همه چیز درباره بازی‌های Web3

بازی وب 3

دنیای ارزهای دیجیتال بسیار گسترده است و تنها محدود به بیت‌کوین یا اتریوم نمی‌شود. بازی‌ های وب 3 که به‌عنوان بازی‌های بلاک‌چین نیز شناخته می‌شوند بین فعالان عرصه دیجیتال بسیار محبوب هستند.

در ادامه به معرفی و بررسی کامل بازی وب 3 می‌پردازیم و برخی از تفاوت‌های بازی Web3 با بازی‌های کامپیوتری سنتی را نیز مطرح می‌کنیم.

نکات کلیدی

  • بازی‌های وب 3 از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کنند و شفافیت و امنیت بی‌نظیری به گیمرها ارائه می‌دهند.
  • بازیکنان می‌توانند آیتم‌های مختلف بازی وب 3 را تصاحب کنند و سپس آن را به فروش برسانند و درآمد کسب کنند.
  • توسعه‌دهندگان بازی های وب 3 برای بهبود و ارتقا بازی‌ها از نظرات گیمرها کمک می‌گیرند.

بازی وب 3 چیست؟

به بازی‌هایی که از فناوری DLT به‌منظور ارائه شفافیت، امنیت، دموکراتیزه‌کردن کنترل بیشتر کاربر بر دارایی‌های درون بازی استفاده می‌کند، بازی وب 3 گفته می‌شود.

عناوین مطلب:

بازی‌‌های web3 مبتنی بر معماری غیرمتمرکز و همتا به همتای بلاک‌چین هستند و شامل ارزهای دیجیتال و NFT می‌شوند.

بلاک‌چین به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا آیتم‌های درون بازی مانند NFT و سایر دارایی‌های دیجیتال را در اختیار داشته باشند و آن‌ها را بدون دخالت شخص دیگری، انتقال دهند.

این دارایی‌ها با استفاده از قراردادهای هوشمند در بازارهای غیرمتمرکز مدیریت و معامله می‌شوند. تمرکززدایی در صنعت بازی به بازیکنان مزایای منحصربه‌فرد زیادی می‌دهد.

در کنار افزایش شفافیت و امنیت که یک بلاک‌چین فراهم می‌کند، بازی‌های غیرمتمرکز به منبع درآمدی برای بازیکنان تبدیل می‌شوند و هر بازیکن به‌ازای انجام بازی و صعود به مراحل بالا‌تر ارز دیجیتال کسب می‌کنند.

بازی وب 3 از طریق نوآوری‌هایی مانند DAO، کیف پول‌های بازی امن و متاورس به قدرت مالی صنعت بازی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دائو (DAO) + معرفی پروژه‌های معروف آن

نحوه عملکرد بازی‌ های وب 3 چیست؟

بازی وب 3 از فناوری بلاک‌چین برای فعال‌کردن مالکیت غیرمتمرکز دارایی‌ها و ارزهای درون بازی استفاده می‌کنند و به بازیکنان این امکان را می‌دهند که خارج از بازی از طریق معامله این دارایی‌ها درآمد کسب نمایند.

این بازی‌ها همچنین اغلب از پرداخت‌های ارز دیجیتال و قراردادهای هوشمند برای تراکنش‌های ایمن و شفاف استفاده می‌کنند.

بازی‌ وب 3 بر روی بلاک‌چین‌های غیرمتمرکز ساخته شده‌اند که در مقایسه با پلتفرم‌های بازی متمرکز سنتی، شفافیت، امنیت و کنترل بیشتری برای کاربر فراهم می‌کنند.

به‌این‌ترتیب تراکنش‌ها دست‌کاری نمی‌شوند و الگوریتم‌های قابل‌تأیید به‌جای سرورهای متمرکز، نتایج بازی را تعیین می‌کنند.

یکی دیگر از مولفه‌های کلیدی بازی‌ وب 3  قراردادهای هوشمند هستند که به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که در صورت پیش‌آمدن شرایطی خاص، اقدامات خاصی را به طور خودکار انجام می‌دهند.

برای مثال هنگامی که بازیکن یک دارایی را می‌خرد یا می‌فروشد اقدامات خاصی به جریان می‌افتند.

در بازی وب 3، قراردادهای هوشمند، مالکیت، انتقال و تجارت دارایی‌های درون بازی را مدیریت می‌کنند.

پلتفرم‌های بازی وب 3 از کیف‌ پول‌های دیجیتال برای نگهداری کلکسیون‌ها و دارایی‌های بازیکنان در بازی استفاده می‌کنند که این کیف پول‌ها ابزاری ضروری برای تعامل با سرویس‌های مبتنی بر بلاک‌چین هستند.

علاوه‌برآن بازیکنان می‌توانند دارایی‌های درون بازی؛ مانند آیتم‌های مجازی یا ارزهایی را که در بلاک‌چین ذخیره می‌شوند و قابل‌انتقال و معامله هستند، داشته باشند.

این دارایی‌ها اغلب شامل NFTها یا سایر دارایی‌های دیجیتال می‌شوند.

ماهیت غیرمتمرکز بازی وب 3 امکان همکاری بین بازیکنان و توسعه‌دهندگان را فراهم می‌کند. دریافت بازخورد بیشتر از جامعه می‌تواند به شکل‌دهی مسیر و تکامل بازی کمک کند.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد انواع بازی وب 3

بازی وب 3 چندین ویژگی منحصربه‌فرد و ویژه اعم از شفافیت بالا و کنترل بیشتر را ارائه می‌دهد که در سیستم‌عامل بازی‌های سنتی امکان‌پذیر نیست.

در ادامه به طور کامل راجع به ویژگی‌های خاص بازی وب 3 توضیح می‌دهیم.

بازی های وب 3 شفافیت بالایی را ارائه می‌دهند، زیرا میزبانی بلاک‌چین تضمین می‌کند که بازیکنان همه اطلاعات لازم را در اختیار دارند، بدون اینکه شخص ثالثی دسترسی افراد را محدود کند یا اقدام به مخفی‌کردن اطلاعات نماید.

بازی‌ های وب 3 به‌راحتی در دسترس گیمرها هستند. خرید ارز دیجیتال و راه‌اندازی کیف پول برای شروع بازی، حتی برای کاربرانی که تسلط زیادی بر فناوری و ارزهای دیجیتال ندارند نیز ساده است.

یکی دیگر از مزایای مهم بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین این است که به گیمرها مالکیت و کنترل بیشتری بر دارایی‌های درون بازی، مانند سرزمین‌های مجازی، ارزها، شخصیت‌ها و سلاح‌ها می‌دهد‌.

با فناوری web3 بازیکنان می‌توانند دارایی‌های دیجیتال خود را معامله کنند و کنترل بیشتری بر تجربه بازی خود اعمال کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین بازی‌های بلاک‌چینی برای کامپیوتر

بازی وب 3 اقتصادهای نوآورانه‌ای را در بازی ایجاد می‌کند که در آن بازیکنان متناسب با مهارت‌هایشان در بازی پاداش می‌گیرند و به‌این‌ترتیب در راه‌های جدید کسب درآمد قدم می‌گذارند.

به‌عنوان‌مثال در بازی‌های P2E بازیکنان می‌توانند در حین بازی درآمد کسب کنند و برای دستاوردهای درون بازی خود، مانند تکمیل‌کردن مأموریت‌ها درآمد واقعی کسب کنند.

این امر می‌تواند اکوسیستم انعطاف‌پذیرتر و قابل‌اعتمادتری را برای بازیکنان و توسعه‌دهندگان ایجاد کند.

بازی وب 3 همچنین قابلیت همکاری بیشتر بین بازی‌ها و پلتفرم‌های مختلف را تضمین می‌کند.

معرفی بازی وب 3
بازیکنان می‌توانند دارایی‌های خود را در زمینه‌های مختلف و با تنظیمات متنوع استفاده کنند و به‌راحتی آن‌ها را بین بازی‌های مختلف انتقال دهند یا معامله کنند.

توسعه‌دهندگان بازی web3 نشان می‌دهند که چگونه یک اکوسیستم بازی جدید در تجربه‌های شخصی‌سازی شده بازیکنان، با اولویت‌دادن به فرایندهای بازی به طور همه‌جانبه ارتقا پیدا می‌کنند.

مدل P2E به یک انگیزه بزرگ برای بسیاری از گیمرها تبدیل شده است. به‌این‌ترتیب بازی‌ها اغلب با درنظرگرفتن بازیکن طراحی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: چگونه بازی کریپتویی (P2E) مناسب خودمان را پیدا کنیم؟

بلاک‌چین راهی برای ردیابی منشأ دارایی‌های دیجیتال ارائه می‌دهد.

این بدان معناست که توسعه‌دهندگان و بازیکنان می‌توانند به‌راحتی صاحبان دارایی‌های خاص و تاریخچه تراکنش‌ها را ردیابی کنند و در نتیجه شفافیت بیشتری در عرصه بازی‌ها ایجاد می‌شود.

علاوه بر این‌ها، بازی وب 3 به گیمرها این امکان را می‌دهد که دارایی‌های درون بازی را به دارایی‌هایی منحصربه‌فرد، کمیاب و ارزشمند تبدیل کنند درحالی‌که در محیط‌ بازی‌های سنتی، دستیابی به این امر دشوار است.

در بازی‌های سنتی توسعه‌دهندگان می‌توانند نسخه‌های بیشتری از آیتم‌های کمیاب را تولید کنند یا به‌عنوان جایزه به بازیکنان بدهند که کمیاب‌بودن آن آیتم‌ها را سخت‌تر می‌کند.

در بازی‌های web3، توسعه‌دهندگان بازی می‌توانند اطمینان حاصل کنند که آیتم‌های درون بازی کمیاب هستند، در بلاک‌چین ذخیره می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را تکرار یا دست‌کاری کرد.

تفاوت بازی وب 3 با بازی سنتی چیست؟

بازی‌ های وب 3 و بازی‌های سنتی از نظر نحوه ساخت و قابلیت‌ها تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم:

متمرکز بودن در مقابل غیرمتمرکز بودن

بازی‌های سنتی اغلب بر روی سرورهای متمرکز ساخته شده‌اند؛ بنابراین هر داده در بازی ممکن است به طور بالقوه دست‌کاری شود و در معرض تغییر قرار بگیرد.

بازی‌ وب 3 روی شبکه غیرمتمرکز ساخته شده‌اند که همین امر موجب امنیت و کنترل بیشتر کاربر می‌شود.

مالکیت

در بازی‌های سنتی، گیمر بر دارایی‌های درون بازی مالکیت ندارد و کنترل بسیار کمی بر روی آن‌ها خواهد داشت.

ازآنجایی‌که دارایی‌ها در بازی وب 3 روی بلاک‌چین ذخیره شده‌اند، گیمر کنترل بیشتری بر آن‌ها دارد و می‌تواند مالک این دارایی‌ها باشد. بازیکن می‌تواند دارایی‌های خود را انتقال دهد یا معامله کند.

نحوه پرداخت جایزه

در بازی‌های سنتی گیمرها اغلب به‌عنوان پاداش یک دارایی یا سکه درون بازی دریافت می‌کنند و گاهی ممکن است بازی به آن‌ها اشتراک رایگان چندروزه هدیه دهد.

بازی وب 3 برای پاداش‌دادن به بازیکنان از ارزهای دیجیتال یا سایر دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌کند که به‌راحتی قابل‌مبادله یا فروش در بازارهای دیجیتال هستند و می‌توانند به پول واقعی تبدیل شوند.

بیشتر بخوانید: ارزهای دیجیتال وب 3 را بشناسید! 5 ارز دیجیتال برتر Web 3.0

توسعه بازی

توسعه بازی‌های سنتی اغلب توسط یک گروه توسعه‌دهنده صورت می‌پذیرد‌.

بازی‌ های وب 3 اغلب شامل میزان بالایی از همکاری بین توسعه‌دهندگان و بازیکنان است که امکان دریافت بازخورد بیشتری از جامعه گیمرها را فراهم می‌کند و همین امر موجب بهبود هر چه بیشتر بازی می‌شود.

در واقع در توسعه بازی وب 3 علاوه بر توسعه‌دهندگان، بازیکنان نیز دخیل هستند.

ریسک‌های موجود در بازی‌های وب 3 چیست؟

درست به همان اندازه که فضای بازی web3 جذاب و هیجان‌انگیز است، می‌تواند خطرناک و پرچالش نیز باشد، زیرا این بازی‌ها هنوز نوپا هستند و هنوز مشکلاتی در ارتباط با پذیرش کاربر وجود دارد.

بازی‌های وب 3 می‌تواند پیچیده و سردرگم کننده باشند به‌خصوص برای بازیکنانی که اطلاعات زیادی درباره دنیای دیجیتال و کریپتو ندارند.

در راستای بهبود این وضعیت توسعه‌دهندگان باید برای افزایش سطح آگاهی و آموزش گیمرها تلاش کنند و آن‌ها را با مزیت‌های بازی وب 3 آشنا سازند.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم بازی‌ های وب 3 بر روی شبکه‌های غیرمتمرکز ساخته شده‌اند که عموماً از امنیت بیشتری نسبت به شبکه‌های متمرکز برخوردار هستند.

بااین‌حال، بازی وب 3 همچنان در برابر حملات سایبری و هکرها آسیب‌پذیر است و این سرقت‌ها می‌تواند منجر به ازدست‌دادن آیتم‌های بازی شود.

ازاین‌رو گیمرها باید برای محافظت از کلیدهای خصوصی خود اقدامات لازم را انجام دهند و از کیف ‌پول‌های امن برای ذخیره دارایی‌های دیجیتال خود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه از هک شدن کیف پول خود جلوگیری کنیم؟ 10 راهکار حیاتی

علاوه بر موارد گفته شده می‌توان به خطرات دست‌دادن عنصر سرگرم‌کننده بودن اشاره کرد. سرگرم‌کننده بودن عنصر کلیدی برای محبوبیت بازی‌ها است.

اما بازی‌ های وب 3 ممکن است بیشتر بر انگیزه‌های مالی تمرکز کنند تا ارائه یک تجربه سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز.

برای کاهش این خطر توسعه‌دهندگان هنگام طراحی بازی وب 3 باید عنصر سرگرم‌کننده بازی را در اولویت قرار دهند تا مخاطبان بیشتری جذب کنند و با شرکت‌های بزرگ web2 رقابت کنند.

بازی وب 3 چیست؟

محیط قانونی و نظارتی پیرامون بازی web3 هنوز در حال تکامل است و به همین دلیل یک خطر نظارتی وجود دارد. بنابراین ممکن است درباره قوانین مالیاتی، صدور مجوز و مبارزه با پول‌شویی، عدم‌اطمینان وجود داشته باشد.

توسعه‌دهندگان و گیمرها باید از این خطرات آگاه باشند و برای رعایت قوانین تلاش کنند تا تجربه خوبی از این بازی‌های مهیج کسب کنند.

نمونه‌هایی از بازی های web3

بسیاری از بازی‌های بلاک‌چین و Dapps در دنیای بازی مدرن وب 3 وجود دارند مانند CryptoKitties, Axie Infinity  و Decentraland.

هر بازی دارای ویژگی‌ها و مکانیزم‌های منحصربه‌فرد خود است، اما همه آن‌ها از قدرت فناوری بلاک‌چین برای ایجاد تجربه‌های نوآورانه استفاده می‌کنند که در پلتفرم‌های بازی‌های سنتی امکان‌پذیر نیست.

در ادامه به معرفی برخی از بازی های web3 می‌پردازیم:

CryptoKitties

این بازی یکی از اولین بازی‌های بسیار محبوب مبتنی بر اتریوم است که گیمرها می‌توانند گربه‌های دیجیتال ویژه را پرورش دهند و معامله کنند.

این بازی از فناوری بلاک‌چین برای اطمینان از منحصربه‌فرد بودن و مالکیت هر گربه دیجیتال استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع بازی کریپتو کیتیز (Crypto Kities) و کسب درآمد از آن

Axie Infinity

یک بازی متاورس با الهام از پوکمون است که بر روی زنجیره جانبی Ronin مرتبط با اتریوم و توسط Sky Mavis ساخته شده است.

در این بازی گیمرها می‌توانند موجوداتی به نام Axies را پرورش دهند و با استفاده از آن‌ها با دیگر رقبا مبارزه کنند.

ابزارهای وب 3 به بازیکنان این امکان را می‌دهد که مالکیت دارایی‌های درون بازی را داشته باشند و آن‌ها را معامله کنند.

بیشتر بخوانید: بازی اکسی اینفینیتی؛ چگونه درآمد کسب کنیم

Sandbox

سندباکس یک‌ دنیای مجازی است که در آن بازیکنان می‌توانند دنیای مجازی، دارایی‌های درون بازی، و ارزهای دیجیتال خود را با استفاده از فناوری بلاک‌چین بسازند و از طریق فروش آن‌ها کسب درآمد کنند.

Decentraland

یک‌دنیای مجازی است که به بازیکنان این امکان را می‌دهد که تجربیات مجازی خود را ایجاد و کاوش کنند و کسب درآمد نمایند.

بیشتر بخوانید: پلتفرم دیسنترالند (Decentraland) و توکن مانا (MANA) چیست؟

Gods Unchained

گادز آنچیند یک بازی کارتی کلکسیونی دیجیتال است که با استفاده از فناوری بلاک‌چین به بازیکنان اجازه می‌دهد کارت‌های مخصوص خود را داشته باشند و آن‌ها را معامله کنند.

معرفی بازی Gods Unchained
این بازی از بلاک‌چین اتریوم برای اطمینان از اصالت و منحصربه‌فرد بودن کارت‌های دیجیتال استفاده می‌کند.

چه آینده‌ای در انتظار بازی وب 3 خواهد بود؟

آینده بازی وب 3 هیجان‌انگیز و امیدوارکننده است.

زیرا فرصت‌های جدیدی را برای بازیکنان به وجود می‌آورد تا واقعاً مالک دارایی‌ها و ارزهای درون بازی خود شوند و همچنین جریان‌های درآمد جدیدی را برای توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد.

افزودن بلاک‌چین به صنعت بازی‌ها موجب ایجاد راه‌های جدید برای کسب درآمد و همچنین لذت‌بردن از انجام بازی و سرگرمی شده است و به‌این‌ترتیب صنعت بازی را متحول ساخته است.

بااین‌حال، بعید است که بازی های web3 به طور کامل جایگزین بازی‌های سنتی شوند، زیرا بازی‌های سنتی نیز تجربه‌ی متفاوت و خوبی برای گیمرها به ارمغان می‌آورند و برای بازیکنان جذاب هستند.

بااین‌وجود، بازی های وب 3 این پتانسیل را دارند که فرصت‌ها و جریان‌های درآمدی جدیدی در صنعت بازی ایجاد کنند و تجربه‌های منحصربه‌فردی از بازی کردن را به علاقه‌مندان هدیه کنند.

علاوه بر این، با توسعه و پیشرفت فناوری و زیرساخت‌های بازی وب 3 می‌توان انتظار داشت بازی‌ها در آینده نوآورانه‌تر و جذاب‌تر شوند و گیمرهای بیشتری را به سمت خود جذب کنند.

سؤالات متداول

بازی وب 3 چیست؟

بازی‌های وب 3 بازی‌هایی هستند که از فناوری بلاک‌چین برای تضمین شفافیت و امنیت بیشتر کمک گرفته‌اند و همچنین به بازیکنان دارایی‌های دیجیتال پاداش می‌دهند.

چه کسانی توسعه بازی web3 را بر عهده دارد؟

علاوه بر توسعه‌دهندگان، گیمرها نیز در توسعه و بهبود بازی‌های وب 3 نقش دارند و تعامل توسعه‌دهندگان و گیمرها منجر به توسعه بازی‌ها می‌شود.

آیا گیمرها می‌توانند آیتم‌های بازی وب 3 را بفروشند و درآمد کسب کنند؟

بله گیمرها می‌توانند مالکیت سلاح‌ها، شخصیت‌ها و کارت‌های بازی خود را به دست آورند و آن‌ها را معامله کرده و درآمد کسب نمایند.

سخن پایانی

بازی‌کردن قطعاً کاری لذت‌بخش و سرگرم‌کننده است که همه افراد در سنین مختلف آن را دوست دارند.

بازی‌ وب 3 علاوه بر جذاب بصری، به شما این قابلیت را می‌دهد که در ازای بازی‌کردن و طی‌کردن مراحل مختلف، درآمد کسب کنید و این امر بازی‌کردن را حتی از قبل نیز هیجان‌انگیزتر می‌کند.

در این مقاله به طور کامل راجع به بازی وب 3 توضیح دادیم تا علاقه‌مندان به بازی همین امروز برای کسب درآمد از آن اقدام کنند.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بازی ارز دیجیتال (سرگرمی و کسب درآمد)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx