راهنمای جامع؛ چگونه پروژه‌های جدید با پتانسیل بالا در کریپتو را پیدا کنیم؟

پیدا کردن ارز دیجیتال جدید

کریپتوکارنسی‌ها در آغاز پیدایش خود در میان پس‌آب‌های جریان‌های مالی و بدون اینکه کسی سخنی از آن به میان آورد دست و پنجه نرم می‌کردند.

اکنون آن‌ها بخشی از تیتر‌های خبری جریان اصلی اقتصادی شده‌اند. این مسئله باعث شده، قیمت‌ها و ارزش‌گذاری‌های آن‌ها در دهه گذشته به شکل بی سابقه‌ای افزایش پیدا کند.

دلیل آن چیزی نیست جز وجود سرمایه‌گذارانی که به دنبال رشد سرمایه خود در فضای با نرخ بهره صفر هستند. آن‌ها سرمایه‌های خود را به شکلی از دارایی (ارز دیجیتال) تبدیل کردند. 

عناوین مطلب:

حتما داستان سرمایه‌گذارانی که در آغاز بلاک‌چین بیت‌کوین روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند را می‌دانید، به آن‌ها که سرمایه‌گذار اولیه گفته می‌شود که با سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین در زمان راه‌اندازی آن در سال 2009، به نرخ بازدهی فوق العاده‌ای دست پیدا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: 3 داستان شگفت‌انگیز درباره بیت‌کوین‌های گم شده!

جریان پول، مرزهای چشم انداز سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال را گسترش داده و همزمان آن را پیچیده‌تر کرده است. در حال حاضر بیش از 18,000 ارز دیجیتال قابل معامله در بازارهای ارز‌های دیجیتال موجود است. هر یک از این پروژه‌های کریپتو دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و اصطلاحات فنی هستند که حتی توضیح بسیاری از آن‌ها برای ارائه ارزش پیشنهادی‌شان کار دشواری است.

دانستن اینکه کجا را باید جستجو کنید و چگونه پروژه‌های موجود را ارزیابی کنید به شما کمک می‌کند تا در مورد ارزش معامله و سرمایه‌گذاری یک کوین آگاه شوید.

با توجه به طولانی بودن مقاله، در ابتدا به ارائه نکات کلیدی آن می‌پردازیم و سپس به تشریح هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

نکات کلیدی مقاله

  • استفاده از چندین منبع برای بررسی یک کوین بهترین راه برای یافتن یک پروژه ارز دیجیتال جدید برای سرمایه‌گذاری است.
  • مبادلات، جمع‌آوری داده‌ها و رسانه‌های اجتماعی برخی از سریع‌ترین روش‌های یافتن کوین‌های جدید هستند.
  • ابزارهای ارز‌های دیجیتال مانند PooCoinCharts و TokenSniffer نگاهی عمیق نسبت به پروژه‌های ارز دیجیتال ارائه می‌دهند که می‌تواند به شما در شناسایی پروژهای معتبر یا Rug pull کمک کند.
  • توکن‌های Non-fungible (NFT)، معامله ETC و عرضه اولیه کوین‌ها (ICO) از جمله‌ راه‌هایی هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها در هیجانات بازار شریک باشید.

از کجا کوین‌های جدید را بیابیم؟

در هنگام مواجهه با پروژه‌های کریپتوی جدید سوالات مهمی به ذهن ما خطور می‌کند.

مثلا آیا باید در عرضه اولیه کوین (ICO) سرمایه‌ گذاری کنید؟ آیا خریدNFT (توکن‌های مثلی) ایده خوبی است؟ DeFi چیست؟ جستجو و گشت و گذار در اهداف هر یک از این  ارزهای دیجیتال می‌تواند یک امر گیج کننده باشد.

فقدان معیارهای قابل سنجش و قابل اعتماد برای ارزیابی از یک سو و انبوهی از روش‌ها و ترفند‌های کلاهبرداری‌ از سوی دیگر، باعث شده تا سرمایه‌گذاران تازه کار گاهی دچار تجارب تلخی شوند. البته این مسئله آن‌ها را محتاط‌تر از قبل می‌کند.

در هر حال، با وجود چنین مشکلاتی، ارزهای دیجیتال همچنان یک شکل از دارایی بسیار جذاب هستند.

کریپتو
با وجود هزاران پروژه گوناگون، سبد دارایی شما از تنوع بیشتر برخوردار خواهد بود که در پی آن نوسان قیمت آن‌ها می‌تواند بازدهی خوبی را ارائه دهد.

برای یافتن پروژه‌های جدید، وبسایت‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها از وجود کوین‌ها و توکن‌های دیجیتالی جدیدی که به صورت آنلاین عرضه می‌شوند، آگاه شوید.

این وب‌سایت‌ها عبارت‌اند از:

  • وبسایت‌های صرافی ارز دیجیتال: Coinbase ،Gemini ،Kraken ،Crypto.com ،Binance ،Gemini.
  • گردآورنده‌های داده‌های کریپتو: Coingecko ،CoinMarketCap.
  • رسانه‌های اجتماعی: توییتر، تلگرام، دیسکورد.
  • وبسایت‌های معرفی عرضه اولیه: Top ICO ،Smith & Crown ،ICO Bench
  • ابزارها: PooCoin Charts ،TokenSniffer
  • پلتفرم‌های DeFi: پلتفرم‌های در حال ظهوری که در حال یافتن راه‌هایی برای جایگزین شدن روش‌های مالی سنتی هستند. این پلتفرم‌ها توکن‌های مخصوص خود را دارند
  • بازارچه‌ها: OpenSea ،Rarible و SuperRare، از جمله بازارهای پرطرفداری هستند که برای جستجوی NFT جدید نیز به کار می‌روند.
  • ICOs: عرضه‌های اولیه روی وب‌سایت پروژه‌ها، البته باید در مورد آن‌ها احتیاط کنید.

صرافی‌های کریپتو

صرافی‌های ارزهای دیجیتال یکی از معتبرترین منابع برای یافتن کوین‌های جدید به شمار می‌روند. به عنوان مثال، صرافی Coinbase پروژه‌های جدید را در وب سایت خود لیست می‌کند، اما برای دسترسی بهتر و معامله به یک حساب کاربری نیاز دارید. 

Binance هم لیستی از کوین‌های جدید را ارائه می‌دهد که می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. این مسئله در مورد صرافی پرطرفدار Coinex هم صدق می‌کند. آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی خود، پروژه‌های جدید را اعلام می‌کنند.

جمع آورنده داده‌ها (Data Agregator)

یک Data Aggregator (گردآورنده‌ داده‌) در زمینه یا موضوعات خاص، اقدام به جمع آوری داده‌ها می‌کند. جمع‌آوری‌ کننده‌های داده ارزهای دیجیتال برای یافتن کوین‌های ارز دیجیتال جدید به شکل غیرقابل چشم پوشی مفید هستند. 

کوین مارکت کپ
CoinMarketCap لیستی از کوین‌های جدید به همراه قیمت، حجم بازار، توضیح پروژه، آدرس قرارداد‌های هوشمند (برای توکن‌ها) و حجم معاملات را جمع‌آوری و نمایش می‌دهد.

این خدمات به شما کمک می‌کند تا برخی از اطلاعات مورد نیاز خود را قبل از سرمایه‌گذاری روی هر کوین به دست آورید. قابلیت دیگر وبسایت CMC این است که می‌توانید نظرات و پیش‌بینی سایر معامله‌گران را در مورد کوین مورد نظر ارزیابی کنید. 

CoinGecko نیز وبسایت جمع‌آوری داده حوزه ارز دیجیتال دیگری است که سکه‌های جدید را مانند CoinMarketCap ارائه می‌دهد. به طور کلی این وبسایت را به عنوان دومین مرجع داده‌های کریپتو می‌شناسند.

شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به دلیل توانایی بالا در نشر و انتقال سریع اطلاعات مشهور هستند.

برای مثال، توییتر یکی از سریع‌ترین پلتفرم‌های پویا و تعاملی در ایالات متحده (و سایر نقاط دنیا) است. برای بررسی وضعیت شبکه‌های اجتماعی یک پروژه کریپتو اولین جایی که باید جستجو کنید، توییتر است.

 در واقع توییتر برای پروژه‌های کریپتو یکی از راه‌های تعامل با کاربران و طرفداران خود است. آن‌ها در این پلتفرم اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال خود در جامعه خود قرار می‌دهند علاوه‌بر آن، این پلتفرم یکی از روش‌های بازاریابی پروژه‌های کریپتو است.

تنظیم اعلان (نوتیفیکیشن) برای کلمات کلیدی خاص در توییتر می‌تواند بسیار مفید باشد. در این حالت، توییتر هر زمان که مطالب جدیدی درباره هشتگ‌های مورد نظر شما مثلا New crypto، crypto release یا فقط crypto در آن قرار بگیرد فوراً اعلان‌هایی درباره هر توییت مرتبط با ارز دیجیتال برای شما ارسال می‌کند.

بیشتر بخوانید: 9 اینفلوئنسر برتر کریپتو در توییتر را بشناسید!

تلگرام از دیگر پلتفرم‌های پیام‌رسانی است که می‌تواند پیشرفت‌های جدید ارز دیجیتال را به موقع ارائه دهد. همان‌طور که می‌دانید قابلیت گروه و کانال در تلگرام نقش مهمی برای کسب‌وکار‌ها و پروژه‌های کریپتو در اطلاع رسانی و ارتباط با کاربران ایفا می‌کند. 

دیسکورد (Discord)، شبکه اجتماعی دیگری است که در ابتدا توانست در حوزه بازی‌های ویدیویی طرفداران زیادی را به سوی خود جذب کند. اما این شبکه اجتماعی دیگر فقط مختص بازی نیست و همه قشر‌های جامعه از آن استفاده می‌کنند. قابلیت‌های ایجاد، مدیریت سرور و تعیین نقش‌های متفاوت برای هر گروه از کاربران باعث شده تا پس از توییتر، این شبکه اجتماعی بیشتر مورد توجه طرفداران کریپتو قرار گیرد. 

در سرور‌های پروژه‌های کریپتو دیسکورد شما می‌توانید علاوه‌بر آگاهی از اعلانات و اخبار جدید پروژه، با سایر کاربران و یا مدیران پروژه به صورت مستقیم و بدون واسطه صحبت کنید.

دیسکورد
حتی مدیران پروژه‌های کریپتویی در کانال‌های چت صوتی دیسکورد در کنار شما هستند تا سوالات خود را مطرح کنید. 

سایر وبسایت‌های کاربردی

وب سایت‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید برای یافتن سکه‌های جدید به آن‌ها مراجعه کنید. برخی از معتبرترین آن‌ها Top ICO، Smith & Crown و ICO Bench هستند.

در چنین وبسایت‌هایی شما می‌توانید از وضعیت عرضه اولیه و نوع هر کدام آگاهی پیدا کنید. همه پروژه‌هایی که برای عرضه اولیه در این وبسایت‌ها لیست می‌شوند معمولا یک تاریخ شروع و پایان دارند که در آن برهه امکان خرید یک طرفه کوین‌ها با قیمت مشخص برای کاربران فراهم می‌کنند.

ابزارهای کاربردی

شما می‌توانید از ابزار‌های گوناگون به عنوان کمک در تأیید اعتبار ارز دیجیتال جدیدی که در حال بررسی آن هستید استفاده کنید.

یکی از آن‌ها وبسایت Poocoin است. از نام آن که بگذریم، PooCoin به شما این امکان را می‌دهد تا با وارد کردن نام توکن یا آدرس قرارداد هوشمند آن، اطلاعات مربوط به تراکنش ها، قراردادهای متصل، هولدر‌ها، قیمت و برخی موارد دیگر را در دسته بندی‌های مختلف مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: تحلیل درون زنجیره‌ای چیست؟ + پلتفرم‌های ارائه دهنده تحلیل Onchain

این وبسایت در حال حاضر فقط از سه شبکه بایننس‌چین (BSC)، پالیگان (Matic) و کوچین (KCC) پشتیبانی می‌کند و مسلما شما تنها امکان مشاهده و بررسی توکن‌های موجود در این بلاک‌چین‌ها را خواهید داشت و نمی‌توان به تنهایی به اطلاعات آن برای ارزیابی توکن‌های بین زنجیره‌ای (Cross chain) اتکا کرد، چرا که در هر زنجیره، اطلاعات آن توکن از نظر تعداد هولدر و تراکنش‌ها متفاوت است و می‌تواند باعث به دست آمدن نتایج اشتباه شود.

Tokensniffer به شما این امکان می‌دهد تا با وارد کردن نام یا آدرس توکن دیجیتال، ممیزی کوین را مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال، اسکن توکن Ax-1 Orbit (آدرس قرارداد هوشمند 0x0c…b805) اطلاعات زیر را در 21 آوریل 2022 نمایش داد:

  • هشدار: این کوین بخشی از یک طرح کلاهبرداری بوده است و به عنوان یک توکن کلاهبرداری نشانه گذاری شده است.
  • تجزیه و تحلیل مبادله: توکن قابل فروش است و دارای کارمزد معامله کمتر از 10% است.
  • تجزیه و تحلیل قرارداد هوشمند: قرارداد تأیید شده، قراردادهای مشابه قبلی در بلاک‌چین آن وجود ندارد، منبع مالک نیست، هیچ مجوز (Audit) خاصی برای ایجاد کننده وجود ندارد.
  • تجزیه و تحلیل دارنده: ایجادکننده کمتر از 5 درصد عرضه را در اختیار دارد و سایر دارندگان نیز کمتر از 5 درصد عرضه را دارند.
  • تجزیه و تحلیل نقدینگی: نقدینگی کافی نیست، 95 درصد نقدینگی سوزانده/قفل شده است، ایجادکننده کمتر از 5 درصد نقدینگی را در اختیار دارد.
  • شباهت‌های رمزی: هیچ

اطلاعات تراکنش

Token Sniffer قابلیتی دارد که در آن با وارد کردن آدرس قرارداد، یک bubble map (نقشه حبابی) از آدرس سازنده تا 100 آدرس هولدر‌های بزرگ و درصد هر یک از آن‌ها را به تفکیک نشان می‌دهد.

 در این وبسایت سایر آدرس‌های قرداد‌های هوشمند، استخر‌ها (Pool) و صرافی‌ها را نیز می‌توانید مشاهده کنید. حتی آدرس توکن‌ سوزی (Burn Address) مورد استفاده هر یک این پروژه‌های توکن دیجیتال نیز قابل بررسی است. 

بیشتر بخوانید: توکن سوزی یا سوزاندن توکن (Token Burning) چیست؟

پلتفرم های DeFi

DeFi (پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز) زمینه نسبتا جدیدی برای سرمایه‌گذاری‌های ارزهای دیجیتال هستند. آن‌ها مانند بازارهای مالی سنتی عمل می‌کنند، با این تفاوت که از قراردادهای هوشمند (Smart contract) برای اجرای تراکنش‌ها بهره‌برداری می‌کنند.

بسیاری از پلتفرم‌های DeFi دارای توکن‌های بومی هستند که در شبکه‌های خود برای تسهیل تراکنش‌ها استفاده می‌شوند. برخی از نمونه‌هایی پرطرفدار این پلتفرم‌ها عبارت‌اند از MakerDAO ،PancakeSwap و Aave.

اما صرفا وجود یک پلتفرم دیفای نمی‌تواند دلیل برای مطمئن بودن توکن آن باشد. حتی پروژه‌های دیفای نیز بیش از هر چیز نیاز به بررسی و ارزیابی توکنومیک دارند.

برای مثال در برخی از این پروژه‌ها، توکن‌های بومی ممکن است در دو بخش کاربری و حاکمیتی تقسیم شده‌ باشند یا در حالتی دیگر، توکن‌های اصلی پروژه نقش چندانی در اکوسیستم اصلی پلتفرم ایفا نکنند. در چنین حالت‌هایی، اگر بدون تحقیق و شناخت اکوسیستم پلتفرم دیفای مورد نظر روی آن سرمایه‌گذاری کنید، احتمالا دچار ضرر‌های هنگفتی خواهید شد.

بیشتر بخوانید: توکن‌ حاکمیتی چیست؟

پلتفرم‌های دیفای
یکی از نمونه‌های این ضررها پلتفرم Terra، با توکن Luna و استیبل کوین UST است که با وجود محبوبیت و حجم بازار بالا، دچار فروپاشی و ضرر و زیان بسیاری شد.

این پروژه نتوانست پشتوانه پگ استیبل‌ کوین خود را حفظ کند از این رو، با نوسانات بازار کریپتو و حملات رخ داده، سرمایه‌گذاران خود را ناامید کرد. توکن این پروژه یعنی Luna از قیمت بیش از 100 دلار در اوج، به کمتر از 1 سنت رسیده است. استیبل‌کوین UST نیز کمتر از 50 سنت قیمت دارد.

NFT (بازارهای توکن غیرمثلی) 

NFTها دارایی‌های دیجیتالی بی‌نظیری هستند که به بهترین شکل توکنیزه شده‌اند.

دلیل توکنومیک مناسب آن‌ها این است که توکن‌های مثلی از یک دسته (یک قرارداد هوشمند) از یک فرآیند لینک شده به یک دنباله الفبایی عددی دیجیتالی ‌شده استفاده می‌کند که از این طریق امکان ذخیره آن در بلاک‌چین امکان پذیر می‌شود.

این امر مالکیت بدون تردید یک توکن NFT را استقرار می‌بخشد زیرا Validator‌های شبکه بلاک‌چین، باید آن توکن را نیز مانند هر توکن مثلی دیگر از طریق یک مکانیزم اجماع (مثلا در اتریوم، POW و در سولانا، POS) تایید کنند.

NFT یکی از اجزای حیاتی متاورس است، یک فناوری ترند شده نوظهور که توسط شرکت‌هایی که در عرصه دیجیتال فعالیت می‌کنند، حمایت می‌‌شود.

در حال حاضر، نمونه‌های پرطرفداری از بازارهای NFT وجود دارد که می‌توانید بدون نیاز به دانش فنی تخصصی، از آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: با گرانترین NFT موجود در بازار آشنا شوید!

بزرگ‌ترین پلتفرم‌های NFT در حال حاضر OpenSea و Rarible هستند که می‌توانید در هر لحظه قیمت هر توکن NFT را در آن‌ها رصد کنید. در این پلتفرم‌ها و موارد مشابه امکان دسته‌بندی توکن‌ها براساس قیمت از صدها تا ده‌ها هزار دلار وجود دارد. 

علی‌رغم این که دسترسی ما از نظر آی‌پی ایران به این وبسایت‌ها محدود شده است اما همچنان با ابزار‌های رفع تحریم امکان دسترسی به آن‌ها وجود دارد. شما نیز می‌توانید با Mint توکن NFT خود و فروش آن در این پلتفرم‌ها کسب درآمد کنید. 

در کنار بازار‌هایی مانند OpenSea، پلتفرم‌های تخصصی وجود دارند که بر روی یک زمینه یا ورزش خاص تمرکز دارند. به عنوان مثال، اتحادیه ملی بسکتبال (NBA) یک بازار NFT به نام TopShot دارد، در حالی که لیگ ملی فوتبال (NFL) با Dapper Labs برای تولید تصاویر دیجیتالی منحصر به‌فرد از لحظات نمادین و ماندگار خود شریک شده است.

پلتفرم NBA Topshot
پلتفرم NBA Topshot

عرضه اولیه کوین (ICO)

در سال 2018، عرضه اولیه سکه به عنوان روش اصلی جذب سرمایه برای کارآفرینان، استارت‌اپ‌ها و پروژه‌های بازی کریپتو مورد استفاده قرار گرفت.

این روش جذب سرمایه، سرمایه‌های خطرپذیر را نیز تحت‌ الشعاع قرار داد. استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های برجسته نیز فرصت را غنیمت شمرده و برای جا نماندن از این بازار به استفاده از ICO روی آوردند. 

همان‌طور که احتمالا حدس می‌زنید، با داغ شدن بازار ICO، ترند غیرمنطقی آن نیز شدت گرفت، اما پس از آن ناگهان حباب ICO ترکید. زیرا کلاهبرداری‌های موجود از این روش در اکوسیستم گسترش یافته‌ بودند و از طرف دیگر کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا نیز (SEC) شروع به بررسی و سرکوب روش ICO کرد. 

البته وقتی صحبت از ICO می‌شود، در اینجا منظور روش اولیه آن مورد نظر است. در اوایل عرضه اولیه کوین، توسعه دهندگان و کسب و کار‌هایی که نیاز به جذب سرمایه داشتند با ایجاد یک وب‌سایت و نوشتن یک قرارداد هوشمند، اقدام به فروش توکن‌های خود می‌کردند که مسلما به دنبال آن، فروش توکن‌های با ارزش غیرواقعی، یا قیمت‌های نجومی نیز افزایش یافت. 

پس از آن بود که سایر روش‌های عرضه اولیه مانند IPO، IDO و IEO‌ بیشتر مورد توجه قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: مقایسه ICO ،IDO ،IEO و STO + معرفی پلتفرم‌های معروف IDO

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)

شما می‌توانید در سرمایه‌گذاری کریپتو یک گام فراتر روید، و به طور غیر مستقیم در ارزهای دیجیتال از طریق مشتقاتی که در صرافی‌های اصلی معامله می‌کنند، سرمایه‌گذاری کنید.

معاملات آتی کریپتو CME (بورس کالای شیکاگو)، از جمله معاملات آتی (futures) بیت‌کوین و اتریوم، یکی از گزینه‌های پرطرفدار برای سرمایه‌گذاری است. 

بیشتر بخوانید: ETF بیت‌کوین چیست؟ چه تاثیری بر بازار ارزهای دیجیتال دارد؟

در واقع سرمایه‌گذاری در ETF، برای کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز در بازار ارز‌های دیجیتال هستند مناسب است. ETF بیت‌کوین، بر اساس قراردادهای آتی بیت‌کوین CME، در سال 2021 در بازارهای ارزهای دیجیتال عرضه شدند، که ما هر روش شاهد افزایش تعداد آن‌ها هستیم.

در حوزه ETF، کار فقط به بیت‌کوین سایر ارز‌های بزرگ ختم نمی‌شود، در واقع با ظهور بلاک‌چین‌های جدید و توانایی رقابت آن‌ها در این زمینه، کارگزاری‌های بیشتری برای متقاعد کردن SEC در جهت تایید ETF مورد نظر تلاش می‌کنند. 

ETF بیت‌کوین
سرمایه‌گذاری در ETF برای کاربران ایرانی داخل کشور آسان نیست چرا که شرکت در ETF فقط از طریق کارگزاری‌های آنلاین امکان پذیر است و این کارگذاری‌ها نیز از قوانین KYC یا احراز مشتری تبعیت می‌کنند. 

نحوه تحقیق در مورد کوین‌های دیجیتال جدید

در پشت همه کد‌های نوشته شده و سرور‌های هر کوین یا قرارداد هوشمند توکن‌های دیجیتال، اهداف خاصی نهفته‌اند. خواه این هدف فقط یک روش پرداخت (مانند بیت‌کوین) باشد یا به عنوان یک توکن ابزاری، برای انجام اقداماتی روی یک بلاک‌چین (اتریوم) استفاده شود.

در اینجا به معرفی عواملی می‌پردازیم که در هنگام تحقیق و بررسی پروژه‌های کریپتو و توکن دیجیتال باید به آن‌ها دقت کنید. علاوه‌بر با استفاده از ابزار‌های معرفی شده می‌توان برای کمک به شناسایی کوین‌هایی معتبر یا rugpull بهره برد. 

Rugpull چیست؟ تا به حال در مورد فرش از زیر پای کسی کشیدن شنیده‌اید؟ این نیز همان است، در اینجا فرش دارایی‌های شماست و توسعه‌دهندگان یا مدیران پروژه با خالی کردن دست خود در بازار، همه پول‌های شما را سرقت می‌کنند.

1. موارد استفاده و کاربرد

ارز اتر یا ETH (توکن اتریوم) به عنوان Gas (گس) تراکنش‌های این بلاک‌چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. Gas اصطلاحی است که اتریوم برای محاسبه میزان مصرف انرژی در تایید و اضافه کردن تراکنش در بلاک‌چین به کار می‌برد.

این مسئله، ETH را به یک مثال عالی از یک مورد قابل استفاده در تبلیغات و معرفی خود تبدیل کرده‌ است. در واقع اگر شما بخواهید از قرارداد‌های هوشمند یا توکن‌های این بلاک‌چین نیز استفاده کنید باید حداقل مقداری توکن ETH در کیف‌پول خود حفظ کنید.

اتریوم به شکلی طراحی شده است که امکان مقیاس پذیری و اضافه کردن قابلیت‌های جدید را در آینده میسر باشد. با یک نگاه به توکن‌های دیجیتال موجود در فضای بلاک‌چین در می‌یابیم که بسیاری از اپلیکیشن‌های مالی دیفای و توکن‌های آن‌ها از این بلاک‌چین بهره می‌برند. با این وجود تعداد زیادی پروژه نیز همچنان در حال توسعه هستند و در ماه‌ها تا سال‌های آینده به فضای بلاک‌چین و اکوسیستم اتریوم قدم می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: چرا ارز اتریوم (ETH) ارزش سرمایه گذاری دارد؟

در هنگام استفاده از اتریوم، پای ماشین مجازی آن به میان می‌آید. EVM یا ماشین مجازی اتریوم مهم‌ترین موتور قدرت‌دهی دیفای به شمار می‌رود به طوری که شایعه شده Web3 از آن تغذیه می‌کند، با این حال چیزی که مسلم است، این است که اکوسیستم اتریوم همچنان در حال رشد است.

اما پادشاه ارز‌های دیجیتال، بیت‌کوین صرفاً به عنوان یک روش پرداخت طراحی شده است. سرمایه گذاران و کاربران این بلاک‌چین وقتی متوجه افزایش قیمت آن در صرافی‌های ارزهای دیجیتال شدند، برای خرید آن هجوم آوردند به همین دلیل این ارز حتی بیش از قبل ارزش پیدا کرد.

مدت کوتاهی پس از آن، بیت‌کوین با کاربری جدیدی شناخته شد! حالا این ارز به عنوان ذخیره ارزش در برابر تورم عمل می‌کند. حتی سرمایه‌گذارانی براساس حدس و گمان سرمایه‌گذاری می‌کنند نیز از آن لذت می‌برند.

بیشتر بخوانید: آیا بیت‌کوین می‌تواند سپری در برابر تورم باشد؟

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، بین کاربری‌های یک کوین دیجیتال و دوره رشد آن رابطه مستقیمی وجود دارد. هرچه کاربری‌های پروژه ارز دیجیتال جدید و بلاک‌چین آن، بیشتر و گسترده‌تر باشد، دوره ماندن و رشد او در بازار کریپتو و فضای ارز‌های دیجیتال نیز بیشتر خواهد بود. 

با این حال، همیشه اینطور نیست، SHIB (میم‌کوین شیبا اینو) یک نمونه بارز آن است. ارزش SHIB در سال 2021 به دلیل تمایل سرمایه‌گذاران خرد به خرید این توکن، به شدت افزایش یافت، اما از آن زمان تاکنون هیچ مورد استفاده خاصی در دنیای واقعی یا اکوسیستم بلاک‌چین ندارد.

این توکن صرفاً یک کوین دیجیتال بود. همان‌طور که اشاره کردیم، شیبا به عنوان یک میم‌کوین (Meme coin) توانست به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند به طوری که براساس حجم بازار در بین 20 ارز برتر قرار دارد اما این مسئله نیز با گذر زمان محو می‌شود. 

همان‌طور که از نمودار قیمتی این میم‌کوین مشخص است، قیمت آن به مرور زمان افت چشمگیری را تجربه کرده است که این مسئله امیدی برای سرمایه‌گذارانی که در میانه راه خرید کرده‌اند باقی نمی‌گذارد

2. نقدینگی

یکی از مهم‌ترین پارامتر‌های بررسی یک توکن یا ارز دیجیتال نقدینگی است.

یک کوین باید حجم معاملاتی کافی داشته باشد تا در صورت نیاز بتوانید به سرعت آن را بفروشید. اگر با یک ارز دیجیتال بدون حجم مواجه شد‌ه‌اید، در گام اول سابقه قیمتی آن را بررسی کنید.

اگر کوین مورد نظر جدید باشد، باید منتظر بمانید تا ببینید آیا آن پروژه توسعه خواهد یافت یا خیر. اگر سایر سرمایه‌گذاران یک ارز دیجیتال جدید را در مقادیر پایین معامله می‌کنند، می‌تواند زنگ خطری برای ما باشد مبنی بر این که هنوز ارزش خرید ندارد یا کلاهبرداری است.

بیشتر بخوانید: توکن نقدینگی (LP Token) چیست و چه کاربردی دارد؟

3. ارزش ذاتی

شما باید ارزش ذاتی یک پروژه کریپتو را برای خودتان مورد ارزیابی قرار دهید.

این احتمال وجود دارد که اگر پروژه مورد نظر برای شما ارزشی داشته باشد، دیگران هم برای آن ارزش قائل خواهند شد. به عبارت دیگر اگر شما با تحقیق کافی به این نتیجه رسیده‌اید که پروژه مورد نظرتان ارزشمند است، بنابراین دیگران نیز احتمالا به چنین نتیجه‌ای دست یافته‌اند به همین دلیل در بازه زمانی مورد نظر، این پروژه می‌تواند انتظارات بازگشت سرمایه‌ شما را برآورده سازد.

این ارزش ناملموس‌تر است و نمی‌توان با یک نگاه ساده آن را ارزیابی کرد. مانند توکن‌های NFT که ارزش آن‌ها را براساس دیدگاه شخصی ارزیابی می‌کنید.

بیشتر بخوانید: ارزش ذاتی اتریوم در چیست و چگونه افزایش می‌یابد؟

برای درک بهتر مسئله فرض کنید، با مواجهه با یک توکن NFT با خودتان بگویید، این می‌تواند یک تصویر گرافیکی باشد که باعث یادآوری یک خاطره زیبا و حس شادی در من می‌شود، همین مسئله باعث می‌شود تا با خرید این توکن NFT بتوانید آن خاطره یا لحظه را همیشه به یاد داشته باشید، و در عین حال به عنوان سرمایه‌گذاری به رشد آن نیز امیدوار باشید.

برخی از موسیقی‌دان‌ها و نوازندگان در حال ایجاد توکن NFT از موسیقی خود هستند، خرید یک آهنگ NFT مزایای زیادی دارد مثلا مستقیماً از هنرمندان حمایت می‌کند و در این بین، مالکیت توکن نیز در اختیار کامل شما قرار می‌گیرد (و هر حقوقی را که هنرمند در زمان ضرب توکن به آن اعطا کرده است).

بیشتر بخوانید: کریپتو آرت (Crypto Art) چیست؟ + نحوه شکل‌گیری آن

توکن‌های ورزشی که قبلاً به آن اشاره شد نیز معادل trading cards (کارت‌های معاملاتی در داخل بازی‌ها) یا ویدیوهایی از آینده باشند.

با احتیاط به پروژه های جدید کریپتویی نزدیک شوید!

ارزهای دیجیتال از پس‌آب‌های مالی وارد جریان اصلی اقتصادی شدند و به ‌عنوان یک دارایی مناسب برای سرمایه‌گذاری خود را ارائه کرده‌اند.

ارزهای دیجیتال
دنیای ارزهای دیجیتال، برای سرمایه گذاری هنگفت همچنان نابالغ به نظر می‌رسد. حتی محصولات و خدمات مرتبط با کریپتو کارنسی نیز هنوز کوچک است و قبل از سرمایه‌گذاری نیاز به ارزیابی دقیق‌تری دارد.

اگر به سرمایه‌گذاری در دارایی‌ و توکن‌های مثلی یا غیرمثلی NFT دیجیتال جدید علاقه‌مند هستید، قبل از هر چیز باید با یک متخصص امور مالی صحبت کنید. یک متخصص به شما کمک می‌کند تا با توجه به وضعیت اقتصادی و شرایط خودتان، دید بهتری نسبت به اهدف مالی تعیین شده پیدا کنید. سرمایه‌گذاری در کریپتو و یا حتی بورس نیز با توجه به سن، سرمایه و اهداف مالی متغیر است.

در مرحله بعد، مشاوره با کارشناسان فنی کریپتو می‌تواند به شما در مورد کارکرد و اهداف فنی تعیین شده از سوی پروژه‌های جدید، دیدگاه بازتری ارائه دهد.

چگونه می‌توانم کوین‌های دیجیتال جدید را دریافت کنم؟

به طور کلی راه‌های مشخصی برای خرید یا دریافت کوین‌های ارز‌های دیجیتال وجود دارد.

شما می‌توانید ارزهای دیجیتال جدید را در صرافی‌های ارزهای دیجیتال، پلتفرم‌های DeFi، بازارهای NFT و عرضه‌های اولیه خریداری کنید. 

البته نباید ایردراپ‌ها (Air drop) را نادیده گرفت. اکثر پروژه‌های کریپتو جدید به عنوان یک روش بازاریابی به ارائه ایردراپ تکیه می‌کنند که در آن شما با انجام وظایف اجتماعی تعیین شده (مانند اشتراک گذاشتن یک پست یا ریتوییت)، توکن دریافت می‌کنید.

چگونه می‌توانم از ارز‌های دیجیتال جدید قبل از لیست شدن در صرافی‌ها، باخبر شوم؟

سریع‌ترین راه برای یافتن رمزارزهای جدید و دقیقا قبل از لیست شدن آن‌ها در صرافی‌های ارز دیجیتال و افزایش قیمت‌ آن‌ها، مراجعه به CoinMarketCap است.

با ورود به این وبسایت، از منو Products و Ico Calendar به لیست آخرین عرضه‌های اولیه هدایت می‌شوید.

لیست ICO ها
در این لیست، توکن‌های آتی را که در تقویم زمان بندی مشخص شده‌اند را مشاهده می‌کنید. هر یک از این پروژه‌ها، دارایی مشخصاتی نظر نوع عرضه اولیه و هدف مالی هستند.

آیا کوین‌های دیجیتال جدیدی در راه است؟

کوین‌ها و توکن‌های دیجیتال جدید هر روز در حال ظهور و ورود به عرصه کریپتو هستند.

data aggregator (جمع‌آورنده داده) مانند CoinMarketCap روزانه سکه‌ها و توکن‌های جدید را فهرست می‌کند و ابزار‌هایی مانند TopICO نیز دائما ICO‌ جدیدی را به لیست تقویم خود می‌افزاید.

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و عرضه‌های اولیه امر بسیار پرخطر و بیشتر بر پایه گمانه‌زنی است. در این مقاله ما مشارکت در ICO‌های شناخته نشده یا پرخطر را توصیه نمی‌کنیم.

اما از آنجایی که موقعیت هر فردی در زندگی و نسبت به شرایط خود منحصر به‌فرد است، همیشه باید قبل از اتخاذ تصمیم‌های مالی بزرگ، با یک متخصص واجد شرایط مشورت کنید.

نتیجه گیری

یافتن ارز‌های دیجیتال نیازمند صرف زمان و دقت کافی است. با این که جستجو برای نام‌های ناآشنا با چند کلیک امکان‌پذیر است اما تحقیق و بررسی در مورد هر کدام از آن‌ها زمان‌بر و نیازمند دانش فنی خواهد بود.

در توکن‌های مثلی با دو دسته کلی از دارایی‌ها مواجه هستیم. دسته‌ اول کریپتو کارنسی‌ها هستند که هر کریپتو کارنسی یک بلاک‌چین منحصر به‌فرد و مجزا دارد.

کریپتو کارنسی‌ها به سایر پلتفرم‌ها یا بلاک‌چین‌های بزرگ وابسته نیستند و از سرور‌ و نود‌های مخصوص به خود استفاده می‌کنند. مثلا بیت‌کوین را در نظر بگیرید، بلاک‌چین آن هیچ وابستگی به اتریوم، لایت‌کوین و یا سایر کریپتو کارنسی‌های موجود ندارد.

با توجه به هزینه راه اندازی و ایجاد نرم‌افزار‌های یک کریپتو کارنسی، احتمال اسکم آن نسبت به توکن‌های دیجیتال کمتر است اما به هیچ وجه دور از ذهن نیست و همیشه باید مراقب باشید. 

اما در مورد توکن‌های دیجیتال مانند آن‌چه در بستر اتریوم، سولانا و بایننس‌اسمارت چین مشاهده می‌کنیم، ساخت آن‌ها فقط چند دلار هزینه دارد و به راحتی می‌توان آن‌ها را در صرافی‌های غیرمتمرکز لیست کرد. تحقیق در مورد چنین پروژه‌هایی باید با احتیاط فراوان صورت گیرد چرا که اغلب طرح‌های کلاهبرداری در این دسته از دارایی‌ها بیشتر به چشم می‌خورند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx