بررسی صفر تا صد صرافی غیرمتمرکز Apex Pro و توکن APEX

صرافی Apex pro

معامله ارزهای دیجیتال به شکل چشمگیری در دستان صرافی‌های متمرکز (CEX) قرار دارد. البته اخباری مانند هک شدن یا سرقت دارایی‌ها توسط مدیران صرافی‌های متمرکز دیگر چیز عجیبی نیست.

در طرف دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) مانند صرافی Apex Pro، پنکیک سواپ و سوشی سواپ قرار دارند که اغلب به دلیل پیچیدگی کار با آن‌ها، کاربران حوزه کریپتو رغبت زیادی برای استفاده از آن‌ها ندارند.

البته در بین این صرافی‌ها نیز مشکلات امنیتی وجود دارد اما سرقت دارایی‌ها چندان آسان نیست. در این مقاله ما به معرفی صرافی Apex Pro و قابلیت‌های آن می‌پردازیم.

عناوین مطلب:

همان‌طور که می‌دانید به دلیل تحریم‌های شدیدی که برعلیه کاربران ایرانی وضع شده است، خرید و فروش ارزهای دیجیتال برای کاربران ایرانی چندان آسان نیست. با مطالعه این مقاله شما همه چیز را در مورد صرافی Apex Pro و نحوه کار با آن خواهید دانست.

برای مشاهده بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی کلیک کنید

صرافی Apex Pro چیست؟

مسلما صرافی Apex Pro اولین صرافی غیرمتمرکزی نیست که نام آن را می‌شنویم، اما با توجه به اهدافی که در برنامه خود دارد می‌تواند عنوان بهترین صرافی‌ غیرمتمرکز را به خود اختصاص دهد.

صرافی Apex Pro یک محصول دیفای است که بر روی پروتکل Apex توسعه یافته است. این پلتفرم با ویژگی Permissionless در اوایل سال 2022 بر روی Arbitrum توسعه یافت.

صرافی apex pro

بلاک‌چین لایه 2 اتریوم با نام Arbitrum، به شبکه لایه 1 مستقر بر روی آن کمک می‌کند تا اتریوم بتواند تراکنش‌های بیشتری را پردازش و تایید کند.  

بیشتر بخوانید: آربیتروم (Arbitrum) چیست و چگونه شبکه اتریوم را بهبود می‌دهد؟

صرافی Apex Pro از مدل دفتر سفارش استفاده می‌کند. این مدل در اغلب صرافی‌های متمرکز مانند کوینکس، هات بیت و بایننس قابل مشاهده است.

این صرافی بیشتر برای معامله مشتقات کریپتو طراحی شده است که در آن قراردادهای فیوچرز یکی مهم‌ترین ویژگی‌های این پلتفرم به شمار می‌رود.

به لطف ماهیت غیرمتمرکز صرافی Apex Pro، شما نه تنها از امنیت بالای شبکه‌های بلاک‌چینی بهره‌مند می‌شوید بلکه در انجام تراکنش‌ها، کارمزد Gas پایینی پرداخت خواهید کرد.

می‌توان گفت این صرافی در نوع خود یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود چرا که دیگر نیازی به صرافی‌های متمرکز برای انجام معاملات فیوچرز نخواهید داشت و صرفا با داشتن یک کیف پول کریپتو امکان انجام معامله در آن فراهم می‌شود.

علاوه‌بر اهرم‌های بالا، به لطف مدل دفتر سفارشات، درصد لغزش معاملات (Slippage) بسیار کم خواهد بود.

خوشبختانه برای انجام معاملات در این صرافی هیچ نیازی به گذراندن مراحل KYC نخواهد بود و اطلاعات شما کاملا در این پلتفرم به شکل خصوصی نگهداری می‌شوند. بنابراین دیگر نگران بلوکه شدن پول‌های‌تان نیستید چرا که دارایی‌های شما در کیف پول‌تان حفظ می‌شوند.

به لطف سیستم StarkEx، امنیت پلتفرم به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. StarkEx یک انجین لایه 2 مقیاس پذیری ایمن است که بر روی پلتفرم StarkWare قرار دارد. در این سیستم، StarkEx به صرافی Apex Pro کمک می‌کند تا تراکنش‌ها و اعتبار آن‌ها را به شکل ایمن‌تری تایید کند.

همه ما می‌دانیم دنیای ارزهای دیجیتال هیچ قانونی ندارد و در پشت آدرس‌های کریپتو معلوم نیست چه کسی قرار دارد. این موضوع در مورد پروتکل‌های دیفای (DeFi) نیز صدق می‌کند. اما پلتفرم‌های کمی وجود دارند که بتوانند با تکیه بر سیستم‌های امنیتی پیشرفته، ایمنی پلتفرم را تضمین کنند.

صرافی Apex Pro چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد، صرافی Apex Pro برای سیستم معاملات خود از دفترچه سفارشات (Order Book) استفاده می‌کند که اگر قبلا از یکی از صرافی‌های متمرکز رایج استفاده کرده باشید، حتما نحوه انجام معامله در آن را می‌دانید.

از طرف دیگر، این صرافی با تکیه‌بر انجین StarkEx تراکنش‌های شبکه را اعتبارسنجی و تایید می‌کند.

از آن‌جایی که ما با یک صرافی سر و کار داریم، سرعت تراکنش‌ها باید زیاد باشد چرا که سرعت حرکت قیمت‌ها بسیار بالاست و آن‌ها برای تایید تراکنش‌های شما منتظر نمی‌مانند.

به همین دلیل صرافی Apex Pro با استفاده از راه حل مقیاس پذیری Validium توانسته از دستاورد جدیدی برای رقابت با صرافی‌های متمرکز رونمایی کند. Validium این امکان را می‌دهد تا مدت زمان تایید و اضافه شدن تراکنش‌ها با حفظ امنیت به شکل چشم گیری افزایش پیدا کند.

با در نظر گرفتن همه تکنولوژی‌های گفته شده، شما می‌توانید در یک محیط ساده و آشنا با پرداخت کمترین کارمزد شبکه به انجام معاملات فیوچرز بپردازید.

قابلیت پشتیبانی از چند زنجیره

در هنگام بررسی صرافی Apex Pro با مهم‌ترین ویژگی آن یعنی پشتیبانی از چند زنجیره مختلف مواجه می‌شویم.

در این حالت، واریز و برداشت دارایی‌ها در 4 شبکه مختلف امکان پذیر است. البته شما باید برای انجام معاملات یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

apex pro 3

شبکه‌های پشتیبانی شده در این صرافی عبارت‌اند از:

از نظر تئوری، با توجه به پشتیبانی این پلتفرم از ماشین مجازی اتریوم (EVM)، زنجیره‌های بیشتری را می‌توان به این صرافی اضافه کرد.

با توجه به کارمزد‌های پایین شبکه بایننس چین، این زنجیره یکی از مقاصد اصلی تریدرهای این صرافی خواهد بود. البته پالیگان نیز با تکیه به مکانیزم اثبات سهام خود می‌تواند تراکنش‌های صرافی را با سرعت بالایی پردازش کند.

عملکرد صرافی Apex Pro در معاملات چگونه است؟

معاملات فیوچرز به دلیل اهرم‌های بالایی که در آن استفاده می‌شود از حساسیت بالایی برخوردار هستند. تریدر باید بتواند با توجه به عملکرد سریع پلتفرم، تصمیمات لحظه‌ای اتخاذ و اجرا کند.

با این اوصاف، آیا صرافی Apex Pro توانایی انجام معاملات سریع و آنی را دارد؟ با توجه به ادعاهای صرافی Apex Pro، آن‌ها می‌توانند در هر ثانیه، 10 معامله را پردازش کنند. البته امکان قرار دادن و لغو 1,000 سفارش از دفتر سفارشات در ثانیه نیز وجود دارد.

براساس گفته‌های آن‌ها، از نظر مقیاس پذیری، دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز به سختی می‌توانند به پای این صرافی برسند. به لطف تکنولوژی StarkEx، این پلتفرم می‌تواند به عنوان یک بلاک‌چین لایه 2 مستقر بر روی شبکه اتریوم، تراکنش‌ها را با سرعت بالایی پردازش کند.

همان‌طور که می‌دانید، تا قبل از فاز شاردینگ اتریوم 2.0، انجام تراکنش‌ها در این شبکه همچنان از سرعت پایینی رنج می‌برند که این موضوع کار را برای معاملات آنی در صرافی‌های غیرمتمرکز مستقر در این شبکه سخت کرده است. البته پشت سر گذاشتن این مرحله به زودی رخ خواهد داد.

حریم خصوصی در صرافی Apex Pro

شما به عنوان تریدری که در حال مطالعه این مقاله هستید مسلما برای‌تان سوال است آیا اطلاعات شما به عنوان یک کاربر ایرانی در این صرافی مشکل ساز می‌شود؟

 ابتدا بیایید نگاهی نزدیک به صرافی داشته باشیم، در اینجا برای شروع کار هیچ نیازی به ثبت ایمیل و اطلاعات هویتی نیست. حتی برای ورود به آن نیازی به رمز عبور ندارید.

با توجه به نحوه کار این صرافی، ادعای آن‌ها مبنی‌بر یک صرافی غیرمتمرکز کاملا صحیح است و اطلاعات هویتی شما در این صرافی ثبت نخواهد شد.

تکنولوژی StarkEx از مکانیزم اثبات دانش صفر (Zk-Proof) استفاده می‌کند که در آن داده‌های تراکنش‌ها کاملا خصوصی است و کسی نمی‌تواند از جزییات تراکنش‌های شما آگاه شود. حتی هویت شما به عنوان یک کاربر نیز از دید همه مخفی است.

در شبکه اتریوم تنها چیزی که دیگران می‌توانند ببینند میزان موجودی آدرس است چرا که تراکنش‌های این شبکه (لایه دوم) در نهایت در زنجیره اتریوم ذخیره می‌شوند.

به خاطر داشته باشید واریز و برداشت دارایی‌ها از سایر زنجیره‌ها امکان پذیر است اما به دلیل حفظ حریم خصوصی توسط پلتفرم Apex، جزییات معاملات قابل مشاهده نیستند.

مخفی ماندن معاملات از چشمان کسانی که نباید فعالیت‌های معاملاتی ما را ببینند یکی از مزیت‌های صرافی Apex Pro است.

تنها کاری که برای شروع معاملات در این صرافی باید انجام دهید اتصال یک کیف پول سازگار با Web 3.0 است. هیچ نیازی به احراز هویت و قوانین KYC‌ نیست. البته سقفی خاصی نیز در واریز و برداشت وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: کیف پول وب 3 چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

در زمان واریز یا برداشت، فقط قراردادهای هوشمند فرایند انتقال پول را برای‌تان انجام می‌دهند

در این صرافی شما از یک تجربه معامله بربستر صرافی کاملا غیرمتمرکز خصوصی لذت خواهید برد. اولویت این صرافی بر روی انجام معاملات فیوچرز با حفظ حریم خصوصی است که می‌تواند باعث جذب بسیاری از کاربران فعال در صرافی‌های غیرمتمرکز شود.

اکوسیستم Apex Protocol چگونه کار می‌کند؟

تا اینجا می‌دانیم صرافی Apex امکان معاملات فیوچرز را با تاکید بر حریم خصوصی فراهم کرده است.

اما ویژگی‌های این پلتفرم به اینجا ختم نمی‌شود چرا که اکوسیستم Apex Protocol از دو توکن با نام‌های Apex و BANA بهره می‌برد.

apex pro 4

این توکن‌ها علاوه‌بر ارائه ویژگی‌های حاکمیتی برای صرافی Apex Pro، در قالب پاداش‌های معامله نیز عرضه می‌شوند.

در ادامه به بررسی هر یک از توکن‌های مورد استفاده در این پلتفرم می‌پردازیم:

توکن APEX چیست؟

توکن APEX یک توکن حاکمیتی است که در صرافی Apex Pro کاربرد دارد. اما در کنار ویژگی حاکمیتی آن که حق رای برای هولدر‌های خود به همراه دارد، به عنوان مشوق نیز در بین کاربران توزیع می‌شود.

هولدر‌های توکن APEX با حفظ آن در کیف پول خود می‌توانند در رای گیری‌های حاکمیتی پروژه برای تغییر یا اضافه کردن ویژگی‌های جدید به پروتکل APEX تصمیم گیری کنند.

در اینجا باید صرافی Apex Pro‌ را از پروتکل Apex کمی متمایز بدانیم. هولد توکن APEX در پروتکل Apex قدرت حاکمیتی می‌دهد. پروژه صرافی Apex Pro‌ تنها یکی از محصولات این پروتکل است که کاربران می‌توانند در مورد آن تصمیم گیری کنند.

با این حال، پروتکل Apex فقط یک محصول دارد که آن صرافی غیرمتمرکز آن است و اغلب رای گیری‌ها برای اتخاذ تصمیم در مورد این صرافی انجام می‌شود.

apex pro 5

اما در کنار حاکمیت (Governance)، ارز دیجیتال APEX برای تشویق کاربران پلتفرم و انجمن آن برای دعوت از دوستان خود و تامین نقدینگی نیز استفاده می‌شود. در ادامه در مورد پاداش‌های این توکن بیشتر توضیح خواهیم داد.

از نظر فنی، توکن APEX با استاندارد ERC-20 در شبکه اتریوم عرضه شده است که تعداد کل سکه‌های قابل عرضه آن 1 میلیارد واحد تعیین شده است. با توجه به وایت پیپر APEX، این توکن از مدل عرضه ثابت پیروی می‌کند با این حال همه توکن‌های آن عرضه نشده‌اند.

به خاطر داشته باشید ارز APEX، توکن اصلی پروتکل Apex به شمار می‌رود.

توکنومیک ارز APEX

حتی در بهترین پروژه‌های ارز دیجیتال نیز شما به عنوان یک سرمایه گذار و تریدر باید به توکنومیک ارز مورد استفاده در پروژه توجه کنید.

در مدل اقتصادی این توکن، توسعه دهندگان آن می‌گویند اعضای انجمن پروتکل Apex می‌توانند با سوزاندن توکن‌های NFT پروژه Apex Predators، توکن‌های APEX کسب کنند.

علاوه‌بر این روش، آن‌ها ایردراپ‌هایی را برای توزیع توکن APEX در نظر گرفته‌اند که در آن بیش از 200,000 ارز APEX توزیع شده است.

رویداد‌های Bond و استیک از مهم‌ترین روش‌هایی است که شما می‌توانید توکن‌های APEX کسب کنید.

نحوه عرضه توکن APEX به شرح زیر است:

  • 15% برای تیم توسعه دهنده
  • 8% برای سرمایه گذاران اولیه پروژه
  • 77% برای تخصیص استراتژیک DAO

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دائو (DAO) + معرفی پروژه‌های معروف آن

سهم سرمایه گذاران اولیه و تیم توسعه دهنده از یک برنامه Vesting خطی 24 ماهه پیروی می‌کند که پس از گذشت آن، توکن‌ها آزاد می‌شوند. از آن‌جایی که این توکن در سال 2022 عرضه شده است، نصف توکن‌های این گروه پس از یک سال و باقیمانده آن تا سال 2024 کاملا آزاد خواهد شد.

77% باقیمانده نیز کاملا در بخش DAO‌ پروژه برای 36 ماه قفل شده است. انجام معامله، استیک و Bond همگی شامل 10% پاداش می‌شوند که با وستینگ خطی طی 48 ماه آزاد خواهند شد.

 در بخش DAO، بخشی از عرضه توکن APEX برای ایجاد توکن BANA اختصاص یافته است که به عنوان پاداش Trade-to-earn توزیع می‌شوند.

توکن BANA چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، این پلتفرم از دو توکن استفاده می‌کند که توکن APEX به عنوان توکن اصلی آن شناخته می‌شود.

سرمایه گذاران بلند مدت علاقمند به این پروژه معمولا بر روی ارز دیجیتال APEX سرمایه گذاری می‌کنند اما در طرف دیگر توکن BANA به عنوان یک توکن کاربری عرضه شده است.

توکن BANA یک توکن کاربردی است که به شکل عمده به عنوان پاداش در نظر گرفته می‌شود.

ارز دیجیتال BANA به صورت هفتگی در رویداد‌های معامله برای کسب درامد (Trade-to-earn) در میان کاربران صرافی Apex Pro عرضه می‌شود.

در رویداد Mint اولیه این ارز، 25 میلیون ارز APEX برای تولید 25 میلیارد ارز BANA استفاده شده است.

در واقع هر توکن BANA با نسبت 0.001 تولید می‌شود. به خاطر داشته باشید عرضه این توکن ثابت نیست و با توجه به رای گیری‌های حاکمیتی در Apex می‌تواند باعث Mint توکن‌های جدیدی شود.

در رویداد‌های Play-to-earn، توکن‌های BANA در یک فرایند توکن سوزی از بین می‌روند اما در صورت شدت گرفتن این روند، توکن‌های بیشتری برای حفظ تعادل عرضه خواهند شد.

بیشتر بخوانید: توکن سوزی یا سوزاندن توکن (Token Burning) چیست؟

توکن‌های کسب شده را می‌توان در صرافی Apex Pro با جفت ارز USDC معامله کرد. البته می‌توانید آن‌ها را در یک استخر جفت ارز BANA-USDC برای کسب پاداش بیشتر در قالب توکن BANA استیک کنید.

در رویداد یک ساله Trade-to-Earn این پروژه، توکن‌های BANA به ارزش 190,000$ در بین مشارکت‌ کنندگان هفتگی توزیع می‌شود که با جمع زدن آن در یک سال به عدد 10 میلیون دلار می‌رسیم. این پاداش فقط برای تریدر‌های فیوچرز این صرافی در نظر گرفته شده است.

ارزش توکن BANA براساس خرید و استخر توکن سوزی (Burn Pool) یا BBP تنظیم می‌شود. در این استخر، 50% کارمزد‌های دریافتی در صرافی Apex Pro برای بازخرید توکن‌های BANA از بازار و سوزاندن آن‌ها صرف می‌شود.

به خاطر داشته باشید ارز BANA بیشتر در رویداد Trade-to-Earn کاربرد دارد و در خارج از این سیستم، هیچ کاربرد دیگری نمی‌توان برای آن متصور بود.

رویداد Trade-to-Earn

رویداد Trade-to-Earn که به اختصار به آن T2E نیز گفته می‌شود، روشی است که با انجام معامله در یک پلتفرم، از پاداش‌های ویژه‌ای بهره‌مند می‌شوید.

در صرافی Apex Pro، این پاداش‌ها به صورت هفتگی در بین کاربران فعال در معامله فیوچرز توزیع خواهد شد.

در برنامه T2E این پلتفرم، این رویداد در طول 1 سال برگزار می‌شود. هر هفته یک Round که در مجموع 52 هفته یعنی 52 راند به طول می‌انجامد. شما می‌توانید با مشارکت در معاملات این صرافی، فرصت کسب ارز BANA را کسب کنید.

سهم شما از پاداش‌های هفتگی براساس میزان معاملات انجام شده تقسیم می‌شود. هر چه حجم معاملات شما بیشتر باشد، سهم شما از کسب توکن BANA نیز بیشتر خواهد بود.

نحوه مشارکت در این رویداد نیز ساده است، کافیست پس از متصل کردن کیف پول خود به این صرافی، در جفت ارز‌های BTC-USDC یا ETH-USDC به معامله فیوچرز بپردازید.

 کاربرد توکن BANA در اکوسیستم Apex Pro

با توجه به مدل توکن دوگانه مورد استفاده از صرافی Apex Pro، توکن BANA نقش مشوق را برای تریدر‌ها ایفا می‌کند.

به نظر می‌رسد توسعه دهندگان این پروژه با تکیه‌بر این توکن قصد جذب تریدر‌های صرافی‌های متمرکز را دارند. البته این موضوع لزوما نکته منفی نیست و یک روش بازاریابی هوشمندانه است.

با معامله در پلتفرم Apex Pro، شما به صورت هفتگی توکن BANA‌ دریافت می‌کنید. در زمان نوشتن این مقاله، رویداد T2E در راند چهارم قرار دارد.

اما سوالی اصلی این است که پس از کسب توکن BANA، چه کاری با آن می‌توان انجام داد؟ کاربرد توکن BANA در اکوسیستم صرافی Apex Pro چیست؟

apex pro 7

به طور کلی سه کاربرد کلی را می‌توان برای ارز دیجیتال BANA متصور شد که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

سواپ به USDC

طی این 52 هفته، شما می‌توانید توکن‌های کسب شده را در استخر BANA-USDC به استیبل کوین USDC تبدیل کنید. به عبارت ساده‌تر، با تبدیل آن‌ها به استیبل کوین یک منبع درآمد هفتگی خواهید داشت.

به خاطر داشته باشید پس از گذشت 52 هفته، امکان تبدیل معکوس توکن‌ها به BANA وجود ندارد چرا که رویداد T2E به پایان می‌رسد.

افزودن نقدینگی

کاربرد دیگر توکن BANA‌ در افزودن آن به عنوان نقدینگی به استخر BANA-USDC است. با اضافه کردن ارز BANA به این استخر شما توکن‌های LP دریافت خواهید کرد. مقدار توکن‌های LP یا Liquidity Pool، به میزان سهم شما از آن استخر اشاره دارد.

هر چه مقدار توکن‌های اضافه شده به استخر این جفت ارز بیشتر باشد، توکن BANA بیشتری در پایان هر راند در بین تریدرها توزیع می‌شود. شما می‌توانید در هر زمان که بخواهید توکن‌های خود را از استخر خارج کنید.

هولد و بازخرید

اگر قصد سواپ ارز BANA با جفت ارز USDC را ندارید، یک گزینه دیگر نیز وجود دارد. شما می‌توانید در ازای توکن BANA، ارز APEX دریافت کنید. البته این روش تنها زمانی امکان پذیر است که رویداد 52 هفته‌ای T2E پایان یافته باشد.

به تبدیل BANA به ارز APEX در این صرافی Redeem گفته می‌شود. نسبت تبدیل کاملا به مقدار ارز BANA سوزانده شده در استخر خرید و توکن سوزی بستگی دارد.

استخر خرید و توکن سوزی

در اکوسیستم این صرافی، 50% از کارمزد‌های دریافتی به استخر BBP اختصاص دارد.

در این استخر ارز BANA بازخرید می‌شود. دوره این فرایند کاملا به بازار ساز خودکار صرافی بستگی دارد اما معمولا در دوره‌های منظم صورت می‌گیرد.

با خرید و توکن سوزی BANA به صورت منظم، قیمت آن از نوسانات شدید بازار در امان خواهد بود. همه توکن‌های تحت کنترل استخر BBP به صورت پیشفرض در یک فرایند توکن سوزی حذف خواهند شد.

در طرف دیگر عملیات بازخرید توکن‌ها برحسب USDC/s محاسبه می‌شود. این نرخ در آغاز هر دوره تعیین می‌شود. برای محاسبه مقدار نرخ بازخرید از اطلاعات موجود در دو دوره گذشته استفاده می‌شود.

امنیت صرافی Apex Pro چگونه است؟

در بخش‌های قبل در مورد حریم خصوصی کاربران صحبت کرده‌ایم اما امنیت این پلتفرم از نظر خطاهای فنی (باگ) و دسترسی توسعه دهندگان به استخرها را در این بخش مورد بررسی قرار می‌دهیم.

براساس ادعاهای وایت پیپر این پروژه، آن‌ها از نظر امنیت تراکنش‌ها و هم حفظ حریم خصوصی کاربران، تدابیر ویژه‌ای را در نظر گرفته‌اند.

امنیت هسته پروژه توسط مکانیزم محافظتی StarkEx تامین می‌شود. در این مکانیزم اطلاعات بسیار کمی از تراکنش‌ها به شبکه اتریوم منتقل می‌شود.

apex pro 8

در این پروژه از قراردادهای هوشمند برای معامله و استخرها استفاده شده است. در واقع قراردادهای هوشمند بربستر بلاک‌چین لایه 2 باعث شده تا ماهیت غیرمتمرکز و حریم خصوصی کاربران حفظ شود.

امنیت قراردادهای هوشمند صرافی Apex Pro توسط شرکت Secure3 به صورت رسمی حسابرسی (Audit) شده است. از طرف دیگر قراردادهای هوشمند پلتفرم StarkWare نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: حسابرسی قرارداد هوشمند (Smart Contract Audit) چیست؟

با توجه به ماهیت غیرمتمرکز صرافی Apex Pro، دارایی‌های شما در کیف پول‌تان حفظ می‌شوند با این حال برای سرقت دارایی‌ها از قرارداد هوشمند این پلتفرم دو راه مهم وجود دارد:

  • روش اول جایگزین کردن قراردادهای هوشمند معیوب با نسخه‌ اصلی است که نتیجه‌ای جز از دست رفتن دارایی‌های کاربران در هنگام ورود به معامله نخواهد داشت.
  • روش دوم نیز خالی شدن استخر نقدینگی آن است. استخر‌های نقدینگی صرافی‌های غیرمتمرکز همیشه یکی از نقاط حساس آن‌ها بوده است که گزارش‌های زیادی از حمله به آن وجود دارد.

با این حال با در نظر گرفتن Audit‌ قراردادهای هوشمند این صرافی‌، آن‌ها ادعا می‌کنند که می‌توان به Apex Pro اعتماد کرد.

چند جفت ارز در Apex Pro وجود دارد؟

در زمان نوشتن این مقاله فقط 5 جفت ارز در صرافی Apex Pro‌ ارائه می‌شود.

در همه ارزهای دیجیتال ارائه شده، استیبل کوین USDC به عنوان جفت ارز اصلی قابل انتخاب است.

ارزهای موجود شامل BTC، ETH، XRP، ATOM و Doge است.

براساس ادعاهای آن‌ها در وایت پیپر این صرافی غیرمتمرکز، با افزایش ظرفیت‌های مقیاس پذیری پلتفرم، آن‌ها می‌توانند ارزهای دیجیتال بیشتری تحت عنوان قراردادهای فیوچرز عرضه کنند.

تمرکز آن‌ها بر روی انتخاب ارزهای دیجیتال با حجم معامله بالا و توکن‌های دیفای است که با گذشت زمان اضافه می‌شوند.

کارمزد معاملات

برای محاسبه کارمزد‌ها در صرافی Apex Pro‌ از مدل Maker-Taker استفاده شده است. در این حالت کارمزد معاملات براساس ثبت کننده سفارش و پذیرنده پیشنهاد محاسبه می‌شود.

در مدل دفتر سفارشات، سفارش‌های Maker، پیشنهادات فروشی هستند که به دفتر اضافه می‌شوند. این پیشنهادات تا زمان پذیرفتن آن توسط Taker اجرا نمی‌شوند.

در طرف دیگر سفارش‌های Taker وجود دارد. زمانی که شما یک پیشنهاد را قبول می‌کنید، در واقع شما در نقش Taker ظاهر شده‌اید که با پذیرفتن پیشنهاد، نقدینگی را از دفتر سفارشات حذف می‌کنید.

کارمزد Maker در این صرافی 0.02% و برای Taker نیز 0.05% است.

اگر سفارش‌های خود را از دفتر سفارشات حذف کنید هیچ کارمزدی از شما دریافت نمی‌شود. در واقع زمانی کارمزد از شما کسر می‌شود که سفارش قرار داده شده اجرا شود.

apex pro 9

در مورد Gas Fee شبکه نیز جای نگرانی وجود ندارد. از آن‌جایی که این پلتفرم از بلاک‌چین لایه 2 اختصاصی استفاده می‌کند، هیچ کارمزدی برای تراکنش‌ها از شما کسر نمی‌شود.

البته در مورد واریز و برداشت بر روی سایر بلاک‌چین‌های تحت پوشش قضیه متفاوت است و براساس وضعیت آن شبکه، شما باید کارمزد پرداخت کنید.

اهرم صرافی Apex Pro تا چقدر است؟

صرافی‌های متمرکز مانند بایننس و کوینکس اهرم‌های معامله فیوچرز تا 100X ارائه می‌دهند با این حال تریدر‌ها اغلب از اهرم‌های پایین‌تر در معاملات خود استفاده می‌کنند.

در صرافی Apex Pro برای این که از راحتی تریدر و محیط آرام آن اطمینان حاصل شود، اهرم‌های ارائه شده برای رفع نیاز تریدرهای خرد فراهم شده است.

در حال حاضر حداکثر اهرم قابل انتخاب 20X است. البته این اهرم فقط در دو جفت ارز BTC-USDC و ETH-USDC قابل انتخاب است و در مورد سایر دارایی‌های موجود، اهرم قابل انتخاب 10X است.

ویژگی‌های معاملاتی صرافی Apex Pro چیست؟

با این که صرافی Apex Pro یک محصول دیفای محسوب می‌شود اما نباید قابلیت‌های آن را دست کم بگیرید.

در این صرافی در بخش معاملات شما می‌توانید از انواع مختلف حالت قرار دادن سفارش بهره‌مند شوید.

به خاطر داشته باشید همه معاملات شما در این صرافی از نوع فیوچرز هستند که با توجه به اهرم انتخابی، امکان لیکوئید شدن پوزیشن‌تان در نوسانات شدید امکان پذیر است. دلیل به روز بودن قیمت‌های این پلتفرم معاملاتی را باید در اوراکل آن جستجو کرد.

بیشتر بخوانید: با اوراکل‌های بلاک‌چین، نحوه کارکرد و انواع آن‌ها آشنا شوید

اوراکل قیمت صرافی Apex Pro داده‌های مربوط به قیمت هر دارایی را از چندین تجمیع کننده دریافت می‌کند و سپس براساس اهرم انتخابی و وضعیت پوزیشن، قیمت لیکوئید را محاسبه می‌کند.

در ادامه انواع حالت‌های ثبت سفارش در صرافی Apex Pro‌ را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

بیشتر بخوانید: مفهوم انواع سفارشات در بازارهای مالی: Stop Limit و Limit Orders

حالت سفارش Limit Order

حالت Limit Order نیاز به توضیح چندانی ندارد چرا که روش ثبت سفارش در این حالت مانند سایر صرافی‌های متمرکز انجام می‌شود.

با این حال، در این صرافی‌ حالت‌های ثبت سفارش پیشرفته‌ای در بخش Limit Order وجود دارد که به توضیح مختصر هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

  • حالت Fill Or Kill: در این حالت سفارش ثبت شده (چه خرید و چه فروش) باید فورا اجرا شود در غیر این صورت لغو خواهد شد.
  • حالت Good Till Time: در این حالت نیز سفارش شما تا مدت زمان تعیین شده(حداقل 4 هفته) فعال باقی می‌ماند. پس از آن، سفارش به صورت خودکار لغو خواهد شد.
  • حالت Immediate Or Cancel: در این حالت نیز سفارش شما باید در قیمت Limit تعیین شده فورا اجرا شود در غیر این صورت لغو خواهد شد.
apex pro 10

جدای از حالت‌های ثبت سفارش در بخش Limit Order، شما می‌توانید دو حالت شرطی متفاوت را برای سفارش‌های خود ثبت کنید:

  • شرط Post-Only: در این شرط، پلتفرم مطمئن می‌شود سفارش ثبت شده شما فورا پر نخواهد شد.
  • شرط Reduce-Only: در شرط نیز صرافی مطمئن می‌شود کمیت قرارداد فیوچرز مورد نظر در حالت Limit کاسته شود. این شرط به شما کمک می‌کند تا پوزیشن شما به صورت ناخواسته اضافه نشود.

حالت سفارش Market Order

در این وضعیت سفارش خرید یا فروش شما فورا در بهترین قیمت از دفتر سفارشات اجرا می‌شود. این حالت نیز در صرافی‌های متمرکز وجود دارد و به دفعات توسط تریدرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حالت سفارش Conditional Orders

در این حالت سفارش‌های شما به صورت شرطی اجرا می‌شوند. شما می‌توانید سفارش را در حالت Limit Order یا Market تنظیم کنید.

تعیین حد سود و ضرر در Apex Pro

به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز معاملات فیوچرز، Apex Pro قابلیت‌های قدرتمندی در اختیار تریدرها قرار داده است.

شما می‌توانید حد سود (Take-Profit) و حد ضرر (Stop-Loss) برای معاملات خود تعیین کنید.

بیشتر بخوانید: حد سود و ضرر (SL & TP) چیست و چگونه آن‌ها را تعیین کنیم؟

در حد سود، پوزیشن شما با رسیدن به سطح قیمتی دلخواه بسته می‌شود. اما در وضعیت حد ضرر، صرافی به صورت خودکار به محض رسیدن قیمت به یک سطح خاص قیمتی از آن خارج می‌شود.

حالت معامله آزمایشی در Apex Pro

حالت معامله آزمایشی که در اینجا با نام Testnet‌ شناخته می‌شود اهمیت زیادی دارد.

همان‌طور که می‌دانید صرافی Apex Pro با سایر صرافی‌های متمرکز تفاوت‌های دارد. این صرافی از نوع غیرحضانتی (Non-custodial) است که در آن، همه دارایی‌ها در اختیار کاربران قرار دارد.

اتصال کیف پول و انجام معامله در آن مستلزم خرید USDC و ورود به پوزیشن معاملاتی است که این موضوع برای شما هزینه دارد. تجربه انجام معامله در این صرافی برای یادگیری آن لزوما نیازمند سرمایه گذاری نیست!

شما می‌توانید از بخش انتخاب شبکه صرافی، حالت Testnet‌ را انتخاب کنید. در حالت Testnet نیز شما می‌توانید مانند Mainnet از ویژگی‌های معاملاتی صرافی بهره‌مند شوید. اما در اینجا یک تفاوت بزرگ وجود دارد، شما باید شبکه‌های تست نت بلاک‌چین‌های مقصد را انتخاب کنید.

به عبارت دیگر، برای شبکه بایننس باید از BNB Chain – Testnet، و برای اتریوم از Goerli استفاده کنید. در بلاک‌چین لایه 2 این صرافی نیز از شبکه Arbitrum Rinkeby استفاده می‌شود.

apex pro 11

برای استفاده از Testnet صرافی Apex Pro نه تنها کیف پول مورد نظر‌تان باید از یکی از شبکه‌های تست مذکور پشتیبانی کند بلکه باید با توجه به شبکه انتخابی، کوین‌های تست کسب کنید.

به دست آوردن کوین‌های تست ETH یا BNB هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد و کافیست به Faucet Testnet هر شبکه مراجعه کنید. برای نمونه، در شبکه تست نت اتریوم بر روی Goerli، می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید.

به خاطر داشته باشید توکن‌های تست کاملا رایگان هستند و به کسانی که این توکن‌ها را با پرداخت هزینه به شما می‌فروشند نباید توجه کنید.

برای انتخاب کیف پول ما MetaMask را پیشنهاد می‌کنیم چرا که در بخش Testnet از انعطاف بیشتری برخودار است و پیچیدگی خاصی ندارد.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت و استفاده از کیف پول متامسک (MetaMask)

آموزش صرافی Apex Pro

روند ثبت نام و کار با صرافی Apex Pro از بسیاری جهات با صرافی‌های متمرکز متفاوت است.

در این صرافی برای واریز و برداشت دارایی‌ها باید علاوه‌بر داشتن استیبل کوین USDC، برای پوشش کارمزد‌ها مقداری توکن اصلی شبکه مورد نظر را هولد کرده باشید.

با این حال اتصال و تایید کیف پول در این صرافی کاملا رایگان است و در فرایند تایید مراحل هیچ کارمزدی پرداخت نمی‌شود.

ابتدا وارد وبسایت صرافی Apex Pro شوید. در زمان نوشتن این مقاله، وبسایت این صرافی با آی‌پی ایران باز می‌شود و در حین استفاده از آن نگرانی بابت تحریم‌ها یا بلوکه شدن پول در آن وجود ندارد.

در گوشه بالای راست صفحه، بر روی دکمه Connect Wallet‌ بزنید.

apex pro 12

پس از آن شبکه مورد نظر خود را انتخاب کنید. با توجه به پشت سر گذاشتن فاز Merge اتریوم، کارمزد‌های این شبکه به شکل چشم گیری کاهش پیدا کرده‌اند از این رو ما این بلاک‌چین را انتخاب می‌کنیم.

apex pro 13

در گام بعد باید کیف پول مورد نظر را انتخاب کنیم. در این تصویر همه گزینه‌های موجود قابل مشاهده است. در این آموزش با کیف پول MetaMask کار را ادامه می‌دهیم.

به خاطر داشته باشید در هنگام انتخاب شبکه‌های دیگر، از شما خواسته می‌شود تا شبکه فعلی کیف پول را به شبکه انتخابی تغییر دهید. این کار اغلب با زدن یک دکمه در کیف پول MetaMask قابل انجام است و نیازی به وارد کردن دستی جزییات زنجیره نیست.

پس از انتخاب کیف پول، باید مالکیت آن را تایید کنیم. در این فرایند هیچ کارمزدی از شما کسر نخواهد شد.

apex pro 14

پس از پشت سر گذاشتن هر دو گام، یک پنجره کوچک به شما نشان داده می‌شود که در آن گفته شده با ثبت ایمیل خود می‌توانید از آخرین وضعیت پوزیشن‌ها و اخبار صرافی Apex Pro مطلع شوید.

البته تنظیم سفارشی اعلاناتی که دریافت می‌کنید امکان پذیر است و ما توصیه می‌کنیم برای آگاهی از وضعیت پوزیشن‌های خود، آن را تنظیم کنید. اگر بعدا نظرتان تغییر کرد می‌توانید از بخش Setting آدرس کیف پول داخل وبسایت، وضعیت اعلان‌ها را تغییر دهید.

پس از اتصال کیف پول و امضای تاییدیه‌های مورد نیاز، پنل معامله برای ما باز می‌شود.

apex pro 15

در این بخش شما می‌توانید ابتدا با Deposit دارایی‌ها، کار خود را شروع کنید. برای واریز بر روی دکمه Deposit بزنید.

همان‌طور که گفته شد، در صرافی Apex Pro، همه ارزهای دیجیتال موجود در جفت ارز USDC ارائه شده‌اند از این رو، شما می‌توانید با مراجعه به یکی از صرافی‌های ایرانی مانند نوبیتکس، این استیبل کوین را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای تصویری نوبیتکس: خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی ایرانی

apex pro 16

در پنجره Deposit، چند نکته مهم وجود دارد. اولین نکته زنجیره انتخابی است. شما باید در کیف پول خود توکن‌های USDC‌ در شبکه اتریوم هولد کرده باشید. نکته بعدی در مورد فعال کردن USDC برای قرارداد هوشمند صرافی Apex Pro است.

در پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند، برای این که یک قرارداد هوشمند بتواند یک توکن خاص را از کیف پول شما برداشت کند، شما باید به آن مجوز لازم را بدهید. دادن این مجوز نیازمند پرداخت هزینه تراکنش است که در این مثال باید کوین‌های ETH‌ را ذخیره کرده باشید.

این فعال سازی فقط یکبار صورت می‌گیرد اما در صورت تغییر کیف پول، باید دوباره آن را برای آدرس مورد نظر انجام دهید. در ادامه این فرایند برای تایید دکمه Enable USDC را بزنید.

نکته دیگر در وجود کوین‌های دیگر برای واریز است. شما می‌توانید USDT و DAI نیز واریز کنید. اما در نهایت کوین‌های شما به USDC تبدیل خواهند شد و در این میان، برای تبدیل آن‌ها از شما کارمزد دریافت می‌شود.

پس از واریز USDC، شما می‌توانید با انتخاب اهرم، وارد پوزیشن Short یا Long شوید.

در بخش نمودار قیمت دارایی این صرافی، اطلاعات مفیدی یافت می‌شود که می‌توانید برپایه آن‌ها تحلیل تکنیکال انجام دهید.

apex pro 17

 در بخش Details همان پنجره نیز جزییات جفت ارز انتخابی نمایش داده می‌شود. برای مثال در تصویر زیر، حداقل و حداکثر پوزیشن جفت ارز BTC/USDC را مشاهده می‌کنید.

apex pro 18

برای برداشت دارایی‌ها نیز در پنل معاملات بر روی دکمه Withdraw بزنید.

apex pro 19

صرف نظر از این که جفت ارز انتخابی شما چه بوده‌ است، خروجی و دارایی قابل برداشت همیشه USDC خواهد بود.

در این جا ما شبکه اتریوم را برای برداشت انتخاب کرده‌‌ایم که دو حالت پردازش سریع و آهسته دارد. مسلما حالت پردازش سریع کارمزد بیشتری از شما دریافت می‌کند.

بهترین کیف پول برای صرافی Apex Pro

وقتی صحبت از انتخاب بهترین کیف پول برای صرافی Apex Pro می‌شود، این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است.

نگاه اول انتخاب بهترین کیف پول برای کار با صرافی Apex Pro است که با توجه به لیست کیف پول‌های ارائه شده در وبسایت این صرافی، انتخاب‌های شما واضح است.

کیف پول TrustWallet در پلتفرم موبایل و MetaMask همچنان جزو بهترین کیف پول‌های Web 3.0 محسوب می‌شوند که با تکیه به آن امکان معامله فیوچرز را خواهید داشت.

اما نگاه دوم در مورد هولد ارز APEX است. همانطور که می‌دانید، این ارز در استاندارد ERC-20 شبکه اتریوم عرضه شده است و شما می‌توانید از هر کیف پولی که امکان افزودن توکن‌های این شبکه را فراهم کرده است بهره‌مند شوید.

در اینجا نیز کیف پول تراست ولت و متامسک حرف اول را می‌زنند. با این حال با استفاده از کیف پول‌های سخت افزاری مانند Ledger و Trezor امکان هولد این ارز وجود خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: لجر یا ترزور؛ کدام کیف پول سخت افزاری بهتر است؟

توکن‌ APEX را از کجا بخریم؟

صرافی Apex Pro در اوایل سال 2022 عرضه شده است با این حال توکن آن فقط در یک صرافی وجود دارد.

شما می‌توانید با مراجعه به صرافی Bybit، ارز دیجیتال APEX را در یکی از جفت ارز‌های USDC یا USDT خرید و فروش کنید.

به نظر می‌رسد تیم توسعه این پروژه در زمینه معرفی توکن خود به صرافی‌های مطرح چندان فعال نبوده است.

البته ورود به صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز مانند یونی سواپ نیازمند سرمایه زیادی است که احتمالا در زمان نوشتن این مقاله و با توجه به وضعیت توکن APEX، خارج از توان توسعه دهندگان آن است.

مزایای صرافی Apex Pro

صرافی Apex Pro از یک ساختار ایمن و مقیاس پذیر بهره می‌برد که با تکیه‌بر تکنولوژی StarkEx تراکنش‌های آن سرعت بالایی دارند.

در این صرافی تریدر‌های تازه کار و حرفه‌ای فیوچرز می‌توانند از همه مزایای صرافی بهره‌مند شوند.

در ادامه این مقاله به بررسی مهم‌ترین مزایای صرافی Apex Pro می‌پردازیم:

مدل دفتر سفارشات

در حال حاضر انواع مختلفی از صرافی‌های متمرکز وجود دارند. اما در بین آن‌ها صرافی‌های AMM در صنعت کریپتو به رشد چشمگیری دست پیدا کرده‌اند.

apex pro 20

در این صرافی‌ها شما با استخر نقدینگی پلتفرم به معامله می‌پردازید. در چنین مدلی، سه ایراد بزرگ وجود دارد:

ایراد اول را می‌توان در نرخ لغزش (Slippage) بالا دانست. ایراد دوم نیز مربوط به ضرر ناشی از ناپایداری ارزش دارایی است.

علاوه‌بر آن، در حوزه بازارهای مالی سنتی، بسیاری از معامله‌گران تجربه و دانش زیادی در نحوه کار با چنین صرافی‌هایی ندارند. این موضوع باعث کاهش تمایل آن‌ها به معامله در صرافی‌هایی مانند پنکیک سواپ، یونی سواپ و نمونه‌های مشابه می‌شود.

در طرف دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز با مدل دفتر سفارشات وجود دارد که تجربه کاربری دوستانه‌ای را برای کاربران تازه کار و فعالان سایر بازارهای مالی مانند فارکس و بورس رقم می‌زند.

حالت معامله Cross Margin

حتی صرافی Apex Pro از حالت معامله کراس مارجین نیز پشتیبانی می‌کند. در این حالت شما می‌توانید مارجین‌های موجود را در بین حساب‌های کاربری مختلف جابه‌جا کنید.

برای مثال اگر پوزیشن شما در معرض خطر لیکویید قرار دارد، با افزودن دارایی‌های بیشتر به حساب کاربری، می‌توانید از آن جلوگیری کنید.

کارمزد پایین و اهرم مناسب

استفاده از اهرم‌های بالا مانند 50 تا 100X ریسک‌های زیادی به همراه دارد و از طرف دیگر اغلب کاربران استفاده از اهرم‌های کمتر مانند 10 تا 20X را بیشتر ترجیح می‌دهند.

در مقایسه با سایر صرافی‌های غیرمتمرکز، کارمزد معاملات شبکه در این صرافی صفر است و کارمزد معاملات نیز در بین نامداران این صنعت، بالا نیست.

معامله و کسب پاداش

در این صرافی غیرمتمرکز، شما با انجام معاملات فیوچرز و با توجه به حجم آن، پاداش دریافت می‌کنید.

این پاداش‌ها در قالب توکن BANA پرداخت می‌شوند که به استیبل کوین USDC قابل تبدیل و برداشت هستند.

مقایسه صرافی Apex Pro و بایننس

در اینجا بیشتر مقایسه بین صرافی غیرمتمرکز با مدل دفتر سفارش و صرافی‌های متمرکزی مانند بایننس، کوینکس و نوبیتکس مد نظر است. البته شما می‌توانید به جای صرافی متمرکز بایننس هر صرافی دیگری بگذارید.

در هنگام مقایسه صرافی Apex Pro و بایننس، اولین و احتمالا تنها نقطه تشابه آن‌ها در استفاده از مدل دفتر سفارشات است. در این حالت دو طرف یک معامله سفارش‌های خود را در داخل یک دفتر ثبت می‌کنند.

اما تفاوت‌های آن‌ها چه از نظر فنی و چه رویکرد متفاوت است. اولین تفاوت این دو صرافی را می‌توان در ماهیت غیرمتمرکز Apex Pro دانست. دارایی‌های شما در کیف‌ پول‌تان قرار دارند و با واریز به این صرافی غیرمتمرکز، وارد قرارداد هوشمند می‌شوند.

از آن‌جایی که قراردادهای هوشمند ماهیت غیرقابل تغییر دارند، کسی نمی‌تواند دارایی‌های شما را سرقت کند (البته در صورت عدم وجود باگ فنی). اما در طرف دیگر، در صرافی بایننس دارایی‌های شما به محض واریز، در پایگاه‌های داده این صرافی ثبت می‌شوند.

apex pro 21

در صورت حمله به پایگاه‌های داده صرافی یا کلاهبرداری مدیران آن (یا هر صرافی متمرکز دیگر)، باید با دارایی‌های‌تان وداع کنید.

تفاوت دیگر در نوع دسترسی به دارایی‌ها است. دارایی‌هایی که به صرافی بایننس واریز می‌کنید در کیف پول‌های تحت اختیار آن‌ها قرار دارد. به این نوع مدیریت کیف پول، روش حضانتی (Custodial) گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: کیف پول حضانتی چیست و چه تفاوتی با کیف پول غیرحضانتی دارد؟

اما در نقطه مقابل، در صرافی Apex Pro، دارایی‌های شما در کیف پول‌ خودتان ذخیره شده است و با واریز USDC به این صرافی، آن‌ها وارد قراردادهای هوشمند مستقر بر روی شبکه بلاک‌چینی می‌شوند.

کنترل قرارداد هوشمند در اختیار کسی نیست و هیچ واسطی نیز نمی‌تواند دارایی‌های شما را جابه‌جا کند. همه چیز توسط کیف پول شما و قراردادهای هوشمند از پیش نوشته شده انجام می‌شود.

در بین مهم‌ترین نکات قابل مقایسه بین این دو صرافی، علاوه‌بر تعداد کوین‌های پشتیبانی شده و اهرم بالای قابل استفاده که در آن بایننس حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد، باید به قوانین KYC‌ نیز دقت کنیم.

البته این موضوع فقط به صرافی بایننس محدود نمی‌شود و بسیاری از صرافی‌های متمرکز فعال در دنیای ارزهای دیجیتال، از روش‌های احراز هویت اجباری KYC حمایت می‌کنند.

این مقاله در مورد کاربران ایرانی و صرافی غیرمتمرکز Apex Pro است. بنابراین اتصال و انجام معامله فیوچرز در یک صرافی غیرمتمرکز بدون نیاز به احراز هویت، مزایای بیشتری برای ما دارد.

در زمان نوشتن این مقاله، وبسایت صرافی Apex Pro برای کاربران با آی‌پی ایران در دسترس است و شما می‌توانید بدون نگرانی از آن استفاده کنید.

اما در آینده حتی اگر مجبور به استفاده از ابزارهای رفع تحریم برای دسترسی به این صرافی شوید، به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آن، هیچ محدودیتی در معاملات و تراکنش‌ها نخواهید داشت. این موضوع در صرافی بایننس کاملا برعکس است.

اما نکته آخر که باید در این مقایسه آن را لحاظ کنیم، حریم خصوصی است. حریم خصوصی شما و معاملات‌تان در صرافی Apex Pro توسط مکانیزم اثبات دانش صفر تضمین می‌شود.

اما در صرافی متمرکز بایننس، همه اطلاعات در اختیار مدیران صرافی قرار دارد. حتی هک شدن پایگاه داده می‌تواند باعث لو رفتن همه تاریخچه تراکنش‌ها شود.

این موضوع در مورد سایر صرافی‌های غیرمتمرکز به شکل دیگری صدق می‌کند. اگر شما به یک صرافی غیرمتمرکز AMM مانند یونی سواپ یا پنکیک سواپ مراجعه کنید، پس از خرید یک دارایی، همه اطلاعات و سوابق معاملاتی در بلاک‌چین به صورت عمومی قابل نمایش خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تفاوت صرافی‌ متمرکز و صرافی غیرمتمرکز

آیا ارز دیجیتال APEX‌ سرمایه گذاری مناسب است؟

در هنگام مطالعه مقاله احتمالا به سرمایه گذاری بر روی ارز APEX فکر کرده‌اید.

این ارز دیجیتال عرضه ثابتی دارد که در آن توکن‌های جدید عرضه نمی‌شوند. از طرف دیگر به عنوان یک توکن حاکمیتی استفاده می‌شود که این موضوع می‌تواند یکی از دلایل هولد بلند مدت آن توسط طرفداران پلتفرم Apex Pro‌ باشد.

ارز دیجیتال APEX مانند هر پروژه دیگری تابع میزان اتخاذ پروژه پشت آن در دنیای واقعی است. این صرافی در اوایل سایر 2022 عرضه شده است که در حال حاضر، در اواخر این سال قرار داریم. با این حال توکن آن فقط در صرافی ByBit لیست شده است.

apex pro 22

لیست شدن آن فقط در یک صرافی بدان معناست که سرمایه گذاران کمی به آن دسترسی دارند و با توجه به حجم معامله پایین آن، دستکاری قیمت این ارز کار چندان سختی نیست.

از طرف دیگر، این صرافی هنوز در وبسایت کوین مارکت کپ مراحل لیست شدن را می‌گذراند. با لیست شدن آن در این وبسایت، شاهد جلب توجه‌های بیشتری خواهیم بود که مسلما امکان رشد قیمت ارز APEX را فراهم می‌کند.

لازم به ذکر است این صرافی هنوز چندان شناخته شده نیست و تیم بازاریابی و تبلیغات صرافی Apex Pro، آن طور که باید بر روی این پروژه فعالیت نمی‌کنند.

این صرافی به عنوان یک پلتفرم معامله فیوچرز با قابلیت‌های حریم خصوصی، حرف‌هایی برای گفتن دارد. از طرف دیگر با توجه به اکوسیستم آن، کاربری این پلتفرم بیشتر بر روی معاملات معطوف شده است و ارز APEX چندان به صورت جدی کاربرد ندارد.

اگر سرمایه‌ای دارید که در بلند مدت از دست دادن آن تاثیری بر روی زندگی‌تان نمی‌گذارد، با حجم کم می‌توان به ارز APEX فکر کرد اما باید وستینگ آن را نیز در نظر بگیرید. تا دو سال آینده توکن‌های زیادی از این ارز به بازار عرضه می‌شوند که می‌تواند باعث افزایش عرضه و سقوط قیمت شود.

با توجه به اطلاعات درون زنجیره‌ای توکن، 90% از توکن‌های Apex در یک آدرس قرارداد هوشمند قرار دارد که این موضوع نشان دهنده عرضه کم آن در بازار است. از طرف دیگر kdc توابع Mint در قرارداد هوشمند آن وجود دارد که سوالاتی را بر‌می‌انگیزد.

همچنین توسعه دهندگان این صرافی نامشخص هستند و اطلاعات دقیقی از هویت آن‌ها وجود ندارد.

سوالات متداول

صرافی Apex Pro چیست؟

صرافی Apex Pro یک پلتفرم معاملات فیوچرز غیرمتمرکز برپایه مدل دفتر سفارشات است که بر روی بلاک‌چین لایه 2 Arbitrum قرار دارد. در این پلتفرم معاملاتی، بر روی حریم خصوصی تاکید ویژه‌ای شده است به طوری که جزییات معاملات فیوچرز شما به صورت عمومی قابل مشاهده نیست و فقط بخش کوچکی از آن‌ در شبکه اتریوم ذخیره می‌شود.

کارمزد معاملات Apex Pro چقدر است؟

با توجه به مدل دفتر سفارشات مورد استفاده در این صرافی غیرمتمرکز، کارمزد Maker برای ثبت سفارشات 0.02% تعیین شده است و در طرف دیگر Taker برای تایید سفارشات باید 0.05% بپردازد.

حداکثر اهرم قابل استفاده از صرافی Apex Pro چقدر است؟

در جفت ارز‌های ETH/USDC و BTC/USDC شما می‌توانید تا اهرم 20X معاملات فیوچرز انجام دهید. با این حال سایر جفت ارزهای موجود با اهرم 10X قابل معامله هستند.

چگونه در Trade-to-Earn صرافی Apex Pro شرکت کنم؟

شما با انجام معاملات فیوچرز در این صرافی تا 52 هفته امکان کسب درآمد دارید. میزان پاداش‌ها براساس حجم معاملات و عملکرد 2 راند قبلی تعیین می‌شود. پاداش‌های دریافتی در قالب توکن‌های BANA ارائه می‌شوند که شما می‌توانید آن‌ها را به USDC تبدیل کنید.

بهترین کیف پول برای صرافی Apex Pro کدام است؟

کیف پول‌های متامسک (MetaMask) و تراست ولت (Trust Wallet) نه تنها امکان اتصال و فعالیت در صرافی Apex Pro‌ را برای شما فراهم می‌کنند بلکه شما می‌توانید ارز APEX را در آن‌ها هولد کنید.

ارز دیجیتال APEX در کدام صرافی قرار دارد؟

در حال حاضر تنها راه برای خرید ارز دیجیتال APEX، مراجعه به صرافی Bybit است.

نتیجه گیری

صرافی Apex Pro یک پلتفرم معاملات فیوچرز با تمرکز بر روی حریم خصوصی است که هنوز در بین تریدر‌ها چندان شناخته شده نیست. در این صرافی ویژگی‌های CEX و DEX ترکیب شده‌اند.

در این پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز با تکیه‌بر مدل دفتر سفارشات، شما از تجربه کاربری آسان آن لذت خواهید برد. کارمزد شبکه انجام معامله در این پلتفرم صفر است با این حال برای واریز و برداشت استیبل کوین USDC در آن باید کارمزد شبکه مورد نظر را پرداخت کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

صرافی‌های غیرمتمرکز

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx