صرافی ایپ سواپ (ApeSwap) چیست و چگونه کار می‌کند؟

ایپ سواپ

با افزایش مقبولیت کریپتو، صرافی‌های غیرمتمرکز زیادی مانند ایپ سواپ در حوزه دیفای مشغول خدمات رسانی به کاربران جدید هستند.

این صرافی‌ها با معرفی قابلیت‌های جدید و رقابتی سعی دارند کاربران و سرمایه گذاران بیشتری را به سوی خود جذب کنند.

در این مسیر، صرافی ایپ سواپ نیز با بهره‌مندی از کارمزد‌های پایین و سریع شبکه بایننس اسمارت چین خدمات گسترده‌ای را به کاربران خود عرضه می‌کند.

عناوین مطلب:

در این مقاله به بررسی صرافی ایپ سواپ خواهیم پرداخت. در ادامه نه تنها‌ با نحوه کار این صرافی آشنا خواهید شد بلکه برای سرمایه گذاری بر روی توکن‌های اختصاصی این صرافی نیز تصمیم آگانه‌تری اتخاذ خواهید کرد.

نکات کلیدی

  • صرافی ایپ سواپ از نوع غیرمتمرکز (DEX) است که در شبکه BSC، اتریوم، پالیگان و تلوس (Telos) میزبانی می‌شود.
  • معامله ارزهای دیجیتال، استیک، کشت سود (ییلد فارمینگ)، مشارکت در عرضه اولیه و مشوق‌های دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های این صرافی است.
  • کاربران ایرانی می‌توانند با کیف پول‌های متامسک یا تراست ولت از قابلیت‌های این صرافی استفاده کنند.

ایپ سواپ (ApeSwap) چیست؟

صرافی ApeSwap در واقع یک بازار ساز خودکار (AMM) غیرمتمرکز است که در شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) فعالیت دارد.

در ایپ سواپ کاربران به طیف وسیعی از خدمات مالی مختلف بربستر شبکه BSC دسترسی دارند که می‌توانند نه تنها دارایی‌های خود را سواپ کنند بلکه با انجام پرداخت، قرض دهی، دریافت وام و یا استیک، همه نیاز‌های خود را برای خدمات مالی مرتفع سازند.

در دنیای ارزهای دیجیتال نه تنها در بین صرافی‌های متمرکز (CEX) و غیرمتمرکز (DEX) رقابت سنگینی وجود دارد بلکه صرافی‌های غیرمتمرکز سعی دارند با حذف روش‌های سنتی معامله ارزهای دیجیتال، تجربه بهتر و ایمن‌تری از فعالیت در بازارهای کریپتو را در اختیار کاربران قرار دهند.

apeswap 2

این موضوع زمانی اهمیت زیادی پیدا می‌کند که خدمات اعتباری و مالی سنتی در بسیاری از کشور‌های جهان سوم در دسترس نیست.

با در نظر گرفتن تحریم‌ها، کاربران ایرانی نمی‌توانند به راحتی به خدمات مالی متمرکز دسترسی داشته باشند.

به همین دلیل صرافی ایپ سواپ (ApeSwap) سعی دارد با ارائه راه حل‌های غیرمتمرکز و جهانی، خدمات مالی متمرکز را به چالش بکشد.

جدای از محدودیت‌های خدمات مالی متمرکز، آن‌ها اغلب به دلیل مدیریت نادرست و نفوذ عوامل بیرونی دستخوش تغییر هستند.

صرافی‌های متمرکز را در نظر بگیرید، آن‌ها همیشه تحت تاثیر سیاست‌های کشورهای میزبان هستند که این موضوع دسترسی به خدمات آن‌ها را برای سایر کاربران جهانی با مشکل مواجه کرده است.

هک و دستکاری شدن سرویس‌های مالی متمرکز نیز از نمونه دیگر چالش‌های امروز مالی متمرکز است.

صرافی FTX‌ را در نظر بگیرید. با این که این صرافی جزو بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال دنیا بود اما با هک شدن و سرقت دارایی‌ها، کاربران زیادی متحمل ضرر و زیان شده‌اند.

بیشتر بخوانید: سرنوشت توکن صرافی FTX؛ هر آنچه که باید درباره ارز FTT بدانید!

ایپ سواپ قصد دارد با ارائه طیف وسیعی از خدمات مالی در زمینه‌های وام، بیمه و بازار مشتقات به صورت غیرمتمرکز، این چالش‌ها را پشت سر بگذارد.

صرافی ایپ سواپ چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد، صرافی ایر سواپ یک پلتفرم امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که بربستر شبکه بایننس اسمارت چین فعالیت دارد.

عملیات مالی این صرافی از نوع AMM یا بازارساز خودکار است که در آن شما با استخرهای نقدینگی سر و کار دارید.

در اغلب صرافی‌های متمرکز مانند نوبیتکس، کوینکس یا حتی بایننس، شما با دفتر سفارشات کار می‌کنید که در آن پیشنهاد و حجم هر سفارش مشخص شده است و شما می‌توانید با تایید آن‌ها، معامله را اجرا کنید.

دفتر سفارشات نسبت به حالت AMM، انعطاف پذیری بیشتری برای تریدر دارد.

یک تریدر می‌تواند به راحتی دارایی‌های مورد نظر خود را در قیمت دلخواه بخرد یا به صورت عمومی برای فروش بگذارد.

با این حال این روش معایب خود را دارد. برای مثال در صورتی که اختلاف قیمت پیشنهادات خریدار و فروشنده زیاد باشد، هیچ معامله‌ای صورت نخواهد گرفت.

از آن‌جایی که خریدار همیشه به دنبال خرید یک دارایی با قیمت ارزان و فروشنده به دنبال فروش دارایی خود با قیمت بالا است، گاهی شاهد کاهش تحرک بازار هستیم.

در این وضعیت خریدار یا فروشنده چاره‌ای جز پذیرش پیشنهاد طرف مقابل ندارد.

اما در طرف مقابل، بازار سازها به تریدرها کمک می‌کنند تا بتوانند با سهولت بیشتری در تعیین قیمت در بازارها فعالیت کنند. در این حالت خریدار و فروشنده می‌توانند در چارچوب موثر به تفاهم برسند.

در ایپ سواپ، همه چیز توسط قراردادهای هوشمند مستقر در شبکه BSC‌ صورت می‌گیرد. این قراردادهای هوشمند قطعه کدهایی هستند که براساس ورودی‌های یک تابع، خروجی‌های مشخصی دارند.

قراردادهای هوشمند یک سیستم بازار ساز خودکار به ما کمک می‌کند تا قیمت دارایی‌های دیجیتال موجود بر روی ایپ سواپ را به شکل بهتری تعیین کنیم.

در چنین سیستمی، مشتریان همیشه دارایی‌ها را با قیمت روز بازار خریداری می‌کنند و هیچ یک از طرفین، قیمت را بر دیگری دیکته نمی‌کند.

با توجه به ماهیت غیرمتمرکز ایپ سواپ، شما می‌توانید صرفا با یک کیف پول سازگار با Web 3.0 در شبکه بایننس اسمارت چین به استفاده از خدمات صرافی ApeSwap بپردازید.

هیچ محدودیتی در واریز و برداشت متوجه شما نیست و برای کار با آن نیازی به تایید قوانین KYC یا انجام هر گونه احراز هویت وجود ندارد.

همه خدمات ارائه شده صرافی ایپ سواپ در بستر بلاک‌چین غیرمتمرکز و جهانی عرضه می‌شوند.

با این حال ایپ سواپ از شبکه‌های دیگری مانند پالیگان، اتریوم و تلوس (Telos) نیز برای معامله دارایی‌های کریپتو پشتیبانی می‌کند.

توسعه دهندگان ایپ سواپ چه کسانی هستند؟

ناشناس ماندن توسعه دهندگان پروژه‌های کریپتو موضوع جدیدی نیست و به دلیل ماهیت غیرمتمرکز دنیای کریپتو و شفافیت قراردادهای هوشمند بربستر بلاک‌چین، چندان مورد توجه هم نیست.

apeswap 3

اما در مورد ایپ سواپ، توسعه دهندگان این پروژه خود را از دل انجمن آن می‌دانند.

تیم توسعه دهندگان صرافی ایپ سواپ شامل پنج نفر است که هر کدام از آن‌ها در بخش‌های توسعه کسب و کار، برنامه نویسی، طراحی و سایر ابعاد مالی صرافی ایپ سواپ فعالیت دارند.

شما می‌توانید با فعالیت در انجمن این صرافی با آن‌ها به تعامل پرداخته و پیشنهادات خود را ارائه دهید.

خدمات ایپ سواپ چیست؟

ایپ سواپ یک پروتکل مالی گسترده است که خدمات آن فقط به خرید و فروش دارایی‌ها محدود نمی‌شود و شما می‌توانید با اتصال کیف پول خود از سایر قابلیت‌های آن نیز بهره‌مند شوید.

بسیاری از کاربران، این پلتفرم دیفای را با پنکیک سواپ مقایسه می‌کنند، با این حال از نظر گستره قابلیت‌ها، ایپ سواپ حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد.

در ادامه به بررسی مهم‌ترین خدمات مالی غیرمتمرکز ارائه شده از سوی صرافی ApeSwap می‌پردازیم:

قرض دادن و وام گرفتن

در ایپ سواپ فرصت‌های زیادی برای کسب درآمد وجود دارد که قرض دادن برای کسب سود سالیانه یا دریافت وام برای استفاده از فرصت‌های معاملاتی بازار و کسب سود یکی از آن‌هاست.

البته بسیاری از قابلیت‌های کسب درآمدی ایپ سواپ به صورت مستقیم به توکن اصلی آن یعنی BANANA بستگی دارد.

این توکن به عنوان یک ارز کاربری در این پلفترم معاملاتی استفاده می‌شود و شما می‌توانید با در دست داشتن آن از طیف وسیعی از ویژگی‌های پلتفرم بهره‌مند شوید.

با خرید توکن بومی ایپ سواپ، شما می‌توانید از سرویس وام دهی و قرض آن استفاده کنید.

برخی از مهم‌ترین ارز‌های پشتیبانی شده در این بخش شامل ETH ،DAI ،USDT ،BAT، WBTC و سایر ارزهای دیجیتال محبوب هستند که با توجه به نیاز بازار، درصد سود و بهره آن‌ها تغییر می‌کند.

در بخش Lend، شما لیست ارزهای در دسترس برای دریافت وام یا استیک را مشاهده می‌کنید.

برای مشارکت در این بخش شما دو انتخاب دارید، گزینه اول دریافت وام با نرخ بهره تعیین شده و گزینه دوم تامین نقدینگی برای وام گیرندگان و دریافت سود است.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری و وام‌دهی در دیفای

apeswap 4

سود استیک در بخش Lend از 1% تا 18% متغیر است.

مانند سایر پلتفرم‌های وام‌دهی غیرمتمرکز، در اینجا خبری از عوامل متمرکز واسط نیست و همه چیز به کمک قراردادهای هوشمند مستقر در شبکه مورد نظر انجام می‌شود.

حتی تحریم‌های بین المللی برعلیه کاربران ایرانی نیز مانعی برای دریافت وام از این پلتفرم محسوب نمی‌شود.

کشت سود (ییلد فارمینگ)

قابلیت کشت سود (Yield Farming) در ایپ سواپ نیز امکان کسب درآمد با نرخ سودهای بالا را برای شما فراهم می‌کند.

شما می‌توانید با استیک جفت ارزهای مختلف و تامین نقدینگی استخرهای این صرافی کسب درآمد کنید.

برای مثال در جفت ارز BANANA/BNB با استیک آن، تریدر‌ها می‌توانند از نقدینگی حاصل شده برای معاملات خود استفاده کنند.

در این حالت شما از محل کارمزد‌های معاملات آن جفت ارز کسب درآمد خواهید کرد و می‌توانید در صورت نیاز دارایی‌های خود را از استخر خارج کنید.

با این حال ریسک بالا کشت سود در پروتکل‌های دیفای را باید در نظر گرفت. در این حالت ممکن است استخر صرافی با مشکل نقدینگی مواجه شود که سرمایه گذار با ضرر و زیان خارج خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بررسی برترین پروژه‌های حوزه دیفای برای کشت سود (ییلد فارمینگ)

استخرهای استیک

کسب درآمد از حالت کشت سود در پلتفرم‌های دیفای کار مشکلی است و قبل از آن باید به خوبی تحقیق کرده باشید. اما راه‌های آسان‌تری نیز برای کسب درآمد در ایپ سواپ وجود دارد.

شما می‌توانید با استیک ارز BANANA و قفل کردن دارایی‌ها در سایر استخرهای مشخص شده، کسب درآمد کنید.

در این حالت پاداش شما یا در قالب توکن BANANA خواهد بود یا سایر ارزهای دیجیتال رایج را دریافت می‌کنید.

با این حال نرخ سودآوری استخرهای استیک ایپ سواپ به اندازه کشت سود نیست با این حال می‌توان آن را سودآور دانست.

فرآیند استیک در ایپ سواپ بسیار ساده است و برای انجام آن نیاز به جفت ارز نقدینگی نیست. شما می‌توانید صرفا با زدن دکمه Stake و چند گام کوتاه دیگر به هدف خود برسید.

در استخرهای استیک ایپ سواپ پاداش سالیانه می‌تواند تا 60% نیز افزایش پیدا کند.

با این حال نرخ سود استیک این استخرها کاملا به شرایط بازار، عرضه و تقاضا بستگی دارد و نمی‌توان به صورت دقیق بروی آن حساب و کتاب انجام داد.

برخی از مهم‌ترین استخرهای استیک ایپ سواپ عبارت‌اند از BANANA ،CLA ،FRUIT ،TOR و سایر توکن‌های لیست شده که شما باید قبل از خرید و استیک بلند مدت به خوبی در مورد آن تحقیق کنید.

برخی از کوین‌های لیست شده در این جا کاملا تورمی هستند که ممکن است پاداش تعیین شده نتواند کاهش ارزش سرمایه گذاری شما را پوشش دهد.

بیشتر بخوانید: چگونه استیکینگ کنیم؟ راهنمای استیک ارزهای دیجیتال

سواپ دارایی‌ها

به کمک صرافی ایپ سواپ شما می‌توانید دارایی‌های کریپتویی را معامله کنید.

از نظر کارمزد‌های شبکه و صرافی، هزینه نهایی بسیار پایین است و روش انجام آن تفاوتی با سایر پلتفرم‌های غیرمتمرکز معامله دارایی‌ها ندارد.

apeswap 5

مانند پنکیک سواپ، شما با انتخاب جفت ارز مورد نظر می‌توانید به راحتی دارایی‌های موجود در شبکه انتخابی را معامله کنید. خرید یا فروش یک دارایی در این پلتفرم کمتر از 30 ثانیه زمان خواهد برد.

البته با توجه به شبکه انتخاب شده، باید ارز بومی آن را برای پوشش کارمزد‌ تراکنش‌های ایپ سواپ در کیف پول خود هولد کنید. برای مثال در شبکه بایننس اسمارت چین، ارز BNB در استاندارد BEP20 استفاده می‌شود.

پشتیبانی از چندین زنجیره

همان‌طور که گفته شد، قابلیت‌های ایپ سواپ را می‌توانید در بین زنجیره‌های اتریوم، پالیگان، تلوس و بایننس اسمارت چین مورد استفاده قرار دهید.

البته هسته خدمات آن بر روی BSC‌ قرار دارد به همین دلیل در زنجیره‌های دیگر از همه قابلیت‌های آن پشتیبانی نمی‌شود.

برای مثال در شبکه اتریوم شما فقط می‌توانید به معامله و تامین نقدینگی استخرهای AMM صرافی ایپ سواپ بپردازید.

در شبکه پالیگان علاوه‌بر قابلیت سواپ دارایی‌ها، امکان استفاده از کشت سود و اوراق خزانه آن نیز وجود دارد. در شبکه تلوس نیز مانند پالیگان از این خدمات پشتیبانی می‌شود.

قابلیت Maximizers

قابلیت Maximizers در واقع قراردادهای هوشمندی هستند که بر روی استخرهای کشت سود و استیکینگ توسعه یافته‌‌اند. این قابلیت به کاربران کمک می‌کند تا با استیک خودکار دارایی‌ها به سود ترکیبی دست پیدا کنند.

به کمک قابلیت Maximizers، دیگر کاربر نیازی به استیک مجدد دستی توکن‌های LP نخواهد داشت و به راحتی می‌تواند آن‌ها را به صورت خودکار تا زمان دلخواه استیک کند.

البته نتیجه این قابلیت در کوتاه مدت مشخص نیست و باید آن را در بازه زمان طولانی مدت مورد بررسی قرار دهیم.

عملکرد دقیق قراردادهای هوشمند Maximizer خارج از حوصله این مقاله است اما به طور کلی لازم است بدانید این روش، سود Compound‌ را در ایپ سواپ امکان پذیر کرده است.

قابلیت اوراق خزانه

این اوراق خزانه هیچ ارتباطی با دولت‌ها ندارد و در واقع یک قابلیت درونی در ایپ سواپ است که با هدف بهبود نقدینگی ایجاد شده است.

در این حالت، کاربرها می‌توانند با توکن‌های LP در دست خود، دارایی‌های کریپتو موجود در ایپ سواپ را با تخفیف خریداری کنند.

هر اوراق خزانه ایپ سواپ یک توکن NFT است که خروجی معامله این حالت ممکن است توکن‌های BANANA یا توکن‌های پروژه همکار صرافی ایپ سواپ باشد.

توکن‌های NFT‌ اختصاصی

در ایپ سواپ دو کالکشن بزرگ Ape‌ و Banana وجود دارد که شما می‌توانید آن‌ها را معامله کنید.

البته سرمایه گذاری بر روی این کالکشن‌ها با ریسک‌های زیادی همراه است و نباید با دید کسب درآمد به آن‌ها نگاه کنید.

بیشتر بخوانید: چرا NFT میمون‌های بی‌حوصله (Bored Ape) اینقدر گران شدند؟!

شرکا و همکاران صرافی ایپ سواپ

از قابلیت‌های جالب پروتکل ایپ سواپ می‌توان به باز گذاشتن درهای همکاری با پروژه‌های کریپتویی اشاره کرد.

آن‌ها نه تنها برای پذیرش پروژه‌های جدید دنیای کریپتو اشتیاق زیادی از خود نشان می‌دهند بلکه مشوق‌های زیادی برای پروژه‌هایی که با صرافی ایرسواپ همکاری کند نیز لحاظ کرده‌اند.

apeswap 6

در زمان نوشتن این مقاله، صرافی ایپ سواپ به عنوان یک پروتکل مالی غیرمتمرکز با با بیش از 50 پروژه ارز دیجیتال مختلف همکاری کرده است که این موضوع باعث شناخته شدن آن در دنیای دیفای شده است.

آن‌ها شبکه‌ای مشتمل بر بیش از 200 شریک و همکار تجاری دارند که می‌تواند برای پروژه‌های جدید یک مزیت مهم تلقی شود.

پروژه‌های اپلیکیشن غیرمتمرکز می‌توانند با درخواست همکاری به این صرافی، توکن خود را در آن لیست کنند.

البته این همه ماجرا نیست، آن‌ها بخش بازاریابی و تبلیغ توکن را در قالب یک سرویس مالی نیز برعهده می‌گیرند که این موضوع باعث کاهش هزینه‌های بازاریابی برای پروژه خواهد شد.

قابلیت عرضه اولیه ایپ سواپ (IAO)

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های ارائه شده از سوی ایپ سواپ را باید در پلتفرم عرضه اولیه آن برای توکن پروژه‌های کریپتو دانست.

این پروتکل این فرصت را به پروژه‌های کریپتو تازه نفس می‌دهد تا با از طریق IAO ایپ سواپ بتوانند نقدینگی لازم برای ادامه کار را کسب کنند.

ایپ سواپ روند جذب نقدینگی مورد نیاز پروژه‌ها را به شکل چشمگیری سرعت می‌بخشد.

کاربران می‌توانند به کمک جفت ارز BANANA، در رویدادهای جدید توسعه و لیست پروژه‌های جدید مشارکت کرده و فرصتی برای کسب درآمد داشته باشند.

شما می‌توانید از این لینک جدید‌ترین پروژه‌های لیست شده در صرافی ایپ سواپ برای رویداد عرضه اولیه را مشاهده کرده و پس از انجام تحقیقات کامل، در صورت صلاح دید بر روی آن‌ها سرمایه گذاری کنید.

برای مشارکت در عرضه‌های IAO، شما باید ابتدا با استیک جفت ارز BNB-BALANA در استخرهای نقدینگی این صرافی، توکن‌های BANANA-BNB LP کسب کنید.

این توکن‌های نقدینگی نشان دهنده میزان سهم شما از استخر مورد نظر است. پس از آن با مراجعه به بخش IAO، می‌توانید توکن‌های LP کسب شده را برای خرید توکن‌های جدید خرج کنید.

در این فرآیند، شما توکن‌های BNB استیک شده را برای کسب توکن‌های IAO خرج می‌کنید. البته ارز BANANA در این حالت سوزانده و از چرخه خارج خواهد شد.

در یک رویداد IAO، شما می‌توانید توکن‌های خریداری شده را در کیف پول خود هولد کرده و بعدا آن‌ها را برای اهداف دیگر استفاده کنید.

توکن BANANA در ایپ سواپ

در طول این مقاله اشاره‌هایی به ارز BANANA شد، در این بخش به بررسی کامل این توکن و نقش آن در صرافی ایپ سواپ خواهیم پرداخت.

توکن BANANA ارز اصلی و توکن کاربردی صرافی ApeSwap است.

این ارز در بازار ارزهای دیجیتال با نماد BANANA شناخته می‌شود. تقریبا برای فعالیت در همه بخش‌های ایپ سواپ نیاز به هولد یا خرج کردن توکن BANANA خواهید داشت.

apeswap 7

قبل از این که برای سرمایه گذاری بر روی ارز BANANA فکر کنید باید بدانید این ارز هیچ سقفی در تعداد عرضه خود ندارد. به همین دلیل یک ارز تورمی محسوب می‌شود که دائما تعداد سکه‌های آن افزایش پیدا می‌کند.

با این حال، با توجه به تکیه ایپ سواپ بر روی توکن خود، نقدینگی این ارز در این صرافی به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

در حال حاضر بیش از 100 جفت ارز در ایپ سواپ وجود دارد که برخی از آن‌‌ها با جفت ارز BANANA‌ قابل معامله هستند.

این ارز در شبکه‌های اتریوم، پالیگان و بایننس اسمارت چین میزبانی می‌شود و شما می‌توانید به راحتی آن را در کیف پول‌های سازگار با یکی از این شبکه‌ها هولد کنید.

به غیر از جفت ارزهای موجود با ارز BANANA در این پلتفرم، با توجه به محبوبیت صرافی ایپ سواپ، شما می‌توانید این توکن را از صرافی‌های مطرح به راحتی خریداری کنید.

به طور کلی مهم‌ترین کاربرد‌های ارز BANANA در ایپ سواپ عبارت‌اند از:

  • استیک BANANA در استخرهای این صرافی برای کسب توکن‌های بیشتر یا توکن‌های پروژه‌های دیگر
  • کسب توکن GANANA
  • افزودن نقدینگی در جفت ارز مورد نظر
  • معامله دارایی‌ها با جفت ارزهای رایج مانند BNB و BUSD در صرافی ایپ سواپ
  • خرید اوراق خزانه ایپ سواپ و کسب توکن‌های BANANA با گذشت زمان
  • قرض و دادن وام در قالب BANANA به کاربران

توکن GNANA در ایپ سواپ

توکن BANANA‌ به عنوان یک توکن حاکمیتی بدون سقف در ایپ سواپ شناخته می‌شود اما توکن دیگری نیز وجود دارد که نقش توکن حاکمیتی را در این پروتکل ایفا می‌کند.، به این توکن Golden Banana گفته می‌شود.

اما امکان خرید آن در صرافی‌ها وجود ندارد به جای آن با سوزاندن توکن‌های BANANA‌ می‌توانید ارز GNANA کسب کنید. در صرافی ایپ سواپ شما می‌توانید به ازای هر 1 BANANA، 0.7 توکن GNANA دریافت کنید.

جابه‌جا کردن توکن‌های GNANA شامل 30% توکن سوزی بر روی توکن‌های BANANA می‌شود. به همین دلیل کاربران تمایل چندانی برای جابه‌جایی آن ندارند. البته این موضوع شامل نهنگ‌های صرافی نیز می‌شود.

با این حال، با استیک ارز GNANA شما می‌توانید کسب درامد کنید. پاداش استیک در قالب ارز BANANA پرداخت می‌شود.

با هولد ارز GNANA، کاربران صرافی امکان مشارکت در رای گیری‌های مربوط به توسعه پروژه را خواهند داشت.

علاوه‌بر آن، هولدر‌های ارز GNANA به استخرهای استیک اختصاصی، عرضه IAO ویژه و کشت سود منفعل دسترسی ویژه خواهند داشت.

apeswap 8

این توکن را مانند یک ارز مجازی درونی در نظر بگیرید که کاربردهای آن مختص صرافی ایپ سواپ است.

مهم‌ترین کاربری‌های ارز GNANA عبارت‌اند از:

  • کسب حق رای برای مشارکت در رای گیری‌های دائو ایپ سواپ
  • استیک آن و کسب سود در قالب BANANA
  • مشارکت در عرضه‌های اولیه IAO اختصاصی برای هولدرهای GNANA
  • کسب درآمد منفعل از محل جابه‌جایی توکن‌های GNANA که سایر کاربران پرداخت می‌کنند.

توکن سوزی در ایپ سواپ

این صرافی برای حذف توکن BANANA از چرخه، چندین روش توکن سوزی را برای آن در نظر گرفته است که هر کدام از آن‌ها برای هدف خاصی ایجاد شده‌اند.

توکن سوزی BANANA با هدف کاهش تورم این ارز صورت می‌گیرد با این حال، تعداد توکن‌های آن همیشه در حال اضافه شدن بوده‌اند.

در ایپ سواپ، 50% درآمد حاصل از کارمزد معامله دارایی‌ها برای بازخرید BANANA‌ و سوزاندن آن استفاده می‌شود که هر سه ماه یکبار توسط توسعه دهندگان صورت می‌گیرد.

توسعه دهندگان ایپ سواپ از آن‌ به عنوان نوعی پاداش به هولدرهای BANANA یاد می‌کنند که با افزایش قیمت این ارز می‌توانند به سود برسند با این حال داده‌های قیمتی این توکن در بازار ارزهای دیجیتال، این موضوع را تایید نمی‌کند.

در هر هفته، آن‌ها از هر 11 توکن BANANA در هر بلاک، 0.3 واحد آن را می‌سوزانند. مقدار این توکن سوزی به صورت هفتگی در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها مانند توییتر، دیسکورد و تلگرام اعلام می‌شود.

جدای از توکن سوزی هفتگی دستی این تیم، شرکای این پروژه نیز توکن‌های BANANA‌ را به صورت هفتگی می‌سوزانند. شما می‌توانید با دنبال کردن هشتگ #BurnsDay از آن مطلع شوید.

از طرف دیگر کارمزد‌های حاصل از پلتفرم وام‌دهی این پروژه که از سیستم Ola Finance استفاده می‌کند نیز سوزانده می‌شود. در این حالت 90% کارمزد‌ها برای بازخرید و حذف BANANA‌ از چرخه صرف می‌شوند. دوره زمانی این توکن سوزی نیز هر سه ماه رخ می‌دهد.

در رویداد‌های IAO نیز توکن‌های BANANA واریز شده به قراردادهای هوشمند این پلتفرم سوزانده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: توکن سوزی یا سوزاندن توکن (Token Burning) چیست؟

کارمزد صرافی ایپ سواپ چقدر است؟

کارمزد معاملات این صرافی جدای از کارمزد شبکه انتخابی، 0.3% است که بخشی از آن در بین توسعه دهندگان و تامین کنندگان نقدینگی توزیع می‌شود.

کارمزد شبکه بایننس برای انجام معاملات کریپتو در این صرافی بسیار ناچیز است و شما می‌توانید با هولد کردن توکن BNB‌ به ارزش کمتر از 5$، در آن معامله خود را انجام دهید.

در مورد شبکه پالیگان نیز این موضوع صدق می‌کند و از جهت کارمزدهای شبکه نگرانی چندانی وجود ندارد.

آیا کاربران ایرانی امکان معامله در ایپ سواپ را دارند؟

از آن‌جایی که ایپ سواپ از نوع غیرمتمرکز است و بربستر شبکه‌ بلاک‌چین قرار دارد، شما می‌توانید صرفا با یک کیف پول به آن متصل شده و ارزهای دیجیتال را معامله کنید.

apeswap 9

وبسایت صرافی ایپ سواپ برای کاربران ایرانی باز نمی‌شود اما به کمک ابزارهای تغییر IP یا VPS می‌توانید آن را باز کرده و از قابلیت‌های آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب ابزار تغییر IP برای ترید

قابلیت‌های این صرافی تا آن‌جا که بربستر بلاک‌چین انجام می‌شوند هیچ مشکلی برای کاربران ایرانی ندارد و نیازی به احراز هویت نیز در آن نیست.

بهترین کیف پول برای کار با ایپ سواپ

برای اتصال به صرافی ایپ سواپ نیاز به یک کیف پول سازگار به Web 3.0 خواهید داشت.

در بین کیف پول‌های مطرح، گزینه‌های زیادی برای اتصال به این صرافی وجود دارد و شما می‌توانید به راحتی کیف پول خود را به آن متصل کنید.

در پلتفرم موبایل و دسکتاپ، کیف پول متامسک (MetaMask) همیشه حرف اول را می‌زند.

شما می‌توانید با اضافه کردن زنجیره‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) شامل پالیگان و بایننس اسمارت چین، به راحتی به صرافی ایپ سواپ متصل شوید.

کیف پول تراست ولت (TrustWallet) و سیف پال (SafePal) در نسخه موبایل نیز در بین گزینه‌های محبوب کاربران برای اتصال به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است.

شما می‌توانید با ورود به بخش DApps و جستجوی نام صرافی ApeSwap، به این پروتکل متصل شوید. به خاطر داشته باشید با اتصال در زنجیره BSC به ایپ سواپ، می‌توانید از همه قابلیت‌های آن استفاده کنید.

در مورد توکن BANANA نیز امکان هولد آن در کیف پول‌های مذکور یا ولت‌های سخت افزاری مانند سیف پال، Trezor و Ledger وجود دارد.

تحلیل درون زنجیره‌ای صرافی ایپ سواپ

عملکرد صرافی ایپ سواپ در سال 2021 با اوج بازارهای ارز دیجیتال عالی بود و شاخص TVL‌ آن توانست سقف 525 میلیون دلاری را ثبت کند.

با این حال، با توجه به سقوط بازار ارزهای دیجیتال و اتفاقات منفی پی‌در‌پی جهانی، این صرافی تاکنون نتوانسته به اوج قبلی خود بازگردد.

در حال حاضر شاخص TVL آن در ناحیه 60 میلیون دلار قرار دارد که با یک روند آهسته در حال افول است. عمده دارایی‌های قفل شده آن بر روی زنجیره BSC و پس از آن پالیگان است.

داده‌های DAppRadar در مورد این صرافی به ما می‌گوید که در سال 2021، کاربران ارزهای دیجیتال فعالیت زیادی در این صرافی داشته‌اند اما پس از آگوست سال 2021 این روند به شکل نزولی کاهش پیدا کرده است.  

سوالات متداول

صرافی ایپ سواپ چیست؟

صرافی ApeSwap در واقع یک بازار ساز خودکار غیرمتمرکز است که در شبکه بایننس اسمارت چین(BSC) فعالیت دارد. در ایپ سواپ کاربران به طیف وسیعی از خدمات مالی مختلف بربستر شبکه BSC دسترسی دارند که می‌توانند نه تنها دارایی‌های خود را سواپ کنند بلکه با انجام پرداخت، قرض دهی، دریافت وام و یا استیک، همه نیاز‌های خود را برای خدمات مالی مرتفع سازند.

کارمزد صرافی ایپ سواپ چقدر است؟

کارمزد معاملات این صرافی جدای از کارمزد شبکه انتخابی، 0.3% است. از آن‌جایی که عمده قابلیت‌های این صرافی در زنجیره BSC قرار دارد، کارمزد شبکه تراکنش‌های آن ارزان است.

آیا صرافی ایپ سواپ برای ایرانیان تحریم است؟

سایت صرافی ایپ سواپ برای ایرانیان در دسترس نیست. از آن‌جایی که ایپ سواپ از نوع غیرمتمرکز است و بربستر شبکه‌ بلاک‌چین قرار دارد، با استفاده از ابزارهای عبور از تحریم شما می‌توانید صرفا با یک کیف پول به آن متصل شده و ارزهای دیجیتال را معامله کنید.

صرافی ایپ سواپ در کدام شبکه قرار دارد؟

شبکه‌های بایننس اسمارت چین، اتریوم، پالیگان و تلوس میزبان ایپ سواپ هستند. با این حال عمده قابلیت‌های آن در شبکه BSC قرار دارد.

ارز دیجیتال ایپ سواپ چیست؟

صرافی ایپ سواپ دارای 2 ارز دیجیتال است. ارز دیجیتال BANANA که یک ارز تورمی است برای اهداف کاربری این پلتفرم استفاده می‌شود و ارز GNANA به عنوان یک ارز حاکمیتی درونی عمل می‌کند.

برای کار با ایپ سواپ از کدام کیف پول استفاده کنیم؟

برای استفاده از خدمات صرافی ایپ سواپ می‌توانید از کیف پول متامسک و تراست ولت استفاده کنید.

نتیجه گیری

صرافی ایپ سواپ نه تنها یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز بلکه یک پروتکل مالی غیرمتمرکز جامع است که امکان معامله ارزهای دیجیتال، قرض دهی و وام را فراهم می‌کند.

ایده اولیه توسعه دهندگان آن برای ایجاد پلتفرم جامع و همه منظوره به نظر ایده‌آل است اما شرایط بازار و رقبای قدرتمند ایپ سواپ نقش مهمی در کاهش استفاده از آن دارند.

برای نمونه صرافی پنکیک سواپ در شبکه بایننس اسمارت چین، به عنوان یک صرافی شاخص شناخته می‌شود.

این موضوع باعث شده تا با کاهش مشوق و پاداش‌های صرافی ApeSwap، کاربران دوباره به سمت استفاده از صرافی پنکیک سواپ و سایر رقبا در شبکه‌های دیگر حرکت کنند.

موضوع دیگری که باید در هنگام تحلیل ایپ سواپ به آن توجه شود، توکن BANANA است.

در صورتی که معاملات صرافی ایپ سواپ شدت گیرد، روند توکن سوزی ارز BANANA نیز سرعت می‌گیرد اما با کاهش فعالیت کاربران در این پلتفرم شاهد سرعت گرفتن ضرب توکن‌های جدید هستیم.

نیاز به گفتن نیست که سرمایه گذاری بلند مدت در ارز BANANA ریسک‌های زیادی به همراه دارد. این موضوع در مورد استخرهای استیک این ارز نیز صدق می‌کند.

قبل از سرمایه گذاری بر روی توکن‌های لیست شده در این صرافی باید به خوبی در مورد آن‌ها تحقیق کنید. آینده سرمایه گذاری شما به توانایی‌های تیم پروژه‌های مورد نظر بستگی دارد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

صرافی‌های غیرمتمرکز

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx