صرافی غیرمتمرکز برای ترید فیوچرز: پلتفرم GMX

ارز GMX

GMX یک سواپ (swap) غیرمتمرکز و بدون نیاز به احراز هویت است که امکان معامله ارزهای دیجیتال را به صورت روی زنجیره (on-chain) به کاربران می‌دهد.

ورود به پلتفرم GMX

برای استفاده از پلتفرم GMX فقط کافیست کیف پول‌ متامسک یا سایر کیف پول‌های مشابه که امکان اتصال دارند را به این سواپ متصل کنند.

عناوین مطلب:

در این پلتفرم، امکان معاملات اسپات و پرپچوال فیوچرز (perpetual futures)، به سبک غیرمتمرکز نیز وجود دارد.

تجربه معامله در GMX بسیار شبیه صرافی‌های متمرکز است اما در آن از یک کیف پول شخصی ارز دیجیتال استفاده می‌شود.

 توکن بومی این پلتفرم GMX نام دارد و برای اهداف حاکمیتی و کاربردی به‌کار می‌رود. امکان استیک کردن این توکن نیز وجود دارد. کاربران با استیک کردن، بخشی از کارمزدهای این پروتکل را به اضافه مشوق‌های مالی دیگر دریافت می‌کنند.

در حال حاضر سواپ GMX از شبکه‌های آوالانچ (AVAX) و آربیتروم (Arbitrum) پشتیبانی می‌کند.

نکات مهم

  • پلتفرم GMX یک سواپ غیرمتمرکز است که برای معاملات اسپات و پرپچوال فیوچرز به کار می‌رود.
  • استفاده از این پلتفرم نیاز به احراز هویت و تایید اعتبار ندارد. تنها با اتصال یک کیف پول ارز دیجیتال به آن می‌توان کار را شروع کرد.
  • توکن بومی این پلتفرم، GMX است که در استیکینگ و رای‌دهی استفاده شده و در تریدینگ نیز به کار می‌رود.

GMX چیست؟

کاربران GMX می‌توانند معاملات اسپات و فیوچرز پرپچوال را با لوریج 50 برابری انجام دهند که مشابه رویه صرافی‌های متمرکز است.

با‌این‌حال برخلاف استفاده از صرافی‌های متمرکز که صرافی به دارایی آن‌ها دسترسی دارد در این حالت، سرمایه کاربران در کیف پول ارز دیجیتال در اختیار خودشان است.

هدف GMX ایجاد یک تجربه تریدینگ عالی همراه با کارمزد کمتر است به‌طوری‌که تریدها، کمتر تحت تاثیر قیمت‌ها باشد.

تریدهای این سواپ از طریق استخر دارایی‌های آن به نام GLP انجام می‌شود. مثل اکثر سواپ‌ها کسانی که نقدینگی این استخر را تامین می‌کنند، کارمزدها را به عنوان پاداش می‌گیرند.

به‌علاوه، GMX برای قیمت‌دهی پویا و به منظور تجمیع قیمت‌ها از سایر صرافی‌هایی که حجم بالا دارند از اوراکل‌های چین‌لینک استفاده می‌کند.

اوراکل‌های چین‌لینک، سرویس‌های غیرمتمرکز و می‌توان گفت یک نرم‌افزار هستند که داده‌های بیرون را به زبانی که برای قراردادهای هوشمند قابل فهم باشد ترجمه می‌کنند و برعکس.

به‌این‌ترتیب GMX با استفاده از این اوراکل‌ها می‌تواند به داده‌های آن چین (on-chain) و بلادرنگ بلاک‌چین‌ها دسترسی داشته باشد.

GMX اولین بار توسط توسعه‌دهنده ناشناسی، روی بلاک‌چین Arbitrum One راه‌اندازی شد و شبکه آن در سپتامبر 2021 شروع به کار کرد.

Arbitrum یک رول‌آپ (Rollup) لایه 2 اتریوم است که برای افزایش سرعت و مقیاس‌پذیری قراردادهای هوشمند اتریوم طراحی شده است.

بعدها در ژانویه 2022 توسعه GMX روی آوالانچ که یک بلاک‌چین پرسرعت سازگار با EVM (ماشین مجازی اتریوم) است ادامه پیدا کرد.

کاربران GMX می‌توانند معاملات اسپات و فیوچرز پرپچوال را با لوریجانجام دهند

GMX چطور کار می‌کند؟

همان‌طور که اشاره کردیم تریدهای GMX با کمک استخر دارایی‌های آن به نام GLP انجام می‌شود که تقریبا 50 تا 55 درصد آن را استیبل‌کوین‌ها، 25 درصد را اتریوم، 20 درصد را بیت‌کوین و 5 تا 10 درصد را سایر آلت‌کوین‌ها مثل چین‌لینک و یونی‌سواپ شکل داد‌ه‌اند.

وقتی کاربران توکن GLP که توکن نقدینگی استخر GMX است را ضرب (mint) کنند میزان نقدینگی استخر بیشتر می‌شود.

آن‌ها برای ضرب GLP، 70 درصد کارمزدهای تولید شده روی آن بلاک‌چین را می‌گیرند.

استخر GLP برخلاف برخی استخرهای نقدینگی، ضرر ناپایدار یا (impermanent loss) ندارد. ضرر ناپایدار به معنی تغییر قیمت دارایی نسبت به زمانی است که در یک استخر نقدینگی استیک شده است. هرقدر تغییرات بیشتر باشد ضرر ناپایدار هم بیشتر است.

توکن GMX چیست؟

ارز GMX، توکن کاربردی و حاکمیتی سواپ GMX که با استاندارد ERC20 ساخته شده و مالکان می‌توانند از آن برای مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها و رای‌دهی‌ها استفاده کنند.

افرادی که توکن‌های GMX خود را استیک کنند از سه پاداش دیگر نیز بهره‌مند خواهند شد:

  • 30 درصد همه کارمزدهای پروتکل بین این استیکرها تقسیم می‌شود. این کارمزدها نتیجه بازارسازی، کارمزدهای سواپ، تریدهای لوریج‌دار و مواردی است که در قالب اتریوم و AVAX پرداخت شده است.
  • به استیک‌کنندگان، توکن esGMX داده می‌شود که می‌توان آن را به عنوان پاداش نیز در نظر گرفت. این توکن بعد از 12 ماه که زمان استیک تمام شود پس گرفته می‌شود و کاربر، توکن‌های خود را می‌گیرد. وقتی توکن‌ها به پلتفرم برگردانده شوند دوباره به GMX تبدیل می‌گردد. به‌این‌ترتیب جلوی تورم گرفته خواهد شد.
  • استیکرها امتیازاتی دریافت می‌کنند که سود و پاداش بلندمدت آن‌ها را بیشتر می‌کند و در‌عین‌حال باعث ایجاد تورم در توکن‌ها نمی‌شود. این موضوع موجب افزایش علاقه افراد به ارز GMX و احساس مالکیت بیشتر آن‌ها بر پلتفرم می‌گردد.

سقف عرضه ارز GMX، 13.25 میلیون توکن است که 8.2 میلیون آن در حال گردش هستند و این میزان، بیش از 83 درصد کل آن را شامل می‌شود.

ویژگی های منحصر به فرد سواپ GMX

ویژگی های منحصر به فرد سواپ GMX

GMX ویژگی‌هایی دارد که موجب تمایز آن از سایر سواپ‌ها و نیز علاقه بیشتر کاربران به آن شده است.

سیستم تریدینگ

GMX به تریدرها این امکان را می‌دهد که از طریق سواپ ساده آن که شبیه پلتفرم‌های معاملاتی سنتی است، پوزیشن‌های لوریج‌دار باز کنند. به‌علاوه خود GMX نیازی به فرآیند اعتمادسازی ندارد و از نوع خود-حضانتی (self-custodial) است که نیازی به احراز هویت ندارد و این یعنی همه می‌توانند از طریق کیف پول‌های شخصی خود، به ترید کریپتو بپردازند.

این مدل مبادله دوگانه است که هم از معاملات اسپات و هم معاملات دارای اهرم (لوریج) می‌کند.

این مدل موجب افزایش بازده سرمایه می‌شود چراکه استخر GLP را به کار می‌گیرد که به کاربران امکان بیکار نبودن سرمایه و تولید سود از آن را می‌دهد.

GMX امکان ورود و خروج از موقعیت‌های تریدینگ را بدون تاثیر قیمت می‌دهد.

این طرح می‌تواند به تریدرها کمک کند تا نسبت به صرافی‌هایی که مبتنی بر کتاب سفارشات هستند، با قیمت بهتری وارد یک معامله شوند و البته ممکن است مسائلی مثل اسلیپیج را نیز به همراه داشته باشد.

GMX همچنین از اوراکل‌های چین‌لینک و سایر فیدهای قیمتی استفاده می‌کند تا قیمت‌ها را هموار کند و می‌تواند موقعیت ها را از لیکوئید شدن در امان نگه دارد.

اکوسیستم

GMX بر اهمیت جامعه تاکید دارد و سعی کرده که ذهنیت دیفای را در تعاملات خود با کاربرانش تقویت کند.

ابزارهای مختلفی همچون ربات پوزیشن تلگرام، تابلوی امتیازات gmx.house، داشبوردهای تحلیل Dune و ماشین‌حساب‌ها برای تریدرها، استیکرها و تامین‌کنندگان نقدینگی ایجاد شده است.

GMX لیست رو به رشدی از پروژه‌های مشترک است که قابلیت‌های دیفای را با GMX پیوند می‌دهد.

جامعه همچنین از ارتباطات اکوسیستم GMX مراقبت می‌کند. مثلا خبرنامه  The Blueberry Pulseکه یک خبرنامه هفتگی جامعه‌محور است درمورد توسعه اکوسیستم GMX صحبت می‌کند.

چطور از GMX استفاده کنیم؟

ارز GMX را می‌توان برای تریدینگ و استیکینگ استفاده کرد.

تریدینگ

واسط تریدینگ GMX در کنار چارت قیمت نمایش داده می‌شود. برای شروع یک ترید لوریج‌دار، کافیست روی کلمه Long یا Short کلیک کنید تا اولویت‌تان مشخص شود.

سواپ‌های اسپات کم‌هزینه و ساده نیز جزیی از GMX هستند. برای باز شدن واسط سواپ بین توکن‌های استخر GLP می‌توانید روی تب Swap کلیک کنید.

صفحه تریدینگ پلتفرم GMX

اولین توکن، وثیقه‌ایست که ارائه می‌کنید و توکن زیر دارایی است که معامله می‌کنید.

نوار لوریج نشان می‌دهد که چقدر از استخر GLP قرض می‌گیرید.

سفارشات محدود، سفارشات کسب سود و توقف ضرر (take profit and stop loss orders) قابل ارسال هستند.

تریدهای باز در قسمت Positions دیده می‌شوند.

با کلیک روی Edit می‌توانید وثیقه را اضافه کنید یا از آن بردارید.

باز کردن و بستن یک ترید لوریج‌دار با کارمزدی همراه است که حدود 0.1 درصد از سایز پوزیشن را شامل می‌شود.

تریدرها اگر وام گرفته باشند باید کارمزد آن را هم بپردازند.

استیکینگ

برای شروع استیکینگ، پس از ورود به پلتفرم GMX باید والت خود را به آن متصل کرده و دکمه Stake را بزنید.

وقتی تراکنش آن‌-چین را در کیف پول خود تایید کنید 30 درصد از کارمزدهای پروتکل GMX را دریافت خواهید کرد. علاوه بر آن پاداش‌های دیگری به همراه توکن esGMX می‌گیرید.

در بخش Total Rewards پلتفرم GMX می‌بینید که استیکرها سه نوع پاداش دارند. می‌توانید برای استیک کردن پاداشی که بدست آورده‌اید و بیشتر کردن پاداش خود روی دکمه Compound کلیک کنید.

توکنومیک ارز GMX

حداکثر عرضه‌ای که برای ارز GMX در نظر گرفته شده 13.25 میلیون توکن است که در صورت راه‌اندازی محصولات بیشتر و نیاز بیشتر به نقدینگی ممکن است افزایش یابد. این تغییر به رای جامعه آن بستگی دارد. اما این 13.25 میلیون توکن به صورت زیر توزیع شده‌اند:

  • 6 میلیون برای مهاجرت  Gambit و XVIX
  • ·       2 میلیون آن با ETH جفت شده برای نقدینگی در یونی‌سواپ
  • ·       2 میلیون به مرور برای پاداش‌های Escrowed GMX اعطا می‌شود
  • ·       2 میلیون توکن توسط صندوق قیمت کف (floor price fund) مدیریت می‌شود
  • ·       1 میلیون توکن برای بازاریابی، شراکت و توسعه جامعه رزرو شده است
  • ·       250 هزار توکن نیز در طی دو سال بین اعضای تیم پخش شده است
توکنومیک GMX

بیشترین سهم که حدود 45.3 درصد است مربوط به هولدرهای Gambit و XVIX است. فرآیند مهاجرت شامل سواپ کردن دارایی‌های اصلی (XVIX، XLGE و GMT) بوده که قیمت هر ارز GMX برابر 2 دلار بوده است.

ویژگی صندوق قیمت کف (floor price fund) براساس ETH و GLP شکل می‌گیرد و به دو شکل زیر رشد می‌کند:

  • نقدینگی GMX/ETH تامین شده و تحت مالکیت پروتکل است، کارمزدهای این جفت معاملاتی به GLP تبدیل شده و در صندوق قیمت کف سپرده می‌شود.
  • 50 درصد سرمایه هایی که از Olympus bonds (اوراق قرضه Olympus امکان معامله دارایی را بین پروتکل و ذی نفعان در یک بازه زمانی و قیمت مشخص فراهم می‌کند) دریافت شده به صندوق قیمت کف ارسال شده و 50 درصد آن‌ها برای بازاریابی استفاده می‌شود.

صندوق قیمت کف به اطمینان از وجود نقدینگی در GLP کمک کرده و جریان قابل اعتمادی از پاداش‌های اتریوم را برای کسانی که ارز GMX استیک کرده‌اند فراهم می‌کند.

با رشد این صندوق، می‌توان از دارایی آن برای بازخرید و سوزاندن GMX استفاده کرد.

البته شرط آن این است که نسبت صندوق قیمت کف به کل ذخایر GMX کمتر از قیمت بازار ارز GMX باشد. این موجب می‌شود حداقل قیمت کف ارز GMX بر حسب ETH و GLP تعیین شود.  

قیمت توکن GMX

اولین قیمتی که برای ارز GMX در بازار ثبت شده مربوط به 14 سپتامبر 2021 با قیمت 15.63 دلار است.

بیشترین قیمتی که توکن در سال 2021 به آن رسید 42.84 دلار بود که در 21 نوامبر به این عدد دست یافت و سپس سقوط کرد. این توکن، سال 2021 را با 21.57 دلار به پایان برد.

سال 2022 سال پراز نوسانی بود.

در ابتدای سال با افزایش قیمت تا 57.28 دلار در 20 ژانویه مواجه بود و سپس سقوط کرد. مجددا روند صعودی قیمت شروع شد و بیشترین قیمت ارز GMX در این سال 58.68 دلار بود که در 13 دسامبر به آن رسید. نهایتا سال 2022 را با قیمت 41.04 دلار به پایان برد.

سال 2023 با روند صعودی شروع شد و در تاریخ 19 آپریل 2023 به قیمت 89.17 دلار رسید که بیشترین قیمت در تاریخ این توکن بوده است.

در ادامه نمودار قیمت توکن GMX را از ابتدا تاکنون به نقل از سایت  کوین مارکت کپ  می‌بینید.

نمودار قیمت توکن GMX را از ابتدا تاکنون به نقل از سایت  کوین مارکت کپ  

چطور ارز GMX بخریم؟

برای نگهداری و مبادله ارز GMX می‌توانید از کیف پول‌های مختلفی نظیر TokenPocket، Coinhub، OKX Wallet، WalletConnect، Coin98 و کیف پول‌های متنوع دیگری استفاده کنید.

اگر در صفحه اول سایت GMX به سمت پایین حرکت کنید تا به قسمت زیر برسید می‌توانید برای خرید توکن GMX اقدام کنید.

نحوه خرید ارز GMX

همان‌طور که می‌بینید می‌توانید از طریق دو شبکه آوالانچ و آربیتروم ارز GMX بخرید.

یونی‌سواپ، وان‌اینج، پاراسواپ، دودو، بایننس، هوبی، بای‌بیت و کوکوین نمونه‌های از صرافی‌هایی هستند که ارز GMX در آنها ترید می‌شود.

خرید ارز GMX روی شبکه آربیتروم

روی شبکه آوالانچ نیز می‌توان از پلتفرم‌هایی مثل تریدر جو، وان اینچ، دودو، پاراسواپ، بایننس، بای‌بیت، کوکوین، هوبی و سایر مواردی که در تصویر می‌بینید استفاده کرد.

همچنین با داشتن ETH یا سایر توکن‌ها روی شبکه آربیتروم، می‌توانید ارز GMX بخرید. صرافی ایرانی که ارز ETH را روی شبکه آربیتروم ارائه می‌کنند، نوبیتکس است.

آینده پلتفرم GMX چطور است؟

GMX نقشه راه شفافی ندارد اما دارای یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) است که نقشه راه آن را از طریق فرآیندهای حاکمیت داخلی خود طراحی می‌کند.

چشم‌انداز GMX تبدیل شدن به یک DEX کاملتر و کاربرپسندتر برای معاملات لوریج آن-چین است. نقشه راه فعلی شامل موارد زیر است:

دارایی مصنوعی یا Synthetic

آن‌ها کلاس جدیدی از توکن‌ها هستند که صرافی‌ها ارائه می‌کنند. این دارایی‌ها ارزش خود را از دارایی‌های اساسی مثل سهام، کالا یا سایر کریپتوها می‌گیرند. آن‌ها در حقیقت یک نماینده دیجیتالی از مشتقات هستند.

UI و UX بهتر

GMX در تلاش است تا رابط کاربری یعنی UI و تجربه کاربری یعنی UX پروتکل را برای کاربران بهتر کند. مثلا در حال برنامه‌ریزی برای ادغام نمودارهای تریدینگ ویو در این پلتفرم است.

X4: معامله کنترل شده پروتکل

هدف بلندمدت‌ GMX تبدیل شدن به یک بازار ساز خودکار (AMM) پیشرفته است که به سایر پروژه‌های دیفای این امکان را می‌دهد که روی استخرهای نقدینگی آن ایجاد شوند و عملکرد استخرهای خود را کاملا سفارشی کند. این پروژه‌ها سپس می‌توانند رفتاری که می‌خواهند در زمان خرید یا فروش توکن‌ها وجود داشته باشد یا نحوه اضافه یه حذف کردن نقدینگی را به خواست خودشان مشخص کنند.

جمع بندی

پلتفرم GMX به همه دارندگان کیف پول ارز دیجیتال این امکان را می‌دهد که از خدمات صرافی‌های غیرمتمرکز بهره‌مند شوند.

تریدرها می‌توانند از پرپچوال سواپ و پلتفرم معاملات اسپات GMX استفاده کنند.

در نهایت کاربران می‌توانند از مزایای مختلف بهره‌مند شوند و با مالکیت توکن‌های GMX، درباره آینده پلتفرم نیز رای دهند.

سوالات متداول

پلتفرم GMX چیست؟

GMX یک سواپ برای معاملات اسپات و فیوچرز پرپچوال را با لوریج زیاد است که شبیه صرافی‌های متمرکز کار می‌کند اما به دارایی کاربران دسترسی و کنترل ندارد. این پلتفرم از طریق استخر نقدینگی GLP خود کار می‌کند که عملکردی شبیه بازارسازها دارد.

توکن GMX چیست؟

ارز GMX توکن بومی پلتفرم GMX است که می‌توان از آن برای استیکینگ و رای‌دهی استفاده کرد. همچنین برای پاداش‌دهی در این پلتفرم و نیز در تریدها به کار گرفته می‌رود.

چه صرافی و کیف پول‌هایی از ارز GMX پشتیبانی می‌کنند؟

این توکن روی دو شبکه مختلف آوالانچ و آربیتروم و در صرافی‌های متعددی که در مقاله اشاره کردیم قابل معامله است. همچنین کیف پول‌های زیادی از آن پشتیبانی می‌کنند.

چه نوع تریدهایی روی GMX قابل انجام است؟

ترید در بازار اسپات و فیوچرز در این پلتفرم قابل انجام است.

با چه کیف پول‌هایی می‌توانیم به GMX وصل شویم و ترید کنیم؟

متامسک، کیف پول Coinbase و walletconnect از راه‌های وصل شدن به پلتفرم ترید GMX هستند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

صرافی‌های غیرمتمرکز

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx