معرفی بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز

بهترین صرافی غیر متمرکز

محبوبیت ارزهای دیجیتال به دلیل سرعت، شفافیت و حفظ حریم خصوصی توسط بسیاری از مردم به‌طور روزافزون افزایش پیدا می‌کند.

با این حال، یک شکایت مرسوم در مورد معاملات ارزهای دیجیتال وجود دارد و آن، نیاز به استفاده از واسطه و صرافی‌های متمرکز است. با انجام این کار، کاربران اساساً کنترل دارایی‌های خود و همچنین اطلاعات شخصی خود را به‌منظور انجام معاملات خود از دست می‌دهند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین صرافی غیر متمرکز بپردازیم و با ارائه لیست بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز به شما کمک کنیم تا بتوانید با بررسی نقاط ضعف و قوت آنها انتخاب بهتری داشته باشید.

عناوین مطلب:

صرافی غیرمتمرکز (DEX) چیست؟

صرافی غیرمتمرکز (DEX) یک بازار همتا به همتا (P2P) است که اجازه می‌دهد تراکنش‌های بستر ارز دیجیتال بدون واسطه انجام شوند.

DEX ها از قراردادهای هوشمند یا کدهای با قابلیت اجرای خودکار (self-executing) برای تکمیل و تائید مستقیم تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

بازار P2P یا DEX، بازاری است که در آن خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال به‌طور مستقیم برای انجام معاملات از طریق استفاده از قراردادهای هوشمند با یکدیگر تعامل می‌کنند.

هر دو طرف، کنترل کاملی روی کلیدهای خصوصی کیف پول خود دارند و امنیت را بدون نیاز به ارائه اطلاعات شخصی به بالاترین حد ممکن می‌رسانند. فضای غیرمتمرکز مالی به کاربران، بازار خودکار و سایر نوآوری‌ها را برای ترویج رشد پلتفرم‌های DEX ارائه می‌دهد.

صرافی‌های غیر متمرکز
DEX ها با صرافی‌های متمرکز یا CEX متفاوت هستند. CEX ها به شدت تحت نظارت هستند و توسط نهادهای حاکمیتی مدیریت می‌شوند.

CEX ها در ازای کارمزدهای بالا، اغلب بیمه دارایی‌ها، پروتکل‌های امنیتی مختلف و طیف وسیعی از خدمات بانکی را به کاربر ارائه می‌دهند. از طرف دیگر، DEX ها کاربر را مسئول حفظ دارایی‌ها می‌کند و حداقل کارمزد را دارد. DEX ها بر روی بلاک‌چین ها مانند اتریوم، پولکادات و غیره ساخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: تفاوت صرافی‌ متمرکز و صرافی غیرمتمرکز

انواع صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)

DEX های زیادی در دنیای ارزهای دیجیتال وجود دارد و این صرافی‌های غیر متمرکز به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • بازارسازان خودکار (AMM)
  • Order Book DEXs
  • DEX Aggregators

هر یک از این انواع DEX امکان معاملات مستقیم کریپتو را فراهم می‌کنند، اما این سه دسته از نظر جنبه‌های کلیدی با یکدیگر فرق دارند.

بازارسازان خودکار (AMM)

بازارسازان خودکار یا AMM ها، مستقیماً به موضوع مهم نقدینگی DEX می‌پردازند.

سایر صرافی‌ها از فرآیند تطبیق استفاده می‌کنند، به این معنی که سفارش‌های خرید و فروش باید قبل از انجام معاملات مطابقت داشته باشند.

با این حال، AMM ها از استخرهای نقدینگی برای تکمیل فوری تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. ارائه‌دهنده نقدینگی برای مشارکت در استخر از مزایای مالی به‌صورت کارمزد معاملات بهره‌مند می‌شود.

هنگامی‌که به دنبال انتخاب بهترین صرافی غیر متمرکز هستید، توجه داشته باشید که ارزش DEX ها با توجه به مقدار کل نقدینگی قفل شده آن‌ها تعیین می‌شود.

AMM ها یک تله مهم دارند، این تله، اسلیپِیج است. اسلیپِیج زمانی رخ می‌دهد که استخر نقدینگی برای پردازش معاملات کافی نباشد.

Slippage می‌تواند منجر به ایجاد هزینه‌های بالاتر برای خریداران شود. ارائه‌دهنده نقدینگی ممکن است متحمل زیان دائمی (Permanent Loss) ناشی از فعالیت‌های معاملاتی نابرابر بین دو جفت ارز دیجیتال شود.

بیشتر بخوانید: منظور از AMM در کوینکس چیست؟

Order Book DEXs

همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، DEX های Order Book با یک سیستم رزرو کار می‌کنند که همه سفارش‌های باز را ثبت می‌کند.

این سفارشات توضیح می‌دهد که معامله‌گر برای یک دارایی حاضر است چقدر بپردازد یا به چه قیمتی مایل به فروش یک دارایی است.

دو نوع DEX دفترچه سفارش وجود دارد: غیر زنجیره‌ای و زنجیره‌ای (Off-chain and on-chain).

دفترهای سفارش زنجیره‌ای به کاربران این امکان را می‌دهند که دارایی‌های خود را در کیف پول‌ها نگهداری کنند و درعین‌حال سفارش‌های باز را در بلاک‌چین انجام دهند.

دفترهای سفارش خارج از زنجیره، سفارش‌های خارج از بلاک‌چین را حفظ و از بلاک‌چین فقط برای تسویه معاملات استفاده می‌کند. دفترهای سفارش خارج از زنجیره معمولاً سریع‌تر هستند و هزینه کمتری دارند.

اغلب اوقات، DEX های اوردر بوک، به ویژه زمانی که با حجم معاملات بزرگ سروکار دارند، با چالش نقدینگی روبرو هستند.

DEX Aggregators

تجمیع کنندگان DEX مستقیماً با استفاده از مکانیسم‌ها و پروتکل‌های مختلف به حل مسائل مربوط به نقدینگی می‌پردازند.

به‌طورکلی، آن‌ها نقدینگی را از چند DEX برای حفظ کارمزدهای پایین، بهینه‌سازی محصولات توکن و کاهش خطر اسلیپیج تأمین می‌کنند.

برای رسیدگی بیشتر به مشکلات مربوط به قیمت‌گذاری و تراکنش‌های ناموفق، برخی از این DEX ها، دارایی‌های پلتفرم‌های متمرکز را به استخرهای نقدینگی خود اضافه می‌کنند. با این حال، آن‌ها از طریق ادغام‌های متنوع با چندین CEX همچنان غیرمتمرکز هستند.

نکات مهم برای انتخاب بهترین صرافی غیر متمرکز

همان‌طور که گفته شد، تفاوت‌های زیادی در نحوه عملکرد DEX های مختلف وجود دارد.

این تفاوت‌ها می‌تواند بر تجربه معاملاتی، قرار گرفتن در معرض ریسک، کارمزد معاملات و موارد دیگر تأثیر مستقیم بگذارد.

شما به دنبال بهترین صرافی غیر متمرکز هستید اما با وجود تعداد زیادی صرافی غیرمتمرکز، انتخاب برای شما سخت می‌شود، چگونه بهترین صرافی غیر متمرکز را انتخاب کنید؟

همه DEX ها ویژگی ناشناس بودن و حفظ حریم خصوصی را روز به روز بهینه‌تر می‌کنند. ازآنجایی‌که هیچ اطلاعات شخصی در مورد کاربران جمع‌آوری نمی‌شود، نگرانی در مورد نقض امنیت بسیار ناچیز است.

علاوه بر این، کاربران بر دارایی‌های خود کنترل دارند و همچنین حداقل هزینه‌های معاملاتی در این صرافی‌ها وجود دارد. با این حال، برخی از DEX ها هزینه شبکه را دریافت می‌کنند.

با این وجود، تفاوت‌های زیادی نیز بین DEX های مختلف وجود دارد. تجمیع کنندگان DEX نگرانی‌های کمتری در رابطه با اسلیپیج و کمبود نقدینگی دارند. این موارد آن‌ها را به گزینه‌ای مناسب برای کسانی که علاقه‌مند به حجم معاملات بزرگ‌تر هستند تبدیل می‌کند.

همان‌طور که به دنبال بهترین DEX هستید، مهم است که بدانید انواع مختلف DEX ها چگونه کار می‌کنند و همچنین ویژگی‌ها و عملکردهای خاص تک‌تک DEX هایی که در نظر دارید را بررسی کنید.

علاوه بر این، اگر می‌خواهید از بهترین DEX موجود استفاده کنید، از کار کردن با هر صرافی که پشتیبانی مناسبی از کاربران انجام نمی‌دهد، خودداری کنید.

امنیت و حریم خصوصی

اکثر DEX ها دارای سازوکارهایی برای حفظ حریم خصوصی هستند. اهمیت استفاده از یک پلتفرم غیرحضانتی با توجه به اتفاقات اخیر در دنیای کریپتو غیرقابل انکار است.

بیشتر بخوانید: کیف پول حضانتی چیست و چه تفاوتی با کیف پول غیرحضانتی دارد؟

به‌منظور حفظ حریم خصوصی، اکثر DEX های برتر احراز هویت (KYC) را اجباری نمی‌کنند. DEX های خوب همچنین باید مقرراتی را برای حاکمیت و مشارکت‌های اجتماعی به کاربران ارائه دهند تا آن‌ها فعالانه در رأی‌گیری‌ها و بحث‌های پیشنهادی شرکت کنند.

با وجود این ویژگی‌ها، افراد می‌توانند پیشنهادات خود را به‌صورت داوطلبانه برای بهبود پلتفرم به صرافی خود ارائه دهند.

هزینه و کارایی تراکنش‌ها

یکی دیگر از عوامل مهمی که در انتخاب DEX باید در نظر گرفت، هزینه و کارایی تراکنش است.

برخی از صرافی‌های غیر متمرکز دارای سیستم کارمزدهای سطحی هستند که به معامله‌گران با توجه به اندازه معاملات، سطوح مختلفی از میزان کارمزد را ارائه می‌دهند.

این مورد به معامله‌گران فعال کمک می‌کند تا کارمزدهای خود را پایین نگه دارند و سود خود را به حداکثر برسانند، به‌ویژه از آنجایی‌ که کارمزد معاملات و هزینه تراکنش (Gas Fee) می‌تواند افزایش پیدا کند، DEX های برتر سرعت تراکنش‌های سریعی را در پردازش معاملات و ثبت سفارش با کارمزد پایین به کاربر ارائه می‌دهند.

معامله‌گرانی که در معاملات داینامیک در چندین دسته دارایی، زنجیره‌ها و پلتفرم‌ها شرکت می‌کنند، باید به دنبال DEX هایی با پشتیبانی چند زنجیره باشند.

رابط کاربرپسند

معامله‌گران سنتی و علاقمند ارزهای دیجیتال که به دنبال ورود به DeFi هستند، به دنبال یک DEX هستند که یک رابط کاربری آسان، مانند رابط کاربری دفتر سفارش (Order Book) که معمولاً در صرافی‌های متمرکز وجود دارد را در اختیار آن‌ها قرار دهد تا با سادگی و راحتی با آن کار کنند.

گزینه‌های معاملاتی

کاربران ممکن است به صرافی‌های غیر متمرکزی علاقه‌مند باشند که گزینه‌های معاملاتی مختلفی مانند معاملات اسپات (Spot)، معاملات آپشن (options)، معاملات مارجین (margin trading) و همچنین قراردادهای دائمی (Perpetual Contracts) را ارائه می‌دهند.

همچنین برای DEX مهم است که به‌طور مستمر جفت‌های معاملاتی جدیدی را معرفی کند که به معامله‌گران دسترسی بهتری به انواع دارایی‌ها و جفت‌های معاملاتی بدهد.

توکن ها و جوایز

از میان همه عواملی که برای انتخاب بهترین صرافی غیر متمرکز باید در نظر گرفت، توکن‌ها و پاداش‌ها احتمالاً همان چیزی است که بیشتر معامله‌گران به آن علاقه‌مند هستند.

برای DEX ها بسیار مهم است که امکان دسترسی به برنامه‌های اشتراک درآمد (Revenue-Sharing) را برای اعضای جامعه و دارندگان توکن خود فراهم کنند.

این مورد معمولاً شامل توزیع کارمزد معاملاتی است که در یک دوره زمانی ایجاد می‌شود. جوایز و طرح‌های تشویقی معمولاً بر بستر توکن‌های بومی پلتفرم توزیع می‌شوند.

بهترین صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال

با آشنایی با مشخصات و ویژگی‌های صرافی‌ها، راحت‌تر می‌توانید بهترین پلتفرم صرافی غیرمتمرکز مناسب خود را انتخاب کنید.

صرافی غیرمتمرکز

در ادامه به بررسی بهترین صرافی های غیر متمرکز برای ایرانی‌ها با ذکر نقاط ضعف و قوت آن‌ها می‌پردازیم.

اگر از داخل ایران قصد دارید از این صرافی‌ها استفاده کنید بهتر است از وی پی ان های آی پی ثابت برای این کار استفاده کنید.

1. صرافی غیر متمرکز ApeX Pro

ApeX Pro یک پلتفرم نسبتاً جدید است، این صرافی به‌عنوان یکی از بهترین پلتفرم‌های DEX موجود به دلیل مدل AMM الاستیک آن معرفی می‌شود.

این مدل منحصربه‌فرد بازدهی سرمایه را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود هر تراکنش درست مانند یک معامله اسپات احساس شود.

همچنین، رابط دفتر سفارش (Order Book) آن، موانع ورود معامله‌گران مبتدی کریپتو که به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار DeFi هستند را کاهش می‌دهد.

امنیت ApeX Pro بسیار بالاست، زیرا موتور مقیاس‌پذیری StarkEx Layer 2 StarkEx را ادغام کرده و به کاربران اجازه می‌دهد حتی زمانی که DEX در دسترس نیست به درخواست‌های اجباری برای بازیابی دارایی خود دسترسی داشته باشند.

علاوه بر این، اثبات‌های STARK تائید دقیق تراکنش‌ها را آسان می‌کند. ApeX Pro به فرآیند تائید هویت (KYC) نیاز ندارد، به‌این‌ترتیب کاربران بهتر می‌توانند حریم خصوصی خود را حفظ کنند.

ApeX Pro با الگوریتم‌های زنجیره‌ای خود عرضه نقدینگی را تعدیل می‌کند و همچنین با مکانیسم‌های تغییر پایه و تفاوت‌های کارمزد تأمین مالی، شبیه به استیبل کوین‌های الگوریتمی است.

کاربران می‌توانند هر توکنی را که بخواهند در بازار مشتقات با اهرمی تا 20 برابر معامله کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند استخرهای نقدینگی ایجاد کنند و نقدینگی را به هر جفت معاملاتی اضافه کنند و در رویداد Trade-to-Earn برای به دست آوردن توکن های BANA و بازخرید توکن های APEX شرکت کنند.

ApeX Pro به دلیل استفاده از مدل Protocol Controlled Value (PCV) به جای TVL (Total Value Locked) از دیگر پلتفرم‌های DEX متمایز است.

PCV کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که تمام دارایی‌های قفل شده در قراردادهای هوشمند متعلق به پروتکل هستند و نمی‌توانند توسط کاربران برداشت شوند و همچنین از ارائه‌دهندگان نقدینگی از برداشت نقدینگی یک‌باره جلوگیری می‌کند.

برخلاف DEX های معتبرتر، ApeX Pro هنوز سیستم کارمزد سطحی ندارد. با این حال، کاربران می‌توانند منتظر یک برنامه VIP در آینده باشند که در آن تعداد توکن‌های APEX موجود، تخفیف اعمال‌شده برای معاملات را تعیین می‌کند.

این مورد مطمئناً برای معامله‌گران فعالی که به دنبال کسب بیشتر سود هستند مفید خواهد بود. به لطف StarkEx کاربران می‌توانند از برخی از تخفیف‌های مربوط به کارمزدهای تراکنش (Gas Fee) بهره‌مند شوند.

نقاط قوت
نقاط ضعف
مدل Order book
عملکرد بالا
پشتیبانی از چند زنجیره
کارمزد کم، اهرم بالا
امنیت و حریم خصوصی خوب
رابط کاربر پسند
پلتفرم نسبتا جدید
هنوز کارمزد پلکانی ندارد

2. صرافی غیر متمرکز Uniswap

اگر اولویت شما کسب سود است، ممکن است بهترین صرافی غیر متمرکز برای شما Uniswap باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه از Uniswap استفاده کنیم؟

این پلتفرم محبوب بزرگ‌ترین DEX است که میانگین حجم معاملات روزانه آن بیش از 4 میلیارد دلار است.

یونی سواپ یک صرافی غیر متمرکز از نوع AMM است که استخرهای نقدینگی غیرمتمرکز خود را از طریق الگوریتم‌هایی مدیریت می‌کند jh بهترین نرخ سوآپ (مبادله) را برای هر جفت معاملاتی تعیین می‌کند.

Uniswap به شما این امکان را می‌دهد تا از استخرهای نقدینگی مستقر استفاده کنید یا استخر مربوط به خود را ایجاد کنید. ارائه‌دهندگان نقدینگی بخشی از کارمزد معاملات را دریافت می‌کنند.

این پلتفرم همچنین دارای حاکمیت DAO است که کاربران را در مرکز کنترل مدیریت و نگهداری این صرافی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دائو (DAO) + معرفی پروژه‌های معروف آن

نقاط قوت
نقاط ضعف
از مبادلات بیش از 400 توکن پشتیبانی می‌کند
پلتفرم بزرگ و مستقر با حجم معاملات بالا
حاکمیت DAO
درآمد غیرفعال از طریق استیکینگ
هزینه‌های تراکنش بین 0.1% تا 1% است.
وجود خطر زیان دائمی (Permanent Loss)
از تراکنش‌های پولی فیات پشتیبانی نمی‌کند

3. صرافی غیر متمرکز DeFiSwap

DeFiSwap به‌طورکلی یکی از DEX های برتر است. این صرافی غیرمتمرکز استخرهای نقدینگی را از طریق زنجیره هوشمند Binance به کاربران ارائه می‌کند.

این استخرهای خودکار به خریداران دارای نقدینگی اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به یافتن فروشنده، مبادلاتی را در بازار ارزهای دیجیتال انجام دهند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند کوین‌های DEFC خود را برای کسب درآمد غیرفعال استیک کنند.

DeFiSwap برای مبادله یا فروش DEFC مقدار 10% مالیات دریافت می‌کند که بازدهی را برای هر ارائه‌دهنده نقدینگی بالا می‌برد. بخشی از این مالیات نیز به استخرهای نقدینگی اختصاص می‌یابد.

علاوه بر این، DeFiSwap احتمالا بهترین DEX باشد؛ زیرا از امکان معامله بیش از 50 توکن پشتیبانی می‌کند و دارای یک پلتفرم کاربرپسند است.

نقاط قوت
نقاط ضعف
پشتیبانی از بیش از 50 ارز دیجیتال
توکن DEFC را می توان برای ایجاد درآمد نگه‌داری کرد
استخر نقدینگی خودکار
بدون کارمزد تراکنش یا کارمزد معاملاتی، به جز در موارد مبادله یا فروش DEFC
پلتفرم DeFiSwap تازه‌کار است

4. صرافی غیر متمرکز Curve

برای معامله‌گران فعال ارز دیجیتال که نگران نوسانات هستند، Curve ممکن است بهترین صرافی غیر متمرکز باشد.

این DEX بر روی بلاک‌چین اتریوم اجرا می‌شود. برخلاف سایر AMM ها، Curve ثبات بیشتری هنگام نوسانات دارد. دارندگان توکن CRV همچنین می‌توانند از طریق حق رأی خود به‌طور فعال در حاکمیت این صرافی مشارکت کنند.

نقاط قوت
نقاط ضعف
پشتبانی از بیش از 45 ارز دیجیتال
کارمزد کم تراکنش 0.04%
حاکمیت DAO برای دارندگان توکن CRV
پلتفرم این صرافی از بسیاری از DEX های دیگر پیچیده‌تر است

5. صرافی غیر متمرکز PancakeSwap

PancakeSwap به خاطر استخرهای نقدینگی کم‌هزینه‌اش معروف است که خطر اسلیپیج را به حداقل می‌رساند.

بیشتر بخوانید: پنکیک سواپ: صرافی غیرمتمرکز روی زنجیره هوشمند بایننس

اگر آن را به‌عنوان بهترین DEX برای خود انتخاب کنید، به لطف استخرهای نقدینگی آن که از طریق قراردادهای هوشمند در زنجیره BNB اجرا می‌شود، از معاملات خودکار لذت خواهید برد.

توکن بومی پنکیک سوآپ، CAKE است و می‌تواند برای رأی‌دهی حاکمیتی (Governance Voting)، استیکینگ (Staking) و ییلد فارمینگ (Yield Farming) مورد استفاده قرار بگیرد.

نقاط قوت
نقاط ضعف
پشتیبانی از بیش از 50 توکن DeFi
کارمزد کم تراکنش 0.25%
استخرهای نقدینگی خطر اسلیپیج را کاهش می‌دهند
امکان ضرر بدون بازگشت در استیکنیگ و فارمینگ

6. صرافی غیر متمرکز 1inch

1inch یکی دیگر از موارد لیست ما به‌عنوان بهترین صرافی غیر متمرکز است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره پلتفرم و توکن وان اینچ (1INCH)

این صرافی با اسکن چندین DEX برای هر تراکنش، به کاربران این امکان را می‌دهد که با ایجاد تعادل مجازی از پایین‌ترین قیمت‌های موجود باخبر شود.

هزینه‌های کارمزد کاربران این صرافی با توجه به سایر DEX ها تعین شود، اما 1 اینچ هزینه اضافی دریافت نمی‌کند. علاوه بر این، استخر نقدینگی 1 اینچ به کاربران کمک می‌کند تا توکن ها را به اشتراک بگذارند و به‌عنوان پاداش، توکن 1 اینچ به دست آورند.

نقاط قوت
نقاط ضعف
بیش از 400 توکن در این صرافی ارائه شده است
بدون کارمزد معامله
حق رای حکومت از طریق 1INCH
نرخ‌های مناسب برای سوآپ (تعویض)
برای سواپ از سایر DEX ها ممکن است کارمزد تراکنش دریافت کند
بی‌توجهی به مقررات ایالات متحده

7. صرافی غیر متمرکز KyberSwap

پروژه شاخص KyberSwap، یک AMM است که اغلب با Uniswap مقایسه می‌شود، اگرچه از چند جنبه با یونی سوآپ متمایز است.

KyberSwap ممکن است بهترین DEX برای شما باشد زیرا با چندین استخر نقدینگی کار می‌کند.

به عنوان مقایسه، استخرهای نقدینگی این صرافی از بسیاری از دیگر DEX های موجود در بازار عمیق‌تر است. در واقع، KyberSwap به‌عنوان یک پروتکل اساسی برای بسیاری از برنامه‌های DeFi استفاده می‌شود.

هر ارائه‌دهنده نقدینگی هنگام معامله یک جفت خاص، کارمزد 0.3% دریافت می‌کند. کارمزدهای معاملاتی در توکن اصلی KyberSwap یعنی KNC پرداخت می‌شود. این توکن ها همچنین برای حمایت از حاکمیت کاربر و حقوق رأی استفاده می‌شوند.

نقاط قوت
نقاط ضعف
از هزاران جفت swap برای بیش از 1500 توکن پشتیبانی می‌کند
مقدار 0.3% کارمزد تراکنش را به تامین کنندگان نقدینگی می‌پردازد
وجود قابلیت DAppsolutions و فارمینگ
اپلیکیشن موبایل ندارد
از سپرده‌های فیات پشتیبانی نمی‌کند

8. صرافی غیر متمرکز WX.Network

WX.Network که قبلاً به‌عنوان Waves شناخته می‌شد، از بیت‌کوین، لایت کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

هدف اصلی این صرافی تولید توکن های سفارشی و راه‌اندازی DApp ها از طریق قراردادهای هوشمند است. ویژگی ICO آن علاوه بر پشتیبانی از معاملات کریپتو، امکان سرمایه‌گذاری جمعی را برای کاربران مهیا می‌کند.

رابط کاربری این پلتفرم با در نظر گرفتن راحتی کاربر طراحی‌شده است و با طراحی منحصربه‌فرد خود در میان دیگر پلتفرم‌های DEX متمایز است. یکی از ویژگی‌های برجسته WX.Network این است که از ترکیبی از عملکردهای متمرکز و غیرمتمرکز برای کاهش Slippage استفاده می‌کند.

نقاط قوت
نقاط ضعف
خطر Slippage کم است
رابط کاربر پسند
پشتیبانی از دارایی‌های دیجیتالی متعدد
بر روی بلاک‌چین اختصاصی خود ساخته شده است
میزان 0.03% کارمزد معاملاتی
قانون‌گذاری نشده است
از برداشت‌های فیات پشتیبانی نمی‌کند

9. صرافی غیر متمرکز dYdX

dYdX یک DEX از نوع Order Book است. این صرافی تجربه معاملات سنتی بازار کریپتو را همراه با برخی از ویژگی‌های برجسته به کاربران ارائه می‌دهد.

به‌ عنوان‌ مثال، کاربران می‌توانند تا 5 برابر مبلغ سرمایه‌گذاری شده خود را به‌صورت اهرم استفاده کنند.

این پلتفرم از وام‌گیری و وام‌دهی متقاطع (Cross-Margin) پشتیبانی می‌کند، بنابراین کاربرانی که وجوه خود را در صرافی نگه می‌دارند، می‌توانند یک جریان درآمد غیرفعال (Passive Income) برای خود ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال در 2022

در واقع، حتی دارایی‌هایی که در وضعیت معاملات فعال هستند نیز می‌توانند برای کاربر سود ایجاد کنند. حجم معاملات این صرافی بالا است، به‌طوری‌که پس از Uniswap در رتبه دوم قرار دارد.

نقاط قوت
نقاط ضعف
حجم معاملات بالا
رابط کاربری آسان
اهرم دارد
امکان ایجاد درآمد غیرفعال را فراهم می‌کند
دارای اپلیکیشن موبایل
کارمزد تراکنش با افزایش حجم معاملات کاهش می‌یابد
دارای کارمزد معاملاتی 0.1%
گزینه‌های معاملاتی محدود
سپرده‌های فیات را پشتیبانی نمی‌کند
کاربران باید Gas Fee اتریوم را بپردازند

10. صرافی غیر متمرکز 0x

0x یک DEX تجمیع کننده (Aggregators) است که روی بلاک‌چین اتریوم کار می‌کند.

برای پایین نگه داشتن هزینه‌های گس فی، تراکنش‌های تسویه شده فقط بر بستر اتریوم پردازش می‌شوند. 0x از رله‌ها (Relayers) استفاده می‌کند. این رله‌ها پس از اتمام معاملات، آنچه به‌عنوان کارمزد ZRX شناخته می‌شود را از تراکنش کاربر دریافت می‌کنند.

این ساختار منحصربه‌فرد یکی از دلایل اصلی محبوبیت 0x است. 0x از چندین DEX پشتیبانی دیگر برای تأمین نقدینگی AMM استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند بیشتر دارایی‌ها را در بستر اتریوم در 0x معامله و مبادله کنند.

نقاط قوت
نقاط ضعف
از توکن‌های قابل تعویض و غیر قابل تعویض پشتیبانی می‌کند
بسیاری از جفت‌های دارایی برای معامله در دسترس هستند
رابط کاربری پریمیوم
عملکرد موتور جستجو اجازه می دهد تا معاملات توکن با بهترین قیمت‌ها انجام شود
استخرهای موجود برای تولید درآمد غیرفعال
کارمزد معاملات کم 0.02%
مشکلات کدنویسی پلتفرم منجر به شکایت برخی از کاربران شده است
کاربران باید Gas Fee اتریوم را بپردازند

11. صرافی غیر متمرکز IDEX

IDEX بر روی بلاک‌چین اتریوم اجرا می‌شود و به‌طور منحصربه‌فرد معاملات بلادرنگ (Realtime) را در بازار ارزهای دیجیتال به کاربر ارائه می‌دهد.

کاربران می‌توانند چندین معامله را در یک زمان انجام دهند و این بهترین DEX برای معامله‌گران فعال با حجم معاملات بالا است. در این پلتفرم لغو معاملات بدون Gas Fee انجام می‌شود و هر دو نوع سفارش Market و Limit در دسترس کاربر وجود دارد.

بیشتر بخوانید: مفهوم انواع سفارشات در بازارهای مالی: Stop Limit و Limit Orders

این پلتفرم با مکانیسم‌های حفاظتی پیشرفته ایمن‌سازی شده است. علاوه بر این، IDEX از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز برای پشتیبانی از معاملات و افزایش امنیت استفاده می‌کند.

بهترین صرافی غیرمتمرکز
کاربران می‌توانند برای سود بیشتر دارایی‌های خود را از طریق یک فرآیند ساده برای ایجاد یک جریان درآمد غیرفعال، در این صرافی استیک کنند.
نقاط قوت
نقاط ضعف
پشتیبانی از 26 توکن
حداقل خطرات امنیتی با معاملات رمزگذاری شده
ایجاد درآمد غیرفعال از طریق استیکینگ امکان‌پذیر است
لغو سفارش بدون پرداخت هزینه تراکنش
سفارشات Market و Limit را ارائه می‌دهد
پشتیبانی از حجم معاملات بالا
کارمزد میکر 0.1%، کارمزد تیکر 0.2%
کاربران باید معاملات را از طریق کلیدهای خصوصی تأیید کنند
رابط کاربری پیچیده
پشتیبانی ضعیف مشتریان
از ارزهای فیات پشتیبانی نمی‌کند

12. صرافی غیر متمرکز AirSwap

AirSwap یک صرافی کاملاً غیرمتمرکز و تازه وارد به فضای DEX است. با این حال، ویژگی‌های برجسته‌ای دارد که می‌تواند آن را به بهترین انتخاب شما تبدیل کند.

ازآنجایی‌که AirSwap روی بلاک‌چین اتریوم کار می‌کند، کاربران مسئول پرداخت هزینه‌های Gas Fee اتریوم هستند. با این حال، AirSwap هیچ کارمزد تراکنش دریافت نمی‌کند.

در این صرافی، کاربران می‌توانند از طریق توکن بومی AST هر توکن استاندارد ERC-20 را معامله کنند. در Airswap فرایندهای مربوط به واریز و برداشت به‌سرعت انجام می‌پذیرد.

علاوه بر این، AirSwap با یک رابط ساده و یک ردیاب تراکنش طراحی‌شده است. کاربران می‌توانند تا زمان نهایی شدن تراکنش‌ها، دارایی‌ها را در کیف پول خود نگه دارند تا خطرات امنیتی به حداقل برسد.

نقاط قوت
نقاط ضعف
بدون هزینه تراکنش
امنیت بالا
پلتفرم نسبتا جدید
معاملات P2P تنها زمانی تایید می‌شود که یک معامله‌گر مناسب پیدا شده باشد

13. صرافی غیر متمرکز DEX.AG

DEX.AG یک تجمیع کننده (Aggregators) است که از استخرهای نقدینگی برخی از DEX های ذکر شده در این مقاله استفاده می‌کند.

این صرافی با بررسی بقیه DEX ها قبل از انجام معاملات، برترین قیمت‌های معاملاتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در واقع بهترین قیمت‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد و باعث صرفه‌جویی در وقت و انرژی شما می‌شود.

نقاط قوت
نقاط ضعف
بدون کارمزد تراکنش DEX.AG
رابط کاربری مناسب
سایر DEX ها ممکن است کارمزد تراکنش خود را دریافت کنند
پشتیبانی ضعیف از مشتری

14. صرافی غیر متمرکز Balancer

Balancer یک DEX مبتنی بر اتریوم است که معاملات را به‌سرعت از طریق استفاده از استخرهای نقدینگی و قراردادهای هوشمند انجام می‌دهد.

Balancer به‌عنوان یک AMM، استخرهای نقدینگی متعددی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. اگر ارائه‌دهنده نقدینگی در Balancer هستید، می‌توانید با ایجاد درآمد غیرفعال، سود خوبی را دریافت کنید.

استخرهای نقدینگی در این DEX وجود دارد که ارائه‌دهندگان می‌توانند دارایی‌های خود را به آن بسپارند، همچنین می‌توانند استخرهای مخصوص خود را در این پلتفرم ایجاد کنند.

امکان ساخت سه نوع استخر برای کاربر در این پلتفرم وجود دارد: استخر هوشمند (smart pool)، استخر مشترک (shared pool) و استخر خصوصی (shared pool).

نکته قابل توجه این است که کاربران می‌توانند تراکنش‌های بدون هزینه تراکنش را با امضای پیام‌ها (signing messages) انجام دهند، حتی اگر پلتفرم روی بلاک‌چین اتریوم کار کند. این قابلیت توسط Balancer-Gnosis-Protocol پشتیبانی می‌شود.

نقاط قوت
نقاط ضعف
معاملات بدون Gas Fee
کنترل و عملکرد بهینه برای صاحبان استخر
کارمزد تراکنش متغیر که توسط صاحبان استخر ایجاد شده است، بین 0.0001% تا 10%

15. صرافی غیر متمرکز Bancor

Bancor در سال 2017 میلادی تأسیس شد، این DEX یکی از اولین AMM هایی است که روی بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شده است.

معاملات در این DEX بلافاصله با نقدینگی خودکار انجام می‌شود. این ویژگی ممکن است Bancor را به یکی از بهترین DEX ها برای بسیاری از معامله‌گران تبدیل کند، این پلتفرم مزایای دیگری نیز ارائه می‌دهد.

توکن بومی این صرافی یعنی BNT، تراکنش‌های سریع و بی دردسری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

نقاط قوت
نقاط ضعف
طول عمر نسبتا زیاد پلتفرم که موجب تکامل آن شده است
از تراکنش های یک طرفه پشتیبانی می‌کند
کارمزد صرافی کم است و ممکن است از 0.08% تا 0.75% متغیر باشد.
حفاظت در برابر Permanent Loss
کاربران باید دارایی ها را در کیف پول Bancor نگه دارند
ممکن است استفاده از آن برای کسانی که با اتریوم آشنایی ندارند چالش برانگیز باشد
از ارز فیات پشتیبانی نمی‌کند

16. صرافی غیر متمرکز SushiSwap

SushiSwap از Uniswap قدرت گرفته است و به چند دلیل یک DEX عالی است.

بیشتر بخوانید: بررسی صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ (SushiSwap)

کد منبع (source code) این صرافی از طریق Uniswap فورک شده است. علاوه بر این، توکن بومی آن، یعنی Sushi، می‌تواند برای ایجاد درآمد غیرفعال از طریق سهام‌داری (Staking) و همچنین برای مزایای حاکمیتی (حق رأی) مورد استفاده قرار بگیرد.

کاربران می‌توانند از استخرهای نقدینگی موجود برای انجام مبادلات سریع و بدون دردسر استفاده کنند و همچنین می‌توانند یک استخر نقدینگی شخصی برای خود ایجاد کنند.

نقاط قوت
نقاط ضعف
کارمزد کم تراکنش 0.3%
رابط کاربری آسان که برای تازه کارها مناسب است
با اکثر توکن‌های مبتنی بر اتریوم سازگار است
ساختار پاداش‌دهی پیچیده

سوالات متداول

صرافی غیرمتمرکز (DEX) چیست؟

صرافی غیرمتمرکز (DEX) یک بازار همتا به همتا (P2P) است که اجازه می‌دهد تراکنش‌های بستر ارز دیجیتال بدون واسطه انجام شوند. DEX ها از قراردادهای هوشمند یا کدهای با قابلیت اجرای خودکار (self-executing) برای تکمیل و تائید مستقیم تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

صرافی‌های غیرمتمرکز به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

صرافی‌های غیرمتمرکز زیادی در دنیای ارزهای دیجیتال وجود دارد و این DEX ها به سه دسته تقسیم می‌شوند: بازارسازان خودکار (AMM)، Order Book DEXs و DEX Aggregators.

چه فاکتورهایی را برای انتخاب بهترین صرافی غیر متمرکز بررسی کنیم؟

امنیت و حریم خصوصی، هزینه و کارایی تراکنش‌ها، رابط کاربری پلتفرم، گزینه‌های معاملاتی موجود، توکن‌ها و در نهایت جوایز و پشتیبانی از مهمترین فاکتورها برای انتخاب یک صرافی غیر متمرکز هستند.

بهترین صرافی غیر متمرکز کدام است؟

در حال حاضر Uniswap بزرگترین صرافی غیر متمرکز از نظر حجم معاملات است با این حال انتخاب صرافی غیر متمرکز بستگی به شرایط و گزینه‌های مورد نیاز شما دارد.

سخن پایانی

صرافی غیرمتمرکز (DEX) یک بازار همتا به همتا (P2P) است که اجازه می‌دهد تراکنش‌های بستر ارز دیجیتال بدون واسطه انجام شوند.

DEX ها از قراردادهای هوشمند یا کدهای با قابلیت اجرای خودکار (self-executing) برای تکمیل و تائید مستقیم تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

در این مقاله به بررسی مفهوم صرافی غیرمتمرکز و انتخاب بهترین صرافی‌ غیر متمرکز با ذکر نقاط ضعف و قوت آن‌ها پرداختیم. نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

صرافی‌های غیرمتمرکز

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مجید

با سلام اینطور که متوجه شدم پس ما در ایران نمیتونیم از صرافی های بدون واسطه استفاده کنیم یعنی من از امریکا نمیتونم بدون واسطه دلار بگیرم

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر. منظور شما از صرافی بدون واسطه کدومه؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx