تاریخچه بیت‌کوین؛ (پادشاه ارزهای دیجیتال از پیدایش تا اکنون)

تاریخچه بیت کوین

بیت‌کوین که امروزه پادشاه ارزهای دیجیتال دنیا است، تاریخچه پرتلاطمی دارد.

اگر نمی‌دانید که این ارز دیجیتال چه فراز و نشیب‌هایی را طی کرده تا به جایگاه امروز برسد، با ما همراه باشید تا در ادامه شما را با تاریخچه بیت‌کوین؛ این ارز دیجیتال پرطرفدار آشنا کنیم.

نکات کلیدی

  • سازندگان بیت‌کوین ناشناس هستند و یک فرد یا گروهی با اسم مستعار ساتوشی ناکاموتو، بیت‌کوین را ایجاد کردند.
  • در پروتکل بیت‌کوین هر چهار سال یک بار هاوینگ رخ می‌دهد که باعث افزایش قیمت آن می‌شود.
  • مهمترین رویدادها تا رسیدن بیت‌کوین به پذیرش کنونی را می‌توان انتشار وایت پیپر آن در 2018، راه‌اندازی پلتفرم BitPay در 2011 و سال 2017 که پذیرش گسترده بیت‌کوین اتفاق افتاد را نام برد.

بیت‌کوین چیست؟

پیش از صحبت در مورد تاریخ پیدایش بیت‌کوین، نیاز است تا در مورد مفهوم آن صحبت کنیم.

عناوین مطلب:

بیت‌کوین ارز دیجیتالی است که غیر متمرکز بوده و همتا به همتا است. معنا همتا به همتا بودن این است که افراد می‌توانند بدون نیاز به حضور یک شخص سوم به عنوان واسط، اقدام به جابه‌جایی بیت‌کوین کنند.

در سیستم‌های مالی سنتی، تراکنش‌ها با کمک یک شخص واسط انجام می‌شد. انجام این فرآیند هزینه‌های تراکنش را افزایش می‌داد.

در چنین شرایطی، بیت‌کوین به وجود آمد که به واسطه آن مردم برای انجام تراکنش‌ها، نیازی به دولت یا موسسات مالی ندارند و می‌توانند بدون نیاز به حضور آن‌ها، فرآیند انتقال پول را انجام دهند.

بیت‌کوین در واقع به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از شبکه بلاک‌چین، اقدام به ردیابی و تأیید تراکنش‌ها کرده و از این طریق تراکنش‌های مالی خود را انجام دهند.

البته با وجود این که ایده بیت‌کوین نو و جدید است، اما تعدادی از ویژگی‌های پول‌های سنتی مثل قابل حمل بودن، کمیابی، دوام، تعویض پذیری و تقسیم پذیری را داراست.

البته که بیت‌کوین به جای اعتماد به پشتوانه‌های فیزیکی مانند نقره و طلا یا مقامات مرکزی، طبق قواعد ریاضی عمل می‌کند. اگر می‌خواهید درباره بیت‌کوین بیشتر بدانید کلیک کنید:

آموزش بیت‌کوین: چگونه بیت‌کوین بخریم و با امنیت بالا آن را نگهداریم؟

پیدایش بیت‌کوین

پس از آن که در مورد مفهوم بیت‌کوین صحبت کردیم، حال نیاز است تا در مورد تاریخچه پیدایش این رمز ارز صحبت کنیم.

تاریخچه پیدایش بیت‌کوین به سال 2009 باز می‌گردد. بیت‌کوین اولین ارز دیجیتالی بود که توسط اکثریت جامعه مورد پذیرش قرار گرفت.

در واقع مفهوم اولیه ارز دیجیتال از دهه 1980 وجود داشت و تلاش‌های زیادی نیز برای ایجاد یک ارز دیجیتالی که مورد پذیرش جامعه باشد، انجام شده بود .

اما در نهایت شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو اقدام به ایجاد ارز دیجیتالی به نام بیت‌کوین کرد. در واقع بیت‌کوین تکرار یک ایده قدیمی با فناوری‌های جدید بود.

غیر ممکن است که بخواهیم در مورد تاریخچه بیت‌کوین صحبت کنیم و در مورد فناوری بلاک‌چین توضیحی ندهیم.

فناوری بلاک‌چین مفهوم جدیدی نیست و ایده آن به سال‌های 1970 باز می‌گردد. فناوری بلاک‌چین ایده منحصربه‌فردی بود که باعث شد تا روش کار کل صنعت فین تک تغییر پیدا کند.

مفهوم بلاک‌چین

بلاک‌چین یک سیستم است که در آن تراکنش‌ها و تبادلات به صورت رمزنگاری شده ثبت می‌شود. این یعنی معاملات نمی‌توانند تغییر کرده یا حذف شوند. همچنین همه کاربران می‌توانند به اطلاعات آن دسترسی پیدا کنند.

بلاک‌چین در واقع یک فناوری انقلابی است که می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از کاربردها از جمله امور مالی، زنجیره تامین و در دولت‌ها استفاده شود.

ساختار بلاک‌چین به شکلی است که در آن شاهد بلوک‌هایی هستیم که هر کدام شامل یک مجموعه معاملات است. بلوک‌ها بر اساس زمان ایجاد، به یکدیگر زنجیر شده و از این طریق زنجیره بلاک‌چین را تشکیل می‌دهند.

هر بلوک رمزنگاری شده و آدرس بلوک قبلی را نیز دارد. همین امر جعل یا تغییر معاملات را غیر ممکن می‌کند.

برای افزودن یک معامله به بلاک‌چین، باید توسط شبکه از طریق فرآیندی به نام ماینینگ، اطلاعات تایید شود.

ماینینگ یک فرآیند محاسباتی است و اولین ماینری که بتواند این محاسبات را انجام دهد، پاداشی به عنوان «حق افزودن معامله به بلاک‌چین» دریافت می‌کند.

در واقع بلاک‌چین فناوری شفاف است چرا که همه کاربران شبکه می‌توانند به تمام معاملاتی که در بلاک‌چین ثبت شده، دسترسی پیدا کنند. این شفافیت مانع از تقلب و فساد می‌شود.

در واقع فناوری بلاک‌چین بود که قرارگیری آن در کنار ایده بیت‌کوین باعث شد تا این رمز ارز در جامعه پذیرفته شود.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره بلاک‌چین بدست آورید بخوانید: تکنولوژی بلاک‌چین (Blockchain) چیست؟

image 97

همانطور که در تصویر بالا مشخص است، بیت‌کوین این رویدادهای مهم را پشت سر گذاشته است:

  • 2008: انتشار وایت پیپر بیت‌کوین
  • 2009: اولین تراکنش بیت‌کوین انجام شد
  • 2011: پلتفرم BitPay راه‌اندازی شد.
  • 2013: افزایش قیمت بیت‌کوین
  • 2013: FBI پلتفرم Silk Road که یک بازار آنلاین در دارک وب بود و از بیت‌کوین برای تراکنش‌های مالی استفاده می‌کرد را از بین برد.
  • 2014: پیدایش اولین صرافی مختص بیت‌کوین و از بین رفتن آن در همان سال
  • 2015: شروع پذیرش گسترده بیت‌کوین
  • 2017: مهمترین سال برای بیت‌کوین از نظر میزان پذیرش و افزایش تراکنش‌ها
  • 2018: بازنگری در شبکه لایتنینگ

بحران مالی 2007 و ظهور بیت‌کوین

پس از آن که شما را با پیش نیازهای لازم برای معرفی بیت‌کوین و بررسی تاریخچه آن آشنا کردیم، حال نیاز است تا سفری به سال 2007 داشته باشید.

در سال 2007 حباب وام‌های رهنی ایالات متحده ترکید و این اتفاق باعث ایجاد یک بحران بانکی در آمریکا شد.

در تاریخ 15 سپتامبر 2008، Lehman Brothers یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ایالات متحده به واسطه این بحران ورشکسته شد.

این آشفتگی مالی و رکود بزرگ باعث افزایش بی‌اعتمادی به بانک‌ها شد و در نهایت بازار نیاز پیدا کرد که از یک ابزار جدید برای معاملات استفاده کند. این ابزار باید ویژگی‌های خاصی داشت تا مورد پذیرش قرار بگیرد.

مهم‌ترین ویژگی این ابزار غیر متمرکز بودن آن است. در واقع نباید توسط شخص یا گروهی مدیریت و کنترل شود.

این نیاز و ایده‌های قبلی مثل ارز دیجیتال و فناوری بلاک‌چین در نهایت باعث شد تا یک فرد یا گروهی توسعه دهنده ناشناس با اسم مستعار ساتوشی ناکاموتو، به صورت رسمی بیت‌کوین را در تاریخ 18 آگوست 2008 معرفی کنند.

دو ماه بعد، در تاریخ 31 اکتبر 2008، این گروه وایت پیپر بیت‌کوین که در واقع توضیحی از این ارز دیجیتال است را منتشر کرد. وایت پیپر بیت‌کوین ایده هیجان انگیزی را به جامعه سرمایه گذار ارائه کرد.

در واقع ایده‌های اصلی بیت‌کوین همان اهدافی بود که بازار به آن نیاز داشت. بیت‌کوین امضا دیجیتال امن، عدم نیاز به حضور یک شخص واسط، مکانیزم اثبات کار (PoW) و رمزگذاری در تراکنش‌ها را همزمان با هم داشت.

بیت‌کوین از فناوری بلاک‌چین برای تایید بلاک و محافظت از شبکه استفاده می‌کرد. همچنین امنیت تراکنش‌های انجام شده توسط آن بسیار بالا بود.

تولد بیت‌کوین: بلوک جنسیس

در 3 ژانویه 2009، بلوک پیدایش بیت‌کوین، با نام بلوک 0 ایجاد شد. در واقع ایجاد این بلوک، تولد شبکه بیت‌کوین و آغاز یک انقلاب در حوزه مالی بود.

بلوک پیدایش یا Genesis در تاریخچه بیت‌کوین اهمیت نمادین دارد و به ناکاموتو، 50 بیت‌کوین پاداش داد.

ایجاد این بلوک پایه و اساس ماهیت غیر متمرکز و شفاف بیت‌کوین را ایجاد کرد و به توسعه و پذیرش مشهورترین ارز دیجیتال جهان کمک کرد.

در همین راستا توصیه می‌کنیم بخوانید: تراکنش کوین بیس (Coinbase Transaction) چیست؟

شروع روند صعودی قیمت بیت‌کوین

در چند ماه اول آغاز فعالیت بیت‌کوین، تنها ماینرها به بلاک‌چین بیت‌کوین دسترسی داشتند. در ابتدا افراد بیت‌کوین را صرفاً برای تجربه با هم معامله می‌کردند.

در این زمان چون بیت‌کوین در بین جامعه ارزشی نداشت، قیمتی نیز نداشت. در واقع بیش از یک سال طول کشید تا اولین ترید و معامله بر روی بیت‌کوین انجام شود.

در پایان سال 2018، New Liberty Standard اولین نرخ مبادله بیت‌کوین را منتشر می‌کند که در آن، ۱ دلار برابر 1309.3 بیت‌کوین بود. همچنین در ماه دسامبر، ناکاموتو نسخه دوم بیت‌کوین را منتشر کرد.

با وجود این که اولین قیمت بیت‌کوین در سال 2018 ثبت شد، اما 2 سال طول کشید تا اولین استفاده از این ارز دیجیتال برای خرید کالاهای واقعی انجام شود.

در ماه می سال 2010، لازلو هانیچ (Laszlo Hanyecz) که یک برنامه نویس ساکن فلوریدا بود، 10,000 بیت‌کوین برای دوستش جرمی استوردیوانت در لندن فرستاد تا در ازای آن دو عدد پیتزا بخرد.

دوستش نیز با دریافت بیت‌کوین، 2 پیتزا به ارزش کل 25 دلار برای او سفارش داد. در ادامه می‌توانید ببینید که هانیچ با این تعداد بیت‌کوین می‌توانست چه کالاهایی بخرد:

image 98

 چند ماه پس از انجام این کار، سایر افراد نیز نگاه ویژه ای نسبت به بیت‌کوین پیدا کردند. این موضوع باعث شد تا در چند ماه بعدی سال 2010، ارزش بیت‌کوین بالاخره از یک پنی فراتر برود.

ارزش بیت‌کوین در ابتدا توافقی بود اما بیت‌کوین در 2010 در برخی از صرافی‌ها در دسترس قرار گرفت و بدین ترتیب علاوه بر امکان نگهداری، معامله و خرید بیت‌کوین نیز آسان‌تر از قبل شد.

در سال 2010، صرافی Mt. Gox تاسیس شد که نقش مهمی در محبوبیت اولیه بیت‌کوین ایفا کرد. این صرافی در سال 2010 توسط جید مک کالب به وجود آمد و به سرعت رشد کرد.

در واقع Mt. Gox به کاربران بستری برای معامله بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال ارائه کرد.

لیست شدن در صرافی‌ها باعث شد تا مبادلات بیت‌کوین با قیمت 1 دلار آمریکا معامله شود.

در نوامبر همان سال ارزش بازار بیت‌کوین برای اولین بار از مرز یک میلیون دلار گذشت و در سپتامبر 2012 بنیادی به نام بیت‌کوین برای ترویج توسعه و جذب بیت‌کوین به وجود آمد.

چالش‌های پیش روی بیت‌کوین

یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ماهیت ناشناس بودن و عدم کنترل بر روی جابه‌جایی بیت‌کوین باعث شد تا این ارز دیجیتال پس از شهرت تبدیل به واحد پولی برای مجرمان شود تا با استفاده از بیت‌کوین بتوانند اقدام به جابه‌جایی پول برای انجام کارهای خلاف کنند.

در واقع بیت‌کوین به سرعت توانست در بازار سیاه و دارک وب جایگاه پیدا کند و مجرمان از آن برای خرید کالاهای غیرقانونی، استفاده می‌کردند.

برای سال‌ها، بیش از 70 درصد بیت‌کوین‌ها در دارک ,f مورد استفاده قرار می‌گرفت و این موضوع تبدیل به یک چالش شد.

جاده ابریشم (Silk Road) یک بازار آنلاین بدنام بود که در دارک وب فعالیت می‌کرد که اقدامات غیرقانونی مختلفی با استفاده از بیت‌کوین در آن انجام می‌شد.

در اکتبر 2013، اداره تحقیقات فدرال (FBI) جاده ابریشم را تعطیل کرد و راس اولبریخت را به عنوان مدیر این بازار آنلاین دستگیر کرد.

مقامات FBI وب سایت جاده ابریشم را همراه با دارایی‌های مرتبط با آن، از جمله مقدار قابل توجهی بیت‌کوین، توقیف کردند.

همچنین شخصی در ماه اکتبر سال 2012 آسیب پذیری را در پروتکل بیت‌کوین مشاهده کرد که از طریق آن توانست 184 میلیارد بیت‌کوین برای خود ایجاد کند.

البته این تراکنش‌ها سریعاً شناسایی شد و این 184 میلیارد بیت‌کوین حذف شد.

در همین زمان بود که ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) به عنوان یکی از برنامه نویسان کد بیت‌کوین، اعلام کرد که محدودیت‌های برنامه نویسی در کد بیت‌کوین وجود دارد.

البته بوترین نتوانست جامعه بیت‌کوین را متقاعد کند که نیاز است تا کد بیت‌کوین تغییر پیدا کند، به همین دلیل او اقدام به ساخت یک شبکه جداگانه به اسم اتریوم کرد.

همزمان با ایجاد شبکه اتریوم، بیت‌کوین در جولای 2017 یک ارتقا نرم افزاری را تجربه کرد که باعث پشتیبانی از شبکه لایه دوم لایتنینگ با هدف بهبود مقیاس پذیری شد.

تاریخچه هاوینگ بیت‌کوین

یکی از موضوعاتی که به منظور بررسی تاریخچه بیت‌کوین باید به آن توجه داشته باشید، مفهوم هاوینگ است.

هاوینگ یک رویداد پیش بینی شده در پروتکل بیت‌کوین است که در آن پاداش استخراج بیت‌کوین به نصف کاهش پیدا می‌کند.

این رویداد هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد و در آن مقدار بیت‌کوینی که به استخراج کنندگان به ازای استخراج هر بلاک بیت‌کوین تعلق می‌گیرد، نصف می‌شود.

هاوینگ یک رویداد مهم در تاریخ بیت‌کوین است و تأثیر قابل توجهی بر عرضه و تقاضای بیت‌کوین داشته است. بعد از هر هاوینگ، قیمت بیت‌کوین به طور کلی افزایش پیدا می‌کند.

به منظور بررسی تاریخچه هاوینگ بیت‌کوین باید بدانید که در 28 نوامبر 2012، اولین هاوینگ بیت‌کوین اتفاق افتاد که پاداش استخراج بلاک را از 50 به 25 بیت‌کوین کاهش داد.

انجام اولین هاوینگ باعث شد تا سرعت ایجاد بیت‌کوین‌های جدید کاهش پیدا کرده و این ارز دیجیتال در طول زمان کمیاب‌تر شود.

در 9 ژوئیه 2016، بیت‌کوین دومین هاوینگ را انجام داد و پاداش بلاک را از 25 بیت‌کوین به 12.5 بیت‌کوین کاهش داد.

این اتفاق بار دیگر باعث شد تا سرعت ایجاد بیت‌کوین‌های جدید کم شده و این رمز ارز کمیاب‌تر شود. پس از دومین هاوینگ، قیمت بیت‌کوین به 2550 دلار افزایش یافت.

در 11 می 2020، سومین رویداد هاوینگ بیت‌کوین برگزار شد و پاداش بلاک از 12.5 به 6.25 بیت‌کوین کاهش پیدا کرد.

در طول این چرخه هاوینگ، ارزش بازار بیت‌کوین برای اولین بار از 1 تریلیون دلار گذشت و بیت‌کوین به بالاترین حد خود یعنی 67450 دلار رسید. انتظار می‌رود که در سال 2024، آخرین هاوینگ بیت‌کوین انجام شود.

در همین راستا بخوانید: وقتی آخرین بیت‌کوین استخراج شد چه اتفاقی می‌افتد؟

نوسانات قیمت بیت‌کوین در طول تاریخ

image 99

یکی از مواردی که به منظور بررسی تاریخ بیت‌کوین باید به آن توجه داشته باشید، نوسانات قیمتی این ارز دیجیتال است.

قیمت بیت‌کوین از زمانی که در سال 2009 وارد بازار مالی شد، در طی سال‌ها افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

در فوریه 2011، قیمت بیت‌کوین با گذشتن از آستانه 1 سنت، به 1 دلار رسید و این اتفاق، نقطه عطفی در تاریخ بیت‌کوین است.

در چند سال اول با وجود افزایش قیمت، بیت‌کوین زیر 10 دلار باقی ماند. همچنین در ژوئن 2011، اولین حباب بیت‌کوین به وجود آمد.

تبلیغات منفی باعث شد تا ارزش بیت‌کوین که بیش از 30 دلار شده بود، دوباره تک رقمی شود. عبور قیمت بیت‌کوین از 100 دلار در ماه آوریل 2011 اتفاق افتاد. دو سال بعد ماه آوریل 2013، قیمت بیت‌کوین به 200 دلار رسید.

در 2013 بیت‌کوین با مسائل مختلف مربوط به قوانین حقوقی و نظارتی فدرال و چالش‌های نرم افزاری گوناگونی مواجه شد و این موضوع باعث شد تا در این دوره قیمت در نوسان باشد.

با این حال در پایان نوامبر همان سال، ارزش بیت‌کوین به بیش از 1000 دلار رسید.

در سال 2016، بسیاری از فروشگاه‌ها بیت‌کوین را به عنوان یک روش پرداخت قبول کردند. این موضوع باعث شد تا قیمت بیت‌کوین دوباره افزایش داد.

در سپتامبر 2014، Overstock.com اولین فروشگاه آنلاین بود که امکان استفاده از بیت‌کوین را فراهم کرد.

این وب سایت که در حوزه فروش آنلاین مبلمان و لوازم جانبی خانه فعالیت داشت، اعلام کرد که کاربران آن می‌توانند با استفاده از بیت‌کوین خرید خود را انجام دهند.

این موضوع باعث شد تا شکاف بین بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال از بین برود.

با ارتقا شبکه در اگوست 2017 قیمت بیت‌کوین از عدد 2700 دلار نیز عبور پیدا کرد و در دسامبر همان سال بیت‌کوین به 19783 دلار رسید.

در تاریخ 2019، بیت‌کوین به ارزش 200 میلیارد دلار رسید.

در اکتبر سال 2020 پی پال اعلام کرد که از بیت‌کوین پشتیبانی کرده و به کاربران خود اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتال را مستقیماً در حساب‌های پی پال خود خریداری کرده، بفروشند و نگهداری کنند. این حرکت دسترسی میلیون‌ها کاربر پی پال را به بیت‌کوین باز کرد.

ادغام بیت‌کوین توسط PayPal نقطه عطف قابل توجهی در پذیرش و ادغام ارزهای رمزنگاری شده در خدمات مالی اصلی بود و موقعیت بیت‌کوین را به عنوان یک ارز دیجیتال قابل دوام و به‌طور گسترده به رسمیت تثبیت کرد.

در تاریخ 2021، تسلا، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهانی، 1.5 میلیارد دلار بیت‌کوین خریداری کرده و به سبد سرمایه گذاری شرکت اضافه کرد.

این موضوع باعث شد تا در نوامبر 2021 بیت‌کوین به حداکثر قیمت تاریخی خود یعنی 68990 دلار برسد.

 امروزه شاید ارزش یک بیت‌کوین کم شده و قیمت آن به محدوده 30000 دلاری رسیده است اما انتظار می‌رود که در آینده‌ای نه چندان دور دوباره شاهد جهش قیمت بیت‌کوین باشیم.

سوالات متداول

بیت‌کوین توسط چه کسی و در چه سالی ایجاد شد؟

یک فرد یا گروه توسعه دهنده ناشناس با اسم مستعار ساتوشی ناکاموتو، به صورت رسمی بیت‌کوین را در تاریخ 18 آگوست 2008 معرفی کردند.

هاوینگ بیت‌کوین چیست؟

هاوینگ بیت‌کوین یک رویداد پیش بینی شده در پروتکل بیت‌کوین است که در آن پاداش استخراج بیت‌کوین به نصف کاهش می‌یابد. این اتفاق هر چهار سال یک بار انجام می‌شود و با هر هاوینگ، قیمت بیت‌کوین معمولا یک افزایش شدید را تجربه می‌کند.

بالاترین قیمت در تاریخ بیت‌کوین چقدر است؟

در نوامبر 2021 بیت‌کوین به قیمت تاریخی خود یعنی 68990 دلار رسید.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به تاریخچه ارز دیجیتال بیت‌کوین انداختیم و تلاش کردیم تا شما را با اتفاقات مهمی که در طول تاریخ ایجاد این ارز دیجیتال افتاده است، آشنا کنیم.

بررسی موارد گفته شده در این مطلب باعث می‌شود تا متوجه شوید که هر اتفاق تاریخی چه تاثیری بر روی روند بیت‌کوین گذاشته و این ارز برای رسیدن به این حد از پذیرش چه رویدادهایی را تجربه کرده است.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx