پروپزال بهبود بیت‌کوین یا BIP چیست و چگونه کار می‌کند؟

‌BIP بیت کوین

BIP مخفف Bitcoin Improvement Proposal به معنای پروپوزال بهبود بیت‌کوین است.

ساختار بیت‌کوین از نرم‌افزار، سخت‌افزار، منابع انرژی و سیستم حاکمیتی که توسط کد کنترل می‌شود تشکیل شده است. در شبکه بیت‌کوین، با راه اندازی یک Node در واقع شخص با کد‌های قوانین شبکه موافقت می‌کند.

همان طور که می‌دانید بلاک‌چین بیت‌کوین، یک شبکه متن‌ باز و غیرمتمرکز است که از مکانیزم اجماع POW یا اثبات کار برای تایید تراکنش‌های خود استفاده می‌کند.

عناوین مطلب:

هیچ قدرت مرکزی نمی‌تواند برای تغییراتی که در آینده بر روی هسته بیت‌کوین اعمال می‌شود تصمیم گیری کند. به جای آن، تصمیمات حول محور توسعه این بلاک‌چین توسط انجمن آن و از طریق پروپزال‌های بهبود بیت‌کوین صورت می‌گیرد. 

از مرحله اولیه ایجاد پروپوزال تا مراحل آخر، فرآیند توسعه آن طولانی و با هدف حفظ امنیت شبکه و تضمین حفظ اعتماد در داخل بلاک‌چین صورت می‌گیرد.

با این حال، همه تغییرات بیت‌کوین نیازی به فرآیند BIP ندارند. برای مثال تغییراتی که ارتباطی با هسته بیت‌کوین ندارند معمولا توسط تیم توسعه دهنده بدون نیاز به اجماع انجمن صورت می‌گیرند.

به طور خلاصه، پیشنهاداتی که از روش BIP پیاده می‌شوند تغییرات بزرگی در کل سیستم یا ارتقا آن خواهند داشت.

ارتقا SegWit در ارائه نوع جدیدی از تراکنش‌ها و RBF از مهم‌ترین مثال‌های انجام تغییرات توسط BIP در انجمن بیت‌کوین هستند.

پروپوزال بهبود بیت‌کوین (BIP) چیست؟

بیت‌کوین نیز مانند هر بلاک‌چین دیگری نیازمند ارتقا‌های منظم و دائمی است.

BIP یک مدل استاندارد ارائه پیشنهاد است که در آن ایده‌ها، تغییرات و بهبود‌های مناسب و با اتفاق نظر همه برای پروتکل بیت‌کوین ارائه می‌شود.

سند BIP همچنین نوعی سند رسمی برای معرفی ویژگی‌ها و یا فرآیند‌های جدید به شبکه است. محدوده عملیاتی BIP هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد، در این سند از تغییر قوانین مکانیزم اجماع گرفته تا استاندارد‌های انجمن یا فرآیند‌های توسعه پروتکل مورد ارائه و بحث قرار می‌گیرد. 

اولین BIP (با نام BIP 0001) در سال 2011 توسط برنامه نویس ایرانی-بریتانیایی به نام امیر تاکی (Amir Taaki) ثبت شد. او دقیقا دو سال پس از خلق بیت‌کوین، BIP را به عنوان روشی برای بهبود بیت‌کوین توصیف کرد. اعمال تغییرات در پروتکل بیت‌کوین فقط حق ویژه توسعه دهندگان و برنامه نویسان آن نیست. 

ارائه سند BIP
بیت‌کوین به عنوان یک شبکه باز، به هر کسی که مهارت لازم را در این حوزه داشته باشد، امکان مشارکت و ثبت BIP را فراهم می‌کند.

پروپوزال بهبود بیت‌کوین چگونه خلق می‌شود؟

BIP‌های اولیه معمولا نتیجه پروپزال‌های غیررسمی و ایده‌هایی هستند که از دور‌همی‌ها، چت‌های انجمن و یا بازخورد شبکه‌های اجتماعی (مخصوصا CryptoTwitter) سرچشمه می‌گیرند. 

پیش‌تخلیه یک ایده، در انجمن‌های بیت‌کوین و بحث و گفتگو در مورد آن قبل از تبدیل شدن به یک BIP می‌تواند در زمان ایده پرداز و انجمن صرفه جویی کند. هدف این گفتگو‌ها، بررسی ایده و قرار گرفتن آن در چارچوب استاندارد‌های اصلی توسعه پروتکل است.

هر سند BIP باید با هدف پذیرفته شدن توسط انجمن بیت‌کوین تنظیم و ثبت شود. از آن‌جایی که فرآیند پردازش آن طولانی و نیازمند منابع خواهد بود، صاحبان BIP باید در هنگام ثبت پروپوزال خود محتاط باشند. در واقع آن‌ها باید قبل از ثبت پروپوزال خود، در مورد آن در انجمن بیت‌کوین صحبت کنند، با این کار، شانس رد شدن پروپوزال کاهش پیدا می‌کند.

در ثبت BIP هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر یک از اعضای انجمن می‌توانند پروپوزال خود را برای بهبود بیت‌کوین ارائه دهند. برای این کار، نویسنده باید پروپوزال خود را در قالب و فرمت تعیین شده BIP ارائه دهد. پس از آن، ایده در انجمن ارائه و مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.

موضوع BIP باید در مورد تغییر عمده یا اضافه کردن چیزی به پروتکل بیت‌کوین باشد. تغییرات کوچک، باگ‌ها یا پچ‌های نرم افزار نیازی به تبدیل شدن به BIP را ندارند. این موارد را می‌توان مانند جریان استاندارد توسعه هر پروژه‌ای، حل کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی نسخه جدید بیت‌کوین کور (Bitcoin Core) و ویژگی‌های آن!

چه کسی می‌تواند تغییرات بیت‌کوین را اعمال کند؟

درست مانند اینترنت یا تکنولوژی‌های مرتبط، بیت‌کوین به عنوان یک شبکه باز و غیرمتمرکز توسط یک شخص کنترل نمی‌شود و کسی مالکیت آن را برعهده ندارد. 

شبکه بیت‌کوین متشکل از حامیان تکنولوژی بدون در نظر گرفتن حوزه فعالیت آن‌هاست. توسعه دهندگان، ماینر‌ها و به خصوص کاربران معمولی بیت‌کوین، هیچ‌کدام کنترل مرکزی بیت‌کوین را در دست ندارند.

در واقع ماینر‌ها و توسعه دهندگان انجمن بیت‌کوین، به عنوان بخش فنی، شبکه این پروتکل را بهبود می‌دهند. با این حال همه کاربران این ارز در تصمیم گیری در مورد اتخاذ پروپزال‌های ارائه شده دخیل هستند.

با این رویکرد، شما نیز می‌توانید با داشتن مهارت و دانش کافی در زمینه برنامه نویسی بیت‌کوین و پروتکل آن، چیزی به این ارز محبوب اضافه کنید.

پروپوزال بهبود بیت‌کوین چگونه کار می‌کند؟

قبل از ورود به مرحله BIP رسمی، پروپوزال نوشته شده از طریق ایمیل و سایر کانال‌های ارتباطی مانند Slack ارائه می‌شوند. در این کانال‌ها بازخورد اولیه جامعه بیت‌کوین نسبت به آن مشخص می‌شود.

پس از دریافت پشتیبانی کافی از سمت جامعه بیت‌کوین، نویسنده پروپوزال می‌تواند آن را به مرحله بعد و رسمی کردن BIP سوق دهد. همان‌طور که گفته شد، پروپوزال ارائه شده باید در قالب رسمی BIP نوشته شود. جزییاتی مانند مشخصات فنی و ویژگی‌های منطقی ارائه شده باید به صورت شفاف توضیح داده شوند. 

قهرمان BIP (نویسنده پروپوزال) مسئول ارائه ایده و ایجاد اجماع حول محور آن با پاسخ دادن به پرسش‌ها و بازخورد‌های دیگران است. 

قبل از ورود پروپوزال به مرحله پیش‌نویس، BIP باید از مرحله ادیتور عبور کند. در این مرحله، پروپوزال ارائه شده در لیست BIP به عنوان پیش‌نویس ثبت می‌شود. پس از آن یک ادیتور در انجمن یک عدد شمارشی به آن اختصاص می‌دهد و آن را در مخزن Github هسته بیت‌کوین در محل BIP‌ها منتشر می‌کند. 

پس از انتشار در Github، پروپوزال مورد نظر به صورت رسمی ایجاد شده و قبل از رفتن به مرحله آزمایش، آماده دریافت نقد و بازخورد جامعه بیت‌کوین است. در این مرحله حتی به BIP مورد نظر یک برچسب وضعیت نیز تعلق می‌گیرد که در آن همه می‌توانند وضعیت پیشرفت پروپوزال را مشاهده کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با به‌روزرسانی‌های شبکه بیت‌کوین و دلیل انجام آن‌ها

چگونه پروپزال‌های BIP تایید می‌شوند؟

جمع آوری اجماع کافی از سوی جامعه بیت‌کوین اولین قدم برای پردازش BIP خواهد بود.

در این مرحله، گاهی اوقات حتی ارزشمند‌ترین پروپزال‌ها نیز ممکن است سال‌ها برای تایید یا رد شدن زمان نیاز داشته باشند. دلیل اصلی طولانی بودن این فرآیند، نیاز به توافق عمده انجمن بیت‌کوین روی ایده ارائه شده است.

پس از ثبت پروپوزال پیش‌نویس در BIP Github، همه مردم و اعضای انجمن می‌توانند آن را مورد نقد و بررسی قرار دهند. در این مرحله همه پیشرفت کار و فرآیند توسعه آن در کنار نتایج آزمایشی را می‌توان به صورت شفاف مشاهده کرد.

بلاک‌چین بیت‌کوین برپایه کد بنا شده و پروتکل آن بازتابی از کد‌های نوشته شده در پس زمینه آن است.

کد BIP
ماینر‌های بیت‌کوین برای تایید یا رد پیاده سازی کد‌های جدید، یک کد ارجاع به هش بلاک‌های خود اضافه می‌کنند که این هش سیگنالی است برای موضع آن‌ها نسبت به تغییرات.

گاهی اوقات تغییرات می‌تواند پیامد‌های شدیدی را برای ماینر‌ها در پی داشته باشد. تغییرات کد‌ها برای تایید شدن نیاز به 95% موافقت ماینر‌ها خواهند داشت مگر این که یک دلیل مهم باعث کاهش مقبولیت تغییر شود.

در اینجا برای مثال ما پیاده سازی پروپوزالی با نام Taproot soft fork را مورد بررسی قرار می‌دهیم. این ارتقا شماره BIP 341 را در Github دریافت کرده و در آپریل سال 2021 ارائه شد.

عنوان این پروپوزال “کد آزمایشی سریع” است که در آن روشی برای ارتقا سریع بیت‌کوین ارائه شده بود. در نهایت پروپوزال Taproot در هسته پروتکل بیت‌کوین ارائه شد.

برای این پروپوزال همه چیز به خوبی پیش‌رفت. پس از اجرای آزمایشی این ارتقا، 90% بلاک‌های استخراج شده (1,815 از 2016) دارای ارجاع کدگذاری شده بودند که نشان دهنده موافقت ماینر‌ها با تغییرات لحاظ شده بود. این مسئله باعث اجماع کلی ماینر‌های بیت‌کوین برای انجام این ارتقا در ماه‌های پس از آن بود.

پروپوزال Taproot و ارتقا آن در نوامبر سال 2021 تایید نهایی را از سوی جامعه بیت‌کوین کسب کرد.

بیشتر بخوانید: فناوری تپروت؛ ارتقائی برای بهبود حریم خصوصی در شبکه بیت‌ کوین

تایید نهایی و رسمی یک پروپوزال BIP به صورت خودکار توسط نود‌های شبکه صورت می‌گیرد. اگر آن‌ها آخرین تغییرات هسته بیت‌کوین را دانلود و اجرا کنند به معنای پذیرش پروتکل نسخه جدید است.

به طور کلی، مهم‌ترین گام‌های فرآیند تایید پروپوزال به شرح زیر است:

  • هر کاربر می‌تواند یک پروپوزال BIP برای تغییر هسته بیت‌کوین ثبت کند.
  • یک ادیتور پروپوزال ثبت شده را تایید و در حالت پیش‌نویس قرار می‌دهد.
  • پروپوزال BIP ارائه شده باید توسط بیش از 95% ماینر‌ها تایید شود.
  • جامعه بیت‌کوین باید نرم‌افزار‌های خود را به آخرین تغییر به روز رسانی کنند.

در اینجا فرآیند تایید BIP‌ را به صورت گرافیکی مشاهده می‌کنید:

فرآیند تایید BIP

انواع BIP در پروتکل بیت‌کوین

پروپزال‌های به‌روز رسانی و ارتقا بیت‌کوین در سه دسته کلی قرار می‌گیرند. هر دسته کاربرد و هدف خود را دنبال می‌کند که تغییرات انجام شده در آن چارچوب خاصی دارند:

1. BIP استاندارد

این پروپزال‌ها با اهداف تغییر استاندارد‌های مورد استفاده نرم‌افزار‌های بیت‌کوین مانند کیف‌پول‌ها و یا صرافی‌ها ارائه می‌شوند. چنین پروپزال‌هایی به تغییر پروتکل منجر خواهد شد از این رو انجام آن‌ها نیازمند اجماع حداکثر انجمن برای تایید آن است. 

برای مثال یک پروپوزال با هدف تغییر روش‌های کدگذاری برای ایمن سازی بیت‌کوین یا پیشنهاد همکاری بین زنجیره‌ای این پروتکل نیازمند تغییرات ساختاری هستند.

بیشتر بخوانید: فول نود (Full Node) چیست و چه مزایایی دارد؟

2. BIP اطلاعاتی

هدف این پروپزال‌ها صرفا آموزشی و یادگیری است. آن‌ها معمولا پیشنهاداتی برای بهبود دستورالعمل‌های انجمن ارائه می‌دهند اما هیچ ویژگی جدیدی در این پروپزال‌های ارائه نمی‌شود. پذیرش این نوع پروپزال‌ها نیازی به اجماع انجمن ندارد.

3. BIP اجماع

این نوع پروپوزال با نام پروپوزال فرآیند نیز شناخته می‌شود چرا که هدف آن تغییر فرآیند‌های خارج از پروتکل بیت‌کوین است.

مانند پروپزال‌های استاندارد، این نوع BIP نیازمند اجماع اکثریت انجمن برای تایید است. انجام تغییرات ارائه شده در پروپزال‌های اجماع، نیازمند انجام تغییرات در شبکه بیت‌کوین خواهد بود.

نتیجه گیری

پروپزال‌های BIP یک از اجزای ضروری حاکمیت بیت‌کوین هستند. این پروپزال‌ها روشی کارآمد در بهبود و ارتقا پادشاه ارز‌های دیجیتال بدون دخالت قدرت مرکزی است. حفظ ماهیت غیرمتمرکز دقیقا آن چیزی است که این تکنولوژی برای موفقیت خود به آن نیاز دارد.

با مشاهده مشکلات بیت‌کوین و کسب مهارت‌های فنی، شما نیز می‌توانید پروپزال‌ خود را برای بهبود بیت‌کوین ارائه دهید. اما برای رسیدن به مرحله پیش‌نویس و آزمایش راه طولانی را در پیش خواهید داشت.

برای مشاهده لیست BIP ارائه شده در مخزن Github بیت‌کوین به این لینک مراجعه کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx