منظور از بازی‌های Move-to-Earn چیست؟ + 5 پلتفرم برتر M2E

بازی‌های Move to earn

کم تحرکی در دراز مدت ممکن است پیامد‌های بدی برای سلامتی به دنبال داشته باشد.

در حالی که سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند بزرگ‌سالان حداقل 2/5 ساعت در هفته ورزش کنند، اغلب افراد کوچک‌ترین تحرکی را در زندگی روزمره خود ندارند که آن‌ها را در معرض خطر انواع بیماری‌ها قرار می‌دهد.

ترکیب کردن ورزش با کسب درآمد، ایده خیلی خوبی به نظر می‌رسد!

عناوین مطلب:

اخیراً نوع جدیدی از بازی‌های بلاک‌چین به نام Move-to-Earn یا M2E ایجاد شده‌اند که در آن گیمر‌ها برای کسب درآمد باید تحرک داشته و ورزش کنند.

Move-to-Earn چیست؟

بازی‌های M2E پروژه‌های مختلفی را شامل می‌شود که از حسگر‌های حرکتی برای بازی و کسب درآمد در پروژه‌های گیم‌فای (GameFi) استفاده می‌کند.

اگرچه ایده کلی حرکت برای کسب درآمد، ایده نسبتاً جدیدی به نظر می‌رسد اما در واقع از سال 2000 تا کنون وجود داشته است. در اوایل سال 2006، شرکت نینتندو (Nintendo) با معرفی Wii، انقلابی در صنعت بازی ایجاد کرد.

Wii بسیار محبوب بود و طرفداران زیادی را به خود جلب کرد. در نهایت، نینتندو Wii Switch را نیز ارائه داد که کنترل‌هایی را در قالب حلقه‌های ورزشی به منظور تناسب اندام ارائه داد. ترکیب بازی با ورزش، ایده جذابی است که افراد زیادی را به ورزش و تحرک بیشتر تشویق می‌کند.

استفاده از مشوق‌های مالی برای ورزش و تندرستی نیز، لزوماً مفهوم جدیدی نیست. شرکت‌های بیمه و بسیاری شرکت‌های دیگر، مدل‌های مختلفی را بر اساس این ایده ایجاد کرده‌اند تا شرکت‌کنندگان را به ترک سیگار، کاهش وزن و تحرک بیشتر تشویق کنند و پاداش‌ها نیز اغلب بین کوپن‌های خرید تا پرداخت‌های نقدی متغیر است.

هدف از ایجاد بازی‌های Move to Earn، ایجاد انگیزه برای تناسب اندام، کمک به کاهش چاقی و کم تحرکی در کنار کسب درآمد است.

اصطلاح M2E در بازی‌های بلاک‌چین برای اولین بار توسط یک بازی مبتنی بر Web3، به نام استپن (STEPN) در سپتامبر 2021 رایج شد. از آن زمان، این اصطلاح توسط برنامه‌های مختلف زیادی که در ازای فعالیت‌های بدنی به کاربران پاداش می‌دهند، رایج شده است.

روشی که این بازی‌ها برای پاداش دهی استفاده می‌کنند، به طور قابل توجهی از پلتفرم به پلتفرم متفاوت است اما تقریباً همه آن‌ها از توکن‌های بومی خود برای پرداخت پاداش فعالیت و ورزش کاربران استفاده می‌کنند.

داده‌های مربوط به فعالیت‌های گیمرها، معمولاً قبل از آپلود در برنامه مخصوص، بررسی و ارزیابی می‌شوند که آیا گیمر مورد نظر واجد دریافت پاداش است یا نه؟ سپس گیمر می‌تواند از پاداش خود مستقیماً برای خرید کالا و خدمات در برنامه استفاده کند یا در صرافی‌های غیرمتمرکز آن‌ها را با سایر ارز‌های دیجیتال مبادله کند.

بیشتر بخوانید: مفهوم P2E چیست و چرا باید به آن‌ توجه کنیم؟

بیشتر اپلیکیشن‌های move-to-earn جدای از اینکه برای پاداش دهی به کاربران استفاده می‌شوند، توکن‌های utility نیز ارائه می‌دهند که به نوبه خود باعث افزایش تقاضا و به حداقل رساندن فشار فروش بر مبادلات می‌شوند.

در بسیاری از مواقع، عرضه ممکن است از تقاضا پیشی بگیرد که در نهایت می‌تواند ارزش توکن را کاهش دهد. این اپلیکیشن‌ها با استفاده از توکن utility، به حفظ ارزش بازار کمک می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که پاداش‌های کاربران ارزش و قیمت خود را همچنان حفظ می‌کند.

بازی‌های M2E
در شش ماه اخیر، تعداد بازی‌های move-to-earn، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و اکنون نزدیک به دوازده اپلیکیشن وجود دارد که در ازای فعالیت بدنی به کاربران پاداش می‌دهند.

آیا بازی‌های Move to earn سودآور هستند؟

بسیاری از افرادی که در بازی‌های M2E شرکت می‌کنند، همگی به دنبال کسب درآمد و بازدهی از فعالیت‌های خود هستند.

در حالی که بسیاری از آن‌ها سود خوبی خواهند داشت، مقدار سود دریافتی، به عوامل زیر بستگی خواهد داشت:

  • سرمایه‌گذاری اولیه: اغلب اپلیکیشن‌های M2E نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه در بازار NFTها یا توکن‌های utility دارند. کاربران هر چه توکن‌های NFT نادرتر یا دارایی توکن بیشتری داشته باشند، پاداش تحرکات آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود.
  • سطح فعالیت: با توجه به این امر که بازدهی معمولاً به طور مستقیم با میزان فعالیت بدنی کاربر مرتبط است، آن‌هایی که فعالیت و تحرک بیشتری دارند، پاداش بیشتری کسب خواهند کرد.
  • تعداد شرکت‌کنندگان: اغلب بازی‌های M2E از توکن‌های utility یا استخر‌های پاداش، برای پاداش دهی به شرکت‌کنندگان خود استفاده می‌کنند. این پاداش‌ها بر اساس عملکرد هر کاربر نسبت به سایر شرکت‌کنندگان یا در برخی پلتفرم‌ها بر اساس نرخ معینی، توزیع می‌شوند؛ اما به طور کلی هر چه تعداد کاربران بیشتری در یک شبکه شرکت کنند، پاداش نیز به همان اندازه پایین‌تر خواهد بود.
  • قیمت توکن بومی شبکه: بسته به قیمت توکن بومی شبکه مورد نظر، بازی برای کسب درآمد ممکن است فوق‌العاده سودآور یا حتی زیان‌آور باشد. کاربران باید در نظر داشته باشند که توکن‌هایی که قیمت پایین‌تری در بازار دارند، در دراز مدت بازدهی کمتری نیز خواهند داشت.

با این اوصاف، احتمالاً در طول زمان، کسب درآمد در بسیاری از این پلتفرم‌ها چالش برانگیزتر می‌شود چرا که کاربران بیشتری به آن می‌پیوندند و استخر‌های پاداش نیز شلوغ‌تر می‌شوند.

میزان پاداش دریافتی نیز بسته به پلتفرم مورد نظر متفاوت خواهد بود! به عنوان مثال در برخی بازی‌های کاربر می‌تواند روزانه چند دلار درآمد داشته باشد، در حالی که در بازی STEPN، کاربر با کفش‌های NFT سطح 30 به بالا، می‌تواند روزانه بالای 100 دلار کسب کند و کاربران عادی نیز احتمالاً روزانه پایین‌تر از 20 دلار درآمد خواهند داشت.

بهترین پروژه‌های Move to earn

در ادامه تعدادی از بهترین پروژه‌های Move to earn را بررسی خواهیم کرد که کاربران با شرکت در آن‌ها می‌توانند درآمد قابل توجهی کسب کنند.

1. استپن (STEPEN)

پلتفرم استپن یکی از معروف‌ترین پروژه‌های Move to earn است که در اواخر سال 2021 راه‌اندازی شد و توکن‌های خود را اخیراً در ماه مارس 2022 از طریق بایننس به بازار عرضه کرد.

بازی StepN
STEPEN پروژه پیشرو در میان بازی‌های move to earn محسوب می‌شود.

گیمر‌ها برای کسب درآمد از طریق اپلیکیشن STEPN، باید یکی از چهار نوع کفش ورزشی NFT را داشته باشند؛ این کفش‌ها عبارت‌اند از: Walker، Jogger، Runner یا Trainer. هر کدام از این کفش‌ها ویژگی‌های خود را دارند که میزان بازدهی آن‌ها را تعیین می‌کند.

مقدار عرضه کفش‌های استپن حداکثر 99999 NFT است و در تاریخ نگارش این مطلب قیمت هر کدام از آن‌ها حدود 11 سولانا (1100 دلار) است. قیمت بالای این کفش‌ها مانع بزرگی برای ورود بسیاری از گیمر‌ها ایجاد کرده است که به مرور منجر به افزایش تقاضا برای اجاره این کفش‌ها خواهد شد.

پلتفرم STEPN از دو توکن گرین ساتوشی (GST) و گرین متاورس (GMT) استفاده می‌کند. پاداش کاربران از طریق توکن‌های GST پرداخت می‌شود که پس از دریافت می‌توانند آن‌ها را در صرافی‌ها مبادله کرده یا برای تعمیر و ارتقای کفش خود از آن‌ها استفاده کنند. توکن GMT نیز برای مدیریت پلتفرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: فضای واقعیت مجازی (متاورس) چیست؟

استپن با ارزش بازار 20 برابر از سایر پروژه‌های Move to earn بازار، پروژه‌ای پیشرو در حوزه بازی‌های کسب درآمد است. علاوه بر این، استپن حمایت زیادی از جامعه بلاک‌چین دریافت کرده است؛ به طوری که توکن‌های GST و GMT به ترتیب شاهد رشد 35 و 959 درصدی در ماه اخیر بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره بازی بلاک‌چین اندرویدی + معرفی بازی‌های برتر

2. اپلیکیشن Step App

پروژه Step App تا حد زیادی از پلتفرم STEPN الهام گرفته و همانند استپن، کاربران این اپلیکیشن نیز باید کفش‌های NFT به نام SNEAK را خریداری کنند.

توکن KCAL، یک توکن utility است که برای پرداخت پاداش‌ها در شبکه و خرید SNEAK مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توکن FITFI، دومین توکن مورد استفاده در اکوسیستم Step App است. از این توکن برای مدیریت شبکه مانند تعیین نرخ سوخت توکن، توزیع درآمد و … استفاده می‌شود.

اپلیکیشن Step App
کاربران پس از خرید کفش‌های sneak، در ازای فعالیت و تحرکات بدنی در این بازی، درآمد خوبی کسب خواهند کرد.

جدای از این‌ها، این اپلیکیشن به کاربرانش اجازه می‌دهد از کارت‌های اعتباری یا ارز‌های دیجیتال برای خرید طیف وسیعی از کالا‌ها و خدمات فروشگاه درون برنامه استفاده کنند؛ از جمله این کالا‌ها می‌توان به پوسته‌های کارکترها (Skin)، پوسته‌های کفش‌ها و سبک‌های نقشه اشاره کرد.

3. ژنوپتس (Genopets)

ژنوپتس، یک بازی نقش‌آفرینی (RPG) موبایل است که به گیمر‌ها امکان دسترسی به یک حیوان دیجیتالی را می‌دهد که با حرکت و فعالیت گیمر تکامل می‌یابد. گیمر‌ها هر روز فرصت‌های جدید برای پیشرفت در بازی و بهبود حیوانات خود خواهند داشت.

کاربران هر روز باید مأموریت‌های مختلف انجام دهند و در ازای انجام این مأموریت‌ها پاداش خوبی دریافت خواهند کرد.

Genopets نیز مانند بسیاری از برنامه‌های M2E از دو توکن مختلف به نام‌های GENE و KI استفاده می‌کند.

توکن GENE، توکن حاکمیت است و برای توسعه بازی و مکانیسم‌های زیربنایی آن استفاده می‌شود. توکن KI نیز، توکن مورد استفاده درون بازی است که برای پرداخت پاداش‌ها استفاده می‌شود و گیمر‌ها نیز می‌توانند از آن برای اصلاح crystal‌ها و خرید زیستگاه برای حیوانات خود استفاده کنند.

بازی Genopets در حال حاضر، به صورت نسخه بتا در دسترس است و اولویت استفاده از آن با کسانی است که مقدار قابل توجهی توکن GENE، خریداری کرده‌اند. انتظار می‌رود نسخه کامل و عمومی این بازی در نیمه دوم سال 2022 عرضه شود.

4. بازی WIRTUAL

بازی Wirtual یکی دیگر از بازی‌های M2E است که به کاربران امکان شرکت در چالش‌های مختلف مرتبط با تناسب اندام مانند دویدن، شنا کردن و ورزش را می‌دهد. Wirtual این فرایند را «sweat mining» می‌نامد.

کاربران در ازای فعالیت خود توکن‌های Wirtual را دریافت خواهند کرد که می‌توانند در موارد مختلف از آن استفاده کنند.

برخلاف بسیاری از برنامه‌های M2E، شرکت در برنامه Wirtual رایگان بوده و کاربران برای کسب درآمد از این برنامه، فقط لازم است این برنامه را دانلود کرده و در آن ثبت نام کنند. کاربرانی که سکه‌های Wirtual در کیف پول این برنامه ذخیره می‌کنند، یکی از 7 رتبه دارنده توکن (holder tiers) را دریافت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: 4 بازی بلاک‌چین بدون سرمایه اولیه + بازی‌های رایگان متاورس

هرچه تعداد توکن‌های کاربران بیشتر باشد، رتبه آن‌ها نیز بالاتر خواهد بود. به عنوان مثال کاربران Default که کمتر از 100 توکن دارند، هر روز 0/1 توکن، معادل 6/5 سنت، دریافت خواهند کرد، در حالی که کاربران Emerald که حداقل 10000 توکن WIRTUAL دارند، روزانه تا 3 توکن، معادل 1/95 دلار، دریافت خواهند کرد.

اگرچه این پاداش‌ها بسیار ناچیز به نظر می‌رسند اما برنامه Wirtual در وهله اول برای کاربران جنوب آسیا طراحی شده است که ارزش دلار در این مناطق، بسیار بالاتر از سایر کشور‌ها است. این پلتفرم همچنین دارای فروشگاهی برای خرید مجموعه‌ای از NFTها است که به نوبه خود، میزان پاداش روزانه کاربر را افزایش می‌دهد.

5. سوییت کوین (Sweatcoin)

Sweatcoin یک اپلیکیشن مخصوص گوشی‌های هوشمند است که به کاربران در ازای حفظ سبک زندگی سالم از طریق فعالیت‌های فیزیکی، پاداش می‌دهد.

گیمر‌ها برای شرکت در این بازی نیاز به سرمایه‌گذاری ندارند و می‌توانند بلافاصله پس از دانلود برنامه و ثبت نام، شروع به فعالیت کنند.

کاربران همچنین می‌توانند با ارتقا عضویت خود به premium، سوییت کوین‌های بیشتری کسب کنند، به بازار premium دسترسی داشته باشند و نرخ درآمد خود را نیز افزایش دهند.

کاربرانی که به صورت رایگان در این برنامه شرکت کرده‌اند، به ازای هر 1000 قدمی که در بازی بردارند، 0/95 توکن sweatcoin دریافت می‌کنند. در نهایت، آن‌ها می‌توانند این توکن‌ها را با انواع محصولات و خدمات از شرکای این پلتفرم مانند Tidal، SKULLCANDY و Yoga Club مبادله کنند. در برخی موارد نیز، از این توکن‌ها می‌توان برای پرداخت‌ها یا دریافت تخفیف استفاده کرد.

جدای از این‌ها، کاربران می‌توانند سوییت کوین‌های خود را مانند سایر ارز‌های دیجیتال، به کاربران دیگر منتقل کرده یا آن‌ها را در صرافی‌ها مبادله کنند.

تیم توسعه‌دهنده این اپلیکیشن، در آینده‌ای نزدیک برنامه‌هایی برای انتقال آن به بلاک‌چین بومی و انتشار شبکه sweatcoin به عنوان یک دارایی دیجیتال قابل معامله در صرافی‌ها را دارند اما تا کنون تاریخ دقیقی برای این امر تعیین نشده است.

جمع‌بندی

همان‌طور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، فعالیت بدنی و ورزش برای سلامتی بسیار مفید و ضروری است. به همین دلیل بسیاری از پروژه‌های بازی به دنبال ایجاد اکوسیستمی برای تشویق افراد به تحرک و فعالیت بیشتر هستند.

پروژه‌های زیادی به این منظور وجود دارند که نمی‌توان در یک مطلب به همه آن‌ها اشاره کرد اما سعی کرده‌ایم فهرستی کوتاه از محبوب‌ترین بازی‌های move to earn فراهم کنیم.

برای ورود به اغلب این برنامه‌ها، کاربران نیاز به سرمایه اولیه دارند که مقدار آن بسته به اپلیکیشن مورد نظر متفاوت خواهد بود. میزان پاداش نیز اغلب به فعالیت کاربر، سرمایه اولیه و اپلیکیشن بستگی دارد اما در کل هر چه فعالیت و سرمایه اولیه بالاتر باشد، پاداش نیز بیشتر خواهد بود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بازی ارز دیجیتال (سرگرمی و کسب درآمد)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx