بیت‌کوین اوردینال (Bitcoin Ordinal) یا NFT بیت‌کوین چیست؟

nft بیت کوین

همه ما می‌دانیم که مسیر توکن‌هایNFT از شبکه اتریوم آغاز شد و سپس به زنجیره‌های سولانا، بایننس اسمارت چین، ترون و بسیاری دیگر راه پیدا کرد.

اما تیم توسعه دهنده پروتکل NFT بیت‌کوین بر این باور است که توکن‌های غیرمثلی می‌توانند جایگاه خود را در شبکه بیت‌کوین نیز پیدا کنند.

در عین حال ما می‌دانیم تغییر کد‌های یک شبکه بزرگ مانند بیت‌کوین بسیار مشکل است و خطرات زیادی به همراه دارد.

عناوین مطلب:

به همین دلیل توسعه دهندگان برای پیاده سازی NFT بیت‌کوین ترجیح داده‌اند از این قابلیت صرف نظر کنند. اما رشد چشمگیر NFT ها باعث شده تا ذهن‌های بیشتری درگیر پیاده سازی این قابلیت بر روی شبکه بیت‌کوین شود.

در نتیجه این موضوع، ما شاهد درهای جدید نوآوری به شبکه بیت‌کوین هستیم که در آن بیت‌کوین می‌تواند بخشی از Web3 آینده باشد.

اوردینال بیت‌کوین (Bitcoin Ordinal) و توکن‌های NFT موضوعی است که ما در این مقاله به بررسی دقیق آن خواهیم پرداخت.

نکات کلیدی

  • NFT بیت‌کوین تنها یکی از کاربردهای اوردینال بیت‌کوین است که محبوبیت زیادی دارد.
  • انواع کلکسیون‌های NFT بیت‌کوین هم اکنون در حال معامله در بین کاربران هستند.
  • داده‌های NFT بیت‌کوین بر روی زنجیره آن ذخیره می‌شود که این موضوع شامل افزایش هزینه کارمزد و حجم بلاک‌چین خواهد شد.

NFT بیت‌کوین چیست؟

شبکه بیت‌کوین از نظر بسیاری از سرمایه گذاران در عین حال که ارزشمند است اما انعطاف کافی برای همگام شدن با تغییرات روز دنیا را ندارد.

اما انجمن بیت‌کوین برای عقب نماندن از تکنولوژی‌های جدید ارزهای دیجیتال تلاش می‌کند تا با ارائه پروپوزال‌های بهبود بتواند گامی در جهت پیشبرد این صنعت بردارد.

در این مسیر، پروتکل NFT بیت‌کوین یکی از قابلیت‌های جدیدی است که در جهت همگام شدن با دنیای NFT ارائه شده است.

NFT بیت‌کوین که با نام اوردینال بیت‌کوین (Bitcoin Ordinal) شناخته می‌شود در واقع نوعی دارایی دیجیتالی هستند که برای توصیف محتوای دیجیتال میزبانی شده در بستر بلاک‌چین بیت‌کوین استفاده می‌شوند.

این پروتکل به ما اجازه می‌دهد تا محتوای دیجیتال مانند آثار هنری را وارد بلاک‌چین بیت‌کوین کنیم.

bitcoin nft 2
پروتکل اوردینال بیت‌کوین در ژانویه سال 2023 توسط Casey Rodarmor عرضه شد.

با این حال سازنده این پروتکل قصد دارد برخلاف توکن‌های NFT موجود در شبکه‌هایی مانند اتریوم، متای اوردینال محتوای دیجیتال غیرقابل تغییر باشند.

به عبارت ساده‌تر، در NFT‌های میزبانی شده در شبکه اتریوم و مانند آن، محتوای NFT دارای یک لینک است که به راحتی قابل تغییر خواهد بود اما در اوردینال بیت‌کوین این‌گونه نیست.

درست مانند استانداردERC-721 اتریوم که در سال 2021 توانست سر و صدای زیادی به پا کند، در اینجا نیز Rodamor به عنوان یک برنامه نویس و هنرمند از این فرصت استفاده کرد تا بتواند ویژگی مشابهی را برای شبکه بیت‌کوین ایجاد کند.

البته راه حل او پیاده سازی یک پروتکل خاص بود که برپایه فرضیه اوردینال بنا شده است.

تئوری اوردینال از نظر رویکرد خود را با نظر ساتوشی ناکاموتو نزدیک می‌بیند. در این نظریه، هر شخص یک هویت دیجیتالی خواهد داشت که امکان رهگیری آن‌ها میسر خواهد شد.

6 هفته پس از عرضه اوردینال و ایجاد اوردینال جنسیس،‌ این پروتکل سر و صدای زیادی به پا کرد و در مدت کوتاهی توانست به شهرت زیادی برسد.

برای مدت کوتاهی، در هر هفته تعداد اوردینال‌های ایجاد شده در این بستر دوبرابر می‌شدند. البته با توجه به زیرساخت ضعیف این پروتکل، سرعت رشد اوردینال کمی با کندی مواجه شد.

ظهور اوردینال‌های بیت‌کوین باعث شد تا شبکه بیت‌کوین از نظر میزان استفاده سطح جدیدی را ثبت کند که این موضوع بر روی حافظه ذخیره سازی و کارمزد‌ها تاثیر مستقیمی داشت.

NFT بیت‌کوین احتمالا یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های این بلاک‌چین در سال‌های اخیر بوده و باعث شده تا بیت‌کوین صرفا از یک ارز برای ذخیره ارزش برای کاربردهای دیگر استفاده شود.

اوردینال بیت‌کوین چگونه کار می‌کند؟

اکنون سوال اصلی این است پروتکل اردینال بیت‌کوین چگونه توانسته ویژگی NFT را برای این شبکه مهیا سازد؟

اوردینال بیت‌کوین برپایه این فرضیه است که زندگی جدیدی به ساتوشی بیت‌کوین ببخشد.

اوردینال بیت‌کوین قرار است مانند واحد‌های اتم شبکه بیت‌کوین مورد توجه قرار گیرد. برای درک اوردینال، در ساده‌ترین حالت، اوردینال‌های بیت‌کوین فقط یک ساختار عددی برای ساتوشی هستند.

اگر دقیق‌تر به NFT بیت‌کوین نگاه کنیم، در واقع فرضیه اوردینال، مکانیک حرکتی توکن‌های NFT را فراهم می‌کند.

همان‌طور که گفته شد، اوردینال بیت‌کوین، ساتوشی (واحد کوچک‌تر از بیت‌کوین) را به مانند واحد‌های اتم ارائه می‌دهد که می‌توان آن‌ها را به صورت جداگانه و منحصر به فرد شناسایی و معامله کرد.

همان‌طور که می‌دانید هر واحد بیت‌کوین از 100 میلیون واحد ساتوشی تشکیل شده است. هر ساتوشی یک عدد یکتا دارد که براساس ترتیب استخراج مرتب می‌شود.

از آن‌جایی که هر ساتوشی در شبکه بیت‌کوین یک عدد یکتا است، ما می‌توانیم بگوییم آن ساتوشی یک ساتوشی منحصر به فرد و خاص است و می‌توان آن را به صورت دقیق رهگیری کرد.

حالا اگر بر روی یک ساتوشی یک محتوای تصویری مثلا تصویر مونالیزا را آپلود کنیم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

عدد ساتوشی مورد نظر برای عدد اوردینال استفاده می‌شود که در نتیجه آن یک اوردینال یکتا در شبکه بیت‌کوین خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ساخت NFT با هوش مصنوعی!

bitcoin nft 3

از طرف دیگر ساتوشی یک واحد تراکنشی است و می‌توان آن را با محتوای دیجیتال توصیف کرد که این موضوع باعث ظهور اوردینال‌های بیت‌کوین می‌شود.

اوردینال‌های بیت‌کوین که آن را با نام NFT بیت‌کوین می‌شناسیم در واقع محتوای دیجیتال غیرقابل تغییری هستند که می‌توان آن را به کمک کیف پول‌های شبکه بیت‌کوین بر روی این شبکه جابه‌جا کرد.

از نظر فرضیه اوردینال، هر واحد ساتوشی بیت‌کوین را می‌توان به توکن‌های امنیتی، حساب‌های کاربری یا حتی استیبل کوین‌ها پیوست کرد.

البته این پیوست فقط از طریق عدد یکتای هر ساتوشی امکان پذیر است که به آن عدد اوردینال گفته می‌شود.

به دلیل موارد گسترده کاربرد اوردینال، سازنده این پروتکل ترجیح داده است تا اوردینال‌های این شبکه را با NFT بیت‌کوین یکسان نداند.

با این حال بسیاری از کاربران ارزهای دیجیتال برای درک آسان این قابلیت و به دلیل این که می‌توان به اوردینال‌ها یک تصویر JPEG افزود به آن NFT بیت‌کوین می‌گویند.

در هر صورت کاربردهای اوردینال بیت‌کوین بسیار گسترده‌تر از صرفا توکن‌های غیرمثلی مورد استفاده در سایر شبکه‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی که قبل از خرید NFT ها (توکن تعویض ناپذیر) باید بدانید

چگونه اردینال بیت‌کوین را استخراج کنیم؟

استخراج، ضرب کردن یا نوشتن، همه این‌ها افعالی هستند که برای ایجاد یک اوردینال و فرآیند آن به کار می‌رود.

برخلاف ضرب توکن‌های NFT در شبکه اتریوم که فرآیند آن نسبتا ساده و مستقیم است، استخراج اوردینال بیت‌کوین از نظر فنی یک فرآیند پیچیده است و هیچ ابزار بصری و ساده‌ای برای آن وجود ندارد.

در روز‌های اولیه عرضه اوردینال بیت‌کوین (که آن را با نام NFT بیت‌کوین می‌شناسیم)، امکان ضرب آن‌ها توسط نود‌های شبکه بیت‌کوین امکان پذیر بود.

از طرف دیگر برای کاربرانی که مهارت‌های فنی لازم را داشتند، یک نود بیت‌کوین با قابلیت اوردینال و یک کیف پول خط فرمان (CLI Wallet) می‌تواند امکان استخراج NFT بیت‌کوین و سایر انواع اوردینال را فراهم کند.

مدیران این نود‌ها به کیف پول‌های خود بیت‌کوین واریز می‌کردند تا بتوانند از آن به عنوان هزینه کارمزد فرآیند نوشتن اوردینال استفاده کنند.

با این حال دنیای کریپتو وسیع است و همیشه ابزارهای جدیدی در این مسیر توسعه پیدا می‌کنند. پس از مدتی، برنامه‌های بدون نیاز به کد برای ایجاد اوردینال توسعه پیدا کردند.

برخی از آن‌ها مانند Gamma و Ordinal Bot به کاربر اجازه می‌دهد تا با آپلود محتوای مورد نظر خود بر روی شبکه بیت‌کوین، یک اوردینال جدید ایجاد کنند.

در این مسیر کاربر برای پرداخت کارمزد‌ها، به یک سیستم پرداخت بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال هدایت می‌شود که می‌تواند با استفاده از کد QR، به راحتی اوردینال خود را ایجاد کند.

البته قبل از استفاده از ابزارهای توسعه اوردینال بیت‌کوین باید به خاطر داشته باشید، این ابزارها در زمان نوشتن این مقاله هنوز در مراحل اولیه قرار دارند و ایجاد NFT بیت‌کوین لزوما نیازمند داشتن آگاهی از ساختار فنی و اعداد اوردینال است.

با افزایش تقاضا برای اوردینال‌های بیت‌کوین و تلاش کاربران برای ضرب NFT بیت‌کوین، مسلما تعداد دنبال کنندگان این فضا نیز افزایش پیدا می‌کند.

به دنبال آن توسعه دهندگان کار خود را برای بهبود ابزارها و ارائه یک تجربه کاربری دوستانه‌تر با شدت بیشتری ادامه می‌دهند.

bitcoin nft 4
برای محاسبه کارمزد ایجاد NFT‌ بیت‌کوین باید به ترافیک شبکه، حجم محتوا و قیمت بیت‌کوین دقت کنید.

در این فرآیند محتوا بر روی شبکه آپلود می‌شود به همین دلیل کارمزد آن بسیار بالاتر از یک تراکنش معمولی خواهد بود.

برای مثال با در نظر گرفتن قیمت بیت‌کوین در ناحیه 30,000$ و حجم محتوای 1 مگابایتی، کارمزد بین 75 تا 100$ خواهد بود.

آموزش خرید و فروش اوردینال بیت‌کوین

برای خرید و فروش NFT بیت‌کوین نباید انتظار فروشگاه‌های قدرتمند مانند آن‌چه در شبکه اتریوم قرار دارد را داشته باشیم.

همان‌طور که اشاره شد، فضای اوردینال‌های بیت‌کوین همچنان به بلوغ کافی نرسیده و ابزارهای آن نیز نقص‌های زیادی دارند.

با این حال برای خرید و فروش اوردینال‌ها، چند ابزار ارائه شده که امکان خرید و فروش NFT بیت‌کوین را فراهم می‌کند.

به خاطر داشته باشید در اینجا مانند شبکه اتریوم خبری از Web3 و قابلیت‌های پیشرفته آن نیست و شما باید از روش‌های پرداخت برای معامله اوردینال بیت‌کوین استفاده کنید.

هر چه تب و تاب اوردینال بیت‌کوین و ضرب توکن‌های NFT بیت‌کوین بیشتر شود، تریدرهای بیشتری به سمت معامله این نوع دارایی‌ها سوق پیدا می‌کنند.

جالب است بدانید هم اکنون کلکسیون‌های NFT محبوبی به وجود آمده‌اند که قیمت هر یک از دارایی‌های داخل آن‌ها به چندین بیت‌کوین می‌رسد.

مهم‌ترین کلکسیون‌های معروف مانند Planetary Ordinals و Bitcoin Punks در میان 1000 دارایی اولیه‌ای بودند که بدون فروشگاه NFT بیت‌کوین بین کاربران جابه‌جا شده‌اند.

برای خرید و فروش NFT بیت‌کوین ابزارهایی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها ماجراجویی خود را در این مسیر آغاز کنید. برخی از این ابزار عبارت‌اند از:

  • Ordinals Wallet
  • Hiro
  • Xverse

در این کیف پول‌ها، کاربران می‌توانند با خرید مقداری ساتوشی تراکنش‌های مربوط به NFT بیت‌کوین را پردازش کنند. البته روش‌های خرید در این کیف پول‌ها متفاوت است و باید هر کدام را به دقت بررسی کنید.

آموزش معامله NFT بیت‌کوین

در ادامه این مقاله نحوه خرید یک اوردینال بیت‌کوین را توسط کیف پول Ordinals Wallet بررسی می‌کنیم.

ابتدا وارد وبسایت کیف پول Ordinals Wallet‌ شوید.

bitcoin nft 5

در گام بعد، از دکمه بالا گوشه راست صفحه بر روی Connect Wallet بزنید و سپس کیف پول مورد نظر خود را انتخاب کنید. در اینجا ما فرآیند خرید را با کیف پول Ordinals Wallet دنبال خواهیم کرد.

پس از انتخاب این کیف پول، گزینه Create Wallet را بزنید.

از عبارت بازیابی نمایش داده شده یادداشت برداری کرده و در گام بعد برای دسترسی به کیف پول یک رمز عبور قدرتمند تعیین کنید.

پس از آن با استفاده از آدرس کیف پول، مقداری ساتوشی به آن واریز کنید. برای این کار می‌توانید از صرافی‌هایی مانند نوبیتکس یا کوینکس استفاده کنید.

در بخش بعدی، از بالا سمت راست صفحه بر روی گزینه Collections بزنید تا کلکسیون‌های موجود را مشاهده کنیم.

بیشتر بخوانید: با 10 کیف پول‌ برتر سازگار با والت کانکت (WalletConnect) آشنا شوید!

bitcoin nft 6

در گام بعد از بین کلکسیون‌های موجود، NFT مورد نظر خود را انتخاب کنید.

bitcoin nft 7

بر روی دکمه Buy بزنید تا از محل کیف پول بیت‌کوینی وجه آن پرداخت شود.

تاثیر NFT بیت‌کوین بر روی اکوسیستم بیت‌کوین چیست؟

اوردینال‌های بیت‌کوین به عنوان یک نوآوری جدید می‌‌توانند تاثیر زیادی بر کاربری‌های این زنجیره داشته باشند. این موضوع یکی از محرکه‌های اصلی توسعه دهندگان برای ایجاد ابزارهای لازم برای کاربران شبکه است.

در زمان آغاز به کار NFT‌ بیت‌کوین، این جریان توانست سر و صدای زیادی به پا کند. اگر به داده‌های تراکنش‌های اوردینال بیت‌کوین دقت کنیم، فعالیت زیاد کاربران و امید آن‌ها به این نواوری را مشاهده خواهیم کرد.

با این حال تب و تاب NFT بیت‌کوین و کاربری‌های آن برای بلاک‌چین بیت‌کوین تازه آغاز ماجرا است.

دیر یا زود ناگزیر این اتفاق برای بلاک‌چین بیت‌کوین رخ می‌داد و اکنون ما شاهد شاخه جدیدی در اکوسیستم بیت‌کوین هستیم.

بیشتر بخوانید: نگاهی به امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای بیت‌کوین!

با این که مدت زیادی از فعالیت NFT بیت‌کوین نگذشته است اما ما هر روز شاهد ظهور کالکشن‌ها و اتفاقات جدیدی در این حوزه هستیم که می‌تواند باعث جذب هر چه بیشتر کاربران و توسعه دهندگان به این زمینه خاص شود.

براساس قانون متکالف، با افزایش تعداد کاربران، ما شاهد اثرات شبکه خواهیم بود که می‌تواند باعث توسعه کاربری‌های جدید اوردینال‌های بیت‌کوین شود.

هر تکنولوژی دو روی خوب و بد دارد که در مورد اوردینال‌های بیت‌کوین نیز نباید آن را فراموش کنیم.

با توجه به نوع طراحی اوردینال‌های بیت‌کوین، به دلیل ذخیره داده‌ها بر روی زنجیره برخلاف روشی که در شبکه اتریوم برای توکن‌های NFT استفاده می‌شود، شاهد افزایش حجم بلاک‌چین بیت‌کوین هستیم.

در این حالت هر چه کاربری‌های NFT بیت‌کوین توسعه پیدا کند، کاربری شبکه و میزان تراکنش‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد که در نتیجه آن شبکه با ترافیک سنگین مواجه خواهد شد و هزینه تراکنش‌ها به شکل جهشی بالا می‌رود.

از طرف دیگر باید ببینیم عرضه اوردینال‌های بیت‌کوین چه تاثیری بر روی قابلیت تعویض ساتوشی خواهد داشت.

تا به امروز، هم اکنون هر واحد ساتوشی با واحد دیگر به عنوان یک واحد یکسان مبادله می‌شوند. برای مثال یک واحد از ساتوشی بیت‌کوین با واحد دیگر ارزش یکسان دارد اما آیا این رویه ادامه پیدا خواهد کرد؟

با توجه به کاربری‌های گسترده اوردینال بیت‌کوین، در آینده احتمالا ساتوشی‌هایی که برای اوردینال‌ها استفاده می‌شوند از نظر ارزش با سایر ساتوشی‌ها یکسان نباشند.

یک توکن NFT بیت‌کوین که برپایه 1 ساتوشی بنا شده است، می‌تواند قیمت متفاوتی نسبت به ارزش آن ساتوشی داشته باشد.

البته با توجه به بازارهای معامله‌ای که به صورت آزمایشی عرضه شده‌اند، می‌توان گفت رویه تغییر ارزش ساتوشی‌ها هم اکنون آغاز شده و ساتوشی‌های مورد استفاده در NFT بیت‌کوین ارزش متفاوتی دارند.

در کل زیر نظر گرفتن تحولات آینده این بازار می‌تواند جذاب باشد.

مقایسه NFT بیت‌کوین و توکن‌های NFT رایج

در این مقاله ما به دفعات به NFT بیت‌کوین اشاره کرده‌ایم اما حقیقت این است که از نظر فنی باید اوردینال‌های بیت‌کوین را با توکن‌های NFT رایج مورد بررسی قرار دهیم که در این زمینه تفاوت‌های بزرگی به چشم می‌خورد.

برای ارزش گذاری بر روی اوردینال‌های بیت‌کوین فاکتورهای متفاوتی هستند که در هنگام مقایسه باید به آن‌ها توجه کنیم.

تا اینجای مقاله ما می‌دانیم اوردینال‌های بیت‌کوین باعث می‌شود یک ساتوشی به صورت خاص بتواند محتوای خود را داشته باشد. این محتوا می‌تواند یک تصویر هنری بر روی زنجیره باشد.

bitcoin nft 8

اما در طرف دیگر، اتریوم از استانداردهای خاصی استفاده می‌کند که امکان ایجاد توکن‌های NFT را در این شبکه فراهم می‌کنند.

در این استاندارد‌ها که آن‌ها را اغلب در قالب ERC-721 و ERC-1155 می‌شناسیم، داده‌های متا یا اشاره‌گر محتوا اغلب خارج از زنجیره نگهداری می‌شوند.

البته استاندارد‌های خاصی از NFT در شبکه اتریوم وجود دارند که امکان ذخیره داده‌ها بر روی زنجیره را مورد بررسی قرار می‌دهند اما آن‌ها استثنا هستند.

تفاوت کلیدی دیگری که بین اوردینال بیت‌کوین و توکن‌های NFT سایر شبکه‌ها وجود دارد را باید در قیمت گذاری و فاکتورهای مهم در آن دانست.

در توکن‌های NFT برپایه اتریوم، قیمت گذاری معمولا براساس ویژگی‌های آن اثر انجام می‌شود. این ویژگی‌ها میزان کمیابی و خاص بودن NFT را نشان می‌دهد.

در طرف دیگر با در نظر گرفتن توکن‌های NFT در سرویس ENS اتریوم، محدودیت در عرضه باعث افزایش ارزش می‌شود.

اما در مورد NFT بیت‌کوین قضیه متفاوت است.

قیمت گذاری اوردینال بیت‌کوین براساس لحظات کلیدی ایجاد بلاک تعیین می‌شود. برای نمونه 1000 تا 10,000 اوردینال اول بلاک به عنوان دارایی‌های ارزشمند توسط تریدرها جمع آوری می‌شوند.

با این اوصاف، ‌اگر چند سال آینده اوردینال‌های اولیه بیت‌کوین با قیمت‌های میلیون دلاری معامله شوند جای تعجب نخواهد بود. حتی در بین اوردینال‌های پس از این دوره نیز دارایی‌هایی وجود دارند که ارزش آن‌ها بسیار بالا خواهد بود.

برای قیمت گذاری اوردینال و NFT بیت‌کوین، توسعه دهنده این پروتکل یک چارچوب ساده را پیشنهاد داده است. در این حالت رویداد ایجاد اوردینال می‌تواند میزان کمیابی یک ساتوشی را مشخص کند.

در این روش اولین ساتوشی هر بلاک جدید مسلما کمیاب‌ترین ساتوشی در کل بلاک خواهد بود از این رو ارزش آن بسیار بالاتر است.

البته این ساتوشی تقریبا هر دو هفته در هر بلاک در دسترس است. در رویداد هاوینگ بیت‌کوین که در سال 2024 رخ می‌دهد، اولین ساتوشی پس از این رویداد ارزش زیادی دارد.

این موضوع در مورد رویدادهای بعدی هاوینگ نیز صدق می‌کند.

می‌توان گفت با ارزش‌ترین رویداد دیگری که در شبکه بیت‌کوین رخ می‌دهد مربوط به دوره تنظیم است که پس از گذشت هر 6 هاوینگ یعنی هر 24 سال روی می‌دهد.

مسلما اولین ساتوشی ایجاده شده در این رویداد نسبت به سایر رویدادها ارزش زیادی دارد.

bitcoin nft 9
در این تصویر میزان نوشتن اوردینال‌های جدید در شبکه بیت‌کوین برحسب نوع را مشاهده می‌کنید.

نوآوری بنیان گذاران اوردینال بیت‌کوین نه تنها در پیاده سازی NFT بیت‌کوین بلکه در ارزش گذاری بر روی این دارایی‌ها نیز باعث تمایز توکن‌های NFT رایج از بیت‌کوین شده است.

رویدادهای بیت‌کوین و ارزش گذاری NFT بیت‌کوین برپایه آن‌ها به ما نشان می‌دهد در بین این دارایی‌ها کمیابی واقعی وجود دارد و مالکیت دارایی‌ها توسط تیم بنیان گذار یا صاحب توکن کنترل نمی‌شود.

حتی هنرمندان نیز در اینجا بر روی اوردینال‌های ارزشمند مالکیت ویژه‌ای ندارند و همه چیز براساس ارزش ذاتی ساتوشی آن رویداد ارزیابی می‌شود.

با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توان درک کرد چرا NFT بیت‌کوین در میان کاربران ارزهای دیجیتال محبوبیت زیادی پیدا کرده و به نظر می‌رسد این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

سوالات متداول

NFT بیت‌کوین چیست؟

NFT بیت‌کوین که با نام اوردینال بیت‌کوین (Bitcoin Ordinal) نیز شناخته می‌شود در واقع نوعی دارایی دیجیتالی هستند که برای توصیف محتوای دیجیتال میزبانی شده در بستر بلاک‌چین بیت‌کوین استفاده می‌شوند.

چگونه NFT بیت‌کوین ایجاد کنیم؟

مدیران نود‌های بیت‌کوین می‌توانند با کیف پول‌های CLI اقدام به ایجاد NFT بیت‌کوین کنند. در کنار آن ابزارهایی مانند Gamma و Ordinal Bot به کاربر اجازه می‌دهد تا با آپلود محتوای مورد نظر خود بر روی شبکه بیت‌کوین، یک اوردینال جدید ایجاد کنند.

کارمزد ایجاد NFT بیت‌کوین چقدر است؟

هزینه ایجاد یک NFT بیت‌کوین به شکل ویژه به حجم محتوا و قیمت بیت‌کوین بستگی دارد. برای مثال با در نظر گرفتن قیمت بیت‌کوین در ناحیه 30,000$ و حجم محتوای 1 مگابایتی، کارمزد بین 75 تا 100$ خواهد بود.

NFT بیت‌کوین را در کجا هولد کنم؟

برای هولد NFT بیت‌کوین می‌توانید از یکی از کیف پول‌های Ordinals Wallet، Hiro و Xverse استفاده کنید.

نتیجه گیری

NFT بیت‌کوین اصطلاحی است که طرفداران اوردینال بیت‌کوین (Bitcoin Ordinals) بر روی این پروتکل گذاشته‌اند اما به خاطر داشته باشید اوردینال‌های بیت‌کوین کاربردهای زیادی دارند که فقط به NFT بیت‌کوین محدود نمی‌شود.

با توجه به قابلیت‌های گسترده اوردینال بیت‌کوین، با گسترش طرفداران این دارایی‌ها، شاهد نوآوری‌های بیشتری در زمینه‌های مختلف خواهیم بود.

برای مثال در آینده ممکن است از اوردینال‌های بیت‌کوین در زمینه‌های سرمایه گذاری،‌ کسب و کارها و سایر فعالیت‌های دنیای واقعی استفاده شود.

با این حال مراقب کلاهبرداری‌های موجود در این فضا باشید چرا اسکمرها همیشه برای سرقت دارایی‌های‌تان نواوری‌های خاص خود را دارند.

در هنگام انتخاب کیف پول اوردینال و یا ضرب یک توکن NFT بیت‌کوین به خوبی به ابعاد موضوع توجه کنید.

ورود چشم بسته به دنیای NFT بیت‌کوین می‌تواند هزینه زیادی بر روی دست شما بگذارد به همین دلیل لازم است تحقیقات خود را به خوبی انجام دهید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

آموزش مقدماتی NFT (ان اف تی چیست؟)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx