صرافی غیرمتمرکز Serum چیست و چگونه کار می‌کند؟

صرافی Serum

اخیراً تعداد صرافی‌های ارز دیجیتال با افزایش مواجه شده‌اند اما همه آن‌ها از زیرساخت و شبکه قوی برخوردار نیستند.

صرافی سروم (Serum) روی بلاک‌چین سولانا راه‌اندازی شده است و از تمامی ویژگی‌ها و مزایای شبکه سولانا برخوردار است.

صرافی serum اهمیت زیادی به مقیاس‌پذیری اکوسیستم خود می‌دهد و یکی از محدود پلتفرم‌هایی است که این مشکل را حل کرده است. علاوه بر مقیاس‌پذیری و سرعت تراکنش بالا، هزینه انجام تراکنش‌ها نیز در این صرافی بسیار پایین است.

عناوین مطلب:

در این مقاله قصد داریم نگاه جامعی به این صرافی غیرمتمرکز و توکن بومی آن داشته باشیم.

پلتفرم serum چیست؟

serum یک صرافی غیرمتمرکز یا همان DEX است که روی بلاک‌چین Solana ساخته شده است. پلتفرم سروم، اکوسیستمی کم هزینه و سریعی را به امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) ارائه می‌دهد.

سولانا، روی افزایش مقیاس‌پذیری تراکنش‌های کاربران با کمک روش‌های منحصر به‌فرد تسویه سریع‌تر، متمرکز شده است. سولانا همچنین یکی از ارز‌های دیجیتال محبوب بازار است.

بنابراین با توجه به اینکه سروم نیز در Solana مستقر شده است، به سادگی می‌تواند از ویژگی‌های مقرون‌ به‌صرفه بودن و همچنین سرعت تراکنش بالای آن بهره ببرد.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد شبکه serum، دفتر سفارشات غیرمتمرکز (decentralized orderbook) آن است که با کمک قراردادهای هوشمند اجرا می‌شود و بر شبیه‌سازی مبادلات سنتی از طریق تطبیق فروشندگان و خریداران متمرکز است.

در نتیجه، سروم شبکه‌ای انعطاف‌پذیر است که کاربران در آن امکان تعیین قیمت و اندازه سفارش‌های خود را دارند؛ بنابراین کاربران از این نظر آزاد بوده و کنترل کامل بر معاملات خود دارند.

با توجه به افزایش صرافی‌های غیرمتمرکز و محبوبیت DeFi در اکوسیستم اتریوم، بسیاری از توسعه‌دهندگان و کاربران به دلیل هزینه Gas بالا و سرعت‌پایین این شبکه محدود شده‌اند؛ پلتفرم serum دقیقاً روی این دسته از محدودیت‌ها متمرکز است و تلاش در حل آن‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: رکوردشکنی هزینه‌ تراکنش اتریوم همراه با رشد دیفای و کوین‌های ثابت

علاوه بر این، شبکه serum امکان توسعه صرافی‌های غیرمتمرکز جدید را روی Dex خود، به سایر توسعه‌دهندگان می‌دهد و در عین حال، مبادلات سایر جفت ارز‌های جدید را نیز تسهیل می‌کند.

اکوسیستم serum همچنین قابلیت پشتیبانی از سایر زنجیره‌ها را نیز دارد! پشتیبانی میان زنجیره‌ای (cross-chain) به معامله گران اجازه می‌دهد، به راحتی توکن‌هایی را که در پلتفرم‌های دیگر و همچنین بلاک‌چین‌های پولکادات (Polkadot) و Ethereum توسعه یافته‌اند، معامله کنند.

اکوسیستم Serum
اکوسیستم Serum

به طور مختصر، سروم بر بهبود وضعیت فعلی صرافی‌های غیرمتمرکز با ارائه تمام مزایا و ویژگی‌های DeFi تمرکز دارد.

توکن‌های بومی شبکه serum

شبکه serum از دو توکن سروم با نماد اختصاری «SRM» و توکن مگا سروم (MegaSerum Token) با نماد اختصاری «MSRM» پشتیبانی می‌کند.

توکن SRM، توکن بومی پروژه سروم و همچنین اکوسیستم سولانا است که بر اساس استاندارد توکن SLP طراحی شده است. با این حال، توکن SRM، در حال حاضر به عنوان یک توکن مبتنی بر ERC-20 نیز در صرافی‌ها فهرست شده است.

کاربران تا حد زیادی از توکن SRM برای کسب درآمد غیرفعال در بازار ارز‌های دیجیتال، از طریق پاداش دهی و کاهش هزینه‌های تراکنش در صرافی سروم استفاده می‌کنند. در واقع، دارندگان توکن‌های SRM از 60 درصد تخفیف کارمزد تراکنش برخوردار هستند!

دارندگان توکن‌های SRM همچنین در صورت تمایل می‌توانند در فرایند تصمیم‌گیری در مورد شبکه شرکت کرده و در مورد به‌روز رسانی برخی پارامتر‌های خاص پروژه مانند ساختار‌های کارمزد و پاداش، رأی‌گیری کنند.

دومین توکن پروژه سروم، توکن MegaSerum یا MSRM است. این توکن، توکن بومی شبکه Solana است که بر اساس استاندارد SPL توسعه یافته است و مانند توکن SRM به عنوان توکن یک توکن مبتنی بر ERC-20 نیز در صرافی‌های ارز دیجیتال فهرست می‌شود.

بنیان‌گذاران serum چه کسانی هستند؟

سرپرستی تیم سروم را سم بنکمن فرید (Sam Bankman-Fried) بر عهده دارد که در ابتدا کار خود را به عنوان سرمایه‌گذار وال‌استریت و مشاوره مالی در Jane Street Capital آغاز کرد.

او در سال 2017 این تیم سرمایه گذاری را ترک کرد تا پروژه Alameda Research که یک صرافی ارز دیجیتال است را راه‌اندازی کند.

در سال 2019، بنکمن به همراه پروژه Alameda، صرافی FTX را راه‌اندازی کردند که به لطف سرمایه‌گذاری بزرگ بایننس، به یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی جهان برای مشتقات کریپتو تبدیل شد.

بنکمن قبل از رسیدن به سن 29 سالگی توسط مجله فوربز به عنوان یکی از جوان‌ترین میلیاردر‌های جهان شناخته شد و در حال حاضر دارایی خالص وی 11/5 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

serum جدیدترین پروژه بنکمن است. پروژه سروم یک گام جدید در حوزه امور مالی غیرمتمرکز است که به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز، به کاربران امکان خریدوفروش ارز‌های دیجیتال را می‌دهد.

Serum چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد سروم که آن را برای انجام معاملات ایده آل ساخته است، هزینه پایین و مقیاس‌پذیری آن است که تا حد زیادی به لطف بلاک‌چین سولانا از آن‌ها برخوردار است.

سایر ویژگی‌های سروم عبارت است از:

مقیاس‌پذیری serum

در حالی که اتریوم تنها قادر به پردازش 15 تراکنش در ثانیه است، سروم دارای قدرت پردازش 50000 تا 65000 تراکنش در هر ثانیه است!

معاملات میان زنجیره‌ای

سروم از تبادلات میان زنجیره‌ای نیز پشتیبانی می‌کند. برای انجام مبادلات میان زنجیره‌ای، معامله گران باید ابتدا وثیقه‌ای به آدرس هوشمند سروم ارسال کنند. این وثیقه برای جلوگیری از هرگونه اختلاف احتمالی مور استفاده قرار می‌گیرد.

مبادلات میان زنجیره‌ای را می‌توان با توکن‌های مبتنی بر استاندارد اتریوم، سولانا یا حتی بیت‌کوین انجام داد. در نهایت هنگامی که معامله با موفقیت انجام شد، وثیقه‌ها به معامله گران بازگردانده شده و در صورت بروز اختلاف برای بررسی بیشتر به آدرس‌های قرارداد هوشمند ارسال می‌شوند.

پشتیبانی از جفت‌ارزهای متنوع

صرافی سروم در حال حاضر، بیش از 70 کریپتو مختلف و حدود 140 جفت ارز را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

سه جفت ارز پرطرفدار که به طور مداوم در این پلتفرم معامله می‌شوند عبارت‌اند از:

  • SOL/USDC
  • BTC/USDT
  • BTC/USDC
ارزهای محبوب در صرافی Serum
تعدادی از جفت ارز‌های محبوب در صرافی سروم

کارمزد پایین تراکنش‌ها

کارمزد تراکنش در پلتفرم سروم بسیار پایین و به طور متوسط برای هر معامله کمتر از 1 سنت آمریکا از شما کارمزد دریافت می‌شود. علاوه بر این، دارندگان توکن SRM نیز، از 60 درصد تخفیف در کارمزد تراکنش برخوردار خواهند شد.

جمع‌بندی

ارز دیجیتال serum یک پروتکل مبتنی بر بلاک‌چین سولانا و یک صرافی غیرمتمرکز است که مبادلات ارز‌های دیجیتال را با دفترچه سفارش زنجیره‌ای ترکیب می‌کند. مبادلات میان زنجیره‌ای نیز به طور مؤثر با استفاده از رویکرد مبتنی بر وثیقه اجرا می‌شوند تا از اختلافات و خطاهای فنی در شبکه جلوگیری شود.

ویژگی‌ها و کارکرد سولانا آن را به پلتفرمی مقیاس‌پذیر و سریع‌تر از اتریوم و بیت‌کوین تبدیل کرده است و طبیعتاً سروم نیز از مزایایی مشابه برخوردار است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

صرافی‌های غیرمتمرکز

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx