مهم‌ترین اصطلاحات NFT که باید آن‌ها را بشناسید

اصطلاحات nft

توکن‌های غیرمثلی (NFT) در دنیای کریپتو توانسته‌اند در بسیاری از زمینه‌ها تحولات قابل ملاحظه‌ای را ایجاد کنند.

در واقع این توکن‌ها هم اکنون در حال خرید و فروش هستند. با این حال به دلیل وسعت دنیای کریپتو و ابزارهای آن، لازم است تا اصطلاحات NFT را به عنوان یک مقوله جدا مورد بررسی قرار دهیم.

دانستن این اصطلاحات به شما کمک می‌کند تا بتوانید با خیال آسوده‌ پا به این دنیای هیجان انگیز و پر رمز و راز بگذارید. در ادامه این مقاله ما به معرفی همه اصطلاحات NFT و بار معنایی هر کدام خواهیم پرداخت.

عناوین مطلب:

البته بسیاری از اصطلاحات NFT معرفی شده در این مقاله محدود به دنیای توکن‌های غیرمثلی نیستند و در فضای کریپتو نیز به دفعات از آن‌ها استفاده می‌شود.

آیا باید اصطلاحات NFT را یاد بگیرم؟

حقیقت این است که اگر به فکر ورود جدی به حوزه Web3 و فضای NFT هستید، مسلما یاد گرفتن این اصطلاحات NFT ضروری است.

در واقع به این اصطلاحات مانند دفترچه راهنمای ورود به حوزه NFT نگاه کنید چرا که شما با بازارهای خرید و فروش NFT و بازی‌های مرتبط با آن سر و کار خواهید داشت.

دانستن اصطلاحات NFT رمز برقراری ارتباط شما با دنیای متاورس و NFT است. با این حال به خاطر داشته باشید قیمت توکن‌های NFT‌ به عنوان یک دارایی دسته دوم کاملا به عرضه و تقاضا بستگی دارد.

به همین دلیل زمانی که یک موج توکن‌های NFT خاص در اینترنت ترند می‌شود، تقاضا برای آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد که به دنبال آن شاهد رشد نجومی قیمت‌ها خواهیم بود.

اما پس از سرد شدن ترند، دیگر توکن‌های خریداری شده آن ارزش سابق را ندارند چرا که دیگری کسی حاضر نیست برای آن‌ها پولی پرداخت کند.

با دانستن اصطلاحات NFT شما می‌توانید اطلاعات مورد نیاز خود را قبل از سرمایه گذاری در این حوزه استخراج کنید.

در ادامه این مقاله به بررسی مهم‌ترین اصطلاحات دنیای NFT و Web3 خواهیم پرداخت.

معرفی اصطلاحات NFT

اصطلاحاتی که در ادامه مشاهده می‌کنید، فقط محدود به دنیای NFT‌ نیست و حتی وقتی صحبت از ارزهای دیجیتال می‌شود نیز با آن‌ها مواجه هستیم.

Art Blocks

Art Blocks در واقع نوع محبوبی از توکن‌های NFT است که در شبکه اتریوم قرار دارد.

آن‌ها از تکنولوژی ضرب مولد قابل برنامه ریزی برای ایجاد آثار هنری اصل استفاده می‌کنند. هر از این توکن‌های NFT‌ از نظر محتوا کاملا متمایز و یکتا هستند و البته تولید آن‌ها کاملا تصادفی است.

nft terminology 2

البته در بین اصطلاحات NFT ممکن است سایر انواع توکن‌های غیرمثلی نیز ظاهر شود که هر کدام از آن‌ها به یک دسته خاص از توکن‌های NFT اشاره دارند. اغلب این اصطلاحات به محتوای توکن NFT اشاره دارد.

بیشتر بخوانید: کریپتو آرت (Crypto Art) چیست؟ + نحوه شکل‌گیری آن

Airdrop

اصطلاح ایردراپ در پروژه‌های کریپتو از جمله توکن‌های NFT کاربرد دارد. در این تکنیک مدیران پروژه توکن‌های NFT جدید را برای تبلیغ، به اعضای انجمن ارسال می‌کنند.

این فرآیند اغلب به صورت خودکار انجام می‌شود اما ممکن است آن را در قالب برنامه‌های خاص ارائه NFT‌ نیز مشاهده کنید.

ایردراپ شامل توکن‌ها و کوین‌های دیجیتال نیز می‌شود اما در ازای آن نباید پولی پرداخت کنید چرا که کاملا رایگان هستند و با انجام چند کار ساده آن را دریافت خواهید کرد.

AFAIK

این عبارت معادل “As far as I know” به معنای “تا جایی که می‌دانم” است.

از این عبارت معمولا در هنگام بحث در مورد توکن‌های NFT‌ استفاده می‌شود. البته با رواج آن در بین کاربران ارزهای دیجیتال، بعید نیست به یک روش گفتاری در انجمن‌های ارز دیجیتال تبدیل شود.

Ape In

عبارت Ape in نیز بیانگر سرمایه گذار چشم بسته‌ای است که همه پول‌های خود را بر روی یک توکن NFT خاص یا کوین ارز دیجیتال قرار می‌دهد.

از این عبارت اغلب زمانی استفاده می‌شود که سرمایه گذار برپایه هیجانات و احساسات سرمایه گذاری می‌کند و منطق را کاملا نادیده می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: چگونه از سرمایه گذاری احساسی در بازارهای مالی پرهیز کنیم؟

ATH/ATL

عبارت ATH معادل “All time High” به معنای اوج قیمت یک دارایی یا کالا است که حتی در پروژه‌های ارز دیجیتال یا بورس نیز از آن استفاده می‌شود.

ATH‌ زمانی رخ می‌دهد که یک کالا یا دارایی بتواند بالاترین سطح قیمتی خود را در همه زمان‌ها ثبت کند.

در طرف مقابل عبارت ATL به معنای کمترین قیمت ثبت شده است. زمانی که یک دارایی کمترین قیمت در تمام دوره فعالیت خود را ثبت می‌کند به آن ATL‌ می‌گوییم. این اصطلاحات NFT در همه بازارهای مالی کاربرد دارد.

Blue Chip

وقتی صحبت از چیب آبی در اصطلاحات NFT می‌شود، اغلب پای یک پروژه NFT‌ خاص در میان است که مردم فکر می‌کنند سرمایه گذاری بر روی آن پایدار و قابل اتکا خواهد بود.

در دنیای NFT، بلو چیپ‌ها در واقع توکن‌هایی هستند که سرمایه گذاران فکر می‌کنند می‌توانند برای سرمایه گذاری بلند مدت به آن فکر کنند.

در دنیای ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین یا اتریوم را می‌توان به عنوان بلو چیپ در نظر گرفت اما در دنیای NFT، لازم است به خوبی در مورد گزینه‌هایی که به عنوان بلو چیپ در نظر می‌گیرید دقت کنید.

در این حوزه اغلب به کلکسیون‌هایی که در طول زمان آزمایش خود را پس داده‌اند بلو چیپ گفته می‌شود. برای مثال توکن‌های NFT که در قالب PFP عرضه شده‌اند طرفداران زیادی دارد.

بهترین نمونه بلو چیپ در دنیای NFT پروژه‌های CryptoPunk یا Bored Ape Yacht Club است که برای تصاویر پروفایل در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود.

Buy the Dip

این اصطلاح از بازارهای مالی سنتی مانند بورس وارد دنیای ارزهای دیجیتال و اصطلاحات NFT شده است اما از نظر معنایی، مفهوم یکسان دارد.

در حوزه NFT این عبارت به معنای خرید یک توکن NFT‌ در زمانی که قیمت آن به صورت موقت در روند نزولی قرار دارد اشاره می‌کند.

nft terminology 3

البته وقتی صحبت از Buy the Dip می‌شود،‌ ممکن است احساسات سرمایه گذاران نیز در این لحظه بر قوه تصمیم گیری آن‌ها غلبه کند که در دنیای NFT می‌تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: استراتژی خرید در کف (Buy The Dip) چیست؟ [همراه با مثال]

Copycat

توکن‌های NFT که با عنوان Copycat شناخته می‌شوند در واقع کپی پروژه‌های NFT‌ محبوب هستند اما آب و تاب آن‌ها کمی بیشتر است.

برای نمونه اگر کسی بخواهد Copycat از پروژه‌ای مانند Apes‌ را ایجاد کند، مسلما با حفظ ساختار Bored Ape، به جای میمون به سراغ استفاده از پرنده می‌رود.

البته این مثال است اما با مراجعه به بازار‌های NFT، مسلما نمونه‌های کپی شده زیادی را مشاهده خواهید کرد.

DAO

عبارت DAO در دنیای ارزهای دیجیتال به دفعات به چشم می‌خورد. این اصطلاح معادل “Decentralized autonomous organization” به معنای سازمان خودگردان غیرمتمرکز است.

این اصطلاح حتی در دنیای توکن‌های NFT نیز کاربرد دارد. وقتی صحبت از پروژه‌های برپایه DAO در دنیای NFT می‌شود، در واقع منظور پروژه‌های انجمن محوری هستند که حاکمیت آن‌ها توسط کلکسیون‌های NFT صورت می‌گیرد.

عبارت دائو در بین اصطلاحات رایج NFT از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پروژه شما با هولد توکن NFT حق رای خواهید داشت و می‌‌توانید در مورد مسیر پروژه در رای گیری‌ها شرکت کنید.

Ded

این کلمه نیز در واقع نسخه بامزه و خلاصه شده کلمه انگلیسی Dead به معنای مرده است.

وقتی در انجمن‌های کریپتو از اصطلاح NFT مرده یا Ded استفاده می‌شود، معنای آن این است که کاربر یا پروژه NFT مذکور آن چنان خسته یا بی‌ارزش است که حتی وقت صرف کردن برای نوشتن کلمه Dead برای آن کار بی‌فایده‌ای است.

کل منطق استفاده از کلمه ded به جای Dead همین است. اما نکته مهم در اینجا توجه به پروژه‌ای است که کلمه ded برای آن به کار برده شده است.

وقتی اعضای انجمن فکر می‌کنند یک پروژه بی‌ارزش است، رفتن به سمت آن می‌تواند خسارت مالی برای‌تان در پی داشته باشد.

Delayed Reveal

عبارت “آشکار شدن با تاخیر” در بین اصطلاحات NFT برای توصیف پروژه‌ای به کار می‌رود که کلکسیون‌های دیجیتال آن بدون آشکار شدن محتوا توزیع می‌شوند.

در این حالت آن‌ها زمانی می‌توانند از محتوای توکن NFT‌ دریافت شده مطلع شوند که یک رمز عبور خاص را برای آن وارد کنند. البته گاهی این استراتژی با زمان بندی خاصی همراه است.

برای مثال شما یک توکن NFT هدیه از یک پروژه دریافت می‌کنید اما پس از گذشت 30 روز، محتویات آن آشکار خواهد شد.

این روش می‌تواند با الزامات دیگری نیز همراه شود که برای آشکار شدن محتوا باید همه شرایط فراهم شوند.

Delist

فعل Delist فقط مختص اصطلاحات NFT نیست و در مورد سایر توکن و کوین‌های کریپتو نیز کاربرد دارد.

وقتی صحبت از Delist یک پروژه ارز دیجیتال یا NFT می‌شود، منظور این است که پروژه مذکور از یک بازار بزرگ حذف شده است.

در واقع می‌توان گفت اگر دارایی مورد نظر دیگر در یک مکان عمومی خاص قابل خرید و فروش نیست، می‌گوییم Delist شده است.

مثلا حذف شدن یک کلکسیون NFT‌ از بازارچه Opensea به معنای Delist شدن آن است.

Diamond Hands

در بین اصطلاحات رایج NFT، عبارت Diamond Hands به عنوان میم از دنیای بورس وارد این حوزه شده است.

وقتی می‌گوییم شخصی دارای Diamond Hands است، یعنی آن شخص دستان قدرتمندی دارد و قرار نیست دارایی یا توکن NFT خود را به راحتی رها کند.

nft terminology 4
جالب است بدانید در شبکه‌های اجتماعی معمولا از ایموجی الماس و یک جفت دست برای نشان دادن این اصطلاح استفاده می‌شود.

این اصطلاح اغلب برای نشان دادن تحمل بالای ریسک یک سرمایه گذار به کار می‌رود. در دنیای NFT نیز وقتی کسی دارای Diamond Hands باشد، حتی با وجود نوسانات بازار، توکن NFT خود را نمی‌فروشد.

Dutch Auction

نوعی سیستم مزایده که به آن مزایده هلندی گفته می‌شود و از نظر عملکرد دقیقا برخلاف مزایده‌های رایج عمل می‌کند.

در این حالت مزایده کننده، قیمت کالا را با بالاترین قیمت ممکن آغاز کرده و با ادامه یافتن فرآیند مزایده، قیمت را تا جایی کاهش می‌دهد که کسی حاضر باشد کالای مزایده را خریداری کند.

البته در دنیای NFT، پلتفرم‌هایی برای مزایده توکن‌های NFT‌ وجود دارند که از این سیستم مزایده نیز پشتیبانی می‌کنند.

DYOR

این عبارت در واقع مخفف “Do your own research” است که در زبان فارسی می‌توان گفت معنای آن “تحقیقات خود را انجام دهید” است.

این مخفف تقریبا در همه مقالات و پست‌های شبکه‌های اجتماعی مرتبط با حوزه ارزهای دیجیتال دیده می‌شود.

در بین اصطلاحات NFT، وقتی کسی می‌گوید DYOR، معنای آن این است که شما باید شخصا در مورد پیش زمینه توکن NFT‌ مورد نظر به خوبی تحقیق کنید.

در مقالات مرتبط با معرفی پروژه‌های ارزهای دیجیتال یا کلکسیون‌های NFT در بورسینس ما معادل این عبارت را استفاده کرده‌ایم. شما همیشه باید قبل از خرید یک کوین یا توکن NFT، تحقیقات خود را به خوبی انجام دهید!

Flipping

این کلمه در بین اصطلاحات NFT برای بیان یک استراتژی معاملاتی توکن‌های غیرمثلی استفاده می‌شود.

در این حالت سرمایه گذار یک توکن NFT‌ را در پایین‌ترین قیمت یا قیمت کف خریداری کرده و تا زمانی که قیمت آن افزایش پیدا کند آن را نگهداری خواهد کرد.

البته این اصطلاح معمولا برای خرید توکن‌های NFT در زمان Mint نیز استفاده می‌شود.

Floor Price

قیمت کف اصطلاحی است که در بین کاربران حوزه NFT‌ برای تعیین پایین‌ترین قیمت یک توکن NFT‌ در کلکسیون‌ها استفاده می‌شود.

برای مثال قیمت کف کلکسیون Bored Ape حدود 67 ETH است که سرمایه گذار برای خرید یک توکن NFT در کمترین حالت باید 67 اتریوم هزینه کند.

بیشتر بخوانید: چرا NFT میمون‌های بی‌حوصله (Bored Ape) اینقدر گران شدند؟!

Floor Sweeping

جارو کردن کف اصطلاحی است که به سرمایه گذارانی که چندین توکن NFT را در قیمت پایین خریداری می‌کنند اشاره دارد.

در حوزه اصطلاحات NFT وقتی کسی کف را جارو می‌کند، در واقع تعداد زیادی توکن‌های NFT را در قیمت کف خریداری می‌کنند.

البته آن‌ها قبل از این که آن توکن NFT مورد توجه عموم قرار بگیرد و باعث افزایش قیمت شود این کار را انجام می‌دهند تا نهایت سود را از این روش کسب کنند.

این روش خرید توکن‌های NFT یک شمشیر دو لبه است و می‌تواند باعث زیان سرمایه گذار نیز بشود.

Free Minting

کلمه Mint در دنیای ارزهای دیجیتال به معنای ضرب کردن است که در اصطلاحات NFT‌ نیز معنای آن یکسان است.

nft terminology 5
بهترین نمونه این مکانیزم را در بازی‌های کریپتو شاهد هستیم که پس از مدتی بازی کردن می‌توانید توکن‌های NFT‌ جدیدی را ایجاد کنید.

اما عبارت Free Mining زمانی رخ می‌دهد که یک پروژه NFT به کاربران خود اجازه می‌دهد تا توکن‌های NFT جدید را به صورت رایگان ایجاد کنند.

در این حالت شما باید از قبل یک حساب کاربری در وبسایت آن‌ها ایجاد کنید تا بتوانید به قابلیت ضرب رایگان دسترسی پیدا کنید.

Gas

معنای Gas در دنیای کریپتو و NFT یکسان است. در هر صورت این کلمه به وجه پرداختی شما به شبکه برای پردازش یک تراکنش اشاره دارد.

شما برای انتقال هر توکن NFT باید مقداری کمی Gas بپردازید که با توجه به شبکه مورد استفاده می‌تواند هزینه آن متغیر باشد.

Gas Wars

بسیاری از بلاک‌چین‌ها به شما اجازه می‌دهند تا برای پردازش یک تراکنش مقدار گاز مورد نظر خود را پیشنهاد دهید.

در این فرایند هر چه میزان گاز پرداختی شما به آن شبکه بیشتر باشد، تراکنش‌ شما به ابتدای صف پردازش نزدیک‌تر خواهد شد.

Gas Wars زمانی رخ می‌دهد که تقاضای در درون شبکه افزایش پیدا می‌کند و کاربران برای پردازش هر چه سریع‌تر تراکنش‌ها هزینه گاز را بالاتر از دیگران پیشنهاد می‌دهند.

برای این که متوجه شوید چه زمانی شبکه درگیر Gas Wars است باید به کارمزدها و ترافیک شبکه دقت کنید.

زمانی که ترافیک شبکه یک مسیر صعودی را طی می‌کند و کارمزد‌های تراکنش نیز افزایش پیدا کرده، ما شاهد یک Gas Wars هستیم.

در این حالت اگر پیشنهاد گاز خود را در کمترین حالت ثبت کنید احتمالا تراکنش شما برای روزها پردازش نخواهد شد.

Generative Art

در زبان فارسی به آن هنر مولد گفته می‌شود. در این روش آثار هنری و محتویات توکن‌های NFT از این دست کاملا توسط هوش مصنوعی تولید خواهند شد به همین دلیل اغلب به آن AI Art نیز گفته می‌شود.

در این حالت هوش مصنوعی براساس الگوریتم‌ها و گاهی موضوعی که به آن داده شده یک اثر هنری کاملا تصادفی را طراحی می‌کند که اغلب شامل اشکال و طرح‌های کاملا تصادفی است.

GMI/WAGMI

عبارت GMI مخفف جمله “Gonna make it” در زبان فارسی “موفق می‌شوم” مفهوم پیدا می‌کند. عبارت WAGMI نیز مخفف جمله “We’re all gonna make it” به معنای “همه ما موفق می‌شویم” است.

از این اصطلاحات NFT‌ معمولا برای نشان دادن نگاه خوشبینانه در کسب سود بر روی یک پروژه NFT استفاده می‌شود.

تریدرها به کمک این عبارات، احساسات (Sentiment) خود را نسبت به یک کلکسیون یا توکن NFT خاص نشان می‌دهند که این موضوع در هنگام تحلیل حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: مفهوم احساسات بازار (Sentiment) و اهمیت آن در بازار کریپتو

IRL

این عبارت نیز مخفف جمله “In real life” به معنای “در زندگی واقعی” است. این عبارت به هر گونه رفتاری که در خود شخص به جای اینترنت یا صفحه کامپیوتر رخ می‌دهد اشاره دارد.

LFG

این عبارت نیز مخفف “Let’s Fucking go” به معنای “بیایید بریم لعنتی” است. زمانی که از این اصطلاح در توییت‌ها یا مقالات استفاده می‌شود، نشان دهنده هیجان و اشتیاق در مورد چیز خاصی است.

این اشتیاق می‌تواند ناشی از کلکسیون NFT جدید یا جهش ناگهانی قیمت باشد که باعث به تکاپو افتادن کاربران شده است.

Liquidity

نقدینگی یا Liquidity در بین اصطلاحات NFT نیز حائز اهمیت است. این کلمه به ما می‌گوید آیا یک دارایی را می‌توان به سرعت و بدون صدمه زدن به ارزش آن به پول نقد تبدیل کرد یا نه.

nft terminology 6
اغلب توکن‌های NFT دارای قابلیت نقد شوندگی هستند اما در مورد توکن‌های استیک شده این گونه نیست.

Minting

ضرب کردن به فرآیندی اشاره دارد که در آن یک توکن NFT‌ جدید ایجاد می‌شود.

در دنیای کریپتو، هر زمان که کوین یا توکن NFT جدیدی ایجاد شود، می‌گوییم ضرب شده است. درست مانند پول یا سکه که توسط بانک‌ها ضرب می‌شود.

Open Edition

وقتی عبارت Open Edition را در مورد یک توکن NFT به کار ببریم، معنای آن این است که کاربران می‌توانند در یک بازه زمانی مشخص به تعداد دلخواه نسخه جدیدی از توکن مورد نظر را ضرب کنند.

این بازه زمانی برحسب دقیقه محدود شده است. برای مثال کاربران 30 دقیقه برای ضرب توکن‌های جدید فرصت دارند. طی این بازه زمانی، هیچ محدودیتی برای تعداد توکن‌های NFT که خریداران می‌توانند ضرب کنند وجود ندارد.

فرض کنید یک کلکسیون معروف اقدام به ایجاد یک کلکسیون زیرمجموعه کرده و در آن به خریداران کلکسیون اصلی گفته است در تاریخ خاص به مدت 30 دقیقه همه می‌توانند توکن‌های NFT جدیدی را برای کلکسیون زیرمجموعه ضرب کرده و به فروش برسانند.

Paper Hands

این اصطلاح دقیقا نقطه مقابل Diamond hands به کار برده می‌شود.

زمانی که می‌گوییم کسی دارای Paper Hands است یعنی آن شخص دستان ضیفی دارد و با کوچک‌ترین نوسان قیمت احتمالا توکن‌های NFT‌ خود را به فروش برساند.

از این اصطلاح برای نشان دادن تحمل ریسک پایین استفاده می‌شود که در آن یک شخص توکن‌های NFT‌ یا سایر دارایی‌های خود را در صورت بروز کوچک‌ترین کاهش قیمت به فروش می‌رساند.

PFP

اصطلاحات NFT‌ مرتبط با محتویات یک توکن غیرمثلی جالب توجه هستند.

اصطلاح PFP مخفف “Profile Picture” به معنای تصویر پروفایل است. توکن‌های NFT که به عنوان PFP دسته بندی می‌شوند اغلب دارای تصویر یک کاراکتر خاص مثل میمون یا جانور دیگر هستند.

بهترین نمونه PFP را در کلکسیون‌های Bored Ape Yacht Club و CryptoPunk مشاهده می‌کنیم که خریداران آن‌ها، از این توکن‌ها برای تصویر پروفایل خود در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: توکن‌های PFP NFT (تصویر پروفایل)؛ محبوب‌ترین NFT های بازار!

P2E

این اصطلاح مخفف مدل درآمدی “Play to earn” به معنای بازی برای کسب درآمد است. البته در بین اصطلاحات رایج NFT، این اصطلاح فقط به حوزه NFT محدود نیست و در بین بازی‌های کریپتو به دفعات استفاده می‌شود.

اما اغلب زمانی که حرف از مدل P2E می‌شود، ما در مورد بازی‌های کریپتو با مدل درآمد P2E و حاوی توکن‌های NFT صحبت می‌کنیم که در آن بازیکن با خرید توکن NFT‌ می‌تواند کسب درآمد داشته باشد.

Pumping

اصطلاح Pumping از دو منظر کاملا جدا قابل بررسی است. وقتی کاربران در مورد Pumping‌ یک توکن NFT‌ یا ارز دیجیتال صحبت می‌کنند منظور این است که قیمت دارایی مورد نظر به شکل چشم گیری در حال افزایش است.

nft terminology 7

اما از بُعد دیگر مدیران پروژه‌های NFT از Pump دستکاری شده به عنوان تاکتیکی برای بازاریابی استفاده می‌کنند.

برای مثال آن‌ها توکن‌های NFT مورد نظر را توسط یک سلبریتی مشهور تبلیغ می‌کنند و این موضوع باعث افزایش فشار خرید بر روی دارایی خواهد شد.

در این مسیر ممکن است از تاکتیک‌های مالی نیز برای پامپ قیمت یک کلکسیون استفاده شود.

برای مثال فروش توکن‌ها بین آدرس‌های در اختیار صاحبان پروژه برای افزایش قیمت کلکسیون که این موضوع باعث جلب توجه دیگران به رشد قیمتی آن خواهد شد.

Rarity

در بین اصطلاحات NFT، کمیابی یا میزان فراوانی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید در هنگام ارزیابی یک توکن مورد بررسی قرار دهید.

این متغیر نشان دهنده میزان کمیابی آن توکن در کلکسیون مورد نظر است. اما کمیابی فقط به تعداد توکن‌های ضرب شده نیست بلکه می‌تواند به محتوای NFT خاص نیز مرتبط باشد.

برای مثال توکن‌های NFT که از رنگ سبز استفاده می‌کنند یا میمون‌هایی که عینک دودی دارند و تعداد آن‌ها محدود است در دسته کمیاب قرار خواهند گرفت.

میزان کمیابی یک توکن NFT به شکل ویژه‌ای در قیمت آن تاثیر گذار است و شما باید به عنوان یک تریدر توکن‌های این چنینی را شناسایی کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی 17 ابزار ردیابی NFT؛ فرصت‌های موجود در NFT ها را شکار کنید!

Rug Pull

یک روش کلاهبرداری که در زبان فارسی با عنوان فرش از زیر پا کشیدن، شناخته می‌شود. این روش کلاهبرداری در دنیای کریپتو و توکن‌های دیجیتال رایج است.

در روش کلاهبرداری راگ پول، توسعه دهندگان یک پروژه با دادن وعده‌های هیجان انگیز تلاش می‌کنند تا توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده و فروش توکن خود را افزایش دهند.

پس از آن توکن‌های در دست خود را در بازار خالی می‌کنند و دیگر خبری از آن‌ها نمی‌شود. در واقع پروژه را رها کرده و سرمایه گذاران مالباخته را به حال خود می‌گذارند.

Raids

این اصطلاح زمانی استفاده می‌شود که گروهی افراد تلاش می‌کنند تا حامیان یک پروژه را برای راه اندازی کمپین آنلاین تبلیغاتی در جهت تبلیغ یک توکن NFT ترغیب کنند.

Secondary Market

بازارهای ثانویه یا دست دوم در دنیای NFT، به هر بازاری که توکن‌های NFT را به صورت دست دوم می‌فروشد گفته می‌شود.

در بازارهای دسته دوم توکن‌هایی معامله می‌شوند که برای اولین بار تولید نشده‌اند. در طرف دیگر در بازارهایی که توکن‌ها در هنگام ضرب به فروش گذاشته می‌شوند به عنوان بازار اصلی شناخته می‌شوند.

صرافی Bybit یک نمونه بازار دسته دوم است که کاربران می‌توانند توکن‌های NFT‌ خود را در آن‌جا خرید و فروش کنند.

Snapshot

اسنپ شات یکی از اصطلاحات NFT است که در بین ارزهای دیجیتال نیز کاربرد دارد.

این اصطلاح بیان‌گر داشتن یک نگاه کلی بر روی تاریخچه قیمت NFT یا کوین کریپتو است. در یک اسنپ شات توکن NFT، معمولا لیست صاحبان قبلی به همراه تعداد دفعاتی که آن توکن فروخته شده وجود دارد.

البته همه این اطلاعات در بلاک‌چین قرار دارند و حتی شما می‌توانید به کمک یک اکسپلورر بلاک‌چین به این اطلاعات دست پیدا کنید.

Utility

Utility یا کاربری مفهومی است که در کنار یک توکن NFT ظاهر ‌می‌شود.

nft terminology 8

در واقع وقتی یک توکن NFT را مشاهده می‌کنید، به احتمال زیاد در دنیای واقعی ارزش خاصی را پیشنهاد می‌دهد. این ارزش همان Utility آن توکن محسوب می‌شود.

کاربرانی که یک توکن ‌NFT کاربری را هولد کنند می‌توانند از پاداش و مزایای آن توکن در دنیای واقعی بهره‌مند شوند. این پاداش‌ها می‌تواند حق عضویت در یک کلوپ خاص، بلیط یا سهام یک پروژه یا شرکت باشد.

بیشتر بخوانید: کاربرد NFT در زندگی واقعی چیست؟

Wen Moon

این اصطلاح در دنیای کریپتو به عنوان یک میم رایج به رشد قیمت‌ها تا رسیدن به ماه اشاره دارد.

عبارت “Wen moon” در واقع نسخه کوتاه شده جمله “When are we reaching the moon” است. البته از این اصطلاح اغلب برای دست انداختن تریدرهایی که بیش از حد خوشبینانه به بازار نگاه می‌کنند نیز استفاده می‌شود.

این یکی از اصطلاحات NFT است که در سال 2017 و دقیقا زمانی که قیمت بیت‌کوین سقف‌های قیمتی را پشت سر می‌گذاشت رواج پیدا کرد.

Whales

نهنگ‌ها کسانی هستند که به دلیل توانایی بالای مالی می‌توانند بر روی بازارهای مالی از جمله بازار توکن‌های NFT فشار بیاورند.

در واقع آن‌ها به دلیل مالکیت تعداد زیاد توکن‌های NFT می‌توانند به راحتی قیمت بازار را جابه‌جا کنند.

حتی در پروژه‌های DAO، آن‌ها به دلیل داشتن حجم زیاد توکن امکان تغییر رای‌ها را نیز دارند.

ERC-721

اولین استاندارد توکن‌های NFT‌ در شبکه اتریوم که امکان ایجاد توکن‌های غیرمثلی را برای کاربران فراهم کرد. این استاندارد تحت قراردادهای هوشمند این شبکه قابل پیاده سازی است.

TokenID

یک شناسه یکتا درون کلکسیون NFT که برای شناسایی هر یک از توکن‌های موجود استفاده می‌شود.

Royalties

پاداش وفاداری پولی است که خالق یک توکن NFT در جریان فروش دوباره آن توسط دیگران کسب می‌کند.

در واقع پس از فروش اولیه توکن NFT، آن توکن به عنوان یک دارایی دسته دوم شناخته می‌شود اما همچنان خرید و فروش آن برای خالق اثر پاداش به همراه دارد.

در هنگام فروش توکن‌های NFT توسط خالق اثر، او می‌تواند حق مالکیت پاداش وفاداری را نیز به فروش برساند اما در برخی از زمینه‌ها مانند موسیقی، این پاداش به صورت Hardcode در قرارداد هوشمند توکن مورد نظر قرار دارد و نمی‌توان آن را حذف یا تغییر داد.

نتیجه گیری

لیستی که در اینجا مشاهده کردید نمونه‌ای از اصطلاحات NFT موجود در بین کاربران حوزه توکن‌های غیرمثلی است.

بسیاری از آن‌ها برای پرهیز از اصطلاحات فنی ایجاد شده‌اند که به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا بدون پرداختن به موضوعات فنی، به چیز خاصی اشاره داشته باشند.

به دلیل سرعت بالای حرکت دنیای کریپتو همیشه کلمات جدیدی برای توصیف تکنولوژی و کارکردهای مختلف ایجاد می‌شوند که آگاهی داشتن از آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

آموزش مقدماتی NFT (ان اف تی چیست؟)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx