بررسی کامل صرافی هانی سواپ و توکن HNY

هانی سواپ

هانی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است که رویای داشتن سهمی از این بازار را دنبال می‌کند.

در میان بسیاری از این صرافی‌های غیرمتمرکز، کارمزد‌های پیش بینی نشده، نوسانات شدید قیمت یک دارایی در هنگام معامله آن و تراکنش‌های آهسته باعث شده تا اغلب کاربران خرید و فروش دارایی‌ها در صرافی‌های متمرکز را ترجیح دهند.

با این حال صرافی‌های غیرمتمرکزی وجود دارند تا خلاف آن را به ما ثابت کنند. صرافی مانند هانی سواپ قصد دارد با ارائه امکانات بهتر، کاربران را در مسیر استفاده از دنیای غیرمتمرکز در تبادل دارایی‌ها همراهی کند.

عناوین مطلب:

در این مقاله به بررسی صرافی Honeyswap و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

در پایان مقاله نه تنها در مورد سرمایه گذاری بر روی توکن HNY دیدگاه بهتری کسب خواهید کرد بلکه از نحوه عملکرد این صرافی و تفاوت‌های آن نیز آگاه خواهید شد.

نکات کلیدی

  • هانی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز بربستر زنجیره‌های Gnosis و xDai است.
  • ارز HNY و xComb توکن‌های مورد استفاده این صرافی هستند که در بخش‌های مختلف از آن استفاده می‌شود.
  • کیف پول متامسک، بهترین ابزار اتصال و استفاده از قابلیت‌های هانی سواپ به شمار می‌رود.

هانی سواپ چیست؟

هانی سواپ (HoneySwap) یک صرافی غیرمتمرکز مستقر در زنجیره xDAI است که مانند سایر صرافی‌های غیرمتمرکز محبوب مانند پنکیک سواپ یا یونی سواپ از مدل بازار ساز خودکار (AMM) استفاده می‌کند.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، در سیستم بازار ساز خودکار شما دارایی‌ها را بدون نیاز به اجازه در بستر بلاک‌چین با استخرهای نقدینگی معامله می‌کند.

در اینجا خبری از خریدار و فروشنده نیست. به جای آن، سرمایه گذاران با تامین نقدینگی این استخرها، امکان معامله دارایی‌ها را برای سایر کاربران فراهم می‌کنند.

honeyswap 2

از نظر نحوه عملکرد هانی سواپ تفاوتی با صرافی‌هایی مانند سوشی سواپ و سایر بازار سازهای خودکار وجود ندارد.

اما به دلیل استقرار آن در زنجیره xDAI، این صرافی سعی دارد تراکنش‌های سریع‌تر و با کارمزد پایین‌تری را به کاربران ارائه دهد.

کاربران قدیمی دنیای ارزهای دیجیتال احتمالا با نام زنجیره xDAI آشنا هستند. امروز ما این زنجیره را با نام GNOSIS Chain با توکن GNO می‌شناسیم.

براساس اطلاعات موجود، هر تراکنش زنجیره GNOSIS حدود 5 ثانیه زمان می‌برد و از نظر کارمزد نیز بسیار ناچیز است.

بیشتر بخوانید: کسب درآمد با پیش‌بینی! بررسی پلتفرم Gnosis (توکن GNO)

البته صرافی Honeyswap علاوه‌بر زنجیره GNOSIS بر روی پالیگان نیز فعالیت می‌کند. توسعه دهندگان این صرافی می‌گویند قصد دارند در آینده هانی سواپ را در زنجیره Arbitrum نیز مستقر کنند.

صرافی هانی سواپ چگونه کار می‌کند؟

صرافی هانی سواپ نیز مانند سایر صرافی‌های AMM برای فعالیت به استخرهای نقدینگی نیاز دارد.

روش کار این صرافی نیز بدین صورت است که پس از اتصال کیف پول به آن می‌توانید در بخش Swap به معامله دارایی‌ها با انتخاب جفت ارز و اتصال به استخر مورد نظر بپردازید.

بیشتر بخوانید: سواپ توکن (Token Swap) چیست؟

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین نقاط رقابتی این پلتفرم، استقرار آن در زنجیره GNOSIS است که امکان انجام تراکنش‌های ارزان و سریع را فراهم کرده است.

این شبکه یک زنجیره فرعی سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است که به صورت پیشفرض با همه پروژه‌های موجود در شبکه اتریوم سازگار است.

این موضوع بدان معناست که مدیران پروژه‌های اتریوم به راحتی می‌توانند با کمترین تغییرات فنی، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) خود را در این زنجیره مستقر کنند.

افزایش اپلیکیشن‌های مستقر در زنجیره GNOSIS به معنای افزایش تعداد توکن‌های موجود در آن است که در نهایت منجر به روی آوردن آن‌ها به صرافی هانی سواپ برای معامله این دارایی‌ها خواهد شد.

با توجه به ماهیت غیرمتمرکز صرافی هانی سواپ، کاربران آن هیچ گونه محدودیتی در استفاده از آن نخواهند داشت.

در حال حاضر وبسایت هانی سواپ برای کاربران با آی‌پی ایران در دسترس است. برای کار با این صرافی تنها به یک کیف پول سازگار با Web3 نیاز خواهید داشت که در بخش کیف پول به آن خواهیم پرداخت.

اما قبل از استفاده از ویژگی‌هایی مانند استخر نقدینگی یا کشت سود (ییلد فارمینگ) آن باید از مدل‌های تشویقی این صرافی آگاه شوید.

صرافی Honeyswap از مدل توکن چندگانه برای مدیریت مشوق‌های درونی و جهانی استفاده می‌کند. در این حالت توسعه، پشتیبانی و حفظ پروژه توسط استخر 1HIVE انجام می‌شود.

این استخر در بین سایر پروژه‌های شرکت 1HIVE مشترک است. از طرف دیگر پاداش‌های کشت سود با مشوق بومی این پروژه یعنی توکن Combo صورت می‌گیرد.

توکن Combo فقط در داخل اکوسیستم این صرافی ارزش دارد و به عنوان یک توکن کاربری برای توزیع پاداش‌ها استفاده می‌شود.

البته در میان ابزارهای توسعه یافته از سوی انجمن 1Hive یک پلتفرم وام‌دهی نیز وجود دارد که از توکن HNY استفاده می‌کند.

کاربران می‌توانند به قرض دادن دارایی‌ها از آن کسب درآمد کنند. همچنین با ارائه وثیقه، امکان دریافت وام به نرخ بهره رقابتی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال در 2022

توکنومیک ارز Honey

این ارز فقط مختص صرافی هانی سواپ نیست بلکه انجمن 1HIVE از این ارز برای حاکمیت پروژه و مدیریت اکوسیستم پروژه‌های خود استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

honeyswap 3
در نگاه اول ماهیت ارز Honey ممکن است کمی سردرگم کننده باشد.

بنابراین کاربری ارز Honey فقط محدود به این صرافی نیست و در همه پروژه‌های توسعه یافته از سوی انجمن 1Hive کاربرد دارد.

البته در صرافی هانی سواپ از ارز Honey با نماد HNY به عنوان جفت ارز معامله سایر دارایی‌ها استفاده می‌شود. شما می‌توانید با انتخاب این ارز، سایر دارایی‌ها مانند اتریوم را معامله کنید.

این ارز در اکوسیستم صرافی هانی سواپ نقش مهمی را در تامین نقدینگی ایفا می‌کند. همچنین با هولد ارز HNY حق رای کسب خواهید کرد که در تصمیمات مربوط به توسعه پروژه‌های 1Hive نقش خواهید داشت.

نکته مهمی که در هنگام استفاده از این توکن باید به آن دقت کنید سیاست اقتصاد پویای آن است که براساس جریان ورودی و خروجی پول، عرضه توکن Honey تعیین می‌شود.

در این حالت عرضه Honey با توجه به مقدار استیک و تقاضا متغیر است و نمی‌توان عدد دقیقی را برای آن متصور شد.

با این حال افزایش ارزش ارز Honey هدف اصلی پروتکل 1Hive است. در هر صورت با توجه به پروپوزال‌های قابل ارائه در اکوسیستم این پروژه، میزان عرضه توکن‌ها ممکن است تغییر کند.

کارمزد صرافی هانی سواپ چقدر است؟

در صرافی‌های غیرمتمرکز مانند هانی سواپ، خرید و فروش دارایی‌ها مشمول دو کارمزد جداگانه می‌شود که هر کدام از آن‌ها را باید جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.

به خاطر داشته باشید قبل از استفاده از یک صرافی غیرمتمرکز باید به خوبی در مورد کارمزد‌های آن اطلاعات کافی کسب کنید چرا که در حالت معامله با حجم پایین می‌تواند به ضرر شما تمام شود.

در صرافی هانی سواپ کارمزد معاملات آن به صورت فلت (Flat fee) 0.25% در هر تراکنش است. کارمزد فلت یعنی شما چه Taker باشید و چه Maker، کارمزد معامله یکسان خواهد بود.

البته این کارمزد را نباید با کارمزد سواپ اشتباه بگیرید.

صرافی هانی سواپ براساس اتفاق نظر انجمن آن، کارمزدی تحت عنوان کارمزد نقدینگی در نظر گرفته است که به عنوان یک مشوق مهم به تامین کنندگان نقدینگی پرداخت می‌شود.

در طرف دیگر کارمزد سواپ با مقدار 0.30% وجود دارد که فقط در بخش خرید و فروش دارایی‌ها در این صرافی از شما دریافت خواهد شد.

بخش زیادی از این کارمزد به تامین کنندگان نقدینگی استخر مورد نظر تعلق دارد و باقیمانده نیز برای بازخرید بین توکن‌های Honey‌و Comb تقسیم می‌شود.

اما این فقط یک روی کارمزد‌های صرافی غیرمتمرکز هانی سواپ بود. روی دیگر کارمزد‌های شبکه قرار دارد که با توجه به پشتیبانی هانی سواپ از شبکه‌های GNOSIS و Polygon، کارمزدها متفاوت است.

در شبکه پالیگان کارمزد انجام تراکنش‌ها نسبت به GNOSIS بالاتر است.

سایر ابزارهای هانی سواپ

هانی سواپ در کنار امکان معامله دارایی‌ها، ابزارهای دیگری نیز ارائه داده است که برخی از آن‌ها به عنوان بخش جدایی ناپذیر سیستم AMM فعالیت می‌کنند.

در ادامه این بخش به معرفی سایر ابزارهای هانی سواپ و کاربرد‌های هر کدام خواهیم پرداخت:

بخش تجزیه و تحلیل

با مراجعه به اپلیکیشن این صرافی و بخش Chart، می‌توانید اطلاعات کلی توکن‌ها و جفت ارزهای لیست شده در این صرافی را به همراه نقدینگی و حجم معامله مشاهده کنید.

honeyswap 4
همچنین در بخش Account‌ امکان بررسی برترین آدرس‌های تامین کننده نقدینگی به همراه جفت ارز مورد نظر مشاهده می‌شود.

این ابزار اطلاعات استخرهای نقدینگی موجود در زنجیره GNOSIS‌ و Polygon‌ را به صورت جداگانه ارائه می‌دهد.

در صورتی که قصد خرید دارایی‌های کریپتو با حجم بالا را دارید، به کمک این ابزار می‌توانید از وجود میزان نقدینگی مطمئن شوید.

هر چه نقدینگی استخر مورد نظر کمتر باشد، درصد لغزش (Slippage) بالاتر خواهد بود که در نتیجه قیمت هر واحد توکن مورد نظر در حین انجام تراکنش افزایش پیدا می‌کند.

بخش استخرها (Pool)

در این بخش می‌توانید یک استخر جفت ارز جدید ایجاد کرده یا به استخرهای موجود نقدینگی اضافه کنید.

ایجاد استخر جفت ارز جدید به معنای ایجاد بازار جدید در صرافی هانی سواپ است که کاربران شبکه مورد نظر امکان خرید و فروش دارایی اضافه شده را خواهند داشت.

در طرف دیگر افزودن نقدینگی در جفت ارز انتخابی امکان کسب سود از محل کارمزد‌ها را به همراه دارد.

کشت سود (Farm)

با استیک جفت ارزهای لیست شده در بخش Farm می‌توانید ارز Comb دریافت کنید. این ارز در صرافی هانی سواپ به سایر دارایی‌ها قابل سواپ است و در واقع نوعی پاداش محسوب می‌شود.

البته میزان پاداش و ریسک هر کدام از آن‌ها متغیر است و شما باید قبل از استیک دارایی‌ها در این بخش به خوبی در مورد آن‌ها تحقیق کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه استیکینگ کنیم؟ راهنمای استیک ارزهای دیجیتال

بهترین کیف پول هانی سواپ

وقتی صحبت از کیف پول هانی سواپ می‌شود، باید به کیف پول‌های سازگار با شبکه GNOSIS و Polygon دقت کنیم.

با استفاده از کیف پول سازگار با GNOSIS می‌توانید با بخش‌های مختلف این صرافی به تعامل بپردازید.

البته هولد توکن Honey و Comb نیز در این زنجیره‌ها امکان پذیر است.

در حال حاضر بهترین کیف پول سازگار با صرافی Honeyswap، متامسک (MetaMask) است که با افزودن زنجیره‌های Gnosis و Polygon می‌توانید به سواپ دارایی‌ها بپردازید.

امکان استفاده از کیف پول کوین‌بیس (Coinbase Wallet) و پروتکل WalletConnect برای اتصال به سایر کیف پول‌ها نیز امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید: با 10 کیف پول‌ برتر سازگار با والت کانکت (WalletConnect) آشنا شوید!

ارز Honey را از کجا بخریم؟

اولین مکان برای خرید ارز Honey، صرافی هانی سواپ است که با داشتن یک کیف پول متامسک و افزودن زنجیره Gnosis یا Polygon می‌توان به آن دست یافت.

البته با توجه به داده‌های کوین مارکت کپ، این صرافی تنها مکانی است که می‌توانید ارز Honey‌ با نماد HNY را در جفت ارزهای مختلف معامله کنید. این موضوع در مورد ارز Comb نیز صدق می‌کند.

رقبای صرافی HoneySwap

بررسی رقبای یک صرافی غیرمتمرکز و شاخص TVL‌ آن اهمیت زیادی دارد. مانند هر صرافی دیگر، حجم معاملات آن‌ها و تمرکز سرمایه گذاران بر روی یک پلتفرم تضمین کننده ثبات قیمت و دسترسی به استخرهای بزرگ‌تر است.

مسلما شما به عنوان یک سرمایه گذار یا تریدر قصد ندارید در استخرهایی که نقدینگی پایینی دارند معامله کنید.

چرا که میزان Slippage معامله افزایش پیدا خواهد کرد که در نتیجه آن، قیمت دارایی مورد نظر در حین معامله افزایش پیدا می‌کند که این موضوع به ضرر شما خواهد بود.

سوال اصلی این است،‌ آیا گزینه‌های بهتری در مقایسه با صرافی هانی سواپ وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید به وضعیت هانی سواپ در هر زنجیره بپردازیم.

honeyswap 5

اولین زنجیره‌ای که هانی سواپ بر روی آن استقرار پیدا کرد Gnosis یا xDai بود. شاخص TVL‌ آن در این زنجیره 5 میلیون دلار است که در مقایسه با پروتکل‌های دیفای مشابه، در جایگاه پنجم قرار می‌گیرد.

البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که کل شاخص TVL زنجیره Gnosis در زمان نوشتن این مقاله 65 میلیون دلار است.

صرافی‌های Curve و Swapr بزرگ‌ترین رقبای هانی سواپ محسوب می‌شوند که ارزش دارایی قفل شده آن‌ها فاصله زیادی با این صرافی دارد.

 در زنجیره Polygon نیز اوضاع این صرافی تعریفی ندارد. با توجه به داده‌های صرافی هانی سواپ، شاخص TVL‌ آن‌ها در زنجیره پالیگان حدود 80,000$ دلار است که با حجم معامله کمتر از 1000$ فعالیت می‌کند.

البته رقبای این صرافی در زنجیره پالیگان در سطح جهانی با صرافی‌های متمرکز رقابت می‌کنند.

برای نمونه کوییک سواپ (QuickSwap)، بالانسر (Balancer) و یونی سواپ مهم‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز شبکه پالیگان محسوب می‌شوند که در مجموع شاخص TVL آن‌ها حدود 400 میلیون دلار برآورد می‌شود.

این در حالیست که در بین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز موجود در زنجیره پالیگان، صرافی هانی سواپ در جایگاه 148 قرار دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز

سوالات متداول

هانی سواپ چیست؟

هانی سواپ (HoneySwap) یک صرافی غیرمتمرکز مستقر در زنجیره xDAI است که مانند سایر صرافی‌های غیرمتمرکز محبوب مانند پنکیک سواپ یا یونی سواپ از مدل بازار ساز خودکار(AMM) استفاده می‌کند.

آیا هانی سواپ برای کاربران ایرانی تحریم است؟

در حال حاضر وبسایت صرافی هانی سواپ برای کاربران با آی‌پی ایران باز می‌شود. با توجه به ماهیت غیرمتمرکز صرافی هانی سواپ، هیچ محدودیتی برای کاربران آن وجود ندارد.

هانی سواپ در چه زنجیره‌ای فعالیت دارد؟

صرافی Honeyswap در ابتدا کار خود را در زنجیره xDai که امروز آن را با نام Gnosis می‌شناسیم، آغاز کرد. در حال حاضر این صرافی از زنجیره polygon نیز پشتیبانی می‌کند. توسعه دهندگان آن اعلام کرده‌اند در آینده زنجیره Arbitrum نیز به آن اضافه خواهد شد.

نتیجه گیری

صرافی هانی سواپ یک پلتفرم غیرمتمرکز معامله دارایی‌ها است که تلاش می‌کند در زنجیره Gnosis به یکی از پلتفرم‌های بزرگ معامله دارایی‌های کریپتو تبدیل شود.

در واقع عمده حجم معامله این صرافی در زنجیره Gnosis قرار دارد که امکان خرید و فروش توکن‌های این زنجیره را فراهم کرده است.  

با این که زنجیره Gnosis که قبلا با نام xDai شناخته می‌شد از حجم معامله کمی برخوردار است اما صرافی هانی سواپ در جایگاه 3 صرافی غیرمتمرکز برتر در این زنجیره قرار دارد.  

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

صرافی‌های غیرمتمرکز

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx