چرا تازه‌کارها تصور می‌کنند که باید یک بیت‌کوین کامل خرید؟

واحد بیت کوین چیست

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که تازه‌کارهای بازار کریپتو دارند این است که «آیا برای شروع باید یک واحد بیت‌کوین کامل خرید یا نه؟»

مطمئنا برای کسانی که به‌تازگی وارد بازار شده‌اند و اطلاعات کاملی از شرایط معامله در این بازار ندارند، این سوال بارها پیش‌آمده است. پاسخی که باید به این پرسش گفت منفی است.

بررسی اینکه چرا این تصور غلط و رایج وجود دارد می‌تواند کمک کند درک بهتری از واحد بیت‌کوین و میزان مجاز انتقال در مهر معامله داشته باشید.

عناوین مطلب:

اگر شما هم دنبال کسب اطلاعات بیشتر و رسیدن به پاسخ‌ سوال‌هایتان هستید، خواندن این مطلب کمک‌تان می‌کند. همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین در ایران (برای تازه کاران)

واحد بیت‌کوین

هر بیت‌کوین به 100 میلیون واحد کوچک‌تر به نام ساتوشی تقسیم می‌شود. این واحد به نام خالق ناشناس آن نام‌گذاری شده است.

دلیل تقسیم‌بندی بیت‌کوین به این دلیل بود که هرچقدر عرضه بیشتر شد، بتواند پاسخگوی نیاز بازار باشد. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید از نظر فنی مالک 0.00000001 بیت‌کوین باشید و همچنان ادعا کنید که بیت‌کوین خریده‌اید.

پول به‌عنوان یک واحد محاسبه

واحدهای پولی بیت‌کوین با تصور عمومی که از پول فیزیکی وجود دارد و تنها در چند واحد خاص خلاصه می‌شود، متفاوت است.

درک این موضوع می‌تواند تفاوت بین هزینه و ارزش را تا حد زیادی روشن‌تر کند. برای مثال در ازای 10 یورو، دو عدد سیب دریافت می‌کنید. ارزش آن و هزینه‌ای که برای خرید آن دو سیب پرداخت می‌کنید، 10 یورو است. این توضیح در اصل همان قیمت (price rhetoric) یا هزینه یک کالا است.

این قیمت‌گذاری با درنظرگرفتن واحد‌های مهم روان‌شناختی یا اعداد رند، به‌طوری‌که در ظاهر ارزش بهتری را ارائه دهد، انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: نگاهی کمّی به ارزش بازار و درآمدزایی بیت‌کوین

واحد محاسبه پول چیست
دقت کنید که قیمت یک کالا با ارزش آن کاملا متفاوت است.

احتمالاً شما هم بارها با تخفیف‌ها و جشنواره‌های مواجه شدید که قیمت‌هایی غیر رند داشته‌اند. از دیدگاه روان‌شناسی فروش چیزی با قیمت «فقط 4.99 یورو» بسیار بهتر از 5 یورو به نظر می‌رسد، حتی اگر تفاوت آن بی‌اهمیت باشد.

بیشتر مردم عادت دارند نقش پول را به‌عنوان یک واحد اقتصادی که به روش کاملا خاصی تعریف می‌شود، بشناسند. به‌خصوص افرادی که کسب‌وکارشان ارتباط بیشتری با پول فیزیکی دارد.

واحد محاسبه

واحد محاسبه معیاری است که در بیشتر کشورها و دستگاه‌های اقتصادی دولت‌های مختلف مورد قبول است. اصطلاح واحد محاسبه یا واحد حساب یکی از سه عملکرد اصلی است که پول را تعریف می‌کند. دو مورد دیگر وسیله مبادله و ذخیره یا ارزش پول است.

وقتی از کارکرد پول صحبت می‌کنیم، آن را به‌عنوان واسطه‌ای برای مبادله کالاها و خدمات می‌شناسیم. این تعریف سنگ بنای اصلی تجارت است. بدون پول یا باید مبادله کنیم یا اعتبار ذهنی کالاهایی را که ردوبدل کرده بودیم، نگه می‌داشتیم.

در واقع نحوه کار تجارت قبل از معرفی و استفاده از پول به همین صورت بود. برای این کار مردم ارزش کالاها را در نظر می‌گرفتند و باتوجه‌به ارزش آنها دادوستد را انجام می‌دادند.

کارکرد پول به‌عنوان ذخیره ارزش این است که به معنای واقعی کلمه انرژی را که برای ساختن یا انجام‌دادن کارها صرف کرده‌ایم، از طریق مکان و زمان حفظ می‌کند. شاید این تعریف کمی انتزاعی به نظر برسد، اما زندگی برای اکثر مردم حول محور تولید ثروت و مبادله ثروت ایجاد شده. همچنین پول وسیله‌ای برای تامین یا پس‌انداز است.

تامین، شامل خرید و استفاده از کالاهایی می‌شود که در کوتاه‌مدت به آن نیاز داریم. از طرفی پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری با دید بلندمدت است.

اگر ثروت خود را برای استفاده در آینده نگه می‌دارید، می‌خواهید که ارزش آن حفظ شود و با گذشت زمان حتی ارزش آن رشد صعودی را هم تجربه کند.

بیت‌کوین می‌تواند جایگزین پول سنتی شود؟
استفاده از بیت‌کوین مثل ارزهای فیات به این معنی است که در بازار ارزهای دیجیتال هم باید به سه عملکرد اصلی واحد محاسبه، وسیله مبادله و ذخیره یا ارزش پایبند بود.

به‌این‌ترتیب دو کارکرد مهم پول، همان خرج کردن یا دریافت و پس‌انداز آن است. تقریبا هیچ کسی نیست که برنامه‌ریزی دیگری برای ثروت و دارایی خود به جزء این دو مورد داشته باشد.

چالش‌های بیت‌کوین به‌عنوان یک واحد حساب واقعی

وقتی به سمت استفاده از بیت‌کوین و معامله در بازار ارزهای دیجیتال می‌روید، همچنان از پول استفاده می‌کنید.

این سه ویژگی است که باعث می‌شود بیت‌کوین را بتوان با کالا و خدمات معامله کرد. همچنین ارزش آن به‌عنوان یک واحد محاسبه حفظ شود و قابل‌قبول باشد.

اگر این سه عملکرد را بتوان روی ارزهای دیجیتال پیاده کرد، درک اینکه چطور می‌توانند در چرخه اقتصادی مورد استفاده قرار بگیرند هم آسان‌تر است.

اینکه چرا بسیاری از تازه‌واردان فکر می‌کنند باید یک بیت‌کوین کامل بخرند، به این دلیل است که طرز فکر آنها نسبت به واحد‌‌های پول و قیمت‌های بازگشتی در قالب ارزهای فیات قرار دارد.

شش ویژگی کلیدی وجود دارد که باعث می‌شود یک ابزار را به‌عنوان پول یا در واقع وسیله‌ای برای انجام مبادله و معامله بشناسند:

  • قابل تعویض بودن
  • قابل تقسیم
  • قابل‌حمل
  • قابل تشخیص
  • بادوام
  • محدود

باتوجه‌به چهار مورد اول متوجه خواهیم شد که چرا ضرب (Mint) و استفاده از کوین توسعه پیدا کرده‌ است. همچنین کوین‌ها یا ارزهای دیجیتال را می‌توان به واحد‌های مناسب‌تری تقسیم کرد، پس قابل تقسیم هستند.

می‌توان آن را با هر پول دیگری که ارزش یکسانی دارد تعویض کرد. قابلیت حمل آسان دارد و به‌وضوح از طریق خصوصیات طبیعی یا توانایی برجسته‌کردن علائم، قابل تشخیص هستند.

تاریخچه واحد‌های پولی رایج

قرارداد‌های نام‌گذاری و تقسیم‌بندی مختلف سکه‌ها و اسم آنها در اصل بر اساس وزن بود. وزن همان چیزی است که ارزش را تعیین می‌کند. برای مثال واحد پول انگلستان پوند است که به‌اختصار پوند استرلینگ هم نامیده می‌شود.

این نام از لاتین پوندوس به معنی وزن گرفته شده است. یک واحد پولی شناخته شده که در سال 755 بعد از میلاد به وجود آمد. کلمات لیر و بات هم مربوط به وزن هستند.

بیت‌کوین، محبوب‌ترین ارز دیجیتال بازار
واحد بیت‌کوین تا هشت رقم اعشار است.

نماد دلار را هم از نماد P که برای پوز استفاده می‌شود، الهام گرفته‌‌اند. پوز در اسپانیای به معنی وزن است. بسیاری از نام‌هایی که ما برای سکه‌ها و اسکناس‌های مختلفی که امروزه استفاده می‌کنیم، مربوط به میان‌برها یا اختصارهایی است برای درک ارزش آن‌ها استفاده شده‌اند.

این تعریف چیزی است که از گذشته برای این اسکناس‌ها باقی‌مانده است و در حال حاضر به‌خاطر وفاداری به سیستم اقتصادی سنتی تا زمان پذیرش کامل ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌شود.

با شروع استفاده پول‌های دیجیتالی تشخیص فیزیکی و قیمت‌گذاری پول‌ها کاهش پیدا کرد و دیگر نیاز به مشخص‌کردن ارزش سنتی ارزهای دیجیتال نیست. بااین‌وجود، ما همچنان از واحدهای قیمت‌گذاری آشنا استفاده می‌کنیم، زیرا این معیار هنوز پابرجاست.

منطقی است که شکل دیجیتالی جدیدی از پول مثل بیت‌کوین که با سیستم قدیمی متولد نشده‌ است، نیاز به اتخاذ یک سیستم واحد برای پذیرش انبوه و پرداخت‌های خرد داشته باشد.

به همین دلیل است که بیت‌کوین تا هشت رقم اعشار وجود دارد.

حتی با درنظرگرفتن این سیستم هم مشکل این است که ارزهای دیجیتال در کنار سیستم پولی موجود و ریشه‌های قدیمی آنها معرفی می‌شوند و همین موضوع باعث شده تا مردم نتوانند کریپتو را یک پول منطقی و قابل‌قبول بدانند.

جمع‌بندی

در این مطلب از بیت‌کوین، واحد‌های پولی و تصوری که درباره تقسیم‌بندی واحد‌های بیت‌کوین و به‌طورکلی ارزهای دیجیتال وجود دارد صحبت کردیم. شما چه تصوری درباره بیت‌کوین داشتید؟ باتوجه‌به پذیرش همه‌گیرتر پول‌های دیجیتال و جایگاهی که در اقتصادی جهانی به آنها اختصاص‌داده‌شده است، تا چه اندازه می‌تواند این رشد پیشروی کند؟

تجربیات و اطلاعات خود را با ما برای تکمیل کردن این مطلب به اشتراک بگذارید. امیدواریم خواندن این مطلب راه‌گشای شما برای آشنایی بیشتر با ارزهای دیجیتال و فناوری‌های وابسته به آنها باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx