آیا کامپیوترهای کوانتومی تهدیدی برای بیت‌کوین هستند؟

کامپیوترهای کوانتومی

شبکه بیت‌کوین به دلیل استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری پیچیده، از قدرت فوق‌العاده‌ای برخوردار است؛ اما اگر در آینده‌ای نزدیک، کامپیوترها به حدی پیشرفت کنند که دیگر استانداردهای رمزنگاری فعلی پاسخگوی آن‌ها نباشند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اخیرا این موضوع به یکی از نگرانی‌های مهم تبدیل شده که به دلیل پیشرفت کامپیوترهای کوانتومی به وجود آمده است.

پردازش‌های کوانتومی با توجه به ویژگی‌های منحصر به‌فردی که دارند، هم یک اتفاق خوب هستند و هم به عنوان یک خطر محسوب می‌شوند؛ چراکه کامپیوترهای کوانتومی، از تکنولوژی و قوانین فیزیک کوانتوم جهت سرعت بخشیدن به محاسبات و پردازش‌های انبوهی از داده‌ها بهره می‌برند؛ به طوری که کامپیوترهای فعلی قادر به انجام این کارها نیستند.

عناوین مطلب:

بیشتر بخوانید: کامپیوترهای کوانتومی؛ رقیب سرسخت بلاک‌چین

در این مقاله، قصد داریم تا به بررسی تهدیدهایی که پردازش‌های کوانتومی برای صنعت بلاک‌چین به وجود می‌آورند، بپردازیم. پس اگر شما هم نگران وجود چنین تهدیدهایی هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آیا شکستن کلید خصوصی بیت‌کوین امکان‌پذیر است؟ 

تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است؛ اما با وجود حمله‌ای به نام “جستجوی فراگیر (Brute Force)”، امکان دستیابی به کلید خصوصی یک کیف پول بیت‌کوین وجود دارد.

در این نوع حمله، یک جستجوی فراگیر و خودکار در میان ترکیب‌های ممکن برای حدس زدن کلید خصوصی، توسط کامپیوتر انجام می‌شود که در نهایت به یک شخص اجازه دسترسی به دارایی‌های فرد دیگری را می‌دهد.

البته در این فرآیند، هکرها باید یکی از 2 به توان 256 حالت ممکنی که برای هر کلید خصوصی وجود دارد را حدس بزنند که این کار بسیار سخت و زمان‌بر است!

برای اینکه بزرگی این عدد را درک کنید، باید بگوییم که احتمالا تعداد کل اتم‌های موجود در جهان کمتر از این عدد است و کامپیوترهای امروزی قادر به حدس زدن آن نیستند؛ مگر اینکه چند صد سال به طور مدام در حال پردازش باشند.

چقدر با تولید عمومی کامپیوترهای کوانتومی فاصله داریم؟

در حال حاضر، فناوری کوانتومی در حال پیشرفت است و به نتایج خوبی نیز رسیده است.

به عنوان مثال، در فوریه 2021، شرکت مایکروسافت از راه‌اندازی سرویسی به نام Azure Quantum خبر داد که جهت توسعه فناوری کوانتومی کامپیوترهای این شرکت طراحی شده بود.

یا به عنوان مثالی دیگر، شرکت SpinQ در چین که سازنده قطعات کامپیوتری است، درحال کار روی یک سیستم کوانتومی است که قرار است در صورت امکان، آن را به صورت یک کالای عمومی و با قیمت 5000 دلار در اختیار مردم قرار دهد.

مرکز امنیت سایبری ناتو در مارس 2022 نیز اعلام کرد که این پروژه، تمام آزمایش‌های ایمن‌سازی جریان‌های ارتباطی را با عنوان”جهان پسا کوانتومی” با موفقیت گذرانده است.

آیا واقعا بیت‌کوین در معرض خطر است؟

اگر جهان پسا کوانتومی را در نظر بگیریم، بله! بیت‌کوین در معرض خطر قرار دارد.

وجود این خطر به دلیل پردازش تراکنش‌های آن است که در صف انتظار قرار می‌گیرند؛ هرچند که مدت زمان پردازش خیلی هم طولانی نیست.

در شبکه بیت‌کوین، به‌طور متوسط هر 10 دقیقه یک بار، بلاک‌های جدید استخراج می‌شوند و موضوع این است که تمام تراکنش‌های واجد شرایط، در اولین بلاک در دسترس گنجانده نمی‌شوند و بخشی از آن‌ها در صف قرار می‌گیرند.

به‌محض خروج یک تراکنش از صف انتظار و ثبت آن در یکی از بلاک‌های شبکه، دیگر امکان دست‌کاری آن وجود نخواهد داشت. با این حال از نظر تئوری، امکان شبیه‌سازی کلید خصوصی یک آدرس قبل از تأیید تراکنش، وجود دارد.

در این صورت هکر این اجازه را دارد تا قبل از تأیید بلاک جدید در شبکه، دارایی‌های کاربر را از کیف پول او سرقت کند.

اندرسن چنگ (Andersen Cheng)، مدیرعامل شرکت پست کوانتوم (Post-Quantum)، شرکتی فعال در زمینه امنیت شبکه و پردازش کوانتومی، در مصاحبه‌ای با وب‌سایت دی‌کریپت (Decrypt) درباره این موضوع گفت:

“هنگامی که یک کلید عمومی در معرض دید قرار دارد، یک کامپیوتر کوانتومی قادر است کلید خصوصی مربوط به آن را خیلی سریع و در عرض چند دقیقه یا حداکثر چند ساعت پیدا کند.”

تهدید اصلی، تنها مربوط به لو رفتن کلیدهای خصوصی نیست؛ بلکه موضوع مهم‌تر این است که کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند بدون اینکه قربانی متوجه شود، کلید خصوصی او را شبیه‌سازی کنند و این امر باعث می‌شود اعتماد سرمایه‌گذاران به ماهیت بلاک‌چین خدشه‌دار شود.”

شاید بتوان گفت که خوشبختانه، در حال حاضر به چنین مرحله‌ای نرسیده‌ایم. مارک وبر (Mark Webber) یکی از اساتید دانشگاه بریتانیا، معتقد است که برای شکستن چنین سطحی از رمزنگاری، نیاز به 1.9 میلیارد کیوبیت (Qubit) قدرت پردازشی است.

کامپیوتر کوانتومی شرکت IBM
تصویری از کامپیوتر کوانتومی شرکت IBM

اندرسن چنگ، در مصاحبه قبلی خود معتقد بود که محاسبات کوانتومی به این زودی‌ها وارد دنیای ما نخواهند شد؛ اما این را هم نمی‌توان گفت که محاسبات کوانتومی و خطراتی که ممکن است این فناوری ایجاد کند، صنعت بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال را درگیر نخواهد کرد.

چنگ در این باره گفته: ” افرادی که می‌گویند حداقل 20 تا 30 سال با ظهور کامپیوترهای کوانتومی فاصله داریم و لازم نیست نگران آن‌ها باشیم، اغلب کامپیوترهای کوانتومی تجاری را مد نظر قرار داده‌اند. در حالی که در دنیای امنیت سایبری، تهدید از آن چیزی که تصورش را می‌کنید به ما نزدیک‌تر است.”

ویتالیک بوترین نیز در سال 2019 درباره کامپیوترهای کوانتومی این گونه گفته بود: “اگر بخواهم درباره دستاوردهای اخیر فناوری محاسبات کوانتومی، در یک جمله نظرم را بیان کنم، باید بگویم رابطه آن‌ها با محاسبات کوانتومی واقعی، شبیه به رابطه بین بمب‌های هیدروژنی و هم‌جوشی هسته‌ای است. اثبات اینکه این پدیده و قابلیت استفاده از قدرت آن وجود دارد یا خیر، امکان‌پذیر است؛ اما همچنان تا رسیدن به مرحله استفاده واقعی، از آن فاصله زیادی داریم”.

توییت ویتالیک بوترین
توییت ویتالیک بوترین درباره کامپیوترهای کوانتومی

با توجه به تخمین‌هایی که وجود دارد، ممکن است فقط 5 سال دیگر تا رسیدن به پردازش‌های کوانتومی که قادر به شکستن کدهای رمزنگاری هستند، فاصله داشته باشیم. البته این گفته به این معنا نیست که 5 سال آینده، کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند سیستم رمزنگاری بیت‌کوین را هم دور بزنند.

اندرسن چنگ با اشاره به اجتناب‌ناپذیر بودن این قضیه گفت: “در حال حاضر ما نگران نمونه اولیه یک کامپیوتر کوانتومی هستیم که با کیفیتی پایین و در یک زیرزمین ساخته شده است (اشاره به پروژه دانشگاه مریلند آمریکا دارد).

این کامپیوتر قادر است مدل‌های رمزنگاری فعلی را بشکند و ارزهای دیجیتال را هم درگیر خطرات این فناوری کند. در کل، این قضیه اجتناب‌ناپذیر است و باید اکوسیستم ارزهای دیجیتال در مقابل کامپیوترهای کوانتومی ایمن شوند.”

برای مقابله با تهدیدات کامپیوترهای کوانتومی، چه اقدامی باید انجام دهیم؟

بسیاری از افراد، در حال بررسی مسائلی هستند که نه تنها بر بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال، بلکه بر سایر سیستم‌های وابسته به رمزنگاری مانند بانک‌ها نیز تأثیرگذار هستند.

به عنوان مثال، محققان دانشگاه امپریال کالج (Imperial College)، یک سافت فورک برای بلاک‌چین بیت‌کوین پیشنهاد داده‌اند که امکان انتقال امن دارایی‌ها را به کیف پول‌های مقاوم در برابر فناوری کوانتومی فراهم می‌کند.

شرکت کوین شیرز (CoinShares) که در حوزه مدیریت ارزهای دیجیتال فعالیت دارد، در وب‌سایت خود درباره فناوری کوانتومی این گونه نوشته است: “استفاده از محاسبات کوانتومی برای شکستن ساختار رمزنگاری بیت‌کوین حتی اگر تلاشی بیهوده نباشد، کاری غیرمنطقی و غیرعقلانی خواهد بود.

ما معتقدیم که در حال حاضر و شاید تا ابد، حتی با ترکیب هزینه‌های توسعه و قابلیت‌های یک سیستم کوانتومی، امکان رقابت با ماینرهای ASIC از نظر فنی و اقتصادی وجود نخواهد داشت.”

اما همچنان با وجود این اظهارات، کارشناسان کوین شیرز توصیه کرده‌اند که به‌منظور جلوگیری از تهدیدات احتمالی، بهتر است در دهه بعدی نسبت به تغییر زیرساخت‌های رمزنگاری فعلی اقدام شود.

سخن پایانی

همانطور که همه ما می‌دانیم، ماهیت شبکه‌های بلاک‌چینی، تغییرناپذیری و ایجاد امنیت است. اما ممکن است گاهی پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های مختلف، منجر به تهدید ماهیت بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال شوند.

از موارد مهمی که اخیرا ذهن فعالان این حوزه را درگیر کرده است، پیشرفت فناوری و محاسبات کوانتومی است که یک تهدید و خطر بزرگ برای شبکه‌های بلاک‌چینی محسوب می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با خطرات احتمالی کامپیوترهای کوانتومی، تاثیر آن‌ها بر بلاک‌چین و ارز دیجیتالی مانند بیت‌کوین و نحوه مقابله با این خطرات آشنا کنیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx