مین سواپ (MineSwap)؛ صرافی غیرمتمرکز بر بستر کاردانو

مین سواپ

با فراهم شدن قابلیت قراردادهای هوشمند در شبکه کاردانو، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز نیز در آن کار خود را آغاز کردند.

مین سواپ یکی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مهم این زنجیره محسوب می‌شود که در آن کاربران می‌توانند بدون نیاز به اجازه و کاملا غیرمتمرکز به خرید و فروش دارایی‌ها بپردازند.

شبکه کاردانو با میزبانی صرافی مین سواپ، امکان انجام معاملات کریپتو را بر روی زنجیره خود فراهم کرده است. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق صرافی Minswap و نحوه عملکرد آن خواهیم پرداخت.

عناوین مطلب:

اگر طرفدار زنجیره کاردانو هستید، مسلما شناخت این صرافی به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به صرافی‌های متمرکز، به معامله طیف گسترده‌ای از دارایی‌های مستقر در این زنجیره بپردازید.

نکات کلیدی

  • صرافی مین سواپ یک پلتفرم معاملات غیرمتمرکز در بستر شبکه کاردانو است.
  • ارز MIN توکن اصلی مین سواپ است که برای اهداف حاکمیتی و کاربری استفاده می‌شود.
  • برای استفاده از مین سواپ باید کیف پول‌های اختصاصی شبکه کاردانو را دانلود کنید.

مین سواپ (Minswap) چیست؟

صرافی مین سواپ(Minswap) یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) در زنجیره کاردانو است که با هدف ارائه بستری برای معامله بدون نیاز به اجازه و غیرمتمرکز توکن‌های موجود فعالیت می‌کند.

مانند اغلب صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز کریپتو، شما با انجام هر تراکنش باید مقداری کارمزد به صرافی پرداخت کنید که بین تامین کنندگان نقدینگی توزیع خواهد شد.

با توجه به ادعاهای وایت پیپر صرافی مین سواپ،‌ این پروژه در واقع یک صرافی غیرمتمرکز انجمن محور است که در آن دارایی‌ها به صورت منصفانه توزیع شده است.

آن‌ها می‌گویند در این صرافی هیچ گونه سرمایه گذار خصوصی یا شرکت‌های VC وجود ندارد و همه دارایی‌های موجود به صورت عمومی از سمت کاربران تامین شده است.

minswap 2
نکته جالب توجه در مورد صرافی مین سواپ در نوآوری‌های آن است.

این صرافی (minswap.org) در اکوسیستم کاردانو (Cardano) دست به پیاده سازی ایده‌های جدیدی است که در نوع خود در این شبکه به عنوان یک پیشگام حرکت می‌کند.

مدل FISO که با عنوان Fairest ISO شناخته می‌شود از جمله این نوآوری‌هاست که در انجمن کاردانو سر و صدای زیادی به پا کرده است.

البته به نظر می‌رسد تیم توسعه دهنده این پروژه همچنان فعال است. آن‌ها در تلاش هستند تا ویژگی‌های جدیدی را به این پلتفرم اضافه کنند.

به طور کلی با توجه به تکیه مین سواپ بر روی مدل AMM، تامین نقدینگی استخرهای آن اهمیت زیادی دارد.

تامین کنندگان نقدینگی با قفل کردن دارایی‌های خود در استخر جفت ارزهای موجود می‌توانند از محل کارمزد‌های صرافی درآمد کسب کنند.

البته در مقایسه با سایر صرافی‌های محبوب مانند پنکیک سواپ یا یونی سواپ در زنجیره اتریوم، این صرافی از نقدینگی بسیار کمی برخوردار است.

به همین دلیل نمی‌توان اکوسیستم آن را زنجیره‌های بزرگ دیگر مورد مقایسه قرار داد، چرا که میزان درآمد حاصل از تامین نقدینگی نیز به پای آن‌ها نخواهد رسید.

مانند سایر صرافی‌های غیرمتمرکز AMM، در اینجا نیز ساختار کلی باعث شده تا ویژگی‌های جالبی از جمله امکان استیک دارایی‌ها و کشت سود را داشته باشیم.

مین سواپ از توکن اختصاصی خود یعنی ارز MIN برای حاکمیت و اقتصاد درونی پلتفرم خود استفاده می‌کند که این موضوع به آن ارزش می‌دهد.  

ویژگی مهم‌ دیگری که باید در مین سواپ به آن توجه شود، استفاده از استخرهای موجود در اکوسیستم کاردانو برای ارائه بهترین انتخاب به کاربر است.

جالب است بدانید که مین سواپ در سال 2022 مورد حمله قرار گرفت اما با حرکت به موقع تیم توسعه دهنده این پروژه، آن‌ها توانستند جلوی مهاجم را گرفته و از سرقت دارایی‌ها جلوگیری کنند!

بیشتر بخوانید: ساندی سواپ (Sundae swap)؛ صرافی غیرمتمرکز بر روی بستر کاردانو!

صرافی مین سواپ چگونه کار می‌کند؟

مانند هر صرافی غیرمتمرکز AMM، شما با ورود به اپلیکیشن مین سواپ پس از اتصال کیف پول سازگار با شبکه کاردانو می‌توانید جفت ارز خود را انتخاب کرده و به تبادل دارایی‌ها بپردازید.

در این حال اگر نقدینگی استخر کافی نباشد، مسلما بر روی قیمت دارایی تاثیر گذار خواهد بود.

با کاهش نقدینگی، درصد لغزش قیمت افزایش پیدا می‌کند که این موضوع به صورت مستقیم از مقدار دارایی‌های مورد معامله تاثیر می‌پذیرد.

از طرف دیگر سرمایه گذاران با قفل کردن دارایی‌های خود در استخرهای نقدینگی، می‌‌توانند کسب درآمد کنند. البته تامین نقدینگی در استخرهای نقدینگی صرافی‌های AMM مانند مین سواپ ضروری است.

در مین سواپ پاداش کاربران در قالب توکن MIN توزیع می‌شود.

البته پس از تامین نقدینگی و کسب توکن‌های LP، این توکن‌ها باید استیک شوند که بسته به میزان توکن‌های استیک شده و سهم سرمایه گذار از استخر مورد نظر، پاداش آن‌ها متغیر است.

در حال حاضر با در نظر گرفتن قیمت ارز MIN و وضعیت فعالیت صرافی Min Swap، قفل کردن دارایی‌ها در آن درآمد چندانی به همراه ندارد.

با توجه به اطلاعات موجود بیش از 100 جفت ارز مختلف در مین سواپ لیست شده است. با انتخاب کاردانو به عنوان ارز پایه کاربران می‌توانند به معامله دارایی‌ها بپردازند.

در هر یک از جفت ارزهای موجود، استخرهای نقدینگی خاصی وجود دارد که با توجه به حجم نقدینگی، امکان خرید و فروش با قیمت مناسب را در اختیار شما قرار می‌دهند.

در زمان نوشتن این مقاله، با این که مین سواپ جزو صرافی‌های غیرمتمرکز برتر شبکه کاردانو محسوب می‌شود اما با توجه به حجم نقدینگی پایین آن، در برخی از استخرها ممکن است برای خرید و فروش دارایی با قیمت‌های بالا مواجه شوید.

توکنومیک ارز MIN

ارز MIN به عنوان توکن رسمی صرافی Minswap در شبکه کاردانو فعالیت می‌کند.

این توکن به عنوان ابزار حاکمیت و کاربری در پلتفرم مین سواپ استفاده می‌شود که همزمان با پرداخت پاداش کشت سود (Yield Farming)، توکن MIN نیز توزیع خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آردانا (Ardana)؛ استیبل کوین ناموفق شبکه کاردانو

minswap 3

با توجه به مستندات مین سواپ، بخشی از عرضه توکن MIN در قالب توکن MINt در اختیار حمایت کنندگان اولیه پروژه قرار خواهد گرفت که توسط مدل FISO توزیع می‌شود.

البته این توکن‌ها را بعدا می‌توان به MIN تبدیل کرد علاوه‌بر آن، حفظ ارز MINt باعث افزایش موقت بهره‌وری کشت سود خواهد شد.

لازم به ذکر است دوره توزیع توکن‌های MINt گذشته است ولی در حال حاضر پاداش کشت سود در قالب ارز MIN توزیع می‌شود. تعداد کل عرضه این توکن 5 میلیارد وارد در نظر گرفته شده است که به صورت ثابت خواهد بود.

توکنومیک ارز MIN به شرح زیر است:

  • 10% برای تیم هسته پروژه
  • 10% برای توسعه
  • 1.5% برای همکاری و مشوق‌ها
  • 6% برای خزانه DAO
  • 2.5% برای ایردراپ‌های مدل FISO
  • 70% برای توزیع در کشت سود

مهم‌ترین کاربری‌های ارز MIN به شرح زیر هستند:

  • حاکمیت پروژه که در آن کاربران می‌توانند با هولد توکن MIN در کیف پول خود در رای‌ گیری‌های پروژه مشارکت کنند.
  • استیک داخل پلتفرم مین سواپ
  • توزیع سود برای سرمایه گذارانی که در تامین نقدینگی استخرها مشارکت دارند.
  • کاهش کارمزد‌های معاملات در صورت هولد آن در کیف پول در لحظه معامله

در زمان نوشتن این مقاله فقط 14% از کل توکن‌های MIN عرضه شده‌اند که با حجم معامله 300,000$ نوسانات زیادی را تجربه کرده است.

البته با توجه به حجم معامله پایین این توکن، سرمایه گذاری بر روی آن مسلما مشمول ریسک زیادی خواهد بود.

قبل از سرمایه گذاری بر روی ارز MIN به خاطر داشته باشید هر چه فعالیت صرافی مین سواپ افزایش پیدا کند، توکن‌های بیشتری عرضه خواهد شد که این موضوع می‌تواند به صورت مستقیم بر روی قیمت این توکن در بازارها تاثیر گذار باشد.

قابلیت‌های صرافی مین سواپ

صرافی‌های غیرمتمرکز بسته به ساختاری که از آن بهره می‌برند قابلیت‌های خاصی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

صرافی مین سواپ نیز با توجه به مدل AMM مورد استفاده، دارای استخرهای نقدینگی و معاملات سریع است که در ادامه این بخش به بررسی آن خواهیم پرداخت.

معامله توکن‌های کاردانو

به عنوان اولین ویژگی صرافی مین سواپ، شما می‌توانید توکن‌های موجود در شبکه کاردانو که دارای استخر نقدینگی هستند را در اینجا معامله کنید.

در بخش Trade صرافی مین سواپ، امکان مشاهده تاریخچه قیمت و نمودار کامل جفت ارز مورد نظر در دسترس است.

در این بخش دو حالت معامله وجود دارد. حالت اول که به صورت پیشفرض توسط معامله‌گران استفاده می‌شود؛ Market نام دارد. در این حالت شما با تعیین مقدار جفت ارزها می‌توانید آن‌ را معامله کنید.

اما در طرف دیگر حالت Limit است که امکان تعیین قیمت را فراهم می‌کند. البته عملکرد بخش Limit به شکل ویژه‌ای به وضعیت استخر نقدینگی جفت ارز مورد نظر نیز بستگی دارد.

minswap 4

برای نمونه اگر موجودی استخر جفت ارز مورد نظر کم باشد و شما قصد خرید مقدار زیادی توکن را داشته باشید، در صورتی که قیمت Limit تعیین نشود، شما دارایی‌های مورد نظر را با قیمت بالایی خریداری خواهید کرد. یا بهتر است بگوییم با قیمت بالا به شما تحمیل خواهد شد.

اما در طرف دیگر با تعیین قیمت Limit، با توجه به رویه افزایشی قیمت و محدودیت عرضه در استخر نقدینگی، مقدار توکن‌های خریداری شده از مین سواپ کم خواهد بود.

از ویژگی‌های دیگر بخش معامله مین سواپ می‌توان به امکان تنظیم درصد لغزش، پیش بینی قیمت تبادل دارایی‌ها و تنظیم صدا اشاره کرد.

استخر (Pool)

در بخش استخر شما می‌توانید لیست استخرهای موجود به همراه کارمزد و آمار معاملات آن را مشاهده کنید.

کارمزد LP برخی از استخرها ممکن است به دلایلی بیشتر باشد که این موضوع را باید در هنگام واریز نقدینگی در محاسبات خود لحاظ کنید.

در بخش استخر شما می‌توانید به افزودن نقدینگی در استخر انتخابی بپردازید. برای افزودن نقدینگی در این بخش، برای مثال استخر ADA-MIN شما باید به ازای هر 1 کاردانو، 10.8 واحد توکن MIN واریز کنید.

پس از تامین نقدینگی شما توکن‌های LP دریافت خواهید کرد که بعدا در بخش Farm قابل استیک هستند.

کشت سود (Farm)

در اینجا شما می‌توانید با استیک توکن‌های LP کسب شده از محل استخرها، کسب درآمد کنید. میزان درآمد هر استخر کاملا متفاوت است و شما باید قبل از هر گونه تصمیم گیری، از توکن‌های جفت ارز انتخابی مطمئن شوید.

برای نمونه، در استخر ADA-MIN، با استیک توکن‌های LP، شما سود APR سالیانه 32.45% دریافت خواهید کرد.

اما این در حالیست که با دریافت این سود، توکن‌های بیشتری عرضه می‌شوند که در نتیجه آن شاهد کاهش قیمت ارز MIN در بلند مدت خواهیم بود.

این موضوع برای سایر جفت ارزهای موجود در بخش کشت سود نیز صدق می‌کند و لازم است شما در مورد توکن جفت ارز به خوبی تحقیقات لازم را انجام دهید.

توکن‌های تورمی معمولا سود بالاتری دارند اما در بلند مدت قیمت آن‌ها افت می‌کند.

بیشتر بخوانید: مقایسه ارزهای دیجیتال تورمی و ضد تورمی

سرویس لانچ توکن

در این سرویس، مین سواپ به مدیران پروژه‌ها کمک می‌کند تا توکن خود را در صرافی مین سواپ لیست کرده و بتوانند برای آن تامین نقدینگی انجام دهند.

در این حالت، با تشکیل استخر نقدینگی در جفت ارز مورد نظر، کاربران می‌توانند با استیک کاردانو و توکن انتخابی، سود سالیانه بیشتری کسب کنند که در نتیجه آن حجم استخر نقدینگی به شکل چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

ویژگی Zap-In

قابلیت Zap-In در صرافی مین سواپ به شما کمک می‌کند تا بتوانید به راحتی تامین نقدینگی استخرها را انجام دهید.

این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد تا به جای تامین نقدینگی جفت ارز، فقط یک توکن را واریز کرده و استیک کند.

minswap 5

در این حالت فرایند سواپ یا درگیر شدن با قیمت توکن وجود ندارد. اما در پشت صحنه، این قابلیت همچنان دارایی‌ها را به صورت جفت ارز استیک می‌کند.

زمانی که کاربر در یک استخر مانند ADA-MIN، ارز کاردانو را به کمک ویژگی Zap-in استیک کند، ارز کاردانو به صورت خودکار با نسبت 50/50 سواپ می‌شود.

به عبارت ساده‌تر، اگر شما 100 کاردانو استیک کنید، 50 واحد آن به ارز MIN تبدیل شده و همراه با 50 کاردانو باقیمانده به استخر واریز می‌شوند.

به خاطر داشته باشید در این قابلیت نصف توکن پایه شما برای جفت ارز مورد نظر فروخته خواهد شد که این موضوع می‌تواند خطرات خاص خود را به همراه داشته باشد.

برای مثال، در صورتی که ارزش جفت ارز مورد نظر با شدت زیادی افت کند، ارزش دارایی‌های شما نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

ویژگی FISO

FISO یک کمپین توزیع توکن‌ است که دوره توزیع و فعالیت آن در مین سواپ به اتمام رسیده است. با این حال برای آشنایی با این مدل، به معرفی آن خواهیم پرداخت.

عبارت FISO معادل Fair Initial Stake Offering است که نوعی ISO محسوب می‌شود. در این حالت استخرهایی وجود دارد که ظرفیت هر کدام از آن‌ها محدود است و با استیک دارایی‌ها، امکان کسب پاداش را فراهم می‌کنند.

در این روش کاربران با استیک ارز ADA در استخرهای ارائه شده می‌توانند از پاداش‌ها سهمی داشته باشند. اما پاداش‌ها زمانی توزیع می‌شوند که همه استخرها پر شده باشد.

محاسبات توزیع پاداش‌ها کمی پیچیده است اما نکته مهمی که باید در مورد این شیوه توزیع توکن‌ها بدانید این است که این مکانیک به مین سواپ کمک می‌کند تا نهنگ‌ها محدود شوند.

با توجه به محدودیت واریز به هر استخر، یک نهنگ نمی‌تواند همه پاداش‌ها را دریافت کند. با این حال توزیع پاداش‌ها از یک سیستم امتیاز بندی پیروی می‌کند که در آن میزان ارز پایه واریز شده نیز اهمیت دارد.

کارمزد صرافی مین سواپ

توجه به کارمز صرافی مین سواپ نکته مهمی است که می‌تواند شما را از ضررهای احتمالی دور نگه دارد. دریافت کارمزد یکی از محل‌های اصلی کسب درآمد صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز است.

در حال حاضر هر سواپ در مین سواپ مشمول 2 ADA کارمزد ثابت خواهد بود که به آن Batcher Fee گفته می‌شود. در کنار آن برحسب ارزش معامله نیز 0.3% کارمزد از شما برای تامین کنندگان نقدینگی دریافت می‌شود.

با این حال در صورت هولد مقدار کافی ارز MIN در کیف پول، کارمزد ثابت 2 ADA کاهش پیدا می‌کند. البته نگه داشتن توکن‌های LP استخر ADA-MIN در کیف پول نیز امکان کاهش این کارمزد ثابت را فراهم می‌کند.

minswap 6

در بهترین حالت با هولد 50,000 توکن MIN یا 5 میلیارد واحد LP MIN/ADA شما مشمول 25% تخفیف در کارمزد Batcher Fee خواهید شد که در نتیجه آن در هر سواپ 1.5 واحد کاردانو پرداخت خواهید کرد.

بهترین کیف پول برای صرافی مین سواپ

مین سواپ بر بستر کاردانو قرار دارد و توکن اختصاصی آن یعنی MIN نیز در این شبکه مستقر شده است.

برای اتصال به شبکه کاردانو و استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز آن، مین سواپ کیف پول‌های زیر را پیشنهاد می‌دهد:

  • Nami
  • Flint
  • Eternal
  • Typhon
  • GeroWallet
  • Yoroi

برای ذخیره ارز MIN نیز می‌توانید از یکی از کیف پول‌های بالا استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول‌های کاردانو (ADA) – سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

ارز MIN را از کجا بخریم؟

در حال حاضر فقط دو صرافی امکان معامله ارز MIN را فراهم کرده‌اند.

اولین گزینه برای خرید ارز MIN مراجعه به صرافی مین سواپ و جفت ارز ADA-MIN است که می‌توانید آن را با داشتن یک کیف پول سازگار با شبکه کاردانو معامله کنید.

گزینه دوم نیز صرافی غیرمتمرکز WingRiders است که در آن کمتر از 1% معاملات ارز MIN انجام می‌شود.

رقبای صرافی مین سواپ

صرافی مین سواپ در زمان نوشتن این مقاله اولین و بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز زنجیره کاردانو محسوب می‌شود.

در اکوسیستم کاردانو، این صرافی از نظر شاخص TVL در جایگاه اول قرار دارد با این حال جایگاه اکوسیستم کاردانو از نظر شاخص TVL در رتبه 16 ارزهای دیجیتال جای گرفته است.

می‌توان گفت مین سواپ 35% از کل شاخص TVL شبکه کاردانو را به خود اختصاص داده است.

البته بازارهای صعودی بر روی افزایش حجم اکوسیستم کاردانو موثر هستند اما رقبای شبکه کاردانو و مین سواپ نیز در این زمینه دست روی دست نمی‌گذارند.

نزدیک‌ترین رقیب صرافی مین سواپ در اکوسیستم کاردانو، WingRiders است که با شاخص TVL معادل 19 میلیون دلاری در جایگاه سوم قرار دارد.

سوالات متداول

مین سواپ چیست؟

صرافی مین سواپ (Minswap) یک صرافی غیرمتمرکز(DEX) در زنجیره کاردانو است که با هدف ارائه بستری برای معامله بدون نیاز به اجازه و غیرمتمرکز توکن‌های موجود فعالیت می‌کند.

کارمزد مین سواپ چقدر است؟

در حال حاضر هر سواپ در مین سواپ مشمول 2 ADA کارمزد ثابت خواهد بود که به آن Batcher Fee گفته می‌شود. در کنار آن برحسب ارزش معامله نیز 0.3% کارمزد از شما برای تامین کنندگان نقدینگی دریافت می‌شود.

مین سواپ در کدام شبکه قرار دارد؟

مین سواپ در شبکه کاردانو قرار دارد و ارز MIN نیز در این شبکه فعالیت می‌کند.

بهترین کیف پول برای استفاده از مین سواپ چیست؟

برای اتصال به شبکه کاردانو و استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز آن، مین سواپ این کیف پول‌ها را پیشنهاد می‌دهد: ،Nami ،Flint ،Eternal ،Typhon ،GeroWallet Yoroi

نتیجه گیری

صرافی مین سواپ یکی از بهترین صرافی‌های شبکه کاردانو است که به کمک آن می‌توانید طیف وسیعی از توکن‌های مستقر در این شبکه را معامله کنید.

با توجه به مشوق‌های در نظر گرفته شده در مین سواپ برای تامین کنندگان نقدینگی، توسعه دهندگان آن امیدوار هستند سرمایه بیشتری به سمت این صرافی حرکت کند.

با توجه به ناسازگاری شبکه کاردانو با کیف پول‌های رایج، شما باید از کیف پول‌های اختصاصی آن برای معامله در بستر صرافی MinSwap استفاده کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

صرافی‌های غیرمتمرکز

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx