سلامت شبکه بیت‌کوین چگونه اثبات می‌شود؟

سلامت شبکه بیت کوین

کاهش ارزش چشمگیر بیت‌کوین در روزها و ماه‌‌های اخیر باعث شده تا یک‌بار دیگر منتقدان بزرگ این فناوری، انگشت اتهام خود را سمت سلامت شبکه بیت‌کوین بگیرند.

اتهامی که سلامت و درستی شبکه را زیر سوال می‌برد! به نظر شما آیا نمی‌توان به سلامت شبکه بیت‌کوین اعتماد کرد؟ آیا این کریپتو و شبکه، یک دروغ بزرگ بود؟

شاید شما هم جزء افرادی باشید که با روند نزولی بیت‌کوین به سلامت شبکه آن شک کرده‌اید. مطمئنا نگرانی شما قابل درک است، اما هنوز دلایل و شواهد بسیار زیادی وجود دارند. دلایلی که به ما ثابت می‌کند بیت‌کوین مثل همیشه شبکه‌ای سالم و قابل‌اعتماد است.

عناوین مطلب:

برای مثال طبق شاخص Active entities، ارزش شبکه و تعداد آدرس‌های معامله شده در شبکه بیت‌کوین همواره در حال افزایش هستند. بدون اینکه لحظه‌ای توقف یا روند معکوس در مسیر حرکتی آنها دیده شود. این نشان می‌دهد که بیت‌کوین با وجود دنده‌معکوسی که گرفته است، در حال پذیرش و مقبولیت بیشتر بین مردم جهان است.

بیشتر بخوانید: ارزش بیت‌کوین چقدر است؟ چگونه بیت‌کوین را ارزش‌گذاری کنیم؟

این مورد فقط یکی از دلایلی است که می‌تواند برای اثبات و سلامت این شبکه راهنمای ما باشد. موارد دیگری وجود دارد که باید از آنها صحبت کنیم. برای آشنایی بیشتر و خواندن شواهد دیگری از سلامت شبکه بیت‌کوین، در ادامه همراه ما بمانید.

رشد شاخص Active entities

یکی از اولین دلایلی که برای اثبات سلامت بیت‌کوین باید سراغ آن رفت، رشد شاخص Active entities است.

ازآنجایی‌که قیمت بیت‌کوین با کاهش زیادی مواجه شده است، معمولا بهترین راه برای اطمینان از درستی شبکه، بررسی عوامل بنیادی آن است.

این کاهش قیمت چیزی نیست که برای اولین‌بار سرمایه‌گذاران را غافلگیر کرده باشد، اما سرمایه‌گذاران تازه‌کار بازار، همواره نگرانی‌هایی در این باره دارند. به همین دلیل به آنها توصیه می‌شود برای اینکه بتوانند راه نجاتی برای بیرون آمدن از چاه نگرانی پیدا کنند، سراغ بررسی عوامل بنیادی بروند.

عواملی که به آنها می‌گوید در پایان این دوره افول، بیت‌کوین به پشتوانه بنیان قوی خود، می‌تواند بازگشتی شکوهمندانه داشته باشد.

Active entities شاخص نشان‌دهنده افراد یکتایی است که برای اولین‌بار در تراکنشی از شبکه بیت‌کوین شرکت کرده‌اند. این شاخص مجموعه‌ای از آدرس‌های تخمینی هستند که توسط فرد، مؤسسه یا شرکت‌کننده بازار کنترل می‌شوند.

مهم‌ترین موردی که این روزها بررسی شاخص Active entities به ما نشان می‌دهد، همان فعال‌بودن آن است. «فعال» به معنای دریافت یا ارسال بیت‌کوین در طول یک روز معاملاتی است.

اگرچه این معیار از علم داده و تکنیک‌های اکتشافی Glassnode مشتق شده و ممکن است معیار ناقصی به نظر برسد، اما به‌خوبی می‌تواند برای ردیابی تقاضای روبه‌رشد در شبکه بیت‌کوین به ما کمک کند.

بررسی آمار مربوط به شاخص Active entities

آمار و نمودار‌هایی که از بررسی این شاخص به‌دست‌آمده است، به‌وضوح می‌گوید که افراد و نهادهای فعال از سال 2016 بیش از دوبرابر شده‌اند. درواقع آمار موردنظر از رقم 126,904 به 255,333 رسیده است.

بیشترین آماری که از شاخص Active entities ثبت شده به ترتیب متعلق به سال‌های 2016 و 2021، یعنی 376549 و 432636 رقم است. 

روش تشخیص سلامت شبکه بیت‌کوین
آمار و ارقامی که از افزایش تراکنش‌های و شاخص Active entities وجود دارد، یکی از روش روش‌های تشخیص سلامت بیت‌کوین است.

در نتیجه به‌راحتی می‌توان گفت که با وجود سقوط بیت‌کوین از کانال 69 هزاردلاری و کاهش ارزش بیش از 50 درصدی آن، هنوز هم این شبکه محبوبیت خود را حفظ کرده است.

محبوبیتی که ناشی از فناوری پشتیبان کوین است! فناوری موثر و حساب‌شده‌ای که فارغ از ارزش کوین آن، موفق شده تحول بزرگی در دنیای اقتصادی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: بیت‌کوین؛ پاسخی همه‌جانبه به فرسودگی مالی!

به همین دلیل است که همواره توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران و کاربران جدید بازار، قبل از ورود به کوین موردنظر خود، فناوری پشتیبان آن را بررسی کنند، بسنجند و کاربرد و نقش آن در زندگی روزمره مردم سراسر جهان را درک کنند.

نسبت ارزش شبکه به تراکنش‌ها

علاوه بر Active entities، تلاش‌های زیاد دیگری برای استخراج و ارزیابی ارزش بازار در حال تحول بیت‌کوین وجود دارد.

یکی از این تلاش‌های مفید، بررسی نسبت ارزش شبکه به تراکنش‌ها (NVT) است. این نسبت با درنظرگرفتن ارزش بازار دلار بیت‌کوین نسبت به ارزش دلاری حجم تراکنش‌های زنجیره‌ای که برای فعالیت داخلی نهاد در نظر گرفته می‌شود، تنظیم شده است.

مقادیر بالای نسبت NVT نشان می‌دهد که قیمت بیت‌کوین بیش از حد ارزش‌گذاری شده است، همچنین مقادیر پایین‌تر نسبت، نشانه‌ای برای کاهش قیمت و ارزش‌گذاری پایین‌تر بیت‌کوین است.  

البته لازم به ذکر است که مقدار فزاینده‌ای از عرضه بیت‌کوین وجود دارد که به‌صورت آف چین (off-chain) انجام می‌شوند. خصوصا برخی از تراکنش‌هایی که در صرافی‌های متمرکز روزانه معامله می‌شوند.

همچنین پذیرش روبه‌رشد شبکه لایتنینگ هم به طور دقیق در نسبت NVT در نظر گرفته نشده است. همین دو مورد می‌تواند به ما بگوید که نسبت ارزش شبکه به تراکنش‌ها ممکن است در واقعیت از آمار به‌دست‌آمده بیشتر باشد.

افزایش این شاخص طی سال‌های اخیر به‌وضوح درباره سلامت شبکه بیت‌کوین به ما اطلاع می‌دهد. اطلاعاتی که می‌گوید تا چه اندازه این شبکه موفق شده بین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران مورد قبول باشد. این مورد به‌وضوح نقطه عطف مهمی برای تایید سلامت بیت‌کوین است.

 رشد میانگین سالانه آدرس‌های بیت‌کوین با موجودی غیر صفر (non-zero balances)

با استفاده از یک مدل پیش‌بینی روند ساده و اساسی، می‌توان متوجه شد که آدرس‌های موجودی غیر صفر تا سال 2026 با این سرعت، تقریباً دوبرابر خواهند شد.

این پیش‌بینی رشد سالانه، تنها 10 الی 13 درصد در هرسال در نظر گرفته است. رقمی که بسیار کمتر از روند فعلی است. می‌توان گفت این دیدگاه درباره روند صعودی منحنی پذیرش بیت‌کوین است که در طول زمان حرکت می‌کند.

بیشتر بخوانید: چه برند‌هایی پرداخت با بیت‌کوین را پذیرفته‌اند؟ (آپدیت 2022)

پیش‌بینی 5 ساله بیت‌کوین با نرخ پذیرش منحنی s

نرخ پذیرش بیت‌کوین به‌وضوح نشان می‌دهد که شبکه بیت‌کوین 24/7/365 (هر لحظه) به‌عنوان کارآمدترین و امن‌ترین شبکه ذخیره‌سازی و تسویه ارزش در جهان برای هر کاربری که مایل به استفاده از آن است، شناخته شده است.

شاخص نرخ هش شبکه

شاخص نرخ هش شاخصی است که توسط Pieter Wuille  ارائه شده است. این شاخص دشواری هش و تعداد تقریبی تراهش‌ها در ثانیه (سرعت محاسبات) نشان می‌دهد.

این تعداد تقریبی تراهش‌ها متعلق به شبکه و تایم‌فریم‌های مختلفی هستند. همچنین لازم است بدانید که 1 تراهش برابر با 1000 گیگا هش است.

ارزش شبکه نسبت به تراکنش‌ها
ارزش شبکه نسبت به تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین همواره در حال افزایش است.

نرخ هش

میزان دشواری یافتن یک بلوک جدید در مقایسه با ساده‌ترین بلوک کمی دشوار به نظر می‌آید. مهمی‌ترین عامل این سختی هم عملیات تقسیم حداکثر هدف بر هدف فعلی است.

درواقع هدف یک عدد 256 بیتی است و نهایی کردن محاسبات آن به سادگی انجام دیگر محاسبات بلاک‌چین نیست. . سختی هر 2016 بلاک (دوهفته) تنظیم می‌شود و برای یافتن یک بلوک، هش SHA-256 سربرگ بلوک باید کمتر یا برابر با هدف فعلی باشد تا بلوک توسط شبکه پذیرفته شده است.

بیشتر بخوانید: هش ریت (Hashrate) چیست و چه کاربردی در ارزهای دیجیتال دارد؟

توزیع نرخ هش

نمودار دایره‌ای که برای توزیع نرخ هش در نظر گرفته می‌شود تخمینی از توزیع نرخ هش در بین بزرگ‌ترین استخرهای استخراج در یک بازه زمانی هفتگی، است.

زمانی که تعیین و توزیع نرخ هش فقط به منابع ثانویه وابسته است، داده‌ها ممکن است نادرست باشند. نادرستی داده به معنی از دست دادن  برخی از بلوک‌‌ها است.

اگر یک حل‌کننده بلاک خاص برای پنهان کردن بلوک‌های حل شده دچار مشکل شده باشد، این منجر به دست‌کم گرفتن نرخ هش بلوک حل‌کننده می‌شود.

توزیع ثروت

یکی دیگر از معیارهای جالبی که برای بررسی سلامت شبکه بیت‌کوین می‌توان سراغ آن رفت، توزیع ثروت است. توزیع ثروت در اصل نشان‌دهنده تمرکز ثروت در این شبکه محسوب می‌شود.

در سپتامبر 2017 بامبو کلاب، تحلیلگر رمزنگاری، تحلیلی را در مورد توزیع ثروت بیت‌کوین در وبلاگ خود منتشر کرد که توسط بیت اینفو چارت ثبت شده است.

سال 2017، تنها 0.1 درصد از دارندگان کیف پول‌های برتر، صاحب 21.32 درصد از کل بیت‌کوین در گردش بودند این درحالی است که طبق آمار جدید، 0.1 درصد از آنها دارای 20.79 درصد از کل بیت‌کوین هستند.

به طور مشابه، کیف پول‌های حاوی 100 تا 1000 بیت‌کوین در ماه سپتامبر 23.31% بودند، اما در حال حاضر 21.42% از کیف پول‌ها جزء این آمار حساب می‌شوند.

همچنین پنج کیف پول حاوی 100،000 تا 1 میلیون بیت‌کوین که متعلق به مبادلات رمزنگاری (و مشتریان آن) است، 0.72% از کل میزان تراکنش‌های بیت‌کوین ماه سپتامبر را در اختیار داشتند. آمار جدید نشان می‌دهد این رقم به 3.27% رسیده است.

این آمار و ارقام به راحتی می‌توانند درباره توزیع ثروت در شبکه بیت‌کوین به ما اطلاعات مهمی بدهند. آماری که به وضوح نشان می‌دهد بیت‌کوین به نسبت خوبی میان سرمایه‌گذاران و دارندگان بیت‌کوین تقسیم شده و همچنان در حال رشد است.

توزیع ثروت در بیت‌کوین
توزیع ثروت در بیت‌کوین قبل از هرچیزی نشان‌دهنده تمرکز ثروت در این شبکه محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

در این مطلب از بورسینس درباره سلامت شبکه بیت‌کوین و آمار و دلایلی که ما را درباره سلامت این شبکه مطمئن می‌کند، صحبت کردیم.

عواملی چون رشد شاخص Active entities، نسبت ارزش شبکه به تراکنش‌ها، رشد میانگین سالانه آدرس‌های بیت‌کوین،‌ شاخص نرخ هش شبکه و توزیع ثروت از جمله مهم‌ترین دلایل برای اثبات سلامت این شبکه است.

با وجود اینکه بیت‌کوین این روزها در سراشیبی کاهش قیمت قرار گرفته، هنوز هم به راحتی می‌توان سرمایه‌گذاران را از سلامت شبکه بیت‌کوین مطمئن کرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx