میم‌کوین (Memecoin) چیست؟ تاریخچه و معرفی مهم‌ترین میم کوین‌ها

میم کوین‌ها

در سال 2021، بازار میم کوین‌ها، به‌ویژه میم کوین‌هایی که مضمون سگ داشتند، شاهد رشدی تصاعدی بود.

از نوامبر 2021، یکی از محبوب‌ترین «نژادها» دوج کوین (DOGE) و رقیب آن شیبا اینو (SHIB) است.

میم کوین‌ها ارزهای دیجیتالی با الهام از شوخی‌های میم (meme) هستند. میم به شوخی‌های اینترنتی گفته می‌شود که هر از گاهی به‌سرعت در فضای وب پخش می‌شوند.

عناوین مطلب:

این ارزها در مقایسه با ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت‌کوین و اتریوم بسیار ناپایدارند.

 این نوسان قیمت احتمالاً به این دلیل است که میم کوین‌ها توکن‌هایی به‌شدت جامعه‌محور هستند. قیمت آنها معمولاً تحت تأثیر رسانه‌های اجتماعی و احساسات جوامع آنلاین است.

این مسئله اغلب باعث سروصدای زیاد در جامعه ارز دیجیتال می‌شود، اما ترس از دست ‌دادن (FOMO) و ریسک مالی زیادی را نیز به همراه دارد. اگرچه برخی از معامله‌گرها نیز با میم کوین‌ها به ثروت دست یافته‌اند، اما بسیاری به‌خاطر نوسانات بازار سرمایه خود را از دست داده‌اند.

برخی بر این عقیده هستند که در دنیای کریپتو، سال 2021 سال «سگ‌ها» بود. دو توکن دوج کوین و شیبا اینو رهبری میم کوین‌ها را در اختیار داشتند و قیمت و ارزش بازار این دو سر به فلک کشید.

دوج از ابتدای سال 2021 تا ماه آخر سال بیش از 8,000 درصد افزایش قیمت داشت و بین 10 کوین برتر ایستاد.

رقیب دوج یعنی شیبا هم از ژانویه تاکنون 60,000,000 درصد رشد کرده است!

میم کوین‌ چیست؟

میم کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که از میم‌ها یا شوخی‌های اینترنتی در رسانه‌های اجتماعی الهام گرفته‌اند.

اولین میم کوینی که ایجاد شد دوج کوین بود که در سال 2013 و به‌عنوان یک شوخی راه‌اندازی شد. دوج کوین از میم یک سگ ژاپنی با نژاد شیبا اینو الهام گرفته است.

مطلب مرتبط: شت‌کوین چیست؟ روش یافتن صرافی شت‌کوین‌ها

میم کوین‌ها بسیار پرنوسان هستند. آنها عمدتاً جامعه‌محور هستند و می‌توانند با اقبال جامعه آنلاین یک‌شبه به شهرت چندبرابری و البته ایجاد احساس فومو در کاربران برسند. فومو به معنای ترس از دست دادن است و باعث می‌شود کاربران با تصور اینکه در حال از دست دادن یک فرصت طلایی هستند، احساسی وارد معاملات شوند.

با این حال، هرگاه معامله‌گرها توجه خود را معطوف میم کوین دیگری کنند، قیمت این کوین‌ها هم ممکن است به‌شکل غیرمنتظره‌ای کاهش پیدا کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های میم کوین‌ها این است که اغلب دارای عرضه بسیار زیاد یا نامحدود هستند. به عنوان مثال، توکن شیبا اینو در مجموع عرضه‌ای 1 کوادریلیونی دارد، درحالی که دوج سقف عرضه ندارد و بیش از 100 میلیارد دوج کوین در حال حاضر در گردش هستند.

از آنجا که میم‌ کوین‌ها معمولاً مکانیسم سوزاندن کوین ندارند، عرضه بسیار زیاد می‌تواند قیمت نسبتاً پایین آنها را توضیح ‌دهد. جالب است بدانید که فقط با 1 دلار می‌توانید میلیون‌ها میم کوین بخرید.

چرا میم کوین‌ها اینقدر محبوب هستند؟

ممکن است پاسخ به این پرسش اندکی دشوار باشد؛ برخی ادعا می‌کنند در طول بیماری کووید 19 بازار کریپتو رشد کرد زیرا سرمایه‌گذاران خُرد قصد داشتند از سرمایه خود در برابر تورم محافظت کنند. میم کوین‌ها نیز در میان این هیاهو رونق گرفتند و هم از نظر ارزش بازار و هم از نظر تنوع رشد کردند.

همه‌چیز بعد از ماجرای «میم استاک» گیم استاپ (GameStop) با نماد اختصاری GME و اِی‌ام‌سی اینترتینمنت (AMC Entertainment) با نماد اختصاری AMC در اواخر سال 2020 شروع شد، جایی که جامعه ردیت باعث شد قیمت‌های این سهام طی چند ماه 100 برابر افزایش پیدا کند.

در ژانویه 2021، یک گروه ردیت در مورد افزایش قیمت دوج برای ایجاد معادل دیجیتالی «گیم استاپ» شوخی کرد. این روند ادامه پیدا کرد و با تأثیر توییت‌های مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک، بر قیمت دوج همراه شد. دوج کوین طی پنج روز با رشدی بیش از 2,000 درصد به اوج جدیدی در 0.73 دلار رسید.

با این حال، در ماه مه 2021، ایلان ماسک به‌طور علنی در تلویزیون در مورد دوج کوین شوخی کرد و بسیاری می‌گویند که این مسئله عامل اصلی افت قیمت دوج کوین در آن زمان بوده است. پس از آن، معامله‌گران بسیاری به سایر میم کوین‌های موجود در بازار، مانند شیبا اینو مشهور به «قاتل دوج کوین» (Dogecoin killer) روی آوردند. در همین زمان، سرمایه‌گذاران خُرد با امید به یک‌شبه میلیونرشدن به‌سراغ میم کوین‌ها ‌رفتند که در نهایت جرقه‌ای در انبار باروت شد.

ایلان ماسک: یکی از تأثیرگذارترین افراد در حوزه میم کوین‌ها
ایلان ماسک: یکی از تأثیرگذارترین افراد در حوزه میم کوین‌ها

دلیل دیگری که سرمایه‌گذاران خُرد میم کوین‌ها را جذاب می‌دانند این است که این کوین‌ها معمولاً فقط چند سنت یا حتی کسری از سنت قیمت دارند. از نظر تکنیکال، قیمت پایین به‌معنای عرضه بسیار بالای این کوین‌ها است.

با این حال، نگه‌داشتن یک میم کوین خاص با نگه‌داشتن کسری از یک بیت‌کوین یا اتریوم فرق دارد. معامله‌گران می‌توانند هزاران یا حتی میلیون‌ها توکن دوج، شیبا یا آکیتا اینو (AKITA) را تنها با چند دلار بخرند.

به‌غیر از سود بالقوه، جنون میم کوین هم به‌واسطه احساسات جامعه ایجاد می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم، میم کوین‌ها از میم‌های اینترنتی مشهوری الهام می‌گیرند که برای سرگرمی و گاهی «شوخی» اعضای جامعه ایجاد شده‌اند.

خرید میم کوین‌ها، به‌نوعی نشان‌دهنده حمایت از جامعه مربوطه است. پس از ماجرای سهام GME، معامله‌گران میم کوین با الهام از گروه ردیت ساتوشی‌استریت‌بِتس (SatoshiStreetBets) نبرد «داوود درمقابل جالوت» را برای شرط‌بندی علیه ارزهای دیجیتال رایج آغاز کردند. به این صورت، بازار ارزهای دیجیتال در سال 2021 پر از میم‌ کوین‌های جامعه‌محور شد.

خطرات بالقوه سرمایه‌گذاری روی میم کوین‌ها

میم کوین‌ها ممکن است در سال 2021 رشد تصاعدی داشته باشند، اما مانند همه ارزهای دیجیتال، تجارت و سرمایه‌گذاری روی میم کوین‌ها ریسک مالی بالایی دارد.

اولین نکته این است که اقتصاد میم کوین‌ها می‌تواند نگران‌کننده باشد. به‌عنوان مثال، بیت‌کوین را در نظر بگیرید. این بلاک‌چین، وایت پیپری مناسب، اکوسیستمی جاافتاده و ماهیتی ضدتورمی دارد. طی سال‌های اخیر نیز شاهد پذیرش بیشتر بیت‌کوین بوده‌ایم.

در مقایسه با بیت‌کوین، میم کوین‌ها تورمی هستند و هیچ عرضه حداکثری ندارند. اکوسیستم، کاربردها و نکات فاندامنتال میم کوین‌ها اغلب با شوخی عده‌ای خاص گره خورده است. تنها چند میم کوین بر اساس فناوری ارزهای دیجیتال برتر ساخته شده‌اند. به‌عنوان مثال، فناوری دوج کوین بر مبنای فناوری لایت کوین ایجاد شده است و توکن شیبا اینو روی بلاک‌چین اتریوم بنا شده است.

خطر بالقوه دیگر این است که میم کوین‌ها به‌شدت جامعه‌محور هستند و نسبت به ارزهای دیجیتال با ارزش بازار بزرگ‌تر سفته‌بازانه‌تر عمل می‌کنند. این نوسانات به‌طور مداوم منجر به جهش و افت غیرمنتظره قیمت می‌شود. چرخه عمر میم کوین‌ها عموماً کوتاه است و قیمت آنها با یک توییت از سوی افراد مشهور یا فومو به‌شدت افزایش می‌یابد یا وقتی جامعه تصمیم می‌گیرد به سمت میم کوین بعدی حرکت کند، با سر سقوط می‌کند.

باید توجه داشته باشید که هم‌زمان با رشد بازار میم کوین، ممکن است پروژه‌هایی وجود داشته باشند که از این حوزه برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، میم کوین اسکوئیدگِیم (SQUID) که از سریال محبوب نتفلیکس با همین نام الهام گرفته بود، طی یک هفته بیش از 86,000 درصد افزایش داشت. با این حال، تیم توسعه پشتیبانی خود را به‌طور ناگهانی قطع کرد و باعث شد قیمت این میم کوین تا 99 درصد افت کند. بدترین قسمت این بود که دارندگان نیز اجازه نداشتند توکن‌های SQUID خود را بفروشند. بنابراین، همیشه باید مراقب باشید و پیش از معامله یا سرمایه‌گذاری روی میم کوین‌ها تحقیق خود را انجام دهید.

مروری بر میم کوین‌های محبوب

دوج کوین و شیبا اینو در بازار میم کوین‌ها پیشرو هستند. پس از موفقیت دوج کوین و شیبا اینو، تعداد زیادی کوین با مضمون نژادهای مختلف سگ وارد بازار شدند و در نیمه دوم سال 2021 مورد توجه قرار گرفتند.

دوج کوین (DOGE)

DOGE 1

دوج کوین در سال 2013 توسط مهندسان نرم‌افزار، بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) و با الهام از سگی با نژاد شیبا اینو ایجاد شد و قرار بود فقط یک ارز دیجیتال مبتنی بر شوخی برای جلب توجه عوام باشد. به‌عنوان یکی از فورک‌های لایت کوین، دوج از همان سازوکار اثبات کار استفاده می‌کند و عرضه حداکثری ندارد.

.

 

شیبا اینو (SHIB)

شیبا اینو یکی از میم کوین‌های مطرح

شیبا اینو رقیب دوج کوین است و اغلب به‌عنوان «قاتل دوج کوین» شناخته می‌شود. شیبا اینو نیز از یک نژاد بومی سگ در ژاپن به همین نام الهام گرفته است. توسعه‌دهنده ناشناس این کوین با نام مستعار رایوشی (Ryoshi) در اوت 2020 شیبا اینو را ایجاد کرد. تفاوت اصلی بین دوج کوین و شیبا اینو این است که دوج کوین دارای عرضه محدود 1 کوادریلیون توکن است که 50 درصد آن سوزانده یا به امور خیریه اهدا شده است. اکوسیستم شیبا اینو همچنین شامل یک صرافی غیرمتمرکز، یک پشتیبان آثار هنری NFT و یک بازی مبتنی بر توکن‌های تعویض‌ناپذیر (NFT) است.

.

دوج مارس (ELON)

ELON

همان‌طور که از نام توکن (ایلان) پیداست، این توکن برگرفته از نام مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک و علاقه او به شرکتش اسپیس‌ایکس (SpaceX) است.

ایلان یکی از فورک‌های دوج کوین است و عرضه در گردش 557 تریلیون توکنی دارد. بین آوریل تا نوامبر 2021 (فروردین تا آبان 1400)، توکن ایلان رشدی 3,780 درصدی را تجربه کرده است.

 

.

آکیتا اینو (AKITA)

آکیتا اینو یکی از میم کوین‌های مطرح

میم کوین‌های دیگری نیز وجود دارند که از نژاد سگ‌های ژاپنی مانند آکیتا اینو (AKITA)، کیشو اینو (KISHU) و فلوکی اینو (FLOKI) استفاده می‌کنند.

آکیتا به شدت از دوج کوین الهام گرفته است. این توکن مبتنی بر ERC-20 در فوریه 2021 در صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ راه‌اندازی شد. اقتصاد این توکن بسیار شبیه به اقتصاد شیبا اینو است. تیم توسعه آکیتا نیز شبیه به توسعه دهنده شیبا اینو، 50 درصد از عرضه کل این کوین را در صرافی یونی سواپ قفل و 50 درصد باقیمانده را برای هم‌بنیان‌گذار اتریوم، ویتالیک بوترین ارسال کرده است.

با این حال، عرضه کوین آکیتا فقط 100 تریلیون توکن است که یک‌دهم عرضه کل شیبا اینو محسوب می‌شود. آکیتا نیز در کنار سایر توکن‌های سگی در مه 2021 مورد توجه قرار گرفت و توسط برخی از اعضای جامعه به‌عنوان یکی دیگر از «قاتلان دوج کوین» شناخته می‌شود.

.

سموید کوین (SAMO)

samo

سموید کوین هم یک پروژه میم کوین مبتنی بر سگ است که روی بلاک‌چین سولانا ساخته شده است. در زمان راه‌اندازی، 13 درصد از عرضه سمو به اعضای جامعه داده شد.

طبق وب سایت سموید کوین، نقشه راه سمو شامل رویدادهای سوزاندن کوین، ابزارهای ایردراپ، صرافی غیرمتمرکز (DEX) و ایجاد توکن‌های تعویض‌ناپذیر است. سموید کوین اخیراً به دلیل افزایش ناگهانی قیمت محبوبیت پیدا کرده است. توکن SAMO در عرض یک ماه بیش از 4,300 درصد رشد کرد. در اکتبر 2021، قیمت این توکن از 0.005 دلار به بیش از 0.22 دلار طی حدود 30 روز رسید.

.

.

کیشو اینو (KISHU)

KISHU

کیشو اینو یکی دیگر از میم کوین‌ها با تم سگ است که از زمان راه‌اندازی در آوریل 2021 رشدی تصاعدی داشته است. کیشو شامل پاداش مشارکت برای کاربران فعال، توکن‌های تعویض‌ناپذیر (NFTها) و یک صرافی غیرمتمرکز به‌نام کیشو سواپ (Kishu Swap) است. این توکن پس از راه‌اندازی، بیش از 100,000 دارنده توکن و 2 میلیارد دلار ارزش بازار در عرض یک ماه جذب کرد و محبوبیت آن به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کرد.   

.

.

سِیف مون (SAFEMOON)

SAFEMOON

یکی دیگر از تازه‌واردهای میم کوین که در این رشد بازار سرمایه‌گذاری کرد، سِیف مون بود؛ توکنی مبتنی بر BEP-20 که در مارس 2021 روی زنجیره هوشمند بایننس راه‌اندازی شد.

سیف مون به دارندگان بلندمدت توکن پاداش می‌دهد و کاربرانی که توکن را با کارمزد خروجی 10 درصدی می‌فروشند جریمه می‌کند.  نیمی از کارمزدها بین دارندگان فعلی سیف مون تقسیم می‌شود و نیم دیگر سوزانده می‌شود.

این توکن پس از افزایش قیمت در ماه آوریل توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران خُرد را به خود جلب کرده است و تا ماه نوامبر (آبان) 9418.54 درصد بازده داشت. البته در حال حاضر، (19 آذر) بازده این کوین 3927.48 درصد برآورد می‌شود.

سخن پایانی

با توجه به اینکه هرروز میم کوین‌های جدیدی وارد بازار می‌شوند و معامله‌گران بسیاری امیدوارند سودهای ایجادشده با توکن‌های دوج و شیبا را دوباره کسب کنند، بسیار مهم است که پیش از شروع هر سرمایه‌گذاری خودتان تحقیق کنید.

به خاطر داشته باشید که میم کوین‌ها در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال بسیار پرنوسان هستند. تجارت یا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است. میم کوین‌ها هم عمدتاً مبتنی بر جامعه هستند و ممکن است به‌شکل غیرمنتظره‌ای سقوط کنند؛ بنابراین هرگز نباید سرمایه‌ای را وارد میدان کنید که توان ازدست‌دادنش را ندارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

میم‌کوین (Memecoin)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
Mohammadreza khalili

سلام
تشکر میکنم از مطالعات و راهنمایی‌هایی که در اختیار مخاطبین قرار میدین

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، ممنون از همراهی شما

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx