استفاده از کیف پول سخت‌افزاری برای نگهداری بیت‌کوین

نحوه استفاده از کیف پول سخت‌افزاری برای نگهداری بیت کوین

با جهش قیمت بیت‌کوین طی چندین سال گذشته، این افزایش ارزش، اعتماد عمومی را نسبت به بعضی از صرافی‌های آنلاین خدشه‌دار کرده و بعضی از کاربران علی‌رغم امنیت بسیار بالای کیف پول‌های دیجیتال و یا صرافی‌های آنلاین، ترجیح می‌دهند بیت‌کوین‌های خود را داخل کیف پول سخت‌افزاری نگهداری کنند.

کیف پول‌های سخت‌افزاری بر خلاف باور عمومی مانند یک کیف پول چرمی نیستند که پول‌های خود را داخل آن گذاشته و بگذارید داخل گاو صندوق!

کیف پول‌های سخت‌افزاری بیت‌کوین پس از این که ارز‌های خود را داخل آن گذاشتید باید به صورت دوره‌ای راه‌اندازی مجدد شده و از اطلاعات آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

عناوین مطلب:

کیف پول‌های سخت‌افزاری از امنیت بسیار بالایی برای نگهداری بیت‌کوین یا سایر کریپتو‌ها برخوردارند.

در صورتی که به فکر خرید یک کیف پول سخت‌افزاری هستید یا هم اکنون یک کیف پول سخت‌افزاری دارید و می‌خواهید در مورد تنظیم دوره‌ای آن اطلاعات کسب کنید، در این مطلب با ما همراه باشید.

چرا باید کیف پول سخت‌افزاری بخریم؟

با گشت و گذار در بازار می‌بینید که قیمت کیف پول‌های دیجیتال که معمولاً تحت عنوان کیف پول سرد یا کیف پول آفلاین نیز شناخته می‌شوند، از حدوداً یک میلیون و پانصد هزار تومان شروع می‌شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت کیف پول سرد و گرم در ارزهای دیجیتال چیست؟

با این قیمت، خرید این کیف پول را به افرادی که سرمایه‌گذاری‌های کوچکی روی بیت‌کوین یا سایر انواع کریپتو انجام می‌دهند پیشنهاد نمی‌کنیم. اما افرادی که می‌خواهند سرمایه چند ده میلیونی خود را به این بازار بیاورند چطور؟

بسیاری از افراد معتقدند که کیف پول‌های سخت‌افزاری، گجت‌هایی بیهوده هستند و برای نگهداری بیت‌کوین به راحتی می‌توان از یک تلفن همراه یا لپ‌تاپ قدیمی نیز استفاده کرد. از لحاظ تئوری این فرضیه درست است اما قضیه از آنجایی ترسناک می‌شود که متخصصین امور امنیتی در مورد امنیت چنین دستگاه‌هایی به شدت دچار شک و تردید هستند.

لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه اگرچه توانایی مراقبت از اطلاعات ما را دارند اما برای محافظت از اطلاعات حساس و دارایی‌های ما طراحی نشده‌اند. به دلیل ماهیت چند منظوره بودن این دستگاه‌ها، امنیت آن‌ها در مقابل حملات هکرها چندان بالا نیست.

کیف پول‌های سخت‌افزاری گجت‌هایی هستند که به صورت خاص به منظور حفظ اطلاعات حساس ساخته شده‌اند که صرفاً وظیفه آن‌ها انجام عملکرد‌های ساده در محیطی محدود و آفلاین است؛ عملکرد‌هایی مانند ساختن کلید و رمز عبور جهت دستیابی به اطلاعات داخل دستگاه.

کلمات و عبارات بازیابی (Recovery Seed) کیف پول سخت‌افزاری

پس از راه‌اندازی کیف پول سخت‌افزاری، از همان ابتدا کیف پول یک کلید امنیتی متشکل از عبارات انگلیسی به شما می‌دهد.

این عبارت به شما کمک می‌کند حتی در صورتی که کیف پول خود را گم کنید، بتوانید با استفاده از این عبارت روی کیف پول‌های سازگار نسبت به بازیابی اطلاعات خود اقدام کنید.

در نظر داشته باشید که این عبارت بازیابی (Recovery Seed) یا همان عبارت Seed از اهمیت زیادی برخوردار بوده و پس از این که توسط کیف پول به شما داده شد باید آن را یادداشت کرده و در جای مناسبی از آن نگهداری کنید تا بتوانید به خوبی از بیت‌کوین‌هایتان مراقبت کنید.

این عبارت که متشکل از 12 یا 24 لغت انگلیسی است در هنگام راه‌اندازی کیف پول به شما نشان داده می‌شود. معمولاً کیف پول‌های سخت‌افزاری این عبارت را دوباره نشان نمی‌دهند و وظیفه نگهداری از آن به عهده شما خواهد بود.

برای مراقبت بهتر از عبارت بازیابی می‌توانید:

  • عبارت بازیابی را روی یک تکه کاغذ نوشته، آن را با نوار چسب بپوشانید تا از رطوبت در امان باشد.
  • در صورتی که میزان دارایی داخل کیف پول زیاد باشد، می‌توانید از کپسول‌های استیل (Cryptosteel Capsules) که مخصوص مراقبت از عبارت Seed طراحی شده‌اند استفاده کنید.
  • در صورت نیاز می‌توانید از بک آپ گیری شامیر (Shamir) استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان از رمز Seed عکس نگیرید و از نگهداری نسخه الکترونیکی آن خودداری کنید چراکه مورد بسیار مناسبی برای حمله هکر‌ها خواهد بود.

چک کردن عبارت Seed در کیف پول سخت‌افزاری

قبل از این که بیت‌کوین‌های خود را به کیف پول آفلاین خود انتقال دهید، باید ابتدا اطمینان حاصل کنید که عبارت بازیابی یا همان Seed ارائه داده شده توسط کیف پول صحیح بوده و کار می‌کند یا خیر.

در صورتی که پس از انتقال بیت‌کوین به کیف پول سخت‌افزاری متوجه شوید که عبارت بازیابی به درستی کار نمی‌کند، در صورت مفقود یا شکسته شدن دستگاه دیگر دسترسی به بیت‌کوین‌ها امکان پذیر نخواهد بود.

بعضی از انواع کیف پول‌های سخت‌افزاری قابلیتی به نام Dry-Run recovery دارند که در آن نیازی به ریست کردن کیف پول نیست و در صورتی که داخل کیف پول خود بیت‌کوین داشته باشید گزینه مناسب‌تری است.

در این حالت پس از انتخاب گزینه «Check backup» کافی است مطابق دستور العمل‌های گفته شده عمل کنید.

چک کردن عبارت seed
برای چک کردن عبارت seed روی گزینه‌ای که در تصویر مشخص شده است، کلیک کنید.

دقت داشته باشید که در حالت درای ران، کیف پول باید به سیستم وصل باشد و تمامی پیام‌های روی صفحه از جانب کیف پول باشد. در غیر این صورت از وارد کردن عبارت بازیابی در هر صفحه دیگری خود داری کنید.

عبارت seed
در این تصویر کیف پول تذکری در مورد نحوه وارد کردن دوباره عبارت seed می‌دهد.

بهتر است به صورت دوره‌ای و حداقل هر 12 ماه یک بار عبارت بازیابی خود را چک کنید تا مطمئن شوید که به خوبی کار کرده و در زمان نیاز می‌توانید از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: راهکارهای استفاده ایمن از کیف پول‌های سخت‌افزاری

راه‌اندازی رمز عبور (PIN)

غالب کیف پول‌های سخت‌افزاری نیاز به تعیین رمز یا همان پین دارند.

داشتن یک رمز امنیتی قوی و طولانی، امنیت کیف پول شما را بالا می‌برد بدین صورت که حتی اگر کسی بتواند کیف پول شما را بدزدد یا آن را پیدا کند، نمی‌تواند به بیت‌کوین‌های شما دسترسی داشته باشد.

ذکر این نکته ضروری است که رمز عبور تنها از دستگاه کیف پول محافظت می‌کند و در صورتی که شخصی بتواند به عبارت Seed شما دسترسی داشته باشد می‌تواند بدون نیاز به پین و حتی بدون نیاز به داشتن کیف پول حساب شما را خالی کند.

البته برای افزایش امنیت کیف پول‌های سخت‌افزاری، بعضی از دستگاه‌ها با قابلیت‌های خاصی می‌توانند به شما کمک کنند که حتی اگر سارق یا هکری عبارت Seed شما را هم در اختیار داشته باشد نتواند کیف پول شما را تخلیه کند.

به عنوان مثال کیف پول‌های شرکت ترزور (Trezor) با داشتن قابلیتی به نام عبارت ورود (PassPhrase) به سارقان اجازه نمی‌دهند حتی در صورتی که Recovery Seed را در اختیار داشته باشند بتوانند کیف پول را باز کنند.

بیشتر بخوانید: بررسی مزایا و معایب کیف پول ترزور ( Trezor)

در واقع این کیف پول‌ها PassPhrase و Recovery Seed را با هم ترکیب می‌کنند تا برای باز کردن کیف پول نیاز به دو عبارت باشد. بدین صورت شانس باز کردن کیف پول برای سارقان بسیار کم خواهد بود.

به عنوان یک جمع بندی کلی از انواع رمز‌های کیف پول کافی است بدانید که پین از دستگاه محافظت می‌کند، Pass Phrase از Recovery Seed محافظت می‌کند و Recovery Seed کلید اصلی دسترسی به کیف پول شما است.

رمز عبور
صفحه وارد کردن رمز عبور در کیف پول سخت افزاری ترزور

نحوه مراقبت از Pass Phrase دقیقه مشابه Recovery Seed خواهد بود. در صورتی که پس فریز خود را فراموش کنید بازیابی اطلاعات کیف پول تنها از طریق عبارت Seed غیر ممکن خواهد بود.

بک‌آپ گیری از PassPhrase و Recovery Seed پیشنهاد می‌شود و توصیه می‌کنیم که این دو رمز را دور از یکدیگر نگهداری کنید تا دسترسی به هر دو آن‌ها برای کسی ممکن نباشد. بدین صورت امنیت کیف پول شما در بالاترین سطح ممکن خواهد بود.

انتقال ایمن ارز با کیف پول سخت‌افزاری

علاوه بر قابلیت نگهداری بیت‌کوین، یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های کیف پول‌های آفلاین، امکان دریافت و ارسال بیت‌کوین به روشی کاملاً ایمن است.

امروزه انواعی از ویروس‌ها و بد افزار‌های کامپیوتری توسط هکر‌ها طراحی شده است که در حین انتقال ارز دیجیتال، آدرس پذیرنده را روی صفحه نمایش لپ‌تاپ، کامپیوتر یا تلفن همراه تغییر می‌دهند.

برای انتقال ایمن ارز‌های دیجیتال از کیف پول سخت‌افزاری خود به حساب صرافی‌های آنلاین، وب‌سایت‌های خرید و فروش وسایل یا حتی به کیف پول سایر افراد، توصیه می‌کنیم که کیف پولی با صفحه نمایش مناسب خریداری کنید.

در زمان دریافت بیت‌کوین نیز ابتدا شماره کیف پول شما یا به صورت رقم یا به صورت QR code نمایش داده خواهد شد. سپس در صورتی که بیت‌کوین به کیف پول شما واریز شد می‌توانید مجدداً شماره کیف پول خود را با اطلاعات نمایش داده شده برای فرد انتقال دهنده مطابقت دهید و در صورت صحیح بودن شماره کیف پول، تراکنش را تأیید کنید.

دریافت بیت‌کوین
در زمان دریافت بیت‌کوین شماره کیف پول یا به صورت رقم یا به صورت QR code نمایش داده خواهد شد.

در زمان انتقال بیت‌کوین تمامی اطلاعات اعم از شماره حساب فرد پذیرنده، میزان بیت‌کوین انتقال داده شده و هزینه تراکنش به طور کامل نشان داده می‌شود. در تمامی تراکنش‌های خود تمامی اطلاعات را دوباره و سه باره چک کنید.

انتقال یا دریافت بیت‌کوین
فرایند تأیید انتقال یا دریافت بیت‌کوین با استفاده از میف پول سخت افزاری

در زمان انجام تراکنش‌ها عجله نداشته باشید و تنها به اطلاعات نمایش داده شده روی صفحه کیف پول سخت‌افزاری اعتماد کنید. پس از تائید اطلاعت و اطمینان از تغییر نکردن شماره‌ها تراکنش‌ها را تائید کنید.

پیشگیری از حملات فیشینگ با کیف پول سخت‌افزاری

حملات فیشینگ به دسته‌ای از کلاه‌برداری‌های اینترنتی گفته می‌شود که در آن کاربران با استفاده از وب‌سایت‌های جعلی به سمت افشای اطلاعات حساب‌های بانکی یا کیف پول‌های دیجیتال خود کشانده می‌شوند.

به عنوان یک اصل کلی در خاطر داشته باشید که اطلاعات حساب خود را اعم از پین، رمز Seed یا PassPhrase را در هیچ جایی به جز دستورالعمل‌های خود کیف پول ذکر نکنید.

از طرفی نیز قبل از انجام هر تراکنش همان طور که قبلاً اشاره کردیم، اطلاعات دو طرف تراکنش را چک کرده و از صحیح بودن آن اطمینان حاصل کنید.

نکاتی برای امنیت بیشتر کیف پول شما

به صورت کلی در صورتی که معاملات شما از طریق اینترنت انجام شود و حجم معاملاتی بالایی داشته باشید، اطلاعات IP اینترنت شما در معرض خطر خواهد بود.

TOR network شبکه‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد آزادانه بدون این که کسی به IP آن‌ها دسترسی داشته باشند بتوانند معاملات خود را انجام دهند یا در اینترنت به گشت و گذار بپردازند.

آن چه TOR را از VPN‌ها متمایز می‌کند، این است که VPN‌ها اطلاعات کاربران و IP آن‌ها را ذخیره می‌کنند و ممکن است هکر‌ها بتوانند با هک شبکه به IP دسترسی داشته باشند.

با استفاده از شبکه TOR می‌توانید تمامی معاملات بیت‌کوین خود را به صورت کاملاً مخفی انجام دهید. شایان ذکر است که شبکه TOR از نمایش IP شما جلوگیری می‌کند اما در صورتی که از یک صرافی متمرکز که در آن احراز هویت کرده‌اید بیت‌کوین خریداری کنید، اطلاعات شما قابل دسترس خواهد بود.

برای هر ریسکی آماده باشید!

زمانی که قسمت زیادی از دارایی خود را در قالب بیت‌کوین نگهداری می‌کنید، باید مانند هر دارایی دیگری از آن مراقبت کنید.

مواردی مانند فراموش کردن رمز Seed، تراکنش‌هایی با آدرس اشتباه، گرفتار شدن در دام حملات فیشینگ، فراموش کردن PassPhrase یا نگهداری دارایی در صرافی که بعداً هک شود از جمله مهم‌ترین مواردی است که علی‌رغم گوشزدهای مداوم به کرّات رخ می‌دهد.

بهتر است قبل از انجام هر کاری، آن را به خوبی امتحان کنید همان‌طور که هیچ‌ کدام از ما سوپ داغ را سر نمی‌کشیم بلکه ابتدا یک قاشق از آن را مزه‌ مزه می‌کنیم!

پس از راه‌اندازی کیف پول سخت‌افزاری حتماً اطمینان حاصل کنید که رمز Seed به درستی کار می‌کند. برای PassPhrase هم دقیقه مطابق Seed عمل کنید و هر دو رمز را در جایی امن دور از یکدیگر نگهداری کنید.

چندین بار با پین و PassPhrase وارد کیف پول شده و از آن خارج شوید تا از عملکرد درست همه چیز مطمئن شوید.

به خاطر داشته باشید که تولید کنندگان کیف پول‌های سخت‌افزاری قابلیتی برای بازیابی تمامی اطلاعات شما با استفاده از Seed برای شما فراهم می‌کنند.

در صورتی که کیف پول سخت‌افزاری خود را گم کنید یا آسیب ببیند، حتی در صورتی که شرکت تولید کننده دیگر محصولات خود را تولید نکند، می‌توانید با استفاده از یکی از کیف پول‌های سخت‌افزاری یا نرم افزاری متن باز (Open-Source) اطلاعات کیف پول خود را بازیابی کنید.

سخن آخر

کیف پول‌های سخت‌افزاری گجت‌های مناسبی برای نگهداری بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال هستند که مخصوصاً جهت نگهداری دارایی‌ها طراحی شده‌اند.

تمهیدات مناسبی که توسط شرکت‌های تولید کننده اندیشیده شده به کاربران اجازه می‌دهد که در هر شرایطی بتوانند حساب خود را بازیابی کنند.

خوشبختانه با ظهور این نوع از کیف پول، نگرانی بسیاری از کاربران برای امن بودن دارایی‌های دیجیتال تا حدود زیادی برطرف شده است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx