه و شناسه هر کیف پول ایجاد می‌کند. از طرفی، دارندگان CryptoPunk این شانس را داشتند که شکل خاصی به ان‌اف‌تی خود اضافه کنند.

جزئیات این پروژه و عملکرد کریستال‌های آن به‌گونه‌ای بود که به مدت سه ماه پس از تاریخ اولین فروش، ان‌اف‌تی یک الگوریتم جدید را فعال کرده و از طریق این الگوریتم، بیت‌های جدیدی را به nft اضافه می‌کند. سپس، ان‌اف‌تی شکل خود را «قفل» می‌کند تا هنرمندان بتوانند آن را به مجسمه اضافه کنند.

البته، ناگفته نماند که این پروژه از نظر مالی به‌اندازه پروژه‌های دیگری مثل پروژه ان‌اف‌تی بیپل موفق و سود‌آور نبود، اما اگر جنبه مالی پروژه را نادیده بگیریم، یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی بود که در دنیای ارزهای دیجیتال nft، جریان‌ساز و مهم شد.

داده‌های اجتماعی nft داینامیک و تاثیرپذیری آن از جهان

NFTهای زنده نیازی به زندگی در خلأ ندارند. درواقع گذشت زمان اصلی‌ترین چیزی است که بر جهش آنها تأثیر می‌گذارد. آنها می‌توانند از داده‌های زندگی واقعی یک فرد نیز استفاده کنند.

در واقع، می‌توان گفت که دنیای جدید توکن‌های غیرمثلی پویا، روش جدیدی برای رفتار با کلکسیون‌های دیجیتال ارائه می‌دهد. در دنیای واقعی، اگر کارت‌های بیسبال یا آثار هنری جمع‌آوری کنید، تنها راه برای گسترش مجموعه خرید بیشتر است. NFTهای زنده امکان داشتن مجموعه‌ای را ارائه می‌دهند که در طول زمان تکامل می‌یابد.

مثال‌هایی از تاثیرپذیری nft داینامیک

در سال 2022، لیگ NBAمجموعه NFTهای پویا خود را با نام The Association راه‌اندازی کرد. هر NFT نماینده یک بازیکن از یکی از 16 تیم شرکت‌کننده است. در طول بازی‌های پلی‌آف، NFT ظاهر خود را بر اساس عملکرد بازیکن تغییر می‌داد، با دانک، بلوک، ضربه سه امتیازی، ریباند یا پاس منجر به تغییر تصویر بازیکن می‌شد، در واقع عملکرد تیم بر پس‌زمینه و فریم NFT تأثیر می‌گذارد.

 همچنین، NFTهای زنده Pearpop که در سال 2022 با حمایت الکسیس اوهانیان، بنیان‌گذار Reddit و مارک کوبان میلیاردر راه‌اندازی شد، به سازندگان اجازه می‌دهد NFT پست‌های رسانه‌های اجتماعی خود را تغییر دهند. این NFTها که در شبکه بلاک‌چین سولانا به وجود آمده‌اند، پویا هستند. زیرا در صورت وایرال شدن پست، رتبه آنها افزایش می‌یابد و امکان دریافت داده‌های بیشتری مانند نظرات، اشتراک‌گذاری‌ها و لایک‌ها برای آن‌ها فراهم می‌شود .

در هر دو این مثال‌ها، چیزی که «پویا و زنده» است، فقط خود NFT نیست، بلکه منبعی است که داده‌ها و اطلاعات را از آن استخراج می‌کند، چه یک ستاره NBA باشد که رؤیاهای خود را زندگی می‌کند یا یک پست منتشر شده مربوط به رسانه اجتماعی یا وبلاگ که در معرض عموم قرار گرفته است.

مزیت و اهمیت اصلی دنیای nft ‌های داینامیک قرار‌داد‌های هوشمند است. قراردادهای هوشمند برنامه‌هایی هستند که روی بلاک‌چین نگهداری می‌شوند و وقتی شرایط از پیش تعریف شده برای آنها به واقعیت برسند، اجرا خواهند شد.

سوالات متداول

NFT داینامیک چیست؟

NFT های پویا نوعی از ان اف تی هستند که ابر داده (Big Data) آن‌ها می‌تواند بر اساس شرایط مختلف تغییر کند. این تغییر می‌تواند شامل گذر زمان، تعامل با سایر NFT ‌ها، یا حتی تعامل با داده‌های خارجی، از جمله اطلاعات استخراج‌شده از منابعی باشد که داده‌های دنیای واقعی را نظارت می‌کنند.

NFT داینامیک چگونه تغییر می‌کند؟

با استفاده از قراردادهای هوشمند، توسعه‌دهندگان می‌توانند NFT ‌ها را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که به طور مستقل خود را بر اساس رویدادهای دنیای واقعی به‌روزرسانی کنند. در واقع نقش اصلی را در دنیای NFT های پویا، قراردادهای هوشمند بازی می‌کنند.

مشهورترین NFT های داینامیک کدام هستند؟

اثر هنری NFT Crossroad، پروژه ان‌اف‌تی ریف و کلکسیون The Association از مشهورترین nft های پویا هستند.

جمع‌بندی

در این مطلب از بورسینس درباره nft داینامیک، ماهیت و تفاوت آن با ان‌اف‌تی‌های عادی صحبت کردیم. بر خلاف تصوری که از دنیای ارزهای دیجیتال، به‌خصوص توکن‌های غیرمثلی وجود دارد، این جهان به‌گونه‌ای خلق شده و جلو می‌رود که همواره می‌تواند راه‌گشای مسیر‌های جدید‌تری در دنیای اقتصاد جهانی باشد.

برعکس ارزهای فیات که ممکن است از وقایع رخ‌داده در دنیای واقعی عقب بمانند، ارزهای دیجیتال راهی برای هم مسیر و هم‌پا شدند با سرعت پیشرفت‌ها و تغییر‌ها دارند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

آموزش مقدماتی NFT (ان اف تی چیست؟)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx