9 حقیقت جالب (و غیرقابل تغییر) درباره بیت‌کوین

blank

محبوبیت بیت‌کوین از زمان ایجاد شدن در سال 2009 میلادی همچنان رو به افزایش است و در حال حاضر ارزشمندترین ارز رمزنگاری‌شده (از لحاظ ارزش بازار) محسوب می‌شود.

با وجودیکه برخی افراد بطور فعالانه از بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاری و تراکنش‌های روزانه استفاده می‌کنند، افراد بسیار زیاد دیگری نیز هستند که شروع به استفاده از بیت‌کوین نکرده‌اند و برنامه‌ای نیز برای اینکار ندارند. این افراد شاید منتظرند تا قدرت واقعی ارزهای رمزنگاری‌شده را ببینند تا آنگاه وارد این عرصه شوند.

9 حقیقت جالب در مورد بیت‌کوین

شاید دلیل عدم تمایل افراد به استفاده از بیت‌کوین، نداشتن دانش کافی در مورد این ارزهاست. یکی از اهداف ما در بورسینس این است که افراد بیشتری را با این تکنولوژی آشنا کنیم، زیرا باور داریم این تکنولوژی، در آینده، خواه‌ناخواه نقش زیادی در زندگی روزمره همه افراد خواهد داشت.

عناوین مطلب:

در همین راستا در ادامه به 9 حقیقت جالب درباره بیت‌کوین می‌پردازیم تا بیشتر با این ارز آشنا شوید.

1 – اولین خرید با بیت‌کوین، خرید پیتزا بود

btc pizza guy

می‌دانستید که 22 ماه May هر سال، به عنوان روز Bitcoin Pizza نامگذاری شده است؟

در ابتدا که بیت‌کوین ایجاد شد، ارزش بسیار کمی داشت و برای خرید یک بیت‌کوین فقط چند سنت کافی بود.

تا تاریخ 22 می سال 2010 میلادی، تاکنون کسی خریدی با بیت‌کوین انجام نداده بود و اولین بار در آن تاریخ بود که یک شخص برای اولین بار با پرداخت بیت‌کوین، یک پیتزا خرید. این خرید یک رویداد مهم تلقی می‌شوند زیرا هیچ خرده‌فروش و فروشگاهی بیت‌کوین را به عنوان روش پرداخت قبول نداشت.

در 22 می 2010، شخصی با نام Laszlo Hanyecz با پرداخت 10,000 بیت‌کوین 2 پیتزای Papa John سفارش داد. این اولین خرید ثبت شده است که پرداخت آن توسط بیت‌کوین انجام گرفت.

در آن زمان، ارزش 10,000 بیت‌کوین چیزی حدود 41 دلار بود.

در زمان نوشتن این مطلب، ارزش 10,000 بیت‌کوین معادل 64,130,000 دلار (به عبارتی 897,820,000,000 تومان) است.

2 – مخترع بیت‌کوین مشخص نیست

از زمان شکل‌گیری بیت‌کوین در سال 2009، حدس و گمان‌های زیادی درباره ایجادکننده بیت‌کوین در جریان بوده و چندنفر ادعا کرده‌اند که مخترع بیت‌کوین هستند ولی تاکنون هیچ‌کس نتوانسته ثابت کند که مخترع بیت‌کوین است.

در وایت پیپر بیت‌کوین (White paper یا گزارش تفصیلی یا شرح کامل پروژه) که برای عموم منتشر شد، نام مخترع با عنوان ساتوشی ناکاموتو آورده شده است. اما هویت این فرد یا گروه همچنان بصورت ابهام باقی مانده و حتی مشخص نیست این نام یک واقعی باشد.

ساتوشی ناکاموتو

در میان این هیاهو، افرادی بودند که مدعی شدند ساتوشی ناکاماتو هستند، از جمله شخصی با نام Craig Wright که یک کارآفرین استرالیایی است در می 2016 مدعی شد که بیت‌کوین را او اختراع کرده است. اما بعدها مشخص شد ادعای او صحت ندارد و یک کلاهبردار است، زیرا با شریک خود در تلاش باشد فورک بیت‌کوین با نام بیت‌کوین‌کش را پامپ کند (رشد دهد). در نتیجه کارهای او، عده زیادی از افراد بیت‌کوین خود را از دست دادند (زیرا برای دریافت بیت‌کوین‌کش لازم بود اشخاص کلید خصوصی کیف پول خود را در اختیار افراد کلاهبردار قرار دهند ولی هیچ‌کس از این موضوع اطلاع نداشت).

برخی از افراد دیگر معتقدند ساتوشی ناکاماتو یک گروه است و نام یک فرد نیست.

ناشناس ماندن ساتوشی ناکاماتو موجب شدن برخی اتهام پونزی بودن به بیت‌کوین بزنند.

به خاطر اینکه هدف بیت‌کوین، ایجاد روشی غیرمتمرکز برای نقل و انتقال پول بوده، ناشناس بودن مخترع آنرا می‌توان یک مزیت محسوب کرد. زیرا اگر مخترع آن مشخص بود، شاید به این اندازه رشد نمی‌کرد.

3 – بیت‌کوین قابل ردیابی است. بیت‌کوین قابل ردیابی نیست

تراکنش های بیت‌کوین قابل ردیابی است

وقتی شما یک تراکنش بیت‌کوین را انجام می‌دهید، نامی یا مشخصاتی از شما وجود ندارد. فقط آدرس عمومی کیف پول شما برای همگان قابل مشاهده است.

اما…

بلاک‌چین را می‌توان به نوعی یک دیتابیس غیرقابل تغییر دانست که کاملا شفاف است. اگر شخصی آدرس بیت‌کوین شما را بداند، می‌تواند ببیند چقدر بیت‌کوین دارید و چه تراکنش‌هایی انجام داده‌اید.

به خاطر همیشه ویژگی‌هاست که FBI توانست صاحب بازار غیرقانونی Silk Road دستگیر کند و این بازار را از بین ببرد.

بنابراین همانطور که از بیت‌کوین می‌توان بطور ناشناس استفاده کرد، یک تکنولوژی بسیار شفاف است و می‌توان تراکنش‌های آنرا ردگیری کرد.

4 – اگر کلید خصوصی خود را گم کنید، بیت‌کوین‌های شما از دست می‌رود

بیت‌کوین های گمشده

شخصی با نام James Howells که متخصص آی‌تی بود در نوامبر 2013 در حالیکه میزکار خود را تمیز می‌کرد 7500 بیت‌کوین از دست داد. او با دور انداختن هارد دیسکی که کلید خصوصی بیت‌کوین‌ها در آن بود، این اشتباه را مرتکب شد.

او زمانی به فکر هارد دیسک خود افتاد که در اخبار مشاهده کرد فردی نروژی با خرید بیت‌کوین، ثروت هنگفتی بدست آورده است.

جستجوی هارد دیسک توسط او نتیجه‌ای نداشت و ثروتی بزرگ را از دست داد.

بنابراین به یاد بسپارید که اگر کلید خصوصی کیف پول را گم کنید و دسترسی شما به کیف پول از بین برود یا اینکه شخصی کیف پول شما را هک کند، هیچ راهی برای برگرداندن آن مبالغ بیت‌کوین وجود نخواهد داشت.

تخمین زده شده که بیش از 25 درصد از کل بیت‌کوین‌ها گم شده و دسترسی به آنها ممکن نیست.

5 – بیت‌کوین‌ از ناکجاآباد ایجاد نمی‌شود

بیت‌کوین تقلبی

بیت‌کوین مانند ارزهای سنتی و اسکناس‌ها قابل لمس نیست و فقط بصورت دیجیتال وجود دارد، ولی این موضوع به معنا نیست که می‌توان بطور نامحدود بیت‌کوین ایجاد کرد و هرکسی بتواند بیت‌کوین جعل کند!

بیت‌کوین‌ روی بلاک‌چین وجود دارد و به دلیل غیرقابل دستکاری بودن بلاک‌چین، هیچ‌کس نمی‌تواند بیت‌کوین تقلبی جعل یا ایجاد کند.

پس چیزی به عنوان بیت‌کوین تقلبی وجود ندارد.

صرفا با استخراج هر بلاک توسط استخراج‌کنندگان بیت‌کوین است که بیت‌کوین ایجاد می‌شود. استخراج بیت‌کوین نیز فرایندی کاملا تعریف شده و مطابق قوانینی است که اولین‌بار ساتوشی ناکاماتو در بلاک‌چین بیت‌کوین تعریف کرده است.

بیشتر بخوانید: استخراج بیت‌کوین چیست؟

در حال حاضر هزاران کامپیوتر و دستگاه‌ استخراج در سرتاسر دنیا به شبکه بیت‌کوین متصل هستند و قدرت پردازش آنها صدها برابر بیشتر از 5 ابرکامپیوتر برتر دنیاست.

6 – فقط 21 میلیون بیت‌کوین می‌تواند وجود داشته باشد

استخراج محدود بیت‌کوین

عرضه بیت‌کوین محدود است و این موضوع به عنوان یک قانون در بلاک‌چین بیت‌کوین ثبت شده و به دلیل غیرقابل تغییر بودن بلاک‌چین، تعداد کل بیت‌کوین‌های موجود هرگز نمی‌تواند از 21 میلیون فراتر رود.

در حال حاضر بیش از 17.37 میلیون بیت‌کوین استخراج شده و انتظار می‌رود استخراج کل بیت‌کوین‌ها تا سال 2140 میلادی طول بکشد.

بیشتر بخوانید: وقتی آخرین بیت‌کوین استخراج شد چه اتفاقی میافتد؟

7 – خریدهای زیادی می‌توان با بیت‌کوین انجام داد

پذیرش بیت‌کوین

روش‌های زیادی برای خرید و فروش بیت‌کوین وجود دارد و تنها در سایت localbitcoins که یک بازار بزرگ بین‌المللی برای خرید و فروش بیت‌کوین است، می‌توانید با کارت شتاب، گیفت کارت، حساب‌های بین‌المللی، حساب بانکی خارجی، سیستم‌های مالی آنلاین مانند اوکی‌پی، وب‌مانی، پرفکت‌مانی، پایر، مانی گرام و ده‌ها روش دیگر، خرید و فروش بیت‌کوین را انجام دهید.

علاوه بر این، فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین بسیار زیادی در سرتاسر دنیا هستند که بیت‌کوین را به عنوان روش پرداخت می‌پذیرند.

بطور نمونه با بیت‌کوین می‌توانید:

در فروشگاه‌های استارباکس قهوه بخرید
آیتم‌های مربوط به مراسم تشییع جنازه تهیه کنید
با Virgin Galatic به سفر فضایی بروید
غذا سفارش دهید
خرید آنلاین انجام دهید
بلیط هواپیما رزرو کنید
خودروی تسلا بخرید!
و…

8 – از سال 2009، بیت‌کوین در هر سال میلادی سودآور بوده است

جدول زیر، قیمت بیت‌کوین در ابتدای سال میلادی و انتهای آن را نشان می‌دهد:

سال
قیمت بیت‌کوین در ابتدای سال
 قیمت بیت‌کوین در انتهای سال
 درصد سود
2010
$0.0015
$0.31
20566%
2011
$0.31
$6.18
1893.5%
2012
$6.18
$13.44
117.5%
2013
$13.44
$751
5487.8%
2014
$751
$285
62%-
2015
$285
$435.7
52.8%
2016
$435.7
$952.5
118.5%
2017
$952.5
$12,897
1254%

فقط در سال 2014 بوده که بیت‌کوین هیچ رشدی نداشته و دلیل آنرا می‌توان هک شدن صرافی بزرگ MtGox دانست.

ترس از این هک باعث شد سرمایه‌گذاران فکر کنند بلاک‌چین بیت‌کوین هک شده در حالیکه چنین نبود و فقط سایت صرافی موردنظر هک شده بود که باعث از دست رفتن میلیون‌ها دلار بیت‌کوین شد.

9 – بیت‌کوین را نمی‌توان مسدود کرد

به دلیل ذات غیرمتمرکز بودن بیت‌کوین، همانطور که طرفداران زیادی دارد، عده زیادی نیز با آن مخالفند زیرا امکان انجام تراکنش‌ها، خارج از حوزه بانکی را فراهم آورده است.

با این حال، طراحی بنیادی بیت‌کوین به گونه‌ای است که کسی نمی‌تواند بیت‌کوین را مسدود کند. تا زمانی که شخص به اینترنت دسترسی داشته باشد، می‌تواند از بیت‌کوین استفاده کند.

تنها محدودیتی که می‌تواند برای بیت‌کوین اعمال شود، مسدود کردن سایت‌ها، قانون‌گذاری و غیرقانونی اعلام کردن آن است که البته بازهم جلوی استفاده از آنرا نمی‌تواند بگیرد.

برخی از کشورها سعی کرده‌اند استفاده از بیت‌کوین را ممنوع کنند، از جمله بنگلادش، بولیوی، تایلند و ویتنام. اما بسیاری از کشورهای دیگر نیز هستند که برای بیت‌‌کوین قوانین مشخصی در نظر گرفته‌اند و استفاده از آنرا ممنوع اعلام نکرده‌اند، مانند کانادا، استرالیا، روسیه، ژاپن، ونزوئلا و…

در میان، برخی از کشورها نیز هستند که قوانین در آنها شفاف نیست و هنوز سیاستی رسمی در قبال این ارزها اتخاذ نکرده‌اند.

سخن آخر

بسیاری از افراد معتقدند بیت‌کوین و تکنولوژی پشت پرده آن، بزرگترین تحول بعد از شکل‌گیری اینترنت است. ارزهای رمزنگاری‌شده بسیاری بعد از بیت‌کوین ایجاد شده‌اند که هرکدام اهداف خود را داشته‌اند ولی تاکنون هیچ ارزی نتوانسته از لحاظ ارزش بازار، خود را به بیت‌کوین برساند.

با مشاهده شواهد و بررسی تغییرات این حوزه، می‌توان اطمینان یافت که ارزهای رمزنگاری‌شده پایدار خواهند ماند و با وجود تمام مخالفت‌ها به بقای خود ادامه خواهند داد، به همین دلیل باید سازوکاری تعریف شود تا از این ارزها بتوان به بهترین شیوه استفاده کرد.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

3 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
حمید رضا

سلام
من والت بلاک چین دارم و داخلش هم بیت کوین
خواستم ببینم ایمنی بالایی دارد یا نه
ممنون

البوخمیس

بابت مطالب سایت تون ممنون ام .

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
3
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx