صرافی Balancer چیست و چگونه کار می‌کند؟

صرافی Balancer

در دنیای دیفای، صرافی‌های غیرمتمرکز به شکل روز افزون در حال رشد و توسعه هستند.

در بین این پلتفرم‌ها، صرافی Balancer نیز به عنوان یک پروتکل مالی غیرمتمرکز سعی دارد خدمات معامله و روش‌های کسب درآمد را بهبود بخشد.

در این مقاله به بررسی صرافی بالانسر و نحوه کارکرد آن می‌پردازیم. در انتهای مقاله شما علاوه بر آموزش نحوه کار با صرافی Balancer، در مورد سرمایه گذاری بر روی ارز BAL نیز می‌توانید تصمیم آگاهانه‌تری اتخاذ کنید.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • صرافی Balancer یک پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز بر روی شبکه‌های اتریوم، پالیگان و آربیتروم است.
  • کاربران دنیای ارز دیجیتال می‌توانند با کیف پول‌های متامسک یا تراست به معامله در صرافی بالانسر بپردازند.
  • ارز BAL، توکن رسمی این صرافی است که تعداد عرضه آن به شکل محدود 100 میلیون واحد است.

صرافی Balancer چیست؟

صرافی Balancer در واقع یک صرافی غیرمتمرکز بربستر اتریوم است که در بین صرافی‌های غیرمتمرکز از نوع بازارساز خودکار (AMM) جای‌ می‌گیرد و در شبکه اتریوم سر و صدای زیادی به پا کرده است.

این صرافی در ابتدا کار خود را با شبکه اتریوم آغاز کرد که این موضوع باعث شده تا پروتکل بالانسر بتواند با ایجاد محصولات دیفای از همه ظرفیت این بلاک‌چین به نفع خود استفاده کند.

balancer 2

صرافی Balancer در سال 2019 توسط شرکتی به نام Balancer Lab توسعه یافت.

مدیران این شرکت آقای Mike McDonald و Fernando Martinelli هر دو در زمینه صنعت کریپتو تجربه زیادی دارند. آن‌ها تاکنون در پروژه‌های دیفای زیادی همکاری داشته‌اند که این موضوع در توسعه یک پلتفرم دیفای توانسته به آن‌ها کمک کند.

این صرافی در دوره توسعه و جذب سرمایه خود توانست بیش از 3 میلیون دلار جذب کند که برای توسعه پروژه به سمت جلو، گام مهمی به شمار می‌رفت.

صرافی بالانسر از ارز BAL به عنوان توکن حاکمیتی خود استفاده می‌کند که از 100 میلیون واحد اولیه، 5 میلیون واحد آن در زمان عرضه اولیه به صورت عمومی به فروش رفت.

در اکوسیستم اتریوم، صرافی Balancer از نظر شاخص TVL در جایگاه 10 اپلیکیشن غیرمتمرکز برتر قرار دارد. این موضوع باعث توجه رسانه‌ها و کاربران زیادی به آن شده است.

البته لازم به ذکر است در اکوسیستم اتریوم، صرافی‌های یونی سواپ و سوشی سواپ به عنوان رقبای صرافی بالانسر حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز

صرافی Balancer چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد، صرافی Balancer از نوع غیرمتمرکز و با ساختار بازار ساز خودکار یا AMM است.

در صرافی‌های AMM، کاربر با استخرهای نقدینگی (Liquidity Pool) سر و کار دارد. در این حالت کاربر می‌تواند با متصل شدن به صرافی، دارایی مورد نظر را معامله کند.

بیشتر بخوانید: منظور از AMM در کوینکس چیست؟

صرافی Balancer امکان معامله انواع توکن‌های ERC-20‌ را فراهم کرده است. شما می‌توانید بدون نیاز احراز هویت در صرافی بالانسر به معامله ارزهای دیجیتال بپردازید.

علاوه‌بر آن، با توجه سیستم تامین نقدینگی این صرافی در بازار ساز خودکار، کاربران می‌توانند با تامین نقدینگی از کارمزد معاملات جفت ارز مورد نظر سهم داشته باشند.

البته جدای از کارمزد معاملات در ازای تامین نقدینگی، این پروتکل مشوق‌های دیگری نیز برای کاربران در نظر گرفته است. کاربران صرافی بالانسر می‌توانند برای انعطاف پذیری بیشتر، استخرهای نقدینگی خصوصی خود را ایجاد کنند.

در این حالت کاربر می‌تواند با انتخاب دو جفت ارز مورد نظر یک استخر نقدینگی جدید با تنظیمات سفارشی ایجاد کند.

در حالت عمومی نیز امکان ایجاد استخر برای همه وجود دارد. البته ایجاد استخرهای عمومی چیز جدیدی نیست و سایر صرافی‌های غیرمتمرکز نیز از آن پشتیبانی می‌کنند.

از نظر نقدینگی نیز صرافی بالانسر از استخرهایی استفاده می‌کند که بهترین نرخ تبادل را به کاربر ارائه می‌دهند.

به طور کلی صرافی Balancer این امکان را فراهم کرده تا سرمایه گذاران با اتصال به قراردادهای هوشمند این صرافی که در شبکه اتریوم مستقر هستند به معامله توکن‌های کریپتو بپردازند.

خدمات صرافی Balancer چیست؟

وقتی صحبت از دیفای و صرافی‌های غیرمتمرکز می‌شود، با توجه به ساختار آن‌ها، خدمات ارائه شده در این پلتفرم تقریبا مانند یکدیگر هستند.

با این حال در برخی از صرافی‌ها ممکن است با توجه به مدل توکنومیک، کاربران از مزایایی برخوردار شوند.

balancer 3

در ادامه این بخش به بررسی خدمات صرافی Balancer که نقش اساسی در عملکرد این پلتفرم ایفا می‌کنند، خواهیم پرداخت.

معامله دارایی‌ها

اولین خدماتی که صرافی Balancer در اختیار ما قرار می‌دهد، امکان معامله توکن‌ها و ارزهای دیجیتال با قیمت مناسب در یک محیط غیرمتمرکز است.

این صرافی برای انتخاب بهترین قیمت معامله نیز از ویژگی روتینگ سفارش هوشمند استفاده می‌کند.

با توجه به ماهیت غیرمتمرکز بالانسر، هیچ محدودیتی در معاملات آن وجود ندارد و کاربران می‌توانند با معامله توکن‌های ERC-20 در صرافی Balancer، به هوشمندانه‌ترین قیمت و کارمزد بهینه دست پیدا کنند.

استخرهای Balancer

صرافی Balancer از قراردادهای هوشمند برای فراهم کردن امکان معامله توکن‌های کریپتو استفاده می‌کند.

قراردادهایی که برای ذخیره دارایی‌ها در جفت ارز خاص استفاده می‌شوند را استخر نقدینگی می‌نامیم.

در این استخرها، هر توکن وزن خاص خود را دارد که به میزان نقدینگی و تقاضا توکن باز می‌گردد. کاربران صرافی می‌توانند با جفت ارز مورد نظر و یک قیمت منصفانه آن‌ها را معامله کنند.

صاحبان استخرهای نقدینگی و کسانی که در جفت ارز مورد نظر تامین نقدینگی انجام داده‌اند از محل کارمزدها کسب درامد خواهند کرد. البته پاداشی که از محل ارز BAL دریافت می‌کنند را نباید فراموش کرد.

در صرافی بالانسر دو نوع استخر وجود دارد. نوع اول استخرهای عمومی است که هر کسی می‌تواند با ارائه نقدینگی در آن‌ها، کسب درآمد کند. البته سازندگان این استخرها، قبل از ایجاد آن می‌توانند متغیرهای آن را تعیین کنند.

پس از استقرار استخر بر روی شبکه، امکان تغییر آن حتی برای سازندگان آن نیز وجود ندارد چرا که این استخرها در قالب قراردادهای هوشمند پیاده سازی می‌شوند.

نوع دوم استخرهای رایج در این پلتفرم، از نوع خصوصی است که فقط سازنده استخر می‌تواند دارایی‌ها را به آن واریز و برداشت کند.

قراردادهای هوشمند این استخرها به شکلی نوشته شده‌اند که سازندگان آن می‌توانند به راحتی تنظیمات استخر را تغییر دهند.

برای مثال آن‌ها می‌توانند وزن توکن‌ها، دارایی‌های قابل پذیرش و کارمزدهای معامله را در هر زمان تغییر دهند.

مهم‌ترین کاربرد استخرهای خصوصی را باید در امکان مدیریت دارایی‌ها و امکان کسب درآمد از محل کارمزدهای معاملات دانست.

تنوع استخرهای صرافی Balancer باعث شده تا هر تریدر یا سرمایه گذار از هر دسته‌ای بتواند به راحتی از میان قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلف، استخر مورد نظر را خود را انتخاب یا ایجاد کند.

خزانه (Vault)

این بخش، به عنوان عنصر اصلی صرافی Balancer محسوب می‌شود.

خزانه در واقع یک قرارداد هوشمند است که کنترل‌های مختلف و ذخیره دارایی‌ها در هر استخر نقدینگی صرافی بالانسر را امکان پذیر می‌کند. بدون این قرارداد هوشمند، صرافی Balancer نمی‌تواند به کاربران خود خدماتی ارائه دهد.

این خزانه را مانند دروازه‌ای برای انجام عملیات‌هایی مانند ملحق شدن به استخرها، انجام معاملات و خروج از استخرها ببینید که می‌تواند یک ارتباط مستقیم در فضای غیرمتمرکز برای شما ایجاد کند.

البته این بخش در همه صرافی‌های غیرمتمرکز وجود دارد و مانند یک هسته مرکزی، همه عملیات‌های صرافی غیرمتمرکز را امکان پذیر کرده است.

قابلیت روتر سفارش هوشمند (SOR)

این ویژگی به تریدرها کمک می‌کند تا در صرافی Balancer‌ بهترین قیمت را برای معامله توکن‌ها پیدا کنند.

روش کار این سیستم بدین صورت است که براساس توکن‌های ورودی و خروجی و این که آیا امکان تبادل آن‌ها در استخرهای مستقیم وجود دارد یا خیر، بهترین قیمت را در لحظه به کاربر پیشنهاد می‌دهد.

balancer 4

اگر استخری با ورودی و خروجی مورد نظر وجود نداشته باشد، این مکانیزم با کمک سایر استخرهای موجود معامله مورد نظر را پیشنهاد می‌دهد. البته کارمزد این روش کمی بالا خواهد بود اما تریدر به مقصد خود می‌رسد.

قابلیت SOR باعث شده تا تنوع استخرها و حالت‌های معامله دارایی‌های مختلف در صرافی بالانسر به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند.

این موضوع به معنای توسعه اکوسیستم صرافی Balancer و افزایش معاملات قابل انجام در این پلتفرم است.

علاوه‌بر مزایای SOR، این سیستم با اتصال به استخرهای سفارشی می‌تواند نقدینگی بیشتری را در اختیار کل اکوسیستم قرار دهد.

همکاری با سایر پلتفرم‌ها

می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های جالبی که باعث محبوبیت صرافی Balancer در شبکه اتریوم شده است را باید در همکاری آن با سایر پروتکل‌های مالی دانست.

این صرافی برای سهولت دسترسی کاربر به جفت ارزهای بهتر و ارائه قیمت مناسب برای معامله دارایی‌ها، در صورت لزوم به استخرهای پروتکل‌های دیفای دیگر متکی می‌شود.

بیشتر بخوانید: بررسی برترین پروژه‌های حوزه دیفای برای کشت سود (ییلد فارمینگ)

مزایای صرافی بالانسر

هر صرافی غیرمتمرکز مستقر در بلاک‌چین مزایای خاص خود را دارد. از آن‌جایی که این صرافی در شبکه اتریوم قرار دارد، ما باید مزایای آن را با رقبای موجود مورد ارزیابی قرار دهیم.

مهم‌ترین مزایای صرافی Balancer عبارت‌اند از:

  • روش کار غیرمتمرکز و بدون نیاز به اجازه (Permissionless)
  • استقرار در زنجیر‌ه‌های لایه دوم مانند پالیگان و آربیتروم
  • استخرهای نقدینگی عمومی و قابل دسترس برای همه
  • قابلیت سفارشی سازی بازار ساز خودکار (AMM)

البته بسیاری از مزایای مذکور در سایر صرافی‌های غیرمتمرکز موجود نیز یافت می‌شود اما توانایی آن‌ها در افزایش نقدینگی و بهبود مکانیزم‌های اجرایی، تفاوت یک صرافی خوب و بد را مشخص می‌کند.

معایب صرافی بالانسر

نقاط قوت صرافی Balancer به ما کمک می‌کند تا آن را بهتر بشناسیم و نقاط ضعف نیز امکان ارزیابی آن نسبت به سایر صرافی‌های موجود را فراهم می‌کند.

مهم‌ترین معایب صرافی بالانسر عبارت‌اند از:

  • صرفا امکان معامله دارایی‌ها در لایه 1 بلاک‌چین اتریوم زنجیره‌های لایه 2
  • در برخی موارد کارمزد‌های سنگین
  • رابط کاربری کمی پیچیده که برای تازه واردان چندان جذاب نیست.
  • محدودیت وبسایت برای کاربران ایرانی (نیاز به ابزار تغییر IP)

کارمزد صرافی Balancer چقدر است؟

کارمزد معاملات صرافی Balancer نسبت به هر استخر متفاوت است.

علاوه‌بر آن، در هنگام ایجاد یک استخر، توسعه دهندگان آن ممکن است تعداد کارمزد‌ها برای هر جفت ارز را افزایش دهند به همین دلیل در یک استخر خاص، ممکن است کارمزد زیادی بپردازید.

اما به طور کلی می‌توان گفت، طیف کارمزدهای صرافی Balancer از 0.0001% تا 10% متغیر است.

balancer 5

در اینجا خبری از حساب کاربری نیست و تنها با داشتن یک کیف پول Web3 می‌توانید به استخرهای صرافی Balancer متصل شده و با آن‌ها معامله انجام دهید.

در هر تراکنش انجام شده بین کیف پول و استخر مورد نظر، جدای از کارمزد تراکنش‌های شبکه اتریوم، مقداری کارمزد کسر می‌شود.

ایمنی صرافی Balancer چقدر است؟

با توجه به ماهیت غیرمتمرکز صرافی Balancer، در آن هیچ مدیری برای مدیریت یا واسطه‌گری معاملات وجود ندرد.

از طرف دیگر حتی امکان ارتقا استخرهای فعال صرافی نیز میسر نیست و همه چیز بربستر قراردادهای هوشمند شبکه‌های میزبان اجرا می‌شود.

با این حال در هنگام ارزیابی ایمنی صرافی Balancer باید به دو نکته مهم توجه کنیم:

نکته اول در حسابرسی قراردادهای هوشمند (Audit) آن است که توسط گروه‌های مختلفی انجام شده است.

قراردادهای هوشمند استخر نقدینگی این صرافی به صورت مداوم توسط تیم‌های برنامه نویسی معتبر برای یافتن حفره‌های امنیتی و اطمینان از استاندارد‌های رایج صرافی‌های غیرمتمرکز DEX مورد بررسی قرار می‌گیرد.

از نسخه 2 صرافی Balancer، یک برنامه بانتی برای یافتن باگ‌ها ایجاد شده است.

در این حالت، میزان پاداش براساس میزان خطرناک بودن باگ مورد نظر ارزیابی می‌شود. البته این برنامه باگ بانتی فقط برای قراردادهای هوشمند آن و استخرهای مربوطه است و شامل موارد دیگر نمی‌شود.

آن‌ها دائما امنیت پروتکل خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. علاوه‌بر آن، در رابط کاربری این صرافی، امکان معامله توکن‌های دارای کارمزد (یا توکن‌های مالیاتی) وجود ندارد.

جالب است بدانید در ژانویه سال 2021، در یک حمله، هکر موفق شد مقدار زیادی دارایی از دو استخری که دارای توکن‌های مالیاتی بودند را سرقت کند.

این اتفاق در حالی رخ داد که انجمن صرافی Balancer در بخش مستندات و سرور دیسکورد خود دائما در مورد تغییراتی که در توکن‌های ERC-20 انجام می‌شود، هشدار داده است.

وقتی یک میم کوین با رفتار غیرعادی به استخرهای صرافی بالانسر وارد شود، با توجه به رفتار غیرمعمول خود، همیشه تاثیرات منفی وجود دارد که باعث متضرر شدن تریدرهای آن توکن خواهد شد.

در این حمله، صرافی Balancer خسارت وارده به کاربران را بازپرداخت کرد اما شما به عنوان تریدر باید همیشه مواظب چنین توکن‌هایی باشید.

ارز BAL چیست؟

ارز BAL در واقع توکن حاکمیتی صرافی بالانسر است که به عنوان ارز رایج در برخی از جفت ارز‌های آن نیز کاربرد دارد.

ارز دیجیتال BAL در استاندارد‌ ERC-20 در شبکه‌های اتریوم، پالیگان، آربیتروم و بسیاری دیگر میزبانی می‌شود.

با توجه به ادعاهای وبسایت Balancer، در کل 100 میلیون واحد ارز BAL ایجاد شده است که نحوه توزیع آن به شرح زیر است:

  • 25 میلیون توکن برای تیم توسعه دهنده، مشاوران و موسسان
  • 5 میلیون برای اکوسیستم بالانسر
  • 5 میلیون برای جذب سرمایه
  • 65 میلیون باقیمانده به عنوان پاداش در اختیار تامین کنندگان نقدینگی قرار می‌گیرد.

ارز BAL به عنوان یک مشوق در بین تامین کنندگان نقدینگی استخرهای صرافی Balancer توزیع می‌شود.

در هر هفته 145,000 توکن توزیع می‌شود که با توجه به تداوم توزیع توکن‌ها، توزیع همه آن‌ها حدود 8.6 سال طول می‌کشد.

آیا صرافی بالانسر برای کاربران ایرانی در دسترس است؟

اکنون که با صرافی Balancer آشنا شده‌ایم، مهم‌ترین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که آیا کاربران ایرانی می‌توانند در صرافی Balancer به معامله ارزهای دیجیتال بپردازید؟

پاسخ کلی مثبت است اما با توجه به محدود شدن دسترسی کاربران با ای‌پی ایران به وبسایت این صرافی، شما باید از ابزارهای عبور از تحریم برای معامله دارایی‌ها در این پلتفرم استفاده کنید.

با توجه به ماهیت غیرمتمرکز این صرافی، هیچ نیازی به احراز هویت یا ثبت نام و ارائه مدارک هویتی نیست. شما تنها با داشتن یک کیف پول سازگار با Web 3.0 می‌توانید از خدمات این صرافی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب ابزار تغییر IP برای ترید

سوالات متداول

صرافی بالانسر چیست؟

صرافی Balancer در واقع یک صرافی غیرمتمرکز بربستر اتریوم است که در بین صرافی‌های غیرمتمرکز از نوع بازارساز خودکار(AMM) دسته بندی می‌شود. همه عملیات‌های این صرافی توسط قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شوند.

کارمزد معاملات صرافی بالانسر چقدر است؟

کارمزد معاملات صرافی Balancer نسبت به هر استخر متفاوت است. اما به طور کلی می‌توان گفت، طیف کارمزدهای صرافی Balancer از 0.0001% تا 10% متغیر است.

آیا امکان ثبت نام برای کاربران ایرانی در صرافی Balancer امکان پذیر است؟

پاسخ کوتاه مثبت است اما با توجه به محدود شدن دسترسی کاربران با ای‌پی ایران به وبسایت این صرافی، شما باید از ابزارهای عبور از تحریم برای معامله دارایی‌ها در این پلتفرم استفاده کنید.

صرافی بالانسر در کدام شبکه قرار دارد؟

صرافی بالانسر در ابتدا در شبکه اتریوم ایجاد شد اما پس از آن شبکه‌های پالیگان و آربیتروم نیز میزبان این صرافی شدند.

نتیجه گیری

صرافی Balancer مانند پروتکل‌ یونی سواپ (Uniswap) در شبکه اتریوم عمل می‌کند. شما می‌توانید با اتصال کیف پول سازگار با Web 3.0 مانند متامسک یا تراست ولت به معامله ارزهای دیجیتال در آن بپردازید.

با توجه به ماهیت غیرمتمرکز صرافی بالانسر، شما هیچ محدودیت خاصی در هنگام تعامل با آن نخواهید داشت. با این حال قبل از معامله توکن‌های موجود در این پلتفرم باید در مورد آن‌ها به خوبی تحقیق کنید.

ارز BAL توکن رسمی صرافی Balancer است که به عنوان یک توکن حاکمیتی حق رای گیری در مورد تصمیمات مهم این صرافی را برای هولدرها به همراه دارد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

صرافی‌های غیرمتمرکز

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx