نقد بیت‌کوین؛ بررسی مقاله Black Paper از نسیم طالب

مقاله بلک پیپر از طالب

در تفکر انتقادی نکته‌ای وجود دارد که به ما می‌گوید اگر شما در مورد چیزی اعتقاد و تعصب زیادی دارید در مواجهه با انتقاد، نرمی به خرج دهید.

اما در دنیای کریپتو با در نظر گرفتن جدید بودن تکنولوژی بلاک‌چین، علی‌رغم تعصبات فراوان مرتبط با بیت‌کوین و کریپتو، دیدگاه‌های مخالف زیادی وجود دارد. 

اگر بخواهیم بیت‌کوین را از نزدیک بررسی کنیم، بهترین نقطه شروع توجه به نظرات کسانی است که از حامی بیت‌کوین به منتقد آن تبدیل شده‌اند.

عناوین مطلب:

در این مقاله ما به بررسی ادعاها و صحبت‌های آقای Nassim Nicholas Taleb (نسیم نیکلاس طالب) نویسنده کتاب Fooled by Randomness می‌پردازیم. 

طالب، از حامی تا منتقد!

نسیم طالب نویسنده مشهور 5 کتاب Incerto با موضوع “تصمیم‌گیری در شرایط عدم قطعیت و میزان آسیب پذیری تعصبات رفتاری و روانی ما نسبت به اندازه گیری احتمالات حقیقی و آینده رویداد‌ها یا ارزش دارایی‌ها” است.

مشهور‌ترین کتاب او Black Swan (سال 2007) نام دارد. این کتاب توسط روزنامه بریتانیایی Sunday Times به عنوان یکی از 12 کتاب پر نفوذ پس از جنگ جهانی دوم توصیف کرده است.

طالب در ابتدا یکی از حامیان بیت‌کوین بود و در این راستا یک معرفی برای یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های نقد و بررسی بیت‌کوین با نام The Bitcoin Standard نوشته شده توسط Saifedean Ammous ارائه کرده است.

با این حال اوضاع به همین شکل ادامه پیدا نکرد و عقیده طالب در مورد بیت‌کوین در مارس سال 2021 تغییر کرد.

به نظر می‌رسد طالب قبل از گذاشتن نام خود روی یک کتاب با این موضوع، تحقیقات کافی انجام نداده است. با این حال، او موضع خود را در کتابی با نام Bitcoin Black Paper توصیف می‌کند.

بلک پیپر بیت‌کوین

همان‌طور که از عنوان این بخش مشاهده می‌کنید، بلک پیپر بیت‌کوین طالب با هدف رد ادعای استفاده بیت‌کوین به عنوان پول یا راهی برای حفظ ارزش نوشته شده است. البته نظرات آقای طالب برای انجمن بیت‌کوین معنای چندانی ندارند.

بیشتر بخوانید: چه انتقادهایی علیه بیت‌کوین و اکوسیستم آن وجود دارد؟

طالب در بلک پیپر خود این گونه به نقد بیت‌کوین می‌پردازد:

“در نسخه فعلی، با وجود ترند‌های اجتماعی این ارز، بیت‌کوین نتوانسته ایده ارز بدون حاکمیت را برآورده سازد (اثبات شده بیت‌کوین حتی یک ارز نیست)، همچنین این پروژه کریپتو در کوتاه مدت و بلند مدت نتوانسته به عنوان حفظ ارزش عمل کند (ارزش آن بیش از 0 نیست)، علاوه‌بر آن این پروژه راه قابل اتکا برای محافظت در برابر تورم نیست و بدتر از همه این پروژه نه به صورت غیرمستقیم، نه بهشتی برای سرمایه‌گذاران یا سپری در برابر ظلم دولت‌ها به مردم یا یک وسیله محافظت برای در برابر بحران‌های مالی و دنبال‌دار عمل نمی‌کند.”

بیشتر بخوانید: آیا بیت‌کوین می‌تواند سپری در برابر تورم باشد؟

طالب به خاطر صحبت‌‌های جنجالی نسبت به مسائل مختلف مشهور است. بنابراین در اینجا ما می‌توانیم ادعاهای او را به صورت ساده مورد بررسی قرار دهیم.

در حال حاضر متاسفانه امکان ارجاع به توییت‌های او وجود ندارد زیرا با مواجهه با بازخورد‌های منفی از سمت انجمن بیت‌کوین، آن را قفل کرده است. 

در ادامه دو ادعای آقای طالب را در مورد بیت‌کوین مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1. ارزش ضمنی بیت‌کوین صفر است!

بیت‌کوین مانند یک شرکت درآمد تولید نمی‌کند و ارزش آن از شبکه و مشارکت کنندگانی (ماینر‌ها) که از این سیستم پشتیبانی می‌کنند نشات می‌گیرد.

پاداشی که در حال حاضر شبکه بیت‌کوین برای ماینر‌های خود در نظر گرفته است 6.25 واحد بیت‌کوین به ازای هر بلاک است اما این مقدار پس از استخراج هر 210,000 بلاک (تقریبا هر چهار سال)، نصف می‌شود ( هاوینگ بیت‌کوین ). این رویه تا استخراج همه 21 میلیون واحد بیت‌کوین ادامه دارد.

طالب در ادعا‌های خود به ما می‌گوید که ماینر‌ها ممکن است به راحتی از پشتیبانی شبکه دست بکشند مخصوصا زمانی که همه بیت‌کوین‌ها استخراج شوند.

البته استخراج همه بیت‌کوین‌ها حدودا تا سال 2140 میلادی به طول می‌انجامد اما پس از آن بدون پشتیبانی ماینر‌ها، ارزش بیت‌کوین به صفر می‌رسد. فرضیه او این است که اگر بیت‌کوین هیچ درآمدی نداشته باشد بنابراین ارزش آتی آن نیز 0 خواهد بود در این حالت ارزش فعلی آن نیز 0 است.

کارمزد ماینرها
آقای طالب در فرضیه خود کارمزدی که ماینر‌ها برای پردازش تراکنش‌ها دریافت می‌کنند را نادیده گرفته است. این پاداش‌ها با افزایش فعالیت شبکه به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

در واقع رویدادی که پس از استخراج 21 میلیون بیت‌کوین با آن مواجه خواهیم شد هنوز مشخص نیست اما لزوما به معنای به صفر رسیدن قیمت بیت‌کوین نیست.

اما پول دولت‌ها پتانسیل به صفر رسیدن را دارد. شانس بروز این اتفاق براساس سواپ‌های پیشفرض اعتباری اندازه گیری می‌شود.

این روش لزوما نوعی بیمه برای اوراق قرضه پیشفرض دولت‌ها ارائه می‌دهد. براساس منطق آقای طالب، در اینجا نیز وجود سواپ‌های پیشفرض اعتباری برای دلار آمریکا می‌تواند شانسی هر چند کوچک برای ارزش صفر آن باشد.

بیشتر بخوانید: پول باثبات (Sound Money) چیست و چرا بیت‌کوین باثبات است؟

2. بیت‌کوین به عنوان “حفظ ارزش” کاربرد ندارد!

در این بلک پیپر، آقای طالب فکر می‌کند نوسانات بیت‌کوین آن ‌چنان زیاد است که نمی‌توان از آن به عنوان یک ارز پایدار یا راهی برای حفظ ارزش استفاده نمود.

دارایی ذخیره ارزش
اگر تعریف حفظ ارزش را در نظر بگیریم، یک دارایی باید بتواند قدرت خرید خود را در آن آینده نیز حفظ کند.

بیشتر بخوانید: ارزش بیت‌کوین چقدر است؟ چگونه بیت‌کوین را ارزش‌گذاری کنیم؟

آقای طالب هزینه بالای تراکنش و سرعت پایین تایید آن‌ها در شبکه را مورد نقد قرار داده که البته این مسئله در زمان‌های اوج بار یا حمله به شبکه بیشتر به چشم می‌خورد تا زمان‌های معمول.

او این گونه عنوان کرده که به دلیل این مشکلات، امکان خرید حتی یک قهوه نیز وجود ندارد. با این حال در پاسخ به این مشکل، او هیچ اشاره‌ای به شبکه Lightning نداشته است. این شبکه با هدف بهبود سرعت و هزینه تراکنش‌های بیت‌کوین در حال توسعه است.

بیت‌کوین و تکنولوژی دفترچه توزیع شده حساب‌های آن، در واقع محدودیت‌هایی دارند. تکنولوژی بلاک‌چین اکنون نسبت به زمان پیدایش بیت‌کوین تکامل قابل توجهی را تجربه کرده است با این حال ما نمی‌توانیم کل ایده بیت‌کوین را نادیده بگیریم.

تفکر سیاه و سوگیری متعصبانه

البته بزرگ‌ترین مشکل آقای طالب لزوما جزییات نقد آن نیست چرا که در این مقاله به جزییات نقد او پاسخ داده‌ایم، اما مشکل او به نظر احساس گناه او در تایید سوگیری دیگران و تاکید بر آن‌هاست.

با جدا شدن آقای طالب از انجمن Ammous (کسی که در دفاع از بیت‌کوین به هیچ چیز رحم نمی‌کند)، و با در نظر گرفتن جامعه کریپتویی توییتر، او تصمیم به تغییر جهت و مخالفت با بیت‌کوین گرفته است.

او بدون فوت وقت برای پشتیبانی از موضع جدید خود دست به نوشتن یک مقاله جدید نمود که امروز آن را با عنوان «بلک پیپر طالب می‌شناسیم».

اگر بخواهیم منصفانه ارزش بیت‌کوین را در دادگاه قانونی مورد ارزیابی قرار دهیم، و با حضور آقای طالب به عنوان شاهد دادرسی، مدافعان بیت‌کوین مسلما برای بی اعتبار کردن او تلاش خواهند کرد چرا که او نظر خود را در مدت کوتاهی تغییر داده و حتی برای موضع جدید خود اقدام به ارائه یک تئوری پیچیده نموده است.

در این دادگاه فرضی، مدافعان بیت‌کوین می‌توانند حتی بسیاری از اتهامات دیگر را نیز براساس دشمنی آقای طالب با بیت‌کوین ارائه دهند. 

شما به عنوان خواننده این مقاله ممکن است این ایده را مطرح کنید که آقای طالب در حال دنبال کردن عقیده (تعصب) نرم خود در مورد بیت‌کوین است. اما بدون توجه به اظهارات او، در حال حاضر تنها جایی که بیت‌کوین مورد مناظره قرار می‌گیرد دادگاه افکار عمومی است.

هر کسی با تفکر انتقادی می‌تواند با سبک و سنگین کردن ادعاهای مطرح شده از سوی آقای طالب در بلک پیپر خود و واقعیت در مورد مسیر خود تصمیم گیری کند.

دیدگاهی که در آن می‌گوید بیت‌کوین باید ارزشش صفر باشد چون در آینده از نظر تئوری هیچ ارزشی نخواهد داشت را می‌توان به راحتی با ارجاع به قیمت فعلی بیت‌کوین رد کرد.

اگر بخواهیم دیدگاه این دسته افراد را به طور کلی زیر سوال ببریم باید موفقیت این ارز را به عنوان یک سیستم پولی مقاوم در برابر سانسور، Permissionless (بدون نیاز به اجازه) و بدون دخالت قدرت مرکزی تصمیم گیرنده در آن ارزیابی کنیم.

بیت‌کوین در عمر 12 ساله خود هیچ گونه تراکنش متقلبانه و یا خرابی را در شبکه خود تجربه نکرده است. از خودتان بپرسید آیا ارزش آن باید صفر باشد؟

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx