راهنمای تصویری ساخت، خرید و فروش NFT در بایننس

nft در بایننس

یکی از قابلیت‌های نسبتا جدید صرافی بایننس، بازار NFT آن است. ایجاد و خرید و فروش NFT در بایننس برای کاربران این صرافی جذابیت زیادی دارد.

بایننس از همه انواع ان‌اف‌تی پشتیبانی می‌کند و درعین‌حال هزینه مقبول‌تری دارد.

گرچه این صرافی برای کاربران ایرانی در دسترس نیست اما در صورت دور زدن محدودیت‌های موجود، گزینه بسیار مطلوبی برای فعالیت در حوزه NFT هاست.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • ضرب کردن (Mint) و فروش NFT در بایننس یکی از خدمات مهمی است که این صرافی ارائه می‌کند. در Binance NFT طیف وسیعی از انواع NFT را می‌توان ضرب کرد و فروخت.
  • کاربران می‌توانند انواع مختلف NFT شامل تصویر، فیلم، موسیقی و صوت، متن و هر چیزی که فرمت دیجیتالی دارد را به یک توکن NFT تبدیل کنند.
  • با اینکه عضویت، ساخت کلکسیون و ضرب کردن NFT در بایننس روند ساده‌ای دارد، این کار به‌خاطر تحریم‌های اقتصادی برای ایرانیان با چالش‌هایی همراه است.

توکن غیرقابل تعویض یا NFT چیست؟

قبل از شروع بررسی و آموزش NFT در باینن  لازم است با مفهوم NFT، کیف پول‌های مناسب و نحوه ساخت اکانت و ثبت‌نام در صرافی بایننس آشنا شوید. در بخش‌های بعدی این مفاهیم را بررسی می‌کنیم.

توکن غیرقابل تعویض یا NFT یک دارایی دیجیتالی است که به صورت توکنایز شده درآمده است. NFT ها می‌توانند تصویر، ویدئو، موسیقی، عکس، نقاشی دیجیتالی یا هر چیز دیگری باشند.

این دارایی‌ها منحصربه‌فرد هستند و قابلیت جایگزینی ندارند. هر NFT، متاداده و کد شناسایی خاصی دارد که موجب تمایز آن از سایر توکن‌ها می‌شود.

ازآنجایی‌که NFT ها منحصربه‌فرد هستند مالک آن‌ها نیز مشخص و یکتاست.

نکته قابل‌توجه این است که گاهی توکن‌های غیرقابل تعویض برای یک اثر دیجیتالی ایجاد می‌شوند و گاهی برای یک دارایی فیزیکی مثل یک نقاشی فاخر.

توکنیزه کردن دارایی‌های فیزیکی باعث راحت‌تر شدن شرایط خریدوفروش آن‌ها و نیز کاهش احتمال تقلب و جعل می‌شود.

ایجاد و به اصطلاح، ضرب (mint) کردن NFT ها از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال مثل بایننس انجام می‌شود.

NFT ها قابلیت خریدوفروش دارند و می‌توان آن‌ها را باهم یا با ارز دیجیتال معاوضه کرد. به‌این‌ترتیب مالکیت آن از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود.

در ادامه مقاله با جزییات ضرب کردن، خریدوفروش NFT در صرافی بایننس بیشتر آشنا می‌شوید:

ثبت‌نام در Binance NFT برای ایرانیان

بلاک‌چین‌ها ماهیتی غیرمتمرکز دارند و نمی‌توان عملکرد آن‌ها را در هیچ کشوری محدود کرد.

بااین‌حال برای استفاده از بلاک‌چین‌ها نیاز به باز کردن حساب کاربری در صرافی‌ها داریم و صرافی‌های ارز دیجیتال تابع قوانین اقتصادی بین‌المللی هستند.

به‌همین‌دلیل برخی از صرافی‌ها مانند صرافی Binance به‌خاطر تحریم‌های اقتصادی به ایرانیان خدمات نمی‌دهند.

در قالب موارد اگر هویت ایرانی اشخاص در این صرافی مشخص شود یا اجازه ثبت‌نام نمی‌دهد یا حساب کاربری فرد را بلوکه می‌کند.

بااین‌حال اگر مدرک شناسایی غیر ایرانی مثل مستر کارت یا ویزا کارت دارد می‌توانید مرحله احراز هویت صرافی بایننس را پشت سر بگذارید.

اما اگر در ایران ساکن هستید و می‌خواهید با مدارک شناسایی کشور دیگری مثلا ترکیه ثبت‌نام کنید باید با آی‌پی این کشور نیز به بایننس متصل شوید.

برای این کار باید از vpn های آی پی ثابت یا vps کمک بگیرید. همچنین در مرحله ثبت‌نام، شماره موبایل ایرانی خود را وارد نکنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب ابزار تغییر IP برای ترید

زمانی که مرحله ثبت‌نام در بایننس را به پایان برسانید، به‌راحتی می‌توانید nft خود را در آن ضرب کنید و شروع به خریدوفروش نمایید.

ساخت اکانت در صرافی بایننس

قبل از آموزش ساخت NFT در بایننس ابتدا باید با نحوه ساخت اکانت کاربری آشنا شوید.

برای ساخت اکانت وارد صفحه اصلی وب‌سایت صرافی بایننس به نشانی binance.com شوید. بر روی دکمه نارنجی رنگ Register را در گوشه سمت راست صفحه کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی Binance

NFT در بایننس

در صفحه پیش رو عبارت Sign Up With Email or Phone را انتخاب کنید.

در مرحله بعد ایمیل، یک رمز عبور قدرتمند و کد دعوت، درصورتی‌که دارید وارد کنید و تیک موافقت با قوانین را بزنید و درنهایت روید دکمه Create account کلیک کنید.

NFT در بایننس

پس از تکمیل این مرحله یک ایمیل برایتان ارسال می‌شود که باید وارد آن شده و اکانت خود را تائید کنید. به‌این‌ترتیب ثبت‌نام در صرافی بایننس نهایی و حساب کاربری شما ساخته می‌شود.

در نظر داشته باشید که می‌توانید به‌جای ایمیل، با استفاده از شماره موبایل اکانت بسازید که روند مشابهی دارد.

آموزش ساخت ان اف تی در Binance NFT

ساخت NFT در بایننس روند بسیار ساده‌ای دارد. کاربران می‌توانند NFT های خود را روی زنجیره BNB (BSC سابق) و اتریوم ضرب کنند.

برای این کار لازم است قبلا مراحل عضویت را طی کرده و هویت او تائید شده باشد. بعلاوه می‌بایستی حداقل 2 فالوور در پروفایل کاربری Binance NFT داشته باشد.

افراد می‌توانند لینک پروفایل خود در Binance NFT را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند تا فالوور جذب کنند. امکان درج لینک شبکه‌های اجتماعی در پروفایل Binance NFT نیز وجود دارد.

قبل از شروع آموزش ساخت NFT در بایننس باید برای ضرب کردن NFT ابتدا باید کیف پول ارز دیجیتال خود را متصل کنید و یک کلکسیون ایجاد کرده و ابتدا آن را تائید کنید.

برای ضرب NFT باید BNB یا ETH کافی داشته باشید تا هزینه کارمزد و گس را پوشش دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول NFT؛ 7 ولت برتر برای ذخیره NFT

در ادامه ساخت کلکسیون را توضیح خواهیم داد:

ساخت کلکسیون در بایننس NFT

برای ایجاد یک کلکسیون NFT دو روش وجود دارد. وارد وب‌سایت Binance NFT Marketplace شوید و روید دکمه Create کلیک کنید.

NFT در بایننس

صفحه‌ای مثل تصویر زیر می‌بینید که با کلیک روی +Collection می‌توانید کلکسیون جدیدی بسازید.

NFT در بایننس

روش دیگر ایجاد کلکسیون  NFT در بایننس این است که وارد پروفایل کاربر خود شوید و از منوی سمت چپ گزینه Create و سپس + Create New Collection را انتخاب کنید.

NFT در بایننس

در این مرحله باید مشخصات کالکشن موردنظر خود را وارد کنید:

  • نام (Name): نام کلکسیون، همان نام قرارداد هوشمند خواهد بود. نام کلکسیون توسط بایننس بررسی شده و اگر نیاز به تغییر داشته باشد اعلام می‌شود.
  • توضیحات (Description): توضیحات مختصری درباره کلکسیون
  • دسته‌بندی (Category): دسته‌بندی‌ها شامل هنر، ورزش، سرگرمی، بازی و غیره است که می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.
  • تصویر لوگو (Logo Image): برای کلکسیون باید تصویری قرار دهید.
  • تصویر بنر (Banner Image): برای صفحه اصلی کلکسیون خود تصویری آپلود کنید.
  • شبکه (Network): از بین شبکه‌های BNB و اتریوم می‌توانید انتخاب کنید.
  • سمبل (Symbol): این نماد برای ایجاد قرارداد هوشمند استفاده شده و در همه پیام‌های روی بلاک‌چین بکار می‌رود. همچنین می‌تواند حداکثر 10 کاراکتر از حروف و عدد باشد که پس از ثبت قابل تغییر نیست. توصیه می‌شود از نام کلکسیون استفاده شود.
  • آدرس مالک قرارداد هوشمند (Smart Contract Owner Address): این گزینه اختیاری بوده و برای اتصال ولت به کلکسیون است. اما درصورتی‌که ولت را متصل نکنید نمی‌توانید ادعایی درباره مالکیت آن کلکسیون داشته باشید.

برای متصل کردن کیف پول نیز آدرس آن را در قسمت Add a Wallet وارد کنید. با این کار به صفحه اتصال والت هدایت می‌شوید و تصویر زیر را می‌بینید.

NFT در بایننس

بلاک‌چین مربوط به والت خود را از بین BSC و اتریوم انتخاب کنید و Confirm را بزنید.

NFT در بایننس

در مرحله بعدی والتی که می‌خواهید کانکت شود را انتخاب کنید. می‌توانید مستقیما به متامسک وصل شوید یا برای اتصال به سایر والت ها گزینه WalletConnect را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: با 10 کیف پول‌ برتر سازگار با والت کانکت (WalletConnect) آشنا شوید!

NFT در بایننس
NFT در بایننس
  • حق امتیاز (Royalty Fee): مبلغی است که با هر بار معامله آن NFT به خالق اثر می‌رسد و می‌تواند بین 1 تا 10 درصد باشد. مثلا اگر 4 درصد تعیین شود هربار که آن NFT به شخص جدیدی فروخته می‌شود 4 درصد مبلغ به صورت خودکار به خالق اثر تعلق می‌گیرد.
  • لینک شبکه‌های اجتماعی (Social Media Links): کاربران می‌توانند لینک شبکه‌های اجتماعی مختلف خود مثل توییتر، اینستاگرام، تلگرام و غیره را در این قسمت وارد کنند.

در نظر داشته باشید که بعد از ایجاد کلکسیون می‌توان با پرداخت مبلغی کارمزد، مالک آن را تغییر داد.

NFT در بایننس

پس‌ازاینکه همه فیلدهای ساخت کلکسیون NFT در بایننس تکمیل و کیف پول نیز متصل گردید با کلیک روی دکمه Create پیامی با متن زیر به شما نمایش داده می‌شود:

The transaction proceeds from the initial sale of this item will be subject to a 10-day clearing period. See Sales Settlement Postponement Policy for more details.

به‌این‌ترتیب بلاک‌چین، ساخت قرارداد هوشمند این کلکسیون را شروع می‌کند که ممکن است مدتی زمان ببرد. زمانی که فرآیند آن تکمیل شود، به کاربر ایمیل داده می‌شود.

NFT در بایننس

به‌خاطر داشته باشید می‌توانید کلکسیون خود را پس از ایجاد، ویرایش کنید اما فیلدهای نام، سمبل، دسته‌بندی، میزان حق امتیاز و شبکه قابل‌تغییر نیستند.

پس‌ازاینکه مراحل بالا طی شدند و کلکسیون ما ساخته شد و ایمیل تائید را دریافت کردیم، می‌توانیم NFT خود را بسازیم.

ساخت توکن NFT در بازار NFT Binance

قبل از وارد شدن به فرآیند ساخت NFT در بایننس اطمینان حاصل کنید که BNB یا ETH کافی برای پوشش دادن هزینه کارمزدها دارید و روند احراز هویت خود را کامل کرده‌اید. دوباره وارد بازار Binance NFT شوید.

روی دکمه Create کلیک کنید و در پاپ‌آپی که باز می‌شود، قوانین را مطالعه نموده و دکمه Accept را بزنید.

NFT در بایننس

اگر اکانت شما خط‌مشی‌های مدیریت ریسک صرافی را رد کرده باشد قادر به ایجاد NFT در بایننس نخواهید بود و باید با پشتیبانی تماس بگیرید. در این صورت پیامی با عنوان Unqualified to Mint دریافت خواهید کرد.

در غیر این صورت به صفحه ضرب NFT در بایننس وارد می‌شوید و باید جزییات آن را که شامل موارد زیر هستند وارد کنید:

  • نام (Name): نام NFT
  • توضیحات (Description): این گزینه اختیاری از و شامل توضیحاتی درباره NFT می‌شود.
  • شبکه: به صورت پیش‌فرض زنجیره BNB است اما می‌توانید اتریوم را انتخاب کنید.
  • کلکسیون (Collection): کلکسیونی که قبلا برای NFT خود ایجاد کرده‌اید را انتخاب نمایید. دقت کنید که اگر در مورد شبکه، BNB را انتخاب کنید کلکسیون‌های مربوط به BNB را می‌بینید. در مورد اتریوم نیز همین‌طور است.

دقت کنید که می‌توانید در همین مرحله با کلیک روی گزینه + Add a new Collection وارد مراحل ایجاد کلکسیون جدیدی شوید.

NFT در بایننس
  • ویژگی‌ها (Properties): ویژگی‌های NFT خود را انتخاب کنید. می‌توانید با کلیک روی گزینه Add More تا 100 ویژگی برای آن تعریف نمایید.
NFT در بایننس

وقتی این مراحل کامل شدند هزینه تخمینی ضرب NFT را مشاهده خواهید کرد. همچنین باید شرایط قوانین ضرب NFT بایننس را بخوانید و با آن موافقت کرده و سپس روی Create کلیک کنید.

فایل خود را آپلود کرده و منتظر اتمام مرحله ضرب آن بمانید. وقتی این مرحله تمام شود تصویری مثل عکس زیر می‌بینید که به صورت پاپ‌آپ نمایش داده شده و آدرس قرارداد و ID توکن NFT را نمایش می‌دهد.

با کلیک روی View Item می‌توانید وارد کلکسیون شوید و با کلید روی List NFT، توکن ایجاد شده را برای فروش قرار دهید.

NFT در بایننس

اگر فرآیند ضرب کردن شکست بخورد، پیام هشداری داده می‌شود. این اتفاق به دلایل مختلفی روی می‌دهد مثلا اگر محتوای NFT شما نامناسب باشد.

دقت کنید که اگر این اتفاق 5 بار یا بیشتر در یک شبانه روز رخ دهد تا 24 ساعت نمی‌توانید توکن ضرب کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید NFT (در پلتفرم Opensea)

فروش NFT در بازار ان اف تی بایننس

افراد می‌توانند NFT های خود را در بازار بایننس به قیمت ثابت، در طی حراج یا با دریافت پیشنهاد قیمت بفروشند. همچنین می‌توانند برای آن حق امتیاز 1 تا 10 درصدی قرار دهند.

فروش NFT با NFT Asset Exposure

بعد از اینکه NFT را در NFT Asset Exposure قرار دادید، ان اف تی شما در بازار بایننس توسط سایر کاربران قابل مشاهده است.

فیلترهای بازار NFT هم به جستجوی بهتر کمک می‌کنند. در بایننس فیلترهای مختلفی مثل نوع، قیمت، کلکسیون و غیره وجود دارد.

جالب است بدانید که وقتی کلمه کلیدی را جستجو می‌کنید سیستم به‌جای انجام دو جستجوی مختلف برای هر نوع دارایی، هم‌زمان بین NFT ها و Mystery Box ها جستجو می‌کند.

NFT در بایننس

زمانی که یک NFT به صورت کامل ضرب شود این قابلیت وجود دارد که در صفحه نتایج جستجو ظاهر شود. همه NFT هایی که توسط یک کاربر ساخته می‌شوند در صفحه پروفایل او در قسمت Created قابل مشاهده هستند.

برای فروش NFT در بایننس دو گزینه Set Price و Highest Bid دارید. اگر اولی را انتخاب کنید می‌توانید قیمت ثابتی برای توکن خود قرار دهید و با انتخاب گزینه دوم، می‌توانید توکن خود را به بالاترین پیشنهاد بفروشید.

NFT در بایننس

همچنین می‌توانید برای NFT موردنظر خود قیمت ثابت قرار دهید. البته با این کار بازهم خریداران می‌توانند درباره قیمت NFT به شما پیشنهاد دهند.

NFT در بایننس

 اما اگر بخواهید پیشنهاد دریافت کنید و به بالاترین قیمت بفروشید، باید برای NFT خود یک قیمت حداقلی تعیین کنید.

چه بخواهید با قیمت ثابت بفروشید چه در طی حراج، حداقل قیمتی که قرار می‌دهد باید بیشتر از 0.1 BUSD باشد.

می‌توانید قیمت مدنظر خود برای فروش را هم در قسمت a buy-out price وارد کنید و زمانی که قیمت‌های پیشنهادی به آن قیمت برسد، NFT به صورت فوری فروخته شود.

سعی کنید برای minimum markup حداقل مقدار ممکن را در نظر بگیرید. به‌این‌ترتیب اگر مثلا 5 درصد درج کنید، خریداران نمی‌توانند قیمتی پیشنهاد دهند که بیش از 5 درصد از قیمت حداقلی کمتر باشد.

پس از پر کردن همه فیلدها می‌توان NFT را فورا برای فروش قرار داد یا اینکه برای آن زمان و تاریخ مشخص تعیین کرد. این زمان باید حداقل 12 ساعت بعد باشد.

مدتی که توکن برای فروش گذاشته می‌شود هم مهم است. این مدت حداقل باید 12 ساعت باشد و زمان آن، قبل از 7 روز از تاریخ ایجاد NFT تعیین می‌شود.

دسته‌بندی NFT نیز به صورت اتوماتیک همان دسته‌بندی کلکسیون آن قرار داده می‌شود و این امکان جستجو و فروش راحت‌تر را فراهم می‌کند. حتما در زمان وارد کردن یک NFT در لیست فروش به میزان کارمزدها دقت کنید.

وقتی NFT در لیست فروش قرار بگیرد یک پیام پاپ‌آپ نشان داده می‌شود که گزینه‌هایی برای اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل فیس‌بوک، توییتر و تلگرام دارید.

NFT در بایننس

در فرآیند آموزش ساخت NFT در بایننس و فروش آن به‌خاطر داشته باشید تنها NFT هایی قابل فروش هستند که در کلکسیون‌های تائید شده باشند.

برای مواردی که در کلکسیون‌های تائید نشده هستند شرایط فروش سخت‌تر است و تا 10 روز بعد امکان برداشت وجه و انجام تراکنش وجود ندارد.

البته تحت شرایطی که صرافی تشخیص می‌دهد ممکن است این شرایط طولانی‌تر شود.

درنهایت برای مشاهده NFT های لیست شده می‌توانید به پروفایل خود در قسمت  Collected NFTs بروید یا اگر می‌خواهید همه NFT های ساخته شده را ببینید به قسمت Created مراجعه کنید.

سوالات متداول

بازار NFT بایننس چیست؟

بازار ان اف تی بایننس یا Binance NFT، بازاری است که برای فروش طیف وسیعی از آیتم‌های ان‌اف‌تی شامل تصویر، ویدئو، موسیقی و هر فایل دیگری استفاده می‌شود. این مارکت نسبت به مارکت‌های مشابه کارمزد کمتر و سطح نقدشوندگی مناسبی دارد.

ساخت NFT در بایننس چگونه انجام می‌شود؟

برای ساخت یک nft ابتدا نیاز به ساخت یک کلکسیون یا همان کالکشن است. زمانی که کلکسیون ساخته شود، کاربر می‌تواند NFT خود را به‌سادگی و تنها با وارد کردن مشخصات آن مثل نام، توضیحات و غیره و پس از پرداخت کارمزد ایجاد کند.

آیا امکان فروش NFT در بایننس وجود دارد؟

فروش NFT در بایننس بسیار ساده است. برای این کار کافیست NFT موردنظر را در لیست فروش وارد کنید یا به اصطلاح به List اد کنید. کافیست توضیحات مختصری بنویسید و روش فروش آن را که می‌خواهید با قیمت ثابت یا از طریق حراج باشد تعیین کنید. اگر NFT از کلکسیون نامعتبری نباشد این فرآیند طی چند دقیقه تکمیل می‌شود.

جمع‌بندی

بایننس NFT مارکت یکی از بازارهای معتبر خرید NFT در دنیاست. گرچه این بازار به اندازه Opensea یا Magic Eden شهرت ندارد اما ازآنجایی‌که مربوط به صرافی بایننس است اعتبار خوبی را کسب کرده است.

روند ساخت کلکسیون و پس از آن، ساخت NFT در این صرافی بسیار ساده بوده و بیش از چند دقیقه زمان نمی‌گیرد.

بااین‌حال بهتر است کاربران ایرانی دقت کافی را در زمان ثبت‌نام و احراز هویت در این صرافی داشته باشند تا اکانت و دارایی خود را از دست ندهند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

آموزش مقدماتی NFT (ان اف تی چیست؟)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx