بلاک‌چین WAX؛ پلتفرمی برای خریدوفروش آیتم‌های درون بازی!

بلاکچین WAX

بلاک‌چین WAX، پروتکلی است که به طور خاص برای خرید و فروش آیتم‌های مجازی مانند آیتم‌های کمیاب و کلکسیونی در بازی‌های ویدیویی و دنیای مجازی ساخته شده است.

در واقع WAX مخفف عبارت Worldwide Asset Exchange (صرافی جهانی دارایی‌ها) است.

صنعت بازی‌های ویدیویی بسیار بزرگ است؛ بیش از 400 میلیون گیمر هر سال بیش از 50 میلیارد دلار آیتم مجازی خریداری می‌کنند.

عناوین مطلب:

فناوری بلاک‌چین می‌تواند مزایای آشکاری از جمله عدم تمرکز، قابلیت تعامل، شفافیت و کارایی را برای اقتصادی که در حال حاضر مجازی و مبتنی بر دارایی‌های کمیاب است به ارمغان بیاورد.

WAX امیدوار است یکی از اولین پلتفرم‌هایی باشد که میان محبوبیت گیمینگ و ابزارهای متنوع بلاک‌چین پیوند ایجاد کند.

نمای کلی بلاک‌چین WAX

WAX یک توکن پروتکلی و بلاک‌چین هدفمند است که برای سریع‌تر، آسان‌تر و ایمن‌تر کردن تراکنش‌های تجارت الکترونیک طراحی شده است.

بیشتر بخوانید: پلتفرم و ارز دیجیتال EOS چیست؟

ویژگی‌های سفارشی و مکانیسم‌های تشویقی به کار رفته در WAX به منظور بهینه‌سازی قابلیت استفاده این بلاک‌چین در تجارت الکترونیک و تشویق کاربران به رأی دادن به انجمن‌ها و پیشنهادات طراحی شده است.

بلاک‌چین هدفمند
از بازی و dApp گرفته تا صرافی و بازار دیجیتال، WAX آنچه یک برند برای راه‌اندازی یک مجموعه NFT موفق نیاز دارد فراهم می‌کند.

تیم توسعه WAX مجموعه‌ای از ابزارهای مبتنی بر بلاک‌چین را ایجاد کرده است که بر پایه آن‌ها می‌توان برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)، بازارها و توکن‌های NFT بومی را ساخت. این ابزارها شامل خدماتی برای پشتیبانی از عملیات تجارت الکترونیکی مانند کیف پول ابری SSO ،WAX و OAUTH، یک سرویس RNG بومی و یک پورتال توسعه دهنده است.

فناوری حاصل یک معماری بلاک‌چین با زمان تأیید بلوک 500 میلی‌ثانیه‌ای و بدون کارمزد برای مشتریان است و با ارائه پاداش رأی‌دهی کاربران را به مشارکت در انتخاب تولیدکنندگان بلوک و نظردهی درباره پیشنهادات تشویق می‌کند.

تاریخچه

WAX در حال ایجاد یک صرافی غیرمتمرکز برای خرید و فروش آیتم‌های درون بازی مربوط به بازی‌های آنلاین است.

بازیکنان بازی‌های آنلاین اغلب آیتم‌هایی مانند ارزهای درون بازی و اشیاء مجازی مانند سلاح‌ها یا لباس‌هایی به نام «اسکین» را خرید و فروش و مبادله می‌کنند.

بیشتر بخوانید: X World Games؛ پلتفرمی برای دسترسی به بازی‌های بلاک‌چین

تیم توسعه WAX معتقد است که ابزارهای متمرکز فعلی از مشکلات مربوط به عدم اعتماد رنج می‌برند؛ در واقع، ممکن است آیتم‌های خریداری شده به کاربر تحویل داده نشود یا حتی دزدیده شود، و اعتماد به سیستم‌های پرداخت بین‌مرزی سنتی یکی از مسائل مهم دیگر است.

پروژه WAX توسط QPSkins ایجاد شد؛ این پروژه هم در سال 2015 به عنوان یک پلتفرم معاملاتی مرکزی برای مبادله کالاهای دیجیتال راه‌اندازی شد.

WAX برخلاف پلتفرم فعلی QPSkins، قصد دارد یک پلتفرم غیرمتمرکز باشد که در آن کاربران می‌توانند فروشگاه آنلاین خود را برای تبادل کالاهای مجازی ایجاد کنند و نیاز به اعتماد به شخص ثالث مرکزی را از بین ببرند.

یک بازار معمولی گیمینگ متشکل از خریداران، فروشندگان، عوامل تسویه حساب، ارزیاب‌ها، شرکت‌های وابسته و عوامل لیست‌کننده است. هدف پلتفرم WAX ارائه خدمات تسویه تراکنش‌های غیرمتمرکز برای همه شرکت‌کنندگان و در عین تضمین امنیت و شفافیت از طریق بلاک‌چین و قراردادهای هوشمند است.

در حال حاضر، این پروژه بر روی صنعت بازی تمرکز دارد، اما زیرساخت آن به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توان از آن استفاده‌های دیگر هم کرد.

بنیان‌گذاران WAX

ویلیام کویگلی مدیرعامل فعلی WAX و OPSkins است. جاناتان یانتیس مدیر اجرایی فعلی WAX است؛ او در سال 1997 یکی از پیشگامان محصولات مجازی بود. آن‌ها هر دو از بنیان‌گذاران WAX هستند.

بنیانگذران وکس
ویلیام کویگلی و جاناتان یانتیس، بنیان‌گذاران پلتفرم WAX

سرمایه‌گذاران

از جمله سرمایه‌گذاران در پروژه WAX می‌توان به شرکت‌های HyperChain Capital ،JRR Crypto ،Kosmos Capital ،Moonchain Capital و … اشاره کرد.

برنامه عرضه توکن WAX

WAX در اکتبر 2017 یک پیش‌فروش دو مرحله‌ای را اجرا کرد و به دنبال آن یک فروش عمومی را در نوامبر 2017 انجام داد.

به منظور فروش همه توکن‌ها، تیم توسعه WAX ارزش هر 1500 توکن WAX را معادل یک اتر (ETH) تعیین کرد. پیش‌فروش WAX در اکتبر 2017 انجام شد که در آن 300 میلیون توکن به قیمت 70000 اتر (با تخفیف 65 درصدی) به سرمایه‌گذاران نهادی فروخته شد و 210 میلیون توکن در یک پیش‌فروش عمومی به قیمت 70000 اتر (تخفیف 50 درصدی) فروخته شد.

در جریان این فروش‌ها، تیم توسعه در مجموع 45.5 میلیون دلار در قالب اتریوم جمع‌آوری کرد. در نوامبر 2017، 136.9 میلیون توکن به قیمت 20000 اتر در جریان فروش اصلی به عموم مردم فروخته شد. در این فروش هیچ تخفیفی به خریداران داده نشد و در مجموع 9.6 میلیون دلار در قالب اتریوم جمع‌آوری شد.

در مجموع، 1.85 میلیارد توکن WAX پس از فروش تولید شد. شرکت‌کنندگان در فروش توکن 35 درصد از کل عرضه (640.8 میلیون توکن WAX) را دریافت کردند.

بنیانگذاران و تیم توسعه 20 درصد از عرضه (معادل 370 میلیون توکن WAX) را با یک دوره قفل شش ماهه دریافت کردند.

مشارکت‌کنندگان و مشاوران اولیه پروژه 30 درصد توکن‌ها (277.5 میلیون توکن) را دریافت کردند و 30 درصد باقیمانده (555 میلیون توکن) برای توزیع بین توسعه‌دهندگان و ناشران بازار در آینده نگهداری شد.

در ژوئن 2019، مبادله توکن WAX اتفاق افتاد که در جریان آن 3.7 میلیارد توکن WAXP ایجاد شد؛ دارندگان توکن WAX می‌توانستند این توکن‌ها با نسبت 1:1 با توکن ERC-20 سابق خود مبادله کنند.

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

نحوه استفاده از درآمد فروش توکن‌ها در WAX

بنابر پیش‌بینی‌های انجام شده، 30 درصد از درآمد فروش توکن‌ها به امور توسعه بازار اختصاص می‌یابد؛ در حالی که 35 درصد از درآمدها مربوط به هزینه‌های سربار عملیاتی است.

در نهایت، 35 درصد باقی‌مانده از عواید فروش به توسعه نرم‌افزار اختصاص پیدا می‌کند.

نحوه استفاده از درآمد فروش
نحوه استفاده از درآمد فروش توکن‌ها

فناوری بلاک‌چین WAX

WAX بر روی یک نوع سفارشی از بلاک‌چین EOS در حال توسعه است.

تیم توسعه این پروژه بر این باور است که به دلیل حجم بالای تراکنش‌های کاربران برای مبادله آیتم‌های درون بازی، داشتن یک بلاک‌چین با توان عملیاتی بالا و تحت مکانیسم اثبات سهام محول‌شده (DPoS) ضروری است.

اگرچه EOS امکان اجرای مکانیسم اثبات سهام محول‌شده WAX را داراست و چارچوبی برای اجرای قراردادها و تراکنش‌های هوشمند ارائه می‌دهد، اما از همه ویژگی‌های پلتفرم WAX پشتیبانی نمی‌کند.

در حال حاضر، از توکن‌های WAX به عنوان واحد مبادله در پلتفرم OPSkins استفاده می‌شود. از این توکن‌ها برای ایجاد ارتباط بین بلاک‌چین اتریوم و بلاک‌چین WAX از طریق ارائه پشتیبانی برای تبادل توکن‌های ERC721 استفاده خواهد شد.

بلاک‌چین سفارشی دارای یک توکن پروتکل بومی است که از تمام فعالیت‌ها و عملکردهای روی پلتفرم پشتیبانی می‌کند.

توکن وکس
از توکن WAX برای انجام عملیات روی بلاک‌چین نیز استفاده می‌شود.

بلاک‌چین WAX دارای چهار نوع حساب اصلی شامل قراردادها، کاربران، انجمن‌ها و عوامل انتقال خواهد بود. قراردادها کدهایی هستند که در حالت پلتفرم WAX ذخیره می‌شوند و می‌توانند توسط حساب‌های دیگر اجرا شوند.

از قراردادهای پیشنهادی برای انتخاب نودها و فعال کردن قابلیت رأی‌گیری استفاده خواهد شد. قراردادهای اجرای تسویه، مبادله آیتم‌ها را تسهیل می‌کند. این پلتفرم از تعداد محدودی از انواع قراردادهای دیگر پشتیبانی خواهد کرد.

حساب‌های کاربران توکن پروتکل بومی و/یا کالاهای دیجیتال را برای لیست کردن آیتم‌های فروشی، انجام معاملات بین یکدیگر، نهایی کردن انتقال کالا، یا ایجاد و خدمات‌دهی به قراردادها مدیریت می‌کنند.

انجمن‌ها نودهای روی پلتفرم را تأیید می‌کنند که توسط کاربران دارای توکن‌های WAX انتخاب می‌شوند. انجمن‌ها همچنین مسئول ایجاد بلوک‌های تراکنش در شبکه خواهند بود که باید توسط سایر انجمن‌ها امضا و تایید شوند. آن‌ها برای این خدمات کارمزد دریافت می‌کنند و بخشی از درآمد خود را به ذی‌نفعان متعهد خود می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اسنپ شات (Snapshot)؛ پلتفرم رای‌گیری غیرمتمرکز + آموزش رای‌دهی

عوامل انتقال مسئولیت انتقال دارایی‌های دیجیتال درون بازی بین کاربران را بر عهده خواهند داشت. به این عوامل، قراردادهای اجرای تسویه محول می‌شود، که آن‌ها را ملزم می‌کند وثیقه‌ای معادل کسری از ارزش معامله را سهام‌گذاری کنند و خدمات تسویه ضروری را با موفقیت انجام دهند.

این خدمات عبارت‌اند از:

  1. ارتباط با فروشنده و خریدار جهت هماهنگی برای تحویل و دریافت آیتم‌ها
  2. نگهداری از دارایی مجازی دریافتی از فروشنده
  3. تایید اصالت دارایی مجازی
  4. انجام تعهدات نسبت به قرارداد اجرای تسویه
  5. تحویل دارایی مجازی به خریدار

عوامل انتقال پس از انجام موفقیت‌آمیز وظایف خود مبلغی را به عنوان کارمزد تراکنش دریافت می‌کنند.

برای ایجاد کانال‌های ارتباطی امن بین کاربران و عوامل از کلید عمومی رمزنگاری‌شده استفاده خواهد شد؛ طرفین با استفاده از این کلیدها می‌توانند اطلاعات لازم برای انتقال یا دریافت کالاهای مجازی را مبادله کنند.

کاربران، انجمن‌ها و عوامل انتقال می‌توانند اساس تعاملات و سابقه تراکنش‌ها به یکدیگر امتیاز دهند. همچنین از داده‌های مربوط به اختلافات و حل و فصل آن‌ها برای رتبه‌بندی طرفین استفاده خواهد شد.

اختلافات پیش‌آمده در این پلتفرم توسط داوری تسهیل و توسط قراردادهای هوشمند رسیدگی می‌شود. به عنوان مثال، اگر کاربری با یکی از عوامل انتقال اختلاف داشته باشد، آن‌ها می‌توانند قراردادی را با تمام جزئیات تراکنش ایجاد کرده و وثیقه‌ای با ارزش معادل نیمی از مورد اختلاف را در آن ثبت کنند.

سپس، قرارداد توسط یک عامل بی‌طرف بررسی شده و پس از تصمیم‌گیری نهایی، طرف بازنده توکن‌های وثیقه‌شده خود را از طریق قرارداد به برنده می‌دهد.

تیم WAX در حال ساخت یک SDK مبتنی بر مرورگر است تا به‌طور یکپارچه کاربران جدید را وارد پلتفرم WAX کند. این قابلیت جدید WAX Connect نام دارد و شامل مجموعه‌ای از امکانات است که به کاربران امکان ساخت ویجت‌های لیست کردن، انجام تراکنش‌های از راه دور در کیف پول و … را می‌دهد.

تیم توسعه همچنین در حال ساخت WAX Core است که یک SDK است که شامل قابلیت‌های نودها و کیف پول‌های بلاک‌چین است. Core SDK برای توسعه‌دهندگانی در نظر گرفته شده است که قصد ساختن برنامه روی پلتفرم را دارند.

نحوه تهیه توکن WAX

امکان خرید و فروش توکن WAX در صرافی‌های بزرگ جهانی وجود دارد.

برای نگهداری توکن‌های بومی جدید WAX، به یک کیف پولی سازگار با بلاک‌چین WAX نیاز دارید. همچنین، توکن WAX را می‌توانید از طریق پاداش استیکینگ یا تولید بلوک به دست بیاورید.

آینده بلاک‌چین WAX

آینده WAX بر توسعه بیشتر پروتکل و شبکه WAX متمرکز است.

تیم توسعه این پروژه به عنوان یک بلاک‌چین کاملاً کارآمد قصد دارد با استفاده از برنامه‌هایی مانند سیستم پیشنهادات کارکنان WAX و مسابقه WAX Creator، جامعه، توسعه‌دهندگان، برنامه‌ها و کل اکوسیستم خود را رشد دهد.

سیستم پیشنهادات کارکنان Wax به توسعه‌دهندگانی که روی بهبود پلتفرم کار کنند توکن WAX می‌دهد.

برنامه WAX Creator به افراد برای استفاده از ابزار بسیار ساده WAX Creator که هر کسی می‌تواند در آن توکن‌های NFT مانند استیکر، آثار کلکسیونی و آثار هنری بسازد، پاداش می‌دهد. کاربران تا کنون از طریق این برنامه WAX Creator بیش از 150000 ان‌اف‌تی ایجاد کرده‌اند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

بازی ارز دیجیتال (سرگرمی و کسب درآمد)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx